Recenze a reportáže

Recenze: “Les Misérables – Bídníci” se vrátili do Prahy


Ve dnech 1. a 2. března 2012 se v GoJa Music Hall na pražském Výstavišti konaly slavnostní premiéry nejúspěšnějšího světového muzikálu “Les Misérables – Bídníci“, který se sem po několika letech vrací s novou orchestrací a obsazením. Povedlo se (staro)nové inscenaci zopakovat triumfální a umělecky velice kvalitní předchozí uvedení? Odpoví na to naše recenze z obou premiér…

Muzikál “Les Misérables” je zbytečné dlouze představovat, téměř každý, kdo přišel do styku s hudebním divadlem o “Bídnících” minimálně zaslechl. Jedná se o jedno z nejznámějších světových děl, držící rekord nejdéle uváděného muzikálu na světě (v Londýně se nyní uvádí 26. rokem). Tentokrát vynecháme popisování dlouhé a bohaté historie a pojďme se přenést rovnou do Prahy roku 2012.

Barikády

Muzikál je adaptací slavné stejnojmenné knihy éry francouzského romantismu z pera Victora Huga. Ve třech hodinách zachovává to nejdůležitější z rozsáhlého díla, nedochází k tristnímu zjednodušování, přitom i přes velké množství postav zůstává děj pro diváka přehledný a poutavý po celou jeho délku. Originální libreto francouzských autorů Alaina Boublila a Jean-Marca Natela v úpravě Angličana Herberta Kretzmera skutečně patří ke světovým skvostům a přebásnění Zdeňka Borovce je nejen legendární, ale také geniální. Promyšlené textové motivy, které se prolínají celým dějem (“chceš(m) bejt” nebo “kéž spí(m) snáz”), originální nevykonstruované rýmy a zpěvnost patří k hlavním přednostem Borovcova překladu, kterému skutečně nemůžeme nic vytknout. Promyšlené je také udržování jazyka daných vrstev – zloději mají jiné výrazové prostředky než bouřící se studenti (což je v českých libretech často přehlíženo).

Hudba Claude-Michel Schönberga je pak ten pravý důvod, proč jsou “Bídníci” nejúspěšnějším světovým muzikálem. Nádherné árie, monumentální sborové scény, hudební motivy jemně prolínající se celým dílem, které objevujete s každým dalším poslechem… V GoJe se hraje v nové úpravě, která spočívá v první řadě ve zcela nové orchestraci a také jemnému zkrácení díla. Nové hudební nastudování je na první poslech více komorní a klade na zpěváky ještě větší nároky. V mnoha místech jsou změny k dobrému a podtrhují dramatičnost/intimnost dané scény, v několika místech si však fanoušci původní verze mohou říci, že to před lety znělo lépe. Z celkového pohledu je ale nová orchestrace rozhodně pozitivním krokem a dílo získalo modernější dojem. Zkrácení díla není nijak dramatické, pokud neznáte původní “Bídníky” opravdu dobře, ani ho nepostřehnete (například Valjean u utrženého vozu zpívá značně kratší text). Více však můžete postřehnout rychlejší tempo písní, menší významové pauzy a celkově svižnější průběh některých pasáží.

Kateřina Brožová jako Fantine

Bohužel pro Schönbergovu hudbu se v GoJe do premiér nepodařilo vyladit zvuk do ideální podoby, především začátek představení zní opravdu špatně. Hudba je příliš tichá a schází ji ona údernost, která je pro “Bídníky” typická. O pozdním vytahování portů se raději nebudeme příliš zmiňovat a jen doufat, že v tuto dobu je již vše v pořádku. “Bídníci” se samozřejmě hrají s živým orchestrem, ale jsou důkazem, že jen přítomnost živých muzikantů není zárukou kvality. “Les Misérables” jsou hudebně náročným dílem, které by měli hrát špičkoví muzikanti, orchestr pražských “Bídníků” však ani na jedné premiéře o své dokonalosti nepřesvědčil.

Režijní koncepce Petra Novotného zůstala od posledního uvedení téměř beze změn. Ve spojení s výtvarníkem scény Mihailem Tchernaevem se mu podařilo vytvořit působivou velkolepou inscenaci, která na první pohled konkuruje té originální londýnské. Na druhý, kritičtější pohled se dá najít mnoho detailů, které by potřebovaly odladit. Jedná se především o scénické záležitosti – technici se volně pohybují po jevišti (i v kuželech světla) a vesele stěhují kulisy, které nepatří k nejtišším (ano, mluvíme o mřížích, které slyšíme ještě několik minut po jejich odjezdu). Novinkou je také využívání projekčního plátna k zásadním přestavbám, koho však napadlo, že se plátno začne spouštět do vrcholných okamžiků nejvypjatějších scén?! Skutečně velice rušivý moment, který nemá opodstatnění. Nadměrné je také využívání dýmu. Když se dají tyto a další detaily dohromady, tak divadelní fajnšmekry, kteří jdou na inzerovaný “nejlepší muzikál na světě a v Praze”, mohou pěkně otrávit. Stejně působivé zůstávají kostýmy Lucie Loosové a povedl se také light design Petra Novotného a Davida Moravce.

Jaromír Adamec a David Uličník

Pořád by se světovost dala zachránit, a to excelentními výkony. I tady však musíme v mnoha případech povzdechnout (spíše postesknout) nad výběrem a zavzpomínat na staré dobré časy, kdy byli “Bídníci” obsazení prakticky bezchybně. Pojďme ale postupně…

Hlavní roli Jeana Valjeana ztvárnil na obou premiérách David Uličník, který v roli exceloval již v roce 2003. Pěvecky je jeho projev vynikající, nádherný sytý čistý hlas, který vrcholí v písni “Otčenáš“, která je v Uličníkově podání rozhodně nejsilnějším momentem celého představení. Herecky však zažil Uličník lepší časy a ne všechny pasáže jsou uvěřitelné. Emoce vkládá především do hlasu, přičemž výraz ve tváři zůstává mnoho scén stejný. I přesto je kvalitním představitelem této role, který nezklame.

V roli inspektora Javerta září Josef Štágr, který je absolutně bezchybný. Výborný hlasový i herecký projev, znatelný vývoj postavy i nutné autoritativní charismatické vystupování. To vše obsahuje Štágrův projev. Zkrátka: “Bravo!“. Na první premiéře jsme mohli zhlédnout Daniela Hůlku, jehož výkon byl značně rozpačitý. Mnoho přeřeků a nesrozumitelnost slov střídaly pěvecky dobré pasáže (“Tam ve hvězdách“). Svojí roli však završil topornou “Sebevraždou“, díky čemuž zůstal dojem z jeho výkonu spíše negativní.

Studentská revoluce

Život tragické Fantiny opět skvěle ztvárnila Kateřina Brožová, která je excelentní především herecky a uvěříte ji každý moment. Pěvecky roli podává značně odlišným způsobem než většina světových kolegyň, ale právě to je na její “Knížce snů” kouzelné. Tam, kde jiní rozbalují silný hlas, Brožová citlivě zpívá o svém osudu. Druhou osudovou tragickou roli Eponine na obou premiérách ztvárnila Vlaďka Skalová, pro kterou to je první velká muzikálová role. A hned velice povedená! Herecky i pěvecky je výborná, občas je vidět lehká nejistota, která však rychle zmizí a bude po boku Magdy Malé další vynikající Eponinou.

Role studenta Maria na 1. premiéře s sebou přinesla skutečně tristní výkon Pavla Vítka. Zde udělali chybu především producenti v jeho obsazení, protože 49letý Vítek se na roli studenta na první pohled nehodí. O špatně padnoucím kostýmu a hlasových selháních radši ani nemluvě. Marius je nádherná role, u které chápeme, že se těžko opouští, ovšem každý umělec by měl znát své hranice a v tomto případě bylo moudřejší přenechat roli mladším kolegům. Protože Tomáš Löbl na druhé premiéře jasně přesvědčil, že Marius je právě o mládí, mladém sytém hlasu a nevinném vzhledu. Opravdu výborný výkon, kterému není co vytknout.

U Cosetty Terezy Mátlové jsme čekali podobné dojmy, jako u pana Vítka, ale ty se překvapivě nedostavily. Stále vypadá jako mladá nevinná naivní dívka a stále roli s přehledem odzpívá. Alternace Tereza Vágnerová však překvapila ještě více a svou zkušenou kolegyni strčila hravě do kapsy. S Löblem tvořili skutečně skvělý mladý milenecký pár, který věkově i typově odpovídá Hugově předloze.

Michal Skořepa

Enjolrase ztvárnil Michal Skořepa, který se pro nás stal největším překvapením obnovených “Bídníků”. Velice zajímavý a čistý hlasový projev, spojený s charismatickým herectvím, které vás strhne do víru studentské revoluce. Pokud by někdo ze současného obsazení mohl odjet do Londýna a zpívat s tamějšími zpěváky, byl by to právě Skořepa.

Jako manželé Thénardierovi se na první premiéře představili Monika Absolonová a Filip Čapka, na druhé Marta Jandová a Jan Urban. Všichni čtyři předvedli skvělé výkony, ke kterým není v podstatě co dodat. Ze zcela subjektivního pohledu bychom však vyzdvihli Čapku a Jandovou, a to především za preciznější a hravější herecké pojetí.

Velkou roli hraje v “Bídnících” také company, a to především její pánská část. Zde bohužel došlo k několika přehmatům a byli obsazení lidé, kteří se nikdy nezúčastnili velké profesionální muzikálové produkce, a na jejich výkonech se to samozřejmě odrazilo. Pěvecká nejistota by nebyla takovým problémem, jako spíše křečovitý či nijaký herecký výraz, se kterým bojují téměř všichni (i v dámské company). Děkujeme alespoň za tři zářivé výjimky – Jaromíra Adamce, Robina Puškáše a Michala Šebka, kteří s přehledem zvládli zpěv i herectví. Zmínit také musíme dětské role, které jsou obsazeny velice dobře, nejvíce nás zaujal Gavroche Tomáš Ringel, který byl výraznější než mnoho jeho dospělých zkušených kolegů.

Marta Jandová jako paní Thénardier

V Praze se tedy usadil nejlepší světový muzikál, který díky českým neduhům zůstal někde na půli cesty. Bohužel nestačí pouze na billboardy napsat “nejúspěšnější světový muzikál”, musí se také vynaložit obrovská snaha, aby se této pověsti dostálo. Zde se to bohužel plně nepodařilo, několik vyloženě špatných výkonů střídá zase několik výborných výkonů. Hudba i přes zvukové problémy je geniální, stejně tak přebásnění pana Borovce.

Samozřejmě, “Bídníci” jsou lepší než většina současné pražské produkce a rozhodně stojí za vidění (zvláště, pokud jste tento světový skvost ještě neviděli), ale ambice produkce měly být mnohem vyšší a přípravy evidentně intenzivnější. Jděte se přesvědčit sami. Pokud chcete vidět “Bídníky” v preciznější úpravě, zajeďte si do Brna. Pokud chcete vidět skutečné “Les Misérables”, zaleťte si do Londýna.

Autor článku s nadšením viděl cirka deset repríz prvního uvedení Bídníků v GoJe, se střídmým odstupem dvě představení v Městském divadle Brno a dvakrát navštívil londýnskou originální inscenaci.

Autorkou ilustračních fotografií ze současné inscenace je Michaela Feuereislová, www.bidnici.cz.


Pozvánky a konkurzy
FANTOM OPERY – konkurz do taneční company
Aktuální zprávy
“Děti Ráje” pokřtili CD s pohádkami, vyhrajte ho u nás (+ video)
Recenze a reportáže
Montekové a Kapuleti spolu opět bojují na Hluboké
  • Abigail

    Počkala jsem si a ještě ji recenzi i stihla… Článek pěkný, na některých věcech se shodneme na jiných ne… to tak bývá.
    Na menší obranu – co je v recenzi hodně kritizované – na mé generálce a na mém místě (zjevně na tom u tohohle prostoru hodně závisí) byl zvuk velmi dobrý, jak už jsem psala, rozuměla jsem všemu, což se mi nestává až tak často. Jako fanoušek opravdu souhlasím s tím, že mi nová orchestrace sem tam vadí… Naprosto souhlasím s nesmyslností obsazení Pavla Vítka, Tereza Mátlová mě taky nepřesvědčila, narozdíl třeba od Magdy Malé, jejíž obsazení mě nadšením taky neplaví, ale budiž uhraje to. Zvláštně se neshodnu na Danu Hůlkovi. Ne v tom smyslu, že by mi přišel lepší nebo horší – jasně si tam něco šišlal v několika momentech, takže mu rozumět moc nebylo, ale na celém jeho výkonu se mi nejvíc líbila Sebevražda, Hvězdy mi přišly odzpívané pěkně, ale herecký výraz byl při nich asi před divadlem… Ale jinak souhlas – v těch třech rolích bych chtěla vidět jejich mladé představitele – a jak to tak čtu tak Tomáše Löbla chválí mnoho lidí, tak si ho asi jednou pohlídám…
    A btw., Pavle, jen tak poznámka na okraj, u toho odstavce začínajícím režijní koncepcí bych odtrhla poslední větu nebo ji uvedla jinak – přijde mi, že se tam “tříská” význam těch posledních dvou /nebo několika) vět, přitom jak je ta poslední napsaná (v předchozích je kritika, ale chvála v poslední větě pak začíná slovy “stejně působivé”)…


  • Kristina

    No, s některými názory souhlasím. Ovšem ráda bych viděla autora recenze jako jednoho člena aspoň company (jako sólistu snad radši ne). Ono se to hezky kritizuje z křesílka z pokojíku. Ale zkuste se zařadit do jakékoli umělecké nebo technické složky v divadle (a v Bídníkách obzvlášť, je to po všech stránkách jeden z nejnáročnějších muzikálů), a pak mluvte…


  • Fan

    Kristino, proboha, to si porad myslis, ze kritici a recenzenti musi nejdrive dokazat ze jsou lepsi nez kritizovane? Copak filmovi kritici toci filmy? Copak politicti komentatori delaji ve snemovne? A co kdyby vam reziser rikal sve pripominky? Taky bys mu rekla, ze si to ma jit zkusit sam?? Asi ne!!! Ackoliv neni PK vystudovany radoby odbornik (na muzikaly to u nas stejne nejde), jeho nazor je pro me vzdy velice relevantni, protoze toho na divadle videl mnohem vice nez leckdo z nas.

    A ke company… Ja uplne chapu, koho myslel, prece se nemuzou s klidnym svedomim nekteri clenove postavit na jeviste a predvadet tam sve veleamaterske vykony, jako v nejakych fanouskovskych predstavenich. Fakt ubohost a neni to chyba ani nedostatek recenzenta, ale tech lidi a producenta, ze je obsadil!!!


  • Frank

    Nesouhlasím s názorem na company.Já narozdíl od autora článku chápu složitost této inscenace,která je těžká obzvláště pro company.Pro některé je to třeba první muzikálová zkušenost a tak se ještě herecky hledají,každý někdy začínal.A ten vás slavný Londýn-byl jsem tam a například při scéně umírání Eponiny-nikdo tam nebrečel,zde jsem v viděl,jak téměř celé ženské osazenstvo company naprosto upřímě brečí.Tak mi tady povídejte něco o herectví.Dávám bídníkům velkou šanci a ze špatných názorů si nic nedělejte-vše se vyladí,jak zvuk,tak herecký projev.


  • Bídník

    Uz se na to tesim, jdu v patek 16. :)


  • danah

    Viděla jsem 4 generály a obě premiéry, s recenzí většinou souhlasím.
    Z mého pohledu nejlepší obsazení:
    Jean Valjean – Marian Vojtko (který kromě skvělého zpěvu i výborně hraje)
    Javert – Tomáš Bartůněk (J. Štágr také výborný)
    Marius – Tomáš Löbl
    Cosette – Hedvika Tůmová (naprosté překvapení, ale nemám problém ani s ostatními)
    Eponine – Vlaďka Skalová
    Enjolras – Michal Skořepa
    Mme Thénardier – Renáta Podlipská
    Thenardiér – Jan Urban
    Fantine – Petra Peterová I K. Brožová na stejné úrovni
    Company v hromadných scénách celkem dobré, ale jejich sólové výstupy se mi nelíbily.


  • Honzy

    Nikdy bohužel nevstoupíš do stejné řeky….
    Byl jsem na pražských Bídnících na první generálce a pak ne čtvrtém představení a musím konstatovat, že překvapení se nekoná!!!Bohužel je nová jen orchestrace (ikdyž je výborná) ale vše ostatní, včetně kulis, kostýmů a až na malé vyjímky i režie zůstává jako minule před cca 9 lety.V hlavní roli Valjeana David Uličník pěvecky dobrý ale po herecké stránce velká bída.Ta jeho paruka vypadá jak z komické opery.To samé Javert (Štágr i Bartůněk)pěvecky i herecky slabí, bez emocí.Vrcholem drzosti je ovšem obsazení téměř 50letého Pavla Vítka do role studenta Maria.Nejenže Vítek je pěvecky ale i herecky slabý, je ještě nesoudný, že ve svém věku může hrát 18letého nesměle zamilovaného studenta.Vítek Vám opravdu zkazí celkový dojem z muzikálu, nikdo mu zkrátka tu roli nemůže uvěřit.Divím se, že si aspoň londýnští majitelé práv neohlídají ve smlouvě, věk obsazovaných rolí, když to pražské produkci zjevně nevadí!!!Vsadím se, že pražský Pavel Vítek je nejstarším obsazeným Mariusem na světě!!!Děs, běs.Dalším malérem je rušení kulisáků při změnách scény, hlučné pouštění umělé mlhy a i dunění a hluk z Matějské pouti.Celkově lze vyzvednout výkony mladých představitelů např.Foreta,Skořepy,Skalové,Vágnerové,Urbana.Např. ale obsazení Absolonové do role hostinské Thenardiérové je také špatným počinem.Celkový dojem z pražských Bídníků je dost rozpačitý a bohužel brněnské a především především první pražské (v divadle na Vinohradech)nastudování nepřevýšilo.Pokud bych měl hodnotit, tak max.60%.Cca 14dní před prvním uvedením obnovené premiéry pražských Bídníků jsem měl možnost opět vidět londýnské nastudování, ale to je opravdu vážení jiná káva.Údajně produkce GoJa Music připravuje pražské uvedení Fantoma opery, tak to si již opravdu neumím konečný výsledek představit???


  • Veronika B.

    Opět velice dobrá recenze. Já osobně jsem viděla 4. generálku.
    Valjean – Marián Vojtko (viděla jsem ho na jevišti vůbec poprvé) pěvecky vynikající, herecky se snažil, i když asi není úplně správný typ pro vážné role.
    Javert – Daniel Hůlka – tady bych dala za pravdu názorům většiny.
    Marius – Pavel Vítek – zpěv OK, ale velké “bohužel”, často jsem raději odvracela zrak, když jsem si chtěla danou scénu vychutnat.
    Enjolras – Michal Skořepa – mám velkou radost, že i ostatní sdílí moje nadšení z tohoto talentovaného mladého muže, který mne velice zaujal už v roli Ježíše v HDK, kam nastoupil jako úplný nováček. V Bídnících se jeho talent potvrzuje. Bravo.
    Magda Malá – Eponine – stále výborná
    Kateřina Brožová – Fantine – sice to není můj šálek kávy, ale nemohu jí v podstatě nic vytknout.
    Tereza Mátlová – Cosette – stále výborná, jen spojení s Pavlem Vítkem tak nějak přidává na věku i jí samotné.
    Thénardier – Pavel Čapka – výborný
    Mme Thénardier – Monika Absolonová – viděla jsem ji na jevišti poprvé. Nesedí mi hlasem, působila na mne trochu jako kdyby vypadla z Troškovy pohádky. Ale je to prostě jeden z rozměrů, který té roli lze dát.
    Zvuk v první půlce velice nevyrovnaný (šestá řada střed), ve druhé dobrý. Na novou orchestraci si musím zvyknout. Celkově je třeba, dát tomu ještě čas a doufám, že se mi příště podaří zajít na neokoukané tváře. Při vší úctě si myslím, že v některých rolích se věk prostě počítá.


  • Lavera

    Jak to tak tady čtu, vidím, že jsem o nic nepřišla, když jsem se rozhodla si návštěvu těchto Bídníků “odpustit”. Vzhledem k tomu, že mám trochu jiné “nároky” na především herecké a výrazové výkony interpretů, než je tady často prezentováno, tak si raději ponechám ty nejkrásnější vzpomínky na mnoho desítek představení v předcházejících dvou pražských nastudováních.
    Nicméně nové inscenaci přeji hodně úspěchů a především hodně spokojených diváků.


  • Lucka

    Perfektní report! Viděla jsem jendu veřejnou generálku a jedno představení teď o víkendu. Jako Javert se mi daleko víc líbí Tomáš Bartůněk. Jinak se vším souhlas. Křečovítá dvojice Pavel Vítek a Tereza Mátlová byla v kontrastu s výbornou dvojicí mladých – Josef Vágner a Hedvika Tůmová (neprosté překvapení!!) opravdový průšvih. Zde vidím jedniný krok vedele. Company ovšem perfektní.
    Hezký den všem, Lucka.


  • PK

    PKPK

    Autor Odpovědět

    Frank: Jestli někdo předvádí slzy na jevišti není tak podstatné, spíš naopak. Důležitější je když se při té scéně slzí v hledišti.


  • Sukie

    A zase z toho Brno vyšlo lépe. Jupí!!!!!!!!!!
    Myslím, že pokud chce někdo na jaře shlédnout Bídníky v dubnu je možnost v Brně jsou na programu déle než týden a určitě každé představení bude dokonalé!

    A co se týče pražských Bídníků, tak ty, které jsem původně vidět chtěla, tak asi nejsou jak byli dříve (Dan Hůlka), takže si asi výlet do Prahy odpustím


  • Pavel Košatka

    Sukie, to že brněnští Bídníci jsou lepší než pražští není hlavním poselstvím článku. Když už bych to formuloval, tak bych řekl, že nejsou tak špatní jako ty pražští, ale znovu bych nešel ani na jedny :).


  • Sukie

    Pavle, omlouvám se vím, že to nebylo tak myšlené, ale ten dodatek mě prostě pobavil, a hlavně to s tím Londýnem ;-) A bohužel jsem si neodpustila komentář, protože jsem zastáncem MdB a hlavně jejich Bídníků i když vím, že ti v Londýně jsou lepší :-D


  • Jirka k.

    Videl jsem obe premiery. Na to jak se v Cechach dela muzikal, jsem byl prazskym predstavenim mile prekvapen.Pavel Vitek je sice vekove mimo, ale alespon na rozdil od Tomase Lobla zpival ciste. David Ulicnik je muz na svem miste,na Danovi Hulkovi byla videt mirna nervozita. Stejne tak byla znat nervozita na Marte Jandove,ktera dokonce vynechala cast pisne.Dost me prekvapuje,ze si toho fundovany recenzent nevsiml…ale stejne tak jak pisete,ze Bidnici tady nejsou to co v Londyne,tak nemuzu ocekavat ani kvalitni recenzi.Obzvlast se mi zda,ze mistni odbornici uplne nehodnoti podle vykonu na jevisti,ale podle osobnich sympatii k danemu umelci ci umelkyni a to by se profesionalum stavat nemelo.


  • anča

    Jirka k.: možná že marta nevynechala část písně, možná jde zrovna o zkrácené místo :) ale nevím, co myslíte…


  • Anča

    Ne, vynechala část textu s Cosettou.


  • anča

    tak to je jiná. ale myslím, že tyhle věci způsobené nervozitou se fakt brzy vytříbí a tím pádem to pak bude hodně zdařilé dílo. potenciál, zvláště v těch nových tvářích, to bezpochyby má.


  • Peťa

    Jirka K. na to kápl. Recenzi se nedá vytknout nic po technické stránce, Bídníci trpí porodními bolestmi. Ono není jednoduché takový kolos ukočírovat jen tak, zvláště v “českých” podmínkách. Ostatní muzikály mají nahranou muziku a sbory zpívají na playback. Také jsem viděla obě premiéry, a nejen Marta, ale i Monika Absolonová tu samou část písně s Cosetou nezazpívala dobře. Budiž, mají jméno. A opírat se o to, že v company jsou amatéři?? Konkurzem prošli, Londýn je schválil, takže nejen Michal Skořepa, ale všichni protagonisté, v četně solistů, by z fleku mohli hrát v Londýně. Pedstavení v Londýně jsem také viděla. Jsem zvyklá na čechy, jejich technika zpěvu mi “trhala” uši, a po realizační stránce? Až na barikádu výprava žádná, atmosféra žádná. Pro mě velké zklamání, dramaticky někdy lépe, někdy hůře odzpívaný koncert.


  • Michal

    Já jsem Bídníky viděl zatím jen jednou, ale byl jsem nadšen! Co já jsem měl obsazení, tak si na nikoho nemůžu stěžovat. Mile překvapili Štárg v roli Valjeana, Peterová alias Fantine, Eponine – Skalová, Marius – Löbl a Cosette – Vágnerová…atd. Určitě vyrazím znovu:)


  • Jirka k.

    Absolonova to zazpivala dobre.Soucasti teto diskuse,ale neni nekoho hanit,ale nekoho pochvalit.A ja si velmi cenim toho,ze nekdo v dobe ekonomicke krize zaplati miliony za uvedeni svetoveho kusu v Praze,aniz by mel jistotu,ze se mu investice vrati.Protoze o velke investici muzikal je.Takze dekuju,ze se k nam,dostal tento kus,preju hodne uspechu vsem ucinkujicim a spokojene divaky.A jen doufam, ze se tu zase neco,co ma hlavu a patu objevi.


  • Peťa

    Marta i Monika i s přeřeky byly a určitě i budou úžasné, stejně tak jako Renata Podlipská, dejme Bídníkům čas a prostor, aby se vyhráli a usedli. První kritika z Brna taky nebyla lichotivá, a po čase se tu objevil článek, jak se Bídníci v Brně usadili. Je to velice náročné představení, které nemá jen tak obdoby. Je náročné nejen pro učinkující, ale i pro orchestr, pro techniku a ostatní lidi, kteří se na tom podílejí. Málo muzikláků v Praze dělá umění v takových podmínkách a v takovém rozsahu.


  • David

    Vrtá mi hlavou, jestli má cenu tady v ČR něco uvádět. Protože všechno co se u nás vytvoří je kritizováno. Chápu, že to má své mouchy, ale myslím si, že když jsou to první představení, tak se s tím dá i počítat. Vemte si, jak ti lidi musí být unavení po zkouškách. Viz právě příkladem jsou Monika s Martou, kdy Monika hraje průměrně každý druhý den a Marta zkoušela s Bídníky i Hamleta. Potupem času se to určitě zlepší. Já si myslím, že bysme mohli být rádi za to, co se u nás uvádí. Ne každý totiž má dost financí na to, aby se dostal do Londýna. Tímto příspěvkem nechci nijak snižovat práci zdejších kritiků, protože jejich názorů a příspěvků si vážím.


  • Ina

    Dost dobrá recenze.Něvěděla jsem,jestli náhodou jen já nemám problém,ale vadilo mi,že to jaksi nepustili na plný pecky!! Nevyzněl tolik ten zpěv a celé to nepůsobilo bombasticky.Velmi rychlý zpěv mi též není příjemný, nebylo dost dobře rozumět textu.Odpudivý kouř,ve kterém se zpěváci úplně ztráceli, stěhování mříží naprosto rušilo zpěv! Je též slyšet i točení rampy.No a pan Vítek ačkoliv zpíval krásně,opravdu působil divně coby student.A to dobré, kulisy se mi naopak líbily dostatečně a celkově i zpěv všech zúčastněných,p.Štágr,p.Bartůněk,M.Jandová a F.Čapka,naprosto úžasná byla V.Skalová a i M.Skořepa,též Neradová Terezka + celá company.Děkuji a prosím o dopilování těch technických záležitostí.


  • Ondřej Doubrava

    Viděl jsem Bídníky včera. Bylo to fajn, ale skutečně to ještě minimálně týden na usazení potřebuje, možná zejména kvůli lepší souhře v orchestru, protože ta nová orchestrace si to zaslouží! I když pár technických chybek se taky našlo. Ohledně usazování: Tohle mají v zahraničí ošetřeno velmi hezky. Zkrátka se inscenace začne hrát třeba týden až měsíc před premiérou v takzvaných “previews”, kdy se ještě nejedná o premiéry, ale divák alá zdravě natěšený fanoušek už může za plné nebo mírně snížené vstupné (záleží na produkci) inscenaci vidět, přesto se ještě vše dolaďuje, právě proto, že moderní inscenace jsou prostě kolosy. A kritici jsou vpuštěni až na opening night neboli premiéru. Před chvílí jsme se shodli, že 14 dní “previews” by těmto Bídníkům prospělo, vše by se vychytalo a v recenzích by tak ubylo zbytečného rýpání a my bychom jakožto muzikáloví publicisté, co mají to hudební divadlo rádi a už mžeme říct, že pomalu naplňujeme cíl a opravdu mu pomáháme, bychom měli i větší radost. Na druhou stranu, divadelní pravidlo říká, že když se něco nepokazí na premiéře, není tou správnou premiérou, nicméně by to mělo být o takových spíš milých drobnostech.

    Bohužel u nás se “previews” prakticky nekonají, dělá je coby předpremiéry jen HdK a je to tak dobře, ta představení na premiéře už opravdu většinou “sedí”! A dlouhá část účelových previews, kdy se na představení opravdu ještě pracovalo, byla u pražských CATS (nikdy nezapomenu, že se po mé připomínce (a diváci měli povoleno dávat přimomínky, což bylo fajn a funguje to právě tak i “venku”) skutečně předělala choreografie souboje McDlouhého Drápa s ostatními kočkami :-D )

    Když bude trocha času, pokusím se v příštím týdnu sepsat nějaké “Plusy a mínusy”…


  • lili

    Lucrezia Borgia má také svoje “previews”. Nebývalé množství veřejných generálek a dvě předpremiery za snížené vstupné. Takže i v Praze se blýská na lepší časy. Ohledně připomínek diváků – no nevím, když kolikrát čtu tady některé diskuze….


  • Karolína

    Jsem velice zklamána články pana Pavla Košatky, které jsou vždy podbarveny určitými vztahy k muzikálovým interpretům. Pokud někoho nemá rád, nikdy nebyl schopen se těchto emocí vzdát a vždy napsal komentář, kterým poškodil mnohé interprety. Pokud je někdo u něj v oblibě, je vždy vyzdvihován, ostatní v nejlepším případě komentováni jednou, nepříjemnou větou. Tak, jak by někteří herci měli vykonávat jiná povolání, poslední dobou se jeví totéž v plném rozsahu o panu Košatkovi. Nechci se sama dopouštět podtextu agresivity, ale moc o muzikálech a hlavně o recenzi či kritice nevíte. A pokud se již snažíte psát v rovině odborné, vyzníváte mnohdy velice neodborně. Bohužel toto je vždy největší slabinou vašich komentářů. Píšete kdo, jak, proč …..jak zlepšovat muzikály, ale prosím, prvně začněte jen a jen u sebe. Karolína


  • Jirka k.

    Karolino,bravo,tleskam!Presne,trefne,vystizne!!!


  • Pavel Košatka

    Karolíno vždy pod každým článkem znovu a znovu :). Je to samozřejmě Váš názor a asi není v mých silách ho změnit. I Vy jste teď kritičkou a bylo by stejně na místě se zeptat, jaký máte titul k tomu kritizovat “kritiku”.

    Psalo se to tady nespočetněkrát – nejsem odborníkem, vystudovaným “divadelním vědcem” ani ničím podobným a nikdy jsem netvrdil, že jsem. Jen pouhým divákem, který píše své názory na svou stránku. Není to mé “povolání”, jak píšete, nedostávám za to ani korunu (dokonce by se mi i protivilo být placen za chození na představení zadarmo a pak ještě za peníze kritizovat, k tomu skutečně nejsem kompetentní). Vy i kdokoliv jiný si můžete založit jakékoliv stránky a psát si v dnešní (zatím ještě) svobodné době své postřehy z jakéhokoliv představení či jiné oblasti. Pak je to na čtenářích, jakým způsobem zhodnotí Vaši práci a zda se stanou vaše stránky navštěvovanými či ne. Já jsem začal od nuly, kdysi ještě na blog.cz a každý měsíc se na stránky vracelo více a více lidí, aby si přečetlo mé (tehdy jsem byl sám) neodborné názory. Teď nám sem chodí v průměru 1.500 lidí denně a já se ptám proč? Proč, když jsem tak zaujatý, neodborný, škodlivý… proč sem všichni chodíte, čtete to, komentujete…? Já také nechodím do restaurace, kde špatně vaří a naschvál jim po každém jídle neříkám, že to bylo špatné. Prostě jdu tam, kde mi chutná a jsem šťastný.

    Můžete tedy začít kupovat Divadelní noviny nebo číst kritiky paní Machalické v Lidovkách – obojí oficiální kritiky od fundovaných lidí, ktěří tomu rozumí jistě mnohem lépe a dokáží použít jistě o mnoho více odborných terminologií. Otázkou je, proč tam recenze na muzikály jsou jen zřídka?

    Takže já si své skutečné povolání nechám, stejně tak i tento “koníček” a je jen a jen na vás, zda si zvolíte číst tento nebo jiný server. Nebo si třeba založíte svůj? :)

    Krásný zbytek neděle!


  • RenataK

    Pavle, bravo, tleskám! Přesné, trefné, výstižné!!! :D


  • Tery

    Skvěle, Pavle!!! Tohle bylo trefné :)


  • Alea

    Pavle, bravo,tleskam!Presne,trefne,vystizne!!!


  • Martin K.

    Pavle, každá kritika je svým způsobem reklamou a toto je pro Vás tou nejlepší reklamou, co může být! Mnoho lidí totiž VAŠI stránku již nevnímá jako nějaký blog, ale jako regulérní portál, který informuje o naši muzikálové scéně a to si myslím, že je nádherná věc, – že jste dokázal od nuly postavit tuto stránku na uznávaný portál! Já – velký muzikálový fanoušek, jsem šťasten, že tento server existuje a velký dík, patří právě Vám! Hezký den. Martin K.


  • Pavel Košatka

    Nechtěl jsem se už vyjadřovat, nejsem už diskuzní typ, ale jen musím s úcty ke všem, kteří se na Musicalu kromě mě podílí, poopravit, zvlášť když je to verzálkama, aby “VAŠI”, chápali jako “NAŠI” :)


  • lili

    Má pravdu ten Martin K, předsedo :-)


  • Alea

    Naprosto souhlasím s Martinem K. Musical.cz je úžasný informační portál, který vypovídá o tom, že ho tvoří lidé zapálení pro věc, které to opravdu baví a věnují tomu neuvěřitelné množství času. Pro muzikálové fandy je to skvělý zdroj informací a videoukázek, které bychom těžko hledali jinde. Navíc např. recenze z premiér jsou uváděny v neskutečně krátkém čase, což si zaslouží velký obdiv za to tvůčí nasazení a pracovní tempo. Takže za sebe můžu znovu jen a jen poděkovat všem, co ho dnes zároveň s Pavlem tvoří.


  • Tomáš

    Prosím prozradí mi někdo jak je představení dlouhé, včetně přestávky? Ptám se kvůli tomu, na kolik si mám zarezervovat místenku na vlak z Prahy. Uvidím představení co začíná ve 14hodin. Díky moc.


  • Martin K.

    Zhruba 3,5 hodiny.


  • Karolína

    Pane Košatko, prosím máte právo psát ve svobodné zemi cokoliv, jen si ovšem neuvědomujete mnohdy důsledky svých slov. Pište tedy vždy, nejsem kritikem, je to jen můj laický názor. Bohužel vaše sebevědomí ztratilo pocit zodpovědnosti. Svoboda je mnohdy velice problematická. Svoboda by se neměla dopouštět neodbornosti, urážek a hlouposti. Pak máme každý jiný pohled na slovo svoboda. Karolina


  • Karolína

    Pane Košatko, ptáte se, jak mohu kritizovat kritiku? Takže sám přiznáváte, že tedy kritiku píšete? Pak neříkejte, že píšete své názory!!!! Píšete kritiku a velice rád, s podtextem, o kterém jsem vám již napsala. Sám sebe pak usvědčujete, že jen lžete. Karolina


  • Martin Ch.

    Karolíno a Pavle, tady je význam slova kritika: Účelem a smyslem kritiky je analyzovat, rozlišovat, hodnotit a výsledné posudky čili kritiky nebo recenze publikovat, nejčastěji v časopise. Ideálem je kritika nestranná, věcná, jak to klasicky vyjadřuje požadavek, aby kritik posuzoval vycházeje „z věci samé“ (kata to auto, Aristotelés). To vyžaduje, aby se kritik s kritizovanou věcí do hloubky seznámil, aby ji dokázal porovnat s jinými a dokázal přiměřeně rozlišit její dobré a špatné, slabé a silné stránky.
    Když to shrnu: Věcná kritika – seznámit se s věcí do hloubky, porovnávat s jinými a přiměřeně rozlišit silné a slabé stránky. Já nepochybuji o tom, že Pavel má s čím srovnávat, že vystihl slabé i silné stránky. V tom spočívá nestrannost. Pokud je to s nádechem onoho “můj názor”, tak to nijak neshazuje kritiku. U Vás Karolíno by byla nejlepší odpověď napsat protinázor nebo protikritiku, kde budete Vy rozlišovat silné a slabé stránky LMB. Určitě si ji rádi přečteme a pak srovnáme, komu se více blíží náš “pohled” na dílo.


  • Mára

    Tak včera jsem navštívil muzikál Bídníci a tak Vám jsem napíšu své dojmy. Obsazení jsem měl následovné: Jean Valjean – Josef Štágr (často zapomínal text a nebylo mu rozumět), Jevert – Tomáš Bartůněk (taktéž mu vůbec nebylo rozumět), Fantine – Kateřina Brožová (mile překvalipa, jako jedné z mála jí bylo rozumět a i po herecké stránce skvělá), Thenardiér – Jan Urban (nebyl špatný, ale Korn je prostě Korn), Mme Thenardier – Monika Absolonová (I když je to velice malá role a mrhá talentem tak zkušené zpěvačky, byla i v této roli suprová. Také jí bylo jako jedné z mála všechno rozumět.) Dále jsme měli Magdu Malou, Tomáše Löbla, Terezu Mátlovou a Michala Skořepu. Ti byli dobří, ale také jim občas nebylo vůbec rozumět. Myslím, že největší problém Bídníků je špatné ozvučnění. Pozdní zapínání portů se stalo snad v každé druhé scéně. Dalším velkým problémem je až nadměrné pouštění úmělého dýmu, kterého bylo opravdu strašně moc. Pochopil bych ho tak max. ve dvou scénách, ale také byl skoro furt. Dokonce jedna paní začla z dýmu tak kašlat, že odešla. Nechci Bídníky nějak hanit, ale je ještě pár věcí, které se musí doladit. Určitě to ještě potřebuje nějaký čas, aby se dílo usadilo a vše bylo OK. Určitě si na muzikál zajděte a sami si udělejte názor. Já bych je teď ohodnotil tak na 75%, ale za měsíc jdu ještě jednou tak třeba to bude o mnoho lepší. Záleží hodně na obsazení. Štágra opravdu nedoporučuji. S přáním krásného dne Marek :-)


  • candie

    Bohužel Bídníky v Praze jsem zatím neviděla, ale dneska jsem náhodou narazila v TV na pořad – To byl náš hit,který se dnes věnoval světovému muzikálu. Kromě toho, že až neuvěřitelně v celé pořadu propagovali Bídníky, tak nakonec došlo i na avizované vystoupení. Mám pocit, že i přesto, že jsem neviděla Les Mis naživo, tak si můžu dovolit říci, že Pavel Vítek do své role nesedí a opravdu mě nepřesvědčil, jeho obsazení je fakt tristní. Kdo mě ale neuvěřitelně překvapil, tak Vlaďka Skálová! Kvůli ní jediné si asi do Prahy zajedu, protože i v krátkém úryvku samotářky mě dokázala přesvědčit, že je opravdu excelentní :)


  • Jarek

    Tak jsem právě viděl v televizi v jednom nejmenovaném pořadu ukázku z Bídníků a na Pavla Vítka na představení opravdu narazit nechci!!! To mě přijde jako mega přehmat.


  • Mirka

    To candie a jarek: Vítka jsem viděla na živo na VG a věřte, že TV kostým byl ještě krásný proti tomu co má většinu času v muzikálu na sobě.Přeji Vám vidět jeho alternaci.


  • Alena

    Já se musím přiznat, že už v minulém nastudování jsem se Pavlu Vítkovi zuby nehty vyhýbala a na jeho termíny jsem šla jen když “nebylo zbytí”, tj. měla jsem nějaký super speciální důvod chtít na danou reprízu jít jemu navzdory, ale jinak jsem si pečlivě hlídala, aby hrál Pavel Polák nebo Leoš Liščák. Jenže tenkrát byl Vítek ještě excelentní oproti tomu, co předvádí teď. Taky jsem ho měla na generálce a doufám, že příště už takové “štěstí” mít nebudu. Nezpívá to zle, když se na něj nedívám, tak to celkem jde, ale divadlo není jen o tom, co člověk slyší. V dnešním To byl náš hit mě to stejně jako ostatní úplně bilo do očí, jak moc se tam nehodí. Škrtnout F. Janečka i s “jeho paní” a P. Vítka, tak by byl můj dojem z toho vystoupení výrazně lepší. Ale jinak musím pochválit Vlaďku Skalovou, kterou bych jednou taky ráda viděla live. Dalších x lidí mě jenom potěšilo, protože už je z Les Mis znám a vím, že jsou jsou skvělí, např. David Uličník, Josef Štágr, Michal Skořepa.. :-).


  • Luciáš

    Včerejší Příští den byl fiasko. Falešný vejšky, celkově takový umečený to bylo. A obraz byl opravdu děsuplnější než zvuk. Tohle tedy byl přehmat a taková antireklama muzikálu. Mladá a dobře zpívající Eponina působila jeko dcera Maria a Cosette. Jestli se tohle odehrává i na divadle, tak poteš “pánbú”.


  • veny

    Snad budou mít Vlaďka Skalová a Michal Skořepa další příležitosti dál rozvíjet svůj muzikálový talent – včera se mě líbili, ikdyž to byla jen malá ukázka.


  • Begis

    2 Luciáš: zvuk ve studiu byl, až na jednu malou pěveckou nepřesnost, v pořádku a ve srovnání s ostatními vystoupeními minimálně o level dál. Co šlo z televize (viděl jsem ze záznamu), už bylo daleko smutnější. Ono nazvučet 30 lidí není jako nazvučet dva…


  • Luciáš

    2 Begis :-DD NO svatá pravda zvučit 30 lidí není sranda…ale zrovna sbory takovou paseku,jako někteří sólisté, včera nenadělaly avyšly z toho jednoznačně nejlíp.


Novější komentáře »