“Tři mušketýři” se bez lesku vrátili na jeviště Divadla Hybernia (+ video sestřih)

Tři mušketýři” patří ke stálicím české muzikálové scény, jsou oceňovaní fanoušky, stejně tak hojně kritizovaní. Nyní se po několika letech vrací zpět na jeviště Divadla Hybernia, ve stále stejné podobě a téměř totožným obsazením. Přečtěte si naše aktuální dojmy z návštěvy muzikálu Michala Davida a podívejte se na náš exkluzivní video sestřih, ve kterém mimo jiné můžete vidět i novou představitelku Constance Markétu Procházkovou!

Tomáš Savka a Zbyněk Fric

Pár základních údajů – autory muzikálu “Tři mušketýři” jsou Michal David (hudba) a Lou Fanánek Hagen (libreto), inscenaci zrežíroval a choreografii vytvořil Libor Vaculík. Světová premiéra se konala 18. listopadu 2004 v Divadle Broadway a po dvou úspěšných sezónách muzikál v roce 2006 měl svou derniéru. Z inscenace v Divadle Broadway vyšel záznam na 2DVD. 28. února 2008 proběhla obnovená premiéra na větším jevišti Divadla Hybernia, s lehce pozměněným obsazením, bohatší scénografií, novou písní “Volba má” a dalšími drobnými změnami. Muzikál se také uváděl v jihokorejském Soulu.

Letošní sezónu se “Tři mušketýři” slavnostně prošermovali zpět na jeviště Hybernie, a to s téměř vyprodanými termíny. My jsme se na “Tři mušketýry” vydali v sobotu 15. ledna 2011, abychom si opět připomněli mezi kritiky a odbornou veřejností nechvalně proslulou inscenaci, a především viděli novou alternaci Constance, o tom však až později.

Josef Vojtek

Hudba Michala Davida má vždy určitý hitový potenciál, nejinak je tomu i ve “Třech mušketýrech”, ale v tomto případě se bohužel David snažil přespříliš. Výsledkem toho je, že všechny písně tak nějak splývají, ale s přimhouřením oka tvoří poměrně dobrý celek. Většinově převládají pomalé písně a balady, těch rychlejších je již méně a dosti se opakují (například rychlý hudební motiv pro souboje se opakuje prakticky celé představení). Nejlepší písní je překvapivě ta legálně půjčená od Bryana Adamse – “Přátelství natřikrát” (“All For Love“). Z výrazných árií pak můžeme zmínit kardinálovu “Touhu znát” nebo d’Artagnanovo romantické vyznání “Jediná“. Sporný moment nastává v písni “Já vím“, jejíž začátek se velice nápadně podobá jedné z ústředních písní světově proslulého muzikálu “Romeo & Julie” od Gérarda Presgurvica. To se však již řešilo před několika lety, takže raději pryč od toho. Doufejme, že to byla jen vzácná shoda tvůrčího talentu. Libretistická práce Lou Fanánka Hagena byla rozebírána již u tolika titulů a obhajována takovým počtem fanoušků, že déle se jí věnovat, ztrácí smysl. Jeho díla budou vždy patřit ke kontroverzním počinům, nejinak jsou na tom i “Tři mušketýři”.

Režie i choreografie se ujal Libor Vaculík, který pravděpodobně nejvíce přispěl k takové prázdné podobě, kterou “Mušketýři” dostali. Vaculík je především choreograf, jeho režie tedy spočívá v klasickém modelu “jdi tam a tvař se smutně”, “hoďte na ni z balkonu šátek” nebo “tady budete šermovat a zakončíš to úderem cedulí”. Režijní nápady jsou nulové a na výsledku se to samozřejmě odráží. Smutné je, že stejně dopadly i choreografie. Nudné, nic neříkající taneční figury, navíc v nevhodných pasážích. Snad jen šermy pod vedením Václava Lukse vypadají k světu. Vaculík tedy rozhodně místo dvou židlí, měl raději sedět na jedné – té choreografické. A té se plně věnovat. A režisérskou židli by měl raději přenechat někomu jinému. Problémem je ještě příliš velké jeviště Hybernie, na kterém se “Mušketýři” doslova ztrácejí. A písně ani výkony účinkujících zase nejsou tak působivé, aby dokázaly celý prostor vyplnit. V Divadle Broadway to muzikálu slušelo o mnoho více.

Video sestřih z muzikálu “Tři mušketýři”

Již tradičně vám náš server přináší exkluzivní sestřih vybraných písní z muzikálu. V pěti minutách uvidíte unikátní obsazení (schválně jsme vybírali co nejvíce interpretů, kteří nejsou na oficiálním DVD), a to Zbyňka Frice, Markétu Procházkovou, Radku Fišarovou, Tomáše Trapla, Josefa Vojtka, Tomáše Savku, Jaromíra Holuba nebo Jiřího Helekala.

Kamera a střih – Radek Janda

Radka Fišarová

Scénografie (Marek Hollý) vypadá na první pohled docela dobře, navozuje historický dojem, jen přestavby (resp. otočení točny a příprava dvou velkých částí scény) trvá neúměrně dlouho a vzniká tak mnoho hluchých míst. Naprosto tragické jsou doprovodné projekce, které jsou kýčovité a nevkusné (kopretinky a srdíčka při milostných scénách), navíc na dnešní dobu je projekční technika málo kontrastní, čili je projektovaný obraz hůře viditelný. Kostýmy Romana Šolce jsou tradičně na vysoké úrovni. Nesmyslný a nefunkční je světelný design, který postrádá jakýkoliv nápad s průsvity nebo stíny.

Tedy jediné, co může muzikál zachránit, jsou výkony účinkujících. Díky širokému spektru umělců, kteří se ve “Třech mušketýrech” střídají, vždy narazíte na nějakou dobrou alternaci, ale zároveň i na vyloženě špatnou. Viděli jsme za roky uvádění muzikálu prakticky všechny alternace, ale zaměříme se jen na ty, které jsme viděli čerstvě.

Zbyněk Fric

V hlavní roli d’Artagnana se představil Zbyněk Fric, jedna ze stálic pražské muzikálové scény. Jeho podání role jsme si oblíbili již před několika lety v obnovené premiéře, nezklamal ani teď, jen bohužel musím podotknout, že ani výrazně nezaujal. Technicky byl výkon na dobré úrovni, ale chyběly tomu nějaké větší emoce. Jedině snad po smrti Constance jsme viděli 100% výkon. Přesto ho hodnotíme ze všech alternací d’Artagnana nejvýše a v dané repríze patřil k tomu nejlepšímu.

Přeskočme k námi nejsledovanější postavě, a to Constance, kterou nově hrála Markéta Procházková. Mladý zářivý talent hudebního divadla opět předvedl vynikající výkon, plný emocí a krásného silného zpěvu. Z Procházkové se rázem bez pochyb stala naše alternace číslo jedna a z viděné reprízy předvedla suverénně nejlepší výkon! Gratulujeme a přejeme více takových šancí na muzikálových prknech!

Josef Vojtek jako Athos nepřekvapil, jeho kontroverzní chraplák bude stále muzikálové diváky dělit na dva nesmiřitelné tábory. Již jsme ho ale slyšeli v lepší pěvecké kondici, výkon však vyvažoval silným charismatem a zápalem, který je pro něj typický. Aramise hrál Jaromír Holub a Porthose Jiří Helekal. Ano, zvláštní směs hlasů a ve společných písních to bylo velice znatelně slyšet. Vždy někdo nějak “vyčníval” nad ostatní a skutečně to nebyl příjemný poslech.

Markéta Procházková

Mylady hrála Radka Fišarová, na kterou jsme se velice těšili, protože se na muzikálových prknech stále zdokonaluje, ale v sobotu neměla svůj den. Nebylo tajemstvím, že všechny výšky, původně psané pro Moniku Absolonovou, nemůže vyzpívat, ale tentokrát se jí role celkově nepovedla. Přitlačit by měla i herecky, na Mylady se tváří příliš mile a nevypadá, že by se moc vzrušovala z blížící se popravy, i když tedy text písně tvrdí opak. Mrzí nás to o to více, že jsme ji viděli v mnohem lepší formě. Někdy se to zkrátka nepovede.

Kardinál Richelieu Tomáš Trapl prakticky dopadl stejně jako Radka Fišarová. I když jsme u Trapla byli zvyklí vždy na 100% profesionální výkon, tentokrát musíme napsat, že ani on “neměl svůj den”, vidět to bylo především herecky, nedočkali jsme se jeho fascinujících grimas a posunků, které ozvláštňují každou jeho roli. Pěvecky se držel svého standardu, pozitivní vybočení jsme zaznamenali v árii “Touha znát“, jejíž závěrečné tóny Trapl vyzpíval excelentně.

Aleš Háma a Jakub Wehrenberg

V dalších rolích se představili Tomáš Savka (dokázal zaujmout i na malém prostoru, celkově dobrý výkon), Linda Finková (škoda jen některých pěveckých “úletů”), Lešek Semelka (nevýrazný a nudný výkon), Dušan Kollár (nevýrazný a nudný výkon na druhou), Aleš Háma a Jakub Wehrenberg (jejich komické výstupy jsou kapitolou samou o sobě, sice to ve “Třech mušketýrech” nemá co dělat, ale byl to jediný nápaditý a vtipný prvek představení, ale stále… Hámova rapovací gesta a zmínky o švédské trojce na internetu sem nepatří!). Taneční company působila trochu zmateným dojmem, jejich nesladěných pohybů si musel všimnout každý pozornější divák.

Co tedy napsat ke “Třem mušketýrům” na závěr po 6 letech od premiéry? Snad jen, že se stále nic nezměnilo a patří k průměrným dílům naší scény. V nové sérii představení za návštěvu stojí jen Markéta Procházková, zbytek zůstává stejně nudný. Samozřejmě fanoušci jsou i nadále nadšeni a kritici i nadále buší hlavou do zdi. Z našeho pohledu jsou “Mušketýři” muzikálem s několika dobrými písněmi, průměrným libretem, nulovou režií a nápady, bez spádu a s místy dobrými výkony, které to celé zachraňují. Pokud se vám muzikál líbil v minulosti, nemáte nad čím váhat, pokud se vám nelíbil, tak také ne a pokud jste stále o tento titul nezavadili, doporučili bychom vám raději nějaký jiný, kvalitnější titul.

Dušan Kollár, Markéta Procházková a Linda Finková

Libuška Vojtková v tanečním sólu

Autorem fotografií je Martin J. Polák (produkce Divadla Hybernia), děkujeme za jejich laskavé poskytnutí.

“Tři mušketýři” se vrací do Divadla Broadway (+ soutěž o 3×2 vstupenky)
Loučení s bigbítovým “Jánošíkem”
Kapka medu pro Verunku se vrátila ve skvělé kondici aneb svět se hezčí zdá

nehrála ani nehraje

• Honza

Velký souhlas s Pavlem. Absolonovou rád nemám,ale v Mušketýrech je ta hvězda ona.Na její fňukání si sice nemůžu zvyknout,ale odzpíváno a odehráno na 1,jí bezesporu nemůžeme upřít. AŤ je Volba,Jedem na všechny či Vražda Constance tak je to pecka. Třeba Čas na lásku mít,kde už konečně neječí,tak přeřve Vojtka tak,že u jejích vejšek mi nabíhá husina.

Pavle, myslím, že tenhle “divadelní zločin” (:-)) se ti dost povedl, když se na to podívám z toho hlediska, jak by se asi měla napsat kritika… (Osobně se dívat nemůžu, musela bych mu vytknout, že je příliš pozitivní…)
    A Romčo, díky, ti Bídníci mě taky nenapadli, jsem ráda, že to vím…

• Romča

Já si pamatuju, že když jsem seděl na generálce 3M v DB blahé paměti a začala Planchetova píseň, tak jsem se ptal Péti Poulový vedle sebe: Vodkaď já tuhle písničku znam. A ona okamžitě vystřelila: Z Bídníků, Hlava mazaná… Njn…
    Docela mě překvapují zdejší reakce, které Kleopatru staví nad 3M. Jsem za sebe samozřejmě téhož názoru, ale co vidím a slyším z našich divadelních FK, tak 3M Kleopatru prostě značně válcují… Pro mě je jinak největší Michalův hit asi Snad měl bych jít z Angeliky, ten trumfl i Teď královnou. Kleopatru jsem viděl suverénně nejčastěji ze všech muzikálů – víc než 50x, takže možná i proto už jsem jí trochu “přejeden” a těším se i na ostatní počiny.
    Moje pořadí Davidových muzikálů je následující: 1.-2. Angelika a Kleopatra, 3. Kráska a zvíře, 4. 3M. (Hitmuzikály Děti Ráje a JTZD nepočítám, to jsou úchvatné kapitoly samy pro sebe… A v Moně Lise má Michal jen 2 písně, takže…). No, jsem zvědav, kam se prodere Kat.
    A Svobodovky mam taky obráceně než většina: 1.-2. Golem a Monte Cristo, 3. Noc na Karlštejně, 4. Dracula – já prostě dycky musím mít něco extra:)
    Pavle, snad jsem Ti i odpověděl svým pořadím. Já mám 3M samozřejmě moc rád, jako všechno od Michala, ale vždycky jsem z nich měl dílem podobné pocity jako Ty. Kleopatra mě prostě tehdy brala víc. A dnes už k těm 3M těžko hledám nějaký nový vztah. Ano, zbožňuju Volbu. Jenže ta byla připsána později a spadá mi svým zaměřením spíš do Angeliky než do 3M:)

• Markéta

Romča: Já překvapivě ze Svobodových muzikálů taky nestavím na první místo Draculu, ale Monte Crista. Nemám k tomu žádnej racionální důvod, ale ta hudba mě prostě chytla za srdce víc. A z Davidových muzikálů je pro mě jedničkou Angelika a v těsném závěsu za ní Kleopatra.

• Veronika (P.)

Davidovy muzikály mají u mě pořádí: 1. Kleopatra a 3M, 2. Angelika, 3. Mona Lisa, 4. JTZD, Krásku a zvíře jsem neviděla.
    Svoboda: 1. Dracula, 2. Golem, 3. Noc na Karlštejně, Monte Christa jsem neviděla, ale moc bych chtěla.:-)

Romča: Já na představení živě nikdy nebyla (prostě Michala Davida nemám ráda), znám muzikál z DVD a z CD a tam mě ta podobnost nikdy netrkla, nevyhrává mi nijak často, mám v playlistu snad jen jednu melodii, ovšem u “Já vím” a Romea a Julie to bylo tak výrazné, že se to nedalo přeslechnout už na první poslech…

• Martin

Romča: Netroufnul bych si říct,že Snad bych měl jít převálcuje Teď královnou jsem já,jestli se tedy bavíme o posluchačích a radiích,či hudebních televizí.Možná ve FK DB a DH ano,ale co se týče normální posluchanosti a sledovanosti,Snad měl bych jít je jen ,,nějaká písnička,, . Co se týče Kleopatry a Mušketýrů,tak se tu opět můžeme bavit o tom samém,ano ve FK jasně vedou 3M . Ale celodivácky vede jednoznačně Kleopatra. Co se týče Svobodových muzikálů u mě vede Noc na Karlštejně.V Karlíně je fantasticky zpracovaná

• Romča

Martine, nepřu se. Se zpracováním NnK navíc vřele souhlasím.
    Já jsem – co se Snad měl bych jít – mluvil o svých osobních pocitech, protože náročnější píseň na zazpívání snad ještě nikdy Michal nesložil – a to tvrdím při plném vědomí náročnosti Teď královnou, na které pohořely i takové zpěvačky jako Lucia Šoralová či kdysi Vanda Konečná (teď v JTZD už byla lepší). Nicméně to, že Snad měl bych jít co se týče normální poslouchanosti a sledovanosti je podle Tebe jen “nějaká písnička” (kteréžto označení tedy ostře odmítám), je dáno tím, že rádia to nehrají. Navykla si hrát Královnu, Radiožurnál hraje Jedinou a to je z muzikálovek Michala vše. Ostatní pecky nedostaly vůbec prostor. Kdyby ho dostaly, mohlo by být to globální pořadí dávno jiné…:)

• Martin

Ano já chápu tvoje pocity či názory a nechci se přít.Královna dostala prostor z jediného prostého důvodu,byla chytlivá a zpívali jí v té době hvězdy typu Csáková a Basiková.Nicméně,když to vezmeme i teoreticky,tak muzikály v té době začínaly.Snad bych měl jít je velice těžká písnička jak intonačně tak i vyšší polohy této písničky jsou maximální.Ale je řada těžších či na stejné úrovni (jmenuju alespoň Lorraine v podzemí,či Krátká vášeň záhy odezní patří mezi těžké písně). Hlavně není chytlivá,což Královna je.Za zmínku stojí říci,že teď se začala hrát Volba má,za kterou jsem rád,protože u tý je šance vyhopnout se vysoko.

Tak já už jsem na “Teď královnou jsem já” alergická a více se mě líbí “Snad měl bych jít”, která se Davidovi fakt povedla.

• Mishacka

Tak z Kleopatry u mě zase překvapivě vede duet “Dámy vládnou” na DVD v podání Radky a Moniky. “Snad měl bych jít” je největší hitovka 1.půlky Angeliky, a ze 3M u mě jednoznačně vede “Touha znát” – možná proto, že jsem jí slyšela 2x v podání Mariána Vojtka a hned za ní “Čas na lásku mít”.
    to Martin: “Volba má” hrajou proto, že to je jedna z nejpovedenějších písní na sólo albu Moniky (asi by bylo trapné začít hrát znovu “Teď královnou jsem já” :-))

• Markéta

Já mám z Kleopatry nejspíš nejradši Vykutálenou, Dámy vládnou a většinu písniček senátu a to hlavně díky textům. Z 3M u mě vede Já vím, a paradoxně právě proto, že mi silně připomíná Romea a Julii, což je muzikál, který bych mohla vidět kdykoliv, doufám, že jednou to vyjde a navštívím ho přímo v divadle.

Markéto, z vlastní zkušenosti doporučuji Budapešť ;). Je to levné, je to blízko a je to krásné ;). Snad se někdy dostanu k recenzi… (Mimochodem, oficiálně to vyšlo i na DVD) ((A mimochodem, v únoru vychází DVD záznam obnovené verze v Paříži, tuším z roku 2010))

• Markéta

Pavel: ano, o dvd vím, vyšla i k německé a tuším že i k ruské verzi, tu novou pařížskou si snad taky někde seženu, ale mám jednoduše slabost pro francouzštinu a celkově pro původní zpracování, ovšem lístky přímo do Paříže jsou silně nad moje finanční možnosti

K německé oficiálně nevyšla, jen unikl z archivů VBW její multicam záznam (což by se mohlo stávat častěji :)). Ale o ruské nic nevím, snad jen to, že oficiálně snad také nevyšla. Jediné DVD, které oficiálně vyšly jsou – francouzský originál, Budapešť, Japonsko a teď ta obnovená franzcouzská.

Já osobně taky radši Francouzštinu, Maďarština je v muzikálech hodně divná, ale celkově to zpracování i výkony jsou vynikající. A finančně je to dostupné, navíc se tam toho hraje repertoárově dost, takže jednou návštěvou lze zvládnout více muzikálů, třeba i Fantoma Opery nebo Tanz der Vampire (hrajou se tam i Elizabeth, Rebecca, Mozart a mnoho dalších). To jen malé odbočení o Mušketýrů k něčemu, za co se spíše vyplácí utrácet ;).

• Jiří K.

Pavel Košatka: S tou poslední větou plně souhlasím ;)

• Bídník

Tak jsem se vratil ze Tri musketyru a jsem totalne zdesen, co se libi lidem, na co se nechaji nachytat. Predstaveni na me pusobilo jao nejaka estrada na Nove, kdy zazpiva hvezda, odejde, prijde dalsi, zazpiva, odejde a tak dale. Mezi tim jsou pasaze posouvajici dej, ktere jsou porad dokola stejne, nevkusne. Kulisy z divadla Broadway byly nejak podivne naaranzovane, aby se “hodily” do Hybernie, ale bylo videt, ze tam nepatri. Nekvalitni projekce. Pisnicky ukradene odjinud, porad dokola stejne melodie, bez jakychkoli zmen alespon v aranzich nebo tak, nic. “humorne” pasaze byly mimoradne trapne, kdo se muze smat takovymhle primitivnostem? Podtrzeno secteno, nevkus, o tom, ze muzikal bez ziveho orchestru neni zadny muzikal ani nemluve. Jedine, co bylo celkem uchazejici, byl vykon Tomase Berouna, relativne Bohouse Josefa a prijemne prekvapil Petr Kolar. Jinak teda nechci verit tomu, co jsem prave zhledl.

• Olynka

Byla jsem na představení včera odpoledne. Nelíbilo se mi to ani zdaleka tolik, jako poprvé před lety. Procházková je dobrá, moc se mi líbila v Adéle i v Prášilovi. Finková jako královna nenadchne a neurazí, ale ono je to i tou rolí. Nechápu, proč třeba Petře Janů pořád cpou nějaké unylé nanicovaté královny, když je to taková živelná ženská. Její Marie z Galilea, nebo Contoir v Agelice, Thénardierová v Bídnících… to je prostě koncert. Mylady Šnajdrová je dobrá (když není Monika), ale když si sundala sukni, chtělo se mi smát.
    Podobnost hudebního motivu “Já vím” a té písně z RaJ je jasná, u Planchetovy písně a Hlavy mazané žádnou podobnost neslyším.
    Petr Kolář byl výborný.

• Markéta

Pavel: já osobně mám z maďarštinou docela problém, zní mi divně, kdysi se mluvilo o tom, že by se R&J mohlo hrát na Slovensku, tak uvidíme, k tomu bych se nechala ochotně zlákat

• Alena

já se na mušketýry chystám v červnu…a popravdě si vůbec neumim představit,že bych měla Radku jako Mylady..a to mám Radku ráda,ale opravdu mi přijde že ta role jí absolutně nesedí a naprosto souhlasím s názorem že Linda s Radkou by si to měly vyměnit… Asi jim to zkusíme navrhnout :)

• LUDĚK

Včera dne 11.2.2011,sem byl na představení Tiřich mušketyru. Osobně Radka FIŠAROVÁ je pojetim role Mylady připada že hraje jí jako šilenou bytost ktera vraždi a toho se směje,po pěvecké strance je skvělá. Atose hrál Petr Kolář byl přimo vybornej z RADKOU jim to ve dvojci šlo svěle .Jak Kardinál Richeriie včera vystoupil Marian Vojtko nejlepši pěveckej vykon včerejšiho obsazení. LINDA FINKOVÁ jako královna ušla zvláště druhe půlce važeně je ozdoba večera.Včerá byl na představeni režizer Zdeněk Troška.

• Adeshishek

Ahojte,
    já jsem byla na představení 5.2 2011. A měla jsem naprosto skvěl obsazení: Alan Bastien ten byl ůůůžasný, Petr Kolář obdivuji ho že zvládá dvě role ve dvou muzikálech a ještě k tomu koncerty, Stanislava Hložka, Šárku Vaňkovou ta zastuovala za Norisovou a byla skvělá výborné intonace a krásně tu roli prožívala, Pavel Polák, Linda Finková radši bych místo ní měla Monču ale jak jsem den po té schlédla na videu že se Mončamoc neumí hýbat tak jsm byla ráda že jsem měla Lindu, Radka Fišarová ta se podle mě uplně chudák trápila nemohla to ani vyspívat a někdy to i přerušila a kašlala, Marian Vojtko ten byl supr obzvlášť v písni Touha znát, Martin Pošta byl tak v průměru, Martin Maxa byl nejlepší v písni Svodům Podléhám, L.Semelku, Petra Pečeného, J. Wehrenberg… A nejlepší scéna POPRAVA!!! A jeden menší broblém s mikrofony nějak jim praskaly a dvakrát uplně vypadly, chudák Alanek mu to vypadlo a on to chudák vůbec nečekal tak tam tak proleťela nějaká tanečnice a dala mu norm. mikrofon do ruky …. a pak to vypadlo Lindě a zachovala se skvěle zašla tak herecky za roch a už vyšla s mikrofonem v ruce… No prostě to bylo úžasné a dodnes jsi pouštím ty písničky a videa …. prostě doporučuji !!! Jo a nejlepší byl samozřejmě Karel Gott jako Alexandr Dimas

• Danny

Radka Fišarová mi příjde v celé ukázce Volba má strašně falešná….možná je to ale tím, že mám písničku naposlouchanou od Moniky…