„Touha“ – recenze z premiéry nového odvážného muzikálu

Scéna soudu - Jiří Korn

Touha je nový muzikál Daniela a Mirjam Landových, který měl 15. a 16.9.2008 své premiéry v pražském Divadle Kalich. Jak se nový divadelní kousek povedl se dočtete v naší obsáhlé recenzi.
Každý muzikálový fanoušek určitě ví, že muzikál Touha vychází z hudebního filmu Kvaska, který pochází od stejných autorů. Tento film původně měl být pouze pro DVD, ale nakonec o něj projevila zájem i kina a film se stal velkým překvapením pro všechny diváky. O ještě větším úspěchu se dá hovořit u soundtracku k filmu, který se stal nejprodávanějším albem loňského roku a ústřední hit filmu Touha se stal loňskou nejhranější rádiovou písní.

Scéna soudu - Jiří Korn
Scéna soudu - Jiří Korn

Divadelní přepracování si však z filmu bere jen to nejlepší a jde si víceméně vlastní cestou. Základní příběh je však stejný – Benedikt Berousek (ve filmu Micky) utíká z vězení přímo na konkurz do muzikálu Můra a motýl, ve kterém hraje jeho tajný idol – slavná zpěvačka Karin Lipertová. Ta je ale snoubenkou bohatého podnikatele a majitele divadla Oskara Tomana. Benovi se podařilo v muzikálu získat vytoužené angažmá, a tak nahlížíme na životní příběhy herců a do zákulisí příprav muzikálu. Oproti filmu přibylo jedno nové prostředí, a to cirkusové. Ben totiž pochází z rodiny cirkusáků, jejichž stan bohužel shořel, a tak jsou z nich teď bezdomovci.

V muzikálu nechybí samozřejmě známé písně z Kvasky, a také se dočkáme mnoha písní nových (některé jsou však přejaté ze starších alb Daniela Landy). Daniel Landa, ve spolupráci s Ondřejem Soukupem, tentokrát napsal veřejnosti přístupnější písně, které nepůsobí tak temně a ponuře, jako jeho předchozí muzikálová díla – Tajemství a Krysař. Touha je tak určena pro širší publikum, nejen pro skalní fanoušky kontroverzního zpěváka a skladatele. Nechybí známé písně Touha, Snílci, Anticop, Romantický večer ve dvou, Soud a další. Jiné písně získaly oproti filmu nový text a úplně jiný význam. Z nově přidaných písní nejvíce zaujme chytlavý song Skandál a zapamatujete si určitě i Konkursovou píseň.

Jak už bylo výše psáno, Touha je pro širší spektrum diváků. Režisérka Mirjam Landa sázela především na vtip a přirozenost, kterou dodává postavám lidskost, a diváci se tak mohou s osudy postav více sžít. A humorem je celé představení doslova proseto, občas však padá z jeviště opravdu velké množství vulgárních slov, takže mladšímu publiku rozhodně nelze Touhu doporučit (byť ve školních lavicích můžeme zaslechnout i horší slova)!

Michal Pleskot a Zuzana Krištofová-Kolářová

Režisérka si vzala za cíl udělat taneční muzikál, který v Praze dlouho chybí. A nutno říci, že se jí to ve spolupráci s věhlasným choreografem Pavlem Strouhalem podařilo! Taneční čísla nepostrádají vůbec nic a působí velice efektně, zvláště při scénách Soud a Skandál. Scénografie je opět vyřešena naprosto dokonale, takže se bleskurychle z trosek cirkusového stanu přesuneme do divadla, kde se zkouší muzikál Můra a motýl. Elegantně je vyřešeno také umístění živé kapely, která má své místo v lóži přímo uprostřed jeviště. Scéně dominují světelné LED panely, které skvěle dokreslují atmosféru. Zajímavostí je, že Touha je první představení Divadla Kalich, ve kterém se nevyužívá točna. Za zmínku také stojí excelentní light design!

A teď již k tomu nejzajímavějšímu z každého představení, a to jednotlivým výkonům. Na první premiéře se v roli Karin představila Lucie Vondráčková, která si ji zahrála i v Kvasce. Její výkon byl opět bezchybný, pouze občas působila trochu tichým dojmem a striptýzovou scénu i přes svůj stud zvládla skvěle. Zuzana Krištofová – Kolářová jí však trumfla! Na jevišti působila opravdu sebevědomým dojmem a s přehledem zvládla všechny pěvecké party.

Stejným překvapením jako Zuzana byl Benedikt Jan Kříž, kterého můžeme znát ze soutěže Česko hledá Superstar. I navzdory předsudkům, které lidé mají proti těmto televizním objevům, předvedl naprosto dokonalý výkon, který jen utvrdil na druhé premiéře v menší roli muzikálového zpěváka. Martin Písařík se rozhodně také nemá za co stydět, kvalit Jana Kříže bohužel nedosáhl, přesto ho rozhodně nemůžeme hodnotit negativně!

Roman Pomajbo
Roman Pomajbo

Třetí nejdůležitější rolí je režisér Palo Braňo, který na sebe strhává pozornost celou dobu představení. Roman Pomajbo (taktéž filmový představitel této role) je dokonalý, až vůbec pochybujeme, jestli vůbec svojí roli musí hrát. On se pro ní narodil. Dalibora Gondíka známe všichni jako kutila ze známého TV pořadu a nebo jako kašpara z estrád, proto stále bude působit víceméně komicky. Ale i přes všechny naše obavy nás velice mile překvapil a na jeho výkonu je vidět spousta hodin dřiny. Jeho režisér je trochu jiný, než ten Romanův, ale to vůbec není na škodu a jistě si také najde své příznivce.

V roli autora muzikálu exceloval Ivan Vodochodský, kterého jsme konečně mohli vidět v nějaké roli přímo pro něho. Největším plusem byl fakt, že v muzikálu vůbec nezpíval! Hvězdného Frantu Strouhala si zahráli Jan Apolenář a Richard Tesařík, oba taktéž na jedničku, ale pan Tesařík přece jenom v roli působil o něco lépe. Srovnatelní byli Rudolf Hrušínský ml. a Michal Pleskot v roli Oskara Tomana. Velkou (opravdu velkou) chválu si zaslouží policejní dvojce Henrich Šiška (alias policista Krečmar) a Zbyněk Fric (budoucí policejní prezident), kteří předvedli jedny ze svých nejlepších výkonů, především Zbyňka Frice vidíme zase v úplně jiné roli, než jsme zvyklí. A tradičně dobrý výkon na diváky vybalil Jiří Korn.

V tomto představení má však velký prostor i company a menší roličky, ze kterých vybíráme tři nejlepší – Radka Fišarová, Jana Fabiánová a Ondřej Izdný. Pochvalu si ale zaslouží všichni!

Když to shrneme, Touha je velice nadprůměrné dílo s vynikající hudbou, výpravou, režií a hlavně výkony. Je to vtipné, svižné a zábavné. Není to pouhá kopie filmu, ale z velké části jde o originální dílo, takže se rozhodně nebudete nudit. Jediné co se dá vytknout, je velké množství vulgarit a dalším mladším divákům nepřístupným obsahem. Rozhodně by vám tento muzikál neměl ujít a těšíme se na vaše ohlasy v komentářích k této recenzi.

Ondřej Izdný, Jana Fabiánová, Martin Písařík a Henrich Šiška
Lucka Vondráčková a Rudolf Hrušínský ml.
Lucka Vondráčková
Lucka Vondráčková
Dalibor Gondík a Ivan Vodochodský
Dalibor Gondík a Ivan Vodochodský

Autorem fotografií je exkluzivně pro Musical.cz Tomáš Král. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, ozvěte se nám na email redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno!