Recenze a reportáže

Recenze: “Les Misérables – Bídníci” se vrátili do Prahy


Ve dnech 1. a 2. března 2012 se v GoJa Music Hall na pražském Výstavišti konaly slavnostní premiéry nejúspěšnějšího světového muzikálu “Les Misérables – Bídníci“, který se sem po několika letech vrací s novou orchestrací a obsazením. Povedlo se (staro)nové inscenaci zopakovat triumfální a umělecky velice kvalitní předchozí uvedení? Odpoví na to naše recenze z obou premiér…

Muzikál “Les Misérables” je zbytečné dlouze představovat, téměř každý, kdo přišel do styku s hudebním divadlem o “Bídnících” minimálně zaslechl. Jedná se o jedno z nejznámějších světových děl, držící rekord nejdéle uváděného muzikálu na světě (v Londýně se nyní uvádí 26. rokem). Tentokrát vynecháme popisování dlouhé a bohaté historie a pojďme se přenést rovnou do Prahy roku 2012.

Barikády

Muzikál je adaptací slavné stejnojmenné knihy éry francouzského romantismu z pera Victora Huga. Ve třech hodinách zachovává to nejdůležitější z rozsáhlého díla, nedochází k tristnímu zjednodušování, přitom i přes velké množství postav zůstává děj pro diváka přehledný a poutavý po celou jeho délku. Originální libreto francouzských autorů Alaina Boublila a Jean-Marca Natela v úpravě Angličana Herberta Kretzmera skutečně patří ke světovým skvostům a přebásnění Zdeňka Borovce je nejen legendární, ale také geniální. Promyšlené textové motivy, které se prolínají celým dějem (“chceš(m) bejt” nebo “kéž spí(m) snáz”), originální nevykonstruované rýmy a zpěvnost patří k hlavním přednostem Borovcova překladu, kterému skutečně nemůžeme nic vytknout. Promyšlené je také udržování jazyka daných vrstev – zloději mají jiné výrazové prostředky než bouřící se studenti (což je v českých libretech často přehlíženo).

Hudba Claude-Michel Schönberga je pak ten pravý důvod, proč jsou “Bídníci” nejúspěšnějším světovým muzikálem. Nádherné árie, monumentální sborové scény, hudební motivy jemně prolínající se celým dílem, které objevujete s každým dalším poslechem… V GoJe se hraje v nové úpravě, která spočívá v první řadě ve zcela nové orchestraci a také jemnému zkrácení díla. Nové hudební nastudování je na první poslech více komorní a klade na zpěváky ještě větší nároky. V mnoha místech jsou změny k dobrému a podtrhují dramatičnost/intimnost dané scény, v několika místech si však fanoušci původní verze mohou říci, že to před lety znělo lépe. Z celkového pohledu je ale nová orchestrace rozhodně pozitivním krokem a dílo získalo modernější dojem. Zkrácení díla není nijak dramatické, pokud neznáte původní “Bídníky” opravdu dobře, ani ho nepostřehnete (například Valjean u utrženého vozu zpívá značně kratší text). Více však můžete postřehnout rychlejší tempo písní, menší významové pauzy a celkově svižnější průběh některých pasáží.

Kateřina Brožová jako Fantine

Bohužel pro Schönbergovu hudbu se v GoJe do premiér nepodařilo vyladit zvuk do ideální podoby, především začátek představení zní opravdu špatně. Hudba je příliš tichá a schází ji ona údernost, která je pro “Bídníky” typická. O pozdním vytahování portů se raději nebudeme příliš zmiňovat a jen doufat, že v tuto dobu je již vše v pořádku. “Bídníci” se samozřejmě hrají s živým orchestrem, ale jsou důkazem, že jen přítomnost živých muzikantů není zárukou kvality. “Les Misérables” jsou hudebně náročným dílem, které by měli hrát špičkoví muzikanti, orchestr pražských “Bídníků” však ani na jedné premiéře o své dokonalosti nepřesvědčil.

Režijní koncepce Petra Novotného zůstala od posledního uvedení téměř beze změn. Ve spojení s výtvarníkem scény Mihailem Tchernaevem se mu podařilo vytvořit působivou velkolepou inscenaci, která na první pohled konkuruje té originální londýnské. Na druhý, kritičtější pohled se dá najít mnoho detailů, které by potřebovaly odladit. Jedná se především o scénické záležitosti – technici se volně pohybují po jevišti (i v kuželech světla) a vesele stěhují kulisy, které nepatří k nejtišším (ano, mluvíme o mřížích, které slyšíme ještě několik minut po jejich odjezdu). Novinkou je také využívání projekčního plátna k zásadním přestavbám, koho však napadlo, že se plátno začne spouštět do vrcholných okamžiků nejvypjatějších scén?! Skutečně velice rušivý moment, který nemá opodstatnění. Nadměrné je také využívání dýmu. Když se dají tyto a další detaily dohromady, tak divadelní fajnšmekry, kteří jdou na inzerovaný “nejlepší muzikál na světě a v Praze”, mohou pěkně otrávit. Stejně působivé zůstávají kostýmy Lucie Loosové a povedl se také light design Petra Novotného a Davida Moravce.

Jaromír Adamec a David Uličník

Pořád by se světovost dala zachránit, a to excelentními výkony. I tady však musíme v mnoha případech povzdechnout (spíše postesknout) nad výběrem a zavzpomínat na staré dobré časy, kdy byli “Bídníci” obsazení prakticky bezchybně. Pojďme ale postupně…

Hlavní roli Jeana Valjeana ztvárnil na obou premiérách David Uličník, který v roli exceloval již v roce 2003. Pěvecky je jeho projev vynikající, nádherný sytý čistý hlas, který vrcholí v písni “Otčenáš“, která je v Uličníkově podání rozhodně nejsilnějším momentem celého představení. Herecky však zažil Uličník lepší časy a ne všechny pasáže jsou uvěřitelné. Emoce vkládá především do hlasu, přičemž výraz ve tváři zůstává mnoho scén stejný. I přesto je kvalitním představitelem této role, který nezklame.

V roli inspektora Javerta září Josef Štágr, který je absolutně bezchybný. Výborný hlasový i herecký projev, znatelný vývoj postavy i nutné autoritativní charismatické vystupování. To vše obsahuje Štágrův projev. Zkrátka: “Bravo!“. Na první premiéře jsme mohli zhlédnout Daniela Hůlku, jehož výkon byl značně rozpačitý. Mnoho přeřeků a nesrozumitelnost slov střídaly pěvecky dobré pasáže (“Tam ve hvězdách“). Svojí roli však završil topornou “Sebevraždou“, díky čemuž zůstal dojem z jeho výkonu spíše negativní.

Studentská revoluce

Život tragické Fantiny opět skvěle ztvárnila Kateřina Brožová, která je excelentní především herecky a uvěříte ji každý moment. Pěvecky roli podává značně odlišným způsobem než většina světových kolegyň, ale právě to je na její “Knížce snů” kouzelné. Tam, kde jiní rozbalují silný hlas, Brožová citlivě zpívá o svém osudu. Druhou osudovou tragickou roli Eponine na obou premiérách ztvárnila Vlaďka Skalová, pro kterou to je první velká muzikálová role. A hned velice povedená! Herecky i pěvecky je výborná, občas je vidět lehká nejistota, která však rychle zmizí a bude po boku Magdy Malé další vynikající Eponinou.

Role studenta Maria na 1. premiéře s sebou přinesla skutečně tristní výkon Pavla Vítka. Zde udělali chybu především producenti v jeho obsazení, protože 49letý Vítek se na roli studenta na první pohled nehodí. O špatně padnoucím kostýmu a hlasových selháních radši ani nemluvě. Marius je nádherná role, u které chápeme, že se těžko opouští, ovšem každý umělec by měl znát své hranice a v tomto případě bylo moudřejší přenechat roli mladším kolegům. Protože Tomáš Löbl na druhé premiéře jasně přesvědčil, že Marius je právě o mládí, mladém sytém hlasu a nevinném vzhledu. Opravdu výborný výkon, kterému není co vytknout.

U Cosetty Terezy Mátlové jsme čekali podobné dojmy, jako u pana Vítka, ale ty se překvapivě nedostavily. Stále vypadá jako mladá nevinná naivní dívka a stále roli s přehledem odzpívá. Alternace Tereza Vágnerová však překvapila ještě více a svou zkušenou kolegyni strčila hravě do kapsy. S Löblem tvořili skutečně skvělý mladý milenecký pár, který věkově i typově odpovídá Hugově předloze.

Michal Skořepa

Enjolrase ztvárnil Michal Skořepa, který se pro nás stal největším překvapením obnovených “Bídníků”. Velice zajímavý a čistý hlasový projev, spojený s charismatickým herectvím, které vás strhne do víru studentské revoluce. Pokud by někdo ze současného obsazení mohl odjet do Londýna a zpívat s tamějšími zpěváky, byl by to právě Skořepa.

Jako manželé Thénardierovi se na první premiéře představili Monika Absolonová a Filip Čapka, na druhé Marta Jandová a Jan Urban. Všichni čtyři předvedli skvělé výkony, ke kterým není v podstatě co dodat. Ze zcela subjektivního pohledu bychom však vyzdvihli Čapku a Jandovou, a to především za preciznější a hravější herecké pojetí.

Velkou roli hraje v “Bídnících” také company, a to především její pánská část. Zde bohužel došlo k několika přehmatům a byli obsazení lidé, kteří se nikdy nezúčastnili velké profesionální muzikálové produkce, a na jejich výkonech se to samozřejmě odrazilo. Pěvecká nejistota by nebyla takovým problémem, jako spíše křečovitý či nijaký herecký výraz, se kterým bojují téměř všichni (i v dámské company). Děkujeme alespoň za tři zářivé výjimky – Jaromíra Adamce, Robina Puškáše a Michala Šebka, kteří s přehledem zvládli zpěv i herectví. Zmínit také musíme dětské role, které jsou obsazeny velice dobře, nejvíce nás zaujal Gavroche Tomáš Ringel, který byl výraznější než mnoho jeho dospělých zkušených kolegů.

Marta Jandová jako paní Thénardier

V Praze se tedy usadil nejlepší světový muzikál, který díky českým neduhům zůstal někde na půli cesty. Bohužel nestačí pouze na billboardy napsat “nejúspěšnější světový muzikál”, musí se také vynaložit obrovská snaha, aby se této pověsti dostálo. Zde se to bohužel plně nepodařilo, několik vyloženě špatných výkonů střídá zase několik výborných výkonů. Hudba i přes zvukové problémy je geniální, stejně tak přebásnění pana Borovce.

Samozřejmě, “Bídníci” jsou lepší než většina současné pražské produkce a rozhodně stojí za vidění (zvláště, pokud jste tento světový skvost ještě neviděli), ale ambice produkce měly být mnohem vyšší a přípravy evidentně intenzivnější. Jděte se přesvědčit sami. Pokud chcete vidět “Bídníky” v preciznější úpravě, zajeďte si do Brna. Pokud chcete vidět skutečné “Les Misérables”, zaleťte si do Londýna.

Autor článku s nadšením viděl cirka deset repríz prvního uvedení Bídníků v GoJe, se střídmým odstupem dvě představení v Městském divadle Brno a dvakrát navštívil londýnskou originální inscenaci.

Autorkou ilustračních fotografií ze současné inscenace je Michaela Feuereislová, www.bidnici.cz.


Recenze a reportáže
“Sugar” slaví úspěch v Lublani a tak v českém nastudování zamířila i do Prahy
Recenze a reportáže
Recenze a video sestřih z premiéry vražedného muzikálu “Je třeba zabít Davida”
Praha
Hudební divadlo Karlín odpremiérovalo muzikálovou revue JAK SE DĚLÁ MUZIKÁL (+ video)

  • Abigail

    Být autor, tak se vzteky postavím na hlavu :-D
    Jednak to ozvučení, jednak ty zkráceniny (já beru, že měli omezený čas, ale tak si to měli vyřešit, měli s tím počítat a udělat to třeba na víc dílů apod., beztak tam jistě nenacpali všechno, co by mezi světovými muzikály být mělo) a potom Marius s Cosettou…
    Ale ujistila jsem se, že rozhodně chci vidět Vlaďku Skalovou… Takže ukázka k něčemu je, možná tam ještě měli dát prostor jiným alternacím Maria a Cosetty, kterýmkoli jiným, jsou to nové tváře, měli by si je propagovat…


  • Eďa

    Jediny, kto na tom videu za nieco stal bola Vladka Skalova a Michal Skorepa.


  • Kristie

    To je absolutní nestoudnost ten Vítek na tom videu!!! -.-


  • Marie

    Absolutní nestoudnost je Vítek přímo na představení!!! Nepřejte si to vidět, kazí celý dojem jinak z tohoto úžasného díla.


  • Danny

    Nebylo by od věci vypsat konkurz na doplnění Maria a Vítka vypovědět – svou nesoudností ruší celý muzikál. Nikdo s ním nebyl a není spokojen.

    A ke spousta mlaejch kluků, který by to zvládli lépe…to do háje Janeček nemůže uznat svůj přestřel?!?!


  • Bídník

    Kdysi jsem Pavla Vitka v LesMis videl a oproti Pavlu Polakovi mi prisel naprosto dokonalej. Tak jsem trochu zvedav, co tam predvadi dnes, v poradu To byl nas hit to byla vazne katastrofa. Na Bidniky jdu v patek, Pa


  • Renata

    Na Bídníky jdu v neděli a naštěstí nemám Pavla Vítka. Jeho obsazení v muzikálu je opravdu strašnou volbou. To jsou v Anglii slepí a hluší? Při jeho obsazení se kazí celý krásný muzikál.


  • Honzy

    Měl jsem obavy abych nebyl vůči obsazení Pavla Vítka v roli studenta Maria zaujatý,(viz můj příspěvek – Honzy 8.3.2012)ale jak vidno,nejsem sám komu vadí, v jinak pěkném muzilálu Bídníci.Opravdu jeho obsazení je absolutním přehmatem, podceněním diváka a určitě by stálo za to jeho roli přeobsadit!!!(pánové Löbl a Vágner jsou dobří)Věřte, že je děsný pohled na 50letého Vítka v roli milence Maria a na talentovanou mladou Vladku Skalovou v roli Eponimy.Mimochodem jsme je viděli v pondělí v televizním soutěžním pořadu o svět. muzikálech.Měli by se opravdu V Goja Music v čele s JUDr.Janečkem zamyslit a Vítka přeobsadit, dokud je čas a nekazit divákům dojem z představení!


  • veny

    Já být v kůži Pavla Vítka, tak takovou roli ze soudností nepřijmu. Byla by mě opravdu hanba hrát v 50letech mladého studenta.


  • Renata

    Pavel Vítek nejen že tu roli neměl přijmout, on neměl jít vůbec na konkurz. Jestli má tak vysoké sebevědomí, že nevidí, že se na tu roli už vůbec nehodí, tak mají mít soudnost ti, kteří o obsazení rozhodují. Plně souhlasím s Honzy o přeobsazení.


  • TerkaVaňka

    Bohužel to není jen o Pavlovi Vítkovi. Jak jsme viděli v televizi, tak Tereza Mátlová Cosettu nezvládá ani pěvecky. Vítek to aspoň odintonoval. Cosetta je těžká a kdo na to nemá, tak se prostě vyseká. V GOJA jsem viděla Josefa Vágnera a Hedviku Tůmovou a bylo to parádní. Pepa Vágner je prostě mladý zamilovaný a člověk mu to věří a Hedvika Tůmová byla pro mě uplně přesná Cosette a navíc to zazpívala tak nějak jakože mimochodem krásně čistě, narozdíl od snaživé a strojené Mátlové.


  • Abigail

    Také se mi nelíbili ani jeden – co “předvádí” na jevišti, nebo “předvedli”, když jsem byla já, je dost podobné tomu, co bylo v tom videu – ne-li totéž… U něj to aspoň tak nějak zpívá, jenže byste se museli dívat vedle, jak tu někdo už psal, ona zas nevypadá tak zle, ale… A to jsem měla “štěstí” na Magdu Malou k nim, takže to aspoň nevypadalo tak šíleně ještě vzhledem k Eponině… Nechápu, jak mohli projít u majitelů práv…


  • Iva

    Já moc na ty jejich spravedlivý konkurzy nevěřím. A teď je mi jasný, proč p. Janeček během zkoušek dával rozhovory, kde nám vtloukal do hlavy, že výkon Mátlový, Vítka a Brožový označili v Londýně jako excelentní. Já teda zrovna tuto trojku neuznávám jako dobré zpěváky. Excelentní zpěváci jsou představitelé Jeana Valjeana a Javerta, ale tyhle fakt ne. Je možné, že konkurz proběhl na základě vidonahrávek a zřejmě poslali v případě Vítka, Mátlové a ještě dalších bývalých účinkujících ty deset let staré, jinak si to nedokážu vysvětlit.


  • candie

    to Begis: já teda nevím, jestli zrovna vystoupení Bídníků bylo o level dál, možná jen opravdu díky Vlaďce Skálové a Davidovi Uličníkovi. Mně se moc líbily holky z Mdb, škoda že nezvolily jiné písně ze Chicaga, kde by to mohly podstatně víc rozjet a všem ukázat a také škoda, že nedostaly čas na víc písniček jako ostatní muzikály, to mi přišlo dost nefér.

    Každopádně jsem ráda, že víc lidí se vyjádřilo i k Tereze Mátlové, sama jsem si říkala, že i její obsazení a pojetí Cosetty se mi moc nelíbí, ale oproti Vítkovi je ještě skvělá ;-)


  • Kejkej

    Tak nevím, jestli mám brát vystoupení Pavla Vítka a Terezy Mátlové jako tragédii nebo komedii. Ani jeden z nich mi nesedí po stránce hlasové. O otázce věkové raději nemluvě (i když možná tímto obsazením chtěli poukázat na fenomén věčných studentů).


  • Briseis

    Nevím, čemu se divíte. I když já se teda divím… Pokud je pravda, co se říká – že Absolonovou nechtěli autoři Bídníků jako Eponinu, protože je stará? A Vítek je mladic?
    Tatáž situace byla, když hrál Chrise v Miss Saigon postarší a vyžraný Michal Klamo, či jak se jmenoval a Ellen měla hrát Helena Vondráčková – ženu, které je asi 25 let. Nevím, jak to dopadlo, ale Klamo hrál a vypadalo to, že pedofilní voják loví ve Vietnamu malé holčičky…
    Vítek je na roli starý, Mátlová také – nebudu soudit jejich zpěv nebo herectví, ale prostě fakt, že někdo se na roli věkově nehodí, by se neměl opomíjet. Podobný problém mám i s Bárou Basikovou v LUcrezii Borgii a to si myslím, že oproti Vítkovi je to excelentní zpěvačka


  • Abigail

    Briseis, to přirovnání s Miss Saigon bylo velice trefné – ten muzikál měl u nás smůlu, jednak pravděpodobně proto, že je dělaný pro Američany a jejich problém s válkou ve Vietnamu a to u nás není až tak lákavé téma, ale podle mě hlavně kvůli obsazení, bylo zoufale nevyvážené – skvělí herci a zpěváci a proti nim naprostý opak, takže chápu, že pokud se povedl ten opak, lidi už znovu nešli… Helena tenkrát myslím nakonec ani nehrála, ale zmiňovaného Michala Klamo(Klama) jsem viděla a byla to bída s nouzí… (V kombinaci s Terezou Mátlovou a už od té doby ji nemám ráda) A bylo to i o zpěvu a herectví stejně jako u nich dnes… Oboje můžu za sebe potvrdit, všechny tři jsem viděla a všichni tři na mě působili jako omyl… A když se k tomu přidá to, že Absolonová neseděla věkově… :-D Bez ohledu na to, že jsem s tím, jak ji obsadili naprosto spokojená, to zní vážně komicky – ale komicky k pláči…


  • Briseis

    Abigail – Nehrál tenkrát v Miss i Vítek? Johna? Nejsem si jistá, já měla jako Johna Tomáše Trapla a ten byl výborný. I když tenkrát byl přehmat i obsazení Bartošové, v porovnání s Magdou Malou to byl fakt děs. Taky na to s láskou vzpomínám, jak tam zářil Tomáš Savka, myslím, že jeho první velká role. :)
    Pamatuji si, jak se to strašně řešilo, že Helena nakonec měla hrát jen s Klamem, ovšem to jí urazilo, tak pak tu roli odmítla úplně, ale Klamo zůstal.
    Ten muzikál se prostě tady hrát nemohl, nejen kvůli tématu – prostě když nalíčíš herce jako Asiata, tak to prostě nefunguje, v tom muzikálu prostě musí hrát Asiati. Viděla jsem ten muzikál v Londýně a to se s českou verzí nedalo srovnat, byť byla velmi dobrá. A navíc se mi ani moc nelíbílo české libreto.
    Na Bídníky se bojím, právě proto, že bych chytla Vítka, tu Mátlovou bych ještě ustála… Když se podívám na koncert k 25. výročí Bídníků, kde je Marius takový ucho, tak Vítek působí velmi směšně.


  • Abigail

    Myslím, že hrál, pokud se nepletu, ale abych si byla jistá, musela bych se podívat do programu a k tomu se dostanu o víkendu, tak to pak můžu zjistit… Stejně tak, kdo hrál Johna mně, přiznám se, že si to nepamatuji… A byla jsem jen jednou, protože tehdy jsem nežila v Praze, takže bohužel, viděla jsem jen toho jednoho Chrise a s ním Luciu Šoralovou a Jiřího Korna, ti dva zazářili, v mém představení rozhodně. Přiznám se, že jsem celému tomu muzikálu ale přišla na chuť až později s nahrávkou, která kdysi proklouzla ven a s cizími nahrávkami… S cizinou taky srovnání nemám.
    A ohledně Bídníků – já bych počkala, tak měsíc, dva, než si “sednou” problémy se zvukem a tak a pak si našla, kdy nebude hrát (podle jejich stránek se to zjisit dá) a zkusila to. Já ho rozhodně znovu vidět nehodlám, ale pokud ti ostatní budou skvělí, tak ho snesete… To srovnání s Mariem z 25th Anniversary mě ale taky napadlo… Bohužel nejen v jeho případě… V tom jeho to jen nejvíc pobavilo a nejvíc bije do očí…


  • LesMisFans – Petržílek

    Prvně sem zavítal na tyto stránky a sem rád, tedy spíš nejsem, že máte na to stejný názor, že mě Vítek a Mátlová totálně otrávili celkovej zážitek z Bídníků, ale to jako fakt moc!!!! Ak sem si zde přečet, podle mě taky museli poslat do Londýna 10 let starou nahrávku nebo nevim! Bídníky miluju, viděl sem všechny uvádění v ČR, ale tohle považuju za nejslabší!


  • Renata

    Někde jsem slyšela, že před premiérou ještě přijede někdo z Londýna, podívá se na představení a řekne: “Ten ano, ten ne, ten za měsíc apod.” Že by to tentokrát nefungovalo?


  • BeaHaydee

    Mňa by zaujímalo, či niekto neviete: Vzniklo niekedy aj slovenské spracovanie Bídníkov? Ten slovenský preklad Bedári je celkom zaužívaný, ale keď googlim, vždy mi to ukáže len české spracovanie. Celkom by ma zaujímal preklad niektorých pesničiek do slovenčiny…


  • Ondřej Doubrava

    Bídníci se na Slovensku opravdu ještě nehráli, takže kompletní přebásnění rozhodně oficiálně neexistuje, ani jsem nikdy neslyšel alespoň samostatnou přebásněnou písničku do slovenštiny. Byly tu před lety GoJa plány na uvádění na Slovensku, ale nějak z toho sešlo a stejně, kdoví zda by se nehrálo v češtině…


  • BeaHaydee

    Ďakujem za info :)


  • Alena

    Buďme rádi, že aspoň tady se dají názory na výkon Pavla Vítka napsat po pravdě. A že tu kupodivu panuje v tomto směru vzácná shoda. Na FCB profilu Les Mis vládne zřejmě v tomto směru tvrdá cenzura, nebo záhadný šotek, který působí mizení nevhodných příspěvků. Přitom ani “student univerzity třetího věku”, ani “navoskovaný Ken za zenitem” nejsou vulgární výrazy ;-).


  • candie

    http://www.super.cz/9765-sexy-krasky-v-kuzi-a-sitovanych-puncochach-prevalcovala-matlova-v-satech-jako-z-chudobince.html bídníci zřejmě došly tak daleko, že si musí kupovat články,… hnus.


  • Veronika

    V tomhle případě myslím, že se zrovna portál Super.cz činí sám, moc rád a úplně o všem…


  • Briseis

    Pro Abigail: Tak Vítek v Miss Saigon skutečně hrál – Johna.


  • Míra

    Briseis a Abigail – Ano, hrál a už tenkrát to byla hrůza ve srovnání s Traplíkem.
    A ještě doplnění, pro Tomáše Savku byl Chris nejen první velkou rolí, ale první role v muzikálu vůbec! Pak teprve přišel Márius v Bídnící atd.
    Kdo ví, jak by obsazení Missek vypadalo dnes, krásná hudba, krásný příběh, ale máte pravdu, bohužel to českým divákům moc neříká.


  • Abigail

    Míro, Briseis, ano, už mám taky v ruce program (jednou si je budu muset odstěhovat, ale komu by se s tou hromadou chtělo tahat?), ještě to s nimi alternoval – tedy podle programu David Uličník a Jaroslav Rusnák. Nebyla jsem si jistá, jestli jsem viděla Uličníka nebo Trapla, pamatuji si jen, že byl výrazně lepší než Chris Michal Klamo. No a jak tak koukám, byl to Tomáš Trapl… :-) A jo, to si vybavuji, že to byla první muzikálová role Tomáše Savky. Už tenkrát mě mrzelo, že tam nebyl on nebo Roman Vojtek, dnes mě to mrzí o to víc, že jsem tomu nakonec přišla na chuť…
    A mám obavu, že přijde-li někdo dnes na Maria Pavla Vítka, bude mít nutně tentýž pocit, jako já tehdy s jiným muzikálem a jinou špatnou volbou…


  • Alena

    V Miss Saigon hlavně opravdu “stála za to” dvojice Iveta Bartošová a Michal Klamo. Jednou (díky bohu to bylo zadarmo, protože kamarádka dostala lístky od známých a pozvala mě) jsem tuhle skvostnou kombinaci chytla. Obávám se, že výrok jednoho nejmenovaného tehdejšího zaměstnance téhle produkce “dneska je to hvězdná pěchota” asi nejlépe vystihuje, čeho jsme byli tehdy svědky. Kdybych tam tehdy na Saigonce byla poprvé, nikdy bych se na ni už nevrátila, protože bych absolutně nepoznala, že je to docela fajn dílko. Ze souboje “kdo je tu nejméně slabý” pak ještě skvěle vyšla Tereza Mátlová coby Ellen, a to ji jinak skutečně nemám ani trochu v lásce, ale v porovnání s ústřední dvojicí byla geniální. Díky bohu tam byl tehdy i skvělý David Uličník, jinak by mě po přestávce v GoJa nikdo už neviděl.
    Naštěstí jsem ale viděla kromě téhle komediální reprízy jako Kim i Luciu Šoralovou a Martinu Placrovou a to byla úplně jiná liga. Mimochodem by mě docela zajímalo, proč se Martina Placrová vlastně neobjevila v nových Bídnících. Samozřejmě může být x důvodů ať už na straně její, nebo GoJa. Ale zažila jsem ji nejen v té Saigonce, ale i v Les Mis jako Eponine a Fantine a ve všech třech rolích byla excelentní. :-)


  • Julie

    Já bych byla moc ráda kdyby se muzikál Miss Saigon vrátil. Věřte, že tentokrát už by tam Bartošová nehrála ;)


  • Jerry

    Tady je krásně vidět že když dva dělají totéž – není to totéž… Recenze na totéž představení pana Pavla Košatky a recenze paní Veroniky Pacasové na jiném (konkurenčním) portále věnovaném muzikálu. Recenze pana Košatky je zasvěcená, vyvážená, odborně fundovaná, psaná kultivovaným jazykem. Recenze paní Pacasové – to je zpráva divačky o právě viděném představení. Důkazem toho budiž několik jejích perlivých postřehů a úsudků: “…výkon byl povedený…herecký projev dobrý…zpěv se jí povedl…pěvecky byl celkem dobrý…”. Takto bohatý a adresný slovník potom dehonestuje samotný obsah její zprávy z předstvávení, kde se snaží být objektivní a zasvědcená. Velmi úsměvné. Jinak – ke KAROLÍNĚ: jste mimo dámo, vedle jako jedle. A korunu vaší kritice pana Košatky je blud na téma: “…tak si to napřed běžte zkusit sám…”, to je směšná pitomost hodná argumentace malého, nejistého a do kouta zahnaného děcka. A naprosto souhlasím – napište Vy, Karolíno, recenzi, podělte se s námi o Váš názor na předlohu, dramaturgii představení, režii, kostýmy, světla, zvuk, scénografii, sólové party, sborové výstupy, choreografii… snad jsem na něco nezapoměl. Čtenáři si Vaši recenzi přečtou a posoudí, zda a do jaké míry jejich názor s Vaším bude konvenovat. Já osobně jsem na ni velmi zvědav a těším se!


  • Jerry

    A ještě jsem zapoměl, pane Košatko: četl jsem Vaši recenzi muzikálu Lucrezia Borgia. Opět velmi dobré! I když já osobně řadím výše Ivu Marešovou než současnou Báru Basikovou. Před lety, při prvním uvedení tohoto díla v Národním divadle – to byla (a byla by i teď) Lucrezia no.1. Dnes je to, podle mého názoru těsně, ale přece jen Iva – mládím, zjevem a konec konců i zpěvem, alespoň co se premiéry a prvního popremiérového představení týkalo. Ale to je osobní názor; Bára byla samozřejmě výborná – jestliže však máte dvě vynikající zpěvačky a o jedné máte říci, že se vám víc líbila, pak se nějak rozhodnete. Jsem ještě zvědav na jiné recenze na Lucrezii, ale minimálně dvě Vaše poslední recenze jsou velmi dobré = kvalitní, nejsou povrchní a není to dojmologie, což se mi vždy protiví. Jen tak dál!


  • Peťa

    Psát recenze je velice ošemetná věc. Ale z pohledu diváka musím uznat, že se mi mnohem více líbí recenze paní Veroniky Pacasové. I když má “omezené” vyjadřovací schopnosti, tak stejně tak jako pan Košatka upozornila na nedostatky představení, ale stejně jako pan Košatka není odborný kritik, ale svou kritikou neuráží. I záporná kritika se dá napsat slušně. A bez zaujetí.


  • Bidnik

    Tak jsem byl na Bidnikach a teda dost me to zklamalo. Bartunkovi nebylo zezacatku rozumet ani slovo, Marianovi zezacatku taky ne, i kdyz jinak byli dobri. Vladka Skalova vynikajici, Brozova sice zpivala ciste, ale tak jako “umele”, moc se mi nelibila. Matlova me celkem mile prekvapila, Lobl se mi libil, Jandova taky, Capka uz moc ne, ale je to asi dost dane vzpominkami na Korna, ktery je proste jen jeden:) ale co me nejvic vydesilo, byl zvuk. Nemam rad, kdyz to moc rve, ale tohle bylo zase az moc potichu, zpev prehlusoval orchestr tak, ze skoro nebyl slyset, navic orchestr na me pusobil, jako by videl noty poprve, to byla jedna chyba a necistota za druhou. Bohuzel me velmi zklamala i nova orchestrace, vlastne mi pripadala skoro stejna s tou puvodni, pusobilo to na me, jakpo by jen chybela pulka nastroju a zbytek nastroju byl obsazen jen jednim muzikantem, spis takova kapela nez orchestr. Promitaci platno ok, kdyby nerusilo v nevhodnych chvilich a jeho spousteni a vytahovani nevydavalo podivne piskani, ktere rusilo i tak spatne slysitelnou hudbu. Dale mi vadilo premrstene mnozstvi scenickeho koure, kvuli kteremu porad nekdo v hledisti kaslal, coz byl dalsi rusivy element, syceni, ktere bylo zpusobeno jeho “vyrobou”, tomu nasazovalo korunu.
    Nicmene ackoli tady zatim skoro jen kritizuji, nesmim zapomenout rict, ze Bidnici jsou nadherny pribeh, s nadhernou hudbou, s nadhernym libretem i texty, nadhernou vypravou i rezii a navic Pyramida je moje oblibene divadlo, jeji architektonicke reseni – vytvoreni plnohodnotneho muzikaloveho divadla v budove ve tvaru pyramidy, ktera puvodne jako divadlo neslouzila – me asi nikdy neprestane udivovat:) takze doufam, ze jsem vcera na lesmis nebyl naposled, protoze i s tim nejslabsim obsazenim jde porad o klenot ve srovnani s vetsinou prazske muzikalove sceny.


  • Irena

    Zatím všichni, kdo byli na LesMis, kritizují zvuk, špatně pouštěné porty, moc kouře….To to nikdo z produkce nevidí? Vždyť jde ve srovnání s celým muzikálem o prkotiny, které ovšem kazí celý dojem. Od premiéry jsou už skoro tři týdny, to by na “vychytání blech” mělo stačit. Nebo jestli to nevidí, tak by si měli přečíst zdejší ohlasy.


  • Jan

    Pane Košatko, vaše kritika je zcela neobjektivní. Před 2 měsíci jsem byl v Londýně, kde jsem byl 3 krát na Les Miserables. To, co vy tady píšete, nemá nic společného s normálním názorem na muzikál. Jen namátkově. Byl jsem na 2 premiéře, kde zpívala Tereza Vágnerová. Trápila se a nemohla roli zazpívat. Slyšel jsem, jak vypadá tato role v Londýně. Pan Tomáš Lobl, také nepotřebuje komentář. Píšete tady o Pavlu Vítkovi, do kterého se trefujete, ale Lobl zpíval, jako mladý P. Vítek. Skoro každý říkal, že má téměř stejný hlas, jen slabší. A pokud si myslíte, že nemá chybu, tak se nevyjadřujte z pozice kritika, poněvadž všichni slyšeli něco jiného než vy a na premiéře to patřičně okomentovali. Pokud se někdo nezamyslí nad obsazením nejen této role, už nikdy na tento muzikál v Čechách nepřijdu. A vy pane Košatko, nesuďte podle toho s kým se kamarádíte. Je to nefér a ničíte tímto názory na muzikálové divadlo. Jan


  • Teres

    Jane, já jsem slyšela Pavla Vítka i Tomáše Löbla a Löbel je technicky, intonačně i v celkovém projevu asi tak o 1000 procent lepší. A co já jsem tedy slyšela názory dalších lidí, útržky hovorů ve frontě na kabáty atd..tak se všem moc líbil. Zato na Pavla Vítka jsem tyto pochvalné komentáře neslyšela od nikoho, spíš naopak, lidi byli dost otrávení. Viděla a slyšela jsem i dvě rozdílné Cosetty a to Terezu Vágnerovu a Terezu Mátlovou. Zrovna čistě to nevyšlo ani jedné, ale u Terezy Vágnerové mi to nějak nevadilo, protože ta to prostě dohonila svojí nevinností, až dětskostí mladé dospívající Cosette. Neříkám, že to byl nějaký kdo ví jaký super výkon,ale prostě ona mi byla celkově sympatická (a to jsem ji do té doby vůbec neznala). Zato infantilní a médii do nebes vynášená pěvecká diva Mátlová byla, stejně jako Vítek, prostě k smíchu a navíc u Mátlové bych očekávala aspoň malou dávku muzikálnosti. Leč bohužel, o co víc se pitvořila a vytvářelá prapodivné grimasy v obličeji o to víc šla intonace do kopru. Je mi líto, ale prostě mladí v tomhle vyhráli na celé čáře. A co se týče okomnetování VŠECH, jak píšete, tak nejslabší potlesk měli právě Mátlová s Vítkem. Takže nevím, co jste slyšel vy,ale ostatní slyšeli, že to prostě tato dvojka nedává.


  • Julie

    Tak už jsem to taky konečně viděla :) Moc jsem se těšila na svou nejoblíbenější Magdu Malou, ale v divadle jsem zjistila, že hraje Vlaďka, což mi zpočátku bylo líto, ale nakonec jsem byla spokojená, jelikož mi Vlaďka přišla bezkonkurenčně nejlepší ze všech vystupujících. Po všech stránkách. Nedokážu si pomoct, nevím, zda-li je to pouze můj názor, ale Jean Valjean v podání Mariana Vojtka mi vůbec nepřišel jako hlavní postava, nevynikal, byl takový jeden z mnoha. Navíc ze začátku mi přišlo, že to herecky trochu přehání a dělá z toho až moc velké “divadlo”. Bartůňkovi nebylo chvílema rozumnět. Těšila jsem se na Cosettu Hedviku Tůmovou, opravdu zpívá moc hezky, čiště, přirozeně.
    Rozhodně ale závěrem bych chtěla říci, že to pro mě byl velký zážitek, Bídníky miluju a vždycky milovat budu, nevím, co by se muselo stát, aby mi to znechutilo celé představení. Chyby a nedostatky (kouř apod.) jsem samozřejmě zaznamenala, ale nenechala jsem se tím rušit.


  • Olynka

    Tak jsem byla 16.3. po letech zase na Bídnících a to představení je úžasné, takže zklamaná jsem neodcházela, ale pár much to mělo.
    Úplně poprvé jsem měla na muzikálu pocit, že byl málo nahlas – sbory, které mě dříve úplně pohltily, kdy se hudba a hlasy monumentálně valily a unášely mě s sebou jako tsunami – se nekonaly. Ne, nevynechali je, ale prostě nebyly tak působivé. Škoda. Scéna se svíčkami u písně Prázdný stůl a židle prázdné byla… špatná, bez atmosféry, moc nasvícená, svíčky zhasínaly… na tu jsem se opravdu těšila a z té jsem tedy zklamaná byla.
    Místy bylo špatně slyšet, místy bylo špatně rozumět a kouře mohlo být méně.
    Teď budu chválit. Löbl výborný, jen herecky jsem byla trochu na rozpacích. Skalová úžasná. Mátlová… vzhledem k tomu, že nemám ráda postavu Cosette ani soprány… Skořepa – klaním se až k zemi, to byl úžasně zapálený revolucionář, krásný hlas (pištění ze zkoušek Ježíše zapomenuto) a super herec. Všechny čtyři jsem měla možnost vidět poprvé. Jandová byla k sežrání a Urban též, ale mě prostě v téhle roli sedí nejvíc Korn. Marian Vojtko v roli blízké jeho věku a vzhledu mile překvapil. Neradová byla úžasný Gavroche, Dohnalová jako malá Cosette mě moc neoslovila.
    Celkově jsem odcházela spokojená :o)


  • Nekulturní barbar

    Vážený Jane,
    nezlobte se na mě, ale Pavel Vítek je opravdu v obsazení Les Miserables – Bídníci 2012 tragickým případem.Což je vidět a slyšet i v ukázce z pořadu To byl náš hit. A pokud jste byl na 2. premiéře jak píšete, tak jste měl asi problém se sluchem, protože Tereza Vágnerová se zcela určitě netrápila a zazpívala senzačně. Ale je to věc názoru.


  • Bídník

    Olynka: 16.3. zpival Capka ne? Nebo bylo i odpoledne?


  • Jan

    Líbí se mi, že zde obhajujete legrace českého muzikálu a snažíte se mě přesvědčit, že Vítek je takový nebo onaký. Já Vítka neslyšel, jen jsem napsal, že Lobl je hlasově velice podobný Vítkovi. Navíc to takto vnímalo mnoho lidí. Zda je technicky lepší, to nevím a není to podstatné. Nejsem odborník techniky zpěvu a navíc jsem Vítka v této roli nikdy neviděl. To, že byl Lobl pro mě špatný bylo dáno asi tím, že mám v uchu zpěváky z Londýna a vedle nich je Lobl legrace. Co se týče Vágnerové, bylo to stejné. Stejně tak, jak vy máte právo psát, neupírejte to mé osobě. Jediný, kdo by stylově a herecky obstál v Londýně byla na 2.premiéře Skalová a mile překvalila Brožová. Pokud se budou obsazovat do těchto muzikálů výplody Superstar (Lobl) a známostí, bude to vždy špatné. Muzikálový herec je podle mě něco jiného.


  • Olynka

    Bídník – jsem přesvědčená, že Urban, ale jsem člověk, tedy tvor omylný :o)


  • Renda

    Viděla jsem dnešní představení Bídníků a asi jsem měla štěstí, protože žádné technické závady, co tady popisujete (kouř, zvuk apod.), se dneska nekonaly. Z muzikálu jsem nadšená. Neměla jsem mít Pavla Vítka, ale byla změna, a když jsem ho v divadle viděla v obsazení, dost jsem se bála. Ale nebylo to špatné. Pěvecky byl moc dobrý, a kdyby měl v první části lepší kostým, byl by lepší i vizuální dojem. Zato Tereza Mátlová byla dost špatná. Výšky vůbec nevyzpívala. Magda Malá, parádní výkon jako před lety. Kateřina Brožová nebyla špatná, ale je to takové herecké zpívání. Tahouny celého představení byli Marian Vojtko jako Jean Valjean a Tomáš Bartůněk jako Javert. Oba byli excelentní. Marianova Modlitba u barikády byla nádherná. Zato se mi dneska nelíbila dámská company. Nějak spolu neladily. Jinak ale celkově krásné představení.


  • klokan

    Vážený Jene,
    pokud jste opravdu byl na 2.premiéře, tak Vám musím oznámit, že vážně máte něco s ušima. Tak jak už napsal Nekulturní barbar


  • Kik

    Zdravím, byla jsem včera jen bych ráda napsala toto:
    Moc se mi líbil Marián (přiznávám, jsem jeho fanynka, ale dokážu být od jiných i kritická), Bartůněk (ale ze začátku mu nebylo moc rozumět) a Magda Malá byla úžasná.
    Mátlová nemastná, neslaná…
    Pavel Vítek je kapitola sama pro sebe. Řekla bych to takhle: Pokud ho jen posloucháte, tak se to dá (například jeho solovka na konci se mu moc povedla, protože prostě jen zpíval a tvářil se normálně), pokud ale zblízka vidíte jeho urputnou snahu vypadat naivně a mladě jako Marius (měli jsme 4.řadu), tak je to úsměvné + to sako v první půlce…ehm…


  • Éponine

    http://www.youtube.com/watch?v=m_redoMMC1A Marianova verzia Motlitby :)


« Starší komentáře Novější komentáře »