Brněnská “Sugar” vyniká hereckými výkony a inteligentním humorem

V sobotu 5. února 2011 měla v Městském divadle Brno slavnostní premiéru hudební komedie “Sugar” na motivy známého filmu “Někdo to rád horké”. Svým pojetím i výtvarným zpracováním se brněnská inscenace vrací právě ke svým filmovým kořenům. Muzikál “Sugar” v režii Stanislava Moši a s excelentním obsazením zcela ovládl jeviště Činoherní scény a pobavil všechny přítomné diváky. Pojďte se s námi podívat pod pokličku brněnské inscenace.

Milan Němec, Roman Vojtek

Jak před několika dny psal kolega Ondřej ve zprávě z tiskové konference, tak “Sugar” Stanislava Moši není úplnou novinkou, dokonce se na domovskou brněnskou scénu podívala až po třech úspěšných inscenacích (v Lublani, Německu a pražském Divadle pod Palmovkou). Jednotlivé nastudování se liší pouze unikátními hereckými výkony. A právě v Brně jsou skutečně excelentní! Pojďme ale inscenaci rozebrat popořádku.

Muzikál “Sugar” vznikl již v roce 1972, scénář podle filmové předlohy napsal Peter Stone, hudbu Jule Styne a písňové texty Bob Merrill. Děj se točí kolem dvou muzikantů Joa a Jerryho, kteří nešťastnou náhodou spatří v Chicagu mafiánskou vraždu a jsou pronásledováni skupinou nelítostných mafiánů v čele s Psí dečkou. Jejich záchranou je dívčí kapela Melody Ladyes, kterou vede rázná Sladká Sue. Joe a Jerry v převleku za Josefínu a Dafne cestují s dívkami do Miami. Po cestě se potkávají s hvězdou kapely, půvabnou Sugar. Oba se do ní zakoukají, ale samozřejmě nesmí prozradit své pravé já. V Miami pak pokračuje bláznivý příběh dvou mužů, kterým je v patách stále mafie i touha po Sugar. Jak to dopadne, je vám všem asi známé, ale kdyby se přece jen našel divák, který by tuto klasiku neznal, tak necháme konec jako překvapení. Ale i v divadelní adaptaci končí příběh nesmrtelným dialogem Daphne (Jerryho) s Osgoodem. “Nikdo není dokonalý…

Milan Němec, Mária Lalková

Komediální stavbě díla prakticky nelze nic vytknout. “Sugar” je příkladem inteligentního a vkusného humoru, který se stále stupňuje, navíc ve skvělém moderním překladu Jiřího Joska. Představení si stále drží své tempo, snad jen k závěru první půlky ubývá humoru a přibývá chvil, kdy se podíváte na hodinky s očekáváním přestávky. Druhá půle to již plně vynahrazuje. Ještě se sluší říci, že “Sugar” není čistokrevným muzikálem, spíše hudební komedií. Hudebních čísel je v představení obsaženo velice málo a nijak neposouvají děj, ale upřímně, nikomu v sále to nevadilo. Jen lehce zarazí, že právě nejméně zajímavé části muzikálu jsou hudební čísla, diváci již čekají na další komediální smršť v činoherních pasážích. Hudba je v jazzovém stylu, skvěle evokujícím atmosféru 30. let. Oproti divadelnímu originálu je zakomponován hit Marilyn Monroe (původní filmová představitelka “Sugar”) “I Wanna Be Loved By You”, který zazněl ve filmu a mnohým divákům by jistě chyběl.

Zajímavě pojata je také scénografie (Jaroslav Milfajt, Petr Hloušek), která je celá laděna do černobílé barvy. Navíc jsou kulisy kompletně malované, což umožňuje velice rychlé změny prostředí. V černobílém stylu jsou také dobové kostýmy Andrey Kučerové. Velice poutavé je i choreografické ztvárnění (Vladimír Kloubek), především step mafiánů, což je skutečně vynikající, funkční a vtipný nápad. Dokud ho neuvidíte živě, tak neuvěříte!

Mária Lalková

Jak je již několikrát výše zmiňováno, tak brněnská inscenace vyniká především výkony herců. Díky minimálnímu počtu písní a jejich nenáročnosti záviselo především na hereckém talentu, kterým premiérové obsazení doslova překypovalo. I když role Sugar paradoxně poskytuje méně prostoru, než bychom dle názvu díla očekávali, tak ji Mária Lalková zvládá s hereckým mistrovstvím, navíc oslnila v již zmiňované písni Marilyn Monroe. Hlavní pozornost na sebe ale strhly “dámy” Josefina a Dafné, které na premiéře představovali Roman Vojtek a Milan Němec. Oba vynikající zkušení herci, kterým nelze nic vytknout. Obrovské charisma a zápal vložený do rolí skutečně dělá z jejich výkonu něco velice nadprůměrného. I přes vyrovnané výkony jsme více podlehli Dafné v podání Milana Němce, který se zřejmě pro dámské role narodil (vzpomeňte si na brněnskou Sněhurku a Němcovo podání zlé královny).

Další výraznou postavou je rozhodně Sir Osgood Fielding, kterého se stejnou hereckou dokonalostí ztvárnil Jan Apolenář, jehož jméno je již roky zárukou kvality. I když ho mnozí brněnští diváci jistě viděli ve více rolích než já, tak můžu s čistým svědomím tvrdit, že právě Osgood patří k jeho nejpovedenějším rolím a rozhodně už jen kvůli Apolenáři stojí “Sugar” za návštěvu. Dále na premiéře excelovali Pavla Vitázková jako Sladká Sue (její výkřik “Bienstooock!” nám zní v uších ještě teď), Michal Isteník jako Bienstock nebo Tomáš Sagher jako Psí dečka. V menších rolích se představili Josef Jurásek, Alan Novotný, Jakub Przebinda, Petr Brychta, Michal Matěj, Zdeněk Bureš, Svetlana Slováková, Eva Jedličková, Tereza Martinková a Lenka Janíková. Skvělá byla také práce orchestru pod vedením Ondřeje Tajovského, který také dílo hudebně nastudoval.

Jan Apolenář a Milan Němec

Závěrečné hodnocení “Sugar” tak po přečtení předchozích řádků není nijak překvapivé. Vytýkat se dají jen drobnosti, ze kterých bych jen vypíchl trochu “falešné” zařazení do muzikálového žánru, neboť je to čistokrevná hudební komedie, kde dominuje činoherní složka. Vytříbený humor, skvělý překlad a především vynikající výkony hereckého týmu zaručují 100% zážitek!

Roman Vojtek

Je libo mafiánskou vraždičku?

Autorem fotografií je Jef Kratochvil a jsou s laskavým svolením převzaty z oficiálního webu Městského divadla Brno.

RECENZE: Stingova Poslední loď kotví v Brně
Konkurz do muzikálu Sněhurka a já
Fotogalerie z turné muzikálu „Evita“ po Německu
  • Sukie

Brno opět nezklamalo…. :D

• Verča Korvasová

taktéž jsem byla na premiéře a se vším musím souhlasit :)

• Sasie

Jenom k Němcovi, on nejenomže hrál Macechu ve Sněhurce, on už hlavně hrál i samotnou Dafné.

Tak teď se těším o to víc.

• Veronika B.

To vypadá hodně dobře :-)) Mohli by nám to přivézt do Prahy, s radostí bych se zašla podívat.

Veronika B: Do Prahy to spíše nepřivezou, neboť v Praze má prakticky naprosto stejnou inscenaci na repertoáru Divadlo pod Palmovkou, jen s hudební nahrávkou s jiným hereckým obsazením (které je v Brně pravda vybroušené k dokonalosti), leda spoléhat na nějakou “výměnnou hostovačku” a to bych tedy rozhodně neslpoléhal, ale pod Palmovkou to také za vidění stojí.

• Veronika B.

to Ondra: Díky moc za informaci a tip, jsi hodný, ale láká mě to brněnské obsazení, Jan Apolenář asi nejvíc. Budu tedy doufat, že se mi třeba časem nějak poštěstí, vidět to v Brně, až “pojedu kolem” :-))
    I když karlínské divadlo není vůbec můj šálek, kdysi jsem se tam odhodlala na “Někdo to rád horké” a celkem mě to pobavilo, to by možná ta Palmovka vyšla nastejno. Občas jsem tam viděla nějakou činohru a bohužel mě to tam moc netáhne.

Právě, já mám bohužel Palmovku zařaznou mezi průměrnými divadli, kam se rád nehrnu. V Brně ale skutečně doporučuji!

Já byl na Palmovce kdysi, asi v prváku na střední, na Utrpení mladého Werthera a potom až před rokem na Sugar, právě proto, že už jsem na hostovačce viděl tu ljublaňskou verzi, která mě také bavila, ale je vidět, že mezi Ljublaní, Palmovkou a teď Brnem byl vždycky znatelný jasný progres, zejména v timingu inscenace a už co jsem uviděl obsazení, bylo mi jasné, že v Brně to musí být nejlepší a je, (byť na Palmovce, ač to dělají v zásadě pouze činoherci, se s tím také perou bezvadně), nicméně režijní koncepce je všude stejná, scénografie a kostýmy víceméně také. Ale s hostovačkou se asi opravdu v tomhle případě počítat nedá. právě proto, že už to v Praze je. Ale však výlet do Brna jistě není nereálný a skutečně ho i doporučujeme.

• Paolo

A neviděl jste někdo Sugar s Gondíky v libereckém divadle F. X. Šaldy?

• Markéta

Veronika B.: S klidným srdcem můžu Sugar v Divadle Pod Palmovkou doporučit. Byla jsem na ní zkraje září loňského roku a výborně jsem se pobavila. Podle téhle recenze soudím, že zpracování se skutečně liší jenom hereckým obsazením, které v Brně bude nejspíš lepší, ale přinejmenším Radek Valenta jako Dafné, je v pražském nastudování naprosto dokonalý, přičemž ani ostatní herci nezklamou. Do Brna se nejspíš v nejbližší době nedostanu, ale kdyby přece, tak zdejší Sugar si nenechám ujít :)

• Lavera

Nádherná byla inscenace, kterou nastudovalo HDK v polovině osmdesátých let. Ta další – koncem let devadesátých – mě už nijak nenadchla; o tom svědčí i poměr viděných představení 52 : 1…

• Tom

Musím souhlasit s Laverou-první Sugar nastudovaná v HDK neměla chybu!

• Veronika B.

Díky moc všem za doporučení a zhodnocení. Asi si udělám veselý jarní výlet do toho Brna :-)

Jen na okraj, na Palmovce jsem kdysi viděla Amadea, Caligulu a Oidipa Krále, které stály především na ne zcela stabilním výkonu J. Langmajera (Amadeus též na J. Bartoškovi) a Výstřely na Broadwayi, které “stály” na skvělé komediální Vilmě Cibulkové, ale bohužel, zbytek souboru byl vždycky slabší a dohromady to působilo opravdu průměrně, takže jsem to přestala pokoušet. V žádném případě nemůžu říct, že by to nebylo kvalitní, ale prostě znám v Praze lepší, resp. herecky vyrovnanější soubory či představení. Jsem prostě už takový fajnšmekr :-))

brněnské muzikálové premiery v nové sezoně sou docela zajímavý. Očistec, Kráska a zvíře, Jekyll a Hyde, Papežka Jana a Divá Bára

Článek o brněnských premiérách příští sezóny je již napsán a vyjde i s podrobnostmi zítra, resp. od půlnoci tady bude ;).

• Fame

To je hodně okopírované z Palmovky, že?

Fame: Koncepce a scénografie jsou naprosto stejné, v zásadě se všechny inscenace Sugar Stanislava Moši neliší, hlavní rozdíl je v hereckých podáních (v Brně zatím nejlepší – navíc se skvělým živým orchestrem).

• Vlaďka

Já snad jenom takovou malou poznámku…. Sugar je skvělý představení, rozhodně ho můžu zařadit mezi jedno z mých nejoblíbenějších, protože na něj můžu kdykoliv a vždycky mi zvedne náladu, vždycky se pobavím… ale věc, která tady ještě nebyla zmíněna…. Milan Němec je jako Dafné výborný, jak je výše řečeno, on má s tímhle typem rolí určitou zkušenost… ale jestli chcete vidět opravdovou smršť, Dafné, do které se zamilujete a ze které padnete na zadek (v tom nejlepším slova smyslu), zajděte si na Aleše…. V Mozartovi nebo ve Snech se ukázal jako výborný zpěvák, to je už známá věc, ale v Sugar se poprvé naplno rozvinul jeho komediální talent. A že ho teda má….. Nevěděla jsem, co od něj v roli Dafné čekat… ale překvapil mě naprosto neuvěřitelným způsobem. A jestli ho loni ignorovala komise Thálie za Mozarta, tak doufám, že jí za Dafné už neunikne…… fakt, všem doporučuju… tohle by minimálně fanouškům divadla, což tady asi jste, nemělo uniknout :))))

Tak jsem konečně zhlédla Sugar a rozhodně na ni musím zajít znovu a to se kouknout na Josefínu v podání Petra Štěpána, protože na toto jsem fakt zvědavá :))) Já jsem měla štěstí na Romana Vojtka, který společně s Alešem Slaninou předváděli na jevišti opravdu herecký koncert. Kdo se mě ještě líbil, byla Ivana Skálová, které role Sugar podle mě mnohem více sedla než Roxie v Chicagu. A ještě nesmím zapomenout na skvělýho Michala Isteníka.