Recenze a reportáže

Bradburyho 2116 vyniká originalitou a skvělou hudbou (Recenze)


Ve čtvrtek 18. srpna měl v Divadle Semafor světovou premiéru muzikál literárního velikána Raye Bradburyho 2116. Velice netradiční sci-fi muzikál přináší v originálním znění Steve Josephson, režisér pražského uvedení RENTu. My jsme samozřejmě na premiéře nechyběli a přinášíme vám své dojmy.

Muzikál slavného spisovatele Raye Braburyho 2116 měl spletitou cestu. První verze vznikla již v 50. letech minulého století, ale kvůli smrti režiséra Jamese Whalea se původní londýnská premiéra neuskutečnila. V roce 2009 se Bradburyho námět dostal do rukou režiséra Stevea Josephsona, který ho společně se skladatelem Johnem Hokem realizoval v Kalifornii. Rok poté se rozšířená verze uvádí v rámci proslulého festivalu Fringe v Edingburghu. O šest let později se v Praze koná světová premiéra finální verze. Ray Bradbury se premiéry bohužel nedožil.

Muzikál 2116 v Divadle Semafor

Muzikál 2116 v Divadle Semafor

2116 by se dalo zaškatulkovat jako „antiutopický sci-fi muzikál“. Pojednává o ilegální divadelní společnosti uprchlíků, stíhaných z pohledu dnešní doby za zcela absurdní skutky jak např. vyprávění pohádek dětem nebo odpojení od sítě. Tyto uprchlíky stíhá Universal Security Agency, která drží celou populaci pod přísným dohledem.

2116 tak reaguje na současná palčivá témata, jako je příliš času strávených online nebo „šmírování“ lidí bezpečnostními agenturami.

V muzikálu se prolínají dvě dějové linky – samotný život uprchlíků-herců a jejich představení, ve kterém vypráví více než 50 let starý příběh manželů Wycherlyových. Hranice mezi těmito linkami jsou především ke konci představení velmi tenké, což celé ústí v nejednoznačné finále, které si každý divák může vyložit po svém.

Tomáš Novotný

Tomáš Novotný

Muzikál ve své podstatě nemá soustavný děj, je spíše děsivým a ne tak nereálným náhledem do života lidí v budoucnosti. V Divadle Semafor je uváděn v anglickém jazyce s českými titulky – pokud neovládáte angličtinu opravdu na dobré úrovni, bude jejich sledování nutností, jinak se v ději snadno ztratíte. Použitý jazyk není z nejjednodušších, takže problémy rozumět bez českých titulků můžou mít i zdatní angličtináři. České titulky jsou mimochodem dílem našeho šéfredaktora a zároveň dramaturga muzikálu Ondřeje Doubravy.

Vytknout se dá snad jen určitý pocit nedotaženosti. V první polovině se dlouze seznamujeme se všemi uprchlíky-zločinci, ale v závěru jejich osudy nikam nesměřují. Tempo jinak příjemně ubíhajícího muzikálu brzdí příliš dlouhá scéna čtení úryvků z knih na začátku druhé půle.

Jedna z nejvděčnějších scén "The Gift" (Peter Pecha a Olga Lounová)

Jedna z nejvděčnějších scén “The Gift” (Peter Pecha a Olga Lounová)

Uvedení 2116 v pražském Divadle Semafor není standardní velkovýpravnou produkcí, na kterou jsou běžně diváci v Praze zvyklí. Více tak připomíná experimenty, které můžete vidět na Off-Off-Broadwayi. Nutno ale říci, že si s malým prostorem a rozpočtem režisér a choreograf Steve Josephson poradil velmi dobře.

Josephson sází hodně na pohybovou složku, která je přítomná v podstatě každé scéně. Pohybově skvěle ztvárněná je robotická postava Mr. Electra a vrcholem první půlky je stínová show a následná choreografie. Režijně by ale určitě šel lépe (srozumitelněji) zpracovat závěr představení.

Shadow Show

Shadow Show

Po vizuální stránce dílo připomíná estetiku Tima Burtona, jen o něco barevnější. Výprava (Aleš Valášek) je skromná, celý děj se odehrává v cirkusovém šapitó, které na začátku herci postaví a na závěr opět symbolicky sbalí. Zajímavým nápadem je také bedna, ze které přicházejí a zase odcházejí herci. Za zmínku určitě stojí i originální kostýmy a líčení.

Jedním z největších lákadel muzikálu je hudba Johna Hokea, která nás nadchla na první poslech. Žánrově je velice pestrá, přitom díky prolínání hudebních motivů působí kompaktním dojmem. Nejvýraznější jsou rockovější pasáže („Travel Through The Night“), ale zaujmou  krásné balady („Once Upon A Time“) nebo nádherný smyčcový motiv Wycherlyových („Forty Years“).

Velmi výrazná jsou v druhém aktu pánská sóla „Farewell, Lafayette“ a „I Pull The Strings“. Zajímavým zpestřením je také acapella číslo agentů „Shout, Shout“. A po odchodu z divadla si budete broukat přídavkovou „Joyful Anarchy“, ke které byl natočen klip, který můžete zhlédnout zde.

Tomáš Vaněk jako Mr. Marionette

Tomáš Vaněk jako Mr. Marionette

Hodnotit samostatně jednotlivé herecké výkony v případě 2116 nemá příliš význam. Píšeme to u podobných typů projektů poměrně často, ale když ono to tak prostě je: Ze všech účinkujících doslova sálá energie a nadšení, se kterým tento muzikál vytvořili. I zde je znát rozdíl mezi muzikálovou produkcí, kterou dělají lidé z lásky a ne jen pro peníze.

Ústřední trio na premiéře skvěle ztvárnili Tomáš Vaněk, Peter Pecha a Micheala Horká, kterou bych označil za nejlepší článek hereckého týmu. Její podání písně „Once Upon A Time“ je neskutečně krásné a procítěné. Peter Pecha zase zaujal v komické poloze ve scéně „The Gift“.

Michaela Horká jako Mrs. Wycherly

Michaela Horká jako Mrs. Wycherly

Zazářil také Tomáš Novotný, jehož píseň „Farewell, Lafayette“ je přesně tou scénou, na kterou si vzpomenete i za několik týdnů po představení. V taneční roli Mr. Electra nás zaujal pohybově talentovaný Michal Máša.

Jako jediný záporný článek vnímáme Colonela Sanderse v podání Milana Malinovského, jehož hlasový projev nám nebyl příjemný a po herecké stránce byl jako šéf zlé vládní organizace nepřesvědčivý. Z něho ani agentů nešel žádný strach, těžko se pak věří, že by se této skupinky mohl někdo obávat.

Michal Máša jako Mr. Robot

Michal Máša jako Mr. Electro

V dalších rolích se na premiéře představili Olga Lounová, Jakub Gabriel Rajnoch nebo Ondřej Pilnaj.

Muzikál 2116 se nedá přirovnat k ničemu, co je možné v současnosti na naší scéně vidět. Rozhodně není dokonalý, ale svou originalitou a nasazením tvůrčího i hereckého týmu předčí mnohé tradiční pražské produkce. Pokud chcete zahájit novou sezónu netradičním muzikálovým zážitkem, tak neváhejte – zbývá už jen 7 představení, poslední se v Divadle Semafor odehraje 4. září.

Více informací naleznete na www.2116.cz a vstupenky zakoupíte v síti TICKETPORTAL.

Peter Pecha jako Professor Faber

Peter Pecha jako Professor Faber

Autorem fotografií je exkluzivně pro Musical.cz Kristýna JunkováDalší publikování fotografií bez svolení autora je přísně zakázáno. Pro více informací a svolení k publikování pište na email redakce@musical.cz.


Recenze a reportáže
Ať žijí duchové v Kongresovém centru sází hlavně na hity Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře (recenze)
Recenze a reportáže
“Klíč králů” – vysněný projekt Daniela Landy skončil jako polotovar
Recenze a reportáže
RECENZE: Muzikál SRDCOVÝ KRÁL baví diváky v rytmu rock’n’rollu (+ video)
U článku nejsou žádné komentáře. Napište svůj názor jako první!