„Carmen“ – exkluzivní preview

Dnes pro vás máme malé či větší překvapení, jak je komu libo. Jako jediní z médií jsme měli díky přátelskému přístupu Hudebního divadla Karlín možnost vidět kompletní představení muzikálu Franka Wildhorna, Jacka Murphyho a Normana Allena „Carmen“ při včerejší první veřejné generálce, která byla jen pro zaměstnance a přátele divadla.

Protože jsme se zavázali slibem, že nebudeme do oficiální recenze, kterou napíšeme až z jednoho termínu světové premiéry, prozrazovat příliš detailů, berte tento článek pouze jako malé naťuknutí, na co se v „Carmen“ můžete těšit. Skutečně to nebude plnohodnotné zhodnocení, ale jak název napovídá, plně dostojíme slovíčku „preview“. Nečekejte tedy ani jednotlivé srovnání výkonů, to vše si schováme do premiérového článku, ale nebojte se, něco naznačíme.

Rozdělme si první dojmy do několika bodů:

1. Příběh

Bylo dostáno slovům o tom, že se nebude soupeřit s jinými inspiračními zdroji a adaptacemi. Karlínská „Carmen“ je skutečně svébytná, je zasazena do neurčité doby od padesátých let minulého století nahoru.  Ta by klidně mohla značit naši současnost (byť značně stylizovanou), nebo nějaká další období. To se nechává čistě na představivosti diváka. Sluší se ale říct, že „Carmen“ má jeden z nejlépe vystavěných příběhů z pražských inscenací za několik posledních let a i při jeho jednoduchosti má každá minuta svůj smysl, každá scéna své místo a rozhodně nebudete koukat na hodinky, či nějaký moment „popohánět“ očima.

2. Hudba

Asi nejočekávanějším bodem bude hudba Franka Wildhorna. Ten nezklamal a přes vlivy latinsko-americké se velmi často dostane až k rocku, nechybí ani náznak „klasického“ muzikálu, přesto si uchovává jeho osobitý styl.  Ač je hudební složka plně podřízena příběhu, je velká většina motivů velice chytlavá a „broukatelná“. Lze vysledovat i pár možných budoucích hitů. V melodramatických pasážích, kterých je dost, takže si náležitě užijete i činoherní složky, pak Wildhorn pracuje s notami přímo filmově. Skvělé je i zacházení s motivy, každé prostředí má svůj, ten je nezaměnitelný a toto pravidlo je po celou dobu ctěno.

3.  Obsazení

Již teď se dá usuzovat, že „Carmen“ bude mít velmi vyrovnané alternace, co se do kvality výkonů týká, na jevišti se jen těžko hledal slabší článek. Ze zajímavých momentů vypíchneme jediný: Kde jinde uvidíte superhvězdy našeho hudebního divadla, Pavlu Břínkovou a Jiřího Korna, coby divácky velmi vděčné postavy, zpívat duet? A vlastně ještě jeden detail: žádný z účinkujících nevypadá, že by se musel do něčeho stylizovat, naopak, charaktery vypadají, jako by byly účinkujícím „šity přímo na tělo.“ Režisér Gabriel Barre navíc zjevně dává prostor k tomu, aby si herci své postavy dokreslili sami.

4.  Show

Ano, „Carmen“ spojuje svůj dobře vystavěný příběh s vkusnou a živelnou show. Pavlu Strouhalovi se podařilo vystavět několik temperamentních a velkých choreografií a to, co se děje například na začátku představení, či při písni „Viva Amor“ nejde příliš popsat slovy. Složku show tvoří jak monstrózní a nápaditá scénografie, tak mnohokrát zmiňované prostředí cirkusu. To v omezené míře dokonce kooperuje s divákem a skutečně nabídne i několik velkolepých triků. Přičemž ale představení nesklouzává do laciného kýče, k čemuž by mohlo toto prostředí svádět. Tento svět působí v inscenaci naprosto bez problémů. Jako malý protipól jsou v představení použita i prostředí aranžérsky velmi jednoduchá až minimalistická, ty zatím ve srovnání působí trochu prázdně, ale výkony účinkujících i tyto scény umí naplnit.

Více již prozrazovat nebudeme a ani nechceme, nechte se překvapit. „Carmen“ totiž za vaši návštěvu stojí.

Jako bonus přijměte obsazení hlavních rolí na generálce:

Carmen: Lucie Bílá
José: Peter Strenáčik
Katarína: Dasha
Zuniga: Lukáš Kumpricht
Starosta: Jiří Korn
García: Václav Noid Bárta
Vědma: Athina Langoska
Teta Inéz: Pavla Břínková
Vyvolávač: Jan Urban

Přání se plní v Brně – premiéra muzikálu Big (recenze)
Muzikál “Děti ráje” zahájil druhou sezónu roztančenou pěveckou párty (+ video)
Muzikál “Pornohvězdy” – originální alternativa s dobrými výkony
  • Tychi

Juj, duet Břínkové s Kornem..to musí být něco podobně dokonalého jako duet Břínkové s Ježkem.

• tom2410

Proč já vlastně jedu až za 2 měsíce.To bude určitě super.

uš se nemužu dočkat sobota to jistí

• Jiří

Tak jsme viděli včera CARMEN,musím popravdě říct,že se to dá vidět,ale zase taková show to není. Některým zpěvákům nebylo vůbec rozumět-špatná srozumitelnost/Trapl,Poulíčková,Rajnišová/.Chtělo by to ,aby si zvukař vyzkoušel hlasitost mikroportů zpěváků a někdy orchestr řval! Sboru nebylo vůbec rozumět! Dasha byla dobrá!

Sounddesign inscenace se právě v době VEŘEJNÝCH GENERÁLEK a předpremiér teprve rodí (mám s tím za ta léta zkušenosti), to pro mě coby tvůrce článku ještě nebylo směrodatné, ty problémy se zvukem tam samozřejmě byly, ale myslím, že to vychytají, mají ještě celý týden! A show jsem označil za vkusnou a živelnou a pasuje tam, i když chápu, že někdo by si představoval něco většího s větším vrcholem, nicméně já se soustředil na ten příběh. A opravdu to není recenze, ta přijde a tam už si samozřejmě všimneme i nedostatků, ale mám pocit, že na tom ještě opravdu zapracují a já osobně se premiéry už nemůžu dočkat.

• Jiří

Jekyll a Hyde byl stokrát lepší-nádherné melodie.V Carmen mě uchvátily tak 3.

• tom

No, podle začátku této diskuse o Carmen to vypadá na pořádný průser. Když čtu samou chválu na muzikál Touha (viz diskuse k Touze), tak si říkám, že ta Carmen teda nic moc. Nebo co myslíte? Vyrovná se Carmen tolik ceněné Touze? Neměl by se jít Wildhorn podívat, jak se dělá pořádnej flák? I když, zatím tady kromě Jiřího nic negativního není. Ale, jak čtu, Odřej se k něčemu již chystá. V sobotu uvidím a uslyším. Pak se buďto omluvím anebo budu jízlivý.

Mně skutečně přijde Carmen jako velmi příjemné překvapení se skvěle vystavěným příběhem, velice milými melodiemi (je to hudebně NAPROSTO někde jinde než Jekyll a nedá se to s ním srovnávat), je to jiné dílo, i v tom, že tady si lidi nebudou stěžovat, že se nechtějí v divadle bát, humoru je tam také víc než dost. Vidíte, to jsem tam nenapsal. Ale prostě, když jdu na generálku, počítám s tím, že se na díle stále ještě pracuje (a v zahraničí je mimochodem zakázáno zcela o díle psát a hodnotit ho. Já jsem jako jediný dostal svolení napsat toto preview a jsem za to velmi rád (ostatní média musela o půlce odejít), oficiální recenze bude po premiéře a mimochodem, ano, budu ji mít na starosti, Detaily jako blbý zvuk a něco, co se dá napravit, v pohodě na generálkách a předpremiérách odpouštím, protože věřím, že na premiéře bude vše OK, pokud ne, v recenzi se to pak samozřejmě odrazí. A zas tak úplně pozitivní to moje preview také není, stačí si ho jen přečíst pořádně a navíc, napsal jsem to dost zjednodušeně, počkejte si na recenzi, nicméně na příjemném překvapení a vůbec každém slovu si trvám a doufám, že si za ním budu moci stát i po premiéře. ;-)

• Jiří

Na předpremiérách by se mělo odehrát představení na 100%,když se prodává za cenu běžného představení! Na generálkách se mají odstranit chyby.Jsem zvědav na reakci jiných divadelníků,kteří mají muzikál rádi.

V Praze se na předpremiérách stále ještě dolaďuje (stejně jako ve světě, říká se jim preview a dělá se jich třeba hned několik desítek), divák je obeznámen, že je to předpremiéra a vlastně má volbu, buď uvidí představení co nejdřív, ale za cenu možných chybiček a stále ještě úprav, nebo si může zajít, až si představení sedne, samozřejmě oboje za to samé vstupné a je to divákova volba. I když souhlasím, že třeba 100 korun slevy by na předpremiérách být ještě mohla. A pokud se nemýlím, vy jste viděl také stejně jako já veřejně neveřejnou generálku (jen druhý den) a pokud tu říkáte, že na generálce se mají odstranit chyby, tak ano, mají ještě nedodělaný sound-desing ;-) Co má dělat takový divák TaFantastiky, kde se dílo odpremiéruje a pak se ještě několikrát změní.. tam by se hodilo právě najet na americký systém, odstranit během několika předpremiér chyby, zeptat se diváků, co oni na to, a pak až dát premiéru. :-) Mimochodem, osobně jsem byl překvapen, že se na té první generálce vůbec nic nezastavovalo, takže i po téhle stránce jsem byl spokojen.

• kritik

Jisté je jedno, super to rozhodně není. Nedostat lístky zdarma, litovala bych každé koruny za koupi lístku na tenhle vrchol kýče.

• tom

Napiš toho víc. Já jdu v sobotu. Proč je to kýč? Já jsem lístek platil !

• AlaWa

Tak jsem dnes shlédla Carmen. Nevím,jestli to byla generálka nebo předpremiéra, či jak nazvat představení za plnou cenu , jen před premiérovým datem. Ale přesto bych očekávala , že jdu na kompletní a již “vychytané” představení. Bohužel tomu tak nebylo. Zamrzí,ale dá se pochopit, když vypadne mikroport, stává se to. Zamrzí však, když je to poměrně brzy po začátku představení u hlavní postavy a při dost podstatné písničce. Ještě více zamrzí,když nefunguje ani podaný mikrofon ani posunky Lucie Bílé ke zvukařům a dirigentovi. Pak nastává “pauza” ve formě přehrávání jedné melodie orchestrem a Carmen odbíhá do zákulisí pro nový mikroport. Co pak zamrzí dále? Ani tento mikroport pak na jevišti nefunguje a běží se dozadu znovu pro další. Chudák Lucka. Tím to však nekončí. To samé se opakuje později ještě Dashe. Zpívá zpívá,ale není slyšet. Tak naštěstí companista přináší fungující mikrofon. A do třetice – při finální písni zpívá opět Carmen a vtipně po slovech “….. bože při mně stůj ” (není to doslova) opět už není slyšet . V tu chvíli už však vzdává snahu a radši začíná děkovačku . K té mám tedy výhrady, škoda že na jevišti se ocitnou všichni účinkující najednou . Není šance odměnit je potleskem postupně jednotlivě .
    Jinak výkony účinkujících-dle očekávání dobré.K Lucii Bílé není po pěvecké stránce co dodávat,i ostatní ( TT,Břínková,Dasha,Jícha,Křížková ….) byli dobří . K těm výhrady nemám,ale co se týká zvuku, je ještě hodně co zlepšovat a hlídat ! Je dost pravděpodobné ,že na druhý balkon toho z mluveného slova asi moc slyšet nebylo,když i já ve druhé v přízemí měla občas problémy .
    I nějaká ta technická chybička (např. tekoucí sprchy i po vysunutí zpět nahoru! ) by se našla.
    Co se týče efektů , nebo avizovaných triků ,těch si divák užije. Zvířátek je taky požehnaně :-)
    Hudebně se mi osobně muzikál poměrně líbil,ačkoli nemohu říct,že jsem si jakoukoli melodii po prvním poslechu zapamatovala . A nemohu si pomoci- starý dobrý Jekyll to fakt není .
    A taky škoda, že nebyl v prodeji program ,ani cokoli jiného !!!! To se opravdu čeká se vším až na premiéru ?
    To je zatím ve zkratce vše, více až se tu objeví kompletní recenze.

AlaWa: Já věděl, proč sem tu definici generálek a předpremiér píšu, prostě u nás se vychytává do poslední chvíle. Ale samozřejmě mě moc mrzí, že se dnes staly zrovna takovéhle kiksy. Ta první generálka byla relativně v pohodě, porty šly, jen byly občas “zahuhlané, takže srozumitelnost občas nebyla valná, ale jinak naprosto standardní představení. Ale jinak jsem rád, že se Ti Carmen vcelku líbila, až si sedne, bude to myslím, fajn repertoárový kus.

Akorát mi tedy bude muset někdo dát definici kýče na jevišti, samozřejmě, Carmen na té hraně balancuje, ale vždy mi přišlo, že ve správném okamžiku se zase vrátí a nespadne do něj. A viděl jsem i opravdu kýčovité věci na jevišti a není to tak dlouho, konkrétní příklad si ale nechám pro sebe.

• AlaWa

No já bych všechno akceptovala,ale vědíc to,že jsem na generálce . Pak by měli prodávat představení před premiérou oficiálně jako generálky (jako to dělá třeba Broadway) a já budu spokojená , protože budu vědět,že všechno ještě nemusí být 100% . Ale přijímám to, co taky mi jiného zbývá. Na premču fakt držím palce,ať všechno klapne.

• kritik

To Ondřej: Že by Carmen na hraně kýče balancovala mi rozhodně nepřipadá, spíš do ní plně spadla. “Herci” prý trénovali téměř celé dny, 6 dní v týdnu, ale nebylo to na jejich výkonech vidět. Možná že by mohli zvolit opačnou taktiku a trénovat méně, a nebo přestat trénovat definitivně. Ať už člověk posoudí expozici představení (dá-li se vůbec o expozici mluvit) nebo scénografickou či jinou stránku, nemůže odcházet s pocitem, že tohle opravdu za něco stálo. Leda, že to stálo za nic. Jediné, co nehodnotím jako naprosto hrozné, je hudba. I když i ta byla občas dost překvapující, nehledě samozřejmě na technické problémy. Myslím, že na to, jak je představení drahé ( i když já dostala lístky zdarma), je dost laciné obsahově a vůbec. Opravdu může být s něčím takovým člověk spokojený?

kritik: Počkejte si prosím na oficiální recenzi, nebo nemusíte, pokud čekáte naprostou nekritičnost.. Ale musím říct, že jste mě znejistila, že už dva dny pochybuji, jestli jsem kompetentní hodnotit hudební divadlo i po těch letech (zhruba 15), co se o něj zajímám, za což vám velmi děkuji, člověk by si neměl být zas tak jistý. Nicméně myslím, že ten muzikálový kýč snad i poznám, (ale pochybuji) a přeji Vám, aby jste už větší, než je pro Vás, pro mě ještě zcela přijatelná Carmen, na jevišti nezažila, věřte, není to příjemný pohled.

• kritik

Smutné je, když lidé navštěvují podobná představení a shledávají je jako dobré, ba dokonce výborné. Ostatně dívají-li se po večerech na Ordinace v růžových zahradách, Nemocnice a jiné, pak se již tolik nedivím. Ale o jaké kvalitě to potom vypovídá? Ostatně muzikál spadá do téměř výlučně komerční sféry, kde se podobná “kvalita” dá předpokládat, dokonce je vyžadována. Potom není divu, že výsledek je takový. Ale pozlátko nikdy nenahradí zlato samotné, ač se může jevit sebevíc podobně.

kritik: Snažíte se tady teorizovat a je jasné, že tomuto žánru asi příliš neholdujete (a vzhledem k poslednímu příspěvku jej asi ani nevyhledáváte), ano, muzikálové divadlo je v první řadě komerční a pokud by se někdy tvořila nějaká příručka či teorie muzikálu, tohle bude první bod, pokud Vám to vadí, nemusíte je navštěvovat, kvalitní činohry je také dost, já jsem si vybral od dětství muzikál proto, že pro mě musí divadlo nejlépe hrát a zpívat a jsem vášnivým posluchačem hudby a myslím, že ani s tou komerčností to ještě není tak zlé (a když je, vždy se dá zajet někam, kde se mi to vrátí do normálu).

Uživatel Tom se Vás ptal, proč je Carmen kýčem a ať napíšete víc. Jak jistě uznáte, já mu to vysvětlit nemohu, já dospěl jen k “bezpečnému balancování s kýčem”. Je to málo? Těším se tedy na Váš příspěvek, kde napíšete, v ČEM je ta inscenace podle vás špatná a pak se můžeme hned bavit kvalitněji.

• kritik

To Ondřej: Ráda bych předeslala, že nechci, aby tato diskuze sklouzla k vzájemnému navážení se do sebe, k čemuž jistě nemá daleko.
    Nevidím vůbec nic špatného na teoretizování, ostatně mám na něj právo. Ač tomuto žánru neholduji, přece se můžu vyjádřit, a třeba i dost negativně. Ostatně o tom by přece diskuze měla být, o vyměňování si často i protichůdných názorů.
    Bezpochyby máte pravdu v tom, že na muzikál nemusím jít, ovšem o tom se tady vůbec nebavíme. Hodnotíme tady to, jak se nám líbil či nelíbil (neboť k hodnocení nemůže dojít před tím, než danou věc uvidíme). A je zřejmé, že existují i kvalitní činohry atd., ovšem jak už jsem jednou napsala, zde hodnotíme muzikál Carmen, nikoliv situaci kvalitní české činohry.
    Co se týče odůvodnění mého názoru, že Carmen mi přijde jako vrchol kýče, myslím, že se dá ledacos vyčíst z příspěvku z 26.9. (21:18). A nevím, zda je potřeba zabíhat ještě do detailů, když daný jedinec představení neviděl. Pokud ano, počkám si na vybídnutí samotného autora “Toma”.

Kritik: Rozhodně se do Vás nechci navážet (a nikdy jsem nechtěl), naopak diskutuji s Vámi rád. Jen se mi zdá, že slovům špatná expozice tu málokdo rozumí. Já jsem například od Carmen nečekal vůbec nic, takže to bylo příjemné překvapení hlavně, co se práce s příběhem (ano, je primitivní) týče. A jsem rád, že ta hudba také slouží příběhu, to by měla totiž být v muzikálu priorita a HIT (zato ale pořádný) má být tak nějak na okrasu. Bohužel pražští inscenátoři původních muzikálů si své publikum vychovávají většinou zcela jinak a to: HIT je na prvním místě, pak na to ten příběh nějak naroubujeme. I přesto ta hudba hitové ambice má a to docela velké. A jestli jste můj článek četla, tak víte, že jsem do jiných stránek inscenace zase tak moc nezabíhal, to si opravdu nechávám na recenzi z premiéry. A to, že alternace budou jakžtakž vyrovnané, to je taky fakt. A s tím kýčem se holt neshodneme, ale to neva, za sebe říkám: Carmen si s ním jen pohrává v dobře určených mezích a cirkus je kýčovité prostředí samo o sobě. A ty scény s těmi cirkusovými čísly mi přišly nepřehledné, děje se tam toho tolik, že jsem asi nestačil ty “sólisty” sledovat pořádně.

• marek

mělo by se dohlídnout komu se dávají lístky zdarma:) ale vážně, mně ondrova zpráva o preview připadá v pořádku, nehodnotí se přece premiéra, že? a k tomu kýči, muzikál je podle mě svébytný v tom, že snese věci, které by ve filmu či v činohře nefungovaly, např. pokus o filmový muzikál Kvaska byl přišerný, zatímco Touha boduje. V muzikálu jde prostě o kombinaci muziky, tance, a písní, které vyjadřují jak vnitřní svět postav, tak jejich vzájemné dialogy, v míře, která dle mého názoru není tak extrémní jako v opeře, ale někomu to prostě nesedí. Ale Kritikovi jeho názor samozřejmě neberu:)

• Pavel

Zdravim, rad bych se take trochu pripojil. Muzikal Carmen jsem mel moznost shlednout na kompletni projizdecce v sobotu, pred verej. gener. Musim rict,ze se mi opravdu libil… Jediny, co bych chtel opravdu hodne vyzdvihnout je naprosto profesionalni pevecky vykon Lucky!!! Videl jsem i nektere zk,tak mohu i srovnavat a velmi prekvapil Noid! Nad Martinem Postou vyrazne vede!

• Egon Kulhánek

Je zajímavé tu diskuzi pozorovat. Neberu nikomu vlastní názor. Jen mám pocit, že některé názory znějí tak, jako by autor vyčítal mléku, že má bílou barvu a vodě, že není bílá. Pan kritik svítí nade všemi ;-), jen tak dál!

Tak sem byl včera večyr a je to fakt bezva od začátku do konce obsazení bylo paradní Lucce se nic neda vytknout ta kdyš otevřela pusu to byl zážitek,Noid se na tu roli fakt hodí je odporny a demonicky neumim si představit Martina,Jirka Korn ten snad ani zklamat neumí, Tetu hhrala myslím že Pavla ale nejsem si jisty ta je fakt komická hlavne pri duetu s Jirkou, vědmu hrala Atina sice nema hodně prostoru ale ta její písnička že osud míchá karty to musí chytit u srdce každyho navštěvníka,Lukáš Kumpricht ten kdo ví o koho de tak ví že zpívat umí , Petr Strenáčik to bylo fakt překvapení nikdy sem o něm neslyšel ale má opravdu krásny hlas a nakonec sem si nechal Katarinu to byla naprostá nadhera fakt Markéta je moc dobrá. Písničky sou moc příjemné na poslech moc se mi líbyly Vědminy písnička hned na začátu, Jak si Jozé a Katrina v tom lesíku vyznávají lasku, písnička jak zpívají v tom zrcadlovym sále,Viva Amor je pěkně chytlavá,Jak Carmen učí ty divky chodit p=ak písnička jak v tom cirkusu zpívají děti vojsko polovic pak taky když Katrina zpívá v kostele a nasledující když ji mCarmen přijde varovat a uplně poslední písnička jak zpívala Lucka t sem měl uplně slzy ve vočich jak to je krásny akorat to končí špatně.Scéna je opravdu vkusná a něky opravdu překvapí kostýmy se taky moc povedly,choreografie je taky moc pěkná a nápaditá. A tedk tomu hodně zminovanemu zvuku Seděl sem na 2 Balkoně a slyšel sem každy slovo Mikroporty všem fungoval já byl prostě moc nadšenej a taky bylo dobré poslouchat lidi o přestávce jak to chválejí a závěrečny potlesk ve stoje si určitě všichni moc zasloužili Pane kulhánku a spol fakt před vámi smekám že ste tu vytvořili opravdovy muzikál srovnatelny s muzikaly na Broadway nebo v londyně

• tom

Musím se připojit ke Zdeňkovi. Byl jsem včera večer na Carmen a ještě teď mám “husinu”. Prostě tento muzikál má světovou úroveň. To není žádný “okresní přebor”, jak se jej snažila naznačit “kritička”. Lucka Bílá je opravdu “národní klenot”. Markéta Poulíčková je anděl se zlatem v hrdle. Peter Strenáčik je sametově znělý chlap. Zpěv Athiny Langoské je pohlazením na duši. Prostě všichni jsou skvělí. Pane Kulhánku, děkuji Vám, a také všem,kteří se podílíte na tomto muzikálu. Výlevy “Kritika” jsou směšné a nestojí mi za to, abych s ním diskutoval. Ať žije HDK!!!

• kritik

To Tom: Já osobně neberu svoje názory jako výlevy a směšné mi rozhodně nepřijdou. To vždycky všechny, kteří s Vámi nesouhlasí, podobným způsobem kritizujete? Měla jsem dojem, že nemusím nikomu pochlebovat, ale svobodně vyjádřit, co si myslím. Asi bych to měla přehodnotit, a začít všechno bezhlavě opěvovat.

• marek

opravdu, každý má nárok na svůj názor, odsuzovat někoho, kdo má jiný názor je divné….
    naopak, kritika přece může přispět ke zkvalitnění představení, tak to tak prosím berme:)

• Egon Kulhánek

Připadá vám někomu tahle perla z klávesnice pana kritika jako názor?

“Herci” prý trénovali téměř celé dny, 6 dní v týdnu, ale nebylo to na jejich výkonech vidět. Možná že by mohli zvolit opačnou taktiku a trénovat méně, a nebo přestat trénovat definitivně.

Mně připadá jako zlolajnost. Pokud vám připadá divné, že se zastávám svého týmu, pak sorry…

• Egon Kulhánek

Mimochodem. Všimli jste si, že vystupuji pod svým jménem. A pan kritik?

• tom

To Marek:To není kritika od “kritika”, ale prachobyčejný útok, kterým si někdo hodně zakomplexovaný léčí svoje ego. Ještě jednou si přečti veškeré příspěvky “kritika”! Já to odhaduji na někoho, kdo neprošel konkurzem, a proto škodí.
    Dodatek to Marek: Tak to tak prosím neberme…

kritik: Já myslím, že slušně obhájený názor zde každý přijmout umí, ať je jakýkoliv. Možná je to spíš o tom, že jste hned od začátku a bez okolků, ještě pod takovouto přezdívkou vychrlila názor, ve kterém se ne každý zorientuje, navíc ten první Váš příspěvek byl poměrně strohý, s čímž se mimochodem správný kritik nespokojí. A já si své názory obhájit umím, proč byste to nesvedla i Vy?? A na to samozřejmě muzkálový odborník být nemusíte, ale i já se těšil, že místo nějakých teorií si od vás přečtu kvalitní názor, protože ho máte skutečně značně odlišný, ale tu obhajobu jsem tam nenašel, jen jste mě nařkla z toho, že na Vás chci útočit, což není pravda…

Marek: Divadlu by měly pomoci i takové preview články jaký jsem se tu pokusil napsat a útočím snad na někoho?

Egon Kulhánek: Jsme rádi, že si na diskuze s námi nalézáte pravidelně čas. :-)

Těším se, až uvidí Carmen větší počet lidí a bude se tu diskutovat skutečně o představení a ne o tom co někdo viděl na nějakých projížděčkách/generálkách. Já si počkám, až si Carmen sedne, upřímě mě zvířata na jevišti a další show příliš nepřitahuje. Jen je mi líto, že se bude hrát opět celý únor-duben jen Carmen a na ostatní repertoár tak zbylo velice málo prostoru :-(. Pane řediteli, my chceme i občas něco jiného než cirkusová čísla, ale chápu, že se to skvěle prodává a těším se snad na CD (více než na samotné představení).
    A přestaňte se hádat – vyměňovat názory samozřejmě můžete, ale tohle zase začíná spadat do dob nedávných na fóru Musical.cz.

• marek

ok, taky se mi názory kritika nelíbí, jen jsem nechtěl, aby se to tu zvrhlo v hádku, jak o tom píše pavel.

• Lucie

Přeji krásný den,
    musím upřímě říct, že mě vaše diskuze k muzikálu Carmen celkem překvapila. Já jsem z představení byla celkem nadšená a to jsem byla také na té “předpremiéře” kde jin nešly porty. Přesto si myslím, že je to kvalitní představení, které stojí za to vidět. Musíte ale aspoň uznat, že takto velkolepě pojatý muzikál v současné době u nás nenajdete. Zkrátka myslím, že to bylo super – ale nikomu nechci brát jeho názor.

• Petr

Chtěl bych jen upřesnit k těm vypadávajícím portům – při finálové písničce Carmen nevypadla technka, ale elektřina (a pokud je mi známo tak v celé Praze).

• Žofka

Nějak mi to přijde, že z komentářům k článku se stala diskuse, která by měla patřit do diskusního fora…. No, ale ono je to vlastně jedno… tak jen taky přidám, že si myslím, že se nikdy neočekávalo, že se bude dílo líbit všem… Jde tu hlavně o to, aby to naplnilo divadlo, to znamená zalíbit se většině – všemi dostupnými zbraněmi.

• Clarice

Ahoj,

mám koupené lístky na Carmen, ale bohužel nemůžu jít. Jsou to lístky na 11. 10. v 15:00, 4. řada, sedadla 21, 22 (je to skoro uprostřed řady), jeden stojí 690 Kč.

Tak moc prosím, jestli byste měl někdo o lístky zájem, napište mi na e-mail leata@seznam.cz a zkusili bychom se domluvit. V případ zájmu piště pouze na mail, ne sem do komentářů.

Jen prosím pokud budetě čekat případně na mou odpověď, tak buště trpěliví, bohužel se k internetu dostanu velmi málo.

Vážení a milí,

na výslovnou prosbu budou z diskuzí o “Carmen” celkově, mazány jakékoli další zmínky o plánovaném obsazení jednotlivých představení.

Děkujeme za pochopení.

• marek

to je jedna z věcí, která mi na české muzikálové scéně vadí, alternace by měly být tak vyrovnané, aby se produkce nebála zveřejňovat obsazení. V některých divadlech to funguje, ale v hdk evidentně ne. škoda.

• Pavel

mazány??? proč? že jsem napsal kdo hraje 11.10 je nějaký problém? Myslím si, že by to vadit nemělo, samozřejmě by se ale nemělo zapomínat, že info jsou bez záruky…

Pavel: Řeknu to takto: Kdyby to problém nebyl, myslíte, že by někdo vznášel takovou prosbu?? A já jí vlastně i chápu, první věta, co jsem od lidí na generálce slyšel byla, přeneseně: “MÁME LUCKU, JÉÉÉ” Ostatní obsazení je moc nezajímalo, neboť od rozpisu hned odešli… Co to značí, si jistě umíte představit sám, jedná se hlavně o zklamání diváků.

Tímto jsem vlastně odpověděl i Markovi.

• Žofka

No, já chápu, že se divadlo bojí, že na jiné, než všude opěvované obsazení se nebude moc chodit, ale než zakazovat tyto informace, co se na stránkách třeba věnovat propagaci méně známé alternace… V nejednom případě je “neznámý” herec lepší, než mediální star, protože si tu roli musí vybojovat tím co umí a nedostane ji zadarmo jen proto, že byl viděn v tv… (U Lucky Bílé, je to bohužel tak, že ve zpěvu u nás konkurenci nemá, to je prostě dar, kdybych náhodou někdy na Carmen šla, taky bych raději slyšela ji, i přesto, že bych šla na Strena:)))))

• marek

je to začarovaný kruh, diváci jsou nalákáni na mediálně známou osobnost a pak ji samozřejmě vyžadují. takže se vlastně producentům není co divit- jinak to zřejmě nejde. je to ale trochu trapné, zajímalo by mě, co by se stalo, kdyby se na zkoušku obsazení odtajnilo a zveřejňovalo- třeba by se zjistilo, že to funguje. Nevíte, jak to je v zahraničí?

Marek: V zahraničí (Londýn, Broadway, Německo) alternace neexistují (nebo velmi výjimečně u pár rolí, z hlavy si vzpomenu jen na Fantoma Opery, kde se dává příležitost dvěma zpěvačkám), jinak když někdo hrát nemůže, má záskok (většinou STEJNÉ KVALITY), ten se označuje různě (understudy, swing, standby). V Polsku, Slovensku a Maďarsku alternace jsou. Na Nové scéně Bratislava obsazení nezveřejňují (a to tam z našeho pohledu a snad ani celkově žádná star celoslovenského rozsahu nehraje.

O zveřejňování obsazení by si měly rozhodnout produkce (u CATS to fungovalo skvěle, ale ano, ty na žádném slavném jménu nestavěly), třeba na stránkách Divadla J.K. Tyla se aktuálním obsazením chlubí také. Ale v Praze je to o dost větší riziko, že sem jezdí, zejména na odpolední představení zájezdy a kdyby si někde přečetli, že jejich star nehraje, ani si neumím představit co by to způsobilo.

• Žofka

Ondro a ty si myslíš, že když nějaký odpolední zájezd za star zjistí až během představení, že ta jejich hvězda není, že se spokojí se sice super, ale neznámou tváří? myslím, že udělají daleko větší bengál, než když si budou moci vybrat, kdy jít, podle obsazení…… Já osobně ráda obsazení vím dopředu a podle něho se rozhodnu…. Jasně že u Cats to bylo o něčem jiném, tam sice měl každý své oblíbence, ale pro lidi zvenčí, to bylo vyrovnané, ať hrál kdokoli……

Žofka: Samozřejmě, že nespokojí, však ty reakce diváků známe. Ano, bylo by to spravedlivější, ale to by pak asi půlka sálu byla prázdná. Ale zkusím něco HdK navrhnout, uvidíme.

• Pavel

Ondro: souhlasim s tebou, jen jsem chtel predejit tomu, o cem pises. Na jedne strane radost, ze se daji sehnat 2 pekne listky, kdyz je beznadejne vyprodano, na druhe muze byt zklamani… Ja obsazeni mam a zverejnovat samozrejme nebudu, ale vuci divaku je to nefer. Mne osobne na obsazeni zalezi. Chci mit moznost srovnani, pri opakovane navsteve jdu zamerne na obsazeni druhe…

• Lavera

Já jsem asi dost netypický případ, ale zcela upřímně se raduji, když se mi podaří navštívit představení s co nejmenším počtem “hvězd”…
    V některých případech mi na obsazení konkretní role samozřejmě hodně záleží, ale pak si vybírám spíše všestranné umělce.Zřejmě to bude tím mým “pokročilým věkem” a možná i tím, že právě z Karlína ještě pamatuji (klasické) muzikály (a operety ), které byly nejen dobře zazpívány, ale stejně kvalitně i zahrány a žádné “hvězdy” v tom současném slova smyslu k tomu vůbec nebyly zapotřebí.Jenže časy se mění…

• Egon Kulhánek

Problém s těmi alternacemi vidím v tom, že tady někdo anonymní, zveřejňuje pokoutně získané informace, které zavádějí na scestí. Jak by se Vám líbilo, kdyby někdo neznámý vynášel z vaší kuchyně to, co se tam vaří, bez toho, že budete mít možnost dát někomu ochutnat hotové jídlo? Nemluvím o tom, že pečete dort a někdo řekne guláš…