Praha

“My Fair Lady” v Divadle Na Fidlovačce bude tradiční


Od prvního uvedení na Broadwayi uplynulo již 55 let a Divadlo Na Fidlovačce se stává druhou pražskou scénou, na které bude tento muzikál uveden (v letech 1964, 1984 a 1995 se hrál v Hudebním divadle Karlín) a je to pro něj tedy velká premiéra.

Tvůrci, v čele s režisérem Jurajem Deákem a dramaturgem Patrickem Fridrichovským tento fakt několikrát připomenuli. Údajně čekali tak dlouho kvůli Tereze Bebarové a Tomáši Töpferovi, kteří museli do svých rolí tzv. uzrát. Ale protože je zvláště role Lízy Doolittleové náročná a Tereza Bebarová je velmi vytíženou herečkou (nejen) Divadla Na Fidlovačce, bude alternována Barborou Mošnovou. To je fakt, který byl znám, ale nás především zajímalo, zda se budou s Bebarovou střídat pravidelně, nebo se dočkáme dalšího „Ježíše“, ale z úst Deáka byla přislíbena pravidelná alternace.

Druhým velkým otazníkem mělo být, jaké bude dramaturgické uchopení (zda se třeba nedočkáme přenesení na Havelský trh), ale Tomáš Töpfer odpověděl hned na samém začátku. Tato MY FAIR LADY je konzervativní, klasická, hraná tak, jak byla napsána, ale živá a vtipná. Akcentuje především střet mužského a ženského elementu. Töpferův Higgins je komickým podivínem a Líza Bebarové a Mošnové především osudovou ženou. Co se týče hudebního nastudování, budou všechna představení hrána na halfplayback, protože není ve finančních silách Divadla Na Fidlovačce zaplatit velký orchestr. Hudbu ovšem nahrál Epoque Studio Orchestra pod vedením Jana Kučery. V tuto chvíli zazněla z Töpferových úst otevřená kritika vůči Hudebnímu divadlu Karlín, které prostředky na živý orchestr má, ale hrají činohry…

Vizuál k muzikálu

Lze říci, že z této tiskové konference nevyplynula žádná velká očekávání ani zklamání. Kromě obligátního pochlebování (nad výběrem herců či tvůrců), jsme se dozvěděli jen pár zajímavostí: Otakar Brousek ml., který se v MY FAIR LADY objeví jako Pickering, navazuje na svého otce, který tuto roli hrál v  HdK. Pro Mošnovou to naopak není první Líza Doolittleová – hrála ji už v Jihlavě – zde ji ale hraje zcela jinak (na to „jak“ se máme přijít podívat). Přáním tvůrců je dosáhnout minimálně 350 repríz (jako např. Šumař na střeše).

Cíle jsou tedy vysoké a zda budou reálné, se dozvíme již brzy… Premiéra je naplánována na 24. 11. 2011

Obsazení a tvůrčí tým inscenace “My Fair Lady”

Eliza Doolitleová: Tereza Bebarová / Barbora Mošnová
Henry Higgins: Tomáš Töpfer
Plukovník Pickering: Otakar Brousek ml.
Alfréd Doolitle: Václav Svoboda
Paní Higginsová: Libuše Švormová
Freddy Eynsford-Hill: Marek Holý
Paní Eynsford-Hillová: Pavlína Rychlá
Paní Pearsová: Ludmila Molínová
Harry: Zdeněk Palusga
Kuba: Lukáš Pečenka
Zoltán Karpathy: Denny Ratajský

Lady Besingtonová,
Paní Hopkinsová,
3 služky,
Květinářka,
Transylvánská královna,
Služka paní Higginsové
Dámy ze společnosti:

Radka Krninská
Eliška Nezvalová
Martina Šťastná
Vanda Chaloupková
Marie Doležalová
Michaela Ďurišová /
Nina Horáková

Zevloun,
prodavači ovoce,
Muž ze Selseys
Muž z Hoxtonu
Muži z periferie
Majitel výčepu
Komorník
3 sluhové
Řidič
2 lokajové
Lord Besington
Strážník
2 komorníci
Majordomus
Velvyslanec
Pánové ze společnosti
:
Matěj Kužel
David Voráček
Ondřej Malý
Denny Ratajský
Lukáš Pečenka
Zdeněk Palusga

Režie: Juraj Deák

Dramaturgie: Patrick Fridrichovský

Překlad: Ota Ornest

Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková

Hudební nastudování: Dominik Renč

Nahrávka: Ondřej Brousek (Epoque Studio Orchestra)

Choreografie: Martin Pacek

Asistent režie: Matěj Kužel


Praha
Předprodej na muzikál “Mauglí” zahájen – Čtěte minirozhovory s tvůrci
Praha
Tvůrci představili nový, umělecky ambiciózní, muzikál “Mauglí”
Aktuální zprávy
Nový muzikál s hudbou Vaša Patejdla chystají Pixa-Pro a MusicModelTrust
  • Pavlína

    To bych viděla moc ráda, ale za halfplayback v muzikálu, kde je hudba stěžejní záležitostí, platit prostě nebudu.


  • Petr

    Pavlíno, nezlobte se, ale 90 % pražských muzikálu jede na halfplayback, jedině Karlín má živý orchestr, a pak komornější věci ( Vánoční koleda atd. ) ale herci budou 100% zpívat naživo..:-)


  • Tom

    Fandím Fidlovačce,že uvede muzikál My Fair Lady a ať to pěkně HDK ukáže,že umí muzikál! HDK ať si uvádí činohry,které se tam vůbec nehodí. A to,že Pavlína nepůjde,tak ať nechodí a zajde do HDK na Včera tě zabiju!,tam to bude mít s orchestrem! :-)


  • Pavlína

    Petře, to mi fakt říkáte novinku. :-) Čeští “muzikáloví autoři” tento žánr prostě umí dokonale zdegradovat. Že se s tím ale začne už i u zahraničních kusů… Ještě že existuje Karlín a že tu občas hostuje nějaký zahraniční muzikál.


  • Jakub

    Vždyť fidlovačka jela na nahrávku i u Funny Girl a Divotvorného hrnce… To myslím u tohohle divadla není žádná novinka… Nehledě na to že to divadlo je dost specifický prostor, kdoví jestli by se tam pro orchestr někde našlo vůbec místo… Na druhou stranu Karlín se svým “tradičním schématem uspořádání divadla” nemusí umístění orchestru ke svému štěstí vůbec řešit. Navíc má dvakrát tolik více míst k sezení než Fidlovačka a dražší lístky, takže logicky si může dovolit i vyšší rozpočet (třeba na zaplacení toho orchestru). Problém s místem by se sice dal vždycky vyřešit umístěním orchestru na scénu, ale koukněte se třeba jak tento jev naprosto scénograficky pohřbil Broadwayské Catch me if you can… Já osobně jsem s tímto faktem smířený a myslím, že zaručeně výborná kvalita představení (na jakou jsem od Fidlovačky již zvyklý) mi tento handicap mnohokrát vynahradí. Už mám lístky na premiéru a nemůžu se dočkat :)).


  • Ifča

    Vyčítat halfplayback zrovna divadlu Na Fidlovačce je docela nefér. Jsou divadla, kde se nic jiného, než halfplayback nepoužívá, to Hvězdy na vrbě z Fidlovačky jsou doprovázeny skvělou živou kapelou a hereckými výkony se vyrovná kdejaké Angelice či Katu Mydláři. Nemluvě o pokoře či skromnosti všech zdejších účinkujících, skoro až domácího prostředí a zážitkům, které jsem já tedy nikde jinde nezažila.


  • PK

    PKPK

    Autor Odpovědět

    Konzervativní a klasická MFL? Mě by od návštěvy odradil už ten vizuál, vždyť mají na sobě kostým z úplně jiné doby! Jak tohle může někdo vypustit do světa? A nebo se zbláznil kostýmní výtvarník.


  • Jakub

    Nebo jde o záměrnou stylizaci, která podle mě k dílu naprosto sedí… Koukněte se na kostýmy ke frašce Proutník pod pantoflem kterou Fidlovačka odpremiérovala v září – také to nebylo dobově přesné, bylo to vysoce stylizované, ale i přesto to atmosféru doby dokázalo skvěle navodit. Tím že bude konzervativní a klasická spíše mysleli že se nedočkáme experimentů ve stylu přenesení My fair lady do moderní doby, do nějakých surrealistických, bláznivých dekorací, nebo dokonce do Brna (viz skvělá My fair lady z Brna), ale bude se jednat o produkci která bude zachovávat reálie z textu. A to je podle mě ideální :))


  • Fíla

    Jakube, asi tak :-) PK – kdyby se měla již tisíckrát uvedená MFL uvádět pořád dokola v těch samých kostýmech a scéně, jako při světové premiéře, tak by nebylo potřeba žádného kostýmního výtvarníka ani scénografa. Stačil by krejčí, který by to ušil přesně tak, jak už to udělali před ním. Od toho ale divadlo není, nebo by nemělo být. MFL na Fidlovačce může být klidně konzervativní a klasická, přes to, že výprava bude nějakým směrem stylizovaná, využívat prvky moderního designu s tím původním,…Mě ten vizuál nalákal, určitě si zajdu! :-)


  • PK

    PKPK

    Autor Odpovědět

    Nic proti stylizaci, ale pokud se má MFL odehrávat v nějaké době, tak podle mě nemůže mít Líza výstřih, jaký v té době neměla na veřejnosti ani prostitutka… A Higgins v saku?

    To je pro mě právě ten experiment, když se to přenáší o 100 let dopředu (minimálně).
    V Brně to sice bylo v hantecu, ale doba zůstala zachována. A nebyl to vůbec špatný nápad jak se poprat s cockney angličtinou v předloze.

    Neřekl jsem, že musí být kostýmy stejné jako jinde, dobové kostýmy kreslí vytvarníci stále a rozhodně můžou být originální, ale rozhodně by měli ctít dobu.


  • Jakub

    Jenže něco jiného je kompletní přenesení příběhu včetně reálií, dějiště, apod… A něco jiného je že se to výtvarně moderněji stylizuje… To je asi to co sem se snažil sdělit v předchozím příspěvku :D A fakt že má Higgins sako mi nepřijde nijak mimo… Je pravda, že hlavně materiálem sice dobově moc nesedí, ale tak to je otázka té estetické stylizace… Mimochodem v mnoha činohrách z desátých let minulého století se dobová saka nepoužívají a herci nosí moderní saka. Ten rozdíl je totiž natolik minimální že nějak to řešit je naprosto zbytečné. Doporučuji když tak tento článek, hlavně kvůli fotografiím. http://en.wikipedia.org/wiki/1910s_in_fashion#Men.27s_fashion


  • Jiří K.

    PK: Schválně se podívejte, v jaké podobě připravuje Pygmalion Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě…
    http://www.facebook.com/#!/media/set/?set=a.264124953638984.74660.124383570946457&type=1


  • Sasie

    PK: Nejsem si sice jistá, jestli jsem tu vaši větu o Brnu úplně přesně pochopila ale MFL v Brně přece dobu nezachovává, protože se odehrává v současnosti.


  • Petr

    Pro PK : Nechcete si raději počkat na fotky z představení a na představení jako takové a pak vynášet nějaké soudy? Hodnotit inscenaci podle plakátu je dle mého nestandartní…


  • PK

    PKPK

    Autor Odpovědět

    Vážení, já tu inscenaci nehodnotím, jen jsem napsal, že mě ta “reklama” odrazuje od návštěvy. Zvlášť když se hned pod ní dočtu, jak na to půjdou klasicky…

    ad Jiří K.: proti tomu na první pohled nic nemám, protože to je originální návrh a ne sako a šaty z konfekce.