Fanoušci píší

Fanoušci píší: “Kat Mydlář” je muzikál plný lásky, násilí i zrady


Muzikál “Kat Mydlář” je v současnosti nejprodávanějším i nejdiskutovanějším muzikálem. Jedni ho milují, druzí zatracují. Náš názor jste již četli a mnozí fanoušci tohoto nejnovějšího počinu týmu Lichtenberg-David-Fanánek volali po alternativním názoru. Právě s tím přichází Vašek Nedbal v rámci naší rubriky Fanoušci píší. Přečtěte si jeho kvalitní recenzi na muzikál, která je skvělým protipólem naší recenze. Těšíme se na vaše reakce i další příspěvky do této rubriky!

Již téměř čtyři měsíce vyplňuje od čtvrtka do neděle program Divadla Broadway muzikál Michala Davida KAT MYDLÁŘ. Zatím snad jeho nejkontroverznější dílo vzbudilo mnoho emocí, ale přesto si už odbylo i své úspěchy. CD, které k muzikálu vyšlo, se těší oblibě, stejně tak i představení samotné, jež už přivítalo více než 50 000 diváků a zájem o představení neutuchá ani krátce před divadelními prázdninami.

Premiérové obsazení

Příběh netřeba zdlouhavě představovat. Jan Mydlář je vylíčen jako osoba zmítaná ve vlastním osudu, některé okamžiky představení jsou smyšlené, některé figurují jakožto historická fakta. Hudba Michala Davida je líbivá, v některých pasážích jsou ale rozpoznatelné prvky „Angeliky“, „Kleopatry“, ale pro mě překvapivě i „Monte Crista“, který je z pera Karla Svobody. Trochu mě mrzí, že některé písně působí tak trochu „useknutě“, jiné jsou naopak zdlouhavé. Přesto všechno ji hodnotím jako jeden z nejlepších prvků celého představení… Některé Fanánkovy texty jsou opravdu „jednoduché“, ale dají se zde nalézt poměrně povedené, kam bych zařadil třeba „Prolog“, „K Bohu ruce vzpínám“ nebo kritikami odsouzenou píseň „Jednou se zámožnou stát“.

Trochu jsem se obával, jak budou vypadat ony moderní kostýmy Romana Šolce v samotném představení, protože se mi na první pohled zdály až příliš moderní. Opak byl pravdou a kostýmy naprosto perfektně zapadají do nadčasové vize režiséra a choreografa Libora Vaculíka. Bohužel pro company kvůli mohutným kulisám nezůstalo tolik prostoru, ale vyniknout mohou například při Bětuščině sólovém výstupu „Nechci být tu dál“ nebo Mydlářově „Právo mám“, kdy v obou případech choreografie bere dech.

Roman Šolc a Daniel Hůlka

Ilona Csáková, Libor Vaculík a Marta Jandová

Modernímu představení tedy tleskám, jen s laserovou technikou mám problém. Do zmiňované Bětuščiny písně, nebo do upalování Dorotky se hodí naprosto výborně, ale v některých dalších případech možná až rozčiluje.

Nyní tedy přistoupím k hodnocení jednotlivých účinkujících.

V hlavní roli Jana Mydláře jsem měl možnost zhlédnout všechny tři pány, přičemž Daniel Hůlka předvedl velmi dobrý pěvecký výkon, ale jeho herectví prostě všemi ohledy připomínalo „Draculu“. Marian Vojtko byl po pěvecké části taktéž suverénní, ale jeho „přehrávání“ působí skvěle v roli Barona Prášila, na Mydláře je to moc… Jako nejlepší Mydlář tedy zůstává Bohuš Matuš, který herecky nepřeháněl, ale nebyl ani bez výrazu a pěvecky byl ještě o trochu lepší než výše zmiňovaní pánové.

Marian Vojtko

Nejlepšího Mydlářova přítele Jana Jessenia více zpívá, než hraje Petr Kolář, který se sice od svého „Athose z Mušketýrů“ hodně zlepšil, ale přesto je jeho výkon spíše bez výrazu. Ladislav Spilka sice dokáže dobře zahrát, ale jeho rockerský hlas jen těžko zapadá do role odhodlaného, ale zranitelného Jessenia. Přesto si na něj lze zvyknout a může se stát pro diváka alternací číslo 1. Pro mě však tento post zastává Zbyněk Fric, který potvrzuje svou pověst vynikajícího muzikálového umělce. Zazpívá dokonale, taktéž zahraje!

Petr Kolář

Ve dvojroli vypravěče a magistra Kelleyho se střídají pouze dva muži. Josef Vojtek mě mile překvapil, když téměř odstranil „chraplák“ a navíc velmi dobře přednášel mluvené části. Navíc dokázal herectvím odlišit roli vypravěče a Kelleyho. Bohouš Josef si bohužel nedokáže tolik vyhrát s dvojrolí a jejím oddělením, ale pěvecky dokáže přednést velmi zajímavé úpravy tónin. Celkově je těžké v této roli vybrat toho lepšího, každý do role dává své kouzlo a charizma…

Josef Vojtek

V záporné roli Žofie jsem měl možnost zhlédnout Olgu Lounovou a Ilonu Csákovou. První jmenovaná předvedla výborné herectví, ale i zpěv. Bohužel v nižších polohách přecházela do trochu více zastřeného hlasu, což se může někomu líbit, někomu ne. U Ilony Csákové je hodnocení těžké. Dalo by se říci, že záleží na tom, s kým hraje. S Tomášem Traplem podala vynikající výkon jak herecky, tak pěvecky (jen mohou vadit poslední „polykané“ slabiky). Když hrála s Vilémem Čokem, jakoby se neměla čeho chytit…

Dorotka, úžasná role se smutným osudem, jakoby byla stvořena pro Radku Fišarovou. Jakmile tahle dáma (asi jednou provždy spojená s Edith Piaf) vstoupí na jeviště, začne naskakovat snad každému v sále husí kůže. Její „Miluji tě…“ v písni „Chvíle, které chválím“ vhání slzy do očí… Velmi dobrý výkon předvádí také mladičká Alžbeta Bartošová, která Radce zdatně konkuruje…

Druhou dvojroli (nutno dodat s velmi omezeným prostorem) bratrů Vaňurových ztvárňuje naprosto dokonale Tomáš Trapl, který přesvědčuje, že dokáže i z té nejmenší roličky na jevišti udělat jednu z největších. Bohužel Vilém Čok dokáže přesný opak. Je na něm sice vidět, že se snaží, seč mu síly stačí, ale pěvecky bohužel nepředvedl nic a herecky se objevily jen „malé záblesky“. Se smutkem jsem vzpomínal na jeho výborného Ludvíka XIV. (Angelika) nebo Wilcoxe (Baron Prášil).

Vilém Čok

Mydlářova dcera Mandalénka je zřejmě nejtěžší rolí v muzikálu. Lucie Černíková podává velmi slušný pěvecký výkon, ale bohužel se tak moc soustředí na zpěv, že občas vynechá hraní. Kamila Nývltová se s rolí „pere“ velmi statečně, bohužel je ale na její hlas napsaná příliš vysoko, herecky dokáže potěšit. Mou jasnou favoritkou v této roli je Zdenka Trvalcová, které role takřka sedí „do pusy“ a herecky je jako obvykle výborná.

Kamila Nývltová

V maličké roli Jessenia ml. jsou velmi vyrovnané alternace. Josef Vágner mě svým zpěvem velmi překvapil, v herectví byl ale trochu ostýchavý. Tomáš Beroun předvedl svůj „Berounovský“ (to se jinak popsat nedá) standart, jímž si získal srdce mnohých diváků. Daniel Barták dokázal spojit dokonalé herectví i zpěv do jednoho a proto u mě vítězí.

Josef Vágner

Z mého pohledu nejsmutnější postavu Bětušky výborně ztvárňuje Markéta Procházková, která do role vkládá opravdu kus sebe. Při jejím pláči nebo pádu z lávky se každému v sále tají dech… Ivana Jirešová pojala Bětušku trochu jinak. Oproti Markétě ji ztvárňuje jako silnější ženu, která se s osudem jen tak nechce smířit, a když ji vše dojde, opravdu „…průchod pláči dá…“. Překvapila mě zpěvem, kde sice není tak suverénní jako Markéta, ale zřejmě po dohodě se zvukařem je refrén její sólové písně opatřen ozvěnou, která dotváří dokonalou atmosféru.

V miniaturních rolích cikánky a pacholka resp. soudce představili ve výborné formě Gloria Fricová, Kristina Kloubková a Jan Tenkrát, který obzvlášť dokáže zpěvem potěšit.

Jan Tenkrát

Závěrem bych tedy dodal, že muzikál Kat Mydlář je dílo plné lásky, násilí i zrady (záměrně jsem si tato tři podstatná jména vypůjčil z „Prologu“), kvalitní hudby Michala Davida a hlavně vynikajících výkonů interpretů. Ne každého může oslovit, protože je opravdu na naší scéně něčím novým, ale rozhodně stojí za zhlédnutí, možná i několikanásobné…

Vašek Nedbal

Video sestřih z premiéry muzikálu

Připomeňme si video sestřih z premiéry muzikálu “Kat Mydlář”, ve kterém naleznete několik úryvků z muzikálu. Vidět v nich můžete Daniela Hůlku, Alžbetu Bartošovou, Josefa Vojtka, Petra Koláře, Ilonu Csákovou, Tomáše Trapla, Lucii Černíkovou nebo Tomáše Berouna. Pro Musical.cz natočil a sestříhal Radek Janda.

 

Chcete také na našem webu publikovat svůj názor? Nelíbí se vám nějaká recenze, jste fanouškem nějakého muzikálu a chcete ostatním fanouškům popsat i své pocity? Chybí vám tu reportáž z nějaké události a myslíte si, že by bylo dobré o ní napsat? Rádi vaše příspěvky zveřejníme v sekci “Fanoušci píší”! Pošlete nám na email kosatka@musical.cz váš příspěvek a my se vám obratem ozveme. Příspěvky mohou být psány v českém i slovenském jazyce a musí být bez pravopisných a velkých stylistických chyb, abychom zachovali úroveň našeho serveru. Fotografie můžete dodat vlastní (opět v odpovídající kvalitě) či se o ně postaráme my (v žádném případě neposílejte stažené fotografie bez souhlasu)! Text musí být psán exkluzivně pro náš server a publikován výhradně u nás! Pokud vaše příspěvky budou pravidelnější, kvalitní a čtené, rádi vás uvítáme i v našem stálém redakčním týmu!

Těšíme se na vaše příspěvky! Za Musical.cz Pavel Košatka


Aktuální zprávy
Královna “Kleopatra” opět vykročí na prkna Divadla Broadway
Recenze a reportáže
Recenze obnovené premiéry muzikálu ANGELIKA v Divadle Broadway
Praha
Tým “Hamlet: The Rock Opera” zahájil zkoušky
  • Michal

    Moc hezky napsaná recenze:)


  • Katka

    Michal:Souhlasím


  • Jarda

    Muzikál jsem vyděl a je to strašně hezký muzikál, skvělé choreografie, výborné písně a skvělé obsazení… Opravdu vynikající muzikál


  • Bjetus

    Z tohoto díla je opět cítit typicky česká vlastnost – lenost tvůrců i účinkujících vytvořit společné dílo, které by měla ať už jakoukoliv uměleckou ambici posunout laťku výš a snažit se co nejvíce přiblížit americkým a anglickým muzikálovým produkcím (jsem patriot, ale co si budeme povídat – Amerika dala světu tři věci, které stojí za zmínku – brambory, tabák a muzikál). Mají před námi náskok, a proto bychom se měli od nich učit. Ale kdepak, tady si to budeme dělat po svém, zaslepeni (nebo, že bychom nechtěli vidět) rychlým nabytím peněz a z hlediska diváku co nejkýčovatějším zážitkem. Protože, a i v této “fandovské” recenzi si toho p. V. Nedbal nemohl nevšimnout, se opět zrodilo dílko, které má jeden jediný záměr – vydělat! A to je obrovská chyba. Muzikál patří do tzv. showbussinesu, v tomto případě se jedná pouze o čistý bussiness. A kdo to nechce vidět, napíše právě takovouto recenzi plnou vět, které nastíní okrajem ty největší problémy inscenace, vzápětí je hned omluví např. tím, že “se na to dá časem zvyknout”, atd. A těch pár světlých chvilek, roztáhne na maximum. Opravdu fandovská recenze. A abych nekřičel jen na tuto stranu, ona i recenze od autorů tohoto serveru není téměř ničím přínosná. Opět svědčí o tom, že se v žánru muzikálu, jeho vnímání a produkování máme v čechách ještě hodně co učit a možná za dvacet, třicet let vyroste nová generace tvůrců, která vybuduje nové, neprávnické, ale umělecké a trvalé muzikálové atributy.


  • washek

    Bjetus: Samozřejmě, dílo není bez chyb, ale “o zvyknutí si” píši jen v souvislosti s Ladislavem Spilkou. Ano, Mydlář má cílem vydělat, ale to prostě tak je. Kdyby někdo dělal něco, co nemá vydělat, bylo by to přece na nic. Herci by neměli být z čeho placeni a kvalita by byla mizivá a opět by se řvalo na všechny strany…. A všimněte si, že ta recenzemi opěvovaná díla většinou nemají úspěch a zmizí v propadlišti dějin. Rozdíl je hlavně v tom, že jsme stále ještě v Česku a ne v Americe. Stále jsme ovlivněni minulou dobou a náš vkus se od toho amerického liší. Svědčí o tom včera odpoledne vyprodané dva “kýče” – Tři mušketýři a Kat Mydlář. Lidé prostě chtějí vidět show… a že je to zároveň hlavně ten bussiness, stavíme až na druhou kolej… Možná je to smutný obraz, ale je to tak…


  • Bjetus

    “Zvyknutí si” jsem uvedl jen jako příklad a obdobu jiných vět.
    Každý muzikál by měl mít za cíl i vydělávat, ano to tak je, ale ne jen to, jak říkám, měl by mít i jiné a a stejně rovnoměrné ambice.
    Není pravda, že recenzemi opěvovaná díla zmizí většinou v propadlišti dějin (Les Miserables, Jesus Christ Superstar, Dracula, Miss Saigon, mnoho a mnoho dalších, vyloženě nešťastně dopadli Cats, ale to byla chybou neschopné produkce).
    Ano, žijeme stále v době postkomunistické, o tom jsem psal, nevšiml-li jste si.
    Lidé chtějí určitě vidět show, to je v pořádku, ale v Katu a jiných já ji nevidím, vidím jen ten bussiness a diletantství.
    Určitě je to smutný obraz, je to tak.


  • Jarek

    Bjetus, tvůj názor na Kata Mydláře se mi hodně líbí. Nechceš to trochu víc rozvést? Třeba taky formou recenze?


  • Aja

    Dobrý nápad, aby psali kritiku čtenáři. Gratuluji redakci !!! Těším se na kritiku na Edith Piaf – viděla jsem jí v Plzni 4x – a 3x v Brně. Krásné představení se skvělou R.Fišarovou a Z. Fricem. O.Izdný se mi moc nelíbil


  • Pavel Košatka

    Na Edith Piaf se můžete těšit již příští neděli a těšíme se na další a další vaše příspěvky, myslím, že to je zajímavé oživení k našemu “oficiálnímu” obsahu. Jsme rádi, že se vám líbí ;).


  • Bjetus

    Jarek: Kdybych chtěl recenzovat Kata Mydláře, nevyhnul bych se tomu, že by se to zvrhlo do reflexe celé české muzikálové scény a úvahy o jejím směřování, a to by mi zabralo hodně moc moc času, než bych to sepsal. :-) Ale možná si na to někdy týden volna udělám.


  • Katie

    to Bjetus: Když se Vám Kat nelíbí, nechoďte na něj, aspoň zůstane více lístků pro nás fandy, kterým představení něco přináší a že toho není málo…
    to Vašek N.: Hezky napsaná recenze. Až na roli Kata s Vámi souhlasím. Ale beru to tak, že co jedinec, to jinej názor. Já už bych na Bohuše Matuše natrefit rozhodně nechtěla, nejlíp nikdy a v ničem…


  • Pavlína

    Bjetus: Až se rozhodnete, dejte vědět. Myslím, že společnou řeč na téma světové muzikály versus české písničkály jsme tu už našli a že by nám stačilo pár dní, ne celý týden.


  • Bjetus

    to Katie: Víte, ono to není o tom – líbí, nelíbí,… Já na to nahlížím z hlediska profese a řemesla, a z tohoto pohledu musím konstatovat, že se zvlášť v Praze do hudebně dramatického žánru pouští lidé, kteří nemají o divadelních postupech a tvorbě muzikálu často ani ponětí. A z toho důvodu pak vznikají paskvily, protože muzikál (prezentovaný jako dílo profesionálních tvůrců) si nemůže udělat jen tak někdo, kdo si řekne, že by chtěl a líbilo by se mu to…už třeba jen to, že na nově vznikající, původní inscenaci nespolupracoval s režisérem ani dramaturg! A tak dále dlouho do noci.


  • Aja

    to Aja: Tak to je docela sranda – teď jsme tu pod jedním jménem dvě. Takže odteď se podepisuji Alea, aby se to zase nepletlo. Doufám, že se zase někdo neobjeví se stejným nápadem :-)

    to Vašek: Pěkná recenze – víceméně souhlasím, hlavně s výkony Mydláře a Jessénia, včetně dodatečných komentářů.


  • veny

    “FANOUŠI píší:” :))


  • Ondřej Doubrava

    Veny: Opraveno :-)


  • Alea

    to: veny a Ondřej: Říkala jsem si, jestli to je chyba nebo záměr. Škoda – mně to přišlo jako dobrý fór. Připomíná mi to starý pořad Možná přijde i kouzelník – tam se udělovali zlatí “Fanouši” :-)


  • veny

    Alea: jjj, na to jsem si taky vzpomněla:-D


  • Nepovím

    Kat Mydlář je absolutně NEJ NEJ NEJ muzikál ze všech a nejlepší Kat je jednoznačně Marian Vojtko na něj nemá tedy vůbec nikdo!:)))


  • simona

    UŽASNY MUZIKAL DANIEL HULKA SUPER OPRAVDU NADHERA…..


  • Aja

    Tak kritika na Edith nikde a je už ponděli :-)


  • Alea

    Recenze na Edith je už nějakou dobu napsaná, ale Pavel nestíhá, tak ho, prosím, omluvte a mějte chvilku strpení.


  • Ondřej Doubrava

    Mějte, prosím, trpělivost s námi oběma, máme za sebou oba docela náročný, ale nesmírně úspěšný půlrok. Sám mám dokonce až lékařsky nakázáno přes prázdniny pořádně odpočívat (což hodlám splnit, jinak pravděpodobné VŠ studium asi nedám) nějaké články a jeden milý projektík mám v přípravě, ale pojedu si svým tempem. A Pavel určitě nezapomněl a ve volné chvili jistě Edith vydá.


  • Anonym

    Byl jsem na katu mydlari trikrat a musim rict ze Meto docela zaskocilo pribeh ktery byl smysleny a hodne se lisil od knihy. Ale to by nevadilo ale to posledni treti navsteva byla katastrofa jak je mozne ze zofii hrala lucie cernikova a hned v zapeti hrala mandalenku, na druhem vystoupeni to docela slo i kdyz kuralovy moc role zofie nesedla nejlepsi byla lounova