Recenze a reportáže

Fantom opery poprvé zazpíval česky v GoJa Music Hall. Rozpoutá u nás stejné emoce jako v zahraničí?


Největší muzikálová legenda je konečně v Čechách. 13. září 2014 se v GoJa Music Hall rozezněly tóny slavné předehry a impozantní lustr začal stoupat nad hlavy diváků. Na premiéru jednoho z nejznámějších děl Andrew Lloyd Webbera jsme čekali 28 let. Tak dlouhá doba a proslulá náročnost Fantoma opery z něj učinila nejočekávanější a nejsledovanější událost této sezóny.

Uvedení Fantoma opery je pro naši českou muzikálovou scénu významné, proto jsme se rozhodli, že mu věnujeme dva články, kde vám zprostředkujeme své dojmy. Druhý článek pro vás chystá kolega Ondřej Doubrava, který jej pojme více dramaturgicky, jak je u něj zvykem. V mém článku vám zprostředkuji nejvíce dojmů hlavně z obsazení.

Pro celou naši redakci je Fantom opery srdeční záležitostí, viděli jsme jej na West Endu a všichni jsme se shodli na tom, že to byl pro nás velmi silný kulturní zážitek. O to těžší pro nás bylo samotné čekání na Fantoma opery, kdy jsme napjatě sledovali přípravy a zároveň jsme se rozhodovali, jak vlastně články pojmeme.

Pamatuji si velmi živě, jaké to bylo, když jsem viděla Fantoma poprvé. Zírala jsem s otevřenými ústy, neuvěřitelná atmosféra mě pohltila natolik, že už o přestávce jsem začala shánět lístek na druhý den. Další den se situace opakovala. Byly to tři nezapomenutelné večery. Prožívala jsem absolutní “muzikálovou nirvánu” a tento zážitek u mě zůstal dosud nepřekonán.

Proto je pro mě velmi těžké se oprostit a vyhnout se tak srovnání s českou verzí. Vím, že argument “to přece nelze srovnávat”, je zcela na místě, a i když se srovnání v následujících řádcích stejně nevyhnu, tak jsem schopná se na Fantoma podívat i očima těch, kteří jej uvidí v české verzi poprvé. Ruku na srdce – kdo z vás nemá naposlouchanou hudbu, nebo neviděl záznam představení k  25. výročí?

Fantom opery GoJa Music Hall

FANTOM se poprvé zjevuje za zrcadlem

Ještě nedávno se zdálo být uvedení Fantoma opery v Čechách naprosto nepředstavitelné. Ovšem jak řekl producent muzikálu Dr. František Janeček na premiéře, od chvíle, kdy Fantoma opery viděl, toužil jej předvést i českým divákům. Snažil se dlouhých deset let, než licenci získal, ovšem s podmínkou, že v Praze nebude uvedena replika představení z West Endu. V praxi to znamená, že čeští tvůrci dostali volnou ruku a nemuseli se držet přísných pravidel, na druhou stranu to znamená jistá úskalí, např. udržet kvalitu všech složek tohoto náročného díla.

A tak, když bylo oznámeno, že Fantom opery vtrhne na české jeviště, zavládlo nadšení, ovšem převládala i směsice rozpaků a obav z výsledku. Obavám nahrávaly i bulvární články, které nás bombardovaly zprávami o tom, kdo je s kým zasnoubený, kdo má v kostýmu napěchovanější dekolt, kdo má víc vlasů, kdo zapomněl, že maska nepatří do rozkroku, ale na obličej, nicméně zpětně lze říci, že šlo o velmi dobře promyšlenou strategii, jak dostat Fantoma do povědomí těch, kteří o muzikálech téměř nic nevědí. Možná i díky této mediální masáži začaly mizet lístky už půl roku před premiérou, což je v České republice, kde proslulé Cats z roku 2004 vydržely pouhou jednu sezónu, jev dosud nevídaný.

Fantom opery GoJa Music Hall

Opera Hannibal

Pokud se již klepete na verdikt, jak vlastně česká verze Fantoma opery dopadla, tak vězte, že všichni, kdo se na něm podíleli, k němu přistoupili s velkou zodpovědností a byli si vědomi, jak moc budou pod drobnohledem muzikálové veřejnosti. Jednotlivým složkám díla byla věnována velká pečlivost a zkoušky trvaly dlouhé týdny. Vyplatilo se tedy dlouhé čekání a dokázali čeští tvůrci, že umí zvládnout něco tak náročného, jako je Fantom opery?

Čeho jsem se já nejvíce bála, byl český překlad. Já, jakožto zatvrzelá příznivkyně originálů, a teď nemyslím jen Fantoma opery, jsem občas nemohla na premiérách zahraničních kusů uvěřit vlastním uším, co jsou schopni překladatelé vyplodit. U některých nejmenovaných muzikálů jsem měla pocit, že snad v češtině poslouchám úplně jiné dílo. Jak se mi pak v Goje ulevilo, je nepopsatelné. Jaroslav Machek odvedl tak dobrou práci, že vás český překlad nebude rušit, ani pokud znáte původní texty písní Charlese Harta nazpaměť. Dokonce Raoulovo “umírám láskou” mě dojalo víc, než originální a v podstatě výmluvnější “Christine, I love you”. Překladatel si na českém textu dal skutečně záležet, neztratilo se ani původní sdělení skladeb.

Tolik negativně propíraný zvuk v GoJa Music Hall už naštěstí postoupil o několik levelů výše. Sboru je dobře rozumět, stejně tak sólistům, hudba, největší devize Fantoma opery vás strhne přesně tak, jak by si Andrew Lloyd Webber přál – to vše i díky živému orchestru, umístěnému za jevištěm. Naštěstí se odtamtud neline pofidérní vrzání, jako u jiných inscenací, takže pokud patříte do množiny těch, co milují pořádný zvuk, už se nemusíte bát do Goji vyrazit.

Fantom opery GoJa Music Hall

Padající lustr

Velkou výzvou jsou i dekorace, kterým dominuje tolik známý lustr. Architekt Daniel Dvořák stvořil vskutku úchvatnou scénu, díky které se ocitnete v pařížské opeře a hned vzápětí v katakombách. Žádné složité přestavby pomocí zatmívaček, scéna je nesmírně živá a neustále se pohybuje. Pokud si ovšem chcete tuto podívanou užít kompletní, zvolte zadní řady.

Lustr je opravdu impozantní a už úvodní scéna stoupání nad hlavy diváků vám vezme dech. Ovšem jeho velikost je bohužel na úkor pohyblivosti. Když Fantom slibuje majitelům divadla “katastrofu”, tak čekáte skutečně katastrofu, ale ne kolos, šinoucí se hlemýždím tempem směrem k pódiu, kde se sice zděšeně tváří celá company, ale těžko jim to uvěříte, když vidíte, že by dokázali utéct i po jedné noze.

Na režisérovi Petrovi Novotném ležel úkol nesnadný. Jak bylo uvedeno, dostal od majitele licence volné ruce a mohl si tak udělat Fantoma po svém. Těžko ovšem mohu hodnotit, pokud nechci prozradit překvapení, která režisér nachystal jak pro diváky Fantomem netknuté, tak i pro skalní fanoušky. Některé scény jsou režisérsky zvládnuté dokonale, jsou plné nápadů (scéna v ředitelně divadla, skladba Prima Donna) a pokud tedy srovnáme se zahraniční verzí, tak mnohdy fungují i mnohem lépe. Na druhou stranu jsou tu scény, u kterých budete mít tendence chytat se za hlavu, jak jsou nedotažené, nebo vůbec nevyzní (např. oběšení Buqueta). Velmi smyslně je pak pojatý duet Christine a maskovaného Fantoma v opeře Don Juan, sympatická je scéna s Raoulem a Christine na začátku 2. půlky, kterou v žádné jiné verzi neuvidíte. Občas se hraje i mezi diváky, což je vždy velmi vítaný moment každého představení.

Fantom opery GoJa Music Hall

Scéna architekta Daniela Dvořáka

Jedno zklamání si ovšem neodpustím napsat. Určitě všichni znáte fotografii ze skladby Music of the Night, kde Christine stojí zády k Fantomovi a on jí drží kolem krku a ona má zavřené oči, případně se dotýká jeho masky. Tento postoj v české verzi nečekejte. Detail, myslíte si? Možná. Ale z mého pohledu se jedná o postoj velmi symbolický a pro muzikál typický a dle mého názoru neměl chybět i přesto, že to neměla být přesná replika.

Dá se konstatovat, že až na menší přešlapy se Petrovi Novotnému podařilo tento muzikálový kolos ukočírovat a dobrou práci odvedl i ve vedení sólistů, ale o tom níže.

Choreografie, snad kromě jedné scény, zahrnuje především balet. Petra Parvoničová roztančila i představitelky Christine a stejně tak představitelky Meg, které se musely naučit tančit na baletních špičkách. Tanečně je company sehraná, na Tereze Vágnerové nebo Andree Gabrišové téměř nepoznáte, že na baletních špičkách nestály od dětství. Velmi působivé je taneční sólo otrokáře v opeře Hannibal. Ačkoliv tanec není pro Fantoma opery primární záležitost, nebudete ochuzeni o kvalitní výstupy.

Pokud se řekne “non-replica”, platí to i pro kostýmy a tam se mohl Roman Šolc “vyřádit” dle libosti. Udělal to hlavně v úvodní scéně 2. půlky, ve skladbě Maškarní, kdy je na jevišti skutečně velký počet účinkujících. Z těch barev a rozmanitých kostýmů vás přejde zrak, téměř jistě si je nestihnete ani prohlédnout. Uzdu své fantazii popustil výtvarník i ve scénách z oper Hannibal, IL Muto a Don Juan. Tam, kde se nehraje “divadlo v divadle”, zvolil Šolc střízlivější barvy i střihy. Nejimpozantnější je samozřejmě Fantomům plášť, který mu dodává na přízračnosti, zvláště pokud s ním efektně pohazuje.

Fantom opery GoJa Music Hall

“Maškarní, masky vskutku bizarní!”

A jak dopadlo maskování Fantoma, nebo spíše jak moc znetvořený Fantom je? To by mělo, podle našeho názoru, zůstat překvapením, takže práci maskérek posuďte sami.

V hlavní roli znetvořeného génia se střídají Marian Vojtko a Radim Schwab. Kromě zpěvu se před nimi rozprostřely velké herecké výzvy – přízrak z katakomb, geniální skladatel, milovník hudby, manipulátor, ale také zamilovaný muž, poznamenaný svým znetvořením, zároveň pomstychtivý vrah, který udělá cokoliv, aby dosáhl svého. Skutečně široký záběr a k tomu vysoké pěvecké nároky. Jak se s touto výzvou porvali? Schwab i Vojtko se již v minulosti nijak netajili tím, že Fantom je pro ně vysněnou rolí a zodpovědný přístup je na jejich výkonech znát.

Kdo zná Mariana Vojtka, tak ví, že má občas jisté (zlo)zvyky, jak ve zpěvu, tak v herectví, ale pokud má nad sebou pádnou režisérkou ruku, jsou tyto projevy, které mu občas recenzenti vyčítají, okamžitě pryč.

Už na premiéře bylo jasné, že v roli Fantoma předvedl Vojtko nejlepší výkon celé své úctyhodné kariéry. Pěvecky mu nelze vytknout nic, zpívá s naprostou lehkostí, s určitými částmi si příjemně pohrává a ústředním hitem Hudba noci si získá i své největší odpůrce.

Radim Schwab to má složitější než Vojtko a je slyšet, že se na zpěv musí více soustředit. Byť je na poslech příjemnější Vojtko, u Schwaba lze předpokládat, že s reprízami bude jeho pěvecký projev jistější.

Fantom opery GoJa Music Hall

Marian Vojtko (Fantom) a Michaela Gemrotová (Christine Daaé)

Romantická a tajemná poloha role nečiní obtíže ani jednomu. Schwabovi vždy seděly démonické role a gestikulaci pro ně typickou vkládá i do postavy Fantoma, možná by mohl ubrat na příliš dramatickém kroužení kolem Christine během notoricky známého hitu Fantom opery, kde je navíc vidět, že mu překáží dlouhý plášť, v jednu chvíli si ho namotal  kolem ruky, což esteticky nevypadá příliš dobře.

Křest hereckým ohněm pro oba pány nastává ve dvou zlomových momentech – když Christine strhne Fantomovi poprvé masku a v závěru, kde se v podzemí střetává ústřední trojice. Tam se naplno projeví Fantomova nevyrovnaná povaha, která dává průchod jeho sebelítosti i zuřivosti.

Lepší dojem v nás zanechal Marian Vojtko, i když výkon obou je v rámci tohoto obtížného výstupu značně diskutabilní a zřejmě se do něj musí pánové ještě dostat. Vojtko pojal závěrečnou scénu skutečně maniakálně, u Schwaba musíme použít ustálené spojení o “tlačení na pilu”, méně je někdy více, příliš hysterie už působí spíše úsměvně.

Pravda je, že závěr by ve vás měl zanechat dojem, že vidíte nešťastně zamilovaného muže, co je zcela v koncích. Zda to na vás tak působí, ať už v podání Vojtka nebo Schwaba, už necháme na vás.

Ať už jste fanouškem jednoho, či druhého, nebudete odcházet nespokojeni, i když u nás to až na mírné herecké nedostatky “vyhrál” Vojtko.

Fantom opery GoJa Music Hall

Monika Sommerová (Christine Daaé) a Fantom (Radim Schwab)

U role Christine Daaé je třeba s radostí konstatovat fakt, že skutečně není třeba zvučných jmen na obsazení hlavní role. Stačí sáhnout mezi neznámé umělce a je zcela jisté, že pokud mají tvůrci šťastnou ruku, objeví úžasné talenty. U Michaely Gemrotové a Moniky Sommerové to byl výběr skutečně velmi šťastný. Obě dámy jsou typově dokonalé, čistým sopránem vládnou jevišti, zvládají všechny polohy role. Umí být ustrašenou baletkou, debutující divou, žačkou ovládanou andělem hudby, truchlící dcerou, zamilovanou snoubenkou, a v závěru také sexy kráskou. Ovšem o malý kousek více nás zaujala Monika Sommerová. Je to velmi těžké pojmenovat, nicméně z ní vyzařuje zvláštní něha, kterou přenáší jak na herecké kolegy, tak i na diváky. Díky tomu si odnesete z jejího pojetí emotivnější zážitek, zkrátka “něco navíc”.

Raoul, Vikomt de Chagny, je tak trochu nevděčná role. Málokdy mu někdo přeje, aby to u Christine vyhrál on, všichni spíše soucítí se zamilovaným Fantomem. Na premiéře rozptýlil dohady o nevhodném obsazení díky svému věku Bohuš Matuš. Zapracoval na sobě, výrazně zhubl, takže i největší skeptik by neuhodl jeho skutečný věk. Do role vkládá především svůj nezpochybnitelný pěvecký talent a barvu svého hlasu, skrze kterou vyjadřuje veškeré emoce, ovšem měl by se zbavit gestikulace rukou během pěveckého projevu. Zapracoval i na svém herectví, ale na paty mu výrazně šlape jeho alternant Tomáš Vaněk. Pro někoho možná neznámé jméno, ale svůj talent dokázal už v RENTu a také v menší roli v muzikálu Antoinetta – královna Francie.

Fantom opery GoJa Music Hall

Bohuš Matuš jako Raoul v úvodní scéně

Tomáš Vaněk dal svému Raoulovi naprosto přirozené herectví, takže ve všech polohách této role je naprosto uvěřitelný. Když vyznává lásku Christine, nezapochybujete ani na chvilku, že to myslí vážně, uvěříte mu každé gesto i notu,  jeho zpěv je naprosto suverénní. Vaňkovi se podařilo přímočarý charakter v očích diváků posunout úplně jinam a možná se i přistihnete, že fandíte spíše tomuto Raoulovi, než Fantomovi. S Monikou Sommerovou navíc vytvořil úžasný pár, který chvílemi válcoval herecky a pěvecky i hlavního představitele. A jedna typicky ženská poznámka – v uniformě během skladby Maškarní je Tomáš Vaněk velmi sexy.

Fantom opery GoJa Music Hall

Tomáš Vaněk (Raoul) a Monika Sommerová (Christine)

Roli divy Carlotty Guidicelli si užívá Tereza Mátlová. Sice česká verze ustoupila od italského přízvuku postavy, ale to rozhodně není problém, protože Carlotta není v podání Mátlové italská hysterka, ale sebestředná a namyšlená rádoby hvězda. Na Mátlové je skutečně vidět, jak ji čas strávený na jevišti baví, má možnost ze sebe vyluzovat opravdu velmi zábavné tóny, což vyšperkovává velmi zábavnými grimasami a gesty. Rozhodně jí role sedí více, než naivní Cosetta v Bídnících. Jen do toho kvákání by se mohla víc opřít.

Fantom opery GoJa Music Hall

Carlotta (Tereza Mátlová), Madame Giry a Meg Giry (Tereza Vágnerová)

Madame Giry, učitelka baletu a jediná osoba v celém divadle, která ví, kdo je Fantom zač, se na premiéře zhostila Miroslava Časarová, jméno muzikálem také nepoznamenané, ale díky jejímu ráznému pojetí role si jí zapamatujete. I když se Časarová nevěnuje zpěvu na plný úvazek a ve Fantomovi nemá příliš pěveckého prostoru, zaujme nejen svým projevem, ale také aurou tajemství, která ji obklopuje, což k Madame Giry rozhodně patří.

V roli její dcery, baletky Meg se střídá Tereza Vágnerová a Andrea Gabrišová. Obě křehké krásky, typově naprosto odpovídající, opora Christine v těžkých chvílích. Andreu Gabrišovou si možná většina pamatuje z reality show Cesta ke slávě, kde podávala poměrně nestabilní výkony. Stačil jeden duet s Christine a bylo jasné, že od té doby urazila velký kus cesty.

Další postavy jsou spíše komické, karikaturní. Ubaldo Piangi v podání Nikolaje Višnjakova nemá příliš pěveckého prostoru, nicméně pomocí šílené zrzavé paruky a vousů bylo dosaženo kýženého efektu, kdy máte tendence se smát, kdokoliv se tento otylý mužík v nevkusném obleku objeví v Carlottiných patách. Samozřejmě díky jeho přízvuku dochází i k vtipným nedorozuměním.

Role nových ředitelů divadla Firmina a Andrého nastudovali Jan Urban, Josef Štágr a Petr Matuszek. Tyto postavy vnímám jako ty zábavnější, jako zmatené úředníčky, co se se snaží mluvit do něčeho, čemu nerozumí (tedy do umění). Více tuto definici vystihla dvojice Matuszek/Urban. Oba vkládají do výkonu patřičné pitvoření a gesta, samozřejmě ve snesitelných mezích, Josef Štágr není tolik výrazný jako Urban.

Fantom opery GoJa Music Hall

Ústřední trio v dramatickém závěru

Závidím vám všem kteří jste Fantoma ještě nikdy neviděli a česká verze bude vaše premiéra. Věřím, že většina z vás si řekne, že se jim splnil sen. Určitě budete zažívat ty stejné chvilky “muzikálového opojení”, o kterém jsem psala v úvodu. Jsem přesvědčená, že budete nadšeni.

A pro vás, co jste Fantoma viděli v zahraničí, mám radu: i když to bude obtížné, zkuste se přenést přes pár chyb a také si Fantoma užijete. Ve srovnání se zahraničními verzemi se nemáme zač stydět.
A všichni dohromady můžeme mít radost, že muzikál, o kterém se u nás mluvilo jako o nerealizovatelném, konečně máme možnost vidět. V porovnání s ostatními muzikály v Čechách se jedná o nadprůměrnou show.

Pokud jste stále skeptičtí, tak se běžte podívat na nové talenty, které díky Fantomovi vstoupily na naše muzikálové nebe.

Fantom opery je jeden z nejkrásnějších muzikálů. Užijte si ho tak, jak si zaslouží.

Autorem fotografií je Michaela Feuereislová. Děkujeme agentuře GoJa za jejich poskytnutí.

Recenze a reportáže
Muzikál “Mata Hari” nafotil program (+ postřehy umělců a režisérská synopse)
Recenze a reportáže
Hudební komedie “Láska naruby” staví na spontánnosti Jany Paulové
Recenze a reportáže
Loučení s bigbítovým “Jánošíkem”
  • Tereza

    Asi to sem úplně nepatří, ale mám velkou prosbu. Loni v listopadu jsem koupila lístky na Fantoma na 22.11. od 14,00 hodin. Bohužel nemůžu jít a prosím, zda by někdo vyměnil lístky toho 22.11. (hraje R.Schwab) za jiný termín buď 15.11.,16.11. nebo 29.11. Mám sektor C, 3.řadu uprostřed 2x a chtěla bych sektor B nebo C, 2.-4.řada uprostřed nebo podobně.Pokud někdo bude mít zájem pište na mail bukovska.tereza@seznam.cz


  • Linda

    Včera večer byl úžasný Fantom Radim Schwab. Opravdu výkon hodný Londýna. Pěvecká i herecká paráda. Radim je Fantom s velkým F.


  • Lucie

    Pred casem jsem tu resila, jaky je vyhled z bocnich sektoru. Jen pro info. Je to na nic. Nevidite, co se deje vzadu na jevisti a casti vystupu mate jen audio. Opravdu mi to zkazilo predstaveni a poucilo me o tom, ze v nekterych pripadech se opravdu setrit nevyplati :-) Jinak Radim skvely, ale kdo me uplne dostal byl Raoul, ktery byl vcera opravdu uzasny. Spadla mi brada.


  • Eva

    Dá se někde zjistit, kdo který den hraje Fantoma? Chtěla bych si poslechnout R.Schwaba….


  • Linda

    Radim i Marian mají termíny svých webstránkách, ale protože se lístky kupují tak dlouho dopředu, tak je to stejně jedno.


  • Pavlína

    Pořád čekám na recenzi od Ondry Doubravy…. Nebo šlo o planý slib?


  • Ondřej Doubrava

    Nešlo, nakonec jsem dal přednost recenzování Sněhové královny, protože tu neměl kdo z týmu napsat, o Phantomovi si myslím víceméně totéž co Andrea, navíc mám poslední dobou hodně práce (a to i divadelní, po roce a půl opět dramaturguju a tak se momentálně snažím vše skloubi), takže můj koncept článku zůstal drobně nedokončen v PC (recenze to nakonec úplně není, aby se to odlišilo a mohlo to právě vyjít kdykoliv a nebylo to na nic vázané, ale jak vidím, zájem o něj stále je, něco s tím tedy přes víkend udělám.


  • Prodám 3 vstupenky na Fantoma opery

    Prodám 3 vstupenky na ta nejlepší místa v sektoru ” B ” na březen 2015 !!!

    Kontakt – e-mail: vstupenky@centrum.cz


  • Abigail

    Tak se hlásí s názorem i jeden z těch předběžných skeptiků. Přiznávám, že jsem jím byla, a přiznávám, že jsem si musela měsíc počkat mezi prvním a druhým (svým) zhlédnutím, než jsem se dopracovala k pořádnému názoru. Po prvním zhlédnutí, velmi krátce po premiéře jsem totiž z Fantoma odcházela s pocity značně zmatenými, říkala jsem si – minimálně značnou část první poloviny – WAU, jenže skoro hned po představení mi z toho WAU zůstala taková nesourodá hmota. Po druhém zhlédnutí (25.10. večer) už ovšem můžu jednoznačně říct a uznat, že má počáteční skepse byla v podstatě zbytečná a mylná.
    Říkám v podstatě z několika důvodů, především Fantom opery má neskutečnou devizu v tom, jak dokonalou a výbornou má hudbu. A pokud v představení dokonale nezprasí hudbu a absolutně nezprasí obsazení, pak se to snad nemůže nepovést. A v Praze se to povedlo, narozdíl od mnoha jiných nemám srovnání s cizinou, takže vycházím jen z české verze, ale hudba mi přišla výborná a ústřední tři herecké a pěvecké výkony výborné byly určitě. V obou případech jsem viděla Radima Schwaba i Tomáše Vaňka a jen stěží si dokážu představit (minimálně u nás) obsazení lepší (ačkoli mně prostě nejde v tomhle případě zcela obecně fandit Fantomovi, jako většině ostatních diváků, Radim k tomu vyloženě vybízí), z dvou Christine, které jsem stihla obě, se mi výrazně víc líbila Michaela Gemrotová, která mi přišla výraznější herecky, i pěvecky (dokonce jsem jí většinu času rozuměla) a přišlo mi, že k oběma mužům i víc “sedí” pěvecky i herecky (možná i proto původní “nesourodá hmota”). Výrazně mě zaujali i pánové Jan Urban a Petr Matuszek a dál Tereza Mátlová (která se mi asi rovněž líbila o kousek víc než její alternace). To “v podstatě” dál pramení ještě z toho, že si nejsem úplně jistá, jak moc by mě Fantom zasáhl nebýt té dokonalé hudby a výborných tří ústředních výkonů – snad proto, že jsem měla pocit, že v jiných výkonech, ve vedlejších rolích (třeba v obou – čtyřech Giry) a v company necítím tolik suverenity a jistoty, což se, uznávám, může změnit ještě časem (a neumím si představit, že by utáhli představení i sami, což v mnoha jiných a ne jen zahraničních produkcích tak je), a vzhledem k tomu že české texty, ne že by nebyly dobré… jsou celkem dobré, neruší, netahají za uši, jdou plně po příběhu, věrné originálu, ale tak nějak mi v nich chyběla vlastní poetika, kterou by si texty pro takové dílo jistě zasloužily. Takže ve výsledku, po dvou zhlédnutích? Za sebe určitě doporučuji, za návštěvu to rozhodně stojí, mě to uspokojilo, a je to aktuálně nejlepší, co Praha v muzikálu má (snad jsem na nic nezapomněla), a ačkoli sto procent si to ode mě nejspíš nezíská, určitě se na to vrátím i víckrát a už mohu říct, že jsem ráda, že Fantom dorazil do Prahy…


  • Renata

    Marian je jako Fantom jedinečný a jeho hlas je nezapomenutelný :-) On Fantoma nehraje, on jím prostě JE :-)


  • Radka

    Take jsem byla, velmi uchvacena. Jako fantoma jsme meli Radima Schwaba a byl proste uzasny i Monika Sommerova. Proste jim to sedlo. Jeste ted mi beha mraz po zadech. Ozvuceni, hudba, texty vse naprosto fajn. Urcite pujdeme znovu. Za nas to mohu jen doporucit i manzel byl uchvacen


  • TerezaB.

    Mohu také potvrdit. Viděla jsem oba Fantomy a oba jsou skvělí. Každý trochu jiný, ale oba skvělí. Všichni hlavní interpreti jsou úžasní – M.Sommerová, M.Gemrotová, B.Matuš i T.Vaněk. Také vedlejší role jsou obsazeny dobře.Líbila se mi M.Časarová jako Madamme Giry, L.Silkenová jako Carlotta, T.Kobr jako Monsieur Reyer.N.Višnjakov jako Ubaldo Piangi je roztomilý.Obsazení se opravdu povedlo a je vidět, že se nikdo nemusí bát neznámých lidí v muzikálu.Company také ladí a je jim rozumět.Nádherná hudba spolu s krásnými kostýmy a výpravou dělá z Fantoma nejlepší muzikál, který se u nás uváděl a uvádí.Dík patří všem, kteří se na muzikálu podílejí a dr.Janečkovi, že vytrval a Fantoma nám přivezl.


  • Linda

    Nechá se někde zjistit, kdy hraje Monika Sommerová a kdy Míša Gemrotová?


  • Lucie

    to Linda: Monika Sommerová má termíny na svém facebooku: https://cs-cz.facebook.com/pages/Monika-Sommerova/590587011010961


  • Linda

    Moc děkuji Lucie.


  • akneris

    Chtěla bych se zeptat někoho, kdo už na Fantomovi byl. Mám koupené dvoje lístky, dva jsou do sektoru C, do druhé řady, sedadla 8 a 9, dva do sektoru F, pátá řada, sedadla 5 a 6. Dva z nich si vezmu já s kamarádkou, dva mám pro známé. Chci se ale zeptat, ze kterých míst uvidím líp? samozřejmě si chci nechat ty lepší. Mám ráda sice divadlo z blízka a detaily herců, ale když čtu, jak je Fantom obrovský, celá scéna a tak, zajímá mě, jestli to třeba v té druhé řadě nebude už tak blízko, že příjdu o celý zážitek… Děkuju mockrát za odpověď!


  • Tomáš

    aknersis: z obou míst uvidíte bezvadně. Sám nevím, který místo bych si z těchto dvou vybral. Asi by mě o něco víc lákala ta druhá řada. Když jsem byl já, tak jsem byl v sektoru F 4 řada a byly to perfektní místa, ale na duben mám místa v sektoru C řada 6. Lákalo mě být ještě o něco blíž k jevišti.


  • Linda

    akneris: Sektory B a C jsou od 2. do 4. řady nejlepší. Krásně vidíte hercům do tváře, vidíte detaily a více si užíváte herecký projev (nejen zpěv) jako cca z 12.řady. A místa 8 a 9 … pro mě není co řešit.


  • Lenka Nedvědová

    Musím se také přidat k pochvalným komentářům na Fantoma.Představení jsem navštívila 1.11. a byla jsem nadšená.Ač jsem jako Fantoma upřednostnovala Radima Schwaba,Marián Vojtko byl skvělý při závěrečné scéně mě rozbrečel.Míša Gemrotová byla také užásná,Bohuše Matuše jako Raula jsem si neuměla vůbec představit,ale překvapil a hodně.Lucie Silkenová byla primadona svém místě. Kostýmy a kulisy byly dokonalé.Muzikál mohu jen doporučit a určitě nezůstanu u jednoho představení.


  • Tomáš

    Zajímalo by mě jestli někdo z Vás zaznamenal, že by někdo s nějakou písní z Fantoma vystoupil někdě mimo Goju? Pamatuju si, že svého času byla televize plná Ježíše (Basiková,Střihavka) nebo Drakuly (Bílá, Hůlka). I z jiných muzikálů občas v televizi něco zazní, ale po fantomovi jakoby se slehla zem. Nevím jestli to není třeba součást licence, ale to pochybuju. Docela rád bych někdy v TV viděl třeba M. Gemrotovou nebo M. Sommerovou.


  • Linda

    Tomáš: Radim Schwab má 18.12. vánoční koncert a hosta tam má M.Sommerovou, takže Fantom určitě zazní. Marian Vojtko zpíval na svém koncertu Hudbu noci a i R.Schwab ji zpíval už v létě.


  • Pavel

    Tomáš: Také mě to překvapuje. Žádné CD, žádný singl, žádná videa z představení, žádná sestřihová video upoutávka, žádná vystoupení… Nic.


  • Fíla

    Pro Tomáš a Pavel: ono to bude asi tím, že všechno, co jmenujete, je součást PR strategie, která má ve výsledku jediný cíl – nalákat lidi do divadla. Vzhledem k tomu, že je teď Goja na každé představení už i dlouho na příští rok vyprodaná, není asi důvod to ještě živit dál a plýtvat trumfy. Myslím, že na všechno dojde, ale později.


  • ještěrka

    Fantoma jsem shlédla zatím jednou (v květnu jdu znovu). Viděla jsem obsazení Radim Schwab, Monika Sommerová, Tomáš Vaněk, byla jsem absolutně nadšená, souhlasím s názorem, že je asi úplně jedno, kdo hraje. V Londýně si ohlídali, aby byli všichni představitelé na opravdu skvělé pěvecké úrovni. Důkazem je, že producent nevsadil na ,,profláklá jména,, , ale na opravdu kvalitní zpěváky a zpěvačky. Pokud budu srovnávat s filmem, který asi každý zná, jde o nesrovnatelné ve prospěch pražského představení. Gerard Buttler má charizma, ale pěvecky na tom dobře moc není. Amy Rosum je výborná. Ve srovnání se světem se nemáme rozhodně zač stydět, ačkoliv znám ,,mimočeská,, představení pouze ze záznamů.


  • Serpentard

    Pavel: “Žádné CD, žádný singl, žádná videa z představení, žádná sestřihová video upoutávka, žádná vystoupení” – nemůžou, to je vše o právech, ne o reklamě. Už to tady i zaznělo, že kvůli právům nelze nahrát videoukázku z představení. Ale zpívat na koncertech něco z Fantoma (pokud to není nějak komerčně využito) není problém :-)


  • Tomáš

    Fantoma teď prý hráli speciálně pro redakci deníku Blesk. Po představení šefredaktor Blesku prý řekl, že to byly výkony na cenu Thalie. Doufám, že to nebude pro interprety polibek smrti. Já si taky myslím, že by nejspíš M. Gemrotová nebo M. Sommerová měli Thalii dostat, ale trošku se obávám právě úzké vazby Blesku s Fantomem. Přece jenom si můžou v herecké asociaci říct, přece nám nebude Blesk určovat kdo má získat Thalii. No uvidíme.


  • Bidnik

    Tak jsme podruhe videli Fantoma a krome toho, ze jsem se presvedcil o tom, ze cim dal divak sedi, tim lepe, jsem se utvrdil v tom, co jsem zde psal posledne. Predstaveni je celkove super, ale pouzil byl zde rceni, ze obcas mene znamena vice. Scena je tak ohromna, ze obcas zastinuje emoce, ktere pribeh (a hudba) prinasi. Vyjimkou je zaver, kdy jsem byl strhnut neskutecnym Fantomovym (2x Marianovym) vykonem. Jak je to cele monstrozni, zaroven to pusobi tezkopadne a mirne neohrabane. Prestoze vsechno funguje, jak ma, obcas mi prijde, ze uz to lamali pres koleno, aby to hlabvne bylo za kazdou cenu co nejmonstroznejsi. Nejblbejc to pusobi v samotnem zaveru prvni pule, kdy kulisy (a lustr zvlast) proste nestihaji byt tak akcni, jak by to chtelo. Kdyz se to tam vsechno sune snecim tempem, akcni scena neni akcni:-/
    Nicmene vykony super (az na Matusovy mluvene pasaze), orchestr hraje krasne, zvuk akorat, svetla se mi libi, kostymy paradni. Ale celkove vice nez o emocich a o zazitku z muzikalu je to podle meho spis o te ohromne šou:-)


  • Pavel

    Serpentard: No jo, ale jeden by čekal, že to doktor po těch letech koupil s plnou parádou… Tedy i s licencí na minimálně výběrovou nahrávku.


  • Karol

    Minulý týždeň sme boli na Fantómovi v Londýne, kúpili sme lístky do 8. rady – super miesto. V Prahe sme videli asi 25. reprízu… Porovnávať tieto verzie je ťažké – v Londýne to je tak zohrané, scéna výpravná, avšak relatívne jednoduchá, všetko sa tam menilo ľahko a rýchlo, luster naozaj padol, hudba a spev – ako keby človek počúval nahrávku z CD. Na záver sa 3x zdvihla opona a dovidenia… Ale boli sme spokojní, kľudne by sme išli znovu. Bolo však vidno, že už je to show pre turistov a x-tisíca repríza.

    V Prahe je to scénicky podľa mňa o dosť náročnejšie, myslím, že tu to má technika ťažšie ako v Londýne. Herecky a spevácky mi nejako nič nevadilo, ale celková atmosféra predstavenia bola taká emocionálnejšia, bolo to živšie, precítenejšie a celkovo na nás predstavenie pôsobilo divadelnejšie – aj so všetkými drobnými chybičkami, čo nevadilo. Bolo vidno veľkú snahu o kvalitu, ktorá sa myslím podarila. Sedeli sme vo 4. rade, keby sme boli ďalej, tak by to bolo možno lepšie. A ešte pozitívny dojem z Prahy umocnil Marianove stretnutie s fanúšikmi po predstavení a môj syn má s nim fotku, za čo mu aj týmto ďakujem. Určite na Fantóma do Prahy pôjdeme opäť… Mimochodom, v Londýne stála jedna vstupenka nekresťanských 67,50 GBP:)


  • David

    Bidnik: omlouvám se, ale dovolím si jen krátce reagovat. Myslím si, že Fantom v Praze je přesně takový jaký má být. Tzn. založený na úžasné hudbě( v muzikálech bezkonkureční), perfektních výkonech interpretů a impozantní scéně. To, že je to ohromná šou, já teda rozhodně neberu jako negativum. Fantom prostě takový má být a proto ho tolik lidí na celém světě miluje. Myslím, že negativně o “pražském” Fantomovi může mluvit ten, komu se prostě nelibí tenhle žánr, ale to není problém samotného představení. Fantom v goje je přesně takový jaký ho Webber a Hart napsali a jakého ho před 28 lety uvedli v Londýně. Pro mně je to dosavadní vrchol české muzikálové scény – 95%.


  • Bidnik

    David: Souhlasim s Vami, urcite nemyslim, ze by predstaveni bylo spatne – naopak pres vsechny me vyhrady je to v Praze jedno z nejlepsich :-)


  • Renata

    Já si nemyslím, že je Fantom jedno z nejlepších představení v Praze. Fantom je to nejlepší, co v Praze zatím bylo uvedeno. A emocí je tam stejně jako show. Viděla jsem Fantoma již několikrát a vždy mě zcela dostane. Dechberoucí výkony všech (nikdo nic nešidí). Marian podává v roli Fantoma strhující výkon, je úžasný, v masce a paruce okouzlující a elegantní, jako zrůda nešťastný, zlý a mstící se. A ta show k tomu patří. Vždyť je to divadlo v divadle.


  • Bidnik

    Renata: to je asi dost subjektivni, ja mam treba o neco radsi jiny kusy, ale je to super :-)


  • Serpentard

    Když jsem na Mariána začínala chodit před těmi X lety, byl hrozné herecké poleno :-) Ale co předvádí ve Fantomovi (18.12.) je pro mě naprosto ohromující. V jeho podání je “Down once more” vrcholem celého muzikálu, kdy na několik minut v úžasu ani nedutáte a koukáte na pódium s otevřenou pusou. Jeho schizofrenní fantom, který se strhnutím masky změní k nepoznání, je něco, na co se vyplatí jít několikrát, a vy nevíte, jestli máte brečet nad jeho zoufalstvím či se smát jeho šílenství.


  • Dana Králová

    Krásný předvánoční zážitek.Účinkují,orchestr,scéna,kostýmy,ozvučení…prostě bravo.
    Pane Janečku děkuji


  • Renata

    Serpentard: Máte naprostou pravdu. Marian je Fantom opravdu nepřekonatelný. Už jsem s ním viděla Fantoma 5x a vždycky mě dostane. Ten závěr je jeho brilantní herecký koncert.


  • eva

    Precetla jsrm si zdejsi diskuzi. Predstaveni jsem videla v londyne a uplne mne uchvatilo. K vanocum jsem dostala vstupenky na ceske provedeni a byla jsem sokovana velice nizkou urovni. Mozna jen nekteti ucinkujici podavaji obstojne vykony. Jinak bych to zhodnotila adi takto: vetsina divaku je nenarocnych, staci jim zamavat pred ocima transparentem s nspisem muzikal a znsmimi jmeny, trochu zlata a nevkudu na jevisti, a jde na cokoliv.

    Kdo chcete videt co opravdu muzikal Fantom opery je tak se divejte 29.12. 2014 na Čt Art od 20:20! Tak alespon uvidite konecne ve svem zivote muzikal ktery je tohonoznaceni hodny.


  • terez

    eva: Nemohla byste být konkrétnější? Já jsem z pražského Fantoma odcházela možná ne úplně unešená, ale rozhodně s pocitem, že představení i výkony byly velmi kvalitní, takže by mě zajímalo, kde je podle vás ona “velice nízká úroveň”. A ohánět se zrovna u Fantoma známými jmény mi přijde poněkud přehnané, z celého obsazení jsem před premiérou znala (ve smyslu přiřadím si jméno k obličeji) sotva 4 osoby.


  • fiona1310

    Také stoprocentně doporučuji dívat se zítra na ČT Art, záznam Fantoma z Royal Albert Hall je prostě skvostný !
    Na rozdíl od Evy se mi pražské uvedení Fantoma líbilo a opravdu mohu srovnávat, Fantoma jsem již viděla 4x v Londýně, 4x v NY a 2x v Las Vegas. Praha se rozhodně nemusí za nic stydět, představení zde se povedlo!!! A je úplně jedno, koho z účinkujících tam budete mít.


  • Tomáš

    Je pravda, že záznam z Royal Albert Hall je úžasný. A jestli bych měl nějakému představení muzikálu dát 100%, tak právě tomuto provedení Fantoma, ale rozhodně není pravda, že český fantom tak moc zaostává. Absolutně nerozumín slovům evy “byla jsem šokována velmi nízkou úrovní”. Každý má samozřejmě právo na svůj názor, ale já můžu s klidným svědomím říct, že slova evy prostě neodpovídají realitě. Jestli jsem dal záznamu z Londýna 100%, tak pražské představení si zaslouží min. 90%


  • Míša

    Jen bych podotkla, že záznam z Royal Albert Hall je jedinečný, a nikde na světě, ani v “Londýně” ho v divadle neuvidíte. Také v něm vystupuje o mnoho více účinkujících než v jakékoliv divadelní verzi. Fantoma jsem viděla i v Londýně, i Praze, a nemám důvod srovnávat. Každé představení je jiné, každé má svá kladná i záporná místa. Ale rozhodně jsou, dle mého názoru, obě na vysoké úrovni.


  • eva

    Jak jsem psala vykony prazskych hetcu ty byly pro mne jedinym peknym prekvapenim. Fantoma jsem videla x krat v Londyne. 2x v Hamburku 2x v NY. A X krat ze zaznamu z RAH. Vesmes vse kopie londynskeho predstaveni. Jsem narocna divacka, a tedy me neuspokojuje radoby pompezni kulisy nebo kostymy. Baletni vystupy -videli jste nekdy opravdovy balet nrkdo z vas?

    Nejsem zastankyni ze by se muselo predstaveni kopirovat po celem svete stejne. A jestli je mozne neco srovnavat tak prave inscenace tehoz muzikalu. Chapu ze by se nedala srovnavat Figarova svatba a Fantom, ale dva Fantomove se tozjodne srovnat daji, ba k tomu primo vybizi! Myslim si ue kdyby autori o tsdy trvsli na dokonale kopii, urcite bych mela podobny prijemnybzazitek jako vy. Zatimco jinde ve svete jsem mela dojem ze sleduji celovecerni holywoodský film tak v praze jsem si pripadala ze sleduji kycovitou, radoby
    velkolepou podivanou. Nelibila se mi ani rezie, ani choreografie a kulisy a kostymy uz vubec ne. Cesta po jezere ve clunu vubec nepusobila magicky a maskarni ples to bylo opravdu levne pozlatko.

    Bohuzel mi ani krasna hudba ani dobre vykony hercu nezatemnily mysl a oči natolik abych se dokazala odpoutat od tojo co jsem videla na jevisti. Ucinkujicim bych dala 90% a celku tak 60% uz jsem videla lepsi…snad uvidite rozdil…a ten rozhodne neni dany mnohonasobne vetsim obsazenim v RAH.


  • Lavera

    eva: nevyjadřuji se k obsahu, ale těch překlepů je tam trochu nad míru; o čárkách v souvětích ani nemluvím. Snad by bylo dobré si svůj komentář před odesláním aspoň jednou přečíst !
    A teď se do mě můžete pustit…


  • Bidnik

    Lavera: no, myslim, ze pokud byste se ztotoznovala s obsahem evina prispevku, urcite nebudete poukazovat na gramaticke chyby a preklepy v jejim prispevku. Jo a kdyztak pred vykricnikem se nedela mezera ;-)
    Nad gramatickymi chybami take protacim panenky, ale nemyslim si, ze zrovna zde je vhodne hrat si na ucitele ceskeho jazyka.

    Jinak ovsem musim rici, ze s evou celkem souhlasim. Fantoma jsem videl pouze v Praze, vykony se mi libily, ale celkova pompeznost mi pripadala prehnana; to ze se kulisy pohybuji je hezke, ale to, ze se pohybuji tak pomalu (nejen lustr) a obcas i hlucne, zpusobuje fakt, ze predstaveni pusobi hrozne tezkopadne a “neohrabane” – nekdy mene znamena vice. Lodka mi take neprisla prilis efektni (ale svetylka v podlaze se mi libi:-) ) a kdo videl nekdy opravdicky balet, uzna, ze balet v prazskem Fantomovi nema s opravdickym baletem nic moc spolecneho.

    Ale i kdyz to tak nevypada, radim Fantoma mezi to nej, co je momentalne v Praze k videni. Hlavne kvuli paradnim peveckym vykonum, super orchestru a vlastne je zajimave videt, jak obri a velkolepa sou lze v divadle vytvorit. Scena i kostymy (s jejich kritikou s evou nesouhlasim) jsou pastvou pro divakovy oci. I kdyz v pripade sceny spis Fantom pomaha pompeznosti, nikoli pompeznost Fantomovi.


  • Milada

    Moc by mne zajimalo,jake děla paní Eva zaměstnáni a jestli by ji za nej někdo pochválil.


  • Alena

    Já nevím, proč tady někdo paní Evu kritizuje. Jako velmi náročná divačka, která již viděla vše, co na tomto světě viděti lze, prostě logicky nemá čas si po sobě číst příspěvky, které sem vkládá. Můžeme být moc rádi, že se o svůj náročný pohled na svět s námi vůbec podělila, bez ní bychom se mohli mylně domnívat, že jsme třeba viděli hezké představení.


  • David

    Myslím si, že je zbytečné kritizovat názor paní Evy a navážet se do ní, byť i já s jejím názorem bytostně nesouhlasím. Ale byla by to přece nuda, kdybychom měli všichni stejný vkus a líbily by se nám všem stejné věci. Ale malou připomínku si s dovolením paní Evo taky neodpustím. Vaše věta, že jste byla šokována velice nízkou úrovní je trošku za hranou. To prostě nějak nedokážu pochopit.


  • Veronika

    Tak kdo viděl na ČT ART záznam k 25. výročí Fantoma opery? Jsem velmi zvědavá na názory těch, kteří ho viděli prvně. Jak se vám líbila produkce, výkony účinkujících? Srovnáváte představení s tím českým, nebo to podle vás nejde a proč?


  • Míša

    Stále mě baví srovnávání produkcí a licencí a všeho. Když si zadáte na youtube Phantom der Oper, naleznete záznam z německé verze Fantoma, která je totožnou replikou Londýna. Nechci nikoho hodnotit, ale každá interpretace má něco do sebe…. dle mého názoru na této verzi je znát, že byla vytvořena před 25 lety…. v Praze jsem viděla něco nového. A na balet chodím docela často, a musím říci, že i po shlédnutí tohoto záznamu se mi v Praze líbil mnohem více.


  • Bidnik

    Lidi, proc kdyz tu ma nekdo jiny nazor, nez vetsina, tak z nej okamzite delate vola? Zejmena prispevek Milady je dost ubohy – Eva tu pouze predestrela svuj nazor. To nemuze? Co ma spolecneho nazor na Fantoma s tim, jake dela Eva zamestnani?


« Starší komentáře Novější komentáře »