Praha

“Johanka z Arku” se vrátí do Divadla Kalich i s živou kapelou


17.3.2009 se konala první tisková konference k obnovené premiéře muzikálu Gábiny Osvaldové a Ondřeje Soukupa “Johanka z Arku”, který se uváděl v letech 2000-2003 v Divadle Ta Fantastika. O jeho cestě od počátků až k přípravám současného nastudování pohovořili autoři a interpreti muzikálu. A podle prvních informací se máme na co těšit!

Všichni účastníci tiskové konference

Všichni účastníci tiskové konference

Johanka z Arku” měla světovou premiéru 31. března 2000 v Divadle Ta Fantastika. Scénář napsal Jiří Hubač, texty písní Gabriela Osvaldová a hudbu Ondřej Soukup. Johanka bývá veřejností i odborníky za jeden z nejlepších českých muzikálů, který do derniéry 17. května 2003 zhlédlo více než 350 000 diváků ve 825 reprízách.

Plakát k obnovené Johanka

Plakát k obnovené přemiéře Johanky

Na hudbě k Johance začal Ondřej Soukup pracovat v létě 1999 a skládal ji na již hotové texty Gábiny Osvladové. Až na jednu vyjimku, a to nejznámější píseň “Most přes minulost“, která se v roce 2001 stala nejhranější písní českých rádií. “Téma muzikálu mě okamžitě chytlo. Příběh sám je nositelem velké škály emocí a z hudebního hlediska mi díky době a místu, v nichž se odehrává, poskytnul možnost použít jak názvuky keltské melodiky, tak i odkaz na středověké postupy”, vzpomíná Soukup na dobu, kdy muzikál vznikal. Jedna z představitelek hlavní role – Lucie Bílá, za ní získala cenu Thálie.

Johanka měla úspěch také v zahraničí. Uváděla se na Slovensku, v roce 2002 byl muzikál pozván na prestižní 1. mezinárodní festival muzikálových divadel ve waleském Cardiffu, kterého se zúčastnil jako jediný neanglický projekt. Na podzim 2006 Johanka vyjela na rozsáhlé turné po Španělsku a Portugalsku. Česko-německé obsazení uvedlo muzikál ve více než 20 městech. Z českých umělců se v hlavních rolí představili Ladislav Spilka (La Hire) a Lucia Šoralová (Johanka), která se v zahraničí líbila natolik, že získala pozvání rovnou do posledního kola konkurzu na roli Eponiny do londýnské inscenace Les Misérables. V současnosti George Harvilla překládá Johanku do angličtiny, jeho jméno vám může být povědomé, přebásnil také “Hamleta” Janka Ledeckého.

Ondřej Ruml, Vladimír Marek, Vilém Čok a Kamil Střihavka

Ondřej Ruml, Vladimír Marek, Vilém Čok a Kamil Střihavka

Vyšly také tři hudební nahrávky (výběrové CD, kompletní 2CD a výběrové CD ze španělského turné) a původní verze z Divadla Ta Fantastika byla vydána také na DVD. Výběrové CD se dočkalo multiplatinového prodeje, z pultů ho zmizelo více než 60 000 kusů. Probírala se také možnost vydání nového CD, Ondřej Soukup byl v tomto případě velice skeptický a případné vydání by se odvíjelo podle úspěšnosti obnovené verze.

Obnovená premiéra se bude konat 14. září 2009 na jevišti pražského Divadla Kalich. Jaké změny nás čekají? Lubomir Fritz (režijní nastudování) prozradil, že tato verze bude kombinací toho nejlepšího z předchozích tří nastudování – původní Johanky, zájezdového představení (festival v Cardiffu) a španělského turné. Právě z turné také pochází prvek živé hudby, která bude doprovázet nahrané podklady. Ondřej Soukup tak slibuje bohatší a nově zaranžovanou hudbu.

Bára Basiková a autor scénáře Jiří Hubač

Bára Basiková a Jiří Hubač

Představení se pravděpodobně bude měnit i dramaturgicky, aby nebylo tak dlouhé. Výrazných škrtů se prý bát nemusíme, jen by se mělo zvýšit tempo představení, aby bylo více dynamické a hlavně tedy kratší a tím pro běžného diváka snesitelnější.

Režírovat bude opět Josef Bednárik, o režijní nastudování v Divadle Kalich se postará již zmiňovaný Lubomir Fritz. Herci si oblečou nové bohatší kostýmy (Ludmila Várossová), úpravami projde samozřejmě i scénografie (Aleš Votava), technické zázemí divadla slibuje například více projekcí, které budou představení doplňovat. Choreografii vytvoří Martin Pešek.

Producent Michal Kocourek předává Báře Basikové klíč od její nové šatny

Producent Michal Kocourek předává Báře Basikové klíč od její nové šatny

V obnovené verzi uvidíme jak nové, tak staré tváře. O hlavní roli se podělí Bára Basiková a Lucia Šoralová. Další potvrzené tváře z původního nastudování jsou Kamil Střihavka (La Hire), Vilém Čok (Král), Jan Apolenář (Král), Vladimír Marek (Operátor a další role) a Petr Dopita (Beaudricourt). Z nových tváří byl zatím představen pouze Ondřej Ruml, který si zahraje Raimonda. Zajímavostí je, že Ondřej tuto roli nastudoval už pro španělské turné, kde si však údajně ani jednou nezahrál, to se však snažila Gábina Osvaldová na tiskovce vyvrátit, takže si možná opravdu jednou jedinkrát roli zahrál.

O nových jménech se definitivně rozhodne na konkurzech, které proběhnou ve dnech 1. až 3. dubna, tisk by se obsazení měl dozvědět právě v poslední den konkurzů, my samozřejmě nebudeme chybět. Pokud byste chtěli zkusit i vy štěstí v konkurzu, více informací o něm naleznete na nových webových stránkách Divadla Kalich.

Vstupenky jsou již v prodeji, a to v klasických cenách muzikálových představeních Divadla Kalich. Johanka z Akru se bude v týdenních blocích střídat s dalšími muzikály, mezi které by se měl vrátit Jack Rozparovač a také činohrami. S muzikály Janka Ledeckého se v dramaturgickém plánu nepočítá.

Rozesmátí mužští představitelé rolí

Rozesmátí mužští představitelé rolí

Bára Basiková s klíčem od své šatny

Bára Basiková s klíčem od své šatny

Účinkující muzikálu - Ondřje Ruml, Vladimír Marek, Lucia Šoralová, Kamil Střihavka, Bára Basiková a Vilém Čok

Účinkující muzikálu - Ondřej Ruml, Vladimír Marek, Lucia Šoralová, Kamil Střihavka, Bára Basiková a Vilém Čok

Autorská dvojice Gábina Osvaldová a Ondřej Soukup

Autorská dvojice Gábina Osvaldová a Ondřej Soukup

Lucia Šoralová a Vladimír Marek

Lucia Šoralová a Vladimír Marek

Vilém Čok

Vilém Čok

Lucia Šoralová, Ondřej Soukup, Bára Basiková a Gábina Osvaldová

Lucia Šoralová, Ondřej Soukup, Bára Basiková a Gábina Osvaldová

Představitelky hlavní role - Lucia Šoralová a Bára Basiková

Představitelky hlavní role - Lucia Šoralová a Bára Basiková

Autorem fotografií je exkluzivně pro Musical.cz Petr Marek. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, ozvěte se nám na email redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno!


Praha
“Naháči” mají před premiérou, máme pro vás obsazení i fotografie!
Praha
The Greatest Show se vrací ve vylepšeném kabátě. Soutěž o vstupenky!
Praha
“Mam’zelle Nitouche” Gustava Skály se stěhuje z Brna do Prahy a odhaluje obsazení
  • tom2410

    Myslim že Láda Spilka by si mohl střihnout La Hirea


  • peggy.kaja

    A Zbyněk Fric taky… Nebo třeba Raimonda….


  • jeff

    no to bych se nezlobil….Ani za jednoho!


  • Líba

    Já doufám, že pořád počítají s Markétkou Zehrerovou…


  • tom2410

    Zbynda by byl jako Raimond super, ale La Hire mi k němu nejde


  • tom2410

    Zbynda by byl jako Raimond super, ale La Hire mi k němu nejde a navíc to byla 3.alternace


  • tom2410

    Zbynda by byl jako Raimond super a La Hire ještě lepší No a ta Markéta by byla supr Johanka ale myslim že bude jen Bára a Lucia


  • tom2410

    A ještě by si mohla něco dát Markéta Procházková když ted hraje v Touze :-) jenže není co jedině company


  • Líba

    Taky si myslím, že budou jen ty dvě… Stačí, když bude hrát Markétka Zehrerová aspoň svatou. Ale nebylo by špatný, kdyby jako bonus dostala Johanku.


  • petr

    Nechápu co na tom chtějí zkracovat. Za prvé,Johanka měla naprosto ideální délku dvě hodiny a za druhé, nedokážu si představit moment v tom představení, který by měli odstranit, cokoli by mi tam chybělo. Bylo to dokonalé od začátku do konce. Lucia Šoralová se jako jediná v původním představení přiblížila svým výkonem Lucii Bílé, takže jsem hrozně rád, že hraje znovu. Báru jsem neviděl a jsem na ni docela zvědavý, ale vzhledem k tomu, že Johance bylo čtrnáct let, tak bezmála padesátiletá zpěvačka asi nebude působit příliš věrohodně:( Jinak mě mrzí taky nové kostýmy (proč, když ty původní byly super). Nesnáším na českých produkcích, že když po letech vrací zpátky představení, že se je snaží “vylepšit” a změnit. Nikdy se ještě nepovedlo, že by nové nastudování překonalo to původní, nikdy ani nebylo stejně dobré, vždycky bylo mnohem horší. Z poslední doby mluví za vše například Dracula, Kleopatra nebo Tři mušketýři. No každopádně zaplaťpanbů, že se konečně znovu dočkáme prostě nejlepšího českého muzikálu, který už asi nikdy nic českého nepřekoná.


  • Ondřej Doubrava

    petr: Ale tak to je vývoj a narozdíl od světa se tady tvůrci ty “revivaly” našich děl ještě moc nenaučili dělat tak, aby když už tak aby to byla nová inscenace, uvidíme co Johanka, pokud si ale vezme opravdu ode všeho to nejlepší, může to být hodně fajn, i když nová inscenace to taky nebude (a to u Draculy opravdu celkem slibovali a zůstalo to tak v půli cesty)…


  • veny

    Mě přijdé směšné spojení Báry a Johanky vzhledem k věku. To tady nemáme jinou typovější představitelku Johanky??


  • Pavel Košatka

    Kdysi se uvažovalo se třeba o odstranění písně Kata, aby ta druhá půle byla svižnější, ale zavrhlo se to, že by tam každá píseň chyběla. Na tiskovce to bylo takový zmatený, zatím nikdo moc nevěděl co by chtěli zkrátit a vlastně podle toho co říkali, tak ani nic zkrtátit nechtějí, ale na druhou stranu chtějí, tak jsem zvědavý. Já spíše než kostýmy doufám v jiné scénické pojetí, ty počítače na scéně se mi OPRAVDU nelíbily a tyhle kreativní nápady Bednárika fakt nemám rád, tak doufám, že to bude v Kalichu v tomto směru nové, jiné.


  • veny

    ty počítače byly fakt hrozné…


  • Fan

    Tak žeby už konečně! Dle mých zdrojů – jejichž informace jsou ale už hodně staré – by scéna měla být blíž té době, tak doufejme počítače nebudou. Kostými bych taky změnila, ty původní se mi nelíbily vůbec. Zkracovat doufám nebudou, zdá se mi to dobré, jak to je.


  • Ondřej Doubrava

    No jo, ale vyhozením počítačů musíte přejmenovat Operátora, i když klidně může být vypravěčem, že? Mně počítače nevadily, naopak díky tomu počítačovému prostředí tam bylo pár hezkých věcí, ale bez nich to taky přežiju, pokud to pro inscenaci bude plus.


  • Líba

    Když jsem byla před 9 lety na Johance, tak mě ty pc vyděsily, ale pak jsem si nějak zvykla.:-) To byl jenom první moment.:-)


  • Ondřej Doubrava

    Já bych možná věděl, co zkrátit, ale je toho malinko a v zásadě to dílo zůstane celé. Jednak tam postavy často opakují několik veršů pořád dokola, je to hlavně v těch emotivních sólových scénách, ale dle mně to emotivní náboj spíš snižuje, než zvyšuje, zvláště u “Nebe to ví”, píseň je to skvělá, ale když už divák ví pointu, nemusí refrén Johanka zopakovat ještě pětkrát, (dvakrát třikrát stačí) a když, měla se tam dát aspoň nějaká variace. A teď si hodně naběhnu, ale klidně bych se obešel bez “Mostu přes minulost”, který se před lety podařilo opakovat všem médiím tak, až už mi ta píseň přijde nezajímavá a dle mě je snad i z celého díla nejslabší a myslel jsem si to hned od zhlédnutí v roce 2000. Ale je jasné, že se to nesplní, je to přece ten hit. To “Spáso duše mé”, to je jiný kafe, to měla Lucka v TV zpívat. Kata v každém případě nechat. ;-) Ale stejně mám nejraději vstupy Operátora (hybatele dějů já rád) a Dauphina. :-)