“Adéla ještě nevečeřela” – recenze DVD

Dnes pokračujeme v předvánoční krasojízdě představování a recenzí (snad) divácky nejvděčnějších nosičů, vhodných jako dárek pod stromeček. Dnes jde o záznam možná vůbec nejlepšího muzikálu, co se hraje na půdě pražského Divadla Broadway – muzikálovou adaptaci klasického filmu Jiřího Brdečky a Oldřicha Lipského „Adéla ještě nevečeřela“ na DVD. Vyplatí se jeho koupě?

V teple domovy si můžete užít rozkošné swingové hrátky Ondřeje Brouska plné hudebních odkazů důvěrně známých i těch pro fajnšmekry. Najdeme je nejen v hudbě, ale i v koncepci a režii Radka Balaše. Pokud totiž znáte americký muzikál „Malý krámek hrůz“ Alana Menkena a Howarda Ashmana, jsou zde minimálně tři výrazné asociace i na něj,nutno říct, že s každým zhlédnutím čím dál tím výraznější, nicméně Radek Balaš lehkou inspiraci tímto dílem nikdy nepopíral.  I přesto je „Adéla“ na české poměry značně osobitá, původní Brdečkův humor jen podtrhuje a místy, právě díky různým legráckám všeho druhu i zesiluje. Vůbec jsme se na Musical.cz vypsali o pražské verzi i uherskohradišťské světové premiéře (ta bude mít mimochodem na letošního Silvestra derniéru), víc než dost. O tom, že si jistě rádi zabroukáte například nesmírně chytlavého „Kriminalistu“ a další snadno zapamatovatelné šlágry se též příliš rozepisovat nemusíme.

Přední obal DVD

Pro zájemce zde máme obsazení záznamu, tentokrát se nestřídá, což je značné plus.

Obsazení na DVD

Nick Carter – Petr Vondráček
Komisař Josef Ledvina – Vlastimil Zavřel
Rupert von Kratzmar – Jiří Langmajer
Albín Boček – Stanislav Zindulka
Květuška – Jitka Čvančarová
Komorník von Kratzmara – Zdeněk Dušek
Hraběnka Thunová – Jana Švandová
Baron Franz von Kaunitz – Ivan Vyskočil
Dívčí pěvecké trio – Šárka Vaňková, Zdenka Trvalcová, Markéta Procházková, Zuza Ďurdinová
Bianca Nera – Šárka Vaňková
Gogo – Michal Tůma

Po delší době je vydání titulu  z pražské Broadwaye jen jednodiskové, což se projevilo na výbavě, ale k ní se propracujeme postupně. V menu je nezvykle představení rozděleno na samostatné spuštění prvního a druhého jednání. Absentující grafický výběr kapitol by potěšil asi více. První jednání má 80 minut, druhé 56 minut.

Narozdíl od záznamu obnoveného nastudování Svobodova a Borovcova „Draculy“ je „Adéla“, o jejíž televizní podobu se opět postaral dvorní kameraman Divadla Broadway Jaroslav Voborný divadelnější, doplňující projekce, zpomalovačky a různé jiné do divadla nepatřící efekty, se objevují minimálně. I špatných střihů je zde pomálu (i když tu a tam se nějaký naskytne), takže celkově se inscenace sleduje příjemně.

Zvukové stopy tu najdeme jen dvě (tentokrát chybí pro  disk této produkce obvyklé DTS pro ještě vyšší kvalitu zvuku), DD 5.1 a DD 2.0 neboli stereo. Rozdíly mezi nimi jsou minimální,prostorový mix z velké míry pouze rozšiřuje stereo o středový kanál. Bohužel zvukové stránce trochu chybí „live“ atmosféra, zní příliš studiově, u dialogů budí až zdání dabingu, i potlesky jsou utlumeny. A u pěveckých sborů je bohužel ještě více patrné, že jsou některé z nich nahrané.

Obraz v širokoúhlém televizním formátu 1,78:1, není ani výborný, ani špatný, zkrátka obyčejný průměr.

Bonusy bohužel příliš „nášupové“ nejsou. Písničkový minutový přídavek mohl být už součástí hlavního záznamu. Druhou položkou jsou všechny projekce z představení. Mají zřejmě suplovat jinak tradiční směsku alternací, jelikož v nich uvidíme jako Nicka Cartera Aleše Hámu a jako záporáka von Kratzmara Juraje Bernátha. Překvapením pro někoho může být, že filmečky v muzikálu trvají jen tři minuty. Ještě je zde zhruba čtyřminutová fotogalerie, podbarvená písní „Ty jsi ta nejkrásnější blondýnka co znám“ z CD (s Alešem Hámou a Lucií Molnárovou) Jelikož ale DVD coby typ audiovizuálního  nosiče prodělal znatelný vývoj, snad není  odvážné říci, že všechny tyto drobnosti už v současné době plnokrevnými bonusy nejsou. Nás by jistě potěšil nějaký časosběrnější dokument o vzniku. Naštěstí lehounce pod pokličku příprav nás nechá nahlédnout alespoň zmiňovaná fotogalerie Martina J. Poláka.

Pokud máte tento rozverný počin české muzikálové scény rádi, do sbírky si jej můžete přidat bez obav, pokud se smíříte s tím, že přidaných materiálů je pramálo, jsou kraťoučké a nic převratného nepřinášejí. Čili přeneseně řečeno vám coby divákům musí jít primárně o dílo (či interprety, pokud chcete) jako takové.

Za poskytnutí DVD k recenzi děkujeme společnosti Popron Music.

Kontroverzní muzikál “Němcová!” vyšel na CD/DVD (recenze nosičů)
“Semafor – Hry” – Supraphonský box šesti CD plný jemného humoru
Ostravská REBECCA vyšla na CD (+ video)

Přijde mi škoda, že se netočilo i představení s Alešem Hámou. Jednak proto, že byl úplně jiným Carterem než Vondráček, byl daleko zábavnější a i obsahově (co se vlastních doplňků týče) pestřejší, a především se vedle něj odvázali více i představitelé dalších rolí. Třeba Květuška Jitky Čvančarové den předtím, než se natáčelo na DVD, byla v alternaci s Alešem také daleko zábavnější… Ale je dobře, že alespoň nějaký záznam vznikl!
    Nevím, je-li Adéla to nejlepší, co se v DB hrálo, ale mezi klenoty jednou určitě patřit bude. Radek Balaš se totiž ukazuje být jedinečným fenoménem, kterému se daří vše, na co sáhne!

• Radek Janda

Musím souhlasit s Romčou. Je opravdu velká škoda, že na DVD není Aleš Háma, neboť to představení mělo skutečně jiné “grády”. A ano, buďme rádi i za tento záznam.

Úplně, úplně, úplně jiné grády. Toto představení bylo skutečně mé oblíbené a ačkoliv nerad zvýhodňuji jednu alternaci, tak musím říci, že s Petrem Vondráčkem mě to vůbec nebavilo. Ty představení stály na improvizaci a nečekaných vtipech, a když se podívám na DVD jak Vondráčkovi třeba Jitka Čvančarová skvostně nahrává různé impro repliky a on se jen drží textu a pak radši “zmizne” (před Láska je akrobat), tak je mi opravdu smutno, že na DVD není Háma. No, ale nemůžeme mít vše, co chceme, jen si myslím, že většina fanoušků (a že jich bylo hodně!) by na DVD raději Hámu a vzhledem k tomu, že jsou oba pánové zhruba stejně mediálně známí, tak by Háma byl i z pohledu producenta jasná volba. Tedy, pro mě…

Hele, Pavlík už se vidí producentem:) Ne, chápu, tady se jasně shodneme. Bohužel se nahrávalo téměř jednorázově na poslední chvíli – v den, kdy Aleš opravdu nemohl dorazit:(

• Olynka

Já jsem s výběrem Cartera spokojená. Představení jsem viděla s oběma a typově mi tam Vondráček pasuje skvěle. Háma je sice větší vtipálek, ale nemohu se ubránit srovnání obou pánů s původním filmovým představitelem role a tam je Háma jako srandovní kokršpaněl vedle chrta. (Nemám v úmyslu někoho zesměšňovat, pouze mě lepší přirovnání nenapadlo). V některých scénách své vtipálkovství přeháněl a přehrával. Čekala bych lepší bonusy, alespoň za záznam představení tedy dík.

Olí, Váš názor respektuju, problém je, že vedle Petra se ostatní herci neodvázali a hráli suše jen to, co je ve scénáři, zatímco vedle Aleše z toho skoro vždycky byla show must go on a divadlo se otřásalo v základech…! Kladu si někdy otázku, zda je srovnávání s filmovou předlohou nezbytné… Třeba mě filmová Noc na Karlštejně vůbec nebaví a s divadelní si sedám na zadek skoro pokaždé. Dvakrát víc, pokud Václav Vydra jezdí na saních a ten jinoch jeden tam nechytá tchoře, ale “vydru”…:) Pro mě je nejlepší právě to, když se herci dokážou odvázat a užít si to – i za hranicí toho scénáře. Jistěže ta hranice je někdy tenká a je rozdíl, když je to v duchu inteligentního humoru a ne obyčejného pitvoření a přehnaného juchání, ale souhlasím s tím, že je-li v díle prostor pro to pobavit, pak držet se otrocky scénáře je na UH! V některých pasážích je to až protismyslné. Viz na Dětech Ráje (mám-li uvést jeden příklad za všechny) je na hlavu říkat Míše Sejnové, že má prsa po tatínkovi – to by ten tatínek musel mít 200 kilo:) Nebo třeba když Caesarovi Helekalovi říkaly Kleopatry: Vlasů snad víc moh bys mít…:)

Omlouvám hrubku s/z divadelní si sedám…

Romčo, ty vlasy mi nikdy nesmyslné nepřišly, vždy jsem to chápala tak, že egypťani tam všichni pobíhají s delším černým účesem, na což ani Helekal moc nestačí… Alespoň to tak tehdy Csáková podala a já nad tím od té doby moc nebádala… Ačkoli jsem to původně brala jako narážku na Poštu, ale…
    Což nemění nic na celém smyslu toho příspěvku, s tím vcelku souhlasím, což o to, i když ne vždycky mi tam ty poznámky sedí, ale to je můj problém, jen že mi to v tomhle až tak “zvláštní” nepřišlo…

Aha, tak takhle jsem nad Caesarem nikdy nepřemýšlel:) Asi proto, že byl Říman:)
    Ale k Adéle… Třeba jsem nikdy nepochopil, proč Vondráček na křídla říká Dar přítele Harapese – baleťák to možná je, ale letec? V tomhle směru je prostě Dar přítele Batmana nejen světovější, ale i logičtější – a tak by se mohlo pokračovat donekonečna:)