“Jesus Christ Superstar” – koncertní verze – recenze DVD

Jelikož na dveře klepou vánoční svátky, v následujících dnech přispěcháme s várkou recenzí coby tipy na nákup muzikálových dárků. Začínáme dnes s poměrně silným kalibrem. DVD se známým záznamem koncertní verze rockové opery „Jesus Christ Superstar“ z roku 2003 v Duhové aréně v Pardubicích.

O kultovním díle Andrewa Lloyda Webbera a Tima Rice se zde v posledních týdnech prodiskutovalo více než dost díky nové inscenaci Hudebního divadla Karlín, která mísí v publiku nadšení i zklamání, nicméně právě to, že se o inscenaci mluví je vždy známkou zájmu a víc si inscenační tým většinou nemůže přát. Přesto ale odbočka k nosiči vydavatelství Sony BMG z jasně vymezené kategorie „vzpomínka na Spirálu“ nemůže nikdy vadit.

Vizuál přední strany obalu

Projekt takřka kompletního koncertního provedení z roku 2003 si vzal pod režijním vedením Zdeňka Suchého a scéně Šimona Cabana pod palec i pod taktovku Ota Balage, který dal trochu modernější háv spirálovskému hudebnímu nastudování (s doslova kultovním českým přebásněním Michaela Prostějovského), vzal hlavní hvězdy Kamila Střihavku (Ježíš Nazaretský), Dana Bártu (Jidáš Iškaritotský), Aleše Brichtu (Pilát Pontský), Jiřího Schoenbauera (Kaifáš), Jindřicha Vobořila (Annáš) a jako malou lahůdku hned dvě představitelky Máří Magdaleny Athinu Langoskou a Renátu Podlipskou, což někteří fandové vítají s radostí a i my musíme přiznat, že jsou vítaným osvěžením, přeci jenm rle je již célá léta spjata s Bárou Basikovou. Dramaturgicky byl mírně upraven scénosled a též vynechány momenty pro toto zpracování méně vhodné či zdlouhavé, úpravám v podstatě podlehla jen psychologie postavy Piláta Pontského.

Plus jsou zde hosté a jejich vlastní úpravy skladeb, nejčastěji v anglickém originále.  S odstupem času lze ale říci, že osobité verze jsou spíše pietní, ctící originál (Zejména u „King Herod’s Song“ Tonyi Graves z populárních Monkey Business i vokálního řádění pánů ze 4tetu a proto největší, mírně kontroverzní průvan zanechala ve výsledku svou medley (milí tvůrci, skutečně se píše  jen s jedním d) Dara Rollins, kdy do R’n’B kudrlinek  zamíchala „The Last Supper“ a „Everything’s Alright“.

V lehounce upravené verzi, s Bárou Basikovou jako Máří Magdalenou a s jinými hosty se tento koncertní program představil i v roce 2008 v Hudebním divadle Karlín a několika dalších lokalitách.

Právě karlínský úspěch, dokázaný neskutečně frenetickými potlesky diváků, zřejmě znatelně přispěl k realizaci nové pražské inscenace. Mimochodem, dnešní recenzovaný disk měl nejprve vyjít právě u příležitosti karlínských koncertů čekání bylo více než dvouleté a už předem můžeme říci, že výsledek tak úplně nesplnil naše očekávání.

Pojďme si jej rozebrat: Obraz je sice širokoúhlý, ve formátu 1,78:1, leč jeho kvalita je bohužel často na úrovni ošoupanější VHS nahrávky, tu a tam jsou některá místa lepší.

U koncertů budeme dávat spíš pozor na zvuk a také mu byla věnována značná pozornost. Na disku totiž máme hned tři zvukové mixy, o které se podle dostupných informací, postaral sám vrchní Jesusovský zvukař Petr Ackermann. K poslechu se nabízí audiofilské DTS nabízející prostorový zvuk takřka v kvalitě CD a komprimovanější DD5.1 a stereofonní DD2.0. Šestikanálové stopy jsou na porovnání namíchané stejně a poskytují fajn zážitek (zezadu jdou hlavně reakce publika a občas nějaký ten nástroj), DTS je o něco hlasitější. Na začátku je trochu problém s větší přítomností ozvěny, ale po chvíli se vše urovná. Pokud máte možnost jen stereoposlechu, nebuďte smutní, je příjemné a detailní.

Pojďme do bonusové nabídky. První položkou je dokument. Pod tímto pojmem se dá ukrývat ledacos a tak raději hned přiznejme, že by si zde zasloužil hodně velké uvozovky. Celek je totiž desetiminutovou směsicí fragmentu z přátelské konverzace, pár záběrů ze zkoušek , zvukové zkoušky i pár chvil viděných rádoby z publika. Jako vzpomínka či audiovizuální suvenýr pro tým jistě milé, pro muzikálového konzumenta bohužel naprosto bez hodnoty. Pojďme si teď opět zauvažovat, „co by kdyby“. Dle mnoha známek začíná dorůstat první generace, co často z důvodu nízkého věku nemohla první pražské nastudování začít. Jelikož ale v době premiéry a boomu inscenace vzniklo hned několik dokumentů, co představení v pražské Spirále velice hezky zachytily v pohybu (minimálně film „Ježíš a tisíce panáčků“) a koncert na ni přímo odkazuje, disk by příjemně doplnily. Jako u většiny českých disků je bohužel jedna z mála možností na snadnou přístupnost takovýchto materiálů promarněna.

Dalším bonusem je více než sedmiminutová fotogalerie. Uvidíme v ní montáž pódia, záběry z generálky i snímky z „ostrého jetí“. To je samozřejmě pro diváka zajímavé, ale zhruba tak jednou až dvakrát. Proto do fotogalerie tvůrci umístili ještě malý „skrytý bonus“. Musíte si na něj ale chvilku počkat… Po podkresové písni „Vše psát od prvních řádků“ se rozjede skladba „Proč ten shon?“ ve verzi s Kamilem Střihavkou a Danem Bártou, v televizním sestřihu koncertu neobsažená. Jelikož se oba zpěváci dělí o ježíšovský part, je zde celkem raritní příležitost slyšet v pár veršících právě i Dana Bártu, který údajně hrál Ježíše ve Spirále symbolicky 33x.

Poslední bonus nazvaný jednoduše Poděkování je textovým vyznáním pořadatele koncertu všem čelnům týmu. Textík by  zásadně snesl korektury, ostatně hudební skladatel A. L. Weber se do muzikálové historie nezapsal, na rozdíl od Andrewa Lloyda Webbera. Pro všechny ostatní bude do budoucna dobré prozradit, že Lloyd není skladatelovým druhým jménem, jak se předpokládá, ale pevná součást příjmení, čili se nesmí zkracovat, natož vynechávat! Lloyd Webber s dvěma b už jsme se snad za dlouhá léta psát naučili všichni.

Kdo by nechtěl soustavně sledovat DVD, má možnost poslouchat, například při práci, jak dramaturgicky, tak po stránce zvuku sympaticky namíchané CD se správnou live náladou, zde už se samozřejmě jedná jen o výběr 19 tracků z programu. Jednotlivé tracklisty (lehce doplněné o interprety alespoň v alternativních verzích skladeb a „směskách“, u jednotlivých skladeb nám rozepisování interpretů přišlo díky důvěrné znalosti díla přišlo mírně zbytečné) naleznete na konci článku.

Záznam na DVD zpracovaný jen mírně nadprůměrně, má jednu obrovskou konkurenci, tou je snad až příliš časté televizní vysílání (v programu je i pro letošní vánoční svátky). Verze, kterou si můžete zakoupit v obchodech nepřináší prakticky žádnou novinku navíc, což je nemilé, cílovou skupinu může ale potěšit bonusové CD.

Tracklisty nosičů

DVD:
1. Předehra
2. Jak ze sna procitám
3. Proč ten shon?
4. Divná mystifikace
5. I Don’t Know How To Love Him (Kamil Střihavka, Dan Bárta, Athina Langoska)
6. Medley (Dara Rolins)
7. Zemřít by měl
8. Hosanna
9. Vše je tak, jak má být
10. Šimon Zelotés
11. Ubohý Jeruzalém
12. King Herod’s Song (Tonya Graves)
13. V chrámu
14. Co na tom je tak zlého?
15. Zavržen na věky věků
16. Peníze zkropené krví
17. Pilátův sen
18. Medley (4Tet)
19. This Jesus Must Die (Tonya Graves, Dan Bárta, Dara Rolins)
20. Poslední večeře
21. V zahradě gethsemanské
22. Song krále Heroda
23. Jidášova smrt
24. Pilátův soud
25. Superstar
26. Vše psát od prvních řádků

CD:
1. Jak ze sna procitám
2. Proč ten shon
3. Divná mystifikace
4. I Don’t Know How To Love Him
5. Medley
6. Vše je tak, jak má být
7. Šimon Zelotés
8. Ubohý Jeruzalém
9. V chrámu
10. Co na tom je tak zlého?
11. Pilátův sen
12. This Jesus Must Die
13. Poslední večeře
14. V zahradě gethsemanské
15. Song krále Heroda
16. Jidášova smrt
17. Pilátův soud
18. Superstar
19. Vše psát od prvních řádků

Muzikály “Carmen” a “Jesus Christ Superstar” pokřtily své stránky na “Facebooku”
Lukáš Vlček vydal CD V barvách barytonu
V Karlíně se jako Ježíš představí Václav Noid Bárta
  • PLuto

Je to sice offtopic, ale už jste viděli toto zpracování Ježíše?

Nedalo mi to, a podíval jsem se na další z nepočítaných televizních repríz tohoto koncertu a jistá je jedna věc, master televizní kopie (rozumějte zjednodušeně obraz) je daleko lepší, než verze uložená na DVD….

HDK vypisuje konkurz do chystané muzikálové detektivní komedie Curtains-Vražda za oponou

• Jiří K.

No páni! Už několik let si říkám, kdy se u nás uvede další z muzikálů dvojice Kander a Ebb (Chicago, Kabaret, Zorba atd.)