Americký “Hamlet” po Česku

Náš nadpis bude asi nejspíš trochu zmatečný. Samozřejmě se jedná o českého Hamleta v Divadle Kalich s excelujícím Petrem Bendem. A jaký je český Hamlet v americké verzi v českém jazyce?

Muzikál Janka Ledeckého HAMLET udělal jako jeden z mála díru do světa. Po svém úspěšném uvádění, v té době v novém Divadle Kalich (Hamlet toto divadlo “otevřel”), o něj začali mít zájem zahraniční producenti. Zatímco jeho dlouhá pouť na Broadway se stále šlape, v jihokorejském Soulu už sklízí obrovské úspěchy. O tom jsme vás již informovali, nyní se pojďme věnovat české verzi amerického přepracování.

A právě ono přepracování udělalo z pro mě nudného díla dílo velice zábavné a živé. Ani jsem nevěřil, že se dívám na stejné představení jako před pár lety. Možná tomu přispěly i výkony účinkujících, ale hlavně hudba a samotné zpracování bylo živější. Tento muzikál se v zahraničí označuje i pojmem “rocková opera” (jako další příklad tohoto žánru uvedu světoznámý Webberův Jesus Christ Superstar) a já si myslím, že je to dostatečně výstižné. Nová orchestrace a aranžmá nástrojů dodaly představení úplně nový rozměr a i nudné písně jsou rozehrány do velice posluchačsky líbivých tónů. Za nejlepší hudební a vlastně i divácky nejlepší moment bych označil píseň “Dánsko je past“, která v podání Petra Bendeho a Petra Kutheila byla ohromující!

Změny se dočkala i režie, choreografie, scéna a i některé scény jsou zpřeházené. Jak už jsem řekl, od původní verze byla uražena opravdu veliká cesta, a to k mé veliké potěše kupředu. Zatímco výše zmíněné aspekty mě potěšily, nepotěšily mě nové kostýmy, protože nejsem vyznavač kožených kalhot a kabátů. Ale kostýmy jsou jen takovou třešničkou a osobně jim nepřikládám v hodnocení celého díla velkou důležitost, na rozdíl od producentů komerčních hitů, kteří se alespoň mají s čím vytahovat a pouštět na veřejnost zprávy o závratných cenách kostýmů.

Dalo by se říci, že Janek Ledecký si u mě napravil jako autor reputaci. Nevím do jaké míry do toho zasahoval americký autorský tým, ale bez jeho pomoci by to jistě nevzniklo. A napravilo si reputaci i obsazení, které bych v původní verzi příliš nevyvyšoval (viděno představení zaznamenané na DVD)? Ano, napravilo!

Petr Bende byl úžasný! Hamlet je jeho muzikálový debut a nutno říci, že opravdu povedený a hravě by strčil svým výkonem do kapsy i ostřílené muzikálové účinkující. Pěvecky vynikající, herecky předvedl neuvěřitelně přirozený výkon, který byl právě až neuvěřitelně uvěřitelný :-). Jako kdyby se pro Hamleta narodil.

Druhý nejlepší výkon bych přiklepl Dashe v roli Ofélie. Nevím co bych dodal, má vynikající hlas, jen škoda, že výrazově je ve všech rolích stejná. A na pomyslném třetím místě se u mě usadil Petr Kutheil, který je jednoznačně jedním z těch nedoceněných zpěváků a oceňuji záměr Divadla Kalich tohoto talentovaného muže zviditelnit a nabídnout mu větší role, které si jednoznačně zaslouží.

Král Claudius aneb pojmenujme ho nejslabším článkem celého představení. Ano, Janek Ledecký mě nepřesvědčil v žádné své roli a nikdo mi nerozmluví, že se do muzikálu nehodí a měl by zůstat výhradně u jejich autorství.

V dalších rolí se představili Elin Špidlová (Královna), Richard Tesařík (Hrobník), Josef Laufer (Polonius), Ladislav Spilka (Laertes) a další. Všichni se své role zhostili dobře, jenom u Josefa Laufera bych měl občas výhrady k pěveckému projevu a Ladislavu Spilkovi moc nižší polohy (začátek písně “Sestro“) nesvědčí a jeho nejsilnější stránkou nadále zůstávají “řvací písně” (”Volám” z Tajemství je v jeho podání neskutečné).

Závěr? Nového Hamleta doporučuji všem, určitě si vás získá alespoň Petr Bende a vynikající hudební nastudování. V porovnání s původní českou verzí velice výrazný krok kupředu. Největším záporem představení byl výkon Janka Ledeckého a vytknul bych trochu nudnější druhou půli. Celkově hodnotím 85%.

Tajemná ATLANTIDA se těsně před premiérou poodhalila na press show
Recenze muzikálu REBECCA aneb Ostravská Mrtvá a živá
RECENZE: Muzikál Voda (a krev) nad vodou v Divadle Kalich (+ videa)