“Excalibur”, muzikál jiný než ostatní, stále oslňuje v Divadle Ta Fantastika (+ video)

Muzikál Michala Pavlíčka “Excalibur” se stal na české muzikálové scéně již legendou. V Divadle Ta Fantastika se hraje již od roku 2003 a i když se několikrát zdálo, že rockovému muzikálu definitivně odzvonilo, fanoušci ho svou přízní vždy zachránili. Téměř sedm let po premiéře však “Excalibur” neztrácí na kvalitě, spíše naopak. Každá repríza je zárukou dobré zábavy. Přinášíme vám reportáž z poslední reprízy muzikálu, u které nechybí samozřejmě ani fotografie a připravili jsme pro vás exkluzivní desetiminutový video sestřih.

Herci muzikálu na děkovačce

Viktor Dyk a Kamil Střihavka

Nikdo z autorů v roce 2003 zřejmě netušil, jaký bude mít muzikál “Excalibur” úspěch. Pokud jste již někdy navštívili Divadlo Ta Fantastika nebo alespoň četli některou z našich recenzí tamějších muzikálů, tak víte, že každý titul této scény je velice originální a na poli pražského muzikálu alternativní. Opravdu se od tvorby ostatních pražských divadel zásadně liší a přináší divákům zcela jiný druh zábavy. “Excalibur” není žádná popová love story v obrovských kulisách hradu Kamelot a s milionovými kostýmy. Spíše naopak.

Michal Pavlíček patří k nejvýznamnějším českým kytaristům a pro mnohé je ikonou rockové a alternativní tvorby. Je však také autorem filmové a scénické hudby, v neposlední řadě napsal pro Divadla Ta Fantastika tři muzikály – první “Excalibur”, následující temný “Obraz Doriana Graye” a poslední romantický muzikál “Dáma s kaméliemi”. Ačkoliv je “Excalibur” nejstarší, tak se jako jediný stále drží na repertoáru divadla. Hudebně je především rockový, obsahuje jak tvrdší rockové pasáže (někteří je dokonce přirovnávají k metalu) tak i pomalejší milostné písně. Hudba skvěle vystihuje drsný způsob života starověku, života rytířů a jejich slouhů. A v případě “Excaliburu” také kouzelníků. Vybrat hudebně výrazné části je velice obtížné, protože muzikál především funguje jako celek, ve kterém právě hudba hraje velice důležitou roli a je největším pozitivem celého představení. Samozřejmě pokud se vám protiví jakákoliv forma rocku, budete ji považovat za největší mínus.

Iva Marešová obdivovaná rytíři

Nosným pilířem je také samotné zpracování známé legendy o králi Artušovi. Není zřejmě třeba připomínat, že král Artuš vytáhl ze skály kouzelný meč Excalibur a za pomocí svého přítele a rádce Merlina nastolil mír. V zápětí byl ale zrazen nejlepším přítelem Lancelotem a ztratil o kralování zájem. Vyhnal svou ženu Ginevru a uzavřel se jen do vlastního smutku. V tom přichází čas čarodějnice Morgany a jejího syna Mordreda, který si chce podrobit celé království a odstranit Artuše z cesty. Scénář napsal Karel Steigerwald a opravdu z tématu vytáhl to nejlepší pro alternativní muzikálovou podobu. Jiné produkce by vsadily na přiblížení milostného trojúhelníku, ale Steigerwald do popředí přenesl Merlina a Morganu, jakožto paralelu pro odvěký boj dobra a zla. Právě jejich konfrontace (i sólové písně) patří k tomu nejzajímavějšímu. Samozřejmě ani ostatní důležité postavy nezůstávají stranou. Děj je viditelně rozkouskován do obrazů a v legendě se dá snadno orientovat, takže i zcela neznalí diváci si přijdou na své. I když je spíše bude zajímat Artušův příběh než Merlinovo glosování.

Video sestřih z představení

Opět jsme pro muzikálové fanoušky připravili exkluzivní video sestřih, tentokrát trochu netradiční, originálnější. Je přímo z hodnoceného představení, obsazení tedy naleznete níže v článku. Věříme, že se vám bude líbit…

Všimnout si také můžete naší nové znělky, kterou budete vídat před každým videem…

Kamera: Tomáš Karas, Jan Bouša
Střih: Jan Bouša
Zvuk: Tomáš Krupka

Kamil Střihavka

Písňové texty napsali Jan Sahara Hedl a Vlastimil Třešňák a stejně jako zbytek představení jsou nesmírně originální. Především písně Merlina jsou textově naprosto dokonalé, přesto mnohdy diváky nepochopené a až příliš alternativní. Stačí si poslechnout jednu z ústředních písní “Mor na ty vaše hrady” a bude vám jasné, o čem mluvím. Samozřejmě lyričtější pasáže už jsou více přímočařejší, ale celkově jsou texty velice povedené.

Častým terčem kritiky diváků se stává scénografie a vlastně celkové výtvarné ztvárnění. To má na svědomí Alexandra Grusková, která zvolila minimalistickou formu. Scénografie prakticky neexistuje, jen několik náznakových rekvizit (trůn) a bílá promítací plocha (projekce jsou mimochodem velice povedené a doplňují ráz představení, ale vyskytují se jen v první půli). Nejvýraznějším prvkem jsou světelné panely, kterými je orámovano celé jeviště. Kostýmy jsou také střídmé, ale k té době zcela hodící se. Musím podotknout, že alespoň scéna šla udělat více divácky zajímavěji, přece jen lidé od muzikálů očekávají nějakou větší podívanou. A pokud tou podívanou je nevkusná jabloň, tak se zřejmě někde stala chyba.

Vladimír Marek

Mírný rozpor nastává v režii Vladimíra Morávka. Nevím, do jaké míry se staral o celkové pojetí projektu, zda vytvořil celou koncepci představení nebo jen dal dohromady vše výše zmíněné prvky. Ale celkově působí nastudování místy chaotickým dojmem a většina herců hraje postavy svým vlastním charakterem. Sice to není vůbec na škodu, protože to dává jednotlivým představením v různých alternacích zajímavou podobu, ale nějaké usměrnění by jistě neuškodilo. Vynikající je choreografie, kterou vytvořila QAŠA.

“Excalibur” se však především může chlubit hereckým ansáblem, který hraje s viditelnou chutí a zápalem. Je zbytečné detailně rozebírat každého zvlášť, protože až na drobné odchylky platí pro všechny stejné – výkony jsou vynikající, jak po pěvecké, herecké i pohybové stránce. Jak je zmíněno výše, herci vkládají do postav svůj vlastní charakter, prostor je i pro improvizaci, kterou mnozí bohatě využívají a zpestřují tak představení pro stále diváky (kterých je opravdu mnoho).

Podopořte muzikál “Excalibur” na Facebooku

Příznivci muzikálu “Excalibur” se všemožně snaží podpořit tento unikátní projekt, proto na Facebooku vznikla stránka, kde se pravidelně objevují nové informace, fotografie (mj. i další od našeho fotografa), videa a další obsah. Připojte se i vy!

Michaela Zemánková

Kamil Střihavka je již s rolí Artuše neodmyslitelně spojený a i když hlasově nepodává tak vynikající výkony jako kdysi, tak stále má co nabídnout. Herecky je velice zajímavý, především na začátku představení je jeho výkon velice komický. Ginevra Iva Marešová je skvělá zpěvačka, herecky však na nás ani po několika zhlédnutí nezapůsobila. Je velice těžké se s její postavou ztotožnit a vcítit se do ní, možná za to částečně může i scénář, který jí nedává příliš prostoru k zaujmutí, ale po celou dobu je její výraz jednotvárný a vcelku nudný.

Naprosto vynikající jsou výkony Vladimíra Marka (Merlin) a Michaely Zemánkové (Morgana). Jsou tahouny celého představení a jejich jedinečný projev dodává muzikálu tu správnou šťávu. Nejslavnější rytíř světa Lancelot v podání Viktora Dyka je velice zajímavý pěvecky, samozřejmě zvládá i ostatní složky představení. Překvapil také Václav Noid Bárta v roli rytíře Vortingera. Hlavním “záporákem” Mordedem byl Radim Schwab, který svým naprosto jedinečným hereckým i hlasovým projevem opravdu nahání hrůzu (a zároveň také pobaví) a patří k nejprofesionálnějším výkonům představení. Zaručeně také pobaví Radim Kalvoda jako popletený rytíř Lamorak. V dalších rolích se představili Václav Procházka, Tomáš Hajíček, Tereza Nekudová, Zlata Kinská, Marcel Jakubovie, Hynek Čermák a další.

Co říci závěrem? “Excalibur” jistě patří k pilířům pražského muzikálu, nabízí jistou alternativu k tvorbě jiných divadel a rozhodně i po sedmi letech od premiéry pobaví. Geniální hudba, skvělé zpracování známé legendy, vynikající výkony… na to vše se můžete v “Excaliburu” těšit. Neváhejte tedy a navštivte Divadlo Ta Fantastika, do konce sezony jsou naplánovány jen tři reprízy (více informací na stránkách divadla)!

Reportáž, fotografie i video se vztahuje k repríze dne 14. března 2010 od 14 hodin.

Radim Schwab

Iva Marešová a Kamil Střihavka

Vladimír Marek

Kamil Střihavka

Radim Kalvoda a Michaela Zemánková

Radim Schwab

Viktor Dyk a Iva Marešová

Zkřížené meče aneb další válka?

Václav Noid Bárta

Tomáš Hajíček

Autorem fotografií je exkluzivně pro Musical.cz Petr Marek. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, ozvěte se nám na email redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno!

Touha jménem Einodis: muzikálové překvapení léta, které spojilo dvě velké zpěvačky
Aleš Slanina excelentně absolvoval v muzikálu “Mozart!” (+ exluzivní video)
“Quasimodo” hledal svou Esmeraldu (+ video)

nejlepší co znám

Prosím opravte u Kamila merlina

• Michal

super video BEST OFF muzikál … Snad nám brzy neskončí a bude i od září dál v TA FA …

• KathrynB

Díky za článek i video. Především ale za jedinečný muzikál !!! Doufejme, že neskončí jako jeho kolegové na scéně Fantastiky. :(

Krásnej článek, video (i znělka). S každým novým videem mě mrzí víc a víc, že jsem ho viděl jen jednou.

• Michal Smrkovský

Super video, dokonalý představení na kterým si člověk rychle vypěstuje závislost:-D Moc hezkej článek, jen bych se trošku zastal Ivči Marešový. I když převážně působí staticky, tak třeba ve scéně “Rytíři kulatého stolu” ukáže, že Ginevra je taky pěkná potvora a dle mého názoru závěrečná scéna kdy umírá je taky velicé krásná a zahraná s citem. Měl jsem tu možnost vidět jako Ginevru “PET”, Martinu Čechovou a Ivča je mnohem lepší. A v ostatních muzikálech dokazuje že je dobrá i herecky:-D Ale jinak HANRAHÁ a všichni koukejte na Ex chodit, aby nám ho nezrušili:-)

Výborný muzikál…byla jsem již několikrát a ještě se mi neokoukal, doma si pouštím cd…a jsem ráda, že někdo konečně napsal to, co říkám celou dobu o Ivě Marešové – zpěvačka je opravdu úchvatná…ale Ginevře nedokáže dát to, co jí dala Lucka – ty city tam prostě nejsou a pokaždé mám pocit, že je “taková unylá”…Jediné snad kdy se mi líbí je ve scéně, kdy jí Artuš drží za ruku a zároveň se celá chvěje touhou po Lancelotovi, který ji také drží za ruku – jinak je mi líto…Ale je pravda, že např. v roli Ještěrky v Dorianovi byla výborná.

• Bídník

Excalibur jsem viděl třikrát a pokaždé to byl vynickající zážitek. Je smutné, že je hrán pouze párkrát do měsíce, zatímco nevkusné hrůzy divadel Broadway a Hybernia jsou vyprodané. každopádně Excaliburu přeju mnoho zdaru!!!:)

• Marbu

Jen tak mimochodem, zajímavá znělka.

• Klárka

Krásnej článek, krásný video….. nejkrásnější Excalibur :-)

• Veronika B.

Děkuji Musicalu za skvělou reportáž a za to, že dal Excaliburu prostor.
    Pro mě je poslední z mých srdečních záležitostí, která se momentálně ještě hraje. A obávám se, že na delší dobu poslední důvod, proč navštívit muzikálové představení, i když Johanku, Krysaře, Antigonu a teď i Oidipa mám třeba taky moc ráda, genia loci Ta Fantastiky u mě asi hned tak nějaký jiný divadelní stánek nepřebije.
    Kdo jste Excalibura neviděl, neváhejte, kdo jste viděl, přijďte znovu. Představení je už málo a o to je jejich atmosféra silnější. Ano, není to výpravný kus, ale kdo je vnímavý k emocím, rozhodně nebude zklamán. Jeho kvalita je v něčem jiném a podstatnějším.

• Barbara Semenov

Ačkoli čtu většinou ráda recenze Pavla Košatky, k této bych měla malé výhrady. Jsem toho názoru, že Excalibur je skutečně tak ojedinělý muzikálový a hudební skvost, že si snad ani nezaslouží žádnou z uvedených kritických poznámek. Osobně jsem nebyla příliš nadšena z častého používání slova “alternativní”, pod kterým dnes mnoho hudebních odborníků chápe spíš krycí jméno pro “nic neříkající”, případně “nepovedený”. Hudba Excalibura není alternativní, není také ani pouze rocková natož pak metalová. Muzikál obsahuje širokou škálu hudebních žánrů, zahrnuje překrásné skladby – Jménem lásky, Král slepých rybářů, Pápěří, K severům, Snímej mne z křídel vran… Texty Jana Sahary Hedla jsou geniální, jeho verše jsou vrcholnou lyrikou, ve spojení dávají smysl celému ději, přestože slova sama o sobě smysl zdánlivě nemají. Scéna tohoto muzikálu jiná být nemůže, je rovněž přesně odpovídající ději a souvislostem. Vzhledem k vývoji celého příběhu je přímo imperativní, aby zůstala náznaková, symbolická. Žádnou nevkusnou jabloň jsem neviděla a to jsem muzikál zhlédla sedmdesátkrát. Viděla jsem pouze nádhernou symboliku časového skoku v podobě růstu stromu. Tento muzikál má také jedny z nejkrásnějších kostýmů, jaké se kdy objevily na české muzikálové scéně, problém jejich obnošenosti je chybou divadla nikoli návrhářky. Režisér Morávek spolu s brilantním ansámblem herců/zpěváků dovedl tento opravdu unikátní výtvor skladatele, scénáristy, libretisty a textaře k dokonalosti. Nemyslím, že jsem zaujatá v rámci kultu Excalibru, měla jsem možnost během svého života vidět mnoho muzikálů, jak na české tak na světových scénách, v Austrálii jsem se producentsky podílela na úspěšných provedeních několika slavných broadwayských hitů. Excalibur je muzikálová perla, škoda, že nedoceněná. Perfektní pochopení a znalost tohoto muzikálu do posledního detailu prokázal Jan Bouša ve svém desetiminutovém video sestřihu. Není lehké vtěsnat do krátkého klipu podstatu a velkolepost téměř tříhodinového kusu, Jan Bouša to dokázal za minimálních realizačních podmínek a na výbornou.

• Jan Bouša

Moc vám všem děkuji – jsem rád, že se video vesměs líbí. Popravdě jsem byl při jeho přípravě pod jistým časovým pressem a s odstupem v něm nalézám spousty chyb a zásadních nedostatků, zvláště na začátku. Tím více mě těší, že jej i přesto hodnotíte pozitivně.
    Samotný článek se celkově moc povedl, doufám, že spousta z vás se nechá přesvědčit a využije zřejmě jedny z POSLEDNÍCH MOŽNOSTÍ vidět Excalibur v Praze. Udělejte si krásnou jarní neděli spojenou se silným, nezapomenutelným a skutečně kvalitním divadelním zážitkem. Excalibur neztrácí ani po 6 letech na kvalitě, naopak se zlepšuje a zdokonaluje. Všechno potřebné najdete tady: http://www.facebook.com/pages/Muzikal-Excalibur/161844007100

Excalibur je skvost na muzikálovém prostoru,viděla jsem ho několikrát ve hvězdném obsazení,ale zdá se, že i alternace mají své kouzlo, snad jen v písni Jménem lásky jsem pociťovala mírný deficit vřelosti. Díky všem, co se na muzikálu podíleli,zvláště panu režisérovi
    za vytvoření mimořádného uměleckého subjektu.

Až po téhle nové recenzi poměrně starého kousku jsem se po dlouhém rozvažování konečně odhodlala. Zřejmě za mou nechuť poměrně dost mohly nepříliš pozitivní ohlasy, které jsem zatím většinou četla. Tahle recenze a ukázky mě dost nakoply, takže jsem konečně viděla Excalibur a myslím, že název článku “muzikál jiný než ostatní” je skutečně dost přesný.
    Co mi vadilo, byla poměrně hlasitá hudba a fakt že v některých sborových pasážích prostě nebyla rozumět slova, možná to bylo výběrem míst, nevím, mám ještě v plánu to prověřit znovu.
    Ale tím myslím negativní stránky skončily. Je pravda, že místy byl “děj” poměrně nejasný, respektive některé odskoky, ale přičítám to tomu, že jsem to viděla poprvé a bylo to hlavně ze začátku, kde bylo dost těch sborových scén za sebou.
    Jinak se mi představení líbilo vážně moc, vzhledem k tomu, že aktuálních alternací není zas tak moc, jsem měla téměř stejné obsazení, s jedinou výjimkou Mordreda, kterého hrál Vilém Čok, a k nikomu z nich nemůžu vytknout asi nic. Od téměř mlčící jeptišky až po Artuše, všichni byli skvělí, pěvecky i herecky, což je bohužel věc, která mi jindy a jinde dost často chybí. K.Střihavka, V.Dyk. V.Bárta a M.Zemánková byli skvělí a musím říct, že se mi líbila i I.Marešová. Přišla mi o něco méně statická, než tady v těch ukázkách, taková živější ve smyslu reálnější… Takže i v tomhle smyslu jsem poměrně spokojená. Jinou alternaci neznám, takže srovnávat nemůžu.
    Jinak musím přiznat, že asi ve dvou nebo možná více scénách jsem vážně uvažovala o tom, jestli tam ten chaos na jevišti vůbec někdo řídí, nebo jestli tahle scéna vznikla prostě bez přičinění režie. Nicméně nakonec se to k “ději” vždycky nějak vázalo, nebo se to k němu dopracovalo…
    Takže jsem ráda, že jsem si tuhle oproti dřívějším veskrze pozitivní recenzi přečetla a na muzikál šla. Pokud to vyjde zkusím to ještě zopakovat. Atmosféra a vlastně celý muzikál je tak absolutně jiný, než všechny ostatní, které jsem zatím na české scéně potkala, že to skoro až není možné, ale rozhodně to není v neprospěch.

• Camilla

Výbornej krásnej muzikál