Recenze a reportáže

Vítej zpět, Draculo! Česká muzikálová legenda se vrátila, do Hudebního divadla Karlín


V roce 1995 měl v Kongresovém centru Praha premiéru původní český muzikál Dracula autorské trojice Karel SvobodaZdeněk BorovecRichard Hes. Po dvou obnovených premiérách se 5. března 2015 Dracula vrátil tam, kde byla poprvé vyslovena myšlenka na jeho hudební oživení – do Hudebního divadla v Karlíně. Jak přistoupili noví tvůrci k muzikálovému fenoménu, který si získal srdce mnoha fanoušků? Obstojí Dracula i nyní?

Pokud by někdo před 20. lety řekl, že muzikál Dracula se stane nesmrtelným, stejně jako jeho jmenovec, nebo že jej navštíví 1,2 miliónu diváků, každý by se mu vysmál. Po premiéře cupovala kritika Draculu na kousky, v jedné recenzi se např. objevilo, že útok na Stevena na plese připomíná scénu z pohádky Zvířátka a Petrovští. Jenže diváci se hrnuli, stejně jako řada ocenění v podobě zlatých desek, přišlo uvádění v dalších zemích světa.

Při ohlédnutí zpět je jasné, jak moc byl ve své době Dracula revolučním dílem. Připomeňme třeba scénografické vychytávky v podobě rakve plnící se krví, zavírající se okno při umírání Adriany, Lorraine vznášející se nad hlavami diváků v “krvavé” houpačce, motorky na jevišti nebo animace letícího netopýra. To všechno v dnešní době působí jako velké retro, ale tehdy to znamenalo něco dosud na jevišti neviděného.

Zároveň čas ukázal, jak moc Dracula ovlivnil českou muzikálovou tvorbu – tak například kolikrát jsme pak v muzikálech viděli dva nebo tři tanečníky jako personifikaci smrti, zla nebo dobra?

Dracula definoval i příběh, který se líbí českému publiku, tedy příběh se silným charakterem, o velké lásce a o boji se zlem. Jakkoliv to zní plytce (a skutečně kritika tehdy slovy jako “povrchní” a “prvoplánové” nešetřila), tak se stačí zamyslet a uvidíte příběh, ve kterém je sice explicitně řečeno, že ten, kdo nemá s kým sdílet radost ze života, ten vlastně nežije, ale také příběh o vnitřním boji v každém z nás. Dracula je nejen jakýmsi anti-hrdinou, ale také zosobněním dobra i zla, pocitů, které se perou v každém člověku. Zároveň se každý z nás potýká s mezilidskými vztahy, máme své sny, občas jsme zasaženi ztrátou iluzí. Tohle všechno nám Dracula ukazuje na poměrně skromné stopáži a vše doplňuje originální hudba a výmluvné texty, díky kterým se z muzikálu stalo nadčasové dílo.

A to je na Draculovi asi nejdůležitější. Muzikály přicházejí a odcházejí, mizí na smetišti muzikálových dějin a přežívají jen ta díla, která mají publiku stále co nabídnout i po dvaceti letech od uvedení.

Egon Kulhánek, bývalý producent muzikálu Dracula, nyní ředitel Hudebního divadla Karlín

Egon Kulhánek, bývalý producent muzikálu Dracula, nyní ředitel Hudebního divadla Karlín

Většina z naší redakce na Draculovi vyrůstala a stejně jako pro většinu muzikálových fanoušků je pro nás Dracula to, co nás přivedlo k muzikálům. Proto máme k Draculovi nostalgický vztah a přiznáváme, že jsme byli k novému nastudování v divadle Karlín poněkud skeptičtí. Jistou roli v tom hrály avizované a následně dementované škrty, bylo jasné, že změn se dočkáme, jen jsme se museli nechat překvapit, jaké budou, dále pak uvedení Draculy v Hybernii, kterému moc neslušela nová scénografie (recenzi si připomeňte zde) a také výběr režiséra. S největším napětím jsme očekávali, jak dopadne představení s živým orchestrem. Původní nastudování z Kongresového centra už v našich hlavách nic nepřekoná, Dracula 2015 mohl už jen překvapit, ať v pozitivním nebo negativním slova smyslu.

Byl náš skepticismus oprávněný?

Co se týče změn v hudebních číslech a ve scénosledu, tak na ně skutečně došlo. Vítáme vrácení prvních slok Tajemného hradu a Schůzky v zahradě, ve skladbách, které jsou důležité pro charakter Lorraine.

Schůzka v zahradě

Schůzka v zahradě

Dá se říci, že první půlka něžně pohladí věrné fanoušky po duši, aby je vzápětí druhá půlka mírně “propleskla”. V druhém jednání, kdy se ocitáme ne v budoucnosti, ale v přítomnosti, je totiž změn nejvíce. Nicméně jen co se pravověrní fanoušci a uctívači verze původní vzpamatují z této facky, tak některým dojde, že to jsou změny k lepšímu. Druhé dějství má stále svoji logiku a dokonce i větší spád. Po předehře následuje skladba Dehybernace, gang Stockers nastupuje na scénu až po výstupu škodolibých nymf v casinu. Výrazně je osekána postava Nicka, díky vypuštění scény v podzemí a skladby Pygmalion. Dracula si tedy splete Sandru s Adrianou jen díky vzhledu, čemuž je přizpůsoben i Sandřin text ve Snovém soudu. To je ale naštěstí nepatrná změna v Borovcově nadprůměrném libretu.

Výraznou a nepříliš podařenou změnou je dialog Sandry a Nicka o plánované akci v Draculově casinu. Text zůstal prakticky totožný, ale už nejde o zpívanou část, herci jej odříkávají a působí to vzhledem k veršům značně nepřirozeně až komicky.

Dehybernace - začátek 2. jednání

Dehybernace – začátek 2. jednání

Dialog o akci v casinu

Dialog o akci v casinu

Karel Svoboda zkomponoval ve svém těžkém životním období nezapomenutelnou hudbu, a protože se obával, že některé pasáže nevyzní v konečném výsledku tak, jak si přál, nechal hudbu raději nahrát. Karlínský orchestr se rozhodl vzít na sebe nelehký úkol –  zahrát Draculu naživo.

Všichni máme příliš zažitý nahraný hudební základ, od kterého je těžké se oprostit.

Hudba v karlínském Draculovi má skutečně jiné aranže, mnohdy i jiné tempo. Některé skladby jsou rychlejší, jiné zpomalily.  V Honu na zlo a také ve skladbách v druhé části přibyly modernější nástroje, jako např. elektrická kytara. Ta příliš nesedí právě do Honu na zlo, kde se nehodí k majestátním chorálům. Občas hudba skutečně negraduje tak, jak se v určitých scénách očekává (závěr dramatického tria Dokonáno), někde potěší velmi citlivé podání skladeb, nás zaujaly dechové nástroje v hitu Jsi můj pán, ne nadarmo tedy Steven zpívá o své sestře, že její smích “jak tóny flétny zněl”.

Hon na zlo

Hon na zlo

I přes určité momenty, které uchu příliš nelahodily, odvedl autor hudebního nastudování Kryštof Marek s orchestrem a také se sbory precizní práci, což dokazuje, že orchestr v Karlíně patří k jednomu z nejlepších. Není pochyb, že ten, kdo uslyší Draculu poprvé, nebo po dlouhé době v podání živého orchestru, bude nadšen. Ostatním bude zřejmě chvíli chybět původní nahrávka.

Možná by celkovému vyznění prospěl hlasitější zvuk, ne jen během instrumentálního Honu na zlo.

Dirigent Kryštof Marek na premiérové děkovačce

Dirigent Kryštof Marek na premiérové děkovačce

Scéna je z velké části inspirována z nastudování z Hybernie, naštěstí Daniel Dvořák z ní převzal jen to lepší. Nechybí vyjíždějící propadlo, zbylo i torzo ze svícnů z Draculova hradu, byť se nejedná o točnu, jako celek to působí vkusně a nekýčovitě. V druhé půlce je sice stejná oprýskaná stěna, ale naštěstí už na ní není pisoár. Zklameme příznivce motorek, po scéně se už neprojíždí, a pokud si někdo oblíbil post-apokalyptický trabant, tak toho zklameme též.

Vskutku epický je příchod Draculy do kláštera, který je řešen tak, že je zcela odpovídající velikosti hlavní postavy, vizuálně emotivněji působí i umírání Adriany, i když je otázkou, zda je na ni vidět i z bočních sedadel a balkónů. S pomocí light designu se zapracovalo i na slunci pronikajícím do hrobky v samotném závěru.

Draculův vpád do kláštera

Draculův vpád do kláštera

Možná je to i jevištěm Karlína, že vše vypadá uceleněji. Drobná výtka směřuje ovšem k projekcím, i když nejsou tak dominantní, zvláště by nemusela být díky nim  tak doslovná Schůzka v zahradě, kdy se na pozadí vznášejí mezi kytičkami a zelenou trávou barevní motýlci. Během Draculova monologu je na pozadí jakýsi hřbitov zahalený v mracích, naštěstí je to detail, který díky pěveckému umění sólistů vypustíte. Změnila se i projekce vampýra pronásledujícího Nicka a Sandru,  od ušatého netopýra k siluetě s vlajícími vlasy je to značný pokrok, i když to není žádný grafický zázrak. Abychom ale nebyli k projekcím tak přísní, tak velmi vyvedený je vnitřek chrámu v úvodu.

Jen drobnost, i když iritující, je kříž posetý třpytkami, který se asi zatoulal ze závěru muzikálu Jesus Christ Superstar.

Režisér Filip Renč

Režisér Filip Renč

Režisér Filip Renč si nedal (nebo nedostal?) moc prostoru pro vlastní invenci. Režie Josefa Bednárika zůstává ve velké míře zachována, i když Draculova smrt je pojatá odlišně. Zamrzí, že sólo kněze během Draculova pokusu o sebevraždu už není stínohra, jako v Hybernii, místo toho na scénu jen tak nakráčí kněz za doprovodu ostatních mrtvých duší. V tomto případě i původní verze “off-stage” zpěvu byla efektnější.

Pomocí triku “one way vision” byly vylepšené i obrazy,  takže díky nasvícení se Adriana či Dracula zjeví přímo za svou podobiznou. Jednoduchý, přesto úžasný a divácky vděčný efekt.

Draculovo poznání nesmrtelnosti a notoricky známé propadlo

Draculovo poznání nesmrtelnosti a notoricky známé propadlo

Draculova smrt

Draculova smrt

Že i choreografie nestárne, dokazuje práce Richarda Hese, která je také původní, hlavně v první půlce. V druhé už je patrný vliv Pavla Strouhala, zejména ve skladbě Okouzlená Sandra. Zajímavé je, že bezpečně identifikujete choreografii původní a novou, která je v případě Stockers “obohacená” o luskání, tleskání a hopsání. U dam je to navíc roztahování nohou do písmene V, nebo vyhazování nohou k hlavě. Pozastavit se dá ještě nad figurou, kdy sólistka zpívá a v rámci choreografie musí sklonit hlavu, tím pádem si zatlačí na krk a zákonitě se jí změní tón hlasu.

Taneční složce samozřejmě kralují krvinky, ale vyskytují se na scéně méně, v Hybernii se objevily i s Lorraine v podzemí.

Krvinky jako symbol smrti, utrpení, ale i znovuzrození

Krvinky jako symbol smrti, utrpení, ale i znovuzrození

Povedené kostýmy Romana Šolce z Hybernie prošly změnami. Zmizely oděvní úlety v podobě růžových maskáčů, gang je opět v černé, objevily se bohužel jiné. Proč mají všichni Draculové během plesu nepadnoucí černý oblek, je nám záhadou. Možná to vysvětluje změna plesových šatů Lorraine, které jsou bílé. Chápeme protiklad nevinnosti a temnoty, ale v záplavě okázalých rób nymf a tanečníků se oba milenci ztrácejí.

"Každý lokaj férový, za groš vyklopí, co ví!”

“Každý lokaj férový, za groš vyklopí, co ví!”

Už žádné bílé podvazky, gang je opět v černé

Už žádné bílé podvazky, gang je opět v černé

Dracula nám v roce 1995 přivedl umělce, z nichž většina je v muzikálové branži aktivní dodnes, mají za sebou celou řadu rolí, zapsali se do podvědomí fanoušků a všichni ušli velký kus cesty.

Díky nešťastnému zranění Daniela Landy dostal tehdy šanci Daniel Hůlka, neznámý operní zpěvák. Role Draculy z něj učinila hvězdu prakticky přes noc, dokonce se mu podařilo přerušit zlaté „slavičí“ tažení Karla Gotta. Úspěšnou kariéru přerušily osobní a zdravotní problémy, se kterými se Hůlka potýkal i během uvádění Draculy v Hybernii. Jakmile se však objevil na jevišti v Karlíně, opět si podmanil všechny svým charismatem a také svým zpěvem, kterým přesvědčí všechny ty, co tvrdí, že už na Draculu nestačí. Dracula je životní rolí Daniela Hůlky a neodmyslitelně k němu patří. I když nikdy nebyl vynikající herec a během let neudělal žádný výraznější herecký pokrok, je to stále on, kdo dává postavě Draculy nejvíc a prakticky stvořil jeho pojetí. Všichni, co ho zbožňovali před lety, si opět přijdou na své, zůstala mu všechna gesta i styl zpěvu. A v neposlední řadě i jeho typický postoj – rozkročené nohy a dlaně zatnuté v pěsti.

Daniel Hůlka ve své životní roli

Daniel Hůlka ve své životní roli

Marián Vojtko není v tomto muzikálu žádným nováčkem, v roce 2003 si zahrál roli Stevena a kněze, až v Hybernii pak titulní roli. Vojtko vkládá do svého Draculy více herectví, sedí mu všechny polohy role, byť v té démonické vyniká trochu více, občas potěší vtipným gestem nebo pohledem. Už víme, že je to profesionál, co zpívá bezchybně, v Draculovi opět podává nadprůměrný výkon a pro některé je nepřekonatelný. Ovšem díky okolnostem, která nám umožnily vidět nováčka Lukáše Kumprichta, je Marián Vojtko „pouze“ vynikajícím Draculou.

Marián Vojtko jako Dracula

Marián Vojtko jako Dracula

Nezdráháme se napsat, že jakmile se objevil na jevišti Kumpricht, původně avízovaný jako understudy, byli jsme v šoku. Tak emociální výkon jsme od někoho, kdo je pro muzikálem netknutou veřejnost téměř neznámý, nečekali. Lukáš Kumpricht se v roli Draculy vydal zcela vlastní cestou, nikoho nekopíruje, má čistý hlas, kterým dokáže dokonale vyjádřit veškerou lásku, bolest i nenávist. Ani jeho frázování, lišící se od kolegů, není na škodu. Kumpricht navíc jen nezpívá, herecký projev vkládá i do každého slova, věříte mu vraždící monstrum i zamilovaného muže. Voláme „bravo“ i za to, s jakou lehkostí a bez patrné nervozity náročnou roli zvládl a doufáme, že se jeho jméno bude v našich recenzích objevovat častěji.

Lukáš Kumpricht jako Dracula překvapil

Lukáš Kumpricht jako Dracula překvapil

Ať už narazíte na jakoukoliv alternaci Draculy, nebudete zklamáni, dokonce budete i překvapeni.

Stejně jako Hůlka, je s Draculou spjatá i Leona Machálková. Drobná blondýnka začínala jako Adriana, později se vypracovala k roli Lorraine, a nyní je to muzikálová profesionálka, která se po jevišti pohybuje s naprostou jistotou. Svoji Lorraine hluboce prožívá, škoda jen, že pokud zrovna nemá svůj den, objeví se drobná zaváhání při zpěvu vysokých tónů.

Lorraine Leona Machálková se právě smířila se svým osudem

Lorraine Leona Machálková se právě smířila se svým osudem

Další talent, který Dracula přivedl na naše muzikálová jeviště, je Tomáš Trapl. Tehdy ještě s dlouhými vlasy nasadil Trapl vysokou laťku těm, kteří po něm převzali roli kněze, jemu se naopak podařilo překonat laťku, kterou v trojroli Šaška, sluhy a profesora nastavil Jiří Korn. K jeho momentálnímu působení v Draculovi v Karlíně napíšeme pouze to, že dříve budou asi trakaře z nebe padat, než se Traplovi nějaká role pěvecky či herecky nepodaří.

Tomáš Trapl v jedné ze své trojrole.

Tomáš Trapl v jedné ze své trojrole

Kamila Nývltová zaujala v dvojroli Adriany a Sandry už v Hybernii. Nedělají jí problémy vysoko napsané party Adriany, užívá si svoje sólo jako okouzlená Sandra, její výstupy jsou sexy a mají šťávu. Nám se však přeci jen o kousek více líbí její Lorraine, protože dokáže přesně vystihnout proměnu romantické a naivní dívky ve zhrzenou a cituprázdnou nymfu. Pěvecky i herecky je suverénní v obou rolích, celkově se vyrovnala Machálkové a v mnohém ji i předčila.

Kamila Nývltová jako zlomená Lorraine

Kamila Nývltová jako zlomená Lorraine

Evu Burešovou jsme viděli jako Adrianu a Sandru a přesvědčila nás, že herecky i pěvecky dohání zkušenější kolegyně, i když má hlas posazený níže a některé árie tak nejsou vyzpívány úplně vysoko. Obdiv jí patří zejména za to, že na ní nebylo znát, že dvojroli hraje podruhé. Více jí však sedí romantická Adriana, ač jsme čekali opak, píseň Okouzlená Sandra zůstala dominantou Nývltové.

Adriana v podání Evy Burešové se ubírá na onen svět

Adriana v podání Evy Burešové se ubírá na onen svět

Mírně rozpačití jsme byli z kněze Iva Hrbáče. On se zřejmě nechal nervozitou pohltit a v úvodu, kde má kněz vládnout dominantním, sytým hlasem, jsme se dočkali spíše recitování, navíc velmi hluboko posazeným, čímž si sólista part zkomplikoval. Během dalších výstupů Hrbáč zřejmě napětí 2. premiéry setřásl a konečně nechal svůj hlas rozeznít.

Bedřich Lévi naopak očekávání splnil od samého začátku. Kněz má svým zpěvem vtáhnout do děje a to suverénnímu Lévimu nedělá nejmenší potíž.

Bedřich Lévi uklidňuje mnicha Iva Hrbáče

Bedřich Lévi uklidňuje mnicha Iva Hrbáče

Bratr Lorraine, Steven, je malá role, ale o to těžší má jednu sólovou píseň, následně jej čeká dramatické trio a vypjatý závěr. Josef Vágner má pro Stevena tu správnou barvu hlasu, a i když na první repríze bojoval s nachlazením, díky jeho výkonu nevypadne postava Stevena divákům z hlav hned po jeho smrti. Pro nás však Vágnera nepatrně předčil Peter Strenáčik. Vágner je talentovaný zpěvák, stejně jako Strenáčik, hlasově jsou vyrovnaní, Strenáčik však dává Stevenovi něco navíc: výborné herecké výrazové prostředky.

Steven Josef Vágner raději volí smrt

Steven Josef Vágner raději volí smrt

Steven Peter Strenáčik se právě dostal do víru nebezpečného tance

Steven Peter Strenáčik se právě dostal do víru nebezpečného tance

Ke zkrácené roli Nicka se vrátili osvědčení Richard Genzer a Martin Pošta. V případě prvního jmenovaného jsme se dočkali nevídané reakce premiérového publika, kdy Genzer přišel na scénu, udělal pár dobrých tanečních kroků a okamžitě sklidil nadšené ovace. Genzer se přece jen během let po první premiéře Draculy nevěnoval jen muzikálům a zapsal se do hlav jako bavič, proto stačí, aby jen vyšel ze zákulisí, pronesl lakonické „nazdar“ a publikum se směje. Postava Nicka nikdy neměla žádné výrazné pěvecké party, má za úkol jen tančit a pubertálně řádit. Genzer umí tančit znamenitě, to druhé ani provozovat nemusí, dělat rozruch tak musí hlavně Martin Pošta. To mu nečiní obtíže, takže během Okouzlené Sandry paroduje tanečnice i Sandru.

Martin Pošta jako Nick během Devastace casina

Martin Pošta jako Nick během Devastace casina

Richard Genzer, miláček publika

Richard Genzer, miláček publika

Trio Nymf má za úkol hlavně společně pěvecky a herecky souznít, aby ani jedna nevyčnívala a uměly na sebe včas reagovat. V rolích těchto groteskních nemrtvých ženštin už se vystřídala celá řada zpěvaček, v Karlíně uvidíte ty nejlepší z nich – Hanku Křížkovou, Renatu Drössler a Sylvu Schneiderovou. Skvěle je doplňuje Jana Zenáhlíková, takže v jakékoliv kombinaci vás jejich zábavné výstupy budou bavit.

Nymfy Sylva Schneiderová, Jana Zenáhlíková a Hanka Křížková

Nymfy Sylva Schneiderová, Jana Zenáhlíková a Hanka Křížková

Nymfy Sylva Schneiderová, Renata Drössler a Hanka Křížková

Nymfy Sylva Schneiderová, Renata Drössler a Hanka Křížková

Krvinky, symbol Draculy, se objevují na scéně méně, do rolí se vrátili taneční matadoři Tomáš Böhm, Jurij Kolva a Kateřina Matyášová. Nepoznáte, že v company jsou tanečníci téměř o generaci mladší.

Krvinky Jurij Kolva, Kateřina Matyášová a Tomáš Böhm

Krvinky Jurij Kolva, Kateřina Matyášová a Tomáš Böhm

Jak jsme byli před premiérou Draculy 2015 skeptičtí, tak nyní se neseme na vlně nostalgie a zároveň jsme spokojení, že Dracula v Hudebním divadle Karlín je kompromisem mezi verzí z Kongresového centra a verzí z Hybernie, navíc s velmi kvalitním a vyrovnaným obsazením. Nový tvůrčí tým pochopil, že by se jim příliš velké zásahy do děje nevyplatily a tiše tak vzdávají hold genialitě tria Svoboda – Borovec – Hes. Zarytí fanoušci původní verze nebudou nadšeni ze škrtů, ale jsme přesvědčeni, že i oni se budou do Karlína na svou „srdcovku“ vracet. My také. Vítej zpět, Draculo!

Premiérový přídavek

Premiérový přídavek

Autory fotografií jsou:
David Kraus
(2, 3, 4, 7, 9, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 26)
Martin J. Polák (1, 5, 6, 8, 10, 13, 19, 20, 27, 28, 29)
Radek Janda (16)

Video – přídavek z 2. premiéry


Recenze a reportáže
Muzikál “Mata Hari” nafotil program (+ postřehy umělců a režisérská synopse)
Fotoreportáže a galerie
Ježíše líčila 1500krát, ale celého ho ještě neviděla: Jarmila Kamínková
Recenze a reportáže
“Děti ráje” jsou skvělou energickou vzpomínkou na 80. léta
  • thenardierdier

    O magde,ktera odehrala dve predpremiery a pak byla odejita ani slovo?trochu dost nefer


  • Jana

    Magda žádné neodehrála. Kde jste to vzal ?


  • terka

    Odehrála, a byla výborná!


  • Andrea Ulagová

    Dobrý den thenardierdiere,
    generálky jsme neviděli a platí nepsané pravidlo, že by se z nich neměly psát články, pouze v krajních případech. Většinou na ně mají přístup hlavně fotografové.
    Změny v obsazení byly a jsou plně v kompetenci HdK, bylo to rozhodnutí divadla a nám nepřísluší tato rozhodnutí nějak komentovat. Spojte se, prosím, s divadlem, pokud chcete, aby situaci nějak vysvětlilo, na stránkách mají uvedené kontakty.

    Děkujeme za pochopení.


  • janule

    alespoň zmínit by se mohla, i Šinkorová – vzhledem k tomu, že na ni hodně sázeli při propagaci… stejně tak se mohlo jednou větičkou zmínit, že v company hraje Borovcova vnučka :-)
    jinak pořád váhám, zda na to jít – mně už se nelíbily některé změny v Hybernii, které byly na DVD – právě třeba choreografie Okouzlené Sandry, protože ta byla divná. Začátek Tajemného hradu a Scény v zahradě – hurá, že jsou zpět, tak nějak mi chyběly.
    Mimochodem, marně pátrám, Drákulův monolog dopisoval ještě Svoboda? Moc mi tam hudebně nesedí :-(


  • janule

    jo a na muzikálová jeviště Tomáše Trapla přivedl JCHS…


  • Bidnik

    Janule: nene, Pena dni ;-)


  • Bidnik

    Vlastne Bidnici :-o


  • Ondřej Doubrava

    Takhle by se dalo pokračovat: nene, Semafor (hlavně Výhybka), Les Misérables a Pippin… ;-) Ale nikdo v recenzi netvrdí, že je to jeho debut, spíš se toto bere podle širšího povědomí.


  • janule

    no prave, pokud mluvime o sirsim povedomi, pak mam pocit, ze druha az treti nejvyznamnejsi role asi bude pusobit vic nez knez v Drakulovi :-)))


  • Jakub

    janule: Draculův monolog je opravdu dílo Borovce se Svobodou, ač je to na mnoha místech neustále zpochybňováno. Dokonce Hůlka v hybernském videu z příprav píseň chválí jako svou nejoblíbenější a popisuje jak vypovídá o Svobodově životě.


  • janule

    diky :-) jen mi ten zacatek do toho moc nesedi…

    mimochodem, na fotce s umirajicim Stevenem vypada Leona spise jako truchlici matka nez sestra :-)
    a pripomnela jsem si debatu o akci v kasinu a nejak si ji bez zpivani neumim predstavit…


  • thenardierdier

    Karlin se nevyjadruje a je to krajne trapne toto vydavat za puvodni obsazeni….kde je bartunek,dopita?a ano stejnou zminku jako magda si zaslouzi i sinkorova


  • Petr

    thenardierdiere, teď se nechci nikoho zastávat a ani se přiklánět na jednu či druhou stranu, ale nějak si nevybavuji, že by Karlín sliboval výhradně původní obsazení. Pokud mě pamět neklame, sliboval Draculu “v co nejpůvodnějším obsazení” a když se podívám na web HdK, tak je u proma psáno “Toto uvedení je samozřejmě postaveno v první řadě na dnes již legendární hudbě a libretu, dále se producenti rozhodli co nejvíce přiblížit původnímu obsazení z Kongresového centra.” A když se dále podívám na kompletní obsazení, tak těch původních jmen tam je naprostá většina a vše je splněno. Je jasné, že všichni původní být nemohou a co se dělo dál, to tady asi nikdo nerouzlouskne a nevím, proč s tím tady pořád “spammovat”.


  • Lenka

    S novým nastudováním Draculy se mi nostalgicky vrátily mé lásky tehdejší doby, mé zážitky z první návštěvy muzikálu a můj obdiv k autorům. Pro mě je to známka toho, že i přes drobné výtky, které bych měla a jejichž většina je zmíněna v recenzi, je znovu uvedený Dracula uchopený citlivě a se vší úctou k autorům. Za mě veliké díky. I my měli tu čest vidět jako Draculu Lukáše Kumprichta. Veliké díky i za něj. Je opravdu osvěžující sledovat, jak zpívá a hraje nový Dracula.


  • Jakub

    Proč takový hlad po původním obsazení? Buďme prosím soudní. Jak by dnes mohla třeba Finková nebo Machálková hrát mladičkou Adrianu? Nývltová i Burešová jsou mladé holky, které se vizuálně na roli hodí mnohem více. V zahraničí je naprosto běžné, že se obsazení i kultovních muzikálů v případě znovuuvedení obměňují kompletně. Právě proto, že jen výjimečně se může někdo po dvaceti letech hodit na tu samou roli. Už u Leony jako Lorraine je to celkem na hraně, o Hůlkovi nemluvě (nic proti nim, viděl jsem oba naživo a byl jsem více než spokojen).


  • thenardierdier

    A kdyz je to po dvaceti lidech tak se hodi hulka?zestarli vsichni….jen adriana ne?zvlastni


  • Radka

    pro p.Ulagovou:neverejna byla jen jedna generalka, dalsi predpremiery Draculy byly standartne v predprodeji za stejnou cenu jako pak klasicka predstaveni,takze na ne mohl jit kazdy,kdo si koupil vstupenku.


  • Bidnik

    To je tak, ze tu lidi krici, ze chteli puvodni obsazeni. A kdyby bylo puvodni obsazeni, vsichni budou kricet, ze nemaji soudnost, ze uu na ty role davno nemaj vek. Takze kricet se bude tak jako tak :-)


  • HONZY

    Honzy 80 %
    Nové nastudování muzikálu skladatele Karla Svobody DRACULA 2015 v Hudebním divadle Karlín oslavilo důstojně výročí 20 let jeho prvního uvedení.Největší devízou je živý orchestr a výborná orchestrace s dirigenty K.Markem a M.Kumžákem.Přidáme-li výborný zvukový design,hned výrazně stoupne jeho kvalita muzikálu.Z hlavních představitelů nelze nikomu nic podstatného vytknout.Snad jen k T.Traplovi,že méně v jeho případě znamená více.Nepatrné zkrácení muzikálu prospělo,získal tak na dynamice a rozhodně stojí za připomenutí.Jinak v hlavní roli Draculy se představil nově Lukáš Kumpricht a nutno dodat,že ze ctí.Jde o jeden z nejlepších českých muzikálů v naší historii.Uvedení v kamenném divadle v Karlíně mu rozhodně sluší.Psáno z odpolední reprízy 8.3.2015


  • Iveta

    V sobotu 7.3. jsem byla na odpoledním představení a mohu říct, že jsem odcházela velice zklamaná. Nebýt fenomenálních pěveckých a hereckých výkonů Mariana Vojtka a Tomáše Trapla, odešla bych pryč už před polovinou. Dracula byl pro mne vždy něco víc. Viděla jsem ho už v kongresovém centru a pak i mnohokrát v divadle Hybernia. Nádherná hudba Karla Svobody sice zůstala, ale v žádném případě už není tak silná a bombastická, jak byla v původním aranžmá. Možná, má někdo větší umělecký zážitek, když slyší živý orchestr, já tedy určitě ne. Nesmyslně zrychlené části, elektrická kytara a nějaká trumpeta vytažená tam, kde se to vůbec nehodilo, mě spíše rušily. I někteří účinkující se do této hudby špatně chytali. Utrpěly i sbory, zčásti převažoval ženský hlas, který hlavně v sólech kněze vypadal, jako by s ním zpíval duet. Bohužel necitlivým zásahem byly zničeny i geniální choreografie Richarda Hese. Company se sice snažila, ale to nestačilo. Chyběli kvalitní taneční sólisté, např. v Casinu. Dalším obrovským zklamáním byly Krvinky. Hlavně u pánské části si myslím, že původní obsazení z před dvaceti let už není to pravé ořechové. Zatímco v Hybernii výrazově a tanečně dokreslovali scény, až z nich běhal mráz po zádech, tady se jen tak nějak nesmyslně klátili kolem Draculy a mávali rukama. Tím, že zmizela Krev z některých písní, přišlo dílo o ty nejzajímavější choreografie. Druhá půle je už jen takové torzo všeho možného splácaného dohromady, vypuštěním scény s šaty navíc postrádá logiku. A kněz se třpytivým křížem na středu v úplném závěru, co to sakra je, vítězství křesťanství nebo co? Kýčovité projekce(Karpaty?) a scéna (nevím, proč i na podlahu promítali barevné vzory), průměrné výkony některých sólistů, absolutně nesjednocené Nymfy, jen průměrný tanec, to všechno shodilo bohužel Draculu na úroveň ostatních kýčovitých komerčních muzikálů, které se v Čechách dávají. Dílo Karla Svobody, Zdeňka Borovce, Richarda Hese i Josefa Bednárika zachováno nebylo, navíc ztratilo svou velkou duši. Filipu Renčovi se už podařilo zničit Casanovu z Hluboké nad Vltavou, a teď tento muzikál. Karlínské ztvárnění tak doporučuji hlavně těm, kteří neviděli Draculu v Hybernii, ani nemají video z kongresového centra – nebudou tak mít s čím srovnávat. Já už do Karlína nepůjdu. Budu doufat, že se jednou najde člověk, kterému nepůjde jen o zisk a zvedne Draculu z popela a s úctou kterou si zaslouží.


  • Serpentard

    Iveta: “Nádherná hudba Karla Svobody sice zůstala, ale v žádném případě už není tak silná a bombastická, jak byla v původním aranžmá.” Uvědomujete si, že ta hudba byla nahraná vlastně na CD a máte vžitou pouze výborně připravenou nahrávku? OK, každý má jiný názor, Kongresák je kongresák, ale aby vyšla výtězně i Hybernie s pisoáry…ono když jde člověk na Draculu už s předsudky (například s tím, že jediný Dracula je Hůlka), tak je to těžké, chápu. Já jsem šla na sobotní večerní představení se zvědavostí a byla jsem nadšena (například z Lukáše Kumprichta, který mě přímo nadchnul). A souhlasím 100% s recenzí!


  • Lucka

    Souhlasim castecne s Ivetou, tez jsem byla v sobotu na odpolednim predstaveni. Me teda Marian Vojtko moc nenadchnul, zpiva hezky, ale nevim, chybi mu charisma, ale presne ta hudba uz neni ono a musim rict, ze jsem se dost nudila a pocitala pisne do pauzy. Uplne si pamatuji, jak byla pisen Zit a ja odpocitavala, kdy uz bude prestavka. Tomas Trapl mi prisel tez uzasnej, fakt zpiva a hraje krasne. Eva Buresova tez sikovna, ja vystudovany logoped proste nemuzu slyset ty desne vady reci Kamily, jinak by byla asi tez ok. Vadi mi ta dira v podiu, to, ze jsou herci az vzadu, zvlastni aranzma tech pisni tez. Nekde jsem cetla, ze proste hudba nemuze byt stejna proto, ze na nahravce je mnohem vic nastroju nez ma Karlin k dispozici. Proto nechapu, proc nemohli ten half playback nechat..Nektere hudebni nastroje se v urcitych pasazich vubec nehodily. Tez nechapu, proc ta debata u Stockers nemohla byt zpivana, zabrala stejne casu jako ten jejich divny dialog….Driv jsem Draculu zboznovala, ted uz ale asi urcite znova nepujdu.


  • Marcelina

    vy asi netusite, komu patri tento web…pak byste se totiz nedivili, ze se nepise o Magde, ac byla vynikajici a ze tu vsichni haji toho, koho haji. a kdyz uz se debata prilis vymyka kontrole, tak se uzavre.


  • Markéta

    Byla jsem nadšena a smekám.Když jsem na Draculu šla nepočítala jsem stím,že budu mít husí kůži jako před 20 lety :-).A proto mě to moc zahřálo u srdíčka…Dracula se mi moc,moc líbil i po těch 20 letech..a určitě si vstupenku ještě jednou koupím a půjdu se znovu na něj podívat..protože to opravdu stojí za to…
    Klobouk dolů a jen tak dál…Přeji muzikálu Dracula,mnoho štěstí…
    Taktéž souhlasím se 100% recenzí !!!


  • Charlie

    Lucka:
    Já si zase myslím, že už třeba jen kvůli tomu, že se HDK jmenuje HDK a je poslední svého druhu minimálně v Praze, tak si představení živý orchestr vyloženě žádá a s half playbackem by to byla pěkná ostuda…


  • Sukie

    Po téhle recenzi a prohlídnutí fotek se už těším až vyrazím do Prahy.
    Dracula je bezesporu klasika české muzikálové scény a ta hudba bude pořád krásná.

    Překvapilo mě pár nepatrných změn v kostýmech a myslím, že tyhle změny jsou opravdu pozitivní a vypadá to hodně dobře. Novým alternacím to v kostýmech sluší a myslím, že katastrofální jejich výkon nebude. Jediný koho si opravdu představit nedokážu je nový Dracula Lukáš Kumpricht, ale věřím že i on to zvládne dobře.

    Díky za pěknou recenzi


  • Bidnik

    Lucka: Pokud si chcete poslechnout aranzma, na ktere jste zvykla, tak si spis pustte cedecko, to bude furt stejne:-) ale prece nemuzete chtit, aby muzikalove predstaveni nedoprovazel zivy orchestr. Ano, v Praze to tak rada divadel dela, aby usetrila, ale to je spis smutne. Zivy orchestr tomu dodava neco navic, i kdyz treba hraje nepresne, je maly nebo jakykoli, porad posloucham vykony hudebniku, nikoli pocitace – to bych si radeji pustil to cd ci dvd a nemusel bych platit vstupne. Pustit CD umi kazdej, ale nastudovat a interpretovat dany kus uz tak jednoduche neni.
    Stezovat si, ze hudba neni z playbacku a tudiz neni takova, na jakou jsme zvykli, mi prijde stejne, jako by si nekdo stezoval, proc nepustej z playbacku i Machalkovou – driv ji to zpivalo lip, tak mohli pustit nahravku – nebo proc je tam Hulka zive a radsi nepromitaji jeho vykon z 95., precejenom vypadal asi lip;-)


  • Michael

    Chtěl bych se optat v Karlíně proběhl křest cd a dvd Draculy ( jedná se o nahrávku z Hybernie nebo nově natočený záznam z Karlína ) děkuji za vysvětlení


  • Andrea Ulagová

    Michaeli, byl to křest DVD s dokumentem o přípravě Draculy z Kongresového centra, kdysi se prodával na videokazetě. CD je výběr hudby s umělci z různých uvedení, verze Karlína zatím chybí.


  • Michael

    Andrea : Děkuji moc za vysvětlení


  • Petr Kosar

    To Marcelina: jakou souvislost ma nepsani o Magde a to komu tenhle web patri?
    Odpovim si sam: zadnou. Web patri mne a jestli se tu o nekom pise nebo nepise nijak neovlivnuju.
    Predesla diskuse byla uzavrena pouze z duvodu osobniho napadani ucastniku a uzavrela ji redakce, nikoli majitel webu.


  • Tereza

    Sto lidí, sto názorů.
    Šla jsem na Draculu s obavami, protože verze v Hybernii mě osobně vůbec nenadchla, spíš naopak.
    Když jsem seděla v Karlíně a Dan Hůlka zbořil zeď v klášteře, naprosto přesně se mi vybavily pocity, které jsem měla, když mi bylo dvanáct a byla jsem na Draculovi poprvé v KCP.
    To totální ohromení nad tím, že je někdo schopný složit takovou dechberoucí hudbu, to, že je někdo schopný to takhle zazpívat.
    Takže já se rozhodně chystám jít do Karlína znovu. Samozřejmě, není to takové jako “poprvé”, ani nemůže být, ale fakt se jim to povedlo. A jen dobře, že není zkrácena první půlka, ale druhá, když už to muselo být.
    A myslím si, že živý orchestr je rozhodně velkým přínosem. Fakt byste tam radši poslouchali tu úžasnou hudbu z cédéčka???


  • Svatouš

    Díky neplánovaně získaným lístkům ( dar) jsem měl možnost vidět Draculu dvakrát. Marian Vojtko je skvělý, Lukáš Kumprich také. Eva Burešová velmi příjemně překvapila, Kamila Nývltová se proti výkonům v Hybernii zlepšila o 200%. Krvinky mě neuráží, Kateřina Matyašová je skvělá, její kolegové velmi dobří. Živý orchestr je jediná věc, které je opravdu výrazným zlepšením.
    Scéna je něco mezi Kongresákem a Hybernii, bohužel propadlo které zajíždí čtvrtinu následující písničky diváka ruší. Stejně jako tanečnice připravujicí se za Lorraine v podzemí.
    A taneční stránka představení ? Nejslabší. Nevím zda to je tanečníky, nebo choreografem, ale tohle už opravdu nechci znovu vidět. Raději spatlané DVD z Hybernie.
    A diskutované režijní úpravy ? Nevadí, ale nechápu důvod proč. Uspokojení něčího ega ?


  • Adam

    Dracula bude vždycky skvělý, jen pokaždé jiný. byl bych zvědavý na Pepu Vágnera, v Hybernii byl skvělý, i v Mydlářovi. Tanečně už nikdy nic tak dobrého jako bylo UNO asi neuvidíme, současná Karlínská company je pořád nadprůměrná. Rád se zajdu podívat i na pana Kumprichta. Jen kdyby divadlo zveřejňovalo obsazení.


  • tom

    Zveřejňování obsazení v HDK se nedočkáme. Nechápu to, když ostatní divadla obsazení zveřejňují na svých stránkách, proč HDK ne! Vžyť by stačilo na stránkách divadla alespoň ten den uvést obsazení učinkujících.


  • Bidnik

    Tohle zrovna docela chapu. Kdyby bylo zverejnovano obsazeni, tak predstaveni s Hulkou by byla vyprodana na mesice dopredu, protoze je to “star” a reprizy s Kumprichtem by byly poloprazdny, protoze ackoli je super, nikdy nebyl na titulni strane Blesku.
    Naopak myslim, ze takhle je to dobre – ti, co tam jdou na Hulku, sice budou nejdriv zklamani, ze hraje “nakej neznamej”, ale na konci si reknou, ze byl dobrej a postupne se treba bude dostavat do povedomi jako dobrej zpevak :-)


  • Dana

    Lukáš Kumpricht je úžasný zpěvák s nádhernou barvou hlasu. Moc mu přeji, že roli dostal a snad ho to posune k dalším rolím. Zaslouží si je.


  • tom

    Myslím si, že zveřejňovat obsazení alespoň ten den, by problém být neměl ?


  • Bidnik

    Tak je do samozrejme diskutabilni. V opernim svete se treba obsazeni objevuje mesic dva dopredu. Ale tam zase nezpivaji skoro zadne “celebrity” zname z bulvaru. A zase je pravda, ze kdyz treba v Otellovi, ktery byva normalne poloprazdny, hostoval dve predstaveni Jose Cura, Statni opera byla plna az po strop – a to i pres vice nez zdvojnasobenou cenu vstupenek. Cura je slavny pevec a divadlo bylo vyprodano i presto, ze jeho vykony uz nejsou zas takove terno, jako driv. Ale proste je to Cura, tak bylo plno.


  • janule

    Ještě k tomu původnímu obsazení – jak tu někdo psal, že většina je původní. Takže:
    Dracula: Daniel Hůlka, Daniel Landa (pár představení), Tomáš Bartůněk, Petr Dopita, uvádí se i Jan Apolenář (zřejmě jako understudy) – jen Dan Hůlka
    Lorraine: Lucie Bílá, Magda Malá – ani jedna
    Adriana/Sandra: Leona Machálková, Linda Finková, Katarína Hasprová – ani jedna
    Šašek/sluha/profesor: Jiří Korn, Jan Apolenář – ani jeden
    Steven: Zbyněk Fric, Pavel Vítek, Pavel Polák – ani jeden
    Kněz: Tomáš Trapl, Jan Apolenář – ani jeden
    Nick: Richard Genzer, Martin Pošta – oba
    Nymfy: Hana Křížková, Andrea Fabiánová, Radůza / Linda Finková, Renáta Drösller, Monika Absolonová / Magda Malá, Monika Absolonová, Sylva Schneiderová – Hanka, Sylva a Renata
    Krvinky – zpátky jsou Katka Stryková a Jurij Kolva.
    Takže o většině se nedá mluvit ani náhodou!!
    Jen aby bylo jasno – nepopírám, že by bylo príma vidět a hlavně slyšet Draculu v původním obsazení (Magda Malá i Katka Hasprová mě tenkrát naprosto dostaly), ale dala bych přednost koncertnímu provedení, protože na jevišti to může vypadat až směšně – skoro padesátiletá Leona Machálková rozhodně nepůsobí jako sladká naivní diva (viz foto s Vágnerem, kde vážně působí spíše jako jeho matka) – a pokud si dobře pamatuji, u jiných muzikálů to tu bylo silně kritizováno. Myšlenka “pocta po 20 letech” navíc stejně ztratila význam – nejen obsazením, ale i prací na muzikálu, kde především Hesova práce dostala na frak – jak libreto, tak hlavně choreografie v druhé půlce.
    Nejsem si jistá, zda bych i po tomto provedení byla tak nadšená jako jsem byla před dvaceti lety – je fakt, že i já jsem byla před dvaceti lety jiná a prostředí bylo jiné… (a nutno přiznat, že i tehdy byl Dracula až na druhém místě mého soukromého žebříčku, kterému vévodil JCHS)

    Mimochodem, je k sehnání nahrávka nebo ukázka Romana Vojtka v roli Nicka?


  • marci

    Na ******* je nahrávka Draculy z 28.2.2015 s Lukášem Kumprichtem a je to opravdu bomba. Už jsem ji poslouchala několikrát a ačkoli je dost nekvalitní, tak Lukášův hlas a zpěv je perfektní. Mám lístky na červen a doufám, že ho uvidím i naživo. A to jsem se nedávno ještě těšila na Dana nebo Mariána a obávala se, abych nenarazila v roli Draculy na Lukáše. :-) Teď si ho přímo přeju!


  • Miloš

    janule, kdyz uz cerpate z wiki, tak nezapominejte, ze prvni uvedeni bylo v letech 1995-1998 a trochu se vam vytratilo obsazeni v prubehu casti uvadeni.
    Lorraine: Leona Machálková
    Šašek/sluha/profesor: Tomáš Trapl
    Kněz: Ivo Hrbáč
    Ale to je asi fuk. A jak sama pisete, jak uz tu zaznelo, v tom samem prispevku, ktery uvadite, tak Karlin nesliboval uplne puvodni obsazeni. Draculovi zdar a ja se tesim na dalsi navstevu, stoji to za to :-) A vy, janule, se bezte do Karlina podivat take, nez porat psat dokola, kdo hral nehral, hraje nehraje :-)


  • Marta

    Já jsme měla to štěstí, a 28.2. jsem Lukáše viděla. Pro mě jednoznačně největší překvapení – je úžasný. Znám Lukáše ještě z dob TaFa, a jsme za něj moc ráda, že tuto příležitost dostal, ujal se jí bravurně!! Původně jsem šla záměrně na Mariana, a pokud půjdu znovu, budu se snažit najít si termín Lukáše.


  • janule

    Ja uz tam prave byla, proto jsem napsala, ze tohle by me neziskalo. A puvodni obsazeni je tohle, nikoli to, co nastalo po trech letech hrani….


  • TerezaB.

    Abyste se tady někteří nezbláznili stále z “původního obsazení”. Dracula je skvělý muzikál a jestli je tam málo nebo hodně původních představitelů, je úplně jedno. Hlavní je, že je Dracula zpět. Hudba je nádherná a ta dělá Draculu Draculou. Lukáš Kumpricht např.je skvělý. Je skvělý Zoser v Aidě, jako Draculy jsem se ho trochu bála, ale naprosto mě přesvědčil. Eva Burešová také výborná. Naopak L.Machálková se mi na mladičkou Looraine už nehodí. Dracula po 20 letech jako pocta autorům neznamená přeci automaticky původní obsazení. Někteří už si netroufnou a někteří, kteří si troufnou, už by také neměli. U Bídníků některým vadila T.Mátlová jako Cosetta a u Draculy nevadí nic? Všechno se vyvíjí a nové tváře Draculovi jen prospějí. Muzikál je skvělý a všem ho doporučuji. Ale škarohlídům je asi zbytečné něco říkat.


  • thenardierdier

    A vam prijde normalni,ze karlin avizoval co nejpuvodnejsi cast a vedle padesatileteho hulky daji jako jeho milenku dvacetiletou buresovou???to tomu dilu prospelo???a mimochodem vsechny komenty ke zmene obsazeni karlin na svem fcb hrdinne maze…za 50mega dotaci za sezonu opravdu sluzba verejnosti jak fik


  • Bidnik

    To jak se tady furt resi puvodni obsazeni je vazne trapny. Je uplne jasny, ze ti co tady brecej, ze neni puvodni obsazeni, by jako prvni breceli, kdyby puvodni obsazeni bylo, ze uz na to davno nemaj vek a ze nemaji soudnost.


  • Ferda

    Já bych ještě hlasoval pro návrat původních uvadeček a šatnářek, jinak do Karlína nepůjdu! :-D


  • PLuto

    To, že obsazení není až tak původní, mi tolik nevadí. Spíš by mi vadilo osekání příběhu a hlavně “zabití” tanečních scén a obecně choreografie, což se výrazně podařilo už v Hybernii a bylo to hlavní důvod, proč jsem na představení nakonec nešel. A vzhledem k napsanému mě ani tohle uvedení v HDK příliš neláká…


Novější komentáře »