Od operety k muzikálu – nová hodnotná publikace nejen pro příznivce žánru

Pro většinu našich čtenářů bude asi prvním skutečně reálným či zprostředkovaným setkáním s muzikálem u nás rok 1992 a uvedení Les Misérables – Bídníků. V dnešním článku se ale prostřednictvím nově vydané publikace mladého publicisty, dramaturga a z poslední doby například spolutvůrce muzikálu „Fantom Londýna“ Pavla Bára „Od operety k muzikálu – Zábavněhudební divadlo v Československu po roce 1945“ z Edice Disk můžete dozvědět mnohé o období, co naopak v poslední kapitole nástupem „Les Misérables – Bídníků“ v Divadle na Vinohradech končí a mladé generaci tato publikace mnohé údaje z tohoto období uvádí na pravou míru.

Kniha, čítající 300 stran včetně rejstříků, je v základu upravenou verzí Bárovy disertační práce a na rozdíl od publikací Pavlíny Hoggard „Muzikál na prahu tisíciletí“ a „Muzikál Expres – Malý průvodce velkým muzikálem“ Michaela Prostějovského, které slouží spíše pro seznamování s jednotlivými díly, se Pavel Bár zaobírá naopak jednotlivými inscenacemi a často, pokud dobové materiály a vzpomínky pamětníků dovolily, jejich vznikem a samotným divadelním provozem. Právě v těchto pasážích je, díky mnoha zajímavostem, Bárův text též nesmírně divácky přístupný. Velkou část zabírají i citace z dobových recenzí, u muzikálů americké provenience tenkrát ve většině případů logicky značně nelichotivých. Je to čtení celkově náročnější, ale brzy jistě sami naleznete způsob, jak k jednotlivým oddílům a kapitolám přistupovat a vyberete si z nich to, co je pro vás zajímavé a důležité. Rozhodně ale doporučujeme číst i poznámky pod čarou, je v nich spousta zajímavých informací. Ačkoliv se kniha zaměřuje převážně na pražské premiéry, odbočky mimo hlavní město jsou poměrně časté, ačkoli jsou často pouze sumarizační, což ale nevadí. Muzikálové tituly se na jednotlivých scénách ve sledované době poměrně často duplikovaly, aby byl nákup práv finančně snesitelnější. Vše je doprovázeno bohatým výběrem dobových fotografií a také propagačních materiálů, byť pouze v černobílé podobě.

Hned na počátku publikace důkladně mapuje boj o operetu, žánr, kterému doba ideologicky nepřála, ačkoli kasy divadel a ohlasy diváctva hovořily trochu jinak. Hledala se i „nová tvář operety“ (za příklady jsou zde zejména Frimlův „Král tuláků“ v režii E. F. Buriana a Lehárova „Veselá vdova?“ v režii Alfréda Radoka. Setkáte se samozřejmě i s „Mam’zelle Nitouche” v nestárnoucí úpravě Oldřicha Nového.

V roce 1948 přišlo uvedení prvního amerckého muzikálu „Divotvorný hrnec“ v lokální kongeniální úpravě Jiřího Voskovce a Jana Wericha, které je opět věnován adekvátní prostor včetně dalších několika nastudování. Poté si repertoár divadel těměř desetiletí musel vystačit zejména se sovětskými a domácími pokusy o hudební komedie. Díky postupnému uvolňování poměrů v 60. letech jsme ale dokázali malou chvíli držet krok se světem. Uvedení „West Side Story“ v Národním divadle  Brno a Hudebním divadle v Karlíně (1970) a karlínská provedení „Hello Dolly“ (1966) a „My Fair Lady“ (1964), i přes omezené možnosti jednotlivých souborů, byla velkými diváckými sukcesy.

Samostatné kapitoly jsou věnovány počátkům filmového muzikálu u nás, zejména scénáristovi Vratislavu Blažkovi, smímkům „Starci na chmelu” a „Dáma na kolejích”, vlivu divadel malých forem a také ambicióznímu karlínskému původnímu počinu „Gentlemani“ Bohuslava Ondráčka a Jana Schneidera z roku 1967, který můžete znát ze záznamu Československé televize. Projekt disponoval dokonce některými aspekty dnešních soukromých produkcí, i když výsledek nebyl pro dobové recenzenty úplně přesvědčivý. Brzy však nastupuje normalizace a těsný kontakt se částečně ztratil. Přesto se však mezi původními díly objevuje například legendární „Balada pro banditu”.

Publikace nám sympaticky ukazuje, že muzikál a jiné příbuzné formy hudebního divadla, tu i přes mnohá omezení a těžkosti byly vždy. Rozsah repertoáru a kvalita inscenací byla sice často omezená (přístupy jednotlivých scén se ale dost lišily, text v tomto nezapomíná zmiňovat záslužnou práci a bohatý rozhled brněnského dramaturga a překladatele Iva Osolsobě a jeho pravidelný dovoz novinek zahraničního repertoáru), ale hudební divadlo až na drobné výjimky z jeviště nikdy nezmizelo. Ačkoli poskytuje velice bohatý přísun informací, největší její přínos tkví v tom, že čtenáře dále příjemnou formou podněcuje k dalšímu bádání, například po scénářích v Divadelním ústavu, například u naprosto neznámých a námětově z dnešního pohledu trochu bizarních děl ze 70. let a dalších. Což může inspirovat jak začínající příznivce žánru, tak i zapálené profesionály.

Knihu si můžete zakoupit na e-shopu Nakladatelství Kant a na webu e-shopu Kosmas.cz. Doporučená cena je 240 Kč.

Obálka publikace Pavla Bára Od operety k muzikálu.

“Mamma Mia! – 2disková párty edice” – recenze DVD