Hip-hopový muzikál “Príbeh ulice” už potřetí dobývá Prahu (+ video)

“Príbeh ulice” – jeden z nejúspěšnějších slovenských muzikálů všech dob, se už potřetí vydal na hostování do pražského Divadla Hybernia. Jak nadpis článku napovídá, nejedná se o žádný obyčejný poprockový muzikál, ale světově unikátní hip-hopový projekt. Jak funguje rap, break dance, hip-hop a vůbec celá kultura kolem tohoto fenoménu na jevišti?

Príbeh ulice

Príbeh ulice

Autorem celého projektu je Nikita Slovák, uznávaný slovenský režisér, scénárista i producent. “Príbeh ulice” tedy nejen napsal, ale také zrežíroval. Na produkci si povolal zkušeného muzikálového producenta Petera Vojteka, který na Slovensko přinesl například český muzikál “Dracula” nebo “Pomádu”. Světová premiéra se konala teprve před rokem, konkrétně 24. října 2008 v bratislavském Divadle Aréna. Za ten jeden rok se stal z “Príbehu ulice” hit. Všechna představení v Bratislavě byla téměř vyprodaná a obrovský úspěch sklidilo také turné po celém Slovensku.

Príbeh ulice

Príbeh ulice

4. června 2009 se odehrála premiéra pražského hostování, a to v prostoru Divadla Hybernia. Diváci ani kritika nešetřili chválou a o lístky je stále velký zájem. Není tedy divu, že se sem Slováci vydali již potřetí. V úterý 10.11.2009 jsme se na “Príbeh ulice” vypravili také.

Autoři projektu si na spolupráci přizvali skutečně zvučná jména hip-hopového světa. Hudbu pro muzikál napsal Opak, člen legendární skupiny A.M.O. Kromě vlastní domácí producentské a hudební činnosti vystupoval v zahraničí, například s 50 Centem či Black Eyed Peace. Jeho hudba je rytmická, dynamická, ale jak kvalitní skutečně je v hip-hopovém žánru bohužel posoudit nemohu. Ačkoliv nejsem žádným velkým příznivcem tohoto druhu hudby, byl jsem z hudební stránky nadšený. “Príbeh ulice” má šanci získat si kteréhokoliv diváka, není tedy určen jen pro výhradní příznivce hip-hopu. Opak spolupracoval na písních také například s Mischou nebo Robo Papp.

Príbeh ulice

Príbeh ulice

Chcete-li si poslechnout nějaké hudební ukázky, navštivte oficiální web muzikálu, kde naleznete písně “Uuuh” (ke které také vznikl videoklip, který taktéž naleznete na webu) a “Pribeh dvoch” v celé délce. Nahrávka představení zatím na CD vydána nebyla. Úryvky písní také můžete slyšet v našem video sestřihu.

Kromě hudby je důležitou součástí hip-hopové kultury také specifický tanec. Nejvýrazněji je v představení zastoupen break dance v podání skvělého tanečního uskupení Old School Brothers (vítěz soutěže “Slovensko má talent”) pod choreografickým vedením Miroslava Žilky, známým spíše pod jménem Bruise. Choreografem celého představení se pak stal světově uznávaný tanečník Milan Kereš. Tance jsou skutečně nápadité, hudba je jako stvořená pro street dance. Zajímavým prvkem jsou světla umístěná na jevišti, která osvětlují jen nohy tanečníků. Vzniká tak ještě lepší vizuální dojem.

Video sestřih z první půle muzikálu “Príbeh ulice”

Kamera a střih – Radek Janda
.

Příběh o moderním Romeovi a Julii na sídlišti plném drog, násilí, rvaček a rap battlů je zasazen do skvěle hodících se kulis, tvořených převážně lešením a dvěma U-rampami. Neprobíhají prakticky žádné přestavby, a tak může děj plynout bez přerušení. Přesto je životní příběh Nica a Mii na dvouhodinový muzikál příliš jednoduchý a odvíjí se jen v mluvených pasážích. Hudební čísla odrážejí hip-hopovou kulturu, v rapu se snaží přenést i nějaké to poselství. Na první pohled to takhle vnímat nebudete, ale když se později zamyslíte, je to skutečně tak. Autoři se více měli snažit zakomponovat příběh do písní.

Príbeh ulice

Príbeh ulice

Mluveného slova tam není zase nesnesitelně mnoho, ale více než v jiných muzikálech. Starším generacím by mohla vadit přítomnost vulgarit (které však nepochybně k mluvě mladých lidí patří a muzikál si nehraje na žádný morálně-výchovný pořad), mladší generace zase může mít problém s jazykovou bariérou. Tu se producenti snažili překonat hostováním českých herců. Hlavní roli Mii skvěle zahrála a zazpívala Markéta Procházková, nový objev naší muzikálové scény (“Bílý dalmatin”, “Adéla ještě nevečeřela” nebo “Mona Lisa”). V roli hlavního záporáka herecky exceloval David Kraus, kterého můžete znát z muzikálu “Obraz Doriana Graye”. Bohužel je tato role čistě činoherní, takže Kraus neměl prostor pro svůj specifický hlas. O den později měl premiéru Karel Roden v roli otce Mii, toho jsme ale bohužel neviděli.

V hlavní mužské roli Nika vystoupil famózní Alexander Maďar, u kterého je překvapující, že se kvůli “Príbehu ulice” musel učit rapovat. Jeho výkon byl totiž natolik suverénní, že skutečně vypadal, jako když právě přišel z té “ulice” k nám do divadla a vypráví nám svůj životní příběh. Výraznou postavou je také otec Mii, kterého skvěle ztvárnil Marek Ťapák. Role je čistě činoherní a jeho Ťapákovy monology k Nikovi patří k vrcholům představení. Sympatie diváků si získává také Daniel Heriban v roli potrhlého podivína Pepeho.

3E3E8494

Príbeh ulice

Kapitolou samou o sobě jsou “šlapky” Tina a Cica, jejichž komediální výstupy oživují první i druhou půli. Miroslava Drínová i Gabika Csinová pojaly role skvěle, ale humor daných postav je opravdu specifický a starší generace s ním budou mít zřejmě největší problém.

“Príbeh ulice” je tedy skvělým energickým muzikálem především pro mladé. Vynikající výkony, skvělá hudba a taneční výkony, jen na ději by se daly vychytat nějaké chybky, především ho šlo lépe zakomponovat do hudby. Hostování českých umělců je dalším kladem, zmínit nakonec musím ještě živého DJ, který přímo na jevišti mixuje předtočené podklady.

Pokud jste “Príbeh ulice” ještě neviděli nebo ho chcete zhlédnout znovu (a my určitě také půjdeme!), od ledna 2010 bude v Praze hostovat, tentokrát však v prostorách Divadla Blaník na Václavském náměstí. Těšit se můžete opět na české hosty Markétu Procházkovou, Davida Krause a Karla Rodena. Produkce chystá také školní představení. Vstupenky v cenách od 290 korun budou během několik dnů exkluzivně v prodeji v síti Ticket Portal.

Fotografie z muzikálu našemu serveru laskavě poskytla produkce muzikálu. Děkujeme.

Muzikál MEFISTO má za sebou první zkoušku (fotoreportáž)
Na náročné konkurzy “Osmého světadílu” dorazila i skupina Elán
Konkurz na obsazení pěveckých rolí a pěvecko-taneční a taneční company do muzikálu Hamlet

Článek tu je opět nahozený, ještě jednou se omlouvám za výpadek a ztrátu komentářů, doufejme, že se to ze strany poskytovatele nebude opakovat.

• Lukas

a prosiiim váás?..:)..kde je sestriih z druhýýý puulky muziikálu??:)..;)..

Ten bohužel není, produkce si nepřeje, aby byl pořízen záznam celého představení.

• Bidnikovka

Je to moc povedené představení! Moc bych uvítala dvd, ať už z kterýmkoliv obsazením. :-(

• HUGO

dobrá zpráva, v lednu byste se měli dočkat ukázek i z druhé půlky

Tak tohle je velmi příjemná zpráva

• HyberniaParadiseFan

Mala som to nestastie vidiet tento “muzikal” nazivo a musim povedat, ze toto “dielo” si nezasluzi pomenovanie muzikal. herecke vykony nic moc, fadny a otrepany dej, k hudbe sa vyjadrovat nebudem. Hanbim sa za to, ze je to predstavenie od nas, zo Slovenska, a rozhodne nepatri do Divadla Hybernia, ale niekam pod most. Moj nazor moze byt ale skresleny tym, ze hiphop naozaj nemusim… Tak si vytvorte nazor sami :-)

kluci, v članku píšete že CD nevyšlo…nezmenilo se to?, nikde jsem o tom neslyšel až dneska

K Príbehu existuje snad oficiální rádiový singl, CD opravdu není, na Slovensku se to, ať je projekt sebeúspěšnější, nějak nenosí a z nové éry slovenských muzikálů tam nevyšlo prakticky nic.. Ale tvůj dotaz mě inspiroval a co se tak koukám, Nová scéna Bratislava se rozhoupala a vydala alespoň “Františka z Assisi”. Huráááááá… půjdu si o CD napsat.

Tím pádem poslouchám CD Príbehu které neexistuje :-)…dnes jsem zkoušel ulož.to a CD pribehu tam je, i s naskenovaným obalem, tak jsem o tom něco hledal, ale nic.Možná jen něco že mělo být k mání na derniéře.

Tak už jsem po dlooouhém hledání zmínku o “derniérovém CD” našel taky, až dodělám práci, půjdu se podívat, jestli se to někde prodává…

Neprodává… ono o tom CD prakticky nikde nic není, jen se dá stáhnout prakticky na každém z těch “warez fór” nebo na všemocném uložtu. Nicméně, CD je celkem krátké, ale některé písně za to stojí. Ale ten ženský hlas v hlavní roli se po Markétě Procházkové poslouchá hooodně špatně, zvlášť v té první písničce. By mě zajímalo, jestli to CD teda oficiálně vyšlo nebo ne a už úplně nechápu, proč ho udělali až po derniéře :-D.

• Zdeněk Mihula

Dobrý den,
    děkuji za recenzi.