CD “Karel Svoboda – Já tu stojím dál” prezentuje archivní muzikálová dema (recenze)

U příležitosti 3. výročí smrti Karla Svobody vyšlo CD s jeho dosud neuveřejněnými demo nahrávkami, symbolicky nazvané “Já tu stojím dál”. Slyšet na něm můžeme první dema jeho nejúspěšnějšího muzikálu “Dracula”, demo z posledního “Golema”, ale především pak raritní ukázky z nedokončených muzikálů “Marie Antoinetta” a “Rasputin”. Na mnoha nahrávkách můžeme slyšet i samotný Svobodův hlas, ale také třeba Petra Koláře nebo Daniela Hůlku. Více podrobností přinášíme v naší recenzi.

Já tu stojím dál” – úryvek z refrénu první písně na tomto unikátním CD, symbolicky zvolený jako jeho název. Opravdu, písně Karla Svobody nestárnou a jeho hity se budou zpívat ještě mnoho let. A triumfální návrat muzikálu “Dracula” do pražského Divadla Hybernia jen potvrzuje fakt, že o Svobodova díla je stále zájem. “Tuto kompilaci jsem původně sestavil pouze pro tátovy blízké. Chtěl jsem, abychom měli vzpomínku na to, jak táta tvořil a abychom si mohli připomenout to velké srdce, které táta vložil do své hudby,” komentuje vydání Svobodův syn Petr Svoboda. “Nyní, tři roky potom, co od nás táta odešel, stále pociťuji, jak velký prostor zaujímal v našich životech a doufám, že toto CD bude dárkem pro všechny, kteří ho měli rádi,” dodává na závěr svého pojednání na obalu CD.

Přední obal CD

CD obsahuje 24 skladeb z dílny Karla Svobody, technická kvalita samozřejmě odpovídá demo nahrávkám, ale zvuk je špičkový. Mnohdy jsou pracovní také texty, ve kterých nelze hledat žádný smysl. Jak lze vyčíst z druhého odstavce, první písní je “Tenhle bílej měsíc”, na kterém poprvé objevíte kouzlo drsného, přesto procítěného hlasu Karla Svobody. Další skladby jsou již muzikálové a ty nás samozřejmě zajímají nejvíce.

V prvním bloku se nacházejí první demo nahrávky muzikálu “Dracula” z roku 1995, kterých je celkem 13. Šest z nich zpívá Karel Svoboda, zbytek je pouze instrumentální. Zajímavé je, že hudební aranžmá je téměř totožné s finální verzí, nekonají se tedy žádná velká hudební překvapení. Písně jsou již otextované (Zdeněk Borovec), jen bystrý posluchač a znalec nynějších textů pozná drobné změny (nejvýraznější jsou zřejmě v písni “Prokletí”). Zpěv Karla Svobody dodává písním zajímavý nádech, kvůli kterému rozhodně nejsou tato hudebně téměř identická dema zbytečná.

Po početně bohatém “Draculovi” následuje “Prosba” ze Svobodova posledního muzikálu “Golem“, který se uváděl v Divadle Hybernia a u kritiků i diváků pohořel. Z uvádění muzikálu nebo z oficiální CD nahrávky můžete “Prosbu” znát spíše pod názvem “Adonai”. V podání Karla Svobody a Naďi Wepperové s pracovním textem neztrácí své kouzlo. Zajímavé je, že tato pracovní nahrávka je již z roku 1996 (pokud nedošlo k tiskové chybě), kdežto “Golem” byl na jeviště uveden až v roce 2006. A stejně jako v případě “Draculy”, i tato píseň má téměř totožnou podobu s finální verzí, největším tahákem tak zůstává Svobodův pěvecký projev (a pracovní text).

Nejvíce jsme však byli zvědaví na pracovní nahrávky nikdy neuvedených muzikálů, na kterých Svoboda v minulosti pracoval. První z nich je “Marie Antoinetta” a na CD nalezneme pět instrumentálních skladeb bez bližšího určení. Možná to je trochu odděluje od zbytku CD. Jedná se skutečně jen o hudební skici bez zpěvu, přesto se při koncentrovaném poslechu můžete do písní vnořit a zjistíte, že by “Marie Antoinetta” mohl být hudebně výborný muzikál. Samozřejmě je znatelný Svobodův rukopis, dosti pracuje s motivy evokující 18. století, ve kterém rakouská arcivévodkyně žila. Prostřednictvím Svobodových melodií se tak můžete na několik minut přenést na rakouský dvůr. Hudebně je tedy “Antoinetta” zajímavá, škoda jen, že se nepodařilo dohledat nějaké další informace, ale příznivci Karla Svobody budou za těchto pět písní určitě velice vděční.

Ukázka z dílny mistra - Dracula

Na závěr CD můžete slyšet fragmenty “Rasputina” z roku 1998. Muzikál “Rasputin” měl Svoboda psát společně s věhlasným německým libretistou Michaelem Kunzem (Elizabeth, Mozart!), nakonec však od realizace sešlo. Dobrá zpráva pro nás však je, že čtyři písně z tohoto muzikálu mají konkrétnější obrysy a tři z nich jsou zpívané našimi předními zpěváky. Ty doprovází sbor ve složení Lída Noppová, Linda Finková, Naďa Wepperová, Jiří Březík, Petr Kolář, Jan Soukup a Dušan Kollár. Hudebně působí všechny ukázky monumentálním a temným dojmem. Texty jsou opět pouze pracovní. “Před popravou” doprovází zpěvem pouze sbor, “Sibiř” a “Krev” zpívá Petr Kolář. Nejlepší ukázkou “Rasputina” a zároveň dle mého názoru i nejlepší písní na CD je závěrečná “Mše” v podání Daniela Hůlky a Karla Svobody. “Rasputin” se mohl od jiných Svobodvých děl značně lišit, pokud byl pro někoho “Golem” příliš temný a depresivní, “Rasputin” staví pomyslnou laťku ještě výše, v zahraničí se však do divadla nechodí lidé jen bavit a vznikají také muzikály dramatické. Je tedy otázkou, zda by Svoboda a Kunze udělali s tímto muzikálem díru do světa, ale odpověď na ni nikdy nenalezneme.

Celkově lze z pohledu zájemce o hudební divadlo a příznivce děl Karla Svobody (včetně kritizovaného “Golema”) toto kompilační CD raritních nahrávek označit jako povedené. Škoda, že chybí nějaké ty pracovní nahrávky z “Monte Crista”, který upadl v zapomnění. Všem našim čtenářům můžeme toto CD jen a jen doporučit, a i když zřejmě nepůjde o TOP prodejní produkt, tak ve sbírce muzikálového nadšence by tento kus rozhodně neměl chybět. A pokud chcete zkusit štěstí, připravujeme pro vás soutěž o toto CD!

Děkujeme společnosti EMI za poskytnutí nahrávky k recenzi.

Muzikál Touha jménem Einodis s Martou Kubišovou a Anetou Langerovou vychází na CD i DVD
Muzikál “Kat Mydlář” vyjde na DVD
CD muzikálu IAGO je nahráno. Bude obsahovat všechny alternace

Jen Pavla malinko doplním, informace k Marii Antoinettě určitě jsou, jen je škoda, že editoři se o ně s námi nepodělili. U poslechu Draculy jsem poprvé pochopil, proč chtěli tvůrci sáhnout po Michaelu Kocábovi a líbí se mi jiná aranž “Jsi můj pán”. Jinak pro sběratele je to tentokrát fajn počin, naopak neodvažuji se hádat, co na to posluchač – laik, pro toho to tentokrát asi moc není.

• danah

Myslím, že CD budou kupovat převážně ti, kdo muzikály znají. Já jsem si ho pořídila hlavně kvůli Marii Ant. a Rasputinovi a je mi líto, že k realizaci nedošlo. Ukázky z obou slibují, že mohlo jít o velmi dobré kusy. Škoda tohoto velkého skladatele.