Brno

Stane se „Evita“ legendou i v Brně?


Netradičně v úterý 17. března se v Městském divadle Brno, avšak tradičně v jeho divadelním klubu, konala tisková konference k další, doslova ostřížím zrakem sledované události, totiž k druhému českému (a prvnímu brněnskému) nastudování rockové opery Andrewa Lloyda Webbera a Tima Rice „Evita“, které se na Hudební scéně objeví premiérově již tuto sobotu 28. března („generálkoví“ diváci budou moci inscenaci tradičně vidět již o den dříve) .

Na samotném začátku povídání krátce promluvil ředitel Stanislav Moša, který vysvětlil, proč vlastně brněnskou inscenaci nerežíruje on (tato otázka vyvstala poté, co právě Stanislav Moša před pár měsíci připravil svou verzi představení pro úspěšné turné), ale německý herec a režisér českého původu Pavel Fieber. Inu, důvod je prostý, jednak má na scéně MdB již nezanedbatelné zkušenosti (režie operet „Veselá vdova“, „Netopýr“ a legendárních muzikálů „Cabaret“ a „Šumař na střeše“) a coby druhý důvod  za tím stojí právě jisté Mošovo okouzlení předchozí Fieberovu německou inscenací tohoto díla, která si zachovává určitý sympatický kritický odstup, o něm si něco málo napíšeme níže.

Plakát k brněnské inscenaci

Plakát k brněnské inscenaci

Pavel Fieber po celou dobu využíval služeb tlumočnice, ale to na tradičním přívalu zajímavých informací nic nezměnilo. Hned na počátku se domácí soubor dočkal superlativní pochvaly a to i v rámci srovnání se zahraničím, zvláště co se pěvecké a herecké složky týká. Další věty už se pochopitelně soustředily na dílo jako takové, resp. jeho výklad:

„Evita“ je hudebním politickým dramatem, které samozřejmě vychází z životního příběhu Evy Peronové, ale není zdaleka kompletní. Celou dramatickou linkou nás provází muž – Che. Che v této inscenaci ovšem nebude známým revolucionářem Che Guevarou (ač si ho tak pojal například režisér Harold Prince v premiérové londýnské inscenaci), čímž se jako jedna z mála inscenací přibližuje více k autorskému záměru Tima Rice. Che je zkrátka naprosto obyčejný muž, ale ostrý glosátor, který ukazuje, že lid je vždy za hlupáky. „Evita“ je také dílo plné vzájemné nenávisti. Che nemá Evitu rád. Vojsko a aristokraté také ne. Ostatně, tyto dvě složky se nemají rády navzájem, všichni však musí sledovat úžasný vzestup mladé dívky v první dámu Argentiny. Evita ve 33 letech umírá a v očích svého lidu se stává světicí. Che poukazuje na chyby aristokracie, armády a  hlavní hrdinky a stává se revolucionářem – Che Guevarou. Toho už ale nebude divák v hledišti účasten.

Asistentka režie Eva Hrbáčková, režisér Paver Fieber s překladatelkou, dramaturgyně Pavlína Hoggard, Dušan Vitázek

Asistentka režie Eva Hrbáčková, režisér Paver Fieber s překladatelkou, dramaturgyně Pavlína Hoggard, Dušan Vitázek

Ač je „Evita“ podle Fieberových slov příběhem politickým, díky Lloyd Webberově pestré hudbě a Ricově scénáři též kvalitní zábavou. To vše se bude odehrávat v přebásnění Michaela Prostějovského, které se ve zřejmě mírně upravené podobě (viz. náš rozhovor) dočká své divadelní premiéry. Dříve totiž bylo použito jen jako titulky k filmové verzi Alana Parkera, ale to už je chronicky známý fakt. Hudební nastudování, kterého se ujali Karel Albrecht, Jiří Petrdlík a Martin Procházka, bude podle, v době konání tiskové konference, nejčerstvějších informací kopírovat aranžmá poslední londýnské inscenace, uvedené před pár lety v divadle Adelphi, dočkáme se tedy zřejmě více latinsko-americké nálady. Do zdejšího nastudování byla dokonce vrácena ostře rock’n’rollová píseň Che „The Lady’s Got Potential“ pojednávající o Peronově nástupu k moci (můžete ji znát z filmové verze). Nebudou chybět samozřejmě ani známé evergreeny „Don’t Cry For Me Argentina“, „High Flying Adored“ a zásadní duet „Waltz for Eva and Che“.

Eva Hrbáčková, Pavel Fieber s překladatelkou Janou Nováčkovou

Eva Hrbáčková, Pavel Fieber s překladatelkou Janou Nováčkovou

Z představitelů se dostali krátce ke slovu dva představitelé komentátora Che. Dušan Vitázek cestu k charakteru teprve hledá, pro Jána Jackuliaka je to zatím nejtěžší role, se kterou se potkal.

Režisér Pavel Fieber je zároveň i autorem scénografie (ač se označení „scénograf“ úspěšně brání). Ta bude v základu používat velký balkón, na němž je lid a pozoruje dění. Na pódiu se také objeví šest „polovičních“ aut a mnoho postelí. Ostatně, pár fotek z generálek jako milou ochutnávku k článku přikládáme. Kostýmy navrhla již stálá návrhářka souboru Andrea Kučerová.

Dušan Vitázek a Radka Coufalová

Dušan Vitázek a Radka Coufalová

Pár slov přidala i dramaturgyně Pavlína Hoggard a zdá se, že se opět můžeme těšit na zajímavý „malý“ program k inscenaci, neboť zde najdeme exkluzivní rozhovor s Timem Ricem (Dušan Vitázek z něj přečetl krátkou ukázku). Navíc se zde zrodila i jedna senzace: Tento proslulý britský libretista potvrdil návštěvu brněnské inscenace, doufejme tedy, že tato událost bude, v ten správný čas, patřičně divadlem medializována.

Režisér Pavel Fieber

Režisér Pavel Fieber

Pojďme se tedy na „Evitu“ společně těšit, diváky si jistě najde, škoda je snad jen toho, že počet představení bude zatím poněkud menší, než by běžný divák očekával a mimobrněnští diváci budou mít navíc za tímto oblíbeným muzikálem mírně ztíženou cestu, neboť ani jedna dosud určená repríza se neodehraje odpoledne. Doufejme, že jen prozatím… Náš server bude přítomen na veřejné generálce i premiéře a opět přineseme dvojí pohled.

Hana Holišová + company

Hana Holišová + company

Ján Jackuliak, Hana Holišová

Ján Jackuliak, Hana Holišová

Dušan Vitázek a Radka Coufalová

Dušan Vitázek a Radka Coufalová

Radka Coufalová, Dušan Vitázek + company

Radka Coufalová, Dušan Vitázek + company

Autory fotografií z tiskové konference jsou Ondřej Doubrava (první – omluvte sníženou kvalitu, fotografováno mobilním telefonem) a Michal Novák ze spřáteleného serveru i-divadlo.cz (ostatní). Plakát a fotografie k představení jsou se svolením převzaty z webu Městského divadla Brno a jejich autorem je Jef Kratochvil.


Recenze a reportáže
Loučení s bigbítovým „Jánošíkem“
Recenze a reportáže
Evita v divadle Studio DVA – tradice nebo nový přístup k dílu? (recenze)
Nosiče
CD s českou nahrávkou „Mary Poppins“ je na světě
  • veny

    už jsem myslela, že článek z tiskovky nebude:)))


  • Ondřej Doubrava

    veny: Myslím, že je opravdu výhodnější uveřejňovat tento typ článků až těsně před akcí, aby se divák dostatečně namlsal, věděl, že už to je blízko a těšil se na recenzi. Navíc tohle nebylo jen tak obyčejné přepisování, musel se vytvořit úplně nový text, snad aspoň trochu stojí za to…


  • veny

    však v pohodě:))


  • Mystery Train

    Přeji brněnské Evitě úspěch. Ta pražská (i když to bylo výborné představení) nenašla mnoho diváků. Snad bude Morava vděčnější:)))


  • veny

    Myslím si, že se Evita fakt povedla. Ikdyž to nebude moje „srdcovka“, tak se mně to líbilo.
    Ono zatím mnoho představení do června není, takže jsou diváci vděční.:)


  • Tom

    ahoj
    Chtěl bych poprosit, zdali by někdo mistní nebyl tak hodný a nevyměnil lístek. Nejsem z Brna a jediny pro me vhodny termin by byl ve čtvrtek a to uz je bohuzel vyprodano….. :-( stacil by jeden listek, ale muze byt i vice
    Díky


  • Ondřej Doubrava

    Tom: Ještě jedna rada, pokud by Ti nevadil lístek „na schody“ – neboli na stání, ale můžeš si na ten schod sednout, vidět je tam podle všeho dobře, tak se tento druh lístku dá koupit před představením a je výrazně levnější, než normální lístek. Pokud by sis po dlouhé cestě sednout chtěl, tak dle mých zkušeností se ne všechny rezervace vyzvednou (ano, ne všechno je prodáno) a když přijdeš k pokladně hodně včas, většinou se štěstí usměje. A ty schody to jistí…