Plzeň

Slavný kabaretní muzikál „Gypsy“ po 51 letech dorazil do ČR


Celkem 2081 repríz v pěti různých nastudování na americké Broadwayi. Dvě filmové verze. Propad na londýnském West Endu. Takové je konto slavného dramatického muzikálu z kabaretního prostředí „Gypsy„, který měl světovou premiéru v roce 1959. A nyní, po 51 letech, se muzikál inspirovaný životem známé striptérky Gypsy Rose Lee dostává do České republiky, konkrétně do Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni.

To čemu říká Amerika na přelomu devatenáctého a dvacátého století „vaudeville“ nemá nic společného s tím, čemu říká vaudeville Evropa, kde toto slovo znamená divadelní frašku francouzského střihu, obvykle se zpěvy. Příběh amerického vaudevillu je bohatý, pestrý a … krátký. Zformoval se v sedmdesátých letech 19. století v jevištní útvar, jenž obsahoval písně i tance, akrobacii i humor, drezúru zvířat i kouzelníky a který si vypůjčil leccos z cirkusu, operety a minstrelshow (bílá parodie černošské hudby a slangu). V osmdesátých letech se vaudeville stal atrakcí, kterou musel každý vidět.

Stanislava Topinková Fořtová

„Gypsy“ se odehrává na sklonku éry vaudevillu ve dvacátých a počátkem třicátých let. K pádu vaudevillu přispěla sice také deprese po velké hospodářské krizi, ale především nástup zvukového filmu. Velké vaudevillové hvězdy, které uměly hrát, tančit a zpívat, pak zaplnily filmová plátna a dodaly to podstatné vznikajícímu muzikálu – všestranného interpreta. Děj muzikálu „Gypsy“ zpracovává životní příběh jedné z posledních „hvězd“ vaudevillu a varieté Rose Louise Hovickové alias Gypsy Rose Lee. Narodila se roku 1911 v Seattlu jako nejstarší dcera novináře a revuální zpěvačky Rose. Právě ona obě své dcery Louise a June od dětství vedla k tanci a zpěvu a snažila se je uplatnit u divadla. Když June utekla z matčiny show s jedním tanečníkem, nasměrovala Rose veškerou svou péči na Louise a její budoucí kariéru.

Od 20. let se mnohá varieté a vaudevillová divadla měnila v kina, ale kabarety a podniky pochybné pověsti v některých z nich zůstaly pod názvem „burleska“. Kam jinam tedy mohla jít Louise vystupovat, než do burlesky. A shodou náhod se neplnoletá Louise brzy místo tancování i svlékala. Poté, co jedna ze striptérských hvězd toledského kabaretu byla zatčena za napadení hotelového manažera, zajistila matinka dceři „kariérní postup“. Vystoupení patnáctileté Louise bylo ale spíše škádlivým tanečkem než striptýzem; moc oblečení ze sebe nesundala. I tak se ale publiku její vystoupení líbilo, a tak se z Louise stala Lee, která dodala striptýzu nový styl: komiku, okázalé kostýmy, a originalitu. A, světe div se, brzy se z ní stala americká celebrita.

Soňa Borková, Kateřina Šildová a Stanislava Topinková Fořtová

Na myšlenku použít za námět muzikálu vzpomínky královny striptýzu Gypsy Rose Lee přišel producent David Merrick, když si přečetl jedinou kapitolu jejích memoárů, kterou před knižním vydáním uveřejnil časopis „Harper’s Magazin“. Zmíněný úryvek jej totiž zaujal motivem, který později autor scénáře Arthur Laurents pojmenoval takto: „Sledujeme příběh matky, která dostává bolestnou lekci o tom, že člověk sám sebe zničí, pokouší-li se žít životy svých dětí za ně.“ Hudbu k muzikálu napsal June Styne, z jehož dalších děl můžeme jmenovat například „Sugar“ nebo „Funny Girl“. Autorem původního libreta je slavný autor muzikálů (jak textů, tak i hudby) Stephen Sondheim, známý jako autor hudby k muzikálu „Sweeney Todd“ nebo textař legendárního „West Side Story“. Libreto do češtiny přebásnila Pavlína Hoggard. Plzeňské „Gybpy“ režíruje Roman Meluzín, choreografie vytváří Pavel Strouhal a Alena Antošová a kostýmy a scénografie jsou z dílny Ivany Brádkové.

V hlavní roli Rose vystupuje Stanislava Topinková Fořtová, oceněná Thálií 2003 za roli v muzikálu „Pokrevní bratři“ a známá především plzeňským divákům. Z osobností, které můžete znát z pražských muzikálů můžete v „Gypsy“ vidět Tomáše Löbla, Petru Doležalovou nebo Petra Ryšavého. Všechny účinkující naleznete v rozpisu níže. Česká premiéra proběhla 4. prosince 2010 v Komorním divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni.

Taneční číslo v muzikálu Gypsy

Obsazení muzikálu „Gypsy“

Rose – Stanislava Topinková Fořtová
Luisa – Soňa Borková / Malvína Pachlová
June – Petra Doležalová
Herbie – Roman Krebs
Strýček Žoko – Jiří Untermüller
Otec – Miloš Stránský
Weber, Goldstone, Pastey – Jan Kaštovský
Kringelein, Cigar – Radek Štědronský Shejbal
Tulsa – Martin Dobíšek / Tomáš Löbl
Yonkers – Petr Dudás
Angie – Oldřich Vojta
L.A. – Tomáš Drobil / Petr Ryšavý
Slečna Cratchittová – Hana Spinethová
Tessie Tura – Kateřina Šildová
Mazeppa – Veronika Veselá
Elektra – Jana Tesařová
Agnes – Lucie Zvoníková
Reneé – Mia Sudková Srncová
Řidič, Phil – Václav Kolář
Burgeon-Cochon – Milan Čtvrtník
Thelma – Kristýna Bečvářová
Marjorie May – Simona Lebedová
Dolores – Mariana Zemanová
Edna – Martina Náhlíková / Anna Špelinová
George – Martin Šefl
Režisér – Jan Kaleja
Číšnice – Kamila Borovská

Kateřina Šildová, Jana Tesařová a Veronika Veselá

Tomáš Löbl

Jana Tesařová

Autorem fotografií z inscenace je Pavel Křivánek (djkt-plzen.cz).


Recenze a reportáže
Populární pohádka CO TAKHLE SVATBA, PRINCI? odpremiérovala v Plzni
Aktuální zprávy
Do Plzně přichází nový festival – NA SCÉNU!
Recenze a reportáže
Plusy a mínusy: „Evita“ (DJKT Plzeň)
  • Ondřej Doubrava

    Těším se, až Gypsy budu mít šanci vidět, jediné, co mě hodně překvapuje, je právě umístění tohoto historicky důležitého díla do nepříliš vzhledného Komorního divadla, legendy by měly být jedině ve Velkém. Nicméně, těším se. A příště také nějakou tu sólovou „Sondheimovku“, je tu víc než velký dluh.


  • Robert R.

    Milý Ondřeji, absenci Sondheimovým muzikálů u nás bych nenazýval ani tak „velkým dluhem“, jako spíše ostudným nezájmem o to praděpodobně umělecky nejhodnotnější, co kdy v muzikálovém žánru vzniklo. Koneckonců Company, Little Night Music, Pacific Overtures, Sweeney Todd či Passion už se ve světě běžně hrají v operních domech. Pokud diváci u nás neuvidí na vlastní oči stěžejní Sondheimovy opusy, těžko budou mít na muzikálovou tvorbu jakkoliv přehnané nároky – což patrně mnoha autorům a producentům vyhovuje…


  • Ondřej Doubrava

    Roberte, souhlasím, Sondheim je sice náročný a není to tahák, ale myslím, že toho Sweeneyho (který se tu díky filmu snad dostal do povědomí) nebo Company by český divák v pohodě snesl…


  • Jiří K.

    Na jednu stranu chápu, že by se některým lidem nemusela Soundheimova díla zamlouvat, přece jen, jeho hudba je svým způsobem dosti „alternativní“ a místy nemelodická, resp. ne tak lehce předvídatelná. Pak jsou tu ale úžasná díla jako Little Night Music, Sweeney Todd nebo Into the Woods, u kterých je škoda, že je jim zatím přístup do ČR uzavřen.


  • Martina Náhlíková

    Milý Ondřeji Doubravo,
    jsem opravdu moc potěšena, že se těšíte až uvidíte naši inscenaci. Snad se Vám bude líbit…


  • Ondřej Doubrava

    Martino, nemáte zač, myslím, že teď v době sněhu a ledu to bohužel nebude, mám jistý technický problém zvaný invalidní vozík, ale pokud plány dovolí, na jaře budu v Plzni jako na koni…. Ať se daří a nechť si zatím „Gypsy“ hezky „sedne“.