RECENZE: Legendární muzikál CABARET ožil v Kit Kat klubu v Divadle Bez zábradlí

Když měl v roce 1966 v New Yorku premiéru muzikál Cabaret, nikdo netušil, že vznikl hit, který získá několik Cen Tony a dočká se Oscary ověnčené filmové verze. Dnes již kultovní dílo čeští diváci poprvé viděli v roce 1977 ve Státním divadle Brno. Poté se během let vracel na naše jeviště s větším či menším úspěchem jak u kritiky, tak i u diváků. 2. a 3. září 2021 měl Cabaret premiéru na prknech pražského Divadla Bez zábradlí. Bude opět jazzový muzikál sklízet ovace?

Meine damen und herren, mesdames et messieurs, ladies und gentleman – Tak uvádí do děje diváky muzikál Cabaret bezejmenná postava Kabaretiéra a vezme nás do proslulého berlínského Kit Kat klubu na přelomu 20. a 30. let minulého století. Do Německa přijíždí začínající americký spisovatel Cliff, aby zde našel inspiraci pro svou knihu. V klubu potkává mladou zpěvačku Sally Bowles, která touží být herečkou. Zároveň se setkává se svým bývalým milencem Bobbym a mezi trojicí vzniká milenecký vztah. Na pozadí stojí zpočátku nevýrazný pašerák Ernst Ludwig a Cliffova bytná Fräulein Schneider, které se líbí židovský obchodník Herr Schultz. Obklopeni různými postavičkami, které se baví v Kit Kat klubu, se tu rozehrávají příběhy lásky ve všech podobách. Jenže se píše rok 1930 a nad Německem se rozprostírá stín nacismu.

Pokud si někdo položí otázku, proč je Cabaret tak oblíbený a jeho písně zlidověly, odpověď je nasnadě. Jeho neuvěřitelná síla tkví v příběhu, v prostředí a době, v jaké se odehrává. Cabaret je muzikálová klasika, která nestaví jen na písních, ale také na činohře a klade velké nároky na herecký projev celého souboru. Z Kabaretiéra, který v podstatě neopustí jeviště, mnoho produkcí po celém světě udělalo ikonickou roli muzikálové historie, kterou si každý touží zahrát.

Čeští diváci měli možnost vidět Cabaret hned několikrát. Poprvé právě v roce 1977 v Brně, o rok později v pražském Karlíně a také v Ostravě. V roce 1980 následovaly České Budějovice, v roce 1984 Plzeň. Následně byl muzikál uveden až po revoluci, v roce 1994 v Teplicích. O rok později vznikla snad nejúspěšnější inscenace, a to v Divadle Na zábradlí, kde se Cabaret hrál až do roku 1999. Poslední verze muzikálu měla premiéru v roce 2014 v Pardubicích.

Nyní se Cabaret vrátil na prkna Divadla Bez zábradlí v režii Adama Skaly, dramaturgie se ujal Kryštof Pavelka.

„Cabaret je o zavírání očí před zlem, o relativizaci morálních hodnot. My jsme však především hledali, jak jej udělat tak, aby byl čitelný pro dnešního diváka. Aby to nebyla jen reminiscence roku 1930, v němž se příběh odehrává. Položili jsme si tedy otázku, co spojuje rok 1930 s rokem 2021. A odpovědí se pro nás stala určitá nálada ve společnosti, ve které je tolik možností se bavit, zabavit, soustředit se sám na sebe a svoje emoce, až člověk zapomene dívat se kolem sebe. To je něco, co denně vidíme kolem sebe.“ uvedl před premiérou režisér Adam Skala.

„Vlastně nám ani nešlo o to dělat nějaké paralely mezi rokem 1930 a 2021,“ dodal k tomu dramaturg Kryštof Pavelka. „Soustředili jsme se na určitou společenskou náladu, která může být příbuzná, byť společnost je již jiná. Šlo nám ale o to ukázat společnost, která se chce ubavit k smrti a nevšimla si, že se zadními vrátky do veřejného prostoru dostává špína a zlo, s kterým lidé kolaborují.“

Podařilo se jim tento záměr zhmotnit i na jevišti?

Rozhodně se neocitnete v německém šantánu, ať už si ho představujete jakkoliv, scénu Daniela Dvořáka tvoří jednoduchá, dvoupatrová konstrukce pokrytá papírem, na který postavy sprejem nastříkají nejen název Kit Kat klubu, ale postupně i hákové kříže, čímž dokreslují atmosféru na jevišti. Tu ale také tvoří živý orchestr s velkým klavírem. Kdykoliv se v divadle objeví živý orchestr, jsme nadšeni, kdysi to bývala vzácnost, nyní se z toho pomalu stává zvyk. Jedná se o první muzikál se živou hudbou Divadla Bez zábradlí a my doufáme, že ne poslední.

Kabaretní atmosféru připomínají zejména kostýmy těch, kteří v Cabaretu vystupují a výrazné, divadelní, mnohdy až klaunské líčení, které může symbolizovat přetvářku, které v Kit Kat klubu panuje – „my jsme umělci, co se baví, okolo nás nic jiného neexistuje”. Naopak postavy z okolního světa mají civilní, neutrální oděvy. Tato stylizace a kostýmy z dílny Jozefa Huga Čačka, které jsou kombinací moderních i minulých dob, jsou sexy a provokativní, oceňujeme.

Co se týče překladu, tato verze sáhla po osvědčeném a známém překladu dialogů Jiřího Záviše, písně zazní v překladu Jiřího Joska z roku 2003, jak zazněly v brněnské inscenaci. Dočkáte se všech osvědčených hitů, jako jsou např. Money, Money, Money, či mnohoznačná píseň Sally Cabaret.

Velká očekávání se v tomto muzikálu upínají k choreografii, kterou zde vytvořila Jana Burkiewiczová. Očekávejte kvalitní taneční složky a sehranou company s nejlepšími tanečníky na pražské scéně. Na druhou stranu se na jevišti neděje nic tak objevného, co už bychom neviděli někde jinde.

Je houpačka na scéně efektní? Ano. Vodítka během hitu Money, money, money? Opět efektní. Ale není to nic, co by vám vyrazilo dech nebo bylo úplně originální.

Pokud na tento Cabaret zajdete, užijete si muzikálovou klasiku se vším všudy, při které se zpočátku budete smát, ale pak vám úsměv začne tuhnout na tváři, zejména v závěru, kdy nacisté definitivně přebírají moc za výstřelů… konfet.

Cabaret stojí zejména na hereckých výkonech. Činoherní výstupy tvoří podstatnou část představení.

Králem premiérového večera se stal Karel Heřmánek ml. v roli Kabaretiéra. Je vidět, že je to jeho vysněná role, užívá si každou chvilku, každý pohyb, každé slovo. Kabaretiér vystupuje ve více rolích, glosuje děj, tančí i zpívá, navíc výše zmíněné líčení mu propůjčuje i mírně maniakální výraz. V tom všem je Heřmánek bezchybný, i když se pro jeden výstup musí nadýchat helia. Pojetí Kabaretiéra se v různých produkcích liší, nicméně jsme přesvědčeni, že Heřmánek ml. nemůže zklamat nikoho a kvůli němu stojí na Cabaret zajít.

Ústřední dvojicí je samozřejmě Sally a Cliff a i když jejich příběh nemá zrovna happy end, tragičtější složku tvoří vztah Fräulein Schneider a Herr Schultze. Na premiéře si je zahráli Hana Seidlová a Dušan Sitek, zkušení herečtí matadoři, na jejich lince pochopíte, jak moc krutý byl nástup fašismu v Německu.

Jejich jemné oťukávání a první milostné krůčky ve stylu “láska kvete v každém věku” jsou zpočátku úsměvné i roztomilé, chvílemi nás sice napadlo, že bychom jejich tokací scény zkrátili, ale o to bolestivější je pak závěr 1. dějství. Sitek Schultze obdařil dobrosrdečností a neutuchajícím optimismem, když až do samého konce věří, že jako Němci se mu nemůže nic stát a že ti, co ho napadli, jsou vlastně jen uličníci. Seidlová zcela vystihla vnitřní rozpor Fräulein Schneider, která sice Schultze miluje, ale ze strachu z budoucnosti jej odmítne. Právě v jejich příběhu tkví velká síla děje Cabaretu a oba představitelé vás dojmou k slzám.

Sally a Cliff představují jiný druh lásky. Cabaret je mimo jiné právě o lásce v různých podobách, i té otevřené, kdy nezáleží na věku, postavení či pohlaví. Pouze na okolnostech. Jan Fanta (Cliff) a Michaela Tomešová (Sally) jsou sice trochu ve stínu ostřílenějších herců, ale i tam se projeví podstata jejich vztahu, který zničí okolnosti.

Cliff přijíždí do Berlína plný ideálů, následně se po boku Sally vrhá do víru berlínského života. Mladík navazuje na aférku s tanečníkem z Kit Kat klubu, Bobbym, postupně ale propadne živočišné Sally. Přerod z rozevlátého bohéma do muže, který si začne uvědomovat vážnost situace a chce se zachovat správně, vystihl Jan Fanta přesvědčivě, přestože celkově na premiéře působil lehce nevýrazně. Věříme, že s dalšími reprízami bude jeho výkon jistější a jistější.

Michaela Tomešová je už stálicí českých muzikálových jevišť, na kterých se pohybuje s jistotou sobě vlastní, a i na ní je patrné, že Sally je její vytoužená role. Protřelá tanečnice s hlavou v oblacích Tomešové sedí, zejména ve chvílích, kdy Sally netuší, co se kolem ní vlastně děje a nadšeně zpívá v závěru druhé půlky německou píseň, zatímco Herr Schultz pláče. Nebo si snad Sally nechce změny připustit a záměrně je přehlíží? O tom je závěrečná píseň Cabaret, kde Sally jasně dává najevo, že raději bude žít právě ve zdánlivé svobodě a záměrné ignoraci, než aby se poddala realitě.

V roli Ernsta Ludwiga vystoupil na premiéře Filip Kaňkovský. Na něj už jsme pěli ódy v muzikálu Cikáni jdou do nebe a ani nyní to nebude jinak. Ernst je samozřejmě zcela jiná role než Buča. V době, kdy se setkává s Cliffem, je to přátelský pašerák, co působí jako celkem nepodstatná postava, která se tu a tam objeví a nabídne pomoc, i když ilegální. Jenže pak se z Ernsta vyklube kolaborant a nacista. Kaňkovský zákeřný přerod vystihne tak, že vás zamrazí a závěrečný výstup vše zpečetí.

Bobbyho, gaye a tanečníka z Kit Kat klubu a příležitostného milence Cliffa, ztvárnil na premiéře Viktor Novák. Jeho tanečním pohybům na podpatcích tleskáme, celé ženské company bezkonkurenčně vévodil.

Na malém prostoru zaujme Nikol Kouklová jako německá prostitutka Fritzie Kostová, Petra Kosková jako Lili a Linda Caridad Fernandez Saez (Dixie), kterou považujeme za jednu z našich nejlepších tanečnic.

Cabaret je muzikálová klasika a pokud jste ho do teď neviděli, měli byste to napravit. Pokud máte Cabaret rádi a viděli jste jakoukoliv předchozí českou verzi, nenechte si ujít ani tuhle. Čekají vás skvělé herecké, pěvecké i taneční výkony a jeden z nejlepších muzikálových příběhů.

VIDEO

premiéra 2. září 2021

FOTOGALERIE