Recenze a reportáže

Je třeba oprášit Hamleta!


Po jevišti běhá Ofélie v džínových šortkách. Její bratr Laertes nemá pod kabátem uniformu, ale černé tričko se stříbrnou kytarou. Královna Gertruda si odložila na opěradlo trůnu housku a dává si polévku. Claudius se postaví doprostřed pódia a zavolá: “Ahoj Zazo!” “Ahoooooj!” ozve se z balkónu.

Skoro to působí tak, že se Janek Ledecký rozhodl zaexperimentovat a udělat ze svého muzikálu Hamlet velmi avantgardní dílo.

Hlediště divadla je ale prázdné, sedí tu jen Martin Pošta, Brigita Cmuntová, a za režisérským pultíkem vystřídal režiséra Roberta Johansona samotný autor. Diváci dorazí až za pět hodin. Je 21. února, jedna hodina po poledni a v divadle Broadway právě probíhá “oprašovačka”. Naposledy se hrál Hamlet vloni v září, je třeba osvěžit si paměť.

Hamlet The Rock Opera

Brigita Cmuntová v hledišti

Zvukovou zkoušku už má za sebou Hamlet – snílek Ondřej Ruml a také Marta Jandová.

Než se začne zkoušet celé představení i s děkovačkou, je třeba projet výstupy, kdy je na scéně nejvíce herců. Začíná se svatbou Gertrudy a Claudia – Láska jenom láska.

Hamlet The Rock Opera Marta Jandova Josef Vojtek

Láska jenom láska

Poprvé to vypadá jako menší zmatek. Ani Janek není příliš nadšen, nabádá všechny, aby si zapamatovali, kdo koho bere za ruku a na jakou stranu se mají točit. “A vy kluci musíte důsledně dělat ty tečky!” říká Janu Kopečnému a Oldřichu Smyslovi, kteří v této scéně rozjíždějí rapové duo Rosencrantz a Guildenstern.

Hamlet The Rock Opera Oldřich Smyls Jan Kopečný

Kluci musí být důslednější v tečkách

Podle Janka se také všichni musí dívat na kancléře, když mluví, protože po králi je to na svatbě nejdůležitější osoba. A dámy musí ubrat na výrazu, když obdivují královnin prsten a šaty!

Janek mluví klidně a jasně, všichni ho poslechnou a podruhé už vypadá scéna mnohem učesaněji.

Hamlet The Rock Opera Marta Jandova

Padá voda z oblaků....

Hamlet The Rock Opera Jan Kopečný Ladislav Korbel Eva Buresova

Náročná disciplína - chytání kytice

Dál by se měla zkoušet píseň Dneska je naposled, ale o slovo se přihlásí Michaela Zemánková, která působí jako vůdčí osobnost celé company: “Já bych raději zkoušela “blázna”.

A režisér-Janek souhlasí.

Teď se ovšem postrádá král a královna. Marta Jandová přijde včas, ale Pepa Vojtek kamsi zmizel.

“Takže jedem.” rozhodne Janek. “A Pepa má pokutu.” Jelikož se všichni zasmějí, je jasné, že to nemyslí vážně. Král nakonec přibíhá s prvními takty a už je jasné, kde se zdržel. Převlékal se do kostýmu.

Hamlet The Rock Opera Josef Vojte Josef Laufer

Pepa má pokutu!

Martin Pošta v hledišti si potichu zpívá s Josefem Lauferem, který se ještě předtím omluví, že nepojede naplno. Takže Poloniova energického tance a vyhazování nohou až k hlavě se dočkáme až večer.

Blázen je odzkoušen a Láďa Korbel s Ondřejem Rumlem by si rádi projeli souboj. Kostymérky a rekvizitářky dorazí později, kluci mají pouze meče a je jasné, že nic nezapomněli, jen Janek je upozorní, že obrana nesmí přicházet ve stejnou chvíli, jako útok.

Následuje pauza, protože se hledá truhla na skladbu Dneska je naposled. Sice se najde, ale chybí v ní šátky a koruny. Ondřej Ruml tedy nasazuje Tomáši Traplovi fiktivní korunu. Pokud jste do teď váhali, kdo vlastně hraje postavu maskovaného “traviče”, tak je to představitel Laerta.

Hamlet The Rock Opera Ondřej Ruml Tomáš Trapl

I bez koruny to jde

Hamlet The Rock Opera

Travič Láďa Korbel

Zatímco Ondřej Ruml opakuje s company energickou choreografii, v pozadí stojí Hamlet – zvíře Vašek Noid Bárta a zkouší s nimi.

Hamlet The Rock Opera Ondřej Ruml

Dneska je naposled.. už po páté

Janek Ledecký je spokojený, energie se podle něj neztratila a zahajuje kompletní projížděčku představení i s děkovačkou. Při duetu krále a královny sledujeme, jak se jeho rty pohybují, spolu Josefem Vojtkem si Janek Ledecký opakuje texty.

Při Dánsko je past nastává situace, kterou by si každý z nás přál. Na jevišti jsou oba dva Hamleti. Ondřej zpívá a Vašek je mu v patách.

Hamlet The Rock Opera Ondřej Ruml Václav Noid Bárta Petr Kutheil

Hamlet - snílek a Hamlet zvíře společně na jevišti, jeden zpívá, druhý hraje

Z milostného duetu Ofélie a Hamleta je rázem trojka. Vašek si opakuje pohyby: pokleknout – přitulit – zvednout ruce – svléknout – odchod na lůžko s beraní kůží. V tu chvíli Ondřej Ruml zastavuje zkoušku, protože chybí prostěradlo. Kostymérky stále nedorazily a zkouška krkolomného svlékání kalhot, která  je podle Ondřeje náročná, musí počkat.

Není znát, že jde jen o “oprašovačku” – všichni hrají a zpívají naplno.

Takže až půjdete příště “na Hamleta” a někomu nějaký ten tón či výška ujede, tak myslete na to, že i na jevišti jsou jen lidé, kteří možná zkouší svoji roli už od rána.

V šest večer už je divadlo plné a další blok muzikálu Hamlet začíná. Pokud jste ho ještě neviděli, máte ještě šanci to tento týden napravit. Připomeňte si také premiérovou recenzi Pavla Košatky , od které se téměř nic nezměnilo.

Ukázky z muzikálu HAMLET The Rock Opera


 

Zastavíme se jen u výkonu Evy Burešové, kterou jsme konečně měli možnost vidět v roli Ofélie. Ta přece jen předběhla obě své kolegyně o pořádný kus. I když není typově dokonalá jako Brigita Cmuntová, má sytý a pevný hlas, který nezakolísá v žádné poloze. Nejpřesvědčivější je ovšem Eva Burešová v té náročnější, herecké části. Šílenství a následná smrt Ofélie vás v jejím podání zasáhne nejvíce a dalo by se říci, že kromě závěru je tato scéna vrcholem druhé půlky.

Hamlet The Rock Opera Eva Buresova Dominika Richterova

Ofélie, další džíny od Hamleta?

Polonia si zahrál ještě Martin Pošta, který překonal vysoko posazenou laťku Josefa Laufera. Zvláště jeho kreace během svatby stojí za pozornost. Martin Pošta nedávno na svém facebookovém profilu oznámil, že končí s muzikálovou kariérou a naše česká scéna tak přichází o velmi všestranného zpěváka a herce, který často dokázal velmi překvapit.

Hamlet má skutečně jedno z nejvyrovnanějších obsazení v Praze, záleží jen na vás, jakého interpreta preferujete.

Autorem fotografií je exkluzivně pro Musical.cz  Kristýna Junková. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, Facebooku apod., ozvěte se nám na e-mail redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno!

 


Fotoreportáže a galerie
Obnovený muzikál ADÉLA JEŠTĚ NEVEČEŘELA v Divadle Broadway má za sebou první kostýmovou zkoušku
Recenze a reportáže
RECENZE: LAZARUS. Mimořádný muzikálový počin, který vybočuje z českého průměru
Recenze a reportáže
RECENZE: Unikátní muzikál “Mauglí” oživuje českou divadelní scénu
  • Mirka

    Opět krásná čtivá recenze.Její přečtení považuji za nádherné ukončení hamletovského maratonu.Děkuji


  • Zdeněk

    “jedno z nejvyrovnanějších obsazení” – špatní jsou všichni tak cca stejně…

    šmankote, kde jste přišli na to, že je Martin Pošta herec???


  • pro Zdenka

    A všechny jste viděl? Skutečně? Že tak rozhodně tvrdíte toto… Navíc mi tam nikdo špatný nepřijde.


  • Zdeněk

    musim souhlasit hamlet má jedno z nejvyrovnanějších obsazení v Praze


  • Bidnik

    To je roztomila reportaz:) ale Hamlet v Broadwayi me nejak nezaujal. Vykony dobre, ale celkove mi to prislo tak nejak bez stavy:/


  • Martin K.

    HAMLET… Společně s Osmým světadílem patří k mým současným srdcovkám.
    Hamleta jsem viděl od uvedení “rock verze” 7x a stále mě to nenudí – ba naopak!
    Víceméně už ale jezdím na určitá obsazení, která pro mě dělají právě Hamleta Hamletem.

    Jako Hamlet mi více sedí typově Ondra Ruml. Byť Noid má pro mě velmi příjemnou barvu hlasu a jeho drsnější projev hlasu mi vůbec nevadí, Ondra je prostě, co se typu týče, dokonalý. Skvěle prožité a herecky též vynikající!

    Ofélie jsem už měl také možnost vidět všechny. Eliška mi z těch všech přišla herecky i pěvecky nejslabší, Evina Ofélie vyniká krásnou barvou hlasu a duet Sestro v jejím podání je krásně plný, ale Brigit je ta křehká a něžná princezna, takže za mě jako Ofélie vyhrává Brigit.

    Claudiusem je více u mě vícě Pepa Vojtek. Má pro mě větší charisma a role “padoucha” mu sedí.

    Královna Gertruda – zde jsou obě dámy vyrovnané a obě skvostné. Paní Leona je snad ještě více tou královnou, ale to už je asi spíš pocitový jev.

    Polonius – těžko říct… Martina Poštu jsem měl jen u prvních dvou představení a jeho taneční kreace při svatbě mě naprosto dostaly! Josef Laufer je skvělý a na svůj věk, to co předvádí na jevišti, zaslouží hluboký obdiv!

    Laertes – po včerejšku říkám zcela určitě: Láďa Korbel. Patrika jsem měl sice včera poprvé a je též výborný, ale Láďovo hlasové údery a rozsah, to fakt člověka ještě víc posadí do křesla.

    Hrobník, principál – více se mi líbí Tomáš Trapl. Juraj má určitě to své, ale Tomáš je Tomáš…

    Helena – Eva Burešová! Dominika není vůbec špatná, ale Eva tomu dává ještě prostě něco navíc…

    Nakonec jsem si nechal roli Horacia. Jak jsem psal v úvodu, jsou ti, kvůli kterým se na Hamleta vracím a role Horacia je určitě jedna z nich. Zde budu poprvé kritizovat. Petr Kutheil, kterého jsem měl z tich 7 představení jen jednou, mě jako Horacio nezaujal. Snad pokud bych neviděl předtím jeho alternaci, řekl bych, že dobrý, ale takhle musím říct nee. Nic proti Petrovi. Má hezkou barvu hlasu, zpívá čistě, ale prostě mi přišlo, že si jen tak “odkroutil službu” a emoce nebyly žádné – jak u něj, tak u mě. Oproti tomu Honza Tenkrát je ten, kterému titul a role Horacia patří. Charismatický, procítěný projev se silným emočním závěrem. Takže za mě jednoznačně Honza!

    Co říct na závěr? I když se jistě najdou Hamletovští kritici, já opět půjdu, jakmile se bude hrát. Kéž by v Broadwayi bylo více takovýchto představení…


  • Peter

    Neskutocny zazitok, Noid – to najlepsie, co clovek moze zazit. Zo zenskych postav jednoznacne vynika Helena – Dominika Richterova. Oproti Eliske ma Dominika silnu charizmu, zenskost, povab a krasny hlas a vynika aj pri tanci a pohyboch v company.
    Idealna zostava>
    Hamlet – Vasek Noid,
    Ofelie – Dominika Richterova
    Gertruda – Marta Jandova
    Claudius – Pepa Vojtek
    Polonius – Pepa Laufer
    Laertes – Lada Korbel
    Horatio – Honza Tenkrat
    Hrobnik – Tomas Trapl
    Helena – Eva Buresova


  • Martin Koželuh

    Peter, nějak se v tom Vašem hodnocení ztrácím… :-) Píšete, že u Vás Dominika vede jako Helena, ale pak hned, že se Vám líbí více – oproti Elišce, která ale hraje Ofélii? Ve Vašem hodnocení pak máte Dominiku jako Ofélii a jako Helenu Evu. Tak buďto jste si jen popletl role a nebo si to holky prohodily a mě něco uniklo…!? :-)


  • Aleš Šnóbl

    V pátek jsem viděl jako Ofélii prvně Evu Burešovou a konečně mohu porovnat: jasná favoritka je Brigita, Eva také super, ale je ještě taková “neostřílená” a Eliška slabý průměr…


  • Lucie

    Tak jsem se dnes i podruhé přesvědčila, že obsazení Elišky Bučkové do role Ofélie byl castingový přehmat desetiletí. Zpěv zoufale nevýrazný, (herectví, pravda, od minule trochu vylepšila) a v porovnání s Helenou Evy Burešové mi bylo Ofélie až líto. Eva jí totálně převálcovala a to samé platí i o Laertovi Ládi Korbela, o Hamletovi v podání Noida ani nemluvě. V duetech s nimi nebyla Ofélie téměř slyšet. Leona Machálková měla problémy s hlasivkami, jak na začátku divákům oznámil Janek Ledecký, ale výkon podle mě podala více než slušný. Velmi mile překvapil Josef Laufer, měla jsem ho už několikrát, ale dnes mi přišel jako pokropený živou vodou, energický zpěv i tanečky, super. No a Noid? Úžasný zážitek, ostatně jako vždy. Velmi důstojné rozloučení se sezónou. Doufám, že se Hamlet zase brzy vrátí.