Brno

MdB přichystalo dvě muzikálové bomby i pro příští rok 2009


V minulých dnech se celkem nenápadně objevila informace, která odhaluje plány Městského divadla Brno pro rok 2009 (druhá část plánu na sezónu pro rok 2009/2010 zatím známá není, ale na jaře se dočkáme, jistě nebude chybět i několik původních českých počinů. Premiéry světových děl se ale odhalily už nyní, oproti jiným letům poněkud dříve. O brzkých premiérách „Bídníků“„Evity“ už všichni dobře víme a těšíme se na ně, ovšem MdB nezahálí a ač občas hlasy příznivců divadla říkaly, čím se asi dá „trumfnout“ sezóna letošní, velmi dobrými představeními nabitá, dá se říct, že výběrem dvou světových muzikálových titulů pro rok 2009 se to snad i povedlo a to neznáme ten zbytek do konce sezóny!

V prvním případě se totiž po letech marného volání dočkáme na české scéně díla legendární autorské dvojice Michael Kunze – Sylvester Levay. A i když se zdá být volba titulu „Mozart!“ mírně překvapivá (vzhledem k dramaturgii divadla, která se orientuje na světové „šlágry“,  se dala spíše očekávat třeba již kultovní „Elisabeth“ či „Tanz der Vampire“ na motivy filmu Romana Polanského, ale „Mozart!“ je z jejich tvorby v podstatě nejvíce „českým“ tématem, takže jde o volbu přinejmenším logickou a dvou zmiňovaných proslulejších děl se třeba dočkáme někdy později.

Dejme prostor citaci z oficiální tiskové zprávy:

„Prvým českým uvedením bude 26. září muzikál Mozart! z pera nejúspěšnějšího libretisty kontinentální Evropy Michaela Kunzeho, který je českým rodákem a amerického skladatele maďarského původu Sylvestera Levaye. Ve světové premiéře jej v roce 1999 uvedly Spojené scény Vídeňské. Jde nejen o biografický příběh slavného skladatele, nýbrž především o téma boje génia s průměrností a vztahu k autoritám. Spojené scény Vídeňské jsou řadu let centrem vzniku světově úspěšných původních muzikálů, jejichž autorem byl vždy právě Michael Kunze a ve většině případů i skladatel Levay. Rovněž jejich Mozart! se s úspěchem uváděl nejen tam, nýbrž i v Hamburku, Budapešti a Tokiu. V České republice pak půjde o vůbec první nastudování a uvedení jednoho z jejich titulů. Režie: Stanislav Moša.“

Druhá zpráva jistě potěší všechny pochybovače, že Česká republika asi nikdy nemůže uvést titul souběžně s prvními uvedeními na Broadwayi, West Endu, Německu… Opak se stává pravdou a tentokrát jsme skutečně v první vlně uvádění (například uvedení „The Producers“ v Karlíně bylo spíše ve druhé až třetí vlně, i když se i tak k nám dostalo relativně brzy). A jaké, že je to dílo? Prozradíme, že jsme o něm nedávno informovali v souvislosti s londýnskou premiérou. Ano, můžeme se těšit na „Spring Awakening“ – zbrusu nový přírůstek autorů Duncana Sheika a Stevena Slatera do rodiny moderních rockových oper v kontinentální evropské premiéře! Takže pokud máte rádi například “RENT” Jonathana Larsona (ten je na českých scénách nepochopitelně opomíjen, takže díky alespoň za tuto premiéru), máte se skutečně na co těšit, obě díla zpracovávají poutavým způsobem kontroverznější témata (každé je ale zcela jiné), stylem hudby jsou si ale podobná velmi.

Dejme opět slovo výňatku:

„Poslední novinkou roku bude pak evropská premiéra muzikálu Duncana Sheika a Stevena Satera Spring Awakening (Procitání jara), a to 21. listopadu na Hudební scéně. Muzikál, který obdržel osm prestižních “Tony Awards” včetně ocenění Nejlepší muzikál roku 2007, přichází nyní, po mnoha úspěšných reprízách na Broadwayi, poprvé do Evropy. Muzikál vznikl podle slavné divadelní hry německého dramatika Franka Wedekinda Procitání jara. Hra byla napsána v letech 1890-91, uvedena byla však až o patnáct let později. A to proto, že Wedekind svým textem zasáhl jedno z největších tabu tehdejší společnosti. Hlavními postavami jsou dva mladí lidé pocházející z dobrých středostavovských rodin. Protože v tomto prostředí se o sexuálních problémech nejenom nemluví, ale prostě se dělá, že nic takového neexistuje, jejich sexuální probuzení končí otěhotněním dívky, která podstupuje pokoutný potrat, po němž umírá… „

(Pozn. Pátráním na Internetu např. na Wikipedii, jsme zjistili, že by pár evropských produkcí mělo termínově lehce předběhnout tu v Brně, takže se o evropskou premiéru (ani kontinentální) určitě jednat nebude, nevadí, hlavní je ta první vlna uvádění. A v ní se řada termínů vždycky rodí velmi rychle, takže je možné spekulovat o tom, že při nákupu práv to možná pro Brno minimálně kontinentální premiéra opravdu “papírově” byla.)

Také už se příštího roku nemůžete dočkat?

Citace z tiskové zprávy převzaty z webu Městského divadla Brno.


Recenze a reportáže
Městské divadlo Brno pod kouzly duchů (dvojrecenze muzikálu Duch)
Brno
“Zorro” přichází do Brna v rytmu flamenca
Recenze a reportáže
Městské divadlo Brno se rozloučilo s Papežkou Janou
  • veny

    Já jsem více zvědavá na Mozarta než na Spring Awakening. To mě moc neláká.


  • Jiří Kůdela

    Jé, Mozart! No už se těším.
    A Ondro…jen taková drobnost – když máš v prvním odstavci Evitu kurzívou, nechceš tak udělat i Bídníky?:)


  • Pavel Košatka

    Tohle byla “ráno” ta nejlepší zpráva jakou jsem si přečetl v emailu. Nemůžu říct na co se těším víc, aktuálně asi na Spring Awakening, ale Mozart je můj druhý nejoblíbenější německý muzikál. Takže s obojím spokojenost. Jen jsem zvědavý na obsazení Springu, osobně se těším na mladé talenty z Godspellu, Lukáš Janota a Tomáš Novotný by v tom jistě byli skvělí ;-).


  • Ondřej Doubrava

    Větší senzace je určitě “Spring Awakening”, která se zatím hraje (bude hrát) jen ve dvou – třech destinacích, premiéra na Broadwayi byla LONI a stal se z toho okamžitě kult, který se dokázal vyrovnat RENTu (a fandové RENTu zároveň ve většině milují i “Spring”). A vím, že pánové Merta a Moša z toho byli opravdu nadšení (kdo by nebyl, ta hudba je skvělá, příběh zajímavej), ale že by to prakticky okamžitě koupili, to mě nenapadlo ani ve snu, myslel jsem, že to je muzikál “rentovského” střihu a jelikož RENT tu uveden nebyl (slovenské turné nemohu počítat, je slovenské), tak jsem ve “Spring” nedoufal… takže HURÁ… A ano, budou tam asi hlavně Jamáci, je to logické, současný soubor už je starší…

    Zatímco u Mozarta! se chce jen vydechnout: konečně Levay a Kunze, to to trvalo (snad se to rozjede a Elisabeth a Tance upírů (na Hudebku ideální) se pak v dalších letech dočkáme)…


  • veny

    taky doufám, že Elisabeth či Tanec upírů nenechají na sebe dlouho čekat.


  • Zdeněk

    Já sem pro Tanec všema deseti to mužu poslouchat furt a furt ale ted se zatim těšim na LesMisd a na moji první návštěvu MDB


  • veny

    Já se už taky Bídníků nemůžu dočkat:))


  • Ondřej Doubrava

    Zdeněk: Ano, objednávku tu mám, tak se těš


  • Kristina

    Jsem velká fanynka Spring Awakening, takže se moc těším! Ale přijde mi nefér dělat, že v Brně to bude evropská premiéra – to z toho článku jakoby vyplývá. Muzikál už se teď hraje ve Švédsku a za chvíli bude premiérovat v Londýně. A premiéru na Broadwayi měl už v roce 2006, někdy na konci. V lednu 2009 na Broadway končí, ale v provozu už je turné po Státech. Tak to jen tak pro upřesnění :) Každopádně je super, že se to tu bude hrát.


  • Kristina

    Znovu jsem si pročetla tiskovou zprávu na stránkách MDB a žasnu nad jejich nehorázností, napsat lež o tom, že uvedou Spring Awakening v evropské premiéře. MDB ze sebe rádo dělá víc než je. A tuto dezinformaci přebírají další média, už jsem to četla i v novinách, že Brno uvede evropskou premiéru slavného nového muzikálu. To není fér!


  • Ondřej Doubrava

    Kristina: Tu evropskou premiéru ze sebe dělá tisková zpráva, já jsem ve článku správněji uvedl, že je kontinentální (u “Čarodějek” to pyšně říkali správně) . ;-) Ano, máš pravdu, premiéra byla už na konci roku 2006. Ale ještě pořád jsme zkrátka v první vlně uvádění a já jsem tentokrát snad i hrdý.. Ale už den řeším otázku, jakpak asi přebásní jeden z hitů díla “Totally Fucked” :)


  • Kristina

    A zase já :) Tak jsem našla na netu, že na jaře 2009 budou premiéry Spring Awakening ve Vídni a v Helsinkách, takže podzimní premiéra v MDB není ani kontinentální. No nic. Jojo, na Totally Fucked jsem zvědavá :) Nejradši bych, aby se to hrálo v angličtině, češtiny se trochu bojím.


  • Ondřej Doubrava

    Možná to tak bylo při nákupu práv, asi to koupili fakt hodně rychle, ale tenkrát už měli plán na tuhle sezónu, tak se to dříve asi nasadit do repertoáru nestihlo (dám tam nějakou závorku).


  • Kristina

    Jo to je asi možné. Možná si teď už nevšimli, že se teď premiéry rojí po celé Evropě. Ale toho Londýna si teda všimnout mohli :) Jsem zvědavá jaká bude horní věková hranice pro konkurz.


  • Ondřej Doubrava

    Závorka tam je. ;-) A předběhnou nás tradičně i Maďaři. :-) Zdá se mi to, nebo má “Spring Awakening” asi práva opravdu docela dostupná?? Ale vlastně se mi líbí ten přístup k tomu repertoáru, protože tady se očividně moc nepřemýšlelo (možn se tak chvilku zamysleli), jestli na to u nás budou chodit lidi, jako u většiny ( jistěže budou), ale zkrátka se koupilo to, z čeho byl pan ředitel nadšenej a všichni ostatní s ním a prostě si to chtěli udělat. Teď aby to nestáhli jako Jerryho Springera, ale to u “Springu” nehrozí… Myslím, že kdyby se takhle vybíralo všude, tak je poměr světovek a domácích děl opravdu půl na půl.

    Já jsem taky zvědav, kdo v tom bude hrát, tipuju to na velkou šanci pro Jamáky..


  • Kristina

    Jo asi chtějí aby se to dostalo do světa co nejvíc. No taky se trochu bojím reakcí lidí, nevím kolik lidí přijme líbající se kluky nebo masturbaci na jevišti, o sexu ani nemluvě :-D Ale mladí lidi by to mohli vzít, je to muzikál pro ně a navíc hudba je výborná.
    No i Jamáci už jsou docela staří, správně by to měli být lidi kolem maturity a míň, alespoň pro ústřední pár – Wendlu a Melchiora. No jsem zvědavá, kdo to u nás zazpívá a zároveň se mu bude dát věřit, že je mu 14 (v té knize jim tolik je) a prožívá první lásku a první sex.


  • Ondřej Doubrava

    Jako na Jerry Springer: The Opera se také pár lidí těšilo a nakonec je místo toho Jánošík. Ale ne, “Spring” určitě vyjde… co jsem si dopisoval s Američany, kteří to viděli, tak mi často psali “já Ti ani nevím, co na tom bylo kontroverzní, jak tvrděj” :-)


  • Ondřej Doubrava

    kRISTINA: Tak oni to ani na tý Broadwayi nehrajou 14tiletí, já si myslím, že je to přesně pro Jamáky…


  • Kristina

    Jasně, pro Jamáky to je určitě, i když takový to velký muzikálový zpívání se sem nehodí a na JAMU je k tomu vedou. Pro kluky by to chtělo trochu rockový hlasy, alespoň pro některý.

    Třeba Alexandra Socha, která momentálně hraje na Broadwayi Wendlu, tak ji začala hrát, když jí bylo 17. To je těm čtrnácti blíž než třeba 23. Ale záleží asi hodně na typu člověka, někdo vypadá v 25 na 15 a naopak. U nás to stejně hlavně budem muset obsadit tak, aby to ty lidi zazpívali, není to jednoduchý zpívání. Teď mě napadá, že mladší než 17 Wendla být ani nemůže, protože v jedné scéně se jí tam odhalí poprsí, a to by u mladších neprošlo, alespoň tak to tedy mají v Americe.


  • Martin Gyimesi

    Zdravím vás! Ak máte niekto dobrý tip na konkurz na muzikál buď v Brne alebo Prahe prosím napíšte mi na martin.gyimesi@centrum.sk. Chcel by som vyskúšať šťastie aj u vás…Možno ho konečne nájdem. Veľmi pekne ďakujem vopred za ochotu


  • Pavel Košatka

    V současnosti o žádném konkurzu nevíme (v Praze se na konkurz prakticky nedá narazit, v případě Brna sledujte jejich webové stránky http://www.mdb.cz).


  • Tina

    Jsem víc než zklamaná, Tanz der Vampire tady snad nikdy nebude… přitom je to úplně úžasný muzikál


  • Pavel Košatka

    Tanz der Vampire je opravdu skvělý, pokud bude mít úspěch Mozart, tak si myslím, že MDB zakoupí i další německé muzikály.