Recenze a reportáže

“Klíč králů” – vysněný projekt Daniela Landy skončil jako polotovar


10. 10. 2012 jsme v Divadle Broadway zhlédli premiéru dlouho očekávaného díla „Klíč králů“ autora Daniela Landy. Kolem této rockové opery se v těchto dnech vznáší obrovské množství kontroverze, stížností diváků oproti nadšeným reakcím Landových příznivců. Kde je pravda? Na to asi neodpoví ani naše recenze…

Král upírů Marian Vojtko

Ústřední osobou „Klíče králů“ je samozřejmě pro mnoho lidí stále kontroverzní Daniel Landa, jehož divadelní tvorba patřila vždy v našem malém českém rybníčku mezi tu nejlepší, nejoriginálnější. I v případě rockové opery „Klíče králů“ se ujal tvorby libreta, textů i hudby. Osobně se řadím mezi příznivce Landovy tvorby, ať již sólové, tak té divadelní, proto očekávání bylo prvotně vysoké…

Dle svých vlastních slov na slavnostní premiéře tento námět nosil v hlavě dlouhých 10 let, až nyní došlo k jeho realizaci. Týden před premiérou však všem svým příznivcům sdělil, že jeho rocková opera má tolik myšlenek, postav a dějových linek, že bude rozdělena do dvou 110 minutových navazujících děl s podtituly „Kámen Bohů“ a „Gryf“. V šest ráno v den premiéry dodal Daniel Landa účinkujícím poslední píseň, která první díl uzavírá. Resp. neuzavírá, násilně ukončuje v tom nejlepším.

Petr Kolář ve svém království

Je opravdu tristní, že muzikál předprodávaný rok dopředu, není ani den před premiérou dokončený a divákům se jen přes Facebook oznámí, že konce se dočkají až v druhém, (snad) závěrečném díle, které se však nemusí vůbec vytvořit. Když odsuneme stranou fakt, že diváci se právem mohou cítit podvedení a vyždímaní (a reakce tomu skutečně odpovídají), tak to není fér ani k samotným účinkujícím a celému tvůrčímu týmu. Již na základní škole nám všem ve slohu vštěpovali, že každé dramatické dílo (ať už je to vypravování, co jsme dělali o prázdninách, nebo Shakespeare) musí mít úvod, stať a závěr. A bez závěru jakékoliv dílo postrádá smysl.

Jak jsem již mnohokrát uvedl, tuto operu považuji ve všech ohledech (byť se jedná o první část) za zdaleka to nejlepší, co jsem já hudebně i textově kdy v divadle vyplodil. Já osobně hodnotím kvalitu i poselství (ano, je potřeba počkat na druhý díl) tohoto díla za nás nejvýš,“ sdělil Daniel Landa dnes na svém Facebooku. Naším úkolem je však hodnotit zhlédnuté dílo, které se v těchto dnech prezentuje v Divadle Broadway.

Markéta Procházková a Josef Vojtek

Základní děj je v podstatě tristní. Ve fantasy světě, nápadně připomínající mix Pána prstenů a Warcraftu, došla voda a králové několika různých ras se sejdou, aby situaci vyřešili. V druhé půli se králové vydají na cestu za magickými kameny, které by měly svět spasit a… To be continued…

Sledujeme změť velkého množství postav s různými motivacemi a cíli. Přesto ani jedno není zřetelné a v podstatě zahaleno tajemstvím. Sledujeme různé bizarní obrazy skřítků a krvavých jatkařů, kteří se vzepřou svému králi… Nechybí tradiční rýpání do vlády či byrokracie. Ani vulgarismy.

Hudba je samozřejmě s typickým Landovým rukopisem, dominují bicí a elektrické kytary. Chybí však výrazný hit, zvláště první půle zní jako jedna dlouhá píseň, z níž na první poslech nevyčnívají žádné hudební motivy či nápady. Přesto je hudební složka originální, nikdo jiný u nás podobnou hudbu neskládá. Jen škoda, že není podkladem pro dílo, které dává nějaký smysl. Poznámku si neodpustíme k omílanému tvrzení, že „Klíč králů“ není muzikál, ale rocková opera. Hledali jsme lupou, ale operu jsme v tom skutečně nenašli. Mohlo by být ovšem zajímavé slyšet například Viléma Čoka zpívat nějakou árii typu „Zahrad Gethsemanských“.

Henrich Šiška a Vilém Čok

Hodnotit jakékoliv další složky představení je nošením dřívím do lesa. Můžete mít dokonalé herce, zpěváky, tanečníky, režiséra, kostýmy, výpravu, cokoliv… Ale když po dvou hodinách absolutní pozornosti na nový fantasy svět s mnoha postavami a rasami, nedostanete ani náznak konce či poselství díla, tak to celé postrádá smysl a nejen já jsem odcházel z divadla s pocitem, že jsem ty dvě hodiny mohl strávit lépe něčím smysluplnějším.

Olej do ohně přilévá stále samotný Landa dalšími a dalšími reakcemi na nespokojené diváky, i fakt, že na oficiálních stránkách muzikálu i divadla není do dnešního dne žádná informace o tom, že je dílo nedokončené a že pro jeho plné pochopení a vyústění je potřeba vyčkat na další díl. I přes neustále omílání, že se nejedná o komerční tah, to stále vypadá více a více pochybně a vrhá na celou produkci muzikálu špatné světlo.

Král jezer Ondřej Izdný s Oldřichem Smyslem

Režie se tradičně ujala Mirjam Landa, plně využívající technických možností divadla. Proč ovšem v takové míře, to je záhadou. Propadla se hýbají snad nejvíce v historii českého muzikálu, snad aby podpořila dynamiku písně. Ale 5 minut zajíždění a vyjíždění herců při zpěvu nepatří ke scénickým nápadům, které by mohly být inspirací. Nejvíce práce si režisérka dala s vedením herců a definicí charakteristických znaků jednotlivých ras a jejich chování, včetně míry napětí mezi jednotlivými králi. V tomto ohledu byl Landův fantasy svět propracovaný a dokázal vtáhnout do děje.

Nadprůměrná je výprava, především kostýmy Romana Šolce, který se na mnoha rasách mohl opravdu plně realizovat. Nebudeme rozebírat různé podobnosti s jinými fantasy, ale kostýmy vypadají skutečně úžasně. Scénografie zcela spoléhá na LED projekce, které jsou sice nadprůměrné, přestavby mezi mnoha zcela rozlišnými prostředími jsou bleskové, ale například oproti propracovaným kostýmům to vypadá, jakoby si scénografové Marek Hollý a Zdeněk Flemiming ulehčili práci. Na pohled to však vypadá efektně a dobře. Neuškodilo by jasnější nasvícení scény, některé obrazy byly přespříliš temné a zamlžené, hercům tak nebylo vidět do tváře a výraz je přeci důležitým hereckým prvkem.

Mocný čaroděj Josef Vojtek

Z premiérového obsazení byli v podstatě všichni sólisté i členové company výborní a jeli na 100%. Těžko hodnotit vývoj jejich postav, který se u většiny zasekl v oné polovině, ale opravdu hluboce obdivujeme jejich nasazení a oddanost dílu, že i přes všechny komplikace a reakce odvádějí svou práci na nejvyšší možnou profesionální úroveň.

Nejvíce nás zaujali: Marian Vojtko, který dominoval jevišti hlasem a upířím projevem, který mu je pravděpodobně souzený; Josef Vojtek jako starý mystický čaroděj ohně; opravdu výborně zahraný skřet Petr Kolář, u kterého jen zamrzelo, že díky nutnému chrapláku neměl tolik prostoru předvést svůj typický charismatický zpěv. Na podivně malém prostoru zaujala také čarodějka Efine Markéta Procházková. Na úroveň sólistů se probojoval Petr Ryšavý, který zaujal hereckým i pěveckým projevem, ze kterého sálalo nadšení a energie.

Vilém Čok, jako roztržitý Ušoun, hrál v podstatě sebe a jeho zpěv ničím nepřekvapil. Ondřej Izdný se po delší době objevil opět na pražské scéně ve větší roli, která mu sedne po všech stránkách. Král lidu Henrich Šiška trpí samotnou postavou, která má být odrazem našich současných vládců, možná až přespříliš přitažená za vlasy. A jelikož jsme jeho postavu nenáviděli, tak ji Henrich pravděpodobně ztvárnil dobře. Král vran Jakub Šlégr byl skutečně takovou černou vránou, vlastně si nepamatujeme žádný výrazný okamžik této postavy, škoda. V dalších rolích se představili Oldřich Smysl, Radim Pátek, Berenika Suchánková, David Bouša, Tomáš Hundža, Martin Šemík, Markéta Bednářová, Barbara Chybová a Michaela Zemánková.

Josef Vojtek s královnou skřítků Berenikou Suchánkovou

Co dodat závěrem?

Na jevišti Divadla Broadway vzniklo dílo, které nemá v kontextu české ani světové scény příliš konkurenci. Originální výprava i fantasy svět, skvělé výkony a nasazení. Rocková hudba, která potěší všechny příznivce Daniela Landy, samozřejmě nechybí nepřetržitý tok myšlenek a kritiky současného světa a politiky. Celé to ovšem nedává v závěru smysl a negativní marketingový oblak kolem muzikálu nás ještě více ujišťuje, že „Klíč králů“ se jako celek vymkl kontrole.

Kdyby si Daniel Landa nechal na dílo více času, zredukoval množství myšlenek, které potřebuje sdělit, a zjednodušil děj, mohl z toho být krásný celovečerní muzikál s koncem. Takhle to je polotovar, za který se 750 korun nevyplatí utrácet. Na druhou stranu se na Facebooku Daniela Landy objevuje tolik nadšených reakcí, že tato divadelní ignorace stavby děje je fanoušky zcela tolerována. Danielu Landovi se opět podařilo vytvořit kontroverzní dílo, o kterém se ještě bude dlouho mluvit… Naše přání však je, aby se muzikály (i rockové opery) psaly tak, jak mají, ve stanovených termínech a rozsahu.

Petr Ryšavý v čele vzpoury

Marian Vojtko, Vilém Čok a Henrich Šiška

Premiérové obsazení po představení

Autorem fotografií z premiéry je exkluzivně pro Musical.cz Kristýna Junková. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, Facebooku apod., ozvěte se nám na e-mail redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno!


Recenze a reportáže
Jak se zkouší “Antoinetta – královna Francie”
Recenze a reportáže
“Les Misérables – Bídníci” v Městském divadle Brno
Aktuální zprávy
V Trháku si zahrají Vojtek, Dejdar, Kubelková či Morávková (+ obsazení)
  • Patrik

    Podle fotek luxus a myslím si že kdyžtam hraje Tom T. a Pepa V. tak to bude dobrý – ti by jen tak v ničem blbým nehrál !!!!


  • Aleš

    Tak jsem si tu včera před uveřejněním tohoto článku vylil své pocity z muzikálu a myslím, že se shodují s tím, co je výše napsané:

    Dobrý den,
    měl jsem možnost vidět generálku v úterý. Abych vše shrnul – z pohledu pravidelného (2x-3x měsíčně)návštěvnívka:

    Hudba typicky Landovská – ani nenadchne, ani neurazí… Začátek představení trapný, nehodící se – myslím p. Hemalu… Děj – první polovina celkem slušná, pochopitelná, druhá půlka má rychlý spád a téměř žádné zakončení. Kostýmy a scéna – přepychové, luxusní, velmi zdařilé…

    Velkým mínusem je také to, že nebyl dostupný program a je velmi složité sledovat nové představení, když nevíte ani jména postav… Kladně hodnotím výkony herců, kteří se k těmto okolnostem postavili s hlavou vzhůru…

    Ačkoliv při výběru vstupenek obvykle nekoukám na cenu, nedám při další návštěvě 750 Kč za toto dílo, ikdyž se mi v podstatě “líbilo”, ale to bylo již zmiňovanými kostýmy a scénou. Připouštím, že někomu se toto může zdát kýčovité. Když vidím prodejnost vstupenek, doporučil bych divadlu snížit ceny vstupného a poté by snad představení byla vyprodaná například jako nedávno uveřejněná Aida…

    Je třeba si uvědomit, že negativní reklama je také reklama, že :-)?


  • Alea

    Po přečtení Pavlovy (věřím, že objektivní) recenze mám ze všeho jeden pocit: Spokojený divák tohoto představení bude jen skalní fanoušek Danovy hudby, který mu leccos odpustí a nebude litovat ceny vstupného za tento výstižně pojmenovaný polotovar. Ostatní ocení kostýmy a výkony umělců, ale převládne u nich zklamání z jakéhosi nedodělku, který je utvrdí v tom, že se to Danielu Landovi poněkud vymklo z rukou, což mě zrovna u něj vážně mrzí. Je jen otázka, jestli se to celé opravdu nedá nějak zastavit, dopracovat i s normálním koncem a pak znovu nasadit do programu, protože takhle by KK nejspíš dlouhé uvádění na scéně nečekalo.


  • lili

    Mě velmi mrzí ten “podivně malý prostor” pro Markétu Procházkovou. Z toho jsem zklamaná snad vůbec nejvíc. Protože jedině kvůli ní bych se na tento paskvil šla podívat, s tím, že budu díky ohlasům a této recenzi připravena na zmatený děj bez konce. Ale takhle? Ty peníze za vstupenku jsou neskutečný v dnešní době.


  • Vojta

    Zhlédl jsem včera, vstupenka mě stála 700 Kč.

    Rada jediná: Pokud nejste fanoušek Landy, nechoďte. I nejmenší částka 150Kč za přístavek je za tento paskvil absolutně přehnaná záležitost. Celá rocková opera je bez “dějekonce,” hudba mi smysl nedávala vůbec, blahořečí se skrytě marihuana.

    Jediná věc, co mě potěšila bylo vystoupení děcek, to mi zvedlo pozitivně náladu, jinak je to děs. Netleskl jsem ani jednou, potlesk ve stoje od ostatních jsem nepochopil vůbec. Špatná práce za 10 let.

    Hodnocení: 4- (Obrovské zklamání, Landa pro mě skončil)


  • aja

    Ještě nedávno jsem uvažovala, že se na představení půjdu podívat, hlavně kvůli obsazení, ne kvůli tvůrcům. Teď už vím, že nepůjdu.


  • terka

    A to já zase půjdu. Takovej průser si přece nemůžu nechat ujít…


  • aja

    Docela drahá sranda.


  • Jakub

    nevim jestli autor clanku bere drogy nebo je fetak odjakziva.. nechapu jak tu muze hlasat, ze se povazuje za Landoveho priznivce, kdyz nevi, ze dokoncovani vseho na cem Dan pracuje se kona pokazde tesne pred uzaverkou. Jenze takovy Dan je a za to ho take vsichni zboznujeme a obdivujeme.. Hlavne, ze ste se naucil pouzivat slovo “tristni” velevazeny pane autore, jedine co tu vsak tristni je, je Vase RECENZE. Zaverem bych chte rici, ze by bylo nejlepsi, aby ti co psali recenzi, o danem oboru aspon neco malo vedeli a ne, aby zenska, ci chlap kter(y)a vystudoval(a) pletení svetrů, psal(a) o rally… S pranim pekneho dne Jakub


  • Monča

    Landovu tvorbu ani nazory nemam rada, na muzikal jsem se nechystala a nechystam, pobavene jen ctu rozhorceni vsech lidi. Musim vsak reagovat na jednu vec, a to je mentalita fanousku DL, viz komentar vyse. Jakmile nekdo nesouhlasi s tvorbou bozskeho Dana, je to fetak… Gratuluji Landovi za tyto priznivce, byl bych hrda!


  • Tery

    Mě, jako odpůrce fantasy žánru toto dílo od začátku niajak zvlášť nelákalo. Teď už mám jasno, že si ho nechám s klidem ujít.
    Nápad s rozdělením muzikálu na dvě představení mi příjde vyloženě k smíchu. To tu snad ještě nebylo.
    Všem fanouškům DL přeju, ať se dobře baví a jsem ráda, že to vím dopředu a můžu si za ty peníze zajít na představení, která pro mě mají vážně smysl.


  • Jakub

    Komentář byl z důvodu vulgárního obsahu a urážek odstraněn.


  • Veronika

    Jakub: Máte palec nahoru za skutečně “konstruktivní” komentář. :)


  • Sukie

    Landova tvorba je vždy něčím specifická… neodsuzovala bych ani Klíč králů i ten je určitě něčím zvláštní a úžasný, a jsou lidé, kteří si v tom to kouzlo najdou. Daniel je zvláštní autor a znám mnoho lidí, kteří nenávidí Tajemství a ani Krysaře a jsou i lidé, kteří tyhle díla milují.
    To stejné se stalo i v Brně na jeho Tajemství zlatého draka…
    Třeba se to ještě vyvrbí v lepší nebo ten zmiňovaný druhý díl bude lepší….. Nicméně je možná i škoda a hlavně to možná mrzí i Dana, že to “musel přeseknout v půli”, věřím, že nerad…
    Názory, že Dan Landa u některých skončil, nechápu, každý se může zmýlit, nebo se netrefit do noty ostatních…

    A ceny vstupného, jsou v každém divadle přehnané.. :-(


  • John McQuack

    Co naděláte, když to prostě z důvodu zdravotních problémů Daniel Landa nestačil dopsat… Místo “řečiček” o druhém dílu bych ale považoval za velkou frajeřinu, kdyby se posunuly termíny premiér, ale to v dnešní době jde těžko, když je zamluvené divadlo, lístky prodány, herci (či zpěváci) nasmlouváni atp. Klíč Králů měl dle autora “hnout svědomím národa” a “probudit lid”, ale místo toho se stal trapnou šaškárnou, která díky nedodělanému konci ztrácí smysl.
    (Btw. kostýmy a výkony Mariana Vojtka, Tomáše Trapla, Jana Apolenáře, Ondřeje Rumla, Tomáše Hundžy, Vandy Konečné-Karolyi – toto obsazení jsem viděl na 2 generálce – excelentní. Dílo jako takové už nebudu komentovat. Své jsem již napsal a Dana Landu mám rád, takže nemíním kopat do psa současnou situací zahnaného do kouta.)


  • Ondřej Doubrava

    Původně jsem se nechtěl vyjadřovat dříve, než Klíč králů uvidím (ještě jsem ho neviděl a nevím, kdy uvidím, ale rozhodně ho z profesionálního a tak trochu i teda profesního hlediska vidět chci. Ale taky by mě zajímalo, zdali byla ve hře aspoň trochu varianta odsunutí premiéry, přece na tom musí Danielovi Landovi nesmírně záležet (pokud to tedy opravdu je životní dilo a ze zdravotních důvodů by to každý pochopil, dělat divadlo by měla být činnost zodpovědná a bylo by to férovější a zase tak neobvyklé by to nebyl. A určitě ani divadelníci nebudou autorovi možnost dílo měnit (nebo v extrémním případě teda dopisovat) během zkoušek, zejména při prvním uvedení vše krystalizuje a ukazuje se co funguje a co ne, takže pořád v pohodě. Nicméně jako člověk, co už trochu ví, jak opravdu naostro funguje divadelní provoz, být autorem, bych si asi příště stanovil absolutní deadline, nikoliv v datum premiéry, ale zhruba začátek “generálkového týdne” (ona jich je i určitá řada neveřejných, proto potom na veřejných vidíte ten muzikál v 99% takový jako na premče) a pak už případně dopsal drobné detaily. Ale u člověka, který má na kontě tolik úspěšných a dobrých děl, bych tuto znalost provozu očekával, v tomto jsem se v panu Landovi celkem zklamal a co vím, tak nejsem sám, nu, snad příště… Ale na Klíč králů se podívat určitě půjdu.


  • aja

    Jakub: Na drogách jste tak akorát vy.


  • Veronika

    Tak nevím co si o tom všem vlastně mám myslet. Na Klíč králů jsem měla zakoupené lístky dost dlouho dopředu a po přečtených recenzích jsem z toho měla opravdu strach, neboť mi přišlo že negativní reakce převládaly. Ovšem myslím si, že díla Daniela Landy tyto protichůdné pocity vyjadřují vždycky. Včera jsem toto dílo shlédla i já a tak mohu napsat svůj názor. Nebudu mluvit o výkonech hlavních protagonistů, protože ty bylo úžasné…ať si říká kdo chce co chce. Příběh měl rozhodně děj, ale pokud někdo jde na toto dílo a nemá rád fantasy, tak se potom nemůže divit. Ano uznávám, že některé role mohly mít větší prostor. Jen když vezmete že čaroděj ohně Strig se na scéně objevil až téměř před koncem první poloviny…ovšem celkově jsem ze zážitku více než spokojená a klidně bych jela ještě jednou. Pokud jde o ceny vstupenek, tak jsou ve všech pražských divadlech dost podobné! Na závěr bych řekla, že Klíč králů je rocková opera, která vzbuzuje negativní pocity hlavně proto, že něco takového na divadelní scéně ještě nebylo.


  • Parala

    Nechápu, proč tady jsou samé negativní komentáře. Mě se muzikál dost líbil. Muzikál neměl konce, protože jak si ostatní autoři komentářů určitě nevšimli, na začátku se uváděl: Klíč králů- První díl … (poddíl nevím)

    Téma: 1
    Děj- 2 (známka jako ve škole)
    Kostýmy- 1 ***
    Výkony herců- 1
    Hudba- 2 (nejsem moc příznivce DL)
    Herci- 1

    Nemám co dodat. Určitě DOPORUČUJI!


  • Radim

    Proč jsou tady negativní komentáře? Protože já si koupil lístek na Klíč králů ne na Klíč králů – první díl. Kdybych dopředu věděl že budu muset ještě jednou vysolit 700 abych dostal celý příběh, tak bych nic nekupoval. Chytrý tah, ostuda!


  • Karel

    Myslím, že takových rozhořčených komentářů znamená jediné; že to v lidech opravdu něco vzbuzuje. Hlavně asi chaos z toho, že neví, kam to zařadit. Není to muzikál to za prvé. Nečekejte romatické slaďáky. Texty typu: miluji tě, lásko má á á á. Tím romantické žánry vůbec nechci shazovat. Zkrátka je to pojmutý rockově. Viděl jsem představení včera večer. Moc se mi líbilo a nebyl jsem jediný, stálo celé divadlo. Otevřený konec mě osobně baví. Odcházíte s tím, že o tom přemýšlíte; jak a co by bylo správné udělat, aby to dopadlo dobře. To si myslím, že je zajímavý a zároveň to ale asi lidé nemají rádi, chtějí konec jakýkoliv, jen ať mají klid v duši, že to nějak dopadlo. A také to ukazuje dnešní dobu. Nikdo nepřemýšlí, jen se přidá k většině. I z komentářů to je bohužel vidět. Někdo napíše recenzi – a ten, kdo to neviděl, řekne: “tak to nejdu”. Ale to ať se každý nad sebou zamyslí. Za mě: obsazení a jejich výkony, scéna, hudba, kostýmy, nový nápady – skvělé. Na druhý díl rád půjdu. S pozdravem K.


  • thenardier

    ano na to nejdu!!!!!když dám za vstupenku celých 700kč,chci hotové dílo a ne paskvil dodělávaný hodinu před premiérou a tudíž nedozkoušený


  • klokan

    Jen tak mimochodem – jak vidím ty fotky. Že jim na Broadway ty mikroporty nelepí rovnou do huby??? Asi šikovnej zvukař.


  • Zdeněk

    já nevím proč se pořád skoro všichni ohání 700Kč vždyt sou na Klíč i levnější lístky a je podle mě blbost dílo hodnotit jen podle recenze já byl dvakrát a příští týden si dám maraton od pátku do neděle


  • thenardier

    znám i smysluplnější využití peněz….podle všeho za tenhle nedodělek je škoda i těch 150kč


  • aja

    Nejen, že je dílo není pořádně nazkoušené ale není ani dokončené. Přesně tak…i 150 je škoda, obzvlášť, když vím, že budu muset dát ještě jednou 150 abych viděla zbytek. Tohle už tu zaznělo taky jednou. Kdo si už kupoval lístky, kupoval si je na Klíč králů, ne na první dílKlíče králů. Asi je trochu hazard kupovat lístky půl roku dopředu a v tomhle případě bych se třeba i na nějaký problém připravila (ačkoliv i v tomhle případě je to nefér), ale tady je problém, že se spálili i lidé, kteří si lístek kupovali týden před premiérou. Tohle je fakt nechutný marketingový trik.


  • vašek

    Byl jsem na představení “Klíč králů 1: Kámen bohů” a dílo mě pohltilo. Nejsem žádný fanoušek Daniela Landy, přiznám se, že jeho tvorba mi moc sympatická nikdy nebyla, ale tohle představení mě prostě dostalo. Z postav jsem cítil tolik vnitřního poslání, obrovský potenciál je rozvíjet dál, že jsem nepřestával zírat. Hudebně i textově se mi dílo velmi líbí a včerejší představení mě přinutilo nejen přemýšlet o další návštěvě, ale také o tom, že musím vidět dvojku. Závěrem chci dodat, že herci (včera Pepa Vojtek, Radim Schwab, Petr Kolář, Markéta Procházková, Filip Gröger, Henrich Šiška, Jakub Šlégr, Ondra Ruml a všichni ostatní) své postavy nehráli, oni jimi po celé představení žili… Za což jim skládám hlubokou poklonu! Díky jim i autorům… Za to, že jsem si v divadle mohl i zapřemýšlet nad smyslem jednotlivých scén, postav a kroků, které činí…


  • Alcina

    Nelíbí se mi, když tu kdokoliv odsuzuje cokoliv, aniž by to viděl. Dát na názory cizích lidí, třeba zaujatých, kteří dílo ani neviděli, není moc dobrá známka inteligence. To odsuzování se tu objevuje pokaždé, když se jedná o něco nového nebo jiného. Když měla K.Nývltová hrát v Draculovi Lorrain, byla tady málem revoluce. Většina ji odsuzovala, že bude hrozná, že se nehodí apod. Výsledek byl, ne-li výborný, tak na první pokus moc dobrý. Nemůžu přece hodnotit něco, co jsem neviděla, natož to odsuzovat. Na každý muzikál jdu s čistou hlavou a teprve po jeho shlédnutí si udělám svůj vlastní názor. Může se shodovat se špatnými zkušenostmi zde sdělenými, ale také nemusí. Nikdy ale nebudu odsuzovat nic, co jsem ještě neviděla, natož takovými způsoby, kterými se zde někteří vyjadřují. Až muzikál uvidím, dám vědět. Třeba se mi nebude líbit, třeba bude, ale dopředu to nemohu říct, nejsem věštkyně.


  • John McQuack

    Souhlas s Radim, thenardier, aja:
    1) dílo bylo prezentované jako Klíč králů, nikoliv Klíč králů 1: Kámen bohů!
    2) před 2. generálkou nám paní režisérka Mirjam Landa (ze zvukového pásku!) oznámila, že autor si nepřeje, aby předpremiéroví diváci viděli konec a že kompletní dílo uvidí až diváci na premiérách
    Takže jaképak řeči o 1. díle atp. Jedná se prostě o nedodělek! Soudný člověk to pochopí, protože Daniel Landa měl vážné zdravotní problémy a jiné starosti. Čas ale kvapil a KK zůstal prostě nedotažený. Toť můj názor, který potvrzují i svědectví jiných, kdy na pozdějších generálkách (já viděl 2. veřejnou generálku v pondělí odpoledne) četl Vilda Čok text z papíru. To v pondělí rozhodně nebylo.
    Nesnižuji tímto výkony Mariána Vojtka, Tomáše Trapla, Vildy Čoka, Tomáše Hundžy, Jana Apolenáře, Ondřeje Rumla a Vandy Konečné-Karolyi – byli všichni excelentní, ale “závěr” díla vše znehodnotil. Tímto nikoho nezrazuji od návštěvy, ať si každý utrácí svoje peníze za co chce, ale já jsem byl silně zklamán a rozčarován.
    Ať si ale každý udělá svůj názor sám!


  • Sel

    :-) Pěkné. Nejlepší na recenzi jsou komentáře. Ale abych nezdržoval. Klíč králů jsem viděl včera (a až dodnes netušil že to byl první díl :-))) ). DL mám poměrně rád a mám rád i fantazy (to jen aby bylo jasno že názor je velmi subjektivní). Musím říct, že ze všech děl DL jsem toto přijal nejrozpačitěji. Přesto za zhlédnutí stojí a ničeho nelituji. Asi mám velkou fantazii, ale i konec mi v podstatě smysl dával a další díl jsem nečekal. A rozhodně za vidění stojí kostými, scéna a výkony herců. Jsem teď strašně zvědav na ohlasy.


  • aja

    Alcina: jestli jsem si správně všimla, většina lidí zde odsuzuje fakt, že dílo bylo rozděleno na dvě části aniž by s tím byl divák obeznámen, nikoliv dílo samotné. A to podle mě bez problémů lze i bez návštěvy divadla.


  • Nick

    Souhlas s ajou… I bez návštěvy divadla mohu bez problémů prohlásit, že tento přístup považuji za vrchol neprofesionality… To, že mi při návštěvě divadla málem vypadly oči z důlku, jak jsem byl v (opravdu velmi nepříjemném) šoku, je věc druhá…


  • Edward Hyde

    Může tady někdo prosím napsat, jak to teda končí? Protože sem viděl 3. generálku, kde Vilda Čok zpíval závěrečnou písničku z papíru. Respektive končilo to v okamžiku, kdy se na balkonech objevili král Havranů a Jezerního lidu. Král ušounů si vysvětlil s králem upírů, jaký kdo má úkol a bla bla bla. Tak jaký je popremiérový oficiální konec? Děkuju :)


  • Pavel Košatka

    EH: Myslím, že přesně takto, akorát nyní zazpívají všichni finálovou píseň (která je mimochodem jedna z nejvýraznějších z celého díla).


  • Zuzana Beránková

    14.10. jsem navštívila tolik propagovanou rockovou operu D.Landy Klíč králů.Jsem z tohoto díla šokována.Příliš dlouhá první část díla,některé scény moc dlouhé,některé zbytečné.Postrádala jsem konec,který muzikál mít musí!Chápu,že manželé Landovi prosazují mladé a začínající herce,ale postrádala jsem ty zkušené zpěváky se zvučným hlasem .Po zhlédnutí tohoto díla jsem nepochopila proč M.Landa vyhodila takové umělce jako jsou Bohuš Matuš nebo Bohouš Josef-zrovna tito 2 mi tam chyběli!!!Na internetu jsem se dočetla,že bude ještě druhý díl-nepojedu!!!Nehodlám totiž zbytečně kupovat 2 lístky na jeden muzikál!2 díly????BLBOST!!!!M.Landa by si měla uvědomit,že zralí umělci se nevyhazují,ty si musíme hýčkat.Ale to je jen můj laický názor


  • Míša

    Tak mě se velice “líbí” věta z recenze: “Naše přání však je, aby se muzikály (i rockové opery) psaly tak, jak mají, ve stanovených termínech a rozsahu.” Víte vy vůbec, v jaké s prominutím řiti bychom dnes byli – kulturně, technicky a vůbec, kdyby všichni pořád dělali vše podle přání zabedněných konzervativců neschopných vidět, natož přijmout možnosti nových cest? Kdyby se všechno dělalo tak, jak se má, nejspíš byste ani nemohli pomlouvat na internetu…

    A komu tady vadí dát 150,- za parádní představení jen proto, že se jedná o dvoudílnou záležitost? Když dáte nějakých 170 za film v kině, který trvá stejně dlouho a má rovněž otevřený konec nebo přes 300 za DVD s tím samým filmem, problém s tím nemáte a tady byste kvůli tomu celé dílo nejradši spláchli do záchodu? Klidně vám vyjmenuju věci od Landy, které se mi moc nelíbily (třeba Touha), ale taky na to nebudu plyvat, aby tam nikdo nechodil a jak divní jsou lidé, kteří tam ve stoje tleskali…

    Byla jsem na Klíči v sobotu, moc se mi to líbilo a aplaus byl na konci tak dlouhý, že herci už nevěděli, jak a kolikrát se mají ještě uklonit, aby nám to už stačilo. Být z Prahy, půjdu ráda znovu. Druhý díl snad bude co nejdřív a určitě půjdu v jednom z prvních termínů.

    Tak tady přestaňte zadupávat do země něco, co jste mnozí ani neviděli; vy, co jste to viděli se zamyslete, jestli jste nebyli znechuceni už před začátkem a jestli to pro vás nebylo právě proto tak špatné a všichni se zkuste omezit na své slušně podané názory a nehaňte to ostatním…


  • VašekM

    Byl jsem 14.10. …vůbec se mi to nelíbilo. Sprosté výrazy, politické narážky, hudba mě nějak nezaujala, texty také ne. Jediné co se mi líbí jsou kostýmy a některé projekce. Jo a program, který mají moc pěkný. To je asi vše a rozhodně se nechystám znovu, natož ještě na druhý díl!


  • Magdalena

    Dobrý den,
    muzikál Klíč králů jsem ještě neměla možnost vidět, sama nevím, zda ho navštívím, ale k tomu se zde úplně vyjadřovat nechci…
    Jen bych chtěla vzkázat autorovi recenze, aby když chce někdo napsat plnohodnotnou kritiku, si nepletl pojmy s dojmy a tudíž si i třeba na internetu vyhledal rozdíl mezi MUZIKÁLEM a ROCKOVOU OPEROU… Možná se už nebudete divit, proč jste v tomto díle nenašel ani známku opery :D Tak trochu faux pas (pokud víte, co to znamená) :P


  • Robert

    Doporučuji každému, aby se nejdříve na Klíče králu šel podívat a pak zhodnotil. Zde blbé kecy jen na základě recenze nebo pár jedinců nelze brát, tak úplně jako jednoznačené vodítko hodnocení pro ostatní. Navíc jak se říká, ne všechno je vhodné pro každého.

    Mě osobně se Klíč králu moc líbil, skvělá hudba, scéna, kostýmy, zkártka vše jak ma být a určitě bych doporučil ostatním. Já na KK půjdu určite ješte jednou :-)

    A že není děj kompletní není úplně tak pravda, ono je to dílo tak zvláštně uzavřené, ale jde si konec domyslet… Nemusí být vždy všechno jako v pohádce. Zkrátka Ladna je Ladna a o tom to celé je.

    Mimochodem Pán prstenů je také uznávané veledílo, ale nevejde se do jednoho dílu…


  • Veronika

    Robert: Povolím si poupravit, Pán prstenů měl tři knihy s podtituly – byly tři filmy – každý se smysluplným koncem. Například Hobit je jedna kniha a budou tři filmy – ale je to ohlášené a tvůrci s tím počítají.


  • Nick

    to Míša: Tak například já jsem šel do divadla s celkem vysokým očekáváním (Landa je Landa, že?) a o tom, že bude muzikál na 2 díly jsem neměl ani tušení… A přesto jsem z divadla odešel téměř znechucen… Takže já už se nemám moc nad čím zamýšlet


  • milanzitka

    Magdalena: Jak sama uvádíte, dílo jste neviděla. Jak tedy můžete vědět, že má opravdu všechny parametry rockové opery? Že se třeba nejedná jen o rockový muzikál? Jen pro úplnost, Klíč králů jsem neviděl, přijde mi však “hnusný” si takhle dobírat autora za něco, v čem má třeba pravdu ;-)


  • Míša

    pro Nicka – A očekával jsi co přesně? Na tom taky záleží… Ovšem je určitě možné, nebo až jisté, že každému se nikdy nikdo a nic nezalíbí, každý má taky právo na svůj názor. Osobně jsem nečekala nic než upíry, vrány a Vojtka + politickou paralelu a nakonec jsem tedy určitě dostala mnohem víc (v dobrém). Příběh mi připadal v pořádku, chytil mě, a i konec by mohl být konečný. Kdyby se neřeklo, že bude dvojka, nechyběla by mi (když už to vím, tak ji ale vidět chci! :,).


  • Jiřina Vosičková

    Též jsem navštívila 14.10.2012 Klíč králů. Mám stejné pocity jako paní Zuzana. První půle byla pro mě bez děje, neupoutala mě. Bylo tam málo zvučných jmen a jejich hlasů. Pánové T. Trapl, J. Vojtek, M. Vojtko to nemohou sami dotáhnout do zdárného konce, přestože podali vynikající výkony. Taktéž jako paní Zuzaně, mi chyběli pánové Bohouš Josef a Bohuš Matuš, ale i Ladislav Spilka, Dušan Kollár, Martin Pošta či Zbyněk Fric. Na druhý díl taktéž nepojedu. Pro mě zbytečně vyhozené peníze. Dám raději přednost jinému muzikálu. Nehledě na to, že to bylo plné sprostých slov a byly tam i děti a dokonce v tom i děti hrají. Abych to uzavřela. Toto se podle mě nepovedlo a byl to pro mě úplný propadák. Doufám, že si manželé Landovi přečtou můj názor, byť je jen prostého laika.


  • Jan Sadílek

    Představení jsem navštívil v sobotu 13.10 v 18:00 a před jeho návštěvou jsem nečetl žádné recenze, takže jsem nešel již předem zaujatý nebo nic neočekávající. Ba naopak jsem se těšil na fantasy muzikál možná první svého druhu v naší malé zemičce zvláště poté co jsem byl přesvědčován z televize či internetu o světových ambicích muzikálu, jeho jedinečnosti a tvrdých přípravách atd. Nejsem velkým příznivcem tvorby pana Landy nicméně třeba jeho Tajemství se mi líbilo, nemám nic proti Kvasce a tak jsem se těšil i na tento muzikál. Z divadla jsem nakonec ale odcházel ve velkých rozpacích. Nebudu se zabývat politickým a jiným podtextem v představení na to ať si uděl každý názor sám podle svého gusta. Na druhou stranu slepit muzikál z několika se opakujících melodií, které hrají stále dokola s obměněnými slovy, to jsem čekal něco víc. Na tento druh muzikálů, kdy se jedna melodie objeví klidně i třikrát za představení jsem zvyklý od pana Davida, od pana Landy jsem to nečekal. Uznávám, že některé písně ač pouze obměněné jsou chytlavé na druhou stranu jich není ani čtvrtina z celkového představení takže ke konci jsem měl dojem, že mi tak půlka děje nějak nezáživně proběhla před očima. Další kámen úrazu je zde již několikrát zmiňované finální useknutí děje a těšíme se na Vás u dílu druhého. Musím stejně jako ostatní uznat, že i já jsem šel na kompletní představení a že je představení rozdělené jsem se dozvěděl až na začátku představení. Jsem u fantasy knih zvyklý na pokračování, nicméně u muzikálu mi to nepřišlo zrovna vhodné s přihlédnutím k tomu, že tak čtvrtinu představení se autor snaží vykreslit náladu obyvatelstva a druhou čtvrtinu se hlavní aktéři pohybují na cestách sem tam tam a sem. Místo toho se mohlo objevit v představení více pěkných písní s upraveným dějem. Chápu, že byl pan Landa vážně nemocný a nestíhal s psaním hudby a textu, nicméně se domnívám, že by mu více sloužilo k profesionální cti odložit premiéru a na díle pořádně zapracovat, mohlo by to pak dopadnou o dost lépe ( je mi jasné, že to není tak lehké jak si to představuji na druhou stranu se nemusely lístky prodávat tak dlouho dopředu.) Takhle bohužel vznikl jakýsi pokus o kvalitní fantasy s nádechem kritiky dnešní společnosti, který je chvílemi fascinující a chvílemi vysloveně nudný. Vyzdvihnout musím ovšem výkony všech herců na kterých je opravdu vidět, že se snaží ze sebe dostat co nejvíce v mém termínu jmenovitě (Vojtek, Kolář, Schwab, Groger, Šiška, Šlégr, Ruml, Procházková a další). Další věcí kterou prostě musím vychválit je vizuální dojem z představení, kostýmy jsou opravdu vyvedené. O projekcích by se pak dala napsat kvalitní recenze sama o sobě, tím ovšem klady končí. Když vše shrnu tak nemohu říct, že bych Klíč králů vysloveně zatracoval už jen kvůli oněm pár písním a vizualizaci, na druhou stranu useknutí děje, politické narážky a opakovanost u mě osobně řadí tento kus na hodně průměrný možná lehce podprůměrný průměr.


  • Radka

    Tak já se taky přidám se svým názorem – z první generálky jsem odešla o přestávce, druhou generálku už jsem shlédla celou a 14.10. jsem byla znovu,abych viděla i tzv.závěr 1.dílu a musím říct, že ač nevyhledávám muzikály/opery od D.Landy, tak se mi to líbí čím dál tím víc. Člověk si to musí naposlouchat – je nádherná hudba, kostýmy, o pěveckých výkonech učinkujících vč. company nemluvě – všichni do toho jdou naplno. A to,že je to 1.díl – no a co, je to něco nového a určitě kvůli tomu nebudu dílo zatracovat a počkám si na 2.díl. A jak už tady napsalo více lidí – jděte se podívat třeba za ty nejlevnější lístky a potom se vyjadřujte.Nikdy se nestane, aby se muzikál/opera a nebo cokoliv jiného líbilo všem. Ať si každý vybere dle svého gusta.Osobně se mi to líbilo a půjdu ráda znovu, navíc musím říct, že od generálek byly provedeny malé úpravy v textech, takže vulgarismů je tam opravdu minimum a hned ty dialogy vyzní jinak.Jediné co bych opravdu vynechala je úvod A.Hemaly-ten je tam naprosto zbytečný.


  • Janko

    A vy si opravdu myslíte, že po tomhle “průseru” se druhý díl bude hrát? A když ano, myslíte, že v DB? :-)


  • Kiky

    Lidičky, já Vám nějak nevím… já šla na představení s tím, že jsem věděla, že je to rozpůlené, měla jsem i pochopení pro Dana, že byl dlouho nemocný, takže nějaké přesouvání premiér asi není jen tak “tak to přesuneme”…
    Takže věděla jsem do čeho jsem šla, a i přes to vše jsem se těšila a měla jsem proč… nevím odsuzujete tu dílo jako takové a nebo jen kvůli tomu faktu, že to bude dvoj-díl? Spíše to druhé zmíněné, že?
    Dám Vám radu, až na představení půjdete, nezaměřujte se jen na ten hlavní námět “vyschnutí pramene” ale taky na dějovou linku okolo, vše se tam děje z nějakého důvodu… možná, že když si začnete všímat detailů okolo, tak začnete vnímat velmi krásný a sakra moc fascinující příběh, plný zápletek a fantazie.
    Klíč Králů není o tom, že přijdete do divadla dát si relax, že se před Vámi odehraje stručný příběh s milostnou zápletkou, takže jako “jako zamilovat, umřít a blablabla…”
    Tady jde o něco více, musíte vnímat text, protože tam se ukrývá hlavolam všech postav a příběhu… pozorujte jejich charakteristiku, chování hlavních postav k ostatním, vnímejte slova a snažte se porozumět…

    Takže, toto je můj názor, samozřejmě, každý má svůj vlastní, takže asi takto :)
    Přeji krásný den :))


  • aja

    Janko 16.10.2012 v 9:31: Myslím, že u nás je možné všechno.
    Míša 15.10.2012 v 21:49: No tak mně se nechce dát 150 za toto dílo už z principu, zkrátka mi vadí autorův přístup. Jedna věc je, že byl nemocný a kvůli tomu se finišovalo “za pět dvanáct “ (to je pochopitelné a uznávám, že odsouvat premiéru asi není jen, tak), ale druhá věc je, rozdělení díla na dvě části…to, že do jedné části se celý děj nevejde už bylo asi jasné dříve než v den první veřejné generálky, kdy to vešlo v obecnou známost. Takže v této souvislosti klidně budu na dílo pli!vat. O jeho kvalitách nemohu nic soudit a tak nesoudím…ty budu schopna zhodnotit jedině pokud někde získám volnou vstupenku, protože, jak už jsem psala, za toto dílo nezaplatím už z principu, obzvlášť, když ani nemám záruku, že druhý díl opravdu bude.

    Jinak mám takový dojem, že se neznáme, takže nevím, jak jste přišla na to, že jsem ochotná zaplatit 170 za kino. Do kina chodím zcela výjimečně a většinou se s snažím uplatnit nějakou slevu, protože za normálních okolností je kino opravdu předražené. A ano, když už půjdu, půjdu klidně na film, který má více dílů, ale pokud se to dozvím až v den premiéry, pravděpodobně k tomu budu přistupovat stejně jako ke Klíči králů.


  • Charlie

    Vlastně až teď po přečtení recenze jsem se dozvěděla, že jsem viděla první díl :-D Byla jsem na první generálce 8.10. v 11 h. Taktéž nám paní Miriam z nahrávky oznámila, že neuvidíme konec. Obě části trvaly cca kolem hodiny. Ještě jsme viděli obětování Krále jezer, úprkem Krále lidí a Krále ušounů, pak někdo zabili Krále vran a byl konec. Ještě nám na závěr zatančila Markéta Procházková s Radimem Schwabem tanec, který se do představení nevešel.
    Muzikál se mi celkem i líbil, odprostila jsem se od toho, že neuvidim konec. V prvních řadách se krásně dostaneme do děje, kulisy, kostýmy, všechno parádní. Taktéž výkony jednotlivých herců, velmi mě zaujal Radim Schwab. Líbila se mi i hudba. Je škoda, že Markéta nedostala větší prostor, těšila jsem se na ní. Zrovna tak Královna skřítků, proč tam neměla jedinou písničku?
    Nicméně jsem byla celkem spokojená, vzhledem k tomu, že se jednalo o generálku za 150 Kč, tak si ani stěžovat nemůžu. Při takových představeních se dá ledasco tolerovat, tomu taky odpovídá vstupné. Taková AIDA měla generálky za normální cenu.
    Ovšem chápu rozhořčení lidí, kteří si koupili někdy před půlrokem lístky na Klíč králů, a ono to je Klíč králů: cosi… Je rozdíl, když člověk chodí pravidelně několikrát do měsíce anebo vyjedete jednou za půl roku a chcete vidět dokonalé představení.


Novější komentáře »