Muzikál “Mata Hari” nafotil program (+ postřehy umělců a režisérská synopse)

Zkoušky muzikálu Michala Davida, Lou Fanánka Hagena a Radka BalašeMata Hari” se blíží do finále. Premiéra je již za dveřmi (26. září v Divadle Broadway) a my vám přinášíme ochutnávku kostýmů z focení programu, postřehy umělců a synopsi a úvahy od režiséra muzikálu, Radka Balaše.

Součástí tvůrčího týmu jsou také: kostýmní výtvarník Roman Šolc, výtvarník scény Jaroslav Milfajt a choreografka Qaša.

Do hlavních rolí autoři obsadili Kateřinu Brožovou, Yvettu Blanarovičovou, Martina Stropnického, Marka Vašuta, Mariana Vojtka, Josefa Vojtka, Jiřího Langmajera, Aleše Hámu, Josefa Laufra a mnoho dalších, převážně divadelních herců.

Na roli mladé Mata Hari – Margareth, proběhly dvě kola konkurzů, z nichž byly vybrány Kamila Nývltová, Markéta Procházková a Alžbeta Bartošová.

Focení programu + postřehy umělců

Margaret Zelleová řečená Mata Hari

Muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Kateřina Brožová

Muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Yvetta Blanarovičová

Yvetta Blanarovičová: “Vždy mne zajímala femme fatale jménem Mata Hari, její poměrně krátký život, plný zvratů, až ďábelská poživačnost v divokém životě a zároveň obrovské srdce, které bylo neustále zraňováno. Radek Balaš a Michal David dali dohromady výborné obsazení, myslím, že je se na co těšit. Její odvaha bojovat o svou dcerku Nonah jakýmikoli prostředky, její síla překonat smrt syna Normana a její síla jít proti zajetým dogmatům společnosti, ve které žila. Bylo jí cizí strnulé myšlení, lpění na zkostnatělých domněnkách a názorech, byla nenáviděná a zároveň zbožňována. Co mne však na jejím osudu fascinuje nejvíce je, že byla nevinná, všichni kdo ji soudili to věděli také, a přesto musela zemřít.”

Muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Michaela Horká

Muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Kateřina Brožová

Muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Michaela Horká

Muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Yvetta Blanarovičová

Margareth – mladá Mata Hari

Muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Kamila Nývltová

Kamila Nývltová: “V muzikálu ztvárňuji postavu Margarethy, což je mladá Mata Hari, a musím říct, že v tomto muzikálu poprvé v životě více tančím než zpívám. Muzikál bude krásný hlavně v tom, že se v něm spojila jak činohra, tak čistý zpěv a tanec, což není v některých muzikálech úplně vidět. Myslím, že to je dobré i v tom, že třeba přijde Marian Vojtko, který zazpívá úžasnou věc, pak přijde Kačka Brožová, která zahraje úžasnou činohru a pak přijdou tanečníci s panem Lauferem a předvedou úžasné taneční číslo, což je super. Na muzikál určitě zajděte, bude to něco jiného, neuslyšíte v něm úplně tak často ty „velké písně“ Michala Davida, na které jste zvyklí, ale uslyšíte v něm jeho swingové či jazzové věci, což je zajímavá změna, a samozřejmě nebudou chybět ani krásné „velké“ milostné duety.”

Muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Markéta Procházková

Muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Alžbeta Bartošová

Muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Kamila Nývltová

Maurice Chevalier, Georges Ladoux

Muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Jiří Langmajer

Muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Josef Laufer

Muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Aleš Háma

Rudolf MacLeod

Muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Marian Vojtko

Marian Vojtko: “Role Rudolfa MacLeoda je pro mne charakterově zase něco úplně jiného, než jsem doposud v Divadle Broadway hrál. Rudolf si vezme o dvacet let mladší ženu,v podstatě dívku, která toho ještě mnoho neprožila. Odjíždí s ní do Indonésie, kde působí jako důstojník. Děsivé tropické počasí, nemoci, komáři a také naprosto odlišná kultura, s tím vším se nedokáže nějak sžít. Do toho všeho mu umírá malý syn, což dává za vinu své ženě. Stává se z něho opilec a grobián, který zanevře jak na svoji ženu, tak na celé okolí. Takže si myslím, že hrát je tady opravdu co a diváci se mohou těšit jak na činohru, tak i na nádherné duety a sólovou píseň, které je tak citová, že diváci upustí i tu slzičku…”

Baronka Kirejevská, dozorkyně ve vězení, řádová sestra Leonida, Madam Zina

Muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Jaroslava Obermaierová

Henri de Toulouse-Lautrec

Muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Michal Tůma

Van Goore, Emil Guimet, Gabriel Astruc

Muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Ladislav Frej a Pavel Soukup

Komorná, Javanská šamanka, Margot hostinská, Germaine Dessangeová

Muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Renáta Podlipská

Pierre Bouchardon

Muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Martin Stropnický

Martin Stropnický: “Pierre Bouchardon je podivný chlapík. Je to víc než vyšetřovatel. Je to fanatik spravedlnosti. Pedant, který je přesvědčený o tom, že Mata Hari je vinná, že zradila Francii. S úporností a cílevědomostí se snaží dostat ji za mříže. Zároveň má v sobě neřešitelný rozpor: Mata ho jako žena okouzlila. Uznáte, že to je hrozná kombinace. Muzikál Mata Hari má dvě základní roviny: tu muzikálovou a pak tu činoherní. Moje role je z té druhé kapsy. Dialogy Bouchardona a Maty jsou v jakémsi kontrapunktu k hudebním číslům. Nelehký, ale lákavý úkol.”

Jiří Langmajer

Muzikál Mata Hari

Yvetta Blanarovičová

Muzikál Mata Hari

Renáta Podlipská company

Muzikál Mata Hari

Kamila Nývltová muzikál Mata Hari Divadlo Broadway

Muzikál Mata Hari

Pár slov Radka Balaše:
“Nabídka přišla od Michala Davida a Oldřicha Lichtenberga. Dlouho jsem se nerozmýšlel. Na muzikálu jsme pracovali víc než rok. Fascinovalo mne, jak se Michal David, který je známý spíše pop- muzikálovou tvorbou, tentokrát vydává na dráhu moderního jazzu, což bude pro mnohé diváky zajisté příjemné překvapení.”

Synopse a úvahy od režiséra muzikálu Mata Hari – Radka Balaše

Mata Hari – co o ní však skutečně víme?

Víme, že byla zatčena. Ale za co? Když prováděla špionáž pro Francouze? Že pracovala pro Paříž a nechávala se platit Berlínem? Že se do nebezpečného dobrodružství vrhla po hlavě z lásky, z lásky k muži, v němž spatřovala i svého dávno tragicky zemřelého syna? A nebo se celá její riskantní špionážní epizoda odehrála kvůli dávno ztracené dceři, kterou Mata Hari tak oddaně milovala? Nejsmutnější částí jejího života byl její předčasný a násilný skon ukončený kulkami popravčí čety. A její tělo, zaživa tak krásné a žádoucí, nestálo nikomu ani za pohřbení a skončilo na pitevním stole.

Čím tedy Mata Hari byla ve skutečnosti? Byla to víc princezna, děvka, umělkyně, milostnice, dobrodružka nebo nešťastná matka milující své děti až za hrob? Špiónka, která za sebou nechala statisíce mrtvých? Nová Salomé? Obětní beránek válčící země? Nic z toho, nebo ještě něco víc?

Připravte se na seznámení s mimořádnou ženou. Se ženou, která vás nejednou překvapí, se ženou tak vzdálenou i tak blízkou, že pochopíte, proč ještě dnes stále dráždí lidi a probouzí vášně.

Příběh Maty Hari se bude odehrávat jako divadlo na divadle. Jako spektakulární barevná revue ve slavném pařížském varieté Moulen Rouge. Celou show uvádí a konferuje  herec, tanečník, šansoniér a slavný zpěvák své doby Maurice Chevalier. Ten se také bude postupně a přímo před zraky diváků proměňovat v různé dramatické postavy příběhu.

Staneme se svědky neuvěřitelné životní pouti jedné z nejtajemnějších ženských hrdinek, jejíž občanské jméno znělo Margareth Geertruida Zellová. Vydáme se společně s ní na dramatickou cestu životem, který Martgaretha zasvětila třem významným bodům své existence: lásce k tanci, lásce k mužům a zejména lásce ke svým dětem, která ji tragicky provázela až k jejímu smutnému konci.

Mata Hari se narodila v nizozemském Leeuwardenu v rodině kloboučníka a brzy vyrostla v krasavici s nepřehlédnutelnou figurou, velkýma očima a černými vlasy. Byly s ní starosti už v mládí. V sedmnácti letech ji rodiče poslali do Haagu, hlavního města Holandska, a dali ji pod dohled jejího strýce známého svojí přísností. Strýcův dohled však brzy Margarethu omrzel. Hledala možnost, jak z dané situace utéct. Jedna možnost se nabízela. Chtěla začít samostatný život, což tenkrát znamenalo jediné – vdavky. Margareth vezme příslušné noviny, najde rubriku seznámení a zjistí, že šance tu jsou. Vybere si důstojníka z holandské koloniální východní Indie. Rudolf MacLeod je potomek staré skotské šlechty a je v Evropě na dovolené. Je sice o 20 let starší, ale to Margarethu momentálně nezajímá. Učinila rozhodnutí, že se vdá, a účel světí prostředky. Mladá paní MacLeodová krátce po sobě porodila syna a dceru a v roce 1897 odjela spolu se svým manželem do Nizozemské Východní Indie, kde se MacLeod stal na Jávě velitelem praporu. Hodně pil, bavil se s jinými ženami a často bil svou vlastní – jednou jí dokonce vyhrožoval nabitým revolverem. Jejich syn zemřel za záhadných okolností. Podle  jedné verze chlapce otrávil sluha, s nímž MacLeod špatně zacházel. Brzy poté, co se McLeodovi vrátili v roce 1902 do Nizozemska, Margaretha Geertruida od manžela odešla (o čtyři roky později se rozvedli). Mladá žena nechala dceru u přátel a odjela do Paříže, aby začala novou životní dráhu.

Na scénu vstupuje Mata Hari

Jako manželka nizozemského důstojníka a matka dvou dětí mohla Margaretha Geertruida stěží bleskovým útokem dobýt francouzské hlavní město s vytříbeným vkusem. Pozornost, po níž tolik toužila, však mohla přilákat jako exotická tanečnice z Orientu. V roce 1905 přijala novou totožnost a úspěšně se začala vydávat za dceru indické chrámové tanečnice, která zemřela při porodu. Aby mohla Margaretha Geertruida nastoupit na matčino místo, byla údajně zaslíbena hindskému bohu Šivovi a vyškolena v erotických rituálech jeho kultu. Vysoká a půvabná, s modročernými vlasy, tmavýma očima a lehce snědou pokožkou se snadno mohla zaměnit s Indkou. Exotické jméno Mata Hari, které si přisvojila, znamená “OKO ÚSVITU” . Po debutu v síni Guimetova orientálních sbírek muzea začali Matu Hari zvát do elegantních salonů a slavila jeden úspěch za druhým. Vystupovala v divadlech v Monte Carlu, v Berlíně, ve Vídni, v Sofii, v Milánu a v Madridu. Zdálo se, že jí leží u nohou celá Evropa. Ačkoli převážně mužské obecenstvo mohlo tvrdit, že přichází na její představení, aby se poučilo o východních náboženstvích, chodili muži především proto, aby zhlédli vzrušující mladou ženu, která si troufala veřejně vystupovat prakticky nahá. Nikoho nepřekvapilo, že smyslná tanečnice má spoustu obdivovatelů, ochotně platících za její štědře poskytovanou přízeň. Než v srpnu 1914 vypukla 1. světová válka, říkalo se o Matě Hari, že je nejlépe placenou kurtizánou Evropy. V Berlíně podlehl jejímu kouzlu mezi mnoha jinými i německý korunní princ,ministr zahraničí a vévoda z Brunšvicka. V den vyhlášení války ji lidé viděli, jak se s policejním šéfem projíždí ulicemi německého hlavního města. Proto se o ni brzy začaly zajímat tajné služby. Když pak vypukla první světová válka, byla Mata Hari zrovna v Berlíně. Němci jí zmrazili konta, zabavili pas a následně ji nabídli, aby pro ně pracovala jako špiónka. Souhlasila. Dostala 20 tisíc franků, neviditelný inkoust a krycí jméno “H 21”.

Mata Hari sice pro Němce žádné cenné informace neměla, dál se ale scházela se svými významnými milenci na obou stranách fronty. To neuniklo britské rozvědce, začala ji intenzivněji sledovat a o svém podezření řekla i Francouzům. Důstojník francouzské kontrašpionáže Ladoux ale přesto Matu Hari oslovil, aby dělala špiónku pro Francii. Opět souhlasila. Stala se z ní dvojitá agentka. Ani pro jednu stranu však neměla žádné zásadní informace, jen si oběma říkala o další a další peníze. Trpělivost došla dřív Němcům.  Pomocí šifry odeslané do Francie odkryli, že MataHari je jejich špiónka H21. A tak ji Francouzi zatkli. Soud se konal za zavřenými dveřmi, a ačkoli Matě Hari neprokázal, že by Němcům vyzradila nějaké tajemství, odsoudil ji za velezradu k trestu smrti zastřelením. Jedním z důvodů bylo i to, že dál lhala o své minulosti a trvala na smyšlenkách o svém jávském původu. Zbytečné byly přímluvy významných milenců. Poprava se konala 15. října 1917 ráno na vojenském cvičišti nedaleko Paříže. Jednačtyřicetiletá Mata Hari odmítla pásku přes oči a popravčí četě předem poděkovala. Tu tvořilo 12 zkušených střelců. Navzdory tomu Matu Hari zasáhly jen 3 výstřely. Smrtelně. Pro jistotu ale k jejímu tělu ještě přišel velitel a výstřelem do hlavy se ujistil, že je zrádkyně skutečně mrtvá. O tělo Mata Hari nikdo neprojevil zájem, aby je pohřbil, bylo proto poskytnuto nemocnici pro vědecké účely.

Jáké byly motivace jejího konání? Jaké byly její sny, tužby a představy o životě? Jaká zásadní rozhodnutí vedla tuto půvabnou ženu až před hlavně pušek popravčí čety?

O tom všem bude náš nový dramatický muzikál! A nejenom o tom.

Motto: