“Carmen 3D” – recenze Blu-ray (+ soutěž o DVD)

Muzikál “Carmen” amerických autorů Franka Wildhorna, Normana Allena, Jacka Murphyho a režiséra Gabriela Barreho se stal hojně diskutovanou událostí nejen díky jeho prežtižnímu statusu světové premiéry v Praze na prknech Hudebního divadla Karlín. Minimáně u příznivců se ale hojně diskutovalo i o případném záznamu na DVD. Nakonec se ho ujal filmový režisér a kameraman F. A. Brabec, který ho natočil amibiciózně opět ve 3D formátu, stejně jako svou předchozí hudební pohádku “V Peřině”. Podívejme se dnes na Blu-ray vydání tohoto záznamu.

Na začátku je nutno předeslat, že Blu-ray je hodnocen pouze ve 2D verzi, což nebude vadit, neboť 3D projekce byla detailně zhodnocena kolegou Pavlem v době kinopremiéry a k jeho článku se můžete kdykoliv vrátit. “Carmen” šla v kinosálech v lednu minulého roku prakticky do přímé konfrontace s “Les Misérables” Toma Hoopera, což nebyla snadná konkurence. I proto “Carmen” opustila kinosály celkem záhy a sám jsem promítání, ač jsem se chtěl vypravit velmi brzy (trochu mě ale brzdila sněhová nadílka), nestihl.

O to více jsem se jako sběratel a zastánce názoru, že divadelní záznamy, ať už standardní “televizní” úrovně, či takto exkluzivní s přidanou hodnotou, mají místo spíše na nosičích domácího videa těšil o to více právě na Blu-ray. Bohužel zde nastalo značné zdržení, ale vše dobře dopadlo a díky Magic Boxu si můžeme disk od října zařadit do svých poliček.

Vizuál Blu-ray disku Carmen

Celkově jsme zde na webu za dobu uvádění řekli o “Carmen” snad vše potřebné, proto stačí ve zkratce zmínit, že jí to na Blu-rayi ve vysokém rozlišení vizuálně dost sluší. Střih sice často nabírá až videoklipové tempo a tento feeling ještě zdůrazňují dodatečné hrátky s obrazem třeba přes barevné filtry, zpomalovačky, příběh zde dává prostor i malým flashbackům. Zvuk snímku je v pár chvílích poměrně nevyrovnaný, naštěstí ale takových momentů není mnoho, spíše se přistihnete, že si užíváte, že takhle detailně jste si díky DTS HD-MA 5.1 mixu “Carmen” ještě nevychutnali, byť v mém případě pouze na sluchátkách. Docela dobře dopadly i drobné škrty, na které asi nejvíce doplatila postava tetičky Inéz Pavly Břínkové, jejíž dva výstupy (duet s bratrem Mendozou – Jiřím Kornem a část v kostele) chybí, a další škrty jsou ryze technické, několikasekundové a o nic víc nepřijdete. V době kinopremiéry bylo docela zábavné sledovat, že někteří publicisté zapomněli od původní divadelní stopáže muzikálu odečíst přestávku…

Teď ta smutnější zpráva: ačkoli se disku nedá upřít snaha o širší proniknutí na trh, neboť má samozřejmě ve výbavě jak původní anglické texty coby titulky a obal se honosí dvojjazyčnou anotací (určitě bude zajímavé sledovat jeho prodejnost na specializovaných zahraničních muzikálových e-shopech), rozhodně zamrzí, že bonusová výbava disku čítá pouhou upoutávku, na film, který jistě předtím zhlédnete v plné délce. Přitom nějaké záběry minimálně ze zkoušek muzikálu by mohly existovat a jistě by o ně ve formě alespoň krátkého “making of” dokumentu byl zájem. Nemluvě o možnosti zařazení vystřižených scén. Škoda, snad příště.

Zajímavý je též cenový rozdíl mezi DVD diskem, jehož cena 199,- Kč je určitě pro cílovou skupinu i přes absenci významnějších bonusů velmi přátelská. Nástupce Blu-ray sice kontruje 3D a 2D verzí filmu na jednom disku a v moc hezké kvalitě, ale cena 599,- Kč je vzhledem k tomu, že investice do 3D technického vybavení ještě rozhodně není zanedbatelná,cena “modrého” disku je zejména v případě, že využijete pouze 2D verzi nejspíše v tuto chvíli trochu nadhodnocena. Rozhodnutí je samozřejmě jen na vás, příznivci a sběratelé s nákupem, ať už na jakémkoli formátu (bonusová výbava je u obou zcela stejná), jistě příliš váhat nebudou, navíc když umí potěšit.

Máme pro vás předvánoční soutěž o čtyři DVD s tímto filmovým záznamem, stačí správně odpovědět na soutěžní otázku a mít trochu štěstí.

Kolik repríz muzikálu “Carmen” se během čtyř sezón odehrálo na jevišti Hudebního divadla Karlín?

a) 208

b) 519

c) 307

d) 410

Správnou odpověď posílejte na známou adresu souteze@musical.cz do čtvrtka 12. 12. 2013 (včetně). Nezapomeňte připsat svou poštovní adresu. Ta bude využita pouze pro účely zaslání výhry.

Blu-ray na recenzi a DVD do soutěže laskavě věnovala společnost Magic Box.

“Kat Mydlář” popravuje také na CD (recenze)
Pozvánka na zahájení sezóny Hudebního divadla Karlín a Divadla Broadway
“Kapka medu pro Verunku” pokřtila své CD a pomáhá plnit přání dětem (+ minirecenze CD)

Výherci naší soutěže s Carmen jsou: Michal Kabelka, Jana Koželuhová, Simona Reichlová, Martina Palková. Srdečně gratulujeme, balíčky se za chvíli povezou na poštu, po odeslání obdržíte ještě e-mail. Vy ostatní nezoufejte, další soutěže přijdou již brzy!