Dokořán 2009

Dokořán 18.6.2009 – “František z Assisi”, “Stvoření světa aneb Jak to dělají andělé” a “Muži v offsidu”


Další festivalový den byl opět pestrý. Hlavní tahákem dne byl nový původní slovenský muzikál Martina Kákoša, Gabo Dusíka a Martina Sarvaša “František z Assisi”. Poté se představilo komornější hudební představení pro celou rodinu “Stvoření světa aneb Jak to dělají andělé” v Loutkovém divadle Radost a nakonec hudební komedie “Muži v offsidu” z Městského divadla Mladá Boleslav.

Milí čtenáři,

už jdeme do finále, jak s programem festivalu, tak trochu i se silami, ale zvladáme. Včera byla na programu hned tři zajímavá představení a tak bude dnes o čem psát, je na to i trochu více času.

František z Assisi

František z Assisi

Prvním představením byla další očekávaná událost – čerstvě odpremiérovaný původní slovenský muzikál Martina Kákoša, Gabo Dusíka a Martina Sarvaša “František z Assisi” ve kterém hostuje herecká i režisérská opora souboru MdB Stano Slovák, který si odpoledne také titulní roli zahrál a výborně se popasoval se všemi věkovými a duševními pochody. Pro slovenské muzikály mám jistou slabost, protože se nebojí ztvárňovat historická témata poněkud temněji a pro diváka náročněji. Ač se stále pohybujeme v ranku popové hudby, melodie dávají zpěvákům hodně vyniknout, jsou silné, ale nepodbízejí se. Naopak mínusy jsou častá přílišná délka a třeba i drobné neduhy viděné z pražských muzikálů, kde company dělá křoví či tancuje v intimnějších momentech, kde choreografie působí spíše rušivě. Přesně takovým je i “František z Assisi”, který ale díky vyprávěcímu oblouku a schopnostem souboru a celkové atmosféře, umí hodně těchto chyb zakrýt a postarat se tak o působivý zážitek. Hned po skončení festivalu napíši na Novou scénu Bratislava, zdali bude CDčko.

Stvoření světa

Stvoření světa

Ve druhém případě je velkou radostí oznámit, že jsme našli další scénu, kam si čas od času rádi zajdeme na nějakou tu hudební inscenaci. Je jím Loutkové divadlo Radost, kde se v rámci festivalu představilo “Stvoření světa aneb Jak to dělají andělé” Vladislava Pešky a Jaroslava Wykrenta. Pokud vám název připomíná známý animovaný film, jste na správné adrese, představení z něj velmi volně vychází, akorát že andělů i ďáblů (působí v avantgardě) je mnohem více, jenom Bůh v nebeské kanceláři sedí logicky jen jeden a s vydatnou pomocí andělů chce stvořit svět podle knihy Genesis. Představení je nabito humorem od vtipů jasně dětských, až po ty dospělácké. To vše značně aktualizováno, dozvíte se, zdali první byla slepice nebo vejce (Anděla zvaná Nováková za slepice velmi bojuje) a vlastně i vyhnání z ráje je zde bráno jako vcelku pozitivní věc. Připočtete obrovské nasazení souboru, z kde se opět špatně vybírá nejvýraznější jedinec a navíc si sami tvoří kapelu, chytlavé písničky a máme tu zážitek první třídy i nálož pozitivní energie.

Muži v offsidu

Muži v offsidu

Třetí inscenací dne byli “Muži v offsidu“, držitel několika diváckých cen z jiných festivalů. Ducha Poláčkovy předlohy režisér Ondřej Havelka (i díky scénografii Martina Černého) vystihl velmi dobře, hudebně navíc byla inscenace uchopena tak, že s nadsázkou utvářela atmosféru dobových šlágrů, navíc v oblíbeném rámci, kdy se na hudební nástroje doprovázejí sami účinkující. Toť jasná pozitiva, stejně tak některé výkony jsou bezvadné (zejména Petra Nakládalová v roli, Emilky u Martina Učíka by zase určitě nikdo nehádal, že zaskakoval za Otu Jiráka v roli pana Načeradce).

Bohužel mi tentokrát moc nesedl styl takřka všudypřítomného podbízivého humoru (podotýkám, že poetiku Karla Poláčka rád mám a u hudebních čísel jsem se bavil vskutku královsky), takže u slovních vtipů jsem se smál o poznání méně než zbytek sálu, který bouřil nadšením. Pro mě však je celek spíše neurážející dobrý průměr, s tím, že uznávám, že záleží spíše na osobním vkusu. (A nebo, že by si tělo řeklo, že se na “Stvoření světa” už nasmálo dost a na večerní inscenaci trvající 3 hodiny 15 minut už si potřebuje odpočinout?)

Na závěr splníme slib ze včerejška a doplníme malý restík, při včerejším psaní deníčku jsem tracklist workshopu Pavlíny Hoggard i s interprety neměl u sebe, přináším jej tedy dnes.

Jekyll & Hyde/Frank Wildhorn, Leslie Bricusse
Good And Evil – Silvia Soldánová
This Is The Moment – Ján Hyža

Elisabeth/Michael Kunze, Sylvester Levay
Ich Gehör Nur Mir – Zuzana Smijová (zde bylo v jediném případě použito českého textu “Já chci být jen svá”)

Mozart!/Sylvester Levay, Michael Kunze
Wie Kann Es Möglich Sein – Aleš Kohout

Notre Dame De Paris/Richard Cocciante, Luc Plamondon
Le Temps des Cathédrales – Martin Dobíšek
Bohémienne – Jitka Cafourková
La Monture – Eva Marešová

Romeo & Juliette/ Gérard Presgurvic
La haine – Silvia Soldánová, Veronika Gidová
Et voilá que’lle aime – Petra Vraspírová
Les rois du monde – Aleš Kohout, Jozef Hruškoci, Kristián Pekar

Wicked/Stephen Schwartz
The Wizard And I – Monika Havlíčková
I’m Not That Girl – Ivana Skálová
As Long As You’re Mine – Ivana Skálová, Lukáš Janota

RENT/Jonathan Larson
One Song Glory – Viktor Polášek
Take Me Or Leave Me – Aneta Knoflíčková (čtete správně, tento duet byl proveden coby sólo)

Spring Awakening/Duncan Sheik, Steven Sater
Don’t Do Sadness – Blue Wind – Viktor Polášek, Svetlana Slováková
Left Behind – Martin Dobiášek
I Believe – společná píseň

Parádní současně dramaturgický tracklist, že?

Vzhůru do víru šestého dne a zítra napočtenou u hodnocení dalších dvou inscenací a jednoho koncertu.


Dokořán 2009
Dokořán 15.6.2009 – “Večer tříkrálový” a “Čardášová princezna”
Dokořán 2009
Dokořán 13.6.2009 – “Bratránek z Batávie” a “Balada o lásce”
Dokořán 2009
“Dokořán 2009” očima našich fotografů – BONUS
  • veny

    Já musím za sebe říct, že se mě choreografie ve Františkovi líbila a dá se říct, že mě při žádných scénách nerušila. Možná při jednom duetu, ale zcela určitě se mě líbila víc, než v pražských muzikálech.
    A to CD bych si hned koupila, protože ty písničky byly pěkné.