“Zpívá Miloš Kopecký” – recenze CD

V minulých měsících se zdálo, že na nás, milovníky hudebního divadla vydavatelství Českého rozhlasu Radioservis malinko zapomíná, leč kompilační CD skvělého herce Miloše Kopeckého, vydané ve spolupráci s vydavatelstvím JAZZ MUSIC nás alespoň trochu uklidnilo a vlastně i pohladilo na duši. Je totiž s muzikálovým žánrem a jeho dalšími odvětvími spojeno ještě více, než bychom vůbec čekali.

Přední obal CD

Jasnou záležitostí je, že výběr „Zpívá Miloš Kopecký“ bude určen hlavně pro začínající sběratele, nebo pro ty, co mají rádi vše na jednom místě. Najdeme tu písničky, které by nás napadly už při vyslovení slovutného jména. Pokud se vám zdá, že mírně parafrázujeme český text Jiřího Suchého k největšímu hitu „Žebrácké opery“ Kurta Weila „Mackie Messer“, nemýlíte se a jistě nám dáte za pravdu, že disk nemůže otvírat jiná píseň. A pokud byste zatoužili po verzi ještě známější z roku 1962, s úvodním monologem, ta zase celý výběr stylově uzavírá.

Více než čtyřicetiminutová příjemná retrospektivní procházka má dost zastávek. Od Osvobozeného divadla („Množení“ z “Divotvorného hrnce” a „Vyznání lásky” ze “Slaměného klobouku” ) a hit Bedřicha Nikodéma a Vildy Dubského „Už nikdy víc milovat nebudu”(který momentálně žije hudebně-divadelním životem v adaptaci „Školy základ života“ Hany Burešové, přes pár chvilek s poetikou Jiřího Suchého v půvabná hříčka „Potkal jsem jelena“, kde sám autor dokonce zpívá jeden z backvokálů, „Hlubokou vrásku“ zase můžete znát již z DVD Semaforských unikátů) a hašlerovské pohlazení „Když nad Prahou se večer uklání“ (s Waldemarem Matuškou a Josefem Zímou). Mezi dramaturgické nezbytnosti patří také dvě skladby padoucha Horáce z „Limonádového Joe“„Není větší potěšení“ a „Včera řek’ mi o ní doktor“ a dvě dueta ze Svododovy „Noci na Karlštejně”.

Krásný bigbandový zvuk Orchestru Karla Vlacha, přítomný na většině snímků krásně potvrzuje Kopeckého schopnost doslova se mazlit s každým veršíkem. Snímky nejnovější – „pseudokramářský“ “Loupežník Gouda” z pera Karla Vágnera a Emila Šalouna, i “Templštejn” Ivana Mládka a Zdeňka Kalhouse moc pozornosti nevzbudí, sice je asi při přehrávání nepřeskočíte, ale do celkového konceptu se příliš nehodí.

Poměrně značnou výtku lze ze sběratelského hlediska mít k popiskám jednotlivých tracků, jedná se totiž nejspíše o doby (znovu)vydání, než roky vzniku nahrávky, kupříkladu roztomilé šlágry „Já jsem zedník Glajcha“ (s Františkem Filipovským a Josefem Bevylem) a „Mrštichlup, kožišník“, z pera Aloise Tichého, jsou stoprocentně snímky dobové, jistě ne z let 1996 a 1995, jak vydavatelské info zmiňuje.  Některá data vydání následovala navíc až několik let po úmrtí Miloše Kopeckého. Stejně tak do slavného výstupu, původně od Oldřicha Nového „Oči čokoládové“ nijak slovem nezasahuje Miroslav Horníček. Ten se naopak vyskytuje spolu s hereckými kolegyněmi v prologu již zmíněné písni „Potkal jsem jelena“ a zároveň ve dvou ze tří písní, co jsou zařazeny „administrativně“ pod bonusové položky. Jedná se o zajímavé nahlédnutí do zákulisí, neb jsou to snímky z generálky v Hudebním divadle Karlín ze hry „Kat a blázen“, opět dvojice V+W, natočené v roce 1961 (tady rok, doufejme, odpovídá). Úvodní vteřiny skutečně dávají nahlédnout do herecké bezprostřednosti.

Když už jsme v proudu myšlenek: přednímu obalu, který je posluchači nejvíce na očích, by slušela nějaká jiná fotografie, tři dobové v rámci vnitřku obalu jsou daleko stylovější.

CD je umístěno v dnešní době populárním kartónovém pouzdře, neobsahuje sice booklet, ale na vnitřní straně kartónu nalezneme příjemnou krátkou hereckou vzpomínku z pera Jiřího Suchého, logicky s příchutí Semaforu a též kultovní hry „Člověk z půdy“, kde Miloš Kopecký zářil v roli bohéma Antonína Sommera.

Tento zajímavě sestavený výběr se dá doporučit téměř každému, je skvělým dárkem pro pamětníky, příznivce i začínající sběratele, důvodů ke zklamání mnoho nenajdete, menší problém budou mít jen ti, které bude mást občasné nepřehledné datování jednotlivých písní.

Tracklist CD

1. Mackie Messer (“Žebrácká opera”)
2. Vyznání lásky (“Slaměný klobouk”)