Recenze a reportáže

Plusy a mínusy: „Evita“ (DJKT Plzeň)


Milí čtenáři, dneškem otevíráme novou rubriku „Plusy a mínusy“.  Jejím otvíracím článkem bude dlouho očekávaná inscenace slavného muzikálu Andrewa Lloyda Webbera a Tima Rice „Evita“ v Divadle J. K. Tyla v Plzni, konkrétně v Komorním divadle. Ocitne se první titul rubriky v kladných nebo záporných hodnotách?

Nová rubrika vznikla vlastně náhodou a zároveň tak trochu účelově.  Dostal jsem totiž před časem nabídku přispívat do Divadelních novin. Prima, jenže co s Musicalem, řeknete si? Psát dvě plnohodnotné recenze o jednom představení je poněkud problematické.  Proto je zde tento malý šuplíček, kde bude možné se vyjádřit o inscenaci stručně a v neformálnějším duchu. A kdo bude chtít, může si koupit za pár desetikorun aktuální Divadelní noviny s plnohodnotnou recenzí.

Novou rubriku logicky může využívat celý tým Musical.cz, třeba ve chvíli, kdy se některý ze spolupracovníků bude chtít vyjádřit k nějaké inscenaci mimo hlavní recenzi, atd.

A nyní už slíbená „Evita“:

(psáno z představení 2. 12. 2011)

Plusy

K dispozici je v Plzni nejnovější verze scénáře  z londýnského nastudování z roku 2006, uslyšíte tedy i filmový oscarový hit „You Must Love Me“, mimochodem, ve velmi jímavém intimním provedení. Je zde i zbrusu nová medley rekapitulující Evitiny zásadní životní momenty před jejím skonem. Využité druhé české přebásnění Michaela Prostějovského se tak dočkalo jak drobné revize, tak nových částí.

Koncepce se s konečnou platností drží doporučení Tima Rice a Che – výborný a typově vhodný Roman Říčař – je opravdu jen prostým člověkem z lidu – posouvačem děje, zde stylizovaným do role spisovatele,  do konfrontace s hlavní hrdinkou se začleňuje postupně, s potřebnou gradací v závěru.

V titulní roli jsme viděli Ivanu Skálovou, našim čtenářům jistě dobře známou z Městského divadla Brno, kde už coby understudy hlavní role sbírala zkušenosti už  v brněnském nastudování, zde už je plnohodnotnou a naprosto suverénní alternací.  (A to jsou zde velmi silné hlasy, že její alternantka Soňa Borková je taktéž špičkovou představitelkou, snad budeme moci brzy  posoudit.)

Oba dva představitelé sou jasnými tahouny večera, proto i oni patří mezi jasná plus.

Představení provází nadsázka, ať už při vykreslování Evitiných hrátek s muži, tak například ve velce vhodně zkarikované postavě zpěváka tanga Augustina Magaldiho Martina Hubeňáka.

Potěší logicky i výkon Davida Uličníka coby Juana Perona.

Inscenace se nebojí drobných vysvětlování, pokud si tedy nejste jisti, kdo jsou ti „descamisados“ v libretu, plzeňská inscenace vám dá konečně odpověď, je tedy vhodná i pro naprosté začátečníky, ať už v tématu, či muzikálu obecně.

Hudební nastudování Pavla Kantoříka má, oproti brněnské inscenaci, opět trochu rockovější náboj. (Druhým dirigentem je Martin Kumžák.)

Díky jednoduché scénografii Ondřeje Zichy, kterou umí herci dobře prostorově využít a která reflektuje změny v čase například pužíváním plakátů,  takovému muzikálu superlativů, jakým „Evita“ rozhodně je, komorní prostor snad i sluší, rozhodně je to zajímavá změna.

Ivana Skálová v hlavní roli

 

Mínusy

Je potřeba se částečně odpoutat od skutečnosti, že Komorní divadlo primárně není příliš vhodným prostorem pro tento titul. Na druhou stranu, komornější koncepce režiséra Romana Meluzína až na malé detaily, jak bylo popsáno výše, funguje, takže toto první mínus berte zcela neutrálně.

Choreografie Pavla Strouhala občas nejsou (buď vůbec nebo hůře) využity ve scénách, kde by se tím zvýraznil jejich dramatický náboj. Uvěříte, že ač je „Evita“ rockovou operou, největší „nářez“ díla „The Lady’s Got Potential“ odvypráví pouze na jevišti osamocený Che, ač líčí nástup pučistů k moci? Davové scény přitom fungují na výbornou a jsou sugestivní.

Na první repríze díla se bohužel projevily značné nedostatky v sound-designu aneb pozdní „vytahování“ portů. U slavné árie „Another Suitcase In Another Hall“ poté nešel port většinu pěveckého času, což bohužel značně  znehodnotilo výkon představitelky Evy Marešové. Snad už je situace s přibývajícími reprízami lepší.

 

Roman Říčař jako Che

Finální verdikt: PLUS

Jednoznačné plus, licenci na takto velký titul se v Plzni podařilo využít snad na maximum. Toto resumé jistě ocení nejen ti, kteří nesouhlasili s musicalovou recenzí loňského „Spamalotu“. :-) Ostatně v Kritickém žebříčku Divadelních novin se u  „Evity“ mým jménem blyští hned čtyři hvězdičky z pěti.

Mou plnohodnotnou recenzi „Evity“ najdete v aktuálních Divadelních novinách číslo 2/2012 na straně 7.

Tolik tedy první vydání rubriky „Plusy a mínusy“, těšíme se na vaše názory a někdy příště zase na počtenou.

Autorem fotografií je Pavel Křivánek, umístěny se souhlasem DJKT Plzeň.


Recenze a reportáže
„Tajemství Žlutého hřbetu“ – detektivní crazy úlet na Orlí
Praha
FANTOM OPERY znovu ovládl Prahu
Brno
Přání se plní v Brně – premiéra muzikálu Big (recenze)
  • Audrey6

    Díky za postřehy. Jen mám takovou výtku. Vytahování portů nemá se sound-designem nic společného. Je to prostě chyba zvukaře. Sound-designér má na starosti úplně jiné věci ;)


  • Ondřej Doubrava

    Taky díky, jasně, je to chyba zvukaře, ale celý sound-design to dost narušilo, proto jsem to takhle shrnul, v DN to jako chybu zvukaře mám, myslím, že se to do toho i dá zahrnout, někdy budu muset jít tu zvukařskou profesi taky brzo obhlédnout.


  • Honzy

    Plzeňskou verzi slavné Evity jsem měl možnost spatřit na slavnostní premiéře začátkem prosince loňského roku.Uvedení tohoto muzikálového skvostu v Komorním divadle (mimochodem před rekonstrukcí) se moc nehodí.Prostory tohoto divadla již předurčují komornější vyznění Evity.A to se také stalo.Hlavní mužská role Romana Říčaře působí místy staticky a ani davové scény compeny nebyly nijak oslňující.Celkový sound i orchestraci bych hodnotil průměrně.Porty na premieře, bez problémů.Vrcholem této rockové opery bylo připsané přebásnění Michaela Prostějovského nádherného songu „You Must Love Me“ v češtině jako „Měl jsi mě rád?“ Snaživé výkony všech protagonistů byly vidět ale čekal jsem od tohoto nového nastudování Evity více.Bohužel pražskou a potažmo i brněnskou Evitu ta plzeňská nepřevýší.Přesto díky za uvedení tohoto muzikálu a hodnotím 60%.


  • Ondřej Doubrava

    Honzy: Díky za trochu jiný pohled, v hodně věcech se i shodneme…


  • Honza

    Představení stojí za to ho vidět… Myslím si, že je to nejlepší, které plzeňské divadlo za posledních 10 let uvedlo. Nepřekonatelná byla Soňa Borková jako Evita. Doufám, že divadlo bude chystat divákům další zajímavé tituly – jako je Evita. :-)


  • Ifča

    Konečně jsem i já viděla Evitu, snila jsem o tom spoustu let a zážitek z Plzně předčil má očekávání. Ivanka Skálová je perfektní, její výkon mi bral dech, Roman Říčař to samé a o výkonu Davida Uličníka nemá cenu mluvit, ten mě naživo nezklamal nikdy. Živý orchestr tomu všemu dodal správnou tečku, mrazilo mě od prvního tónu. Plzeň může být na svou Evitu hrdá!

    Ale přeci jen, jedno mínus zmínit musím. Jelikož mám naposlouchanou verzi ze Spirály (tedy texty od Jiřího Bryana) a to CD znám v podstatě nazpaměť, nepřišla jsem na chuť přebásnění od Michala Prostějovského. Zřejmě je to dáno tím, že mám slova v podání Radky Fišarové a Dana Bárty zaryté pod kůží, ale občas jsem měla pocit, že se tyto texty musí účinkující špatně zpívat a na základě toho nebylo chvilkami hlavním protagonistům rozumět. Vlastně jsem byla překvapená, proč vůbec musela už pro Brno vzniknout nové přebásnění? Předpokládám že PRACHY UŽ SE VALEJ se účinkujícím zpívalo od hodně lépe než současné PRACHY, PRACHY, PRACHY… To jediné lehce kazilo můj dojem z představení, nicméně, kdybych tak dobře neznala staré texty, určitě bych nad tím tolik nepřemýšlela.

    Představení má též silný moment díky písni You must love me. Opět ale, proč překlad MĚL JSI MĚ RÁD? I tato píseň už byla do češtiny přeložená a překlad TAK MĚJ MĚ RÁD se mi také zdá vhodnější.

    Na zážitku mi však nic z těchto věcí, co jsem tu napsala, neubralo ani náhodou a každého v jeho záměru jít na plzeňskou Evitu plně podpořím.


  • Ondřej Doubrava

    Přebásnění Michaela Prostějovského vznikalo už pro Spirálu, ale nakonec nebylo použito a dílo nakonec přebásnil zmiňovaný Jiří Bryan, Prostějovského libreto se použilo jen jako titulky do kin k filmové verzi. Brno tedy již mělo na výběr ze dvou verzí, byť to libreto prošlo novou redakcí a pro Plzeň dalšími úpravami.


  • Honza

    Ifča: Souhlasím, že přebásnění od Jiřího Brayna zní líp na poslouchání, ale i na něm s dá najít pár chybiček. Když Evita zpívá píseň GOOD NIGHT AND THANK YOU, tak překlad Michala Prostějovského je zpěvnější než Jiří Bryana. Každý překlad má své pro a proti…


  • Ifča

    Děkuji za objasnění. Jak říkám, na zážitku mi přebásnění rozhodně neubralo a nadšení přetrvává. Ráda Evitu navštívím znovu a doufám, že budu mít štěstí na Soňu Borkovou, abych si užila obě alternace Evy.


  • Jakub

    Tak jsem to konečně také shlédl… Evita je jedním z mých nejoblíbenějších titulů vůbec a tak jsem se obával toho, že budu z plzeňského zpracování zklamaný. Naštěstí se nic takového nekonalo. Soňa Borková v titulní roli byla excelentní a úplně jiná než jaká je Evita např. ve filmovém zpracování, nebo v originální Broadwayské inscenaci. Škoda pokulhávajícího sound designu (a tím pádem nesrozumitelnosti části textu) a trochu laciné výpravy (holt rozpočet asi nebyl nejvyšší)… Výborné výkony všech zúčastněných to ale plně vynahrazují… Bohužel mi nezbude než se smířit s tím že na opravu kvalitní muzikál si holt z hlavního města budu muset dojet do regionů.. Jen taková malá otázka – scéna Santa Evita a dětský sbor… Netušíte někdo, je-li dětský sbor pouště z nahrávky? Neboť dnes to znělo opravdu nepřirozeně, jak opravdu nepovedený playback… Ale to by snad od majitelů práv neprošlo???!


  • Ondřej Doubrava

    Jakub: V programu je playback na tento sbor plně přiznán, takže jo, prošlo… trochu jsem s tím počítal, takže mi to nevadilo, bylo mi jasné, že ty tři děti na jevišti to neuzpívají.


  • Jakub

    Aha, tak toho jsem si nevšiml :) A to jsem program četl podrobně…. Všiml jsem si i nenápadných poznámek ohledně understudy mužských rolí, ale tohle mi uniklo :) Díky za odpověď :)


  • Ondřej Doubrava

    http://www.divadelni-noviny.cz/komornejsi-verze-muzikaloveho-hitu/ Má recenze na plzeňskou „Evitu“ z Divadelních novin konečně k dispozici k volnému přečtení. ;-)


  • Ondřej Drobil

    Já jsem měl štěstí vidět obě alternace Evy a musím říct, že vůbec nejsem zaujatý, ale Soňa Borková byla naprosto excelentní jak pěvecky tak tanečě a herecky a dokázala uzpívat i nejtěžší písně a naprosto mě oslnila, ale u Ivany Skálové se toto nestalo, její zpěv velmi pokulhával, hlavně v písních „Hleď v dál Argentino“ a „Sbohem a díky“ a v podstatě každé písni, která byla v notách C2 a výše. Ovšem je to pouze můj názor a Skálovou jsem viděl na druhé repríze, která měla mnohem více nedostatků a je možné, že se od té doby vypracovala a jistě na ni půjdu na podzim ještě jednou, jelikož bydlím v Plzni tak to pro mne není problém.


  • Amadeus16

    Ondřej Drobil: Souhlasím, Borková je v roli Evity neskutečná. Skálovou jsem měl možnost vidět 2x. Před představením se nejspíš nerozezspívala a snažila se to nahnat první půlkou. Byla intonačně nepřesná, zvlášť ve výškách. Víckrát ji ani vidět nechci. Radši si zajdu na Borkovou…


  • Marek

    Sona Borková je opravdu v muzikálu špička. Byl jsem několikrát a nemám slov. Ano tady představuje komplexní muzikálový projev se vším všudy. Naprostá vyrovnanost herectví, zpěvu i tance je u málo koho. Muzikálové pražské hvězdičky by se mohly přijet poučit. Skvěle odvedená práce.