Editorial

Musical.cz má za sebou první sezónu


Červen se chýlí ke konci, většina muzikálových produkcí už uzavřela dveře svých divadel a začínají dva měsíce divadelních prázdnin. Končí nejen muzikálová sezóna, ale také první sezóna našeho serveru. Malé shrnutí naší činnosti, plány do budoucna a nahlédnutí do zákulisí příprav Vašich (doufáme) oblíbených článků naleznete v tomto článku.

V září otevřel obnovený Musical.cz brány svým prvním návštěvníkům. Rozjezd nového portálu není nikdy lehký, zvláště v případě, kdy dáváte čerstvou krev legendární doméně. Je potřeba dobrá koordinace a především přinést něco, co jiné servery stejného zaměření nemají. Počáteční práce byla zajímavější i o to, že v prakticky stejné době vznikal nový konkurenční web. Výhodou pro nás bylo, že jsme nezačínali na čistý list, ale přicházeli jsme do tohoto projektu se svými kontakty a zkušenostmi s publikováním na internetu.

Na začátek jsme pro získání čtenářů zvolili snad tu nejprostší taktiku – aktuálnost článků. A nutno říci, že se vyplatila a během tří měsíců jsme získali stálou základnu čtenářů. Vymýšleli jsme pro Vás stále nové prvky, především jsme sázeli na otevřené diskuze pod články. Upravovali jsme podobu serveru podle vašich požadavků, navíc jsme přišli s jasnou filosofií, v rámci níž bychom vás například rádi naučili za dobrým hudebním divadlem cestovat, či podporovat zajímavé projekty a jsme rádi, že jsme hodně bodů stihli naplnit alespoň částečně už během první sezóny, což jsme rozhodně nečekali.

Trochu nás mrzí, že jsme zatím nestihli uveřejnit některý z našich plánovaných speciálů, ale jejich zařizování je běh na delší trať a v rozjeté sezóně je těžké se jim věnovat naplno, nebojte, dočkáte se… Taktéž slibujeme, že se i nadále budeme pouštět s vervou do dalších jen zdánlivě nerealizovatelných projektů, jakým je například ten první, popsaný v dalším odstavci.

Zlomový byl pro Musical.cz únor 2009, kdy bylo spuštěno první české oficiální (a legální) internetové muzikálové rádio.  Je to jeden z dalších prvků, které z našeho serveru dělají něco víc než “sbírku článků” bez jakékoliv interaktivity a odezvy a ještě jednou děkujeme portálu ABradio.cz za možnost realizace. S tím také přišla velká změna vzhledu hlavní stránky, která byla uzpůsobena tradiční formě výpisu několika nových článků. Trochu nás zamrzelo, že stará koncepce hlavní stránky se neuchytila, ale o to více jsme byli  rádi, když jste vřele přijali tu novou.

Spolupráce s divadly je díky naší otevřenosti k jakémukoliv jednání ve většině případů téměř idylická. Především Městské divadlo Brno se stalo naším významným partnerem a vrcholem této spolupráce bylo naše mediální partnerství festivalu pro hudební divadlo “Dokořán”, který jsme přenášeli online (už tento fakt je na nekomerční web ojedinělý a opět krokem napřed). Velice nás těší, že naše články jsou sledovány umělci a lidmi z divadel, někteří se zapojují i do debat pod články, především musíme zmínit Vladimíra Marka, který s našimi čtenáři diskutuje velice hojně. Víme i o mnoha dalších a budeme rádi, když se k diskutujícím, pokud budou mít čas a chuť, přidají. Uznání lidí z branže je pro nás tou největší pochvalou, společně s vašimi návštěvami.

Velký dík za úspěch Musical.cz patří našim fotografům. Tomáš Král i kolegiálně mladší Petr Marek jsou jedny z největších opor našeho týmu a bez jejich fotografií si naše články již nedokážeme představit. Zajímavé je, že každý z nich se specializuje na určité scény. Tomáše Krále můžete potkat hlavně v divadlech Broadway a Hybernia, zatímco Petr Marek je jako doma v Divadle Kalich a teď už i HdK, jinak ale oba jsou využívaní podle  časových možností a zájmu o danou událost. Jejich fotografie jsou velice kvalitní a pracují rychle, takže články zde mohou být také vydávány rychle.

Někdy se nás ptáte, proč některý článek vyšel před jiným a proč o něčem vůbec nepíšeme. Rádi bychom to uvedli na pravou míru, protože právě pro to tu máme velký prostor. Pořadí článků závisí na mnoha aspektech. Jedním z nich je důležitost. Reportáž z derniéry muzikálu určitě může ustoupit recenzi nové premiéry. Recenze CD zase může ustoupit zprávě o obsazení. Dalším aspektem je určitě čas. Někdy ho není tolik, takže první vyjde krátká zpráva z tiskovky a velká recenze se odsune na dobu, kdy bude více času. Přihlížíme také ke konkurenčním webům. Snažíme se první vydat exkluzivní články a poté až naše verze konkurenčních článků. A proč některé akce nejsou na našem serveru zdokumentovány? Může to mít více důvodů – 1) časové – kryjí se  s jinou akcí nebo ze soukromých důvodů nemáme čas; 2) zájmové – akce nás nezajímá natolik, abychom ji zafinancovali z našich vlastních kapes a pozvání se nám nepodařilo vyjednat (toto  se však stává opravdu málo), tento bod se může  zdát neprofesionální, ale skutečně by někoho bavilo číst článek napsaný pouze z povinnosti?; 3) nevíme o tom; 4) nechceme vydávat předběžné domněnky a špatně ověřitelné zprávy, aby nenastal u čtenářů efekt zklamání z následného dementování informace (a že se občas nějaká objeví, navíc marného těšení se například na české nastudování “Fantoma opery” jsme si za léta užili dost) ; 5) přednost mají akce, které by měly být podle předpokladů pro české hudební divadlo zásadní, či rovnou nějakým milníkem.  Hodně dáváme i na váš předběžný zájem.

Máme rádi osobní zkušenosti s představením, takže se budeme i do budoucna více zaměřovat na recenze z celé republiky (v příští sezóně bude cestování za představeními posíleno), než na sice aktuální, ale občas ne zcela ověřené informace a přetiskování tiskových zpráv (ostatně k tomu se uchylujeme jen, pokud je výborně zpracovaná a my nemáme co víc dodat).

Myslíte, že práce redaktora spočívá jen v napsání textu? Někde možná, v našem případě však “napsání článku” obsahuje více činností, které se bohužel automaticky neudělají. K článku je vždy nutné dopsat perex, tj. krátký text který Vás láká na hlavní stránce u každého článku. Fotografie k textu také vybíráme sami a jejich umístění taktéž. Nutné je k nim dopsat také vhodné popisky. Nesmíme zapomenout na přidání štítků (podkategorií) a vybrání hlavní fotky, která se bude zobrazovat u článku na hlavní stránce. Zdá se Vám to jednoduché? Věřte, že vkládání a výběr fotek zabere průměrně stejně tolik času jako napsání dlouhé recenze k premiéře. U krátkých zpráv pak technické práce přebijí naší redaktorskou činnost.

Trochu jsme nahlédli pod pokličku našeho serveru, pokud budete mít nějaké otázky, neváhejte se zeptat v diskuzi pod tímto editorialem.

Doplníme pár zajímavých čísel – od září jsme vydali zhruba 130 článků, napsali jste nám přes 2 800 komentářů pod články a přes 5 000 příspěvků do diskuzního fóra. Nejčtenějším článkem je k dnešnímu dni recenze z premiéry Carmen s více než 11 400 zhlédnutími. Pokud vezmeme období  1. poloviny roku 2009, tak vítězí recenze Kladiva na čarodějnice. Průměrně nás navštíví 500 unikátních návštěvníků denně, což dělá průměrně 1 600 zhlédnutých stránek denně. Máme neuvěřitelný 50% index návratnosti, tj. každý druhý čtenář se k nám opakovaně vrací. Něco kolem 45% přístupů je z vyhledávačů.

Co bude v budoucnu? Nekončíme, jdeme směle dál. Přes prázdniny bude mírně omezený provoz, budeme ale přinášet například recenze filmů a nosičů, které se během roku nestihly (Repo – Genetická opera, Across The Universe, kolekce her divadla Semafor) a dolaďovat web. Naším cílem je také stále rozšiřovat repertoár rádia a snažit se pokrýt opravdu všechna divadla, která nabízejí hudební inscenace v České republice. Novinky kolem připravovaných muzikálů samozřejmě sledujeme nonstop a jsme připraveni Vás kdykoliv informovat.

Na konec dvě poslední záležitosti. Začneme poděkováním. Děkujeme všem, kteří s námi ochotně na chodu serveru spolupracují, děkujeme produkcím divadel a hudebním vydavatelstvím za vstřícný přístup a těšíme se na další spolupráci v příští sezóně. Nejvíc však děkujeme Vám, čtenářům, pro které je tento server tvořen. Není tvořen proto, aby se rovnal profesionálním recenzím a kritikám. Je tvořen pro příznivce hudebního divadla a jsme rádi za každou vaší návštěvu. Ještě více děkujeme těm čtenářům, kteří se aktivně účastní diskuzí pod články. Vdýchávají stránkám život a jsme za to opravdu vděční.

Na závěr (záměrně to umisťujeme na samý konec, abyste na to při čtení dalších odstavců nezapomněli) vás prosíme, téměř žádáme o zpětnou reakci k našemu serveru. Pokud chcete pochválit, pochvalte, ale spíše oceníme návrhy na zlepšení. Chcete více článků? Více fotografií? Nový obsah? Vadí Vám něco na vzhledu a funkčnosti stránek? Co byste si příští sezónu přáli číst? Splnil Musical.cz za těch 10 měsíců Vaše očekávání, nebo mu něco stále chybí? Těšíme se na vaše komentáře. Pokud byste se styděli napsat zde veřejně, pošlete email na redakce@musical.cz . Na vše se budeme snažit odpovědět.

Prožijte krásné prázdniny plné sluníčka a hezkých letních zážitků a těšíme se na shledanou v září v divadle!

Pavel Košatka a Ondřej Doubrava za tým Musical.cz


Editorial
Na co se v sezóně 2017/18 nejvíce těšíme
Editorial
Muzikálové PF 2014
Editorial
Muzikálové PF 2013
  • Kejkej

    Já Vám chci moc poděkovat za skvělý server. Návrh na zlepšení mě vůbec nenapadá a tak Vám akorát popřeji hodně štěstí, úspěchů a stále více čtenářů v další sezóně.


  • danah

    Na web mám v podstatě jen samou chválu. Z podobných webů je na prvním místě mé sledovanosti. Připomínky nemám žádné. A nápady, snad jen taková jakási “burza” vstupenek. Mohly by se tím řešit problémy s napnutými daty uveřejňování fermanů a např. u Draculy je problém sehnat dobré lístky na poslední chvíli. Takže pak by mohla zafungovat výměna s ostatními na termíny oblíbenců.
    Autorům přeji krásné léto a v další sezoně hodně dobrých článků.


  • Ondřej Doubrava

    danah: Díky za chválu, nápad s burzou je fajn, ale mám pocit, že by nám to produkce brzo zatrhly. Ale něco podobného už stejně funguje v oficiálním diskuzním fóru…


  • Pavel Košatka

    Nevidím, důvod, proč by to měly produkce zatrhávat. Vyměnování nebo prodej lístků mezi fanoušky jim může být ukradené, neb oni už za ten lístek zaplaceno dostali a jak s nimi naloží jejich držitelé, je věc jejich.
    Burza je rozhodně zajímavá věc. Pravda, něco podobného funguje na zdejším fóru, moc lidí o tom ale neví, takže není moc vysoká účinnost. Uvidíme.


  • Ondřej Doubrava

    zkusit se to může, také na tom nevidím nic moc špatného, třeba by produkce konečně pochopily, že NEZÁVAZNĚ zveřejňovat obsazení není nic špatného a své diváky má každá alternace.


  • Simona

    já jsem na tenhle web narazila úplnou náhodou,ale už se ze mě stal pravidelný návštěvník.Díky za skvělé recenze a jen tak dál.


  • veny

    Už se těším na další sezonu Musical.cz.


  • Romča

    Tak já jsem své připomínky sděloval v průběhu roku a ačkoli třeba s větou “akce nás nezajímá…” nemohu souhlasit – při cílech, které si musical.cz klade – tak musím konstatovat, že jste za rok odvedli kus dobré práce. Váš server má jedno neoddiskutovatelné nej – tj. největší sledovanost – pro mě je daná bohatou diskusí pod jednotlivými články, která je největším oceněním práce každého psavce. Čili v tomto ohledu jen tak dál.
    A abych ku překvapení mnohých jen nechválil, jediná má výraznější připomínka bude směřovat k požadavku větší plurality při sledování diskuse pod články. Zablokovávat komukoli přístup jen proto, že je ukecanej a ve své kritice často osobní, to není nejšťastnější přístup. Stačilo by si dotyčné/ho nevšímat a zub času by to vyřešil za vás sám. Jinak jsem rád za ujištění, že konstruktivní kritika vám do budoucna vadit nebude:)
    Taky hezký léto
    R.


  • Ondřej Doubrava

    Slibujeme, že s tím “akce nás nezajímá natolik” se trochu polepšíme, Príbeh ulice jsme opravdu trochu podcenili, ale nás to fakt vůbec nelákalo a na tom článku by to asi bylo znát a myslím, že jsme v pozici, kdy si ještě můžeme vybírat, na co jít a o čem informovat, ale když bude nejhůř, zajel bych snad na to i do Blavy (jen kdyby nebyla tak šíleně bariérová), s tím, že bych to možná spojil s velmi působivým Františkem z Assisi, aneb, to by sem měli přivézt, to by se v Hybce a na Broadwayi líbilo, má to všechny prvky jejich představení a ještě je to lepší a působivější. Zkrátka chci přes prázdniny mapovat možnosti, jak jezdit po většině ČR a taky trochu na Slovensko. Vím, už, že to jde, tak to rozjedeme ve velkém. Ne. konstruktivní kritika nám opravdu nikdy nevadila, naopak jsme za ní rádi.


  • Janík

    Taky díky za Vaši práci.Příběh ulice určitě za pozornost stojí, je to něco jinýho, přimlouvám se za velký info o něm.Pokud vím má se hrát i tady, už se vyjednává :)


  • Ondřej Doubrava

    Janík: My víme, my jsme to jen zkrátka nestihli zařídit a podcenili jsme to. A abych nebyl pochopen špatně, občas poslouchám i mnohem alternativnější styly elektronické hudby, než je hip-hop a třeba Němcová si s ambientní a třeba junglovou notou hrála velmi hezky, i kousek IDM jsem tam slyšel (zná vůbec Noid tuhle odnož ;-) ). Jo, dobrá, Príbeh ulice tu bude, ale prosím, abyste do budoucna opravdu psali podněty, co chcete číst VY, my už se přizpůsobíme. Pak se může stát, že opravdu přehlédneme něco, co tu odezvu fakt vyvolá. Ale musím říct, že zrovna u tohohle projektu mě to překvapuje. Vzpomene si na něj někdo za 3 – 5 – 10 let? Malou nápovědu, jaké události my považujeme v českém kontextu za zásadní, najdete v Muzikálovém přehledu. A já se začínám nejvíc těšit na plzeňský Spamalot, akorát mě trochu děsí, že alespoň na překladovou supervizi či faktickou kontrolu přebásnění nebyl podle uveřejněných faktů přizván hlavní český Monty Pythonista Petr Palouš, tady by byla nějaká konzultace Adama Nováka a Petra Palouše určitě žádoucí… A pak samozřejmě Spring Awakening a Mozart! Hodně zvědav jsem i na adaptaci Dámy na kolejích.


  • Lavera

    Dáma na kolejích by mě také dost zajímala, protože jako divadelní představení se už kdysi hodně dávno někde v “Česku” – v Praze to nebylo – hrála.
    K “Musicalu” připomínky celkem nemám – některé recenze a komentáře jsou mému “uměleckému vnímání” blízké více, některé méně a další jsou třeba úplně “na druhé straně”, ale rozmanitost názorů a pohledů na tu samou věc je jev naprosto přirozený a myslím, že i správný. Jak často zdůrazňuji – co člověk, to názor – a při vzájemné toleranci k názorům i úplně opačným, než je třeba “ten můj”, může být vše v naprosté pohodě.


  • Romča

    Ale no tak, Ondro: … na tom článku by to asi bylo znát… ?! To jako profesionál opravdu nemyslíš vážně:) Otevřeně říkám, hip-hop opravdu nemusím, a přesto jsem na to šel. A šel bych, i kdyby se nehrálo v Hybernii. A jak jsem rád, protože víc než hip-hopu tam byla přehršel skvělého rapu a herecké výkony těch junošů a děvuch byly také vynikající. Ono je to o tom, že Slováci jsou prostě extra klasa obecně. Koneckonců – podívejme se na česká muzikálová pódia zgruntu… Proč je ze 2/3 zachraňují slovenští interpreti, tanečníci a herci? Maj zkrátka větší gule:) Víc chuti do života. Víc nadšení… Už jen to by zejména Tebe jako skutečného profíka mělo lákat – žánr/nežánr…
    Jinak ano, jak už jsem tu psal, Príbeh ulice se vrací do Hybernie 10.-12. září! A já idem znova, lebo Príbeh ulice je vynikajúci prevelice, ahhh, jeee!


  • Janík

    Taky si myslím,že ta poznámka o tom,zda si na PU někdo vzpomene za 3-5-10 let byla nefér, to bych opravdu nechal na budoucnosti, nikdy bych si netroufl něco takovýho nadhodit a už vůbec ne o něčem, co jsem neviděl.


  • Ondřej Doubrava

    Janík: Já myslím, že na místě je, s inscenací to moc nesouvisí (tu si fakt hodnotit netroufám) protože za 3 – 5 – 10 let zde budou naprosto jiné nové hudební žánry a budou se vyvíjet, což může tyhle muzikály, co jsou postaveny na jednom hudebním žánru, navíc alternativním (a ono těchto pokusů naštěstí moc není), dokonale posunout do zapomnění. Porč myslíte, že se v muzikálech pořád staví na popu a rocku? Protože nestárnou a maximálně se nějak moderně koření. Ale u elektronické hudby jsou ty skoky občas děsně smrtící, třeba dancefloor z 90. let, kde Slováci hráli první ligu se teď dá poslouchat jen jako roztomilé retro na blbnutí… a stejně tak to asi bude s tím hip-hopem, až to mládež přestane jednou bavit.

    Já teď taky na webu svých oblíbených Röyksopp poslouchám jejich album Junior (jsou to chlapci elektroničtí šikovní) a ač ho teď můžu vřele doporučit, také nevím, jestli má sílu přežít desítky let a to se mi to dost líbí, je to světové a mnohem kvalitnější, než česká scéna, ale jsem na pochybách, jestli si to za pár let pustím.

    Romča: Přece víš, že mám slovenské divadlo rád, ano, už jsme v týmu rozhodli i o “pokusném králíkovi” a v září teda report bude. Doufejme, že bude o čem psát, nejde ani tak o hudební stránku věci, čím alternativnější elektronika, tím líp, mě na tom žánru a zejména u slovenské odnože vadí určitá “machrovitost” a naříkání. Ale kvalitní beat-box zase ocenit umím.


  • Romča

    Možná trochu machrujou, ale maj proč – jsou totiž opravdu (v Evropě určitě) the best!
    Jinak souhlasím s Tebou, že desítky let to přežít nemůže. Jako ten dance-floor – jak mě to mrzí, že vydržel jen sedm, osm let. Pro mě je to dodnes nejlepší komerční žánr, kterej kdy v muzice vznik. Samozřejmě mimo klasiku míněno – i když i v ní už se mluví o komerci (viz můj bůh Puccini)…
    R.


  • Ondřej Doubrava

    Romča: A to je právě to, když už muzikál, tak snad určitě každý by chtěl, aby si na něj člověk vzpomněl i za pár let, aby se mohl kdykoliv vrátit, protože ta hudba zůsane jakžtakž nadčasová (jako Dracula). Na Príbehu ulice , aniž bych ho soudil, mi vadí právě to, že pokud se spolehl pouze na jeden žánr, určitě morálně zastará, kdo má trochu rozhled v hudbě, tomu je to jasné, stejně jako já coby dítě jsem věděl, že ten dancefloor se bude minimálně vyvíjet (a že jsem se Maduaru a MC Erika s Barbarou něco naposlouchal, dnes se mi to zdá velmi úsměvné). A hle, zdá se mi, že se teď ve světě začíná vracet, v naprosto jiné formě, ale určité základy tam jsou… ale už nemám čas to sledovat tak do podrobna, jednak jsem se v elektronice posunul do náročnější oblasti (jak tak koukám po svém okolí, je to ale přirozený vývoj). A třeba, byť v dost problematické Němcové se mi líbilo, že i když asi taky morálně zastará, určitě ne o tolik, protože Noid tam dal z náročnější elektroniky snad všechno co šlo a fungovalo to. ;-) A když už zůstávám v těch muzikálech, tak určité obavy ze zapomnění mám i u určitých českých děl – třeba u “Jacka Rozparovače” – chybí zřejmě málokomu, sice se má vracet, ale že by se na to někdo těšil naprosto extrémně (jako je to občas u DB a DH nebio teď na Johanku), to se říct nedá, ba naopak, ticho po pěšině. Možná i to může být určitý atribut v debatě o úspěšnosti a neúspěšnosti muzikálu.


  • Romča

    Tak třeba Rozparovač je zrovna slovenské dílo (viz Vašo Patejdl:)) a za sebe musím říct, že se mi moc líbil navzdory nekvalitnímu obsazení, které jsme měli. A já se na něj rád půjdu podívat znovu. Byly tam nápadité a originální prvky, bohužel Patejdlova superkvalitní muzika, jak včera trefně prohlásil jeden můj přítel, by měla být zpívaná zpěváky a ne zpívajícími herci, kteří to nezvládají… R.


  • Andrea

    Mám menší dotaz. Objeví se na stránkách i reportáže z posledních dvou dnů festivalu Dokořán pro hudební divadlo?


  • Ondřej Doubrava

    Andrea: Objeví i s bonusem, potřeboval jsem si trochu dáchnout (ten maratón mám v nohou, v rukou a ve vozíku ještě teď) a také jsem se věnoval naprosto jiným věcem a tak to zůstalo rozpracované v systému, během víkendu to dodělám, ale asi to zůstane v té neučesané formě (mimochodem, během jednoho dne se recenze napsat fakt nedá, právě proto byl deníček dost osobní)… a navíc si budete všichni moci časem můj pohled na celý festival přečíst i na jiném místě. Budete včas informováni. ;-)


  • L.end.a

    Také bych se chtěla přidat k těm, kteří Vám přejí hodně úspěchů do další práce. Sleduju tyto stránky celý rok, co fungují a často se sem vracím. Ráda si čtu Vaše články a diskuze k nim. Nemám možnost navštěvovat divadla tolik, jak bych chtěla a proto se mi líbí, že si na těchto stránkách přečtu to, co mě zajímá. Díky. Lenka


  • Ondřej Doubrava

    L.end.a: Děkujeme a sami doufáme, že si zde příští sezónu všichni přečtete ještě mnohem více, než dosud, držte nám palce! Už ten prázdninový, původně “odpočinkový” režim vypadá poměrně nabitě. :-)


  • Ondřej Doubrava

    Žádám o radu, chtěl bych si zakoupit vozíčkářský lístek na Príbeh ulice (PRko prostě asi neseženu), ale jde mi o to, že si neumím vybavit v úrovni jakých řad to místo je a to tam sedávám často. Stejně tak se chci zeptat, jestli je nejlepší koupit lístek přímo v Hybernii, či stačí v prodejní síti (taktéž upozorňuji, že jsem za léta praxe stále ještě celkem alergický na to, když mají s vozíčkáři v divadle po tolika letech stále ještě “problém”. Ale kdyžtak bych si koupil sedačku někde blízko, jde mi o to, abych si nekupoval ta nejdražší místa, kam se díky neskutečné bariérovosti Hybernie (kromě těch vozíčkářských míst) ani nedostanu.