Zahraničí

Zažít pravou Broadway


V červnu letošního roku jsem se podruhé vypravil za oceán na nejslavnější divadelní scénu na světě, americkou Broadway v New York City. Během 7 dnů jsem navštívil 9 muzikálových představení, včetně aktuálních držitelů cen Tony.

V dnešním článku bych se však místo rozebíraní jednotlivých titulů zaměřil na popsání toho, jak to vlastně na muzikálové scéně vzdálené 6300 km do Prahy vypadá, jaké jsou odlišnosti, klady i zápory.

Broadway a Times Square

Times Square je srdcem New Yorku s největší koncentrací turistů, více či méně pochybných obchodníků a především taky srdcem Broadwaye. Divadelní Broadwayí se rozumí 41 profesionálních divadel s kapacitou nad 500 míst, které jsou umístěné právě v srdci Manhattanu kolem bulváru Broadway.

Všude kam se podíváte najdete reklamní poutače na muzikály a divadelní hry. Na světelných panelech na Times Square, na lampách, taxících a také samozřejmě přímo na slavných divadelních markýzách.

Jedno z nejstarších divadel na Broadwayi - Longacre Theatre

Jedno z nejstarších divadel na Broadwayi – Longacre Theatre

Většina divadel je v klasickém stylu, nejstarší aktuálně funkční divadlo je z roku 1903, nejnovější divadla jsou z roku 1993. Největším sálem disponuje Gershwin Theatre s 1935 sedadly, které každý večer naplňuje muzikál Wicked.

Nabídka muzikálů

Na Broadwayi se stejně jako v Londýně hraje po celý rok 8-9 představení v týdnu, nezaskočí vás tedy žádné divadelní prázdniny. Každý den si tedy můžete vybrat ze široké nabídky titulů, od klasiky až po moderní muzikály. V červnu bylo na repertoáru celkem 27 muzikálových titulů.

Z muzikálových evergreenů na Broadwayi najdete nyní v podstatě pouze Fantoma opery (nejdéle uváděný muzikál na Broadwayi), Chicago, Cats, Hello Dolly, Lvího krále a Wicked.

Wicked i po 14 letech patří k nejžádanějším titulům Broadwaye

Wicked i po 14 letech patří k nejžádanějším titulům Broadwaye

Zajímavostí je, že nové tituly jsou v drtivé většina originální témata. Žádné adaptace klasické literatury. Je libo folk-rockový muzikál o kanadském městu, kam 11. září 2011 přistálo 38 letadel odkloněných z New Yorku? Nebo středoškolské drama o klukovi se sociální úzkostí, který se díky sebevraždě spolužáka stane hvězdou sociálních sítí? Nebo hip-hopový muzikál o urputném imigrantovi, který se stal prvním ministrem financí USA? Broadway nabízí skutečně pro každého něco…

Vstupenky

Ceny vstupenek patří k té méně zábavné části Broadwaye, zvlášť pro průměrně vydělávající Čechy. Pokud si chcete vstupenku koupit v předprodeji a sedět v přízemí, tak na cenu pod 100 dolarů můžete zapomenout. Nejlevnější vstupenky v předprodeji vás vyjdou na 50-60 dolarů, většinou na poslední balkon do zadních řad, velice daleko od jeviště. Ty nejdražší vstupenky v přízemí, označované jako „Premium Seats“ pak koupíte i za 850 dolarů.

„Lahůdkou“ je pak situace, když chcete jít na muzikál, který je na rok dopředu vyprodaný. V New Yorku bohužel není nelegální přeprodávání vstupenek (tak jako v Londýně, kde jsou zákony v této záležitosti dost přísné a postihují prodejce i kupce), lístky od překupníků na největší hity Dear Evan Hansen a Hamilton dosahují cen až 1600 dolarů za jednu vstupenku. To je něco kolem 36000 Kč.

Nejoblíbenější prodejna vstupenek v New Yorku - "tkts" na Times Square - najdete je podle velké fronty

Nejoblíbenější prodejna vstupenek v New Yorku – “tkts” na Times Square – najdete je podle velké fronty

Loterie a „rush tickets“

Specialitou Broadwaye jsou loterie o levné vstupenky. Tato tradice začala roku 1997 s muzikálem Rent, jehož producenti chtěli umožnit fanouškům získat vstupenky za nízké ceny. Na většinu muzikálů je tedy každý den uvolňováno do loterií několik vstupenek (většinou kolem 20) na nejlepší místa za opravdu lidové ceny (10-40 dolarů).

Loterie se dlouho dobu konaly osobně přímo před divadlem, dvě hodiny před začátkem show. Zájem o loterie však za poslední dobu stoupl natolik (i díky neustále rostoucí ceně vstupenek), že většina loterií je již pořádána pouze elektronicky. Po vyplnění formuláře na webu vám přijde emailem upozornění, zda jste vyhráli či nikoliv. Díky velké účasti je však šance na výhru minimální.

Druhou možností, jak získat levné vstupenky, jsou tzv. „rush tickets“, které se prodávají s otevřením pokladny pouze na ten konkrétní den. Většinou se jedná o místa s omezeným výhledem na krajích prvních řad přízemí a balkónů. U nás v ČR se tato místa většinou prodávají za plnou cenu, na Broadwayi průměrně za 40 dolarů (což je třeba o 200 dolarů levnější než o dvě sedačky vedle vás).

I z "nejhorších" míst na kraji balkonu je krásný výhled (muzikál Come From Away)

I z “nejhorších” míst na kraji balkonu je krásný výhled (muzikál Come From Away)

Úskalím „rush tickets“ jsou ale fronty. Ty se začínají tvořit brzo ráno, není tedy výjimkou, že si musíte přivstat a strávit ve frontě 2-3 hodiny. Na muzikál The Great Comet s Joshem Grobanem stály fanynky fronty přes celou noc. Na to už potřebujete opravdu notnou dávku odhodlání.

Atmosféra v divadle

Když už máte svou vstupenku v ruce a přijdete na představení, tak zažijete to, v čem se zásadně liší americký muzikál od českého. A to atmosférou. Americké publikum je MNOHEM vřelejší než to české a reaguje tak, jak by si asi každý režisér přál. V broadwayském divadle jsou reakce jak v amerických sitkomech. Lidé si zkrátka za své peníze umí představení užít a náležitě ho odměnit potleskem.

Krásné je vítání hlavních hvězd na jevišti. Když poprvé přijde hlavní postava na scénu, lidé automaticky zatleskají (adekvátně k popularitě daného účinkujícího).

Speciální atmosféru jsem zažil na derniéře muzikálu Sunset Boulevard s Glenn Close, která byla neopakovatelná, nechybělo ani standing ovation uprostřed představení po písni „As If We Never Say Goodbye“ a příchod Andrew Lloyd Webbera na děkovačku už byla jen milá třešnička na dortu.

Derniéra Sunset Boulevardu a dojemná řeč Glenn Close

Derniéra Sunset Boulevardu a dojemná řeč Glenn Close

Kvalita představení

Nechci tuto kapitolu nějak rozebírat, protože samotná by vydala na tři články. Ale ať už jste jakkoliv velcí patrioti a fanoušci českých divadel, tak kvalita na Broadwayi (či West Endu, Německu…) je prostě úplně na jiné úrovni. Perfektní nazvučení, samozřejmě vše s živým orchestrem a vypiplanou výpravou bez nekonečných přestaveb a techniků…

Ano, na Broadwayi panují úplně jiné podmínky, počínaje u těch finančních, takže není fér to srovnávat s naším malým muzikálovým rybníčkem. Ale pokud chcete vidět skutečně „světový“ muzikál, tak kde jinde než v místě jeho zrození.

Podívejte se níže na ukázku z představení Groundhog Day (nový muzikál podle filmu Na hromnice o den více), které patří v současnosti svým zpracováním k nejnáročnějším a nejvýpravnějším show:

Obsazení a hvězdy

Oproti českým produkcím se v zahraničí liší systémem obsazování. Na Broadwayi (ale stejně tak v Londýně či Německu) v podstatě neexistuje nic jako “alternace”. Na každou roli je vždy jen jeden herec, který hraje v kuse většinu představení po dobu trvání své smlouvy (většinou roční). Na každou roli je pak určité množství swingů nebo understudy z řad company, kteří zaskakují pouze v případě nemoci nebo předem hlášené dovolené. Alternovány jsou zpravidla jen dětské role.

Tím, že herec hraje pouze jednu roli a nepřebíhá jako čeští herci mezi 10 tituly, můžete se na svůj part plně soustředit. Herci tak zdánlivě své role nehrají, ale skutečně se do nich na ty 2-3 hodiny převtělují, protože znají každý aspekt té dané role.

Někteří lidé často tvrdí, že v zahraničí se nedělají muzikály s hvězdami, tak jako u nás. Není to pravda, ale samozřejmě to není tak rozšířený jev. Například již zmiňovaný nový muzikál The Great Comet byl celý postavený na Joshu Grobanovi a po jeho odchodu zájem značně klesá. Stejně tak revival Hello, Dolly! stojí na Bette Midler, v Kinky Boots hostuje teenagerovský pop idol Brendon Urie a o Glenn Close v Sunset Boulevardu jsme již psali.

Reklama na The Great Comet hodně sází na jména

Reklama na The Great Comet hodně sází na jména

Kultura v divadle

Abych jen nechválil, tak je nutné zmínit i “kulturu” v divadlech. Broadway je samozřejmě velkou turistickou a komerční atrakcí, která se z vás snaží vytáhnout co nejvíce peněz. Připravte se na přemrštěné ceny merchandisingu i divadelního baru, kde drinky dostáváte v uzavíratelných plastových kelímcích. Pro nevychované a hladové diváky jsou pak nabízeny bonbóny v extra šustivých obalech.

Na kulturu oblékání můžete rovnou zapomenout, slušněji oblečené lidi potkáte i u nás v multikinech. Ale co si budeme nalhávat, i my jsme po celém dni v rozpáleném New Yorku šli do divadla v tričku a kraťasech, jako správní turisté.

Playbilly

Milým bonusem jsou v amerických divadlech programy, které vydává společnost Playbill. Ty jsou rozdávány každému divákovi zdarma při usazení na místa (ne, na Broadwayi si nehledáte místa sami, ale budete usazeni uvaděčem přímo na vaše místa). Na titulní straně je vždy vizuál muzikálu, uvnitř pak z poloviny články o aktuálním dění na Broadwayi a přehled všech divadel, z druhé poloviny pak obsazení a tvůrčí tým muzikálu, včetně stručných životopisů. Klasické velkoformátové programy s fotografiemi se prodávají extra za 20 dolarů a většinou neobsahují fotky aktuálního obsazení, ale původního (prvního) obsazení.

Ukázka tří Playbillů

Ukázka tří Playbillů

Stage Door

Pro muzikálové fanoušky však muzikál nekončí děkovačkou (které jsou na Broadwayi opravdu velice krátké s jednou klaněčkou), ale pokračuje u služebního východu z divadla, tzv. „stage door“. Tam vám vycházející herci ochotně podepíší Playbilly, prohodí pár slov a pokud to ochranka umožní, tak se s nimi můžete i vyfotit.

Samozřejmě pro herce není toto povinností, ale 90% herců po představení vždy fanoušky rádi uvidí. Výjimkou jsou odpolední show, kdy nevychází ven všichni, a také největší hvězdy, které se často omlouvají nebo nevychází kvůli bezpečnosti (věřte, že šílených strkajících se fanoušků se najde hodně).

Stage Door po derniéře Sunset Boulevardu

Stage Door po derniéře Sunset Boulevardu

Pravé Divadlo Broadway

Malou zajímavostí je, že můžete v New Yorku navštívit skutečné Divadlo Broadway. Na Příkopech v Praze to máte asi blíž, ale Broadway Theatre za návštěvu rozhodně stojí. Aktuálně v něm uvádí Miss Saigon. O rozdílné kvalitě produkcí asi není potřeba se zmiňovat… :)

Broadwayské Divadlo Broadway

Broadwayské Divadlo Broadway

Pár slov závěrem

Americkou Broadway je potřeba zažít, stejně tak New York. Atmosféra města i divadel je prostě nepřenositelná, na druhou stranu kvalita představení už přenositelná je. Opravdu není rozdíl, jestli uvidíte ten stejný muzikál v Londýně nebo v New Yorku. Případně v sousedním Německu či Rakousku. Odlišná je však nabídka, tolik pestrých titulů na jednom místě budete hledat těžko.

Pokud vám to situace alespoň trochu umožňuje, jeďte si alespoň jednou v životě užít ten pravý „americký sen“ na Broadway. Těch peněz litovat určitě nebudete, to mi věřte.

Times Square

Times Square

Foto Pavel Košatka


Zahraničí
Velikonoce s Jesus Christ Superstar ve Vídni? Strhující energický zážitek
Aktuální zprávy
Muzikál Kočky (CATS) on-line a zdarma
Zahraničí
Zápisky z West Endu 2014: Šest důvodů, proč mít stále rád “The Phantom of the Opera”
U článku nejsou žádné komentáře. Napište svůj názor jako první!