“Touha” – recenze z premiéry nového odvážného muzikálu

Touha je nový muzikál Daniela a Mirjam Landových, který měl 15. a 16.9.2008 své premiéry v pražském Divadle Kalich. Jak se nový divadelní kousek povedl se dočtete v naší obsáhlé recenzi.
Každý muzikálový fanoušek určitě ví, že muzikál Touha vychází z hudebního filmu Kvaska, který pochází od stejných autorů. Tento film původně měl být pouze pro DVD, ale nakonec o něj projevila zájem i kina a film se stal velkým překvapením pro všechny diváky. O ještě větším úspěchu se dá hovořit u soundtracku k filmu, který se stal nejprodávanějším albem loňského roku a ústřední hit filmu Touha se stal loňskou nejhranější rádiovou písní.

Scéna soudu - Jiří Korn

Scéna soudu - Jiří Korn

Divadelní přepracování si však z filmu bere jen to nejlepší a jde si víceméně vlastní cestou. Základní příběh je však stejný – Benedikt Berousek (ve filmu Micky) utíká z vězení přímo na konkurz do muzikálu Můra a motýl, ve kterém hraje jeho tajný idol – slavná zpěvačka Karin Lipertová. Ta je ale snoubenkou bohatého podnikatele a majitele divadla Oskara Tomana. Benovi se podařilo v muzikálu získat vytoužené angažmá, a tak nahlížíme na životní příběhy herců a do zákulisí příprav muzikálu. Oproti filmu přibylo jedno nové prostředí, a to cirkusové. Ben totiž pochází z rodiny cirkusáků, jejichž stan bohužel shořel, a tak jsou z nich teď bezdomovci.

V muzikálu nechybí samozřejmě známé písně z Kvasky, a také se dočkáme mnoha písní nových (některé jsou však přejaté ze starších alb Daniela Landy). Daniel Landa, ve spolupráci s Ondřejem Soukupem, tentokrát napsal veřejnosti přístupnější písně, které nepůsobí tak temně a ponuře, jako jeho předchozí muzikálová díla – Tajemství a Krysař. Touha je tak určena pro širší publikum, nejen pro skalní fanoušky kontroverzního zpěváka a skladatele. Nechybí známé písně Touha, Snílci, Anticop, Romantický večer ve dvou, Soud a další. Jiné písně získaly oproti filmu nový text a úplně jiný význam. Z nově přidaných písní nejvíce zaujme chytlavý song Skandál a zapamatujete si určitě i Konkursovou píseň.

Jak už bylo výše psáno, Touha je pro širší spektrum diváků. Režisérka Mirjam Landa sázela především na vtip a přirozenost, kterou dodává postavám lidskost, a diváci se tak mohou s osudy postav více sžít. A humorem je celé představení doslova proseto, občas však padá z jeviště opravdu velké množství vulgárních slov, takže mladšímu publiku rozhodně nelze Touhu doporučit (byť ve školních lavicích můžeme zaslechnout i horší slova)!

Michal Pleskot a Zuzana Krištofová-Kolářová

Režisérka si vzala za cíl udělat taneční muzikál, který v Praze dlouho chybí. A nutno říci, že se jí to ve spolupráci s věhlasným choreografem Pavlem Strouhalem podařilo! Taneční čísla nepostrádají vůbec nic a působí velice efektně, zvláště při scénách Soud a Skandál. Scénografie je opět vyřešena naprosto dokonale, takže se bleskurychle z trosek cirkusového stanu přesuneme do divadla, kde se zkouší muzikál Můra a motýl. Elegantně je vyřešeno také umístění živé kapely, která má své místo v lóži přímo uprostřed jeviště. Scéně dominují světelné LED panely, které skvěle dokreslují atmosféru. Zajímavostí je, že Touha je první představení Divadla Kalich, ve kterém se nevyužívá točna. Za zmínku také stojí excelentní light design!

A teď již k tomu nejzajímavějšímu z každého představení, a to jednotlivým výkonům. Na první premiéře se v roli Karin představila Lucie Vondráčková, která si ji zahrála i v Kvasce. Její výkon byl opět bezchybný, pouze občas působila trochu tichým dojmem a striptýzovou scénu i přes svůj stud zvládla skvěle. Zuzana Krištofová – Kolářová jí však trumfla! Na jevišti působila opravdu sebevědomým dojmem a s přehledem zvládla všechny pěvecké party.

Stejným překvapením jako Zuzana byl Benedikt Jan Kříž, kterého můžeme znát ze soutěže Česko hledá Superstar. I navzdory předsudkům, které lidé mají proti těmto televizním objevům, předvedl naprosto dokonalý výkon, který jen utvrdil na druhé premiéře v menší roli muzikálového zpěváka. Martin Písařík se rozhodně také nemá za co stydět, kvalit Jana Kříže bohužel nedosáhl, přesto ho rozhodně nemůžeme hodnotit negativně!

Roman Pomajbo

Roman Pomajbo

Třetí nejdůležitější rolí je režisér Palo Braňo, který na sebe strhává pozornost celou dobu představení. Roman Pomajbo (taktéž filmový představitel této role) je dokonalý, až vůbec pochybujeme, jestli vůbec svojí roli musí hrát. On se pro ní narodil. Dalibora Gondíka známe všichni jako kutila ze známého TV pořadu a nebo jako kašpara z estrád, proto stále bude působit víceméně komicky. Ale i přes všechny naše obavy nás velice mile překvapil a na jeho výkonu je vidět spousta hodin dřiny. Jeho režisér je trochu jiný, než ten Romanův, ale to vůbec není na škodu a jistě si také najde své příznivce.

V roli autora muzikálu exceloval Ivan Vodochodský, kterého jsme konečně mohli vidět v nějaké roli přímo pro něho. Největším plusem byl fakt, že v muzikálu vůbec nezpíval! Hvězdného Frantu Strouhala si zahráli Jan Apolenář a Richard Tesařík, oba taktéž na jedničku, ale pan Tesařík přece jenom v roli působil o něco lépe. Srovnatelní byli Rudolf Hrušínský ml. a Michal Pleskot v roli Oskara Tomana. Velkou (opravdu velkou) chválu si zaslouží policejní dvojce Henrich Šiška (alias policista Krečmar) a Zbyněk Fric (budoucí policejní prezident), kteří předvedli jedny ze svých nejlepších výkonů, především Zbyňka Frice vidíme zase v úplně jiné roli, než jsme zvyklí. A tradičně dobrý výkon na diváky vybalil Jiří Korn.

V tomto představení má však velký prostor i company a menší roličky, ze kterých vybíráme tři nejlepší – Radka Fišarová, Jana Fabiánová a Ondřej Izdný. Pochvalu si ale zaslouží všichni!

Když to shrneme, Touha je velice nadprůměrné dílo s vynikající hudbou, výpravou, režií a hlavně výkony. Je to vtipné, svižné a zábavné. Není to pouhá kopie filmu, ale z velké části jde o originální dílo, takže se rozhodně nebudete nudit. Jediné co se dá vytknout, je velké množství vulgarit a dalším mladším divákům nepřístupným obsahem. Rozhodně by vám tento muzikál neměl ujít a těšíme se na vaše ohlasy v komentářích k této recenzi.

Ondřej Izdný, Jana Fabiánová, Martin Písařík a Henrich Šiška

Lucka Vondráčková a Rudolf Hrušínský ml.

Lucka Vondráčková

Lucka Vondráčková

Dalibor Gondík a Ivan Vodochodský

Dalibor Gondík a Ivan Vodochodský

Autorem fotografií je exkluzivně pro Musical.cz Tomáš Král. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, ozvěte se nám na email redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno!

Press show muzikálu “Johanka z Arku”, poslední tisková konference před premiérou a rozhovory s Lucií Šoralovou a Bárou Basikovou
Daniel Hůlka, Josef Vojtek a Marian Vojtko pokřtili CD “Barona Prášila” (+ video)
Kamila Nývltová vydala nové CD plné překrásných vánočních melodií (+ soutěž)
  • Honza

Viděl jsem obě alternace a nesouhlasím s tím,co píše Pavel o Zuzce Kolářové,pro mě to byl studený nesympatický výkon takové jako dozorkyně ve vězení, v Zuzce není žádná něha, nic,pro co by se do ní někdo mohl zamilovat a snít o ní, a vůbec mě nepřesvědčila, zdá se mi, že strašně řve, občas intonačně ujíždí a herecky nemá na hlavní roli vůbec.Taky nějak nechápu,jak může Pavel psát o bezchybném výkonu Lucky a pak napsat,že ji Zuzka trumfla, to je dost divný a pro mě teda naprosto nepravdivý a nepochopitelný :) ,ale máme každej
    svůj vkus a to je dobře.Pro mě je Karin jen a jen Lucka, s tím nic nenadělám.

Jasně, já mám Lucku moc rád, nevím co bych na jejím výkonu vylepšil (až na to že by tochu někdy mohla přidat na hlase, ale to je detail, bůhví jestli za tím nebyl zvukař), ale Kolářová se mi prostě líbila víc, jenom takový pocit, nedokážu říct co konkrétně, ale celkově to pro mě bylo lepší. Ale rozhodně nezavrhuju Lucku, taky je skvělá, ale podání té role se mi víc líbilo u Zuzky.

• Mystery Train

Přiznávám, že mě Zuza Krištofová opět zcela ohromila. To co někdo považuje za chlad, je chování pravé dámy. To je ona noblesa, kterou Zuza nosí v sobě a je to naprosto fascinující. Ne, není to něžný dívčí typ. Je to zralá žena (ostatně Karin není psána jako nějaká teenagerka). nevytýkám nijak Honzovi, že ho Zuza nevzala, ale doporučuji mu aby šel na její představení znovu. A pozoroval tuto (pro mne jednu z nejlepších muzikálových umělkyň jakou máme) pozorněji. Zuza nehraje chladně, ale velice civilně a přirozeně. A noblesně. Není jí třeba rozmanitých příkras a hereckých fint k dosažení maximálního výrazu.

• Milan

No já jsem taky unešenej, ale rozhodně bych dal do všech hodnocení a recenzí (a netýká se to jenom tohoto webu) větší prostor výkonům právě třeba zmiňované trojici Fabiánová, Fišarová, Izdný, ale i některým dalším samozřejmě, protože někdo si třeba právě tyhle menší role zamiluje nejvíc. Ať otevřeme jakýkoliv článek, najdeme tam řádky plné dvou tří hlavních rolí, ale někoho prostě zajímá, jak hrají i další, a ne jen, že si přečte, že company je skvělá. Ale samozřejmě chápu, že to by pak ty recenze mohli mít nekonečnou délku. Každopádně, nejlepší bude ten muzikál navštívit. Protože konečně zase dílo, za který se vyplatí utrácet..

• HUGO

Já zatím viděl pouze Zuzku a její výkon mě zaujal. Jen mě přijde, že na jevišti vypadá trochu “staře”, zvláště oproti Benediktovi. Zajímavé je, že když jsem viděl Zuzku po představení před divadlem, tak vypadala v civilu asi o 8 let mladší než na jevišti.

• Honza

Souhlasím, přemýšlel jsem o tom a máš pravdu, Zuzka mi připadá jako matka a ne jako partnerka Honzy Kříže, i to je jeden z důvodů, proč jí nic nevěřím.Mě prostě připadala jak když vyskočí z nějaké jiné operety,odněkud z Karlína, kde se hraje úplně jiný kus, tady si myslím měla být spíš Zuzka Noriska, někdo jemnější,mladší a ne tak útočnej.Aspoň pro mě to tak je.Nějak si neumím představit,že by Honza K. nyl ve vězení nad fotkou takhle působící sekernice :).A co se týká dalších výkonů,myslím si,že Fabiánová má jednu divácky vděčnou chvíli na začátku, ale pak “hraje” všechno další stejně, přeťápnutě, takže jsem se s kamarády shodli na tom, že už jsme ji nemohli vystát, že už to nebylo ani vtipný ani účelný po dvou hodinách.Je na ní vidět,že udělá cokoliv, ale méně je více.Každopádně půjdu ještě několikrát, Touha mě hodně baví.Jen jsem slyšel,že Dáda Gondík po sprďáku od Miriam během přestávky ve druhé premiéře s bídou a nechutí odehrál druhou půlku a hrát definitivně přestal.Ta Miriam je asi hodně tvrdá.

• Tychi

Nemůžu si pomoct, ale mně na tom asi nejvíc takhle z recenzí a i z té TV vadí kostýmy. Třeba scéna Soud mi kostýmově nejvíc ze všeho připomíná muzikál Producentni, kdy se autoři snaží udělat muzikál co nejhorší, aby na to lidi nechodili. Je to tam taky vlastně divadlo v divadle..takže srovnání je na místě.

Pravda, o kostýmech jsem se moc nezmiňoval, nikdy je v představení nepokládám příliš za podstatné, tady některé vypadájí celkem výstředně, třeba obleček pana Vodochodského vypadá jak z Bohnické léčebny, ale což, nestojí to jen na kostýmech. A mně teda soud Producenty nepřipomíná, nacistické uniformy nevidím :-).

• Jana Fabiánová

Honzovi i ostatním:
    Ahoj! (Díky Bohu, že existuje tento prostor, kde se komunikuje na dané téma na úrovni.)
    Se zájmem čtu Vaše příspěvky.
    Touha se hraje teprve týden a spousta věcí si teď teprve “sedá”… tak jako mé pojetí Romany – což je muzikálová herečka – je protřelá, povrchní a přidrzlá. Oprotitomu Fantomima je šáša se srdcem na dlani.
    Není snadné najít správnou míru, hlavně proto, že ne všechny alternace spolu stejně fungují. Každé představení je jiné, každý má trochu víc nebo míň energie v ten daný den…

Romana, je MOC a tak to má být. Ta postava přehrává… protože je taková.
    Oprotitomu Fantomima je věčný dítě, upřímný a citlivý. Snad je ten rozdíl znát.

Mrzí mě, že už mě pak Honza nemohl ani vystát – jak píše… ale tajně doufám, že mu lezla na nervy drbna Romana (a ona určitě není úplně pozitivní postava – takže antipatie jsou na místě) – a ne já osobně – …? Vždyť mě osobně vůbec nezná.

Jo a mimochodem Mirjam není vůbec tvrdá. Ale jako režisérka ví co chce a režisér musí mít autoritu. Nikdy jsem jí nezažila, že by na někoho křičela. Je to fajn ženská.

Tak se tu mějte všichni krásně! : )
    Fabijanka

• Líba

Tak jsem zahájila novou sezonu novým muzikálem.:-) Musím říct bez přehánění, že je to po dlouhý době český muzikál světové úrovně! Skloubili dobře tanec, zpěv i herectví. Manželé Landovi opět nezklamali. Taky je to jeden z mála muzikálů, kde má větší prostor i company. Měla jsem štěstí i na obsazení. Jsem poměrně vděčný divák, ale většinou se najde někdo, ke komu mám výhrady. Což se mi v Touze nestalo a děkuju za hezký zážitek! Jinak někomu se tu nelíbí Zuzka Kolářová a Jana Fabiánová. Tak na ty dvě mám jiný názor. Sice jsem Lucku viděla jen ve filmu, ale nějak jí herecky moc nevěřím… V Tajemství mě taky moc neoslovila… Zato Zuzka to hrála přesvědčivě a snad na ni budu mít štěstí i jindy, protože mi určitě nestačí vidět Touhu jen jednou.:-) Jinak jsem měla štěstí vidět Zuzku i jako Polly v Rozparovačovi a tu zvládla taky na jedničku. Jana si taky zaslouží pochvalu! A za to, že je Romana střeštěná, nemůže.:-) To Mirjam:-) Taky mě mile překvapil Honza Kříž. V Superstar jsem ho moc nemusela, ale jak jsem ho viděla na jevišti, ihned jsem na něj změnila názor. Všimla jsem si, že v muzikálech se nejlíp ukáže, co v tom člověku je. Stejně mile mě tenkrát překvapil i Petr Bende v Hamletovi. Dále se mi moc líbil Roman Pomajbo. Z toho brečím smíchy už u filmu, natož v divadle.:-D Je fajn, že tu roli přijal. Těším se na další představení. Včera jsem si počítala, kolik jsem za svých 24 let viděla muzikálů a došla jsem k číslu 50. Takže pokud jsem dobře počítala, tak Touha je moje jubilejní představení.:-D A to nepočítám, kolikrát jsem viděla jeden muzikál. To by se kolem tý 100 pohybovat mohlo…:-D

Pro mě to bylo také úspěšné zahájení sezony. Měla jsme tu možnost vidět Zuzku Kolářovou a její výkon se mi velice líbil. Dle mého názoru jí ta role fakt sedí, jakož i ostatním. Příjemně mě překvapila i Jana Fabiánová, Zbyněk Fric, Martin Písařík, a ostatní. CHoreografie i herecké výkony prostě super. Divadlo Kalich opět nezklamalo, určitě se tam zase brzy vydáme.

• Tom

Ahoj všem,
    recenze se je suprová a skoro se vším souhlasím. Viděl sem generálku a potom představení
    ve středu 17. září a měl sem štěstí na hlavní role. Na generálce byla Lucka a na středečním předstaení Zuzka. Obě dvě to zvládly s přehledem, každá je jiná, svá a obě do této role dávají kus sebe. Lucka někdy opravdu vypadá, že trochu přehrává a její projev často není příliš důvěryhodný, ale vyváží to zase v jiných momentech, takže nemůžu nic vyčíst. Potom se mi vystřídaly i Role Fantomima/Romana. Poprvé to byla Fabiánová – velmi kladně překvapila(Předtím sem na ní neměl v těch málech představení kde byla štěstí) a určitě mi na nervy nelezla. Ano, úmyslně přehrávala, ale nepřeháněla – jestli to Jano budeš číst, tak super:-) . Další byla Radka Fišárová a tu sem si taky moc užil, byla samozřejmě úplně jiná a když ji porovnám s jejími předchozími vážnými rolemi (Královna, kleopatra, Fulvie atd.), tak to ještě umocní vtipnost jejího podání Romany v Touze (což je myslím učel). Jinak písnička Holka magor je v obou případech úžasně podaná. Vodochodskýho moc nemusim, ale role autora mu skutečně padla, ale na Gondíka v roli režiséra ještě opravdu nemám a doufám, že ho při příštích návštěvách touhy nebudu mít v obsazení. Roman Pomajbo naopak užásnej, ale to se předpokládalo, ne? Podtrženo a sečteno, další úžasné představení z dílny Landových (oproti tajemství a krysařovi, ztrácí tajemnost, magičnost, hloubku, ale získává zase jinde – realita, vtip, volnost – možná to zajistí zájem širší veřejnosti). Děkuju všem hercům/zpěvákům i Pavlovi, za jako obvykle, skvělou reportáž.

P.S. Zaslechl jsem, že Ledecký prodal Akcie divadla kalich a žádný z jeho muzikálů se už nebude hrát, ani nebude mít koncerty. Prý chce napsat muzikál Othela pro Americká jeviště. V česku se mu nevedlo. Nevim co je na tom pravdy, ale podle programu divadla to tak vypadá.

Všichni se mějte fajnově a určitě se potkáme v některém z muzikálových divadel.
    Tom

• Andrea

I mně se Pavlova recenze líbí. Viděla jsem Touhu dvakrát a přesto, že v některých detailech mám jiný názor, obecně považuji Pavlovu recenzi za velmi výstižnou a příjemně pozitivně pojatou.

Děkuji za příznivé reakce na recenzi ;-).

• Mystery Train

Nehodlám recenzovat Touhu, na to se necítím fundován. Ale přátelé všimli jste si, že stránky divadla Kalich jakoby zahynuly? Jen sem tam tam nějaká kusá zpráva na hlavní straně a jinak…inu prd je tam. Zaslechl jsem, že by měly být stránky nové. Tyto jsou už opravdu po všech stránkách zastaralé a grafika je téměř odsouzeníhodná. Ale nějak se nemohu smířit s faktem, že Kalich uvedl na své poměry velice výpravný a do jisté míry i prestižní inscenaci, ale aby aspoň pár fotek z představení přidal, to ne. Nejsem s tímto stavem příliš spokojen … a to je tak asi všechno co s tím mohu dělat:)))))))

Že janek prodal akcie to vím ale v lednu mají hrát hamleta
    P.S.By mě naštvali jsem chtěl ted jak ho zrušily a jestli ho zruší uplně tak jen věřim v to nové DVD.

• jana

Zdravím všechny,
    chtěla bych se prosím zeptat jak dlouho trval muzikál touha…..chystáme se na něj 4.10. a jelikož jsme z daleka tak je pro nás komplikací doprava…tak jestli přibližně víte jak dlouh to trvá napište to sem at vím jak se pak dostaneme domů…díky moc…..

• Andrea

Ahoj Jano, počítej cca 2,5 hodiny. Byla jsem od 19 hodin a v cca 21,30 jsem zapínala mobil a to už jsem byla i vymotaná ze sálu řekla bych.

• jana

Ahojky Andrej, díky moc za info, tak to by jsme vlak za tři a půl hodky od začátku představení stihnout mohli…moc si mi pomohla díky…..

• Zuza

Mě osobně muzikál Touha poměrně zklamal, tolik vulgarismů na jeviště zkrátka nepatří. Lucie byla natolik dokonalá, až mi to chvílemi připadalo vlažné a neosobní. Neustálé narážky na korupci policie a pletichaření v politice jsou místy až směšné. Co se týká např. výkonu Jana Kříže nebo Romana Pomajba, ti byli naprosto úžasní, taneční choreografie je super, velmi se mi líbila Bětka Stanková a Ondra Izdný, to bylo milé překvapení.
    Ráda se zřejmě půjdu podívat ještě jednou, abych příběh vstřebala a třeba změním názor.

• Denisa

Byly jsme včera na muzikálu Touha a jsme z něho opravdu moc nadšený. Výborné výkony především v podání Zuzanky Krištofový, Honzy Kříže, Jirky Korna, Radky Fišarový a především Romana Pomajba…z něho jsme byli fakt hotový, vystříhl to na výbornou. Takže spokojenost obrovská a určitě si to dáme ještě jednou!Takže vřele doporučujeme:)

• marek

já jsem byl taky včera – odpoledne. musím říct, že jsem byl příjemně překvapen, hlavně kvalitní company, tanečními výkony a příběhem. Zuzana Kolářová, Jiří Korn, Jan Apolenář, Roman Pomajbo- všichni výborní. Jen Miroslav Hrabě mě trochu zklamal, herecky dobrý, ale zpěv spíše herecký, v podstatě to odmluvil. Ale jinak spokojenost.

• Honza

Byl jsem znovu na Touze a v hledišti seděla s pusou stisknutou jak pravítko Helena Vondráčková s nějakou paní. Hrála Lucka :) a představení bylo nádherný.Tleskalo se dlouho……….