Recenze a reportáže

Fantom opery poprvé zazpíval česky v GoJa Music Hall. Rozpoutá u nás stejné emoce jako v zahraničí?


Největší muzikálová legenda je konečně v Čechách. 13. září 2014 se v GoJa Music Hall rozezněly tóny slavné předehry a impozantní lustr začal stoupat nad hlavy diváků. Na premiéru jednoho z nejznámějších děl Andrew Lloyd Webbera jsme čekali 28 let. Tak dlouhá doba a proslulá náročnost Fantoma opery z něj učinila nejočekávanější a nejsledovanější událost této sezóny.

Uvedení Fantoma opery je pro naši českou muzikálovou scénu významné, proto jsme se rozhodli, že mu věnujeme dva články, kde vám zprostředkujeme své dojmy. Druhý článek pro vás chystá kolega Ondřej Doubrava, který jej pojme více dramaturgicky, jak je u něj zvykem. V mém článku vám zprostředkuji nejvíce dojmů hlavně z obsazení.

Pro celou naši redakci je Fantom opery srdeční záležitostí, viděli jsme jej na West Endu a všichni jsme se shodli na tom, že to byl pro nás velmi silný kulturní zážitek. O to těžší pro nás bylo samotné čekání na Fantoma opery, kdy jsme napjatě sledovali přípravy a zároveň jsme se rozhodovali, jak vlastně články pojmeme.

Pamatuji si velmi živě, jaké to bylo, když jsem viděla Fantoma poprvé. Zírala jsem s otevřenými ústy, neuvěřitelná atmosféra mě pohltila natolik, že už o přestávce jsem začala shánět lístek na druhý den. Další den se situace opakovala. Byly to tři nezapomenutelné večery. Prožívala jsem absolutní “muzikálovou nirvánu” a tento zážitek u mě zůstal dosud nepřekonán.

Proto je pro mě velmi těžké se oprostit a vyhnout se tak srovnání s českou verzí. Vím, že argument “to přece nelze srovnávat”, je zcela na místě, a i když se srovnání v následujících řádcích stejně nevyhnu, tak jsem schopná se na Fantoma podívat i očima těch, kteří jej uvidí v české verzi poprvé. Ruku na srdce – kdo z vás nemá naposlouchanou hudbu, nebo neviděl záznam představení k  25. výročí?

Fantom opery GoJa Music Hall

FANTOM se poprvé zjevuje za zrcadlem

Ještě nedávno se zdálo být uvedení Fantoma opery v Čechách naprosto nepředstavitelné. Ovšem jak řekl producent muzikálu Dr. František Janeček na premiéře, od chvíle, kdy Fantoma opery viděl, toužil jej předvést i českým divákům. Snažil se dlouhých deset let, než licenci získal, ovšem s podmínkou, že v Praze nebude uvedena replika představení z West Endu. V praxi to znamená, že čeští tvůrci dostali volnou ruku a nemuseli se držet přísných pravidel, na druhou stranu to znamená jistá úskalí, např. udržet kvalitu všech složek tohoto náročného díla.

A tak, když bylo oznámeno, že Fantom opery vtrhne na české jeviště, zavládlo nadšení, ovšem převládala i směsice rozpaků a obav z výsledku. Obavám nahrávaly i bulvární články, které nás bombardovaly zprávami o tom, kdo je s kým zasnoubený, kdo má v kostýmu napěchovanější dekolt, kdo má víc vlasů, kdo zapomněl, že maska nepatří do rozkroku, ale na obličej, nicméně zpětně lze říci, že šlo o velmi dobře promyšlenou strategii, jak dostat Fantoma do povědomí těch, kteří o muzikálech téměř nic nevědí. Možná i díky této mediální masáži začaly mizet lístky už půl roku před premiérou, což je v České republice, kde proslulé Cats z roku 2004 vydržely pouhou jednu sezónu, jev dosud nevídaný.

Fantom opery GoJa Music Hall

Opera Hannibal

Pokud se již klepete na verdikt, jak vlastně česká verze Fantoma opery dopadla, tak vězte, že všichni, kdo se na něm podíleli, k němu přistoupili s velkou zodpovědností a byli si vědomi, jak moc budou pod drobnohledem muzikálové veřejnosti. Jednotlivým složkám díla byla věnována velká pečlivost a zkoušky trvaly dlouhé týdny. Vyplatilo se tedy dlouhé čekání a dokázali čeští tvůrci, že umí zvládnout něco tak náročného, jako je Fantom opery?

Čeho jsem se já nejvíce bála, byl český překlad. Já, jakožto zatvrzelá příznivkyně originálů, a teď nemyslím jen Fantoma opery, jsem občas nemohla na premiérách zahraničních kusů uvěřit vlastním uším, co jsou schopni překladatelé vyplodit. U některých nejmenovaných muzikálů jsem měla pocit, že snad v češtině poslouchám úplně jiné dílo. Jak se mi pak v Goje ulevilo, je nepopsatelné. Jaroslav Machek odvedl tak dobrou práci, že vás český překlad nebude rušit, ani pokud znáte původní texty písní Charlese Harta nazpaměť. Dokonce Raoulovo “umírám láskou” mě dojalo víc, než originální a v podstatě výmluvnější “Christine, I love you”. Překladatel si na českém textu dal skutečně záležet, neztratilo se ani původní sdělení skladeb.

Tolik negativně propíraný zvuk v GoJa Music Hall už naštěstí postoupil o několik levelů výše. Sboru je dobře rozumět, stejně tak sólistům, hudba, největší devize Fantoma opery vás strhne přesně tak, jak by si Andrew Lloyd Webber přál – to vše i díky živému orchestru, umístěnému za jevištěm. Naštěstí se odtamtud neline pofidérní vrzání, jako u jiných inscenací, takže pokud patříte do množiny těch, co milují pořádný zvuk, už se nemusíte bát do Goji vyrazit.

Fantom opery GoJa Music Hall

Padající lustr

Velkou výzvou jsou i dekorace, kterým dominuje tolik známý lustr. Architekt Daniel Dvořák stvořil vskutku úchvatnou scénu, díky které se ocitnete v pařížské opeře a hned vzápětí v katakombách. Žádné složité přestavby pomocí zatmívaček, scéna je nesmírně živá a neustále se pohybuje. Pokud si ovšem chcete tuto podívanou užít kompletní, zvolte zadní řady.

Lustr je opravdu impozantní a už úvodní scéna stoupání nad hlavy diváků vám vezme dech. Ovšem jeho velikost je bohužel na úkor pohyblivosti. Když Fantom slibuje majitelům divadla “katastrofu”, tak čekáte skutečně katastrofu, ale ne kolos, šinoucí se hlemýždím tempem směrem k pódiu, kde se sice zděšeně tváří celá company, ale těžko jim to uvěříte, když vidíte, že by dokázali utéct i po jedné noze.

Na režisérovi Petrovi Novotném ležel úkol nesnadný. Jak bylo uvedeno, dostal od majitele licence volné ruce a mohl si tak udělat Fantoma po svém. Těžko ovšem mohu hodnotit, pokud nechci prozradit překvapení, která režisér nachystal jak pro diváky Fantomem netknuté, tak i pro skalní fanoušky. Některé scény jsou režisérsky zvládnuté dokonale, jsou plné nápadů (scéna v ředitelně divadla, skladba Prima Donna) a pokud tedy srovnáme se zahraniční verzí, tak mnohdy fungují i mnohem lépe. Na druhou stranu jsou tu scény, u kterých budete mít tendence chytat se za hlavu, jak jsou nedotažené, nebo vůbec nevyzní (např. oběšení Buqueta). Velmi smyslně je pak pojatý duet Christine a maskovaného Fantoma v opeře Don Juan, sympatická je scéna s Raoulem a Christine na začátku 2. půlky, kterou v žádné jiné verzi neuvidíte. Občas se hraje i mezi diváky, což je vždy velmi vítaný moment každého představení.

Fantom opery GoJa Music Hall

Scéna architekta Daniela Dvořáka

Jedno zklamání si ovšem neodpustím napsat. Určitě všichni znáte fotografii ze skladby Music of the Night, kde Christine stojí zády k Fantomovi a on jí drží kolem krku a ona má zavřené oči, případně se dotýká jeho masky. Tento postoj v české verzi nečekejte. Detail, myslíte si? Možná. Ale z mého pohledu se jedná o postoj velmi symbolický a pro muzikál typický a dle mého názoru neměl chybět i přesto, že to neměla být přesná replika.

Dá se konstatovat, že až na menší přešlapy se Petrovi Novotnému podařilo tento muzikálový kolos ukočírovat a dobrou práci odvedl i ve vedení sólistů, ale o tom níže.

Choreografie, snad kromě jedné scény, zahrnuje především balet. Petra Parvoničová roztančila i představitelky Christine a stejně tak představitelky Meg, které se musely naučit tančit na baletních špičkách. Tanečně je company sehraná, na Tereze Vágnerové nebo Andree Gabrišové téměř nepoznáte, že na baletních špičkách nestály od dětství. Velmi působivé je taneční sólo otrokáře v opeře Hannibal. Ačkoliv tanec není pro Fantoma opery primární záležitost, nebudete ochuzeni o kvalitní výstupy.

Pokud se řekne “non-replica”, platí to i pro kostýmy a tam se mohl Roman Šolc “vyřádit” dle libosti. Udělal to hlavně v úvodní scéně 2. půlky, ve skladbě Maškarní, kdy je na jevišti skutečně velký počet účinkujících. Z těch barev a rozmanitých kostýmů vás přejde zrak, téměř jistě si je nestihnete ani prohlédnout. Uzdu své fantazii popustil výtvarník i ve scénách z oper Hannibal, IL Muto a Don Juan. Tam, kde se nehraje “divadlo v divadle”, zvolil Šolc střízlivější barvy i střihy. Nejimpozantnější je samozřejmě Fantomům plášť, který mu dodává na přízračnosti, zvláště pokud s ním efektně pohazuje.

Fantom opery GoJa Music Hall

“Maškarní, masky vskutku bizarní!”

A jak dopadlo maskování Fantoma, nebo spíše jak moc znetvořený Fantom je? To by mělo, podle našeho názoru, zůstat překvapením, takže práci maskérek posuďte sami.

V hlavní roli znetvořeného génia se střídají Marian Vojtko a Radim Schwab. Kromě zpěvu se před nimi rozprostřely velké herecké výzvy – přízrak z katakomb, geniální skladatel, milovník hudby, manipulátor, ale také zamilovaný muž, poznamenaný svým znetvořením, zároveň pomstychtivý vrah, který udělá cokoliv, aby dosáhl svého. Skutečně široký záběr a k tomu vysoké pěvecké nároky. Jak se s touto výzvou porvali? Schwab i Vojtko se již v minulosti nijak netajili tím, že Fantom je pro ně vysněnou rolí a zodpovědný přístup je na jejich výkonech znát.

Kdo zná Mariana Vojtka, tak ví, že má občas jisté (zlo)zvyky, jak ve zpěvu, tak v herectví, ale pokud má nad sebou pádnou režisérkou ruku, jsou tyto projevy, které mu občas recenzenti vyčítají, okamžitě pryč.

Už na premiéře bylo jasné, že v roli Fantoma předvedl Vojtko nejlepší výkon celé své úctyhodné kariéry. Pěvecky mu nelze vytknout nic, zpívá s naprostou lehkostí, s určitými částmi si příjemně pohrává a ústředním hitem Hudba noci si získá i své největší odpůrce.

Radim Schwab to má složitější než Vojtko a je slyšet, že se na zpěv musí více soustředit. Byť je na poslech příjemnější Vojtko, u Schwaba lze předpokládat, že s reprízami bude jeho pěvecký projev jistější.

Fantom opery GoJa Music Hall

Marian Vojtko (Fantom) a Michaela Gemrotová (Christine Daaé)

Romantická a tajemná poloha role nečiní obtíže ani jednomu. Schwabovi vždy seděly démonické role a gestikulaci pro ně typickou vkládá i do postavy Fantoma, možná by mohl ubrat na příliš dramatickém kroužení kolem Christine během notoricky známého hitu Fantom opery, kde je navíc vidět, že mu překáží dlouhý plášť, v jednu chvíli si ho namotal  kolem ruky, což esteticky nevypadá příliš dobře.

Křest hereckým ohněm pro oba pány nastává ve dvou zlomových momentech – když Christine strhne Fantomovi poprvé masku a v závěru, kde se v podzemí střetává ústřední trojice. Tam se naplno projeví Fantomova nevyrovnaná povaha, která dává průchod jeho sebelítosti i zuřivosti.

Lepší dojem v nás zanechal Marian Vojtko, i když výkon obou je v rámci tohoto obtížného výstupu značně diskutabilní a zřejmě se do něj musí pánové ještě dostat. Vojtko pojal závěrečnou scénu skutečně maniakálně, u Schwaba musíme použít ustálené spojení o “tlačení na pilu”, méně je někdy více, příliš hysterie už působí spíše úsměvně.

Pravda je, že závěr by ve vás měl zanechat dojem, že vidíte nešťastně zamilovaného muže, co je zcela v koncích. Zda to na vás tak působí, ať už v podání Vojtka nebo Schwaba, už necháme na vás.

Ať už jste fanouškem jednoho, či druhého, nebudete odcházet nespokojeni, i když u nás to až na mírné herecké nedostatky “vyhrál” Vojtko.

Fantom opery GoJa Music Hall

Monika Sommerová (Christine Daaé) a Fantom (Radim Schwab)

U role Christine Daaé je třeba s radostí konstatovat fakt, že skutečně není třeba zvučných jmen na obsazení hlavní role. Stačí sáhnout mezi neznámé umělce a je zcela jisté, že pokud mají tvůrci šťastnou ruku, objeví úžasné talenty. U Michaely Gemrotové a Moniky Sommerové to byl výběr skutečně velmi šťastný. Obě dámy jsou typově dokonalé, čistým sopránem vládnou jevišti, zvládají všechny polohy role. Umí být ustrašenou baletkou, debutující divou, žačkou ovládanou andělem hudby, truchlící dcerou, zamilovanou snoubenkou, a v závěru také sexy kráskou. Ovšem o malý kousek více nás zaujala Monika Sommerová. Je to velmi těžké pojmenovat, nicméně z ní vyzařuje zvláštní něha, kterou přenáší jak na herecké kolegy, tak i na diváky. Díky tomu si odnesete z jejího pojetí emotivnější zážitek, zkrátka “něco navíc”.

Raoul, Vikomt de Chagny, je tak trochu nevděčná role. Málokdy mu někdo přeje, aby to u Christine vyhrál on, všichni spíše soucítí se zamilovaným Fantomem. Na premiéře rozptýlil dohady o nevhodném obsazení díky svému věku Bohuš Matuš. Zapracoval na sobě, výrazně zhubl, takže i největší skeptik by neuhodl jeho skutečný věk. Do role vkládá především svůj nezpochybnitelný pěvecký talent a barvu svého hlasu, skrze kterou vyjadřuje veškeré emoce, ovšem měl by se zbavit gestikulace rukou během pěveckého projevu. Zapracoval i na svém herectví, ale na paty mu výrazně šlape jeho alternant Tomáš Vaněk. Pro někoho možná neznámé jméno, ale svůj talent dokázal už v RENTu a také v menší roli v muzikálu Antoinetta – královna Francie.

Fantom opery GoJa Music Hall

Bohuš Matuš jako Raoul v úvodní scéně

Tomáš Vaněk dal svému Raoulovi naprosto přirozené herectví, takže ve všech polohách této role je naprosto uvěřitelný. Když vyznává lásku Christine, nezapochybujete ani na chvilku, že to myslí vážně, uvěříte mu každé gesto i notu,  jeho zpěv je naprosto suverénní. Vaňkovi se podařilo přímočarý charakter v očích diváků posunout úplně jinam a možná se i přistihnete, že fandíte spíše tomuto Raoulovi, než Fantomovi. S Monikou Sommerovou navíc vytvořil úžasný pár, který chvílemi válcoval herecky a pěvecky i hlavního představitele. A jedna typicky ženská poznámka – v uniformě během skladby Maškarní je Tomáš Vaněk velmi sexy.

Fantom opery GoJa Music Hall

Tomáš Vaněk (Raoul) a Monika Sommerová (Christine)

Roli divy Carlotty Guidicelli si užívá Tereza Mátlová. Sice česká verze ustoupila od italského přízvuku postavy, ale to rozhodně není problém, protože Carlotta není v podání Mátlové italská hysterka, ale sebestředná a namyšlená rádoby hvězda. Na Mátlové je skutečně vidět, jak ji čas strávený na jevišti baví, má možnost ze sebe vyluzovat opravdu velmi zábavné tóny, což vyšperkovává velmi zábavnými grimasami a gesty. Rozhodně jí role sedí více, než naivní Cosetta v Bídnících. Jen do toho kvákání by se mohla víc opřít.

Fantom opery GoJa Music Hall

Carlotta (Tereza Mátlová), Madame Giry a Meg Giry (Tereza Vágnerová)

Madame Giry, učitelka baletu a jediná osoba v celém divadle, která ví, kdo je Fantom zač, se na premiéře zhostila Miroslava Časarová, jméno muzikálem také nepoznamenané, ale díky jejímu ráznému pojetí role si jí zapamatujete. I když se Časarová nevěnuje zpěvu na plný úvazek a ve Fantomovi nemá příliš pěveckého prostoru, zaujme nejen svým projevem, ale také aurou tajemství, která ji obklopuje, což k Madame Giry rozhodně patří.

V roli její dcery, baletky Meg se střídá Tereza Vágnerová a Andrea Gabrišová. Obě křehké krásky, typově naprosto odpovídající, opora Christine v těžkých chvílích. Andreu Gabrišovou si možná většina pamatuje z reality show Cesta ke slávě, kde podávala poměrně nestabilní výkony. Stačil jeden duet s Christine a bylo jasné, že od té doby urazila velký kus cesty.

Další postavy jsou spíše komické, karikaturní. Ubaldo Piangi v podání Nikolaje Višnjakova nemá příliš pěveckého prostoru, nicméně pomocí šílené zrzavé paruky a vousů bylo dosaženo kýženého efektu, kdy máte tendence se smát, kdokoliv se tento otylý mužík v nevkusném obleku objeví v Carlottiných patách. Samozřejmě díky jeho přízvuku dochází i k vtipným nedorozuměním.

Role nových ředitelů divadla Firmina a Andrého nastudovali Jan Urban, Josef Štágr a Petr Matuszek. Tyto postavy vnímám jako ty zábavnější, jako zmatené úředníčky, co se se snaží mluvit do něčeho, čemu nerozumí (tedy do umění). Více tuto definici vystihla dvojice Matuszek/Urban. Oba vkládají do výkonu patřičné pitvoření a gesta, samozřejmě ve snesitelných mezích, Josef Štágr není tolik výrazný jako Urban.

Fantom opery GoJa Music Hall

Ústřední trio v dramatickém závěru

Závidím vám všem kteří jste Fantoma ještě nikdy neviděli a česká verze bude vaše premiéra. Věřím, že většina z vás si řekne, že se jim splnil sen. Určitě budete zažívat ty stejné chvilky “muzikálového opojení”, o kterém jsem psala v úvodu. Jsem přesvědčená, že budete nadšeni.

A pro vás, co jste Fantoma viděli v zahraničí, mám radu: i když to bude obtížné, zkuste se přenést přes pár chyb a také si Fantoma užijete. Ve srovnání se zahraničními verzemi se nemáme zač stydět.
A všichni dohromady můžeme mít radost, že muzikál, o kterém se u nás mluvilo jako o nerealizovatelném, konečně máme možnost vidět. V porovnání s ostatními muzikály v Čechách se jedná o nadprůměrnou show.

Pokud jste stále skeptičtí, tak se běžte podívat na nové talenty, které díky Fantomovi vstoupily na naše muzikálové nebe.

Fantom opery je jeden z nejkrásnějších muzikálů. Užijte si ho tak, jak si zaslouží.

Autorem fotografií je Michaela Feuereislová. Děkujeme agentuře GoJa za jejich poskytnutí.

Praha
FANTOM OPERY znovu ovládl Prahu
Recenze a reportáže
Pražské muzikálové scéně již nechybí Touha
Recenze a reportáže
Nový muzikál Zdenka Merty a Zory Jandové “Nahá múza” – preview (+ video)
  • Caramela

    Dnešní představení Fantoma opery bylo opravdu úžasné. Všichni, kdo ho vychvalují, opravdu nelžou. Nádherná výprava a kostýmy, sladěná company a vynikající herecké a pěvecké výkony.V roli Fantoma exceloval Marian Vojtko, pěvecky i herecky naprosto dokonalý. Michaela Gemrotová jako Christine by také úžasná, křehká a nádherně zpívající. Raul Tomáše Vaňka mě úplně neuchvátil, ale nebyl špatný. Krásná byla scéna Maškarního plesu, tajemné Fantomovo podzemí a vlastně všechno. Fantom je muzikál, který opravdu stojí za to vidět.


  • Karel

    Pro všechny pochybovače o českém Fantomovi… takhle se to dělá v Německu, a je to téměř totožné s Londýnem… co se týká realizační stránky… https://www.youtube.com/watch?v=ywndcf6BDho Myslím, že by se od nás mohli učit :-D


  • Fíla

    Caramelo, které dnešní představení myslíte? Pokud vím, a já obsazení docela dost sleduji, tak Tomáš V. tento týden vůbec nehrál :-)


  • Caramela

    Fíla: Byla změna v sobotu od 19,00 hrál Tomáš Vaněk.


  • Fíla

    No já jen, že byl večer na Antoinettě, to vím, protože jsem tam byl. :-) Tak jestli to spíš nebyl Michal Bragagnolo, Matuše byste asi poznala…


  • Midith

    V sobotu 27.9. Tomáš Vaněk nehrál. Obě představení hrál Michal Bragagnolo…


  • Caramela

    Omlouvám se, ani jednoho neznám, tak jsem se přehlédla. Ještě jsem zapomněla na Terezu Mátlovou, které role opravdu sedí a zpívá nádherně.


  • Majda

    Také jsme včera byli na večerním představení a Raoula hrál opravdu Michal Bragagnolo. A podle mě byl výborný – přesně takhle jsem si Raoula představovala:) A ten jeho hlas! S Míšou Gemrotovou byli navíc perfektně sehraní. Jak zpívali to All I Ask of You, nádhera. Jinak celý Fantom byl úžasný zážitek. Nádherná byla Maškarní – kostýmy se opravdu povedly. Ještě teď mi zní ty melodie v hlavě. Určitě půjdeme ještě jednou:)


  • Mirka

    Pořád čekám a slíbenou recenzi od Ondry Doubravy :D


  • Ondřej Doubrava

    Ondra se poslední týdny musel věnovat primárně své hlavní práci + ještě jedné recenzi navíc, příští týden (doufám, že Musicalovější) by měl být ještě jeden článeček.


  • Midith

    Fantom určitě stojí za to! Akorát je teda dost problém sehnat ty vstupenky..:( Je to už hodně vyprodané. A taky je mi divné, proč ještě 14 dní po premiéře nejsou na fantomovských webovkách žádné fotografie (fotogalerie je už tak rok neaktualizovaná..) Jenom odkazy na bulvár a přitom tam mají nekompletní obsazení (třeba Reyer; u company a baletu nejsou ani fotky ani životopisy). Ty stránky jsou trochu o ničem, což je u tak velkého projektu škoda…


  • Bidnik

    Tak jsem rovnez videli Fantoma a bylo to celkem fajn. Pevecke vykony paradni, Marian (neradim se mezi jeho fanousky) zpival krasne, Gemrotova vyborna, Bragagnolo super, vsichni ostatni taky. Prekvapil me vyborny orchestr (dir. Pavel Kantorik) a zvuk, jaky jsem v GoJe jeste neslysel. Herecke vykony jak u koho, zdalo se mi, jako by chteli byt vsichni jakoby co nejprirozenejsi, nekterym se to darilo (Gemrotova), nekterym mene (Marian), Bragagnolo mi prisel trosku prkenny. Ale zde dost kritizovany zaverecny tercet se mi zrovna herecky zamlouval,to bylo dráma :)
    Kostymy jsou nadherne, scena ohromna, vymakana, dechberouci, ale bohuzel musim rict, ze ta pompeznost, velkolepost a to, jak se tam neustale neco meni a pohybuje, trochu zazdiva ten pribeh a ty emoce. Nejednou jsem se pristih, jak misto deje a vykonu sleduju, co se kde zrovna hejbe a co kde jede, coz me zpetne trochu mrzi. Jako by se v te oslnujici zaplave ruznych efektu herci trochu ztraceli. Lustr a jeho stoupani nad nasimi hlavami bylo impozantni, jeho “pad” byl ovsem spise usmevny. Ovsem nutno podotknout, ze jak bych to vyresil jinak, me nenapada.
    Choreografie krasa, rezie urcite profesionalne odvedena, jen mi prisla jakoby trochu remeslna a bez napadu.
    Kdyz vidim nejake uplne vyborne predstaveni, jeste dalsi den se mi v mysli vraceji jednotlive obrazy a beha mi z nich mraz po zadech. To se po Fantomovi nekonalo, ale i tak myslim, ze stoji za to to videt, uz jen kvuli peveckym vykonum na nasi muzikalove scene nevidanych. Take ovsem musim zminit, ze v mem zebricku Webberovych muzikalu jsou na prednich prickach jina dila. Kdo je vetsi Fantomuv fanousek, jiste bude odchazet nadsenejsi :)


  • Jarda

    No zatím mě trošku překvapuje až moc takových chladných reakcí na fantoma. Přitom Bidnikova “recenze” má hlavu a patu. Pěvecké výkony výborné, orchestr výborný, scéna velkolepá, herecké výkony dobré, tak kde je asi chyba? Co jsem mluvil s lidma co viděly fantoma v zahraničí, tak to pro ně byl málem největší zážitek v životě. Já jsem viděl jenom film a 25. výročí na blu-ray a taky to byl pro mě nezapomenutelný zážitek (zvlášť představení z royal albert hall). No pro mě je narozdíl od Bidnika fantom mezi muzikály č.1 před Bídníky. Jdu příští pátek, tak jsem zvědavý.


  • Charlie

    Měla jsem tu čest doprovodit Bidnika na páteční představení a já osobně jsem teda byla naprosto nadšená, hlavně z výkonů hlavních představitelů. Ač jsem poslední roky Vojtka moc nevyhledávala, zde předvedl naprosto vynikající a dechberoucí výkon, čemuž bych ještě před rokem nevěřila, že napíšu, Gemrotová byla perfektní, Mátlová, Bragagnolo, Gabrišová a ostatní byli rovněž skvělí.
    Scéna je opravdu velkolepá a nádherná, ale moc jsem jí nevnímala jako celek, spíš jsem měla tendence se zaměřovat na různé detaily. Možná to bylo i místem, kde jsme seděli, pro příště bych volila řady někde nahoře. Proto mi možná ani ten “pád” lustru nepřišel nijak blbej, vzhledem k tomu, že jsem ho zaregistrovala, až když mi projel nad hlavou, a to už byl skoro spadlej. :D
    Jediné, co mě vždy vytrhlo z tranzu, byly skřípající či jinak se hlasitě projevující kulisy. Přijde mi to vážně škoda, když je všechno ve velkém stylu a pak tam skřípou tahy… (Anebo je nehezkej program, ale o tom diskuze zase jinde… )
    Doufám, že jim tohle nadšení a snažení vydrží co nejdýl. Rozhodně zajdu znovu a doporučuji :)


  • amichi

    Fantom opery je fasci
    nující zážitek.


  • Kristýna

    Ráda bych pochválila predevsim vykony vsech predstavitelu. M. Gemrotova naprosto super! Velmi se mi predstavitele libili. Ziji v zahranici a do Cech se vracim parkrat v roce a tak jsem Fantoma videla v Londyne i v NY, takze bohuzel musim konstatovat, ze jsem neverila vlastnim ocim, co je mozne z tak nadherneho muzikalu udelat za kyc a nevkusnou podivanou jak z cirkusu… a je to asi těmi lety stravenymi v zahranici, ale takhle u nas ve spojenych statech vypada veselé amaterské vesnické predstaveni… Tohle byla taková broadway po česku. Nechapu ty vybuchy nadseni tady na foru, ale verim ze je to zpusobene spis neznalosti a nevedomosti divaka. Je pravda, ze divakovi v ČR stačí málo a je nadšený z jakéhokoliv pozlátka, ale co jsem v GOJE viděla teda není broadwayská show, ani omylem. Jediné co je na úrovni jsou výkony účinkujících! “Výpravné” ve smyslu střídání mnoha scén to rozhodně bylo, ale nevkusné a často směšné… rozhodně to pro mě nemělo takové kouzlo, šmrnc a úroveň jako kdysi Jesus Christ Superstar ve Spirále. Textu jsem moc nerozuměla. Doufám, že se jednou v ČR dostane té obnovené premiéry, která opravdu bude splňovat parametry světové úrovně po všech stránkách.


  • Lavera

    Když mé příspěvky trvale bezdůvodně mažete, ačkoliv jsou naprosto slušné, tak se tu mějte, jak chcete; nebudu už nadále s vámi ztrácet čas !


  • Linda

    Kdyby si Kristýna přečetla ohlasy na jiné muzikály, určitě by věděla, že divákovi v ČR určitě nestačí jen nějaké pozlátko a není nadšený ze všeho. To u nich v Americe má jistě všechno “jinou úroveň”. Kdyby byl Fantom tak cirkusový, určitě by ho neschválili v Londýně a lidé by ho nechválili. Slova jako “Broadway po česku” mě neskutečně vadí. Proč se pořád podceňovat a naopak vyvyšovat jiné. To nědělá žádný jiný národ.


  • Bidnik

    Jinde nez v GoJe jsem Fantoma nevidel, ale s tim, ze to bylo trochu cirkusacke, musim souhlasit. Podle me je ta scena trochjui prehnana. Krasna, vymakana, ale ucinkujici mi tam najednou prisli az na druhem miste, coz nemyslim, ze je dobre. Ale treba to tak vidim jen ja :-)


  • Jarda

    Já teda nevím, ale Fantom opery sám osobě trošku kýč je, už jen kvůli tomu, v jakém prostředí se odehrává. Ale řekl bych, že to tak úmyslně (hannibal, maškarní, primadonna) a to je právě jedna z věcí, která se mně na něm líbí. Pokud jsou výborní interpreti, zvuk a orchestr tak nemám strach, že bych nebyl spokojen.


  • Caramela

    Jardo, Vaše poslední věta přesně platí. Interpreti výborní, zvuk tentokrát nemá chybu, orchestr hraje skvěle a ta pompézní výprava k tomu opravdu patří. Maškarní ples je přece o barvách a výzdobě.


  • Pavel Košatka

    Lavero, žádné vaše (dlouho ani žádné jiné) jsme určitě nesmazali. Jediné, co netolerujeme jsou odkazy na konkurenční servery a nelegální obsah. Diskuze o Fantomovi probíhá docela nepřehledně souběžně pod 2 články, tam naleznete spoustu dalších příspěvků. Kdybyste měla nějaký problém, prosím napište mi na kosatka@musical.cz


  • Bidnik

    Caramela: Maskarni jo, ale to masivni zlate oramovani,pojizdne steny s lozemi atd na sebe strahava takovou pozornost,ze jako by ucinkujici jen slouzili tomu megakolosu,misto toho,aby scena pomahala vyniknout jejich skvelym vykonum. Coz je skoda, protoze ty vykony jsou vazne super,ale ta scena je trochu zastinuje. Ale kazdy tohle asi vnima jinak :-)


  • Caramela

    Bidnik: Každé velké divadlo má zlaté orámování jeviště.Ty lóže tam museli nějak dát. Možná se mohla zvolit méně výrazná zlatá, ale jde přece o navození představy divadla a divadlo, zvláště opera, má výrazné prostředky.Mě to nijak nerušilo a užila jsem si krásný muzikál.


  • Fíla

    Také nevím, proč někomu připadá, že je to přeplácané, kdy jste byli naposledy v opeře? V Národním divadle, Hudebním divadle Karlín, Stavovském, … to jsou vše velkolepé historické budovy, a přesně o tom je i výprava Fantoma.


  • Bidnik

    No tohle bych teda s Narodnim atd nesrovnaval. Tam je to architektura divadla, ktera je behem predstaveni ukryta ve tme. Tady je to soucast scenografie, tedy soucast predstaveni, tudiz jedna z veci, ktere divak behem produkce vnima. Ale jako maji to krasne udelany, celkove je to ve srovnani s ostatnimi prazskymi muzikaly po vsech strankach vysoce nadprumerne predstaveni. To pisu spis takove svoje subjektivni dojmy :-)


  • Charlie

    Fíla: docela nedávno, a Vy? :)
    Musím souhlasit s Bidnikem, srovnání s jinými prostory není na místě. Já teda osobně GoJu až tak moc nemusím, možná že tam je právě až příliš velký kontrast.


  • Lavera

    Pavel Košatka: beru na vědomí.


  • Bidnik

    Charlie: Na cem jste byla?


  • peggy.kaja

    Já jsem byla 20.9., mé dojmy povětšinou kladné, radim se Fantoma zhostil s více než ctí, upřímně si v té roli nedovedu představit Mariana, který mi už i jinde připadal poněkud slizký, ale Radim je pravý démonický sexy Fantom se skvělým hlasem. Co už bylo trošku horší byla slečna Sommerová – za nos nikdo nemůže( ;-) ), ale hlas mě vůbec nepřesvědčil, občas spíš mečela než zpívala (nesežerte mě, je to subjektivní dojem) a ona s režisérem mi zkazili nejskvělejší scénu v celém muzikálu – The point of no return – kde je ta vášeň a napětí z filmu? Christine se chovala jako k*rva, na celé scéně to vypadalo jako na perverzní scéně divadla z 18. století (ano, vím, že opery v té době takové byly, ale o tom snad muzikál není), prostě hrůza. Ještě mne trošku zklamaly Mme Giry a Charlotta – pokud by se L. Silkenová a Vanda Šípová vyměnily, asi by to házelo jiný dojem, ale osobně jsem Charlottě fandila a Mme Giry se bála :-(. Zaujaly mě detaily, se kterými si režisér vyhrál – např. personál divadla a jeho etudy (kulisáci a karty ve slonovi, …). Celkově jsem nadšená, takhle dobrý výkon celého inscenačního týmu jsem nečekala – dokážu ze svého pohledu Fantoma nominovat na nejlépe udělaný převzatý muzikál u nás.


  • Marius

    Jak je prosím představení zhruba dlouhé?


  • Caramela

    Představení je dlouhé cca 2 hod.45 min. i s přestávkou.


  • Jarda

    Rád bych napsal pár prvních dojmů z dnešního představení Fantoma opery: Nechtěl jsem příliš reagovat na některé předchozí komentáře bez toho, aniž bych fantoma v goje viděl naživo, ale teď už můžu. Doufám, že se tím nikoho nedotknu, ale musím to udělat. No tak jak tady někdo uváděl, že to byl cirkus že snad musel v polovině představení odejít, tak to ani náhodou. Byl to Fantom opery jak se patří. Hodně lidí zná fantoma buďto z filmu nebo z 25 výročí v royal albert hall. No pokud bych měl říct můj subjektivní dojem, tak přestavení v goje je lepší než film a ne o mnoho slabší než Londýnské výročí. Běžné představení na Brodwayi ani v Londýně jsem neviděl. Potvrzuji vynikající zvuk a výborný orchestr.Scéna je velkolepá a určitě není nijak přehnaně rušivá. Jestli můžu tak něco málo k interpretům. Míša Gemrotová byla výborná, jak pěvecky tak herecky(podle mého subjektivního názoru kandidátka na Thalii) 90%. No Marian Vojtko byl dobrý, ale mohlo by to být lepší. Na začátku, při scéně v zrcadle jsem si myslel, že to bude hodně průměrný výkon, ale nakonec jeho výkon gradoval, takže spokojenost 75%. Bohuš Matuš si pěvecky odvedl své, herecky to bylo trošičku prkené, ale rozhodně nezklamal , i když bych si dovedl představil lepšího Raula 65% Tereza Mátlová byla jako Carlotta úžasná. Ta role jí sedí perfektně 90%. Hodně jsem byl zvědavý na české texty a musím říct, že se povedly. Na originál to sice nemá, ale nejsou pocitově o mnoho slabší. Pokud bych měl vybrat 2 nejlepší scény,tak je to pro mě maškarní a scéna na hřbitově. Takže pokud máte fantoma aspoň trochu v oblibě, tak rozhodně zklamaní odcházet nebudete. Celkové hodnocení 90 %


  • Marius

    I když jsem původně byl v řadě odpůrců a pochybovačů o Fantomovi v Praze, dnes jsem naprosto změnil názor. To, co jsem viděl v Goja music Hall, naprosto předčilo má očekávání. Všechno bylo tak geniálně sehrané, naprosto bombastické kulisy. Výkony mě nadchly. Doteď jsem Mariána Vojtka moc nemusel, ale teď musím konstatovat, že jeho výkon byl prostě dokonalý. Michaela Gemrotová je přesně taková Christine, jakou jsem si představoval. Tomáš Vaněk měl všechny předpoklady k tomu být bezvadným Raoulem. Neskutečně mě převapila Tereza Mátlová. Ideální Carlotta. Musím pochválit skvělý orchestr a perfektní zvuk. Jediná aličkost, která mi trochu vadila bylo to, že při scéně Down once more… jel Fantom s Christine znovu na loďce. Nevím, ale tenhle prvek mi tam prostě neseděl. Lepší by bylo, kdyby ji táhnul a ona se vzpírala. I tak bych dnešní představení přirovnal svojí úrovní k 25. výročí.


  • tom

    sobota 4.10.2014 od 19,00 hodin – perfektní představení,M.Gemrotová výborná,T.Mátlová úžasná a role jí sedí,T.Vaněk výborný.Z celkového dojmu – nadšen- výprava i kostýmy suprové,perfektní zvuk.Doporučuji všem!!


  • Jakub

    Marius: Znovu na loďce se v této scéně jezdí i na Broadwayi a potažmo ve všech replica productions. :) Čili toto zrovna padá na vrub originálním inscenátorům. Mě osobně tato scéna moc potěšila, protože se v ní konečně použije divadelní kouř a celá plavba tak dostane onu magickou atmosféru, tak profláklou z Broadwaye (nevím, zda to bylo jen na předpremiérách, ale během titulního duetu jeli bez mlhy, což upřímně nevypadalo nejlépe).


  • Karel

    Včera jsem byl na Fantomovi se ženou a byla to nádhera ! M.Vojtko a M.Gemrotová = bomba. T.Mátlová a P.R.Plasche zpívají naprosto senzačně. T.Vaněk je dokonalý a J.Štágr z J.Urbanem jsou ředitelé jak se patří. Scéna úchvatná a hudba luxusní. Mohu tedy všem vřele doporučit a určitě půjdeme více krát.


  • barmartina

    Asi to sem úplně nepatří ale, snad se nikdo nebude zlobit – koupila sem si 3 lístky na Fantoma Opery 18.1. ve 14:00 a bohužel nemůžeme jít. Tak kdyby měl někdo zájem… 250,- za jeden. Každopádně na výkony jsem velice zvědavá, už kvůli takovým rozporuplným recenzím tady. :-)


  • aknomis

    Můžu se vás zeptat na email? Ráda bych vás ohledně těch lístků kontaktovala.


  • fiona1310

    Tak jsem konečně také viděla tady v Česku. Dovolím si napsat svůj názor. Podotýkám, že jsme viděla 4x v NY, 3x v Londýně a 2x v Las Vegas, takže jsem se neubránila srovnávání :
    Mohu říct, že to bylo moc pěkné. Rozhodně jsem nečekala, že se to zde tak povede. Mohou směle konkurovat zahraničním produkcím. Scéna, kostýmy, vše je skvělé.

    Bála jsem se těch českých textů, ale zbytečně, protože jsem rozuměla asi každé 10.slovo. Docela bych si ráda někde ty české texty přečetla.

    Sommerová jako Christine byla úžasná, krásně zpívá, i když to není zrovna krasavice, ale tím zpěvem to rozhodně nahradí.

    Jak jsem moc chtěla Radima, tak myslím, že je úplně jedno, kdo Fantoma hraje, protože je tak namaskován, že pravá tvář není vidět. Slyšela jsem zpívat Mariana a teď tedy i Radima , jako Fantoma a oba jsou na stejné úrovni. Takže není třeba chtít jít speciálně na toho či onoho.

    Ze jmen, co znám byl akorát Štágr jako Andre a Mátlová jako Carlotta, ostatní jména vůbec neznám. Raoul byl ten s tím divným jménem Bragagnolo nebo tak nějak, nenadchne, neurazí, ale jo, byl dobrý, na poměry určitě.

    Jen se mi moc nelíbila Madame Giry, nebyla moc dobře namaskována, takže vypadala velice mladě, určitě ne jako matka Meg či šéfka baletu. Jméno nevím. Bohužel tam v předsálí nevisel žádný leták se jmény dnešních účinkujících, jak bývá zvykem, nebo jsem já žádný neviděla? Byla tam obrazovka, na které běžela jména všech tvůrců a i dnešních účinkujících, ale abych si ta jména zapamatovala, musela bych u ní stát tak 10 minut a nechat to aspoň 3x proběhnout. Ale to je jen detail, vždyť když na to jdu venku, tak je mi také jedno, kdo právě hraje, jdu hlavně na muzikál jako takový.

    Ve scéně, kde Fantom veze Christine na lodičce by bylo lepší přidat více té mlhy, nevím jak jindy, ale bylo jí tam fakt velice málo, spíš skoro žádná.

    Koukala jsem , co se prodává za suvenýry a viděla jsem pouze 2 druhy hrnků, program za 120 Kč a velký kalendář za 100 Kč. Nekoupila jsem nic, třeba časem sortiment rozšíří.

    Velkým mínusem je sezení, sedadla fakt nejsou pohodlná jako v divadle. Rozhlížela jsem se, kde je dobře vidět a kde určitě ne, já měla sektor A, 6.řada, místa 7 + 8 a viděly jsme s mámou pěkně, lepší by bylo mít místa ještě o pár sedadel ku středu, ale i tak bylo vidět fakt dobře. Ty postranní sektory jsou na nic, tam bych rozhodně nešla ani zadarmo, co tam asi tak vidí? Nejlepší by byl prostřední sektor, někde kolem 10 – 20 řady, nebo i možná výš, ale rozhodně veprostřed.

    Shrnutí: Fantom se tady v Česku rozhodně povedl! Je to takový zlatý střed, samozřejmě originál je originál, ale kdo neviděl venku , tak má obrovskou výhodu, nemůže srovnávat a určitě se mu to bude líbit.


  • barmartina

    Pardon, na kontakt jsem zapomněla – barmartina@seznam.cz


  • Alena

    Dnešní večerní Fantom byl opět skvělý. Měla jsem podruhé ty samé alternace v hlavních rolích (R. Schwab, M. Sommerová, T. Vaněk), což mi ovšem absolutně nevadilo, protože se mi všichni tři velmi líbí. Obecně se mi hodně alternací zopakovalo, takže za mírné srovnání stojí snad jenom Carlotty. Kupodivu teda ani jedna neumí kvákat :-D. Zatímco Tereza Mátlová (u níž tuhle roli považuju za její životní a je pro ni opravdu jak ulitá) celé kvákání vyřešila prostým “kvá kvá kvá”, ty zvuky, které lezly z Lucie Silkenové, pro změnu spíš připomínaly škytavku než žábu. No ale nevadí, to je jediná moje malá výhrada k jejich jinak velmi pěkným výkonům :-).
    Pro budoucí návštěvníky mám jen jednu radu, která třeba někomu pomůže předejít “infarktu”. Neděste se, pokud vám uvaděči řeknou, že čtečkou vyhodnotili váš lístek jako neplatný. Dneska docela trvalo, než se čtečky rozběhly a do té chvíle za neplatné označovaly všechny lístky bez rozdílu. Páni uvaděči vzdychali, že “no jo to jsou ty naše nové čtečky”, ale dušovali se, že se jim to ještě nestalo. Tak snad to byla výjimka. Každopádně kdo by se tomuhle problému chtěl vyhnout, tak si nepomůže ani když si místo eticketu pořídí lístek přímo v předprodeji, jelikož i u těch se kódy kontrolují. Rovnou do sálu pouštěli bez kontroly kódu snad jen s lístky od Ticket-Artu, ostatní si museli počkat. Ale za pár minut se problém vyřešil a vzhledem k tomu, že pouštět začali snad skoro hodinu před představením, bylo na všechno dost času.


  • Renata

    Monika Sommerová – famózní a excelentní výkon :-):-):-)


  • Jarda

    Vůbec se nedivím, že se Fantom v Londýně hraje skoro 30 let. Toto dílo patří k malé hrstce představení, které se snad nikdy neokouká. Podle mého názoru člověk na takovéto představení může jít mnohokrát opakovaně a pořád bude mít stejný fascinující zážitek. Není mnoho takových představení. Sám si někdy říkám, v čem je to kouzlo fantoma. Myslím si, že základ je famózní skoro až klasická hudba, která je ovšem dostatečně přístupná skoro každému uchu. Když se k tomu přidají excelentní výkony interpretů, tak to nemá chybu. Tím, že se 90 % děje Fantoma odehrává skutečně v divadle, tak má divák prostě pocit, že se ten děj skutečně na tom jevišti odehrává a není to jen “divadlo”. Omlouvám se za subjektivní vsuvku, ale snažím se (i když to asi nejde) popsat kouzlo Fantoma opery.


  • Renata

    Jardo, máte pravdu. Fantom je opravdu neodolatelný. Už jsem ho viděla 2x a půjdu ještě mnohokrát. Hudba je asi opravdu hlavní, když zazní ústřední melodie, jde mi až mráz po zádech. Prostě nádhera.Všechny scény, ve kterých se děj odehrává, jsou krásné, ať je to opera, maškarní, hřbitov, Fantomovo podzemí.Kostýmy vypadají famózně a výkony účinkujících jsou také skvělé.Ať jde o hlavní postavy, vedlejší nebo o company. Všechno dohromady tvoří jeden kompaktní celek. Fantom nemá žádné hluché místo. Děj se posunuje plynule a ani se nenadějete a je (bohužel) konec.Proto je nutné vidět Fantoma vícekrát.


  • Renata

    Ještě jsem chtěla napsat, že mnoho lidí chodí na určité interprety. Tady je ale jedno, kdo hraje, protože jsou všichni výborní a pak u Fantoma se chodí hlavně na Fantoma.


  • Jarda

    Jenom by mě zajímalo, zda se dají někdy najít kompletní české texty?


  • Jarda

    Taky bych rád šel vícekrát, ale Praha je trošičku z ruky. Naštestí v Brně máme taky hodně výborných představení. Třeba Bídníci v MdB (už se nehrají) byly kvalitou skoro na úrovni Fantoma v Praze


  • Pavlína

    Jarda: Vaše muzikálové divadlo vám závidím. Já osobně jedu z Prahy do Brna, když chci vidět opravdový a kvalitní muzikál. I Fantoma bych možná radši viděla v provedení MDB než v Praze. Ale dle recenzí a komentářů značně převyšuje všechna pražská představení, takže se na něj už taky těším!


  • Bidnik

    Me treba brnesti Bidnici uchvatili, ale z Carodejek jsem odchazel mirne rozpacity a z Jesuse jeste vic. Tak doufam, ze kvality mdb budu moct jeste nek docenit ;)


« Starší komentáře Novější komentáře »