Plzeň

Světový muzikál Probuzení jara (Spring Awakening) podruhé v ČR


Muzikál Probuzení jara bude mít premiéru v neděli 31. května 2015 na Malé scéně Nového divadla v Plzni. První českou premiéru měl v Městském divadle Brno, Divadlo Josefa Kajetána Tyla je druhou tuzemskou scénou, která ho uvede.

Probuzeni_jara_Plzen_2015Německý dramatik Frank Wedekind svou hrou “Probuzení jara” (Frühlings Erwachen)  pojmenoval a ukázal hned několik tabu společnosti konce 19. století. Ačkoli drama vzniklo v roce 1891, uvedeno mohlo být až o patnáct let později, neboť bylo cenzurou pro svou přílišnou otevřenost a skandální téma zakázáno. Hra nese podtitul „dětská tragédie“ a vypráví příběh mladých lidí na přelomu dětství a dospívání, u nichž se začíná probouzet sexualita a přirozené lidské touhy. Choulostivé téma Wedekind zpracoval jako přímou obžalobu prudérní společnosti. Obviněnými jsou zde dospělí, rodiče, učitelé, kteří nedokáží s nejmladší generací mluvit upřímně a zatajují jí nejpřirozenější pocity a touhy a dokonce i základní fakta o početí a zrození. Děti se musejí se svými zmatenými pocity pokusit vyrovnat samy, čímž nevědomky ubližují sobě i ostatním.

Po více než sto letech by se mohlo toto téma zdát vyčerpané a neaktuální. Nicméně se jej chopili američtí autoři Duncan Sheik (hudba) a Steven Sater (libreto) a podle německé divadelní hry napsali muzikál, který měl v roce 2006 premiéru v New Yorku. Téma prvních milostných a erotických zážitků, ale i věčných mezigeneračních sporů uchopili velmi moderně a zároveň citlivě. Děj muzikálu “Spring Awakening” se odehrává stále v 19. století, ale přesto oslovuje současného diváka.

Muzikál při své premiéře na Off-Broadwayi zapůsobil jako zjevení. Ještě před koncem roku se přesunul na Broadway do slavného Eugene O´Neill Theatre, kde dosáhl 888 repríz a získal osm prestižních cen Tony. Následné uvedení v Londýně, Vídni a Buenos Aires nastartovalo jeho expanzi do celého světa.

“Probuzení jara” je prvním muzikálem situovaným na Malou scénu Nového Divadla v Plzni. Prostředí prý klade vysoké nároky na otevřenost herců a vnitřní pravdivost jejich projevu. Představitelka jedné z hlavních dívčích rolí Petra Vraspírová v tom spatřuje výhodu: „Hra je velice intimní a její atmosféra se v malém prostoru lépe koncentruje. Věřím, že tady budeme mít od diváků větší odezvu, budeme si vzájemně předávat energii tím, že emoci, kterou jim dáme, oni zpracují a vrátí nám ji zpět. A na tom se dá krásně stavět: je dobře, že jim budeme takhle vydáni napospas.“

„Tématem muzikálu Probuzení jara je obtížnost dospívání, hledání sama sebe, touha po ukotvení a samozřejmě láska. Muzikál je o mladých lidech, tudíž obsazení tvoří nejmladší muzikálová generace našeho souboru. A my si troufáme tvrdit, že je to generace velmi silná,“ říká režisér inscenace a šéf muzikálového souboru Roman Meluzín. „Nesmírně cenný je pro mne fakt, že titul si vybrali sami mladí členové souboru. Když se pro nás otevřel nový prostor Malé scény a řešili jsme jeho dramaturgii, mladí se spontánně shodli, že by tu chtěli hrát Probuzení jara. Návrh jsem uvítal, protože si myslím, že divadlo našeho typu má povinnost nabízet tituly probourávající myšlenkové a estetické bariéry.“

Obsazení muzikálu “Probuzení jara”

Wendla Bergmanová – Petra Vraspírová / Karolina Gudasová
Melchior Gabor – Pavel Režný
Moric Stiefel –  Adam Rezner / Aleš Kohout
Otto Majer – Lukáš Ondruš
Georg Zimmer – Jan Fanta
Jenda Rilke – Jozef Hruškoci
Ernst – Richard Pekárek
Thea – Lucie Zvoníková
Anna – Veronika Zelníčková
Marta Besselová – Kateřina Falcová
Elsa Neumanová – Eva Staškovičová
Profesorka Zubatá a další – Stanislava Topinková Fořtová
Ředitel Kostohryz a další –Radek Štědronský Shejbal

Stav k 30.5.2015

Inscenační tým

Režie – Roman Meluzín
Překlad a české texty – Jiří Josek
Dirigent – Jiří Petrdlík
Choreografie – Lukáš Vilt
Scéna – Jiří Karásek
Kostýmy – Helena Tavelová
Asistent režie – Martin Šefl
Asistent choreografie – Jan Kaleja
Korepetice – Pavel Kantořík, Martin Červenka
Inspicient – Zdeněk Šlajchrt
Nápověda – Monika Opalecká

Autoři

Hudba – Duncan Sheik
Libreto – Steven Sater


Plzeň
Divadlo J. K. Tyla v Plzni hledá potřetí nejlepší dosud neuvedený muzikál
Recenze a reportáže
RECENZE: Freddie Mercury ožívá v novém muzikálovém baletu Libora Vaculíka
Aktuální zprávy
Premiéra muzikálu ELISABETH je za dveřmi (+ ukázka)
U článku nejsou žádné komentáře. Napište svůj názor jako první!