Recenze: KRÁLOVNA KAPESKA a její vydařený návrat (+ video)

Ve středu 7. března 2018 proběhla v Divadle Hybernia premiéra rodinného muzikálu Královna Kapeska. Pojďme se vypravit do pohádkového moře, na pohádkový ostrov, do království Popelkova, Zlatovláskova, Honzovska a království Královny přírodních sil Kapesky.

Královna Kapeska je volným pokračováním muzikálu Kapka medu pro Verunku, který je adaptací původní rozhlasové pohádky dr. Jana Pixy Krůpěj medu pro Verunku. Z pohádky vznikl v roce 2012 úspěšný rodinný muzikál, který měl premiéru v témže roce, 12. září v pražském Divadle Hybernia.

Za tu dobu se dočkal 200 repríz a vidělo jej přes 140 000 diváků. Jevištní provedení, kterého se ujal televizní režisér Jaroslav Hanuš, se setkalo s upřímným diváckým ohlasem a získalo si mnoho nadšených příznivců. Diváci nešetřili chválou a superlativy a dílo si vysloužilo nálepku jednoho z nejkrásnějších českých muzikálů.

Jak jsme již zmínili, Královna Kapeska je sice volným pokračováním Kapky medu Verunku, ale pakliže jste “Verunku” neviděli, nemusíte mít žádné obavy, vše bez problémů pochopíte a o nic nepřijdete.

Pokud by vás i přesto zajímalo, nebo jste si chtěli připomenout, co se tenkrát stalo, tak to bylo tak:

V pohádkovém moři je pohádkový ostrov a na něm tři království: Popelkov, Zlatovláskov a Honzovsko. Tenkrát v Honzovsku panoval král Honza, který kdysi vysvobodil princeznu ze spárů zlého draka. Princeznu dostal za ženu, a po dvaceti letech manželství měli statného syna Honzu. Jejich země se zabývala zemědělstvím. Naproti tomu Popelkov byl a stále je země průmyslová. Tehdy tu vládli úspěšně král Mirek s Popelkou a brzy se jim narodil chytrý syn Mirek. A konečně ve Zlatovláskově kraloval Jiřík se svou Zlatovláskou a dcerou Verunkou. Ve Zlatovláskově žil ještě Jirka, romantický myslivec zamilovaný do Verunky. Verunka měla dvě kamarádky Katku a Bětku. Všechna tři království žila v míru, pomáhala si a obchodovala. Kromě nich tu bylo a stále ještě je další království – království Královny přírodních sil, které se zkrásněně říká KAPESKA – jako Královna Přírodních Sil. Ká Pé Es. Království je vysoko v nedostupných horách a Kapeska se svými pomocníky dohlíží na stav vody, ovzduší a půdy na celém ostrově.

Král Honza a král Miroslav se jednoho dne rozhodli, že je potřeba předat trůn a žezlo mladším, tedy synům Honzovi a Mirkovi. Měli však jednu podmínku: princové se musí oženit. Jenže co dělat, když princové byli dva a princezna jenom jedna. A to, na jinak mírumilovném ostrově, způsobilo velký mezinárodní konflikt.

V té době také Kapeska zjistila, že všechna tři království začala porušovat její přírodní zákony. Ve snaze vyrábět všeho víc a víc ničila přírodu, špinila vody i vzduch a kácela lesy víc, než by měla. A tak se Kapeska rozhodla jednat.

Vyslala svou pohádkovou včelu, aby svým žihadlem uspala Verunku na sto let. Ze spánku ji mohla vyléčit pouze kapka medu Kapesčiných pohádkových včel, jejichž úl je jen v Království přírodních sil. Otec Verunky, král Jiřík, tedy vyhlásil, “Kdo přinese med jako první, dostane Verunku za ženu.”. Na cestu se vydali tři hrdinové – myslivec Jirka a princové Honza a Mirek. Statečně překonávali překážky, které na ně moudrá Královna přírodních sil se svými pohádkovými postavami na obtížné cestě nachystala. Připravila je proto, aby princům, budoucím panovníkům, ukázala a naučila je, jak je důležité pečovat o čistotu vzduchu, země a vody, a také proto, aby si budoucí králové při překonávání překážek uvědomili, jak důležité jsou dobré mezilidské vztahy, přátelství a vzájemná pomoc.

Úkol po mnoha peripetiích splnili. Med od Kapesky přinesli Honza, Jirka a Mirek společně, Verunku zachránili, a pak zbylo jen vyřešit neřešitelný problém, kdo dostane Verunku za ženu. Nakonec to rozhodla Verunka sama – rozhodla se, že si vezme myslivce Jirku, protože Honzovi se stejně víc líbila kuchařka Bětka a Mirkovi vědychtivá Katka. Přes protesty se s tím smíří i rodiče a tak se nakonec slavily tři svatby, a mladí se ujali vlády ve svých královstvích.

VIDEO

Muzikál “Kapka medu pro Verunku” – oficiální videosestřih z představení

A tak v klidu uplyne dalších patnáct let. Kapeska dál bdí nad svými pohádkovými pomocníky – skřítkem Maxižvýkem, vodníkem Kváčkem a vílou Lesankou – nad stavem přírody, Mirkovi a Katce se narodí syn Mirek III. a dcera Popelka, Honzovi a Bětce dcera Bětka II. a syn Honza II. a Verunka s Jirku mají dcery Verunku II. a Zlatovlásku. A tady začíná další příběh z pohádkového ostrova nazvaný Královna Kapeska.

A o co půjde tentokrát? Na scénu vstupuje KATES, KTS, Král temných sil, který je shodou náhod vysvobozen ze svého zajetí a bude se pokoušet ovládnout svět. Více ale z děje neprozradíme. Zdali Kates svůj boj o ovládnutí světa vyhraje či ne, a zdali vše dobře dopadne, jak se na správnou pohádku sluší a patří, se budete muset přesvědčit na vlastní oči.

Společné foto po premiéře

Společné foto po premiéře

Za vznikem Královny Kapesky stojí sehrané scénáristické duo manželů Aleny a Jana Pixových a i tentokrát potvrzuje svoji kvalitu. Při tvorbě propracovaného scénáře nemysleli jen na dětské publikum, pro které je muzikál primárně určen, ale na své si přijdou i dospělí diváci, a nudit se rozhodně nebudou.

Hudbu, stejně jako v případě Kapky medy pro Verunku, složil Tomáš Beran. Nyní se však musel obejít bez svých předchozích kolegů (Petra Kutheila a Františka Pytlouna). Beran ale obstál na výbornou. Muzika je velmi povedená a obzvláště pestrá. Od něžných árií, zamilovaných duetů, hravého swingu, rytmických melodií, velkých sborových instrumentací až po nadupaný pekelný rock. Každý si přijde na své a nejedna melodie vám zůstane v paměti.

Texty písní napsala Kristýna Pixová a jsou přesně takové, jaké ke správné pohádce patří. Někdy se může zdát, že působí trochu klišovitě, ale to byl právě záměr, který přesně zapadá do koncepce samotného díla, a z úst Katese, či popletených čertů vás pobaví.

Taneční složku má na starost Petra Parvoničová, která je v poslední době hojně angažována. To nic ale nemění na její originalitě, a i pro Královku Kapesku vytvořila zajímavé, neokoukané a velmi efektní choreografie.

Nádherné jsou i kostýmy Evženie Rážové, které vypadají opravdu pohádkově a je na ně radost pohledět. Scému opět vytvořil Martin Černý, která víceméně kopíruje tu původní. Dále se na muzikálu podílejí Pavel Dautovský (světelný design), Petr Ackerman (zvukový design) a Pavel Pavlovský (masky).

Režie byla svěřena Juraji Čiernikovi, pro něhož to byl režijní debut a rovnou řekněme, že úspěšný. Spolu se svojí “pravou rukou”, pomocnou režisérkou Ivanou Korolovou, vytvořili komplexní muzikálovou podívanou pro všechny generace.

Kristýna Pixová, Radek Raděj, Juraj Čiernik. Alena, Jan a Lenka Pixovi

Muzikál jsme navštívili nejen na premiéře, ale byli jsme se podívat i na první reprízu, kterou mělo odehrát další obsazení. Divadelní svět je ovšem proměnlivý, a tak se obsazení vyměnilo zhruba z poloviny. Tam kde to tedy bude možné přineseme malé srovnání.

V roli moudré Královny Kapesky se na premiéře představila Martina Pártlová. Své písně zvládla odzpívat slušně, ale celkově působila fádním až mdlým dojmem. Pártlovou jsme několikrát viděli v daleko oslnivější formě, a tak věříme, že se jednalo pouze o nějakou momentální indispozici. Oproti tomu Jana Zenáhlíková vstoupila na jeviště jako pravá Královna. Její zpěv byl excelentní, herectví znamenité.

Padoucha Katese odehrál obě představení Ernesto Čekan (alternuje Peter Strenáčik). Král temných sil je totální seladon a tuto polohu se podařilo Čekanovi velkolepě rozehrát do sebemenších detailů. Pěvecky je to ovšem o dost slabší. Na některé písně jakoby nestačil, či se jeho hlas neposlouchal moc dobře.

Martina Pártlová

Martina Pártlová

Ernesto Čekan

Ernesto Čekan

Postavy králů a královen mají tentokrát menší prostor. Král Jirka David Gránský (premiéra) působí charismaticky a sborové písně zvládá s přehledem. Alternující Robert Urban (repríza) je rovněž charismatický mladý muž. U něho se nám jen trochu nezamlouval jeho patrný moravský přízvuk. Král Honza, konkrétně Martin Sochor (premiéra) a Felix Slováček jr. (repríza) podávají naprosto bezproblémové a srovnatelné výkony. Typově se možná o chloupek hodí více do role Slováček. Král Mirek Miroslav Hrabě (alternuje Jan Vlas) ani tentokrát nepopřel svůj humor a jeho vtipným narážkám na královnu “maminku” se budete smát. Královna Verunka Michaela Sejnová (alternuje Anna Julie Slováčková), Královna Katka Genny Ciatti (alternuje Gabriela Partyšová) a Královna Bětka Gabriela Urbánková (alternuje Tereza Kripnnerová) zvládají své role zcela bezchybně.

Genny Ciatti, Miroslav Hrabě, Martin Sochor, Gabriela Urbánková

David Gránský, Michaela Sejnová

David Gránský, Michaela Sejnová

Lesanka je rozverná víla, věrně sloužící Královně Kapesce, která ráda uděluje dětem hvězdičky, ale i černé puntíky. Každá z představitelek, Michaela Nosková (premiéra) a Vendula Příhodová (repríza), si v roli našla své pojetí. Nosková je více tvárnější, Příhodová zase takový roztomilý diblík. Nás o chloupek více zaujalo pojetí Příhodové, ale ani s jednou nešlápnete vedle. Lesanka má i sólovou píseň a tu obě dámy zvládají s přehledem.

Skřítek Maxižvýk byl v prvním díle asi nejvděčnější postavou pro malé diváky. I nyní je jeho prostor nezanedbatelný a obveseluje publikum. Premiérově se v něm představil Filip Hořejš, na repríze pak Oldřich Smysl. K výkonům řekneme asi to, že nás Hořejš bavil daleko více než Smysl.

Michaela Nosková

Michaela Nosková

Filip Hořejš

Filip Hořejš

Vodníka Kváčka odehrál Petr Macháček (alternuje Lukáš Randák). Macháček je mužem menších či větších rolí, někdy si střihne i tu hlavní a ve všech podává precizní výkon. I zde toto tvrzení prokázal. Jeho ženu, Vodnici, ztělesnila Karolína Fišerová (alternuje Kateřina Herčíková) a malého Vodníčka si střihli rozkošní Filip Vlastník (premiéra) a Jan Musil (repríza).

Na scénu přichází Čarodějnice Michaela Zemánková (premiéra) a Markéta Zehrerová (repríza). Jejich čardášově laděná píseň o jedech rozproudí obecenstvu krev v žilách. Obě představitelky podávají správný čarodějnický výkon a dokonce se i zamilují. Zehrerová na nás v roli působila více dynamičtěji.

Karolína Fišerová, Filip Vlastník, Petr Macháček

Michaela Zemánková

Michaela Zemánková

Čert Bohouš Jiří Zonyga (premiéra) a David Bouša (repríza), Čert Ambrož Juraj Čiernik (premiéra) a Richard Pekárek (repríza) a Čert Cyril Lukáš Adam (premiéra) a Jan Fanta (repríza) mají v pekle svoji “rockovou” kapelu s názvem “Tfuj”, se kterou se chtějí více prosadit a kují pikle ať už na stranu dobra, či na stranu zla. Jejich výstupy jsou po celý děj zábavné a pokusy o vytvoření duchaplného textu ke svým písním legrační. Každý z čertů nás zaujal po svém a není v nich slabý článek. Záleží na každém, koho si oblíbí více a koho méně. (pozn. pod čarou: interně dáváme hvězdičku Davidu Boušovi za jeho hlášku “Princezna Popi”, která již u nás zlidověla)

Lukáš Adam, Juraj Čiernik, Jiří Zonyga

Lukáš Adam, Juraj Čiernik, Jiří Zonyga

Roli Srčerta (více o této postavě prozrazovat nebudeme) hraje Pavel Pavlovský a příběhem provází sympatický hlas Stanislava Zindulky.

V company střídavě účinkují Michaela Novotná, Martina Fantová, Karolína Beerová, Viktorie Tandlerová, Leila Selyščeva, Karolína Andršová, Dominika Pješčáková, Veronika Boháčová, Elin Herbeck, Petra Smolíková, Nela Peerová, Anežka Sklářová, Kristýna Dvořáková, Zuzana Krátká, Jindřiška Koryntová, Kateřina Voborská, Valerie Turzová, Eliška Horsáková, Sandra Tupá, Radek Fišer, Lukáš Prokop, Vašek Procházka, Jiří Minařík, Tomáš Brychta a Mikuláš Matoušek.

Na závěr jsme si ponechali dětskou součást představení, která je nemalým hybatelem děje a vše se okolo ní točí. Děti v muzikálech jsou ošemetná záležitost a ne pokaždé se podaří naplnit kladené nároky a někdy jsou spíše rušivým elementem. S radostí můžeme konstatovat, že v případě Královny Kapesky tomu tak není a děti předvádějí vynikající výkony. Skutečně jsme byli až velmi mile překvapeni. Pojďme po jejich stopách a rolích jednotlivě: Bětka Kateřina Průšová (alternuje Eliška Friedrichová), Mirek Jan Franc (premiéra) a Richard Mašata (repríza), Honzík Radek Raděj (alternuje Miloslav Frýdl), Popelka Matylda Bartůňková (premiéra) a Alžběta Brzoňová (repríza), Verunka Agáta Tandlerová (alternuje Lucie Pokorná), Zlatovláska Adéla Vágnerová (premiéra) a Adéla Naumovičová (repríza) (alternuje Rozálie Mühlová). Všechny děti jsou opravdu skvělé a my ještě k tomu vyzdvihujeme výkony Jana France, Adély Vágnerové, Agáty Tandlerové a Matyldy Bartůňkové.

Radek Raděj, Agáta Tandlerová, Adéla Vágnerová, Kateřina Průšová, Filip Vlastník, Matylda Bartůňková, Jan Franc

Ne vždy se pokračování úspěšného díla povede. Královně Kapesce se to ovšem povedlo více něž dokonale! Ani případná neznalost prvního dílu vás vůbec neochudí o pohádkový zážitek. Na své si přijdou jak malí, tak i velcí diváci. Královna Kapeska je s pestrou a chytlavou hudbou, nádhernými kostýmy, efektními choreografiemi, povedenou režií a výbornými výkony, komplexní muzikálovou podívanou pro všechny generace a v současné době ji řadíme mezi to nejlepší na poli rodinného muzikálu u nás.

VIDEO

Muzikál “Královna Kapeska” – ukázky z premiéry a první reprízy

FOTOGALERIE

premiéra muzikálu “Královna Kapeska”

Autorem fotografií je exkluzivně pro Musical.cz Kristýna Junková. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, Facebooku apod., ozvěte se nám na e-mail: redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno.

Silvestrovská “Touha” aneb nejlepší divadelní zábava na závěr roku
Mary Poppins zpět v Praze na 25 představení
“Lucrezia Borgia” opustila palácové komnaty Hybernie