Praha

Muzikál „Urinetown (Močohrad)“ na hostování v Praze


Libercké Divadlo F. X. Šaldy 18. listopadu 2009 vystoupí v pražské Laterně Magice s českou premiérou broadwayského muzikálu, ověnčeného třemi cenami Tony. Řeč je o satirickém muzikálu „Urinetown“ s českým titulem „Močohrad – Muzikál o městě, kde se nesmělo čůrat zadarmo“. Přetiskujeme oficiální tiskovou zprávu o tomto originálním díle, které by si pražáci neměli nechat ujít.

Urinetown - Močohrad

Urinetown - Močohrad

18. listopadu 2009 od 20:00 bude v pražské Laterně magice hostovat činohra libereckého Divadla F. X. Šaldy se svou novou muzikálovou inscenací Urinetown: The Musical / Močohrad: Muzikál o městě, kde se nesmělo čůrat zadarmo. Divadlo uvádí muzikál v české premiéře, podobně jako starší titul Donaha!

Po třech muzikálových inscenacích v režii ostříleného Jána Ďurovčíka nyní divadlo vsadilo na mladý inscenační tým: režii má Lucie Málková, původní choreografie vytvořili Rostislav Novák a Jana Burkiewiczová. Působivou výpravu obstarali Nikola Tempír a Iva Němcová. Živou kapelu sestavil a diriguje Dalibor Tuž. Urinetown je muzikál s nejraketovějším startem v historii Broadwaye: v roce 1998 měl premiéru na newyorském Fringe Festivalu; v roce 2001 obdržel devět nominací na Tony Award a tři z nich proměnil.

Překlad: Jan Tošovský a Lucie Málková
Režie: Lucie Málková
Choreografie: Rostislav Novák a Jana Burkiewiczová
Scéna: Nikola Tempír
Kostýmy: Iva Němcová
Hudební nastudování: Dalibor Tuž
Pěvecké nastudování: Martin Veselý
Dramaturgie: Jan Tošovský

Hrají: Jiří Panzner, Karolína Baranová, Michaela Lohniská, Martin Polách, Štěpánka Prýmková,  Martin Stránský a další

Česká slavnostní premiéra 26. června 2009 v 19 hodin v divadle F. X. Šaldy Liberec

Urinetown - Močohrad

Urinetown - Močohrad

Muzikál Urinetown vznikl v roce 1998 jako napůl recesistický projekt dvou chicagských divadelníků, členů Cardiff-Giant Theatre Company, skladatele Marka Hollmanna a libretisty Grega Kotise. Podnětem k němu se stal Kotisův zážitek z cesty do Paříže, kdy musel v tomto městě strávit dva týdny s velmi omezeným rozpočtem – a ukázalo se, že ze všeho nejdůležitější je mít dostatek drobných na záchodky, které jsou v Paříži vesměs placené. Kotis s Hollmannem na tomto podkladě rozvinuli cynickou, makabrózně vtipnou vizi nedaleké budoucnosti, v níž se voda vyvažuje zlatem a soukromá koupelna je nemyslitelný luxus.  Z hudby i ze způsobu vedení situací a příběhu zřetelně vysvítá silná inspirace divadlem Bertolta Brechta a Kurta Weilla – některé písně přímo odkazují k protějškům v Žebrácké opeře, Matce Kuráži a jiných hrách. Dalším zdrojem inspirace je pak americký muzikál The Cradle Will Rock z roku 1937, který vznikl jako součást Federálního divadelního projektu, což byl jeden ze způsobů, jak čelit hospodářské krizi. Jeho autorem byl Marc Blitzstein, režíroval ho Orson Welles a pojednával o tom, jak se mladý dělník ve městě prolezlém korupcí pokouší vytvořit odborové hnutí. Hollmann s Kotisem však nezůstávají u fascinace velkými vzory – jejich dílo je zcela originální, zvláště na poli muzikálu, prolezlého (a nejen v Americe) spoustou klišé a konvencí, vedených potřebou naplnit kasu. V roce 2001 měl Urinetown premiéru v Henry Miller’s Theatre na Broadwayi a v témže roce získal deset nominací na Tony Award, z nichž tři proměnil – za hudbu, za libreto a za režii.

Urinetown - Močohrad

Urinetown - Močohrad

Režie liberecké inscenace, která byla českou premiérou, se ujala mladá absolventka DAMU Lucie Málková, pro kterou je muzikál čímsi jako fascinací. Psala o něm diplomovou práci, jezdí se na něj dívat do Londýna a jako absolventskou inscenaci dělala autorský muzikál Štěstí dam podle románu E. Zoly o prvním hypermarketu na světě, který měl letos na podzim premiéru v budapešťském Pesti Színházu. I Luciina další tvorba je zaměřena k aktuálnosti a určité sociální či politické apelativnosti (Mlčenlivá v Cross Clubu, Svatá země v Rock Café), takže brechtovský muzikál o nedostatku vody a korupci je pro její režijní přístup úrodnou půdou. Pozor – slova jako aktuální, apelativní zde neznamenají žádnou agitku. Prvotní výrobní surovinou Urinetownu je humor, nadsázka a ironie.

Tou druhou je vynikající hudba. Urinetown je pěvecky i hudebně poměrně náročný, jsou zde propracované sborové pasáže i působivá sóla a duety. Mark Hollmann dlouhá léta působil jako varhaník v baptistické církvi a tato zkušenost je v jeho hudbě slyšet – řada písní zní jako mohutné gospelové chorály pro čtyři a více hlasů. V Liberci se pěveckého nastudování ujal zkušený sbormistr Martin Veselý. Ve sboru zpívá nejen celý soubor činohry, ale i část sboru liberecké opery. Hudební nastudování má na starosti vynikající dirigent Dalibor Tuž, který pro inscenaci sestavil malý pětičlenný orchestr – The Urinetown Band. Choreografie se ujal herec, tanečník a performer Rosťa Novák, známý ze svých spoluprací s režijním tandemem Skutr i ze sólových projektů. Jeho poslední projekt La Putyka v pražské La Fabrice, inspirovaný novým cirkusem, si získal zaslouženou pozornost kritiky i obecenstva. Ke spolupráci přizval tanečnici a choreografku Janu Burkiewiczovou, která se podílela na pohybové složce řady úspěšných muzikálů. V liberecké inscenaci hraje celý soubor činohry, posílený tanečníky z baletního souboru a ze souboru Laterny magiky. Jak po stránce dramaturgické, tak po stránce režijní, hudební a produkční je tak Urinetown dost možná muzikálem, jaký v Čechách ještě nikdo neviděl.

Močohrad: Muzikál o městě, kde se nesmělo čůrat zadarmo


Praha
„Vražda za oponou“ zná tvůrčí tým i velkou část obsazení
Praha
Ledeckého „Vánoční zázrak“ vkročil do druhé sezóny (+ soutěž o vstupenky)
Praha
„Tři mušketýři“ se vrátili domů, do Divadla Broadway
  • Ondřej Doubrava

    Pro zájemce ceny vstupenek: 350,-/250,-, buď přímo v Laterně Magice (Národní 4) nebo v síti Ticket-Pro. Tolik oficiální F. X. Šaldovský web.