Muzikál Robinson Crusoe připluje na české hrady a zámky

Stejně jako osud hlavního hrdiny Robinsona Crusoa ve stejnojmenné knize spisovatele Daniela Defoa, ani osud nového muzikálu nebyl snadný. Pouhý týden před plánovanou premiérou v roce 2018, tehdy s názvem Robinson – námořník z Yorku, ukončilo Divadlo Hybernia spolupráci s původní producentkou. Důvodem byly její relativně dlouho rostoucí dluhy vůči Divadlu Hybernia. Muzikál tedy definitivně skončil a dvakrát přesunutá premiéra se vůbec neuskutečnila. Nepříjemnou skutečnost museli prodýchat nejen autoři muzikálu, ale i všichni účinkující.

K posunu došlo v následujícím roce, kdy se jednoho z pracovních setkání autora hudby Zdeňka Hrubého a zpěváka Daniela Hůlky zúčastnil i producent KVArt Production Jiří Dušek, kterého neutěšená situace kolem autorova muzikálu nenechala chladným. Slovo dalo slovo a domovskou scénou pro muzikál Robinson Crusoe se stalo Divadlo Na Maninách v Praze. Původní termín nové produkce na podzim 2020 však zhatila vládní pandemická opatření, takže i tato premiéra musela být dvakrát odložena a její nový termín byl stanoven na 16. září 2021.

Muzikál se však představil již koncem května v Divadle Na Maninách jako výjimečné představení s omezeným počtem diváků a bude také uveden na letních scénách českých a moravských hradů.

Z původního obsazení zůstalo v nové inscenaci jen několik herců a výměna proběhla i na pozici režiséra. Novou inscenaci režíruje Václav Knop, sám s rozsáhlými hereckými zkušenostmi v divadle a televizi. Autorská sestava však zůstala stejná – autorem hudby je skladatel a producent Zdeněk Hrubý, scenárista, dramatik a autor rozhlasových her Ivan Hubač je autorem libreta a textů se zhostil Jan Krůta, český textař, publicista a spisovatel.

Pro skladatele Zdeňka Hrubého je Robinson Crusoe jeho prvním muzikálovým dítětem. Hudbu pro něj psal šest let, v představení zazní více jak dvacet kantilénových písní.

Dlouho jsem hledal ojedinělý titul, který ještě nikdo nezpracoval do muzikálové podoby. První nápad přišel asi před deseti lety, kdy mě napadl právě Robinson. Od začátku jsem věděl, že jako představitele hlavní role chci Dana Hůlku, protože se mi vždycky líbilo, jak Dan zpívá a oceňoval jsem jeho pěvecké kvality jako interpreta, i proto, že on sám má rád velké melodie,“ říká Zdeněk Hrubý.

Následovala strastiplná cesta hledání autorského týmu. „Zpočátku se dost lidí obávalo, že Robinson bude na pustém ostrově spíše one man show než muzikál a neměli představu, jak by se toto téma dalo zpracovat, ale já jsem již od začátku měl pár nápadů. Po delším přemýšlení jsem nakonec oslovil Ivana Hubače, který napsal libreto a Jana Krůtu, který je autorem textů. Ivan se s tím vypořádal doslova šalamounsky, polovina děje se odehrává v Londýně, střídavě s pobytem Robinsona a Pátka na ostrově a celé se to prolíná se spisovatelem Defoem, který vysvětluje, proč napsal příběh tak, jak se odehrává, až se dostane do svého finále. Ale to zatím nebudeme prozrazovat,“ dodává autor hudby.

Zdeňku, v České republice jsme od 90. let svědky muzikálového boomu, na jevištích se střídají světové produkce s domácími autorskými díly. Jaké jsou podle tebe tedy atributy úspěšného muzikálu?

Základem všeho je vždy příběh a vždy v něm musí být alespoň jeden hit a melodie, které se vryjí do vaší paměti, když opouštíte divadlo. V Robinsonovi je to tak na polovinu, objevují se tady symfonické kousky, ale občas i moderní zvuk. Mým vzorem byly například muzikálové produkce Lion King nebo novější The Greatest Showman. V České republice je třeba být opatrnější, jsme specifické publikum, novinky se tu přijímají velice opatrně, takže hudební složku je potřeba pečlivě vyvážit. Každopádně základem všeho je vždy melodie,“ doplňuje Zdeněk Hrubý.

Na otázku, zda mu pomohly bohaté zkušenosti s disco a pop music, říká: „Muzikál je samozřejmě úplně jiná liga, ale už v té době, kdy jsem v 90. letech dělal popové věci, byla pro mě základem melodie. A toho se držím dodnes. Aranžérsky to ale samozřejmě bylo potřeba udělat jinak. Maličko jsem si pomohl, a to uvidíte v přídavku na konci muzikálu, že jedna z posledních sborových věcí je jakoby „zremixovaná“.

Autorem libreta je český scénárista Ivan Hubač. Ten stojí, mimo jiné, za libretem muzikálu Jack Rozparovač, filmu Lída Baarová, či je spoluautorem scénáře detektivního seriálu Zločiny velké Prahy. „Když mě oslovil autor hudby, abych napsal libreto založené na Defoeově románu, chvíli jsem si myslel, že se zbláznil, protože v literární předloze vystupuje většinu příběhu pouze Robinson, později se přidá Pátek. Takže jsem chtěl nejdřív tuto spolupráci odmítnout s tím, že to nebude fungovat. Pak jsem o tom přemýšlel a napadla mě druhá dějová linka, konkrétně Robinsonův příběh v Anglii. A tak se začal rodit celý příběh.”

Textů písní se v Robinsonovi zhostil Jan Krůta, který vystudoval český jazyk, je autorem třiceti knih a napsal více než 1300 textů, mimo jiné pro Karla Gotta, Helenu Vondráčkovou, Hanu Zagorovou či Dalibora Jandu. K spolupráci autorského týmu dodává: “Hudba byla hotová asi z poloviny, ve druhé půli jsme se Zdeňkem pracovali společně, a to na základě příběhu, který Ivan Hubač vymyslel, včetně postavy spisovatele Defoea, což byl skvělý nápad. Nedokázal jsem si představit, jak by to šlo bez něj, postava byla nosným prvkem, jak vyprávět celý příběh a vygradovat ho. Psaní samotných textů byla krásná práce, hudba byla opravdu dobrá, takže se to psalo poměrně snadno a krásně, je to pěkný romantický příběh.“

Režisér a herec Václav Knop bude na herce dohlížet i na jevišti, kde se bude alternovat s Marianem Rodenem v roli Daniela Defoea. Jako Robinsonův „tvůrce“ vede dialog se svou literární postavou a oba tak rozvíjejí děj muzikálu. „Příběh se snaží vyprávět tak, aby byl zajímavý, překvapivý a aby lidi pobavil, protože život je sám o sobě taktéž tragikomedie,“ dodává Knop.

Nikdy nechci výsledek hned od začátku, s ním je potřeba počkat na generálku. Dávám hercům hodně prostoru a volnosti, ale určíme si nějaké mantinely, ve kterých mohou pracovat. A to dokáže herce velmi rychle inspirovat k tvůrčímu přístupu. Snažíme se vyprávět příběh tak, aby byl zajímavý a aby se na něj diváci rádi přišli podívat. Nepotřebuji žádné ohromující scény nebo námořní bitvu na jevišti. (smích).“

Pro choreografa Tomáše Kuťáka není Robinson jeho prvním projektem, má za sebou bohatou taneční a pedagogickou činnost. Podílel se na muzikálech Shrek a Mýdlový princ a v ostravském divadle na inscenaci Funny Girl, kterou bohužel přerušila koronavirová krize. V Robinsonovi dostal prostor ukázat, co dokáže a předvést velká taneční čísla, na kterých se mohl doslova vybouřit: „Choreografie vznikaly v bolestech, psychických i fyzických, všichni jsme přípravě obětovali spoustu potu, slz a trápení. Myslím, že se mi podařilo dát dohromady fantastickou partu lidí, kteří na sobě celou dobu pracovali, vydrželi a nevzdávali se. Doufám, že to je na našich choreografiích vidět. Pan režisér Knop, možná i proto, že jsem byl před třemi lety součástí Robinsonova původního autorského týmu, se mnou velmi úzce spolupracoval a zřejmě jsem získal jeho důvěru, protože mi doslova nechal volnou ruku, protože už jsem věděl, jak mají taneční čísla vypadat a co by v nich mělo být. Některé věci jsme přepracovali, protože byly koncipovány pro dvacet tanečníků a velké jeviště, použili jsme možná třetinu původních choreografií a celý zbytek jsme postavili nanovo.“

Pro Draculu, Monte Crista, Pána démonů či nejnověji Vodníka v Dvořákově Rusalce, Daniela Hůlku je Robinson jednou z nedémonických postav.

K roli Robinsona se dostal přímo prostřednictvím autora: “Oslovil mě skladatel Zdeněk Hrubý s tím, že mi napsal muzikál, respektive hlavní roli, přímo na tělo. Přišel jsem do jeho studia, poslechl si nahrávky a zjistil jsem, že napsal opravdu krásnou hudbu, která mi připomíná muzikály Karla Svobody. První uvedení muzikálu v roce 2018 znemožnila produkce, ale mám velkou radost, že se konečně díky panu Jiřímu Duškovi, producentovi Divadla Na Maninách, Robinson v září dočká uvedení a svojí velké premiéry.“

Robinsona miluje Daniel Hůlka už od dětství: „Robinsona jsem četl jako kluk snad desetkrát a byl to můj dětský hrdina, tato postava je mi sympatická a blízká. Moje životní zkušenosti mi konkrétně v roli Robinsona moc nepomohly, protože jsem ještě na žádném pustém ostrově neztroskotal (smích), ale určitě z nich částečně čerpám inspiraci pro každou roli, kterou ztvárňuji, ať už v muzikálu nebo opeře.“

Na otázku, zda by samotu na ostrově zvládnul, odpovídá: „Samota pro mě nikdy nebyla utrpením a někdy jsem ji i cíleně vyhledával, takže stejně jako Robinson bych tam mohl nějaký ten pátek přežít, dokonce i bez Pátka. Můj vztah k samotě se změnil s příchodem rodiny, manželky a dcery, protože teď si s nimi užívám každý společný okamžik. S nimi bych určitě v této hektické době na opuštěném ostrově vydržel.“

Radima Schwaba, který se v roli Robinsona s Danem alternuje, divadlo a hudba bavily od dětství. V Brně vystudoval Janáčkovu akademii múzických umění, obor činoherní herectví a po ukončení studia odešel do Prahy. Zde v roce 2000 vyhrál konkurz na hlavní roli Edmonda Dantése v muzikálu Monte Cristo. Současně se začal učit opernímu zpěvu u profesora Reného Tučka.

Do muzikálu Robinson nastoupil trochu později, ale své role Robinsona se zhostil s velkou pokorou, pracovitostí a profesionalitou. O své netradiční roli říká: „Konečně je tady muzikál, který hraje, zpívá a tančí. Role Robinsona je herecká příležitost a zároveň krásné velké zpívání. Těším se na každé představení a už se nemůžu dočkat, až budeme hrát Robinsona na letních scénách. Mám radost, že se zase vše vrací do normálního života.“

Miroslav Hrabě vystudoval činoherní herectví na DAMU v Praze. V roli domorodce Pátka se na jevišti odnaučí jíst lidské maso a naučí mluvit – texty jsou částečně jeho vlastní improvizací. Úloha není náročná pěvecky, autor mu svěřil jen dvě písně, role je spíše činoherní, ale poskytuje Hraběmu možnost se dokonale vyřádit.

Cesta k ní pro něj nebyla snadná, protože věděl, že ho čeká pořádná „divočina“¨. Choreograf Tomáš Kuťák si na něj přichystal taneční překvapení v podobě divokých choreografií a na zkouškách dostal hodně do těla: „Na roli se mi líbí, že je animální a zábavná. Pátek má smysl pro humor a baví se každou drobností. Má neuvěřitelnou energii a srší nápady. Po všech zkouškách jsem zjistil, že je mi v této roli velice dobře a opravdu jsem se do ní zamiloval. Vůbec mi nevadí, že musím do maskérny přijít jako první a odcházím jako poslední. Je to krásná barevná herecká úloha v muzikálu a musím říct, že často ani v činoherních představeních se člověk s takovou příležitostí nesetká. Mám radost z toho, že po té dlouhé pauze jsme se znovu sešli a můžeme hrát pro diváky.“

Divadelní a filmový herec Marian Roden vystupuje v roli vypravěče příběhu, autora literárního Robinsona, spisovatele Daniela Defoea.

O své postavě Robinsonova tvůrce Defoa říká: „Mě se tato postava hraje skvěle, protože jsem na jevišti autorem a hra se ubírá směrem, který jsem sám napsal. Kdyby se děj vymkl kontrole, tak ho dokážu nasměrovat správným směrem. Je skvělé pracovat s takovým týmem lidí, se kterými jsem se mohl potkat při této inscenaci – Ivan Hubač, Jan Krůta a Zdeněk Hrubý. Poslední v tomto čtyřlístku je režisér Václav Knop, protože je herec, dokázal s námi pracovat velmi citlivě a zkoušení s ním bylo velice příjemné.“

Jak sám říká, nikdy v muzikálu neúčinkoval a Robinson je jeho premiérou: „Musím přiznat, že muzikálový žánr, který je fenomenální, jsem v podstatě neznal a nikdy jsem do něj nepronikl jako herec, protože jsem vyloženě činoherní herec a ani toho času nebylo tolik. Což je, přiznávám, škoda, protože pěvecká a taneční vystoupení v Robinsonovi jsou opravdu skvělá.”

Lukáš Randák je jedním z mála herců, kteří měli před třemi lety účinkovat v původním muzikálu, a v produkci se objevuje jako mladý Robinson, zamilovaný do mladé Mary. Jak sám říká, má rád typy milovníků, kteří na jevišti bojují s láskou, ztrácejí ji a doufají, že se znovu objeví: „Takovou velkou lovestory jako v Robinsonovi už asi ve skutečném životě nezažíváme, ale každý mladý herec si už jako kluk určitě takovou roli vysnil. Takže se vracím do pozdních chlapeckých let a zažívám příběh pravé velké lásky.“

Z divadelních prken se Lukáš přesunul do role produkčního opery v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích. Původně to měla být jen dočasná záležitost, ale jak sám přiznává, začalo ho to bavit a nové práci zůstane i nadále věrný. Ambice režírovat nemá, ale vždycky ho bavilo něco organizovat: „Zorganizoval jsem si několik vlastních koncertů, kde jsem také zpíval. A to, že to teď můžu dělat profesionálně v divadle, je můj splněný sen. Je to druhá strana barikády, ale tahle práce mě naplňuje a baví, vždycky se snažím dělat to, co mě v životě baví.“

Marianna Polyáková je Slovenka, která působí v Praze. Vystudovala bratislavskou konzervatoř a následně muzikálové herectví na brněnské JAMU. Diváci ji mohou znát z muzikálů Kat Mydlář nebo Voda (a krev) nad vodou, v Ostravě hraje v inscenacích West Side Story a Cats. Její cesta k Robinsonovi byla poměrně tradiční, prošla prvním kolem konkurzu, postoupila do druhého kola a získala roli mladé Mary. V čem vidí Marianna svou podobnost s Mary? „Mladá Mary je mi blízká nejen mládím, ale i něhou a křehkostí, je empatická a citlivá, možná někdy až příliš. Osobně nejsem ten typ člověka, který má tolik splínů jako ona (smích). Líbí se mi její něžnost a ženskost.“ V herectví vychází ze svých osobních lidských zkušeností a zejména pocitů: „Ve zpěvu je možná ještě obtížnější než v činohře projevit pocit, protože se musíte někde vzadu v hlavě po celou dobu kontrolovat, aby vás tyto emoce nepřeválcovaly. Ale hlas musí být stále pod kontrolou, stále vyrovnaný, koncentrovaný a musí poslouchat. Ale zároveň musí být naplněn emočně.“

Po dlouhém kulturním tichu má inscenace možnost oslovit všechny věkové kategorie diváků svým příběhem, který zaujme, místy pobaví nebo diváky rozpláče.

První představení Robinsona Crusoa se pro diváky odehraje na zámku v Třeboni 19. 6. 2021 v rámci Letních scén, vstupenky možno zakoupit na www.divadlonamaninach.cz.

Slavnostní premiéra muzikálu Robinson Crusoe bude 16. září 2021 v Divadle na Maninách v Praze.