Nosiče

Recenze CD muzikálu „Les Misérables – Bídníci“ z Městského divadla Brno


Jak jsme vás již informovali, tak v produkci Městského divadla Brno vyšla již třetí česká oficiální nahrávka muzikálu „Les Misérables – Bídníci„. Nové obsazení, nové hudební nastudování, upravené texty… To již stojí za zrecenzování. Přečtěte si naše dojmy z poslechu tohoto nového CD, které jistě rozproudí mnoho vášnivých diskuzí… V článku exkluzivně naleznete také přepis tracklistu s interprety.

Obal nového CD

Bídníci“ jsou totiž takovým fenoménem, že každá maličkost kolem tohoto muzikálu je sledována s největší bedlivostí, a to nejen u nás, ale především také v zahraničí. Vždyť právě oni drží světový rekord ohledně nejdéle v kuse hraného muzikálu, v Londýně se uvádějí již 26. rokem!

I pro mě osobně mají „Bídníci“ velký význam, vždyť to právě oni byli tím prvním titulem, který mě tenkrát v divadle GoJa Music Hall přikoval do sedačky a já po třech hodinách naprosto nadšený odcházel s originálním 3CD kompletem v ruce a doma ho „sjížděl“ každý den. Proto jsem byl velice zvědavý i na tuto novou nahrávku, především pak na představitele hlavní role Petra Gazdíka, kterého se mi zatím nepoštěstilo vidět živě.

Jeana Valjeana hrálo po světě mnoho interpretů s různým rozsahem a hlasovým zabarvením, pro většinu českých diváků je pak hlas Jean Valjeana synonymem pro hlas Jana Ježka a Davida Uličníka. Petr Gazdík je trochu z jiné škatulky zpěváků. Jeho hlas je položený o mnoho níž než u jeho pražských kolegů. To je paradoxně znatelné právě v nižších polohách, kde se jeho hlubší hlas zdá roztřesený a nejistý. Většinu výšek však vyzpívá bez problémů, kamenem úrazu jsou ty nejvyšší tóny, jako například v písni „Kdo jsem já?“, kdy přechází jeho závěrečné „tři pět šetset dvááá“ do nepříjemného křiku. Také vysoké dlouhé tóny v závěru epického songu „Příští den“ bychom hledali marně. Obávali jsme se po poslechu prvního CD klíčové árie Valjeana „Otčenáš“, kterou má však Gazdík naprosto vynikající a nejde jí nic vytknout. Dalo by se říci, že čím blíže jsme ke konci CD, tím se jeho výkon zlepšuje a graduje.

Chcete CD „Bídníků“? Vyhrajte si ho!

Právě u nás probíhá soutěž o tři CD, stačí správně odpovědět na tři soutěžní otázky a mít štěstí při losování! Soutěž probíhá do konce dubna 2011.

Je těžké objektivně zhodnotit Petra Gazdíka a vyřknout nějaký závěr. Zvláště když jste „odkojení“ pražskou verzi, kde to je trochu o něčem jiném. Jistě si najde své nadšené posluchače i zaryté odpůrce, já bych zůstal v neutrálním postavení. V jeho výkonu se najdou dobré i špatné pasáže, nutno však podotknout, že kdybych slyšel „Bídníky“ poprvé v životě, asi bych neváhal s pozitivním hodnocením. Ale když už znáte lepší, tak se nedá nic dělat…

Robert Jícha, Petr Gazdík a Tomáš Novotný

Úmyslně jsem začal právě Petrem Gazdíkem, protože na jeho bedra padá i další kritika, která se týká přetextování některých pasáží. Původní text Zdeňka Borovce je naprosto dokonalý a jeho přepsání by se dalo akceptovat, kdyby se našel text ještě geniálnější. Je mi ale trochu protivné, když po smrti tohoto textařského génia někdo upraví text jen proto, aby mu více sedl do pusy. Proč byla přetextována například celá „Konfrontace“ je mi záhadou. Někdy jsou změněny celé věty, jindy zase zpřeházeno pořadí slov. Smysl díla to nemění, kdo nezná původní libreto, asi změny nepozná, ale pro fanoušky tohoto muzikálu to může být šok.

Hudebně jsou „Bídníci“ mistrovským kouskem. Claude-Michel Schönberg napsal klasickou muzikálovou hudbu absolutně bez moderních či rockových prvků, melodickou a s vynikajícími nesmrtelnými áriemi, jako jsou například „Píseň samotářky“ nebo „Knížka snů“. Nebo kdo by zapomněl na „Hlavu mazanou“, která se u nás proslavila v podání Jiřího Korna? Zajímavé jsou některé nové instrumentace, ačkoliv změny oproti Praze jsou spíše kosmetické. Nejvíce výrazná změna je v úvodní árii „Valjeanova samomluva“, ve které jsou v začátku více znatelné rytmy. Ty jsou například slyšet více i při „Přepadení – Javertův příchod“.

Petr Gazdík

Představitele hlavní role jsme již zhodnotili, teď tedy stručně několik poznámek k výkonům, které nás pozitivně či negativně zaujaly.

V roli Javerta dostal nejvíce prostoru zaslouženě Lukáš Vlček, který na svůj věk předvádí v této roli skvělý výkon. Lukáš „ukořistil“ obě Javertovy sólovky „Tam ve hvězdách“ a „Sebevražda“ a obě jsou zazpívány bravurně.

Překvapení jsme byli z Markéty Sedláčkové v roli Fantiny, která ačkoliv místy zpívá velice slušně, postrádá ve svém hlasovém projevu více emocí, které by jistě Fantina vyjadřovat měla. Nebo to naopak přežene, čímž trpí například konec árie „Knížka snů“. Z Markéty Sedláčkové máme tedy rozporuplné pocity, pěkné pasáže občas „zazdí“ nepovedenými tóny a chladným projevem.

Zcela nás nezaujal výkon Jana Mazáka v roli Thenardiéra v písni „Hlava mazaná“, naopak jeho žena v podání Jany Musilové je velice dobrá.

Nejvíce nás asi zaujal výkon Jiřího Macha v roli Enjolrase, ve které je skutečně dokonalý! Přitom se nejedná o lehký part, ale Mach ho zvládá skutečně velice dobře. Stejně tak dobře zpívá i part biskupa z Digne v „Prologu“. Vynikající hlasový projev Roberta Jíchy taktéž v roli Enjolrase již není takovým překvapením, o něm jsme byli přesvědčeni už dávno předtím.

Johana Gazdíková a Dušan Vitázek

Výrazný prostor v roli Maria dostal Dušan Vitázek, který má nádherné výšky, celkově je velice kvalitním zpěvákem a tato role mu sedí. Jakub Uličník na poměrně malém prostoru příliš nezaujal.

Ačkoliv má Marta Prokopová o hodně menší příležitost v roli Cosetty zazářit, tak nás oslnila více než Radka Coufalová. Ale obě jsou kvalitní zpěvačky, jen nám v případě slečny Prokopové přišel její hlasový projev jistější a výraznější.

Johana Gazdíková v roli Eponiny předvádí svůj standardní výkon, je to dobrá zpěvačka, tady však výrazně pozitivně ani negativně nezaujala. Její „Píseň samotářky“ se poslouchá dobře, ale stále máte pocit, že to jde i lépe.

Z dětských rolí září David Žák jako Gavroche.

Co tedy dodat závěrem k novému CD „Bídníků“? Samozřejmě se jedná o úžasný muzikál, který by neměl chybět v žádné sbírce muzikálových nadšenců. Pokud tam však již několik let trůní pražské CD a patří k vašim oblíbeným, budete z brněnské verze v rozpacích. Jako „suvenýr“ pro návštěvníky divadla a občasné posluchače poslouží naopak velice dobře. Doporučení zda koupit či nekoupit dnes neuslyšíte, jistě si ho dokážete z recenze odvodit podle vašich preferencí. Pokud ale máte rádi Městské divadlo Brno a zároveň hledáte kvalitní muzikál, jste tady na správné adrese! Já ale zůstanu u pěvecky povedenější pražské nahrávky… 70%

Robert Jícha

Autorem ilustračních fotografií z představení je Jef Kratochvil. Za poskytnutí děkujeme Městskému divadlu Brno.

Tracklist CD „Les Misérables – Bídníci“

CD 1
1. Prolog (P. Gazdík, I. Ondříček, J. Mach a company)
2. Valjeanova samomluva (P. Gazdík)
3. Když je u konce den (M. Sedláčková a company)
4. Knížka snů (M. Sedláčková)
5. Krásný holky (Company)
6. Fantinino zatčení (I. Ondříček, M. Sedláčková a company)
7. Převržený vůz (P. Gazdík, I. Ondříček a company)
8. Kdo jsem já?- Soud (P. Gazdík)
9. Smrt Fantiny (M. Sedláčková, P. Gazdík)
10. Konfrontace (P. Gazdík, I. Ondříček)
11. Zámek v oblacích (K. Kolčavová, J. Musilová)
12. Hlava mazaná (J. Mazák, J. Musilová, company)
13. Setkání – Proradný handl (P. Gazdík, T. Sagher, L. Bartolšicová, K. Kolčavová)
14. Chcem bejt! (J. Uličník, R. Jícha, D. Žák a company)
15. Přepadení – Javertův příchod (P. Gazdík, L. Vlček, J. Uličník, R. Jícha, T. Sagher, H. Holišová, L. Bartolšicová a company)
16. Tam ve hvězdách (L. Vlček, M. Hurák)
17. Eponinin návrat (H. Holilšová, J. Uličník)
18. ABC Café: Noc či den (D. Vitázek, J. Mach a company)
19. Slyš tu píseň zástupů (Jiří Mach a company)

CD 2
1. Život můj… (P. Gazdík, R. Coufalová, D. Vitázek, H. Holišová)
2. Už vás dávno znám (R. Coufalová, D. Vitázek, H. Holišová)
3. Přepadení Rue Plumet (P. Gazdík, M. Prokopová, J. Gazdíková, T. Sagher)
4. Příští den (Finále I.) (P. Gazdík, P. Štěpán, M. Prokopová, J. Gazdíková, D. Vitázek, R. Jícha, T. Sagher, L. Bartolšicová a company)
5. Vzhůru na barikádu! (P. Gazdík, P. Štěpan, D. Vitázek, J. Gazdíková, J. Mach a company)
6. Samotářka (J. Gazdíková)
7. Stavba barikády (A. Slanina a company)
8. Javert na barikádě (P. Štěpán, J. Mach a company)
9. Malí lidé (J. Mach, D. Žák a company)
10. Byl déšť a kytky můžou kvést (H. Holišová, D. Vitázek a company)
11. Neklidná noc (P. Gazdík, D. Vitázek, J. Mach a company)
12. První útok (P. Gazdík, P. Štěpán, J. Mach a company)
13. Pij se mnou (Company)
14. Otčenáš (P. Gazdík a company)
15. Za svítání (J. Mach a company)
16. Druhý útok (Smrt Gavroche) (P. Gazdík, J. Mach, D. Vitázek, D. Žák a company)
17. Poslední zteč (J. Mach a company)
18. Kanály – Ve světě psím (T. Sagher, P. Gazdík, L. Vlček)
19. Javertova sebevražda (L. Vlček)
20. Koloběh (Company)
21. Prázdný stůl i židle prázdné (D. Vitázek)
22. Den co den (D. Vizátek, R. Coufalová, P. Gazdík)
23. Valjeanova zpověď (P. Gazdík, D. Vitázek)
24. Svatba (D. Vitázek, T. Sagher, L, Bartolšicová a company)
25. Epilog (Finále II.) (P. Gazdík, R. Coufalová, D. Vitázek, M. Sedláčková, H. Holišová a company)


Pozvánky a konkurzy
Městské divadlo Brno vypisuje konkurz do muzikálu „Jekyll & Hyde“
Nosiče
„Carmen 3D“ – recenze Blu-ray (+ soutěž o DVD)
Brno
„Hello, Dolly!“ – muzikál nabitý činohrou
  • Jiří K.

    S recenzí až na pár vyjímek plně souhlasím, L. Vlček podává opravdu velmi dobrý výkon, Samotářka J. Gazdíkové je trochu o ničem, M. Sedláčková mě tentokrát taky velmi zklamala, Knížka snů v jejím podání dopadla dle mého názoru dosti špatně.
    Jan Mazák mě naopak zaujal velmi a co hlavně – konečně hodně prostoru dostala Hanka Holišová, která je na nahrávce (naživo jsem ji neviděl) opravdu excelentní.


  • Karolína

    Hrdě se hlásím mezi milovníky muzikálových Bídníků, takže když jsem zjistila, že vyšlo CD s brněnskou verzí, okamžitě jsem si ho objednala. Můžu říct, že oproti původní verzi z roku 1992 jsem byla trochu zklamaná. Moc jsem se těšila na Markétku Sedláčkovou, která mě svým výkonem dostala už před lety v Bastardovi a od té doby nevynechám jedinou příležitost ji slyšet, ale tady 100% souhlasím s recenzí, přijde mi, že Fantina jí moc nesedla. V GoJa Music Hall jsem ji viděla jako Eponinu a můžu říct, že byla naprosto úžasná, mnohem lepší než Magda nebo Leona. Dalším zklamáním byla Johana Gazdíková. Její Eponina mi přijde o ničem, bez života. Slabé jsou i obě alternace Thenardiéra, ale v porovnání s Jiřím Kornem v téhle roli zaujme málokdo. :o) Moc dobří jsou Javertové Igor Ondříček i Lukáš Vlček, stejně jako Thenardiérová Jana Musilová. Škoda, že na CD nedostal prostor Jan Ježek, ale chápu, že toho si každý může poslechnout na CD z obou pražských verzí. Přetextování mě taky dost zarazilo. Nechápu co je špatného např. na Javertově „Valjean chtěl bejt snad panem starostou, kdy vším i psům však křídla narostou?“, nebo Gavrochově „…myslím, že Eponina jediná mohla by zpívat, říct pár vět, zmáčknem ji, pro radost, zazpívá jak ten drozd!“. Co na závěr? Mám z tohohle CD trochu rozporuplné pocity. Myslím, že s tak dobrým ansamblem, který je v MDB, se to dalo udělat líp…


  • Pavel Košatka

    Karolíno, hezky jste to shrnula a jsem rád, že můj pocit z CD není jen můj a sdílí ho více lidí :).


  • Karolína

    Díky. :o)
    Věřte, že se opravdu nejedná jen o Váš pocit. Je nás víc.


  • Honza

    Zdravím, nikde na internetu se nemůžu dobrat tracklistu a obsazení původního českého CD z Bídníků (1 CD výběr, studiové verze, nastudování ze začátku 90. let). Pomůže někdo? Díky. :)


  • Pavel Košatka

    01 – Marcel Kucera, Jan Jezek, Company – Chces Bejt
    02 – Helena Vondrackova, Karel Cernoch, Company – Kdyz Je U Konce Den
    03 – Helena Vondrackova – Knizka Snu
    04 – Helena Vondrackova, Company – Krasny Holky
    05 – Jan Jezek – Kdo Jsem Ja-
    06 – Katerina Krejcova – Zamek V Oblacich
    07 – Jiri Korn, Petra Janu, Company – Hlava Mazana
    08 – Jesse Webb – Tam Ve Hvezdach
    09 – Tomas Trapl, Pavel Polak, Company – Noc Ci Den
    10 – Tomas Trapl, Company – Slys Tu Pisen Zastupu
    11 – Radka Jirickova, Jan Jezek, Pavel Polak, Lucie Bila – Zivot Muj
    12 – Pavel Polak, Karolina Husakova, Lucie Bilka – Uz Vas Davno Znam
    13 – Karel Cernoch, Karolina Husakova, Pavel Polak, Lucie Bila, Tomas Trapl, Marcel Kucera, – Pristi Den
    14 – Lucie Bila – Pisen Samotarky
    15 – Company – Na Barikade
    16 – Lucie Bila, Pavel Polak – Byl Dest A Kytky Muzou Kvest
    17 – Pavel Polak, Company – Pij Se Mnou
    18 – Karel Cernoch – Otce Nas
    19 – Jiri Korn – V Svete Psim
    20 – Marcel Kucera – Sebevrazda
    21 – Pavel Polak – Prazdny Stul
    22 – Jiri Korn, Petra Janu, Company – Svatba
    23 – Karel Cernoch, Radka Jirickova, Helena Vondrackova, Lucie Bila, Company – Finale


  • Honza

    Děkuju moc!!!


  • Radim

    S recenzí také, až na pár vyjímek souhlasím. Bídníky jsem viděl v Brně už třikrát. Pravda – pražskou verzi mám poslechnutou ba i zhlédnutou (sice jen na videu) dávno před tím. Dnes už mohu říci, že obě verze umím nazpamět – jak textově tak i choreograficky :D. S tím, že je škoda, že byl původní text změněn souhlasím a překvapilo mě to. Do Prahy na muzikály jezdím pravidelně – k současné době je to 29 představení. A musím bohužel říci – co se týče výkonů zpěváků – Brno vede. Když porovnám choreografické provedení Bídníků v Brně a Praze – více se mi to líbí opět v Brně. Například při písni „Hlava mazaná“ v Pražském provedení sedí Thenardier pomalu celou dobu u stolu, kdežto v Brně se na jevišti, alespoň něco děje a zároveň to co herci při této písni na jevišti dělají „pasuje do textu“. Z Eponin bych označil za nej Hanu Holišovou. Lukáš Vlček jako Javert – k tomu není co dodat – jeho baryton až basbaryton…… Teď se mají Bídníci zase vrátit do Prahy tak uvidíme. Třeba to bude zase o něco lepší :).


  • Petra

    Abych vše uvedla na pravou míru, tak toto CD jsem nikdy neslyšela. Ovšem dost mě zarazily takové lehce negativní komentáře – vždyť MdB je nejlepší divadlo v ČR! Myslím, že ale taky dost záleží na tom, že pražskou verzi už máme přeposlouchanou a potom je véceméně zřejmé, že ta „nová“ nám nebude sedět. Na Bídnících v Brně jsem byla více než třikrát a když jsem pak opět přejela pražskou verzi, měla jsem jasno v tom, že brňané jsou obecně kvalitnější. Ať už jde o frázování, nebo jen o to „procítění“.
    Docela mě zamrzelo, že se tu nikdo nezmínil o Petru Štěpánovi, který je podle mě jako Javert nejlepší.


  • Bára

    Mně se nejvíc textově líbí anglické verze, nemužu si pomoct. Jinak až tento muzikál bude, určitě vyrazím.


  • Ondřej Drobil

    K pěveckým výkonům nic nenamítám, ale po prvním poslechnutí mi úplně nehorázně vadí ty vyškrtlé části. Netruchlím kvůli tomu že tam nejsou, ale ty hudební spoje místo toho jsou podivné a i když mám asi 10 cd v angličtině, na žádném z nich nechybí tyto části a to mám i cd, kde je provedeno spoustu škrtů např.je ustřiženo půlka Přepadení a začíná se to až když zpívá Mme. Th. ,,To je ten muž,, nebo tam není ,,Eponinin návrat,, nebo tam není kousek předehry u písně ,,Fantinina smrt,, ale ten spoj v ,,Život můj,, nebo ,,Fantinino zatčení,, nebo ,,Přepadení Rue Plumet,, je opravdu hrozný.