Rodinné muzikály v Brně č. 2. – Hledání pravého Ostrova pokladů

Jak jsme uvedli již v předchozím článku, v květnu letošního roku doplnilo Městské divadlo Brno po lednovém Letu snů na repertoár další rodinný muzikál, dobrodružný Ostrov pokladů na motivy stejnojmenného románu Roberta Louise Stevensona. Jak se podařil?

Dennis Martin a Christoph Jilo nejsou v Městském divadle Brno autory neznámými. Již v roce 2012 byl na místní Hudební scéně uveden jejich muzikál Papežka, který zaznamenal skvělé ohlasy. Po jeho derniéře netrvalo ani rok, než v Brně sáhli po dalším z děl těchto autorů a muzikál Ostrov pokladů uvedli ve světové premiéře. Hudbu k němu napsal Dennis Martin. Na scénáři a písňových textech se spolu s ním podíleli Christoph Jilo a Wolfgang Adenberg. O český překlad se postaral Mikuláš Bryan.

O čem přesně je? Autorům se v něm podařilo dobrodružný příběh o hledání ostrova pokladů propojit s příběhem jeho autora, a to tak, aby výsledný tvar zaujal jak diváky mladší, tak i ty dospělé. A před diváky v Městském divadle v Brně se tak na jevišti neodehrává jeden příběh, ale rovnou dva.

O005_1

Louis Stevenson je mladý začínající spisovatel, respektive jím touží být. Již od dětství bojuje s plicní chorobou a kromě ní již nějakou dobu i s vlastním otcem, který byť ho sám k lásce k dobrodružným příběhům v dětství přivedl, si nyní ze všeho nejvíc přeje, aby se syn po studiu práv začal právu skutečně věnovat a neztrácel svůj čas sněním o dráze spisovatele. Louis si však jde tvrdohlavě za svým, odjíždí z rodného Edinburghu do Paříže, kde v tvůrčí atmosféře mezi dalšími umělci, spisovateli i výtvarníky, hodlá psát a konečně řádně nastartovat svou kariéru. V Paříži potkává Fanny, Američanku, jež sem přijíždí malovat a nastěhuje se do stejného penzionu. To jejímu synovi, Lloydovi, Louis začíná vyprávět příběh o tajemném ostrovu, na němž kapitán Flint ukryl poklad nesmírné hodnoty. Cestu k němu znal jen on, všechny ostatní, kteří o ní věděli, totiž pozabíjel ve snaze uchovat si poklad sám pro sebe. Než se však pro něj mohl vrátit, zemřel a jedinou možností, jak poklad najít, tak zůstalo vydat se podle staré mapy. Mapy, kterou náhodou nalezl chlapec, Jim Hawkins, když do jejich skomírajícího hostince přišel Billy Bones, pirát prchající s ní před svými druhy. S motivací udržet maminčin penzion funkční díky penězům z pokladu se tedy Jim společně s rodinným přítelem doktorem Liveseym vydává na cestu za pokladem na lodi najaté baronem Trelawneym s posádkou plnou pirátů.

Jak je tedy patrné, děj tohoto rodinného muzikálu nepatří k těm nejjednodušším, vhodným pro úplně nejmenší diváky. Na scéně dochází k poměrně častým přechodům mezi oběma příběhy, i k jejich vzájemnému prolínání. Zejména ze začátku může toto střídání být trochu matoucí. To je ještě umocněno tím, že v podstatě všichni herci v hlavních rolích hrají rovnou dvourole, jednak skutečné lidi ze Stevensonova života, jednak postavy jeho románu, při jejichž tvorbě se v reálném životě tak trochu inspiroval. Alespoň tedy ve své muzikálové verzi. Akční střídání dvou různých, byť tématicky si podobných příběhů, vychází vstříc staršímu divákovi, který se hned na začátku příběhu nedostává do situace, že by přesně očekával a tušil, co přijde. Přitom se však autorům daří držet pozornost i těch mladších. Piráti, bojové akce, dobrodružné plavby po moři, to vše zkrátka spolehlivě funguje.

O050_1

Režie Stano Slováka pak plně vychází vstříc tomuto příběhu. Střídání jednotlivých linií je plynulé, přitom však nepůsobí zmateně a divák by neměl mít problém se v příběhu orientovat. Z každé linie dýchá jiná atmosféra, a jak rozvedeme níže, šťastnou ruku měl i při výběru obsazení. Alespoň souzeno z námi viděné reprízy.

Příběh skvěle ilustrují kostýmy Andrey Kučerové i scéna Jaroslava Milfajta. Ten umně přechází stejně jako jednotlivé dějové linie muzikálu od komornějších scén, v nichž se odehrává příběh z Anglie devatenáctého století, k velkolepým scénám románového světa. Vytváří skromný penzion umělců ve Fontainebleau i loď Hispaniolu a tajemný ostrov pokladů. Impozantně přitom působí už úvodní snová scéna. Putování lodě Hispanioly po moři, i putování její posádky po tajemném ostrově pak dokreslují projekce Petra Hlouška i světelný design Davida Kachlíře.

Jedním z nejpodstatnějších prvků každého muzikálu je však hudba. V případě Ostrova pokladů se povedla i ta. Není plná velkých muzikálových árií, melodie jsou však celkem chytlavé a rozmanité, od milostných duetů, kterých je ve smyslu příběhů poskrovnu, až k pirátským odrhovačkám. Vše navíc standardně v podání živého orchestru. Znalý posluchač si sice všimne v několika momentech motivů podobných předchozí Papežce, ale nejedná se o nic zásadního. Možná i díky tomu, že jsou si oba příběhy dost vzdálené.

České texty Mikuláše Bryana jsou hravé a hudbu dobře doplňují.

O2745_1

Choreografie, které jsou prací Michal Matěje, příliš nevybočují ze standardu Městského divadla v Brně. Jsou kvalitní a dobře provedené, v Ostrovu pokladů jich však obecně je menší množství a netvoří zásadní složku díla, děj jen vhodně doplňují.

Nejzásadnější roli v tomto muzikálu představují jednotlivé herecké i pěvecké výkony. Těm musí kralovat představitel hlavní role, respektive hlavních tří rolí, který by měl jeviště jednoznačně ovládnout. Do této trojrole obsadil Stano Slovák Lukáše Janotu, Aleše Slaninu a s nimi jako understudy Marka Koláře. Při naší návštěvě jsme měli možnost vidět Aleše Slaninu a nezbývá než před jeho výkonem smeknout. Splňuje očekávání naprosto a bez pochyb. Ve všech třech postavách, ať už jde o začínajícího spisovatele sužovaného souchotinami, či o doktora Liveseyho provázejícího malého Jima Hawkinse na cestě za pokladem, či šíleného Ben Gunna, strážce pokladu, si vede skvěle. Jeho výkon je pěvecky i herecky naprosto jistý a diváci nemají jinou možnost, než jeho Louisovi fandit na cestě za svým štěstím. A jeho proměna do šíleného Ben Gunna je skutečně velmi působivá.

V dětské roli Lloyda a Jima Hawkinse se při naší návštěvě představil Lubomír Hrdlička (střídá se v ní s Tomášem Daleckým), jehož výkon byl rovněž velmi dobrý. Ostatně začíná to být příjemným pravidlem, že v MDB patří i dětské role k těm skvěle obsazeným a odehraným s naprostou profesionalitou.

O332_1

Z dalších postav patří k nejvýraznějším pirát John Silver, na konci se převtělující do Lloydova otce Sama Osbourna. V této roli jsme měli možnost vidět Petra Štěpána. Ten si roli piráta, který se od prvního okamžiku snaží spřátelit s malým hlavním hrdinou, vlastnícím ztracenou mapu, viditelně užívá, navíc svému Johnu Silverovi dodává potřebnou dávku charisma a osobního kouzla, takže ačkoli divák od Silvera nic dobrého neočekává, stejně mu svým způsobem fandí. Kromě Petra Štěpána roli nastudovali ještě Jakub Zedníček a Jozef Hruškoci.

Věčně opilého Billyho Bonese, který Jimu Hawkinsovi ne zcela chtěně přináší mapu, hrají Dušan Vitázek či Jiří Mach. My jsme zhlédli Jiřího Macha. Jeho role je divácky velmi vděčná, komická a Jiří Mach je herecky naprosto přesvědčivý. V roli Fanny potom Ivanu Vaňkovou (alternují také Hana Holišová a Lucie Bergerová), která nemá tolik prostoru k zaujetí. Muzikál se v tomto směru plně drží Stevensonova Ostrova pokladů, a láska a ženy v něm zkrátka stojí až na druhém místě. V rolích Louisových rodičů jsme viděli Ladislava Koláře (alternuje Martin Havelka) a Lenku Janíkovou (alternuje Jana Musilová). Oba jsou herecky naprosto přesvědčiví, Lenka Janíková starostlivá a milující matka, Ladislav Kolář pak přísný otec a příkrý kapitán Smollet. Menší, komickou roli ziskuchtivého barona Trelawneyho si zahrál Robert Jícha (alternuje Lukáš Vlček), ani jemu není co vytknout. Všichni jmenovaní se zkrátka se svými rolemi vypořádali výborně.

Slabším článkem obsazení byla při našem zhlédnutí jen company, která neladila tak, jak jsme v Brně standardně zvyklí. Sice tančila, zpívala, ale chybělo tomu trochu víc elánu a sehrání. Snad špatný den.

O422_1

Co říci závěrem?

Druhý z rodinných muzikálů, které v Brně měly v loňské sezóně premiéru, byl rozhodně šťastnou volbou. Může být náročnějším pro nejmenší diváky, vzhledem ke složitější dějové lince, kterou by si však měl získat ty starší, a co jsme měli možnost sledovat, i mladší děti v hledišti při naší návštěvě pozornost udržely. Kouzlo dobrodružného příběhu Ostrova pokladů prostě funguje i v muzikálovém provedení. Brněnská inscenace je technicky velmi dobrá a výborné byly i výkony v námi viděné repríze.

Chcete-li se svými dětmi vyrazit do divadla. Ostrov pokladů rozhodně můžeme doporučit.

Fotogalerie

Autorkou fotografií je pro Musical.cz Lucie Baziková. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, Facebooku apod., ozvěte se nám na e-mail: redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno.

Na muzikál POSLEDNÍ LOĎ v Brně zavítá autor hudby STING!
Ostrava
Několik postřehů z ostravských střech plných koček aneb Čtvrté české CATS