Ostrava

Netradiční první repríza ostravského Děj se co děj


Minulou sobotu proběhla první repríza ostravského nastudování klasického amerického muzikálu Anything Goes, v českém překladu Děj se co děj, jehož premiéry se uskutečnily 4. a 6. dubna v Divadle Jiřího Myrona. Kuriózní byla tím, že se diváci, hned při první příležitosti, dočkali překvapivé změny v obsazení.

Slavný komediální muzikál z pera Cola Portera měl na Broadwayi premiéru v roce 1934 a od té doby se dočkal mnoha divadelních zpracování po celém světě a také dvou filmových adaptací. Za dobu svého uvádění obdržel na dvě desítky nominací na prestižní divadelní ceny TONY (dvakrát zvítězil v kategorii Nejlepší revival muzikálu a Nejlepší choreografie) a Drama Desk Awards (dvakrát vyhrál kategorii Vynikající revival muzikálu a Vynikající choreografie). Porterovy písně navíc získaly i nominaci na cenu Grammy. Díky několika návratům muzikálu na newyorská jeviště se Anything Goes řadí také do TOP 50 nejhranějších muzikálů na Broadwayi. V průběhu let se v něm vystřídala taková jména jako Elaine Paige, Patti LuPone či Joel Grey. Divákům může být známá zejména poslední broadwayská verze z roku 2011, v hlavních rolích se Sutton Foster, Colinem Donellem, Laurou Osnes a Joelem Greyem.

Českou premiéru měl muzikál v roce 2015, kdy byl uveden Divadlem Josefa Kajetána Tyla v Plzni v režii Romana Meluzína a přebásnění Michaela Prostějovského. Ostravská verze je tak druhým českým nastudováním tohoto díla.

Děj muzikálu se odehrává na zaoceánské lodi, směřující z New Yorku do Londýna, která nese v ostravském provedení jméno Mundo Amore (Svět lásky), a jak již její název napovídá, příběh se točí zejména kolem lásky, v různých jejích podobách. Děj se co děj je klasický americký muzikál ze “staré školy”, a tak zde není nouze o typicky zamotaný děj, množství propletených vztahů, či záměny totožností, což nahrává řadě komických situací.

Mezi cestujícími na Mundo Amore se nachází například Billy Crocker, mladý burzovní makléř, jenž je bezhlavě zamilován do mladičké debutantky Hope Harcourtové, která však cestuje společně se svým snoubencem, usedlým anglickým gentlemanem Lordem Evelynem Oakleighem, a svou matkou paní Harcourtovou. Do Anglie rovněž pluje Reno Sweeney, známá a obdivovaná zpěvačka z nočního podniku, která naopak chová romantické city k Billymu. Dále se na palubě nachází Billyho šéf, Elisha Whitney, který věří, že Billy zůstal v New Yorku, aby na Wall Street prodal Whitneyovy akcie, a v neposlední řadě také druhořadý gangster Moonface Martin se svou společnicí Ermou, který se zde skrývá v přestrojení za pastora.

Existují celkem čtyři verze libreta tohoto muzikálu, přičemž ostravské pojetí se, v upravené podobě, drží té z roku 1987. Režie se ujal Peter Oravec a český překlad a přebásnění textů Timothyho Crouse a Johna Weidmana zůstalo spojeno se jménem Michael Prostějovský. Ostravské nastudování vyniká efektními choreografiemi Ladislava Cmoreje a Simony Machovičové, a stepařskými čísly, jejichž autorkou je Kateřina Marie Fialová, která v představení rovněž ztvárňuje hlavní roli Reno Sweeney. Za zmínku stojí zejména sborové taneční scény, na kterých se kromě tanečníků podílí takřka celý herecký soubor, či úvodní choreografie doprovázející Overturu, která může divákům připomínat začátek muzikálu 42nd Street (42. ulice). Velmi efektně a nápaditě je řešena také scéna, kterou vytvořil Ondřej Zicha. Její základ tvoří velká otočná konstrukce uprostřed jeviště, která může být natočena do tří stran, z nichž každá znázorňuje parník ze stále detailnější perspektivy – od pohledu na celý parník, přes palubu až po jednotlivé kajuty. Atmosféru začátku 30. let krásně dokreslují kostýmy L’udmily Várossové. Pokud jde o ostravské hudební nastudování pod vedením Jakuba Žídka, objevují se zde menší úpravy v podobě zkrácení, či nových aranží, zejména u tanečních meziher. Co ovšem stojí za pochvalu je výborný orchestr i skvělý zvuk, kterým se může Divadlo Jiřího Myrona pochlubit. Dějová linka zůstává v zjednodušené podobě věrná předloze. Nejvýraznější změnou je přesunutí duetu You’re The Top (v přebásnění Seš ten nej!) ze začátku prvního jednání až téměř ke konci muzikálu, kdy ho spolu s Reno zpívá Lord Evelyn Oakleigh, namísto Billyho.

Jak již bylo zmíněno výše, zajímavostí první reprízy muzikálu bylo její netradiční obsazení. Roli Moonface Martina (ve které se alternují Tomáš Savka a Juraj Čiernik) musel totiž hned první představení po premiérách nastudovat záskok, jehož se ujal Lukáš Ondruš, který tuto roli ztvárnil již v plzeňském nastudování muzikálu. Ondruš se svého záskoku a role Moonface zhostil skvěle. Podal po všech stránkách naprosto profesionální a přesvědčivý výkon, který pro mne osobně patřil k těm nejvýraznějším. Z ostatních výkonů upoutal, nejen svým upřímným herectvím, především Radek Melša, představující Billyho, který se do této role navíc skvěle typově hodí. Jeho jevištní lásku Hope ztvárnila Andrea Gabrišová, která zaujala především pěveckým projevem, zejména v duetu It’s De-Lovely (Je to krása), kde měli spolu s Melšou příležitost ukázat také své taneční schopnosti. Martina Šnytová jako Reno Sweeney vynikla po pěvecké a taneční stránce, zejména ve scénách Anything Goes (Děj se co děj) a Blow, Gabriel, Blow (Hraj, anděli, hraj). Komickou postavu Lorda Oakleigho velmi dobře zvládl Lukáš Vlček, na jehož ztvárnění poněkud výstředního Angličana publikum dobře reagovalo. Z menších rolí pak zaujal například Pavel Liška jako Henry T. Dobson.

Jak přesně se osudy jednotlivých postav propletou a zda každý nakonec najde svou pravou lásku, se můžete dozvědět v Divadle Jiřího Myrona. Představení do konce sezóny jsou naplánována na 27. 4., 17. 5., 31. 5., 11. 6. a 12. 6.

Obsazení první reprízy (13. 4. 2019)

Reno Sweeney – Martina Šnytová (v alternaci Kateřina Marie Fialová)
Billy Crocker – Radek Melša (v alternaci Adam Živnůstka)
Hope Harcourtová – Andrea Gabrišová (v alternaci Veronika Prášil Gidová)
Moonface Martin – Lukáš Ondruš (v alternaci Juraj Čiernik a Tomáš Savka)
Lord Evelyn Oakleigh – Lukáš Vlček (v alternaci Roman Harok)
Erma – Eva Zbrožková (v alternaci Hana Fialová)
Elisha Whitney – Marcel Školout (v alternaci Libor Olma)
Evangeline Harcourtová – Alena Sasínová-Polarczyk (v alternaci Veronika Forejtová)
Kapitán – Jan Drahovzal (v alternaci Peter Svetlík)
Pastor Henry T. Dobson – Pavel Liška
Lady na kolečkovém křesle – Janka Hoštáková
Barman Fred – Josef Novák-Wajda
Vrchní stevard – Josef Lekeš (v alternaci Lukáš Moravec)
Dámské kvarteto – Klára Jelínková, Soňa Jungová, Michaela Liptáková, Eva Villámová (v alternaci Michaela Danielová)
Pánské kvarteto – Laco Hudec Šubrt, Tomáš Krpec, Libor Matouš, Robert Urban (v alternaci Jiří Daniel, Lukáš Hlavatý)

Dirigent – Marek Prášil (Jakub Žídek)

Foto: Národní divadlo moravskoslezské

Ostrava
Do ostravského muzikálového repertoáru se pro sezónu 2016/2017 vrací Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť a s ním přijdou vážené dámy Kate a Rebecca
Recenze a reportáže
Sunset Boulevard – vybroušený diamant Andrewa Lloyd Webbera září v Ostravě (Recenze)
Ostrava
Ostrava: Zveřejněno obsazení “Pardon my English” a změna dramaturgického plánu
U článku nejsou žádné komentáře. Napište svůj názor jako první!