Přízrak Londýna: Jak se zkouší muzikálový kostým?

Příprava na focení

Premiéra nového muzikálu Přízrak Londýna v Divadle Hybernia se blíží. Byli jsme se podívat na první zkoušce kostýmů a kromě toho, že pro vás máme fotografie, rozhodli jsme se vám přiblížit, jak to na takové zkoušce muzikálových kostýmů vypadá.

Kostýmy jsou vždy nedílnou součástí každého představení. Kostým dotváří vzhled postavy, někteří umělci přiznávají, že jim kostýmy pomáhají udělat si lepší představu o charakteru. Když máte na sobě kostým, lépe se vám hraje.

Někdo vystřídá během jednoho představení sedm, někdo má jen jeden. Občas je na převlečení sotva pár vteřin, takže na sobě musíte mít více vrstev. Muzikálové kostýmy nemají žádné knoflíky, jen suché zipy, právě proto, aby šly rychle sundat.

Někteří diváci nepřikládají kostýmům velký význam, někteří naopak jdou raději na představení, kde má Julie renesanční kostým, protože ví, že se jedná o klasickou verzi Shakespeara, než na verzi, kde je Julie oblečená v džínách. Kostýmy dotváří celkovou koncepci díla, je v nich i ukrytá symbolika. Někdo sází na okázalost, další naopak razí heslo, že v jednoduchosti je síla, občas se podaří kvalitním kostýmem zamaskovat jisté dramaturgické nedostatky.

Příprava na focení
Příprava na focení

V Divadle Hybernia se chystá muzikál Přízrak Londýna, a když dorazíme do hlediště na první kostýmovou zkoušku, je nám jasné, že se skutečně muzikál bude odehrávat ve viktoriánské Anglii, jak se uvádí v synopsi. Návrhářkou kostýmů je Kateřina Bláhová, kromě ní jsou přítomny i kostymérky, které kontrolují, jak kostýmy hercům sedí.

Ilona Csáková jako královna Viktorie
Ilona Csáková jako královna Viktorie

Na jevišti je company, režisér Lumír Olšovský, královnou je nyní Ilona Csáková. A to doslova, nejen pro přítomné novináře, Ilona totiž hraje královnu Viktorii, je oblečená ve zlatých šatech a na hlavě má skutečně repliku koruny, která připomíná slavnou anglickou vládkyni. Za chvíli přichází Ivana Gottová s těhotenským bříškem. Okamžitě nás napadnou titulky, které se jistě zanedlouho objeví v bulváru.

Ivana Gottová jako těhotná prostitutka
Ivana Gottová jako těhotná prostitutka

Některé kostýmy jsou kompletní, některé ještě nejsou hotové, představitelé Seana zatím mají k dispozici jen jeden sestehovaný fialový kabát. Jsou tu ženy a dívky v korzetech a širokých sukních, pánové ve velmi slušivých oblecích a cylindrech, Miloslav Mejzlík má na sobě kostým starého dědka, Ivan Vyskočil je tu za lokaje, i když boty má očividně “civilní”. “Já to ještě nemám hotový,” potvrzuje nám. Komisaři David Uličník a Marek Holý vypadají už “kompletní”… Nebo že by jim ještě chyběly na kostýmu rukávy?

Lukáš Randák předvádí kostým policisty, ten později vymění za skotskou sukni. “Pod tím by měl být na ostro,” navrhuje někdo žertem, když Lukáš zvedne sukni a my vidíme dlouhé šortky. “Ať jsou diváci v první řadě překvapení!” Nevíme, zda Lukáš na tento nápad přistoupil, dejte nám vědět, pokud si koupíte na představení lístek do první řady.

Lukáš Randák ve skotské sukni nese na rukou Denisu Grossovou
Lukáš Randák ve skotské sukni nese na rukou Denisu Grossovou
Marie Štěchová
Marie Štěchová
Eliška Ochmanová a Dita Hořínková (zatím bez make-upu)
Eliška Ochmanová a Dita Hořínková (zatím bez make-upu)
David Uličník a Bára Chybová
David Uličník a Bára Chybová

Uděláme si skupinové foto,” velí režisér Lumír Olšovský (toho času v civilu, na fotku si na sebe občas hodí široký černý plášť). “Takže prostitutky a spodina vlevo, normální lidi vpravo.” Všichni poslechnou, někdo si lehá na zem a fotografové fotí.

Já se cítím jak Gott,” volá jedna ležící slečna nadšeně ze záplavy blesků. “Promiň, Ivano,” dodá.

Ale Karel takhle neleží,” odpoví jí paní Gottová s úsměvem.

Kostýmy z muzikálu Přízrak Londýna
Kostýmy z muzikálu Přízrak Londýna

Pak přijde čas na sólové fotky a fotky po menších skupinkách. Herci mezitím testují různými pohyby, jak se v kostýmu cítí, režisér je při tom kontroluje. “Co máte pod tím?” ptá se představitelek Evelyn, Michaely Noskové a Martiny Šnytové. Usuzujeme, že jejich postava bude asi nevinná dívka, soudě podle jupky ke krku. Dívky se začnou ze světle hnědých svršků svlékat, aby odhalily bílé spodničky a košilky.

Bára Chybová nás trochu vyděsí, ještě před chvíli měla na sobě širokou sukni, nyní přichází v zakrvácené košili.

Michaela Nosková v cudném kostýmu
Michaela Nosková v cudném kostýmu
Bára Chybová
Bára Chybová

Režisér chválí fialové šaty a hlavně líčení Dity Hořínkové, herečka vypadá trochu jako … přízrak. Líčení je také důležité, obě Evelyn předvádí Olšovskému černé stíny na očích. Ten usoudí, že je to málo výrazné a posílá některé dívky v kostýmech prostitutek do maskérny, prý nemají na tvářích černé šmouhy. To samé pak doporučí Monice Absolonové.

Radka Pavlovčinová v červeném kabátku osloví režiséra, zřejmě jí něco na kostýmu nesedí. Neslyšíme, o čem se baví, nicméně za chvíli Lumír Olšovský testuje letmým dotekem její korzet. On může, je to přece režisér.

Hemžení na jevišti neustává, někteří mění svoje kostýmy za jiné. Jediný Honza Kopečný sedí na židli, má hlavu v dlaních a učí se repliky ze scénáře.

Radka Pavlovčinová a její kabátek a neposlušný korzet
Radka Pavlovčinová a její kabátek a neposlušný korzet
Nalíčená Dita Hořínková
Nalíčená Dita Hořínková
Honza Kopečný se pečlivě učil
Honza Kopečný se pečlivě učil

Konečně se dočkáme i ukázky choreografie, na jevišti je už hlavní choreografka muzikálu Carli Jefferson. Pánská company někam zmizela, Lumír zavelí, že dámy to umí i bez nich. Carli anglicky odpočítává a část sboru se spolu s ní roztančí. Zpívají bez hudby, do toho je režisér povzbuzuje slovy: “A naplno! Jedeme!” Carli tancuje nejlépe, už teď jsme zvědaví, co vymyslela pro Přízrak Londýna, zvláště po jejím povedeném experimentu s bodydrummingem v Antoinettě.

Když ukázka skončí, všichni jsou zadýchaní. “Tak a to byla jen minuta v kostýmech,” konstatuje kdosi.

Natálka Grossová ukazuje režisérovi, že jí během tance padá halenka. “Přikazuju ti do čtrnácti dnů vyrůst,” vyřeší to Lumír, kostymérka děvčeti slíbí, že jí halenku trochu zabere.

Ukázka choreografie
Ukázka choreografie
Natalie Grossová a její neposlušná halenka
Natalie Grossová a její neposlušná halenka

Pak přehlídka kostýmů končí, za chvíli začne zkouška, podle režiséra zatím v civilu. A my už teď netrpělivě očekáváme premiéru Přízraku Londýna 11. března 2015, i proto, že chceme vyřešit záhadu britských vlajek, které měly některé dámy na svých pozadích.

Všímáte si během představení kostýmů? Jsou pro vás důležité? Jaké muzikálové kostýmy vás nejvíce zaujaly, nebo naopak? Napište nám do komentářů.


32 komentářů