Aktuální zprávy

Muzikálový kritický žebříček Divadelních novin (leden 2012)


V aktuálním čísle Divadelních novin (2/2012, vyšlo 24. 1. 2012) vyšel po delším čase kritický žebříček muzikálových inscenací. Poprvé jsme do něj přispěli oběma šéfredaktorskými hlasy  a ve spolupráci s Divadelními novinami vám výsledky rádi přinášíme.

Můžete se těšit na hodnocení deseti osobností (nejen) muzikálové publicistiky. Kromě našich hlasů (Ondřej Doubrava, Pavel Košatka) si můžete ověřit své hodnocení  například s Josefem Hermanem (Divadelní noviny), Radmilou Hrdinovou (Právo),  taktéž se šéfredaktorem konkurenčního serveru Musical-opereta.cz Vítězslavem Sladkým, či Michalem Novákem – šéfredaktorem spřáteleného serveru i-divadlo.cz.

Způsob hodnocení je sestupný (5 je nejlepší – 1 nejhorší – lze udělovat i půlbody):

5 – zážitek
4 – nenechte si ujít
3 – je dobré vidět
2 – na vlastní nebezpečí
1 – vhodné pro derniéru

prázdné okénko – dotazovaný inscenaci neviděl

Kritický muzikálový žebříček Divadelních novin- číslo 2/2012 (muzikál)

Pokud je pro vás obrázek příliš malý, zde je odkaz na originál z webu Divadelních novin.

Upřesnění: Ondra samozřejmě zcela vynechal hodnocení těch inscenací, kde se cítil být ve střetu zájmů  ( zejména „Kvítek z horrroru“ a „Osmý světadíl“). Můžete si to v tabulce ostatně sami ověřit.

Budeme rádi, když o zveřejněných výsledcích budete diskutovat.

Kritický žebříček převzat s laskavým svolením redakce Divadelních novin.

 


Aktuální zprávy
Ježíše si v Ostravě zahrají Peter Cmorik a Lukáš Vlček
Aktuální zprávy
Mary Poppins zpět v Praze na 25 představení
Aktuální zprávy
SIBYLA, KRÁLOVNA ZE SÁBY oslaví jeden rok jubilejní 50. reprízou
  • lili

    Mám dotaz. Jak se stane, že se člověk zařadí mezi divadelní kritiky Divadelních novin?
    Jinak samozřejmě gratulace kritikům z tohoto serveru.


  • Ondřej Doubrava

    Je několik možností: vystudujete třeba Divadelní vědu. Nebo o hudebním divadle dlouhá léta pišete a zároveň se narozdíl od většiny kritické obce snažíte muzikálu trochu aktivně pomoci (což je třeba pro mě přímo životní filozofí), protože to divadlo máte rádi a necítíte se být kritikem. Třeba já sám se cítím být muzikálovým publicistou a začínajícím divadelníkem. Zkrátka pokud vám osud určí, že v životě u divadlla máte být, ta cesta se vždycky najde.


  • Ondřej Doubrava

    Takže například mé osobě stačilo zmínit nějakou tu praxi a bohužel jen pokus o doplnění vzdělání. A jsem za tu příležitost velmi vděčný.


  • Abigail

    Můžu mít malou technickou otázku? Vztahuje se to k sezóně, nebo k určitému období, roku apod. (ani jedno mi nesedí), nebo je to prostě jen podle toho, co všechno se vybralo? Upřímně mi není jasné, proč zrovna tahle představení – ptám se proto že mi tam názory na něco z probíhající sezóny, které by mě třeba zajímaly, chybí… když už na to tak koukám…


  • Ifča

    Mám radost, že takhle krásně bodují mimopražská divadla. Na plzeňskou Evitu se neskutečně těším a Brnu fandím na dálku už hodně dlouho. Z muzikálů v Praze se mi velmi těžko vybírá, nejsem zvědavá na jména, ale výkony, to tedy raději vyrazím na nějakou poctivou činohru. Na Divadelní noviny jsem vždycky dala, proto děkuji za tento příspěvek. Doufám, že se článku o Evitě a dalších kouscích z jiných konců republiky dočkám (ačkoli, ono by občas stačilo vyrazit na Fidlovačku a napsat pár řádků o skvostech, jaké se zde hrají). Ale není to žádná výtka, spíše přání. Jinak serveru musical.cz fandím =)


  • Alea

    Chápu to dobře, že všude tam, kde u jednotlivých hodnotitelů chybí hodnocení, tak je to z důvodu možného střetu zájmů? Mně to totiž přijde, že vlastně skoro nikde to nejde moc porovnávat, protože tam u jednotlivých jmen chybí to hodnocení. Asi by bylo ideální vzít taková představení, která nejsou s nikým provázaná, je-li možné je ale najít. :-)


  • Sasie

    Alea: Já bych spíš řekla, že půjde o to, že hodnotitelé to nějaké dané představení neviděli, než že by tam byl střet zájmů – myslím, že vynechání hodnocení z tohoto důvodu bude hlavně (ne-li pouze) Ondrův případ. Ale možná se pletu.


  • Alea

    Sasie: No, to je vlastně taky možnost. Ale stejně je to pak takové neporovnatelné…


  • Ondřej Doubrava

    Popořádku, nebudu samozřejmě mluvit za Divadelní noviny, jen za sebe, když budete chtít, rád zařídím, aby sem pan Herman, vedoucí hudebně divadelní sekce napsal pár řádek.

    Abigail: Bohužel je zrovna tento žebříček trochu atypický, jsou dva v jednom, měl vyjít ještě i dřívější, ale tam prý hlasovalo málo lidí pro málo počinů. Teď už se dobrovolníci našli, takže se dostalo i na dřívější počiny + novinky + je to ještě mírně vyselektované.

    Ifča: Dojmy z „Evity“ v „musicalové“ verzi, jsou těsně před vydáním, jen teď ještě s DN řešíme, jak je propojit se článkem v Divadelních novinách, dojmy jsem psal pro ně a kdo tuhle branži trochu zná, tak ví, že jakmile člověk něco napíše pro redakci časopisu a dostane zaplaceno, už text vlastně není moc jeho a pro další použití je potřeba svolení. Takže jsem to na Musicalu vymyslel trochu jinak, ale DN se do toho chtějí zapojit a možná tady ten můj text přece jen bude přístupný minimálně formou odkazu, problém je v tom, že na webu DN je zatím blokovaný a panu Hermanovi to nedošlo, takže se hledá nějaké řešení. Jinými slovy: Kdo si chce přečíst mou recenzi na Evitu už teď, může si zakoupit aktuální číslo Divadelních novin (2/2012), článek je tam na straně sedm. A dost lidí i z branže mi ho chválí. Teď se dostávám ke druhé části vzkazu: Já o nedostatcích mapování mimo Prahu resp. na oblastech vím, ale je to všechno primárně o komunikaci s divadly a ta je leckdy dost složitá, ale mám tohle v týmu tak trochu na starost a musím říct, že první výsledky (malé) tu jsou, něco se ještě tak úplně na druhou stranu nedaří, takže dočkejte času, snad už v celkem dohledné době opravdu budeme moci býti „všude“, pokud to naše možnosti dovolí, věřte, že jedeme na maximum.

    Alea: Sasie na to „kápla“, primárně prázdné okénko skutečně znamená tu úplně jednoduchou věc, že dotyčný inscenaci zkrátka neviděl (a věřte, že publicisté se vždy snaží vidět maximum, na co stačí (mě možná trochu mrzí Quasimodo, ale jistě si odteď budeme v týmu lépe dělit pozvánky :-D )

    Já mám holt specifikum, jednak jsem zkrátka publicista, který je rád na obou stranách barikády, kritiků a publicistů je v inscenačních týmech inscenací žalostně málo, to už je třeba víc dramaturgů, co čas od času něco napíšou. Ten “ muzikálový dramaturg a v druhé řaděpublicista pro radost“ je tak nějak můj cíl, snad jsem ještě neřekl poslední slovo.

    Zároveň publicistům moc nehraje v muzikálech vlastní sestra – specifikum číslo 2. :-)

    U „Kvítku z horrroru“ jsem plnohodnotným členem tvůrčího týmu (kdo nevěří, rád mu ukážu smlouvu), bylo to vykročení za snem a hodnotit něco, čemu jste věnovali s domlouváním i přípravami 9 měsíců života prostě nejde (věřte, že kritický odstup ztratíte tak po třetí aranžovací zkoušce). A sestru samozřejmě radši podpořím jako „starší brácha“, bohužel i ona mi říká „kritiku“ a nejsem na to pyšný.

    Samozřejmě, pokud třeba píšu o nějakém herci nebo členovi realizačního týmu v jiné inscenaci, kterého znám a že třeba ve „Kvítku“ jsme opravdu udělali dobrou partu, kteerá se na sebe vždy těší, tak tam je to myslím se všemi docela oboustranně vyřešené a dokážeme si coby obě strany i přes často velmi přátelské vztahy zachovat jistý odstup, který ani není moc nutný, neb oni všichni vědí, že chci do praxe a na články se těší, neb vědí, že jsem i publicista a toto přeskakování stran bariády docela přijali. :D Ale respektujeme se a bez toho by se to dělat nedalo, myslím, že jsme v tomto naprosto v normě. Ale vlastní sestru hodnotit člověk také nemůže, ač jí třeba svůj názor občas řeknu rád.

    Jistě, byla tu nepříjemná záležitost s „Jekyllem“ v MdB (mimochodem, do dneška jsem ho ještě ve finální verzi neviděl), ale u toho bylo opravdu dlouho dopředu jasně dané, že recenzi píše Pavel, neb Jekylla udělala jen lehce obměněná „Kvítkařská parta“. Můj článek měl být jen určitá zajímavost, perlička, tu inscenaci jsem hodnotit nikdy nechtěl.

    Zkrátka, doufám, že pro můj obojetný muzikálový život budete mít ještě pár let pochopení (stejně jako ho mají v DN, a právě proto tam můžu taky psát, ostatně pan Herman mě například osobně viděl, jak se klaním na Kvítku na děkovačce, náš tým mě v mé dráze také plně podporuje), jinak to v tuto chvíli opravdu nejde, myslím, že to bude plus i pro vás, až mi život ukáže, na jakou stranu se mám přiklonit definitivně, rád tak učiním, teď to ale rozhodně není na pořadu dne. Mám teď sice pár miniaturních nabídeček, ale ty jsou spíše ve stádiu pokusu a zrodu, takže má publicistická polovina má teď prioritu

    Pavel Košatka samozřejmě nebyl při udělování známky za Kvítek nikterak ovlivňován, ještě to tak. :-D

    Proto jsem tedy v některých případech nechal políčka prázdná a něco jsem opravdu neviděl. Snad jsem odpověděl na všechny dotazy a zametl všechny pochybnosti.


  • lili

    Já děkuji za vyčerpávající odpovědi.
    Kdo by to byl řekl, že Dobrava a Doubravová … :-)
    Musí to být těžké, stát každou nohou na jiné židli. Co mě mrzí je fakt, že málo publicistů a kritiků se zajímá o hudební divadla. A připadá mi, že ti, co už něco napíšou, jsou jakoby přívrženci alernativních žánrů.


  • Ondřej Doubrava

    lili: Myslel jsem, že to bude těžší, to skloubit, ono se to hlavně musí umět, navíc já opravdu nejsem kritik, ale rád reflektuji ten stav žánru u nás a s praktickými zkušenostmi to jde snáz. Na druhou stranu, pokud by se kritici a divadelní teoretikové více zapojili do praxe), asi by to zbouralo nebo minimálně převrátilo celou Divadelní vědu, jde opravdu o dvě naprosto rozdílné disciplíny a moc si vážím lidí, kteří to skloubit dokázali a já opravdu zastávám malilinko radikální názor, že je nutné to skloubit a jsem jeden z mála, kdo se k tomu otevřeně hlásí. :-) Viz. třeba pan Vladimír Just, divadlo dlouhá léta dělal a hrál a zároveň se věnoval teorii, potom se k ní přiklonil více. To je naprosto v pořádku. Já bych zase víc chtěl být tím praktikem, akorát že jako vozíčkář to mám o poznání těžší. Navíc na Divadelní vědě FF UK, kterou jsem si opravdu chtěl udělat alespoň na bakalářském stupni a pořád s tím tak nějak počítám (paradoxně jsem přijímačky udělal doslova „levou zadní“ a to jsem do toho měl práci na Kvítku, takže na nějaké velké čtení a přípravu zas tolik času nebylo), jsem bohužel zatím nenašel vhodné podmínky, abych tam mohl jako vozíčkář samostatně studovat a tak jsem doslova po pár dnech řekl, že děkuji, ale za těchto podmínek tam fungovat nemůžu. Ale třeba to jinde půjde dálkově, vstřícněji a snáz a ještě to spojím s praxí, což by při prezenčním studiu nebylo možné, první signály tu jsou, zjišťuji si informace. Tak se zatím snažím sbírat zkušenosti sám a myslím, že z Kvítku mám tolik zkušeností, že mi to snad tu vysokou školu trochu kompenzuje, aspoň prvák. :-D


  • Ondřej Doubrava

    Mimochodem, proto také z mé strany vysoká zmámka u Curtains, dost vtipů tam ocení jen ten, kdo má nějaké to zkoušení za sebou a skutečně je tam to divadelní zákulisí vylíčené mistrovsky!


  • candie254

    Ondro, musím přiznat, že Kvítek jsem si zamilovala asi po pěti minutách, je to úžasné představení, které se opravdu povedlo, škoda jen, že se nehraje více… :) takže za hodnocení, které zde vidím, jsem opravdu ráda :)


  • krista

    Kvítek z horroru je úžasné představení, právem získalo tak vysoké hodnocení. Mimochodem

    26.2. 2012 v NE v 18 hod se hraje v Divadle na Vinohradech

    Pražské publikum má poprvé možnost tohle představení vidět v Praze. Vřele doporučuji návštěvu, aby v pžemuzikálované praze divák konečně viděl, co je opravdu poctivý muzkál a ne jen estráda se zpívajícími televizními „rádoby“ hvězdami či zpěváky popu hrajícími si na muzikálové herce.


  • Pavel Grund

    No musim rict, ze s tim hodnocenim nesouhlasim! Oznacit muzikal Funny Girl znamkou 2,5 je hodne trapne! Muzikal jsem videl a je jeden z nejlepsich co mel v loni premieru. A muzikal je tak uspesny, ze divadlo pridava terminy do Fermanu. A ten kdo to hodnotil, by se mel nad sebou zamyslet!


  • Ondřej Doubrava

    krista: Ano, na Vinohrady už probíhají přípravy, samozřejmě chceme, aby to dopadlo na výbornou a pozor, lístky mizí celkem rychle (i proto jsme sem zatím nedali pozvánku, neboť by mohla být zbytečná), ale teď se ten počet lístků trochu ustálil, tak to asi zkusíme.

    Pavel Grund: Na Funny Girl jsme sami zvědaví, jistě se na ni brzy vydáme, s Ústím už navázaný kontakt je. Ale berte žebříček z jistého úhlu pohledu jako hru. Když se podívám na tuto recenzičku Funny Girl právě od pana Hermana, nikterak přehnaně negativně na mě nepůsobí: http://www.divadelni-noviny.cz/muzikaly-vopere/ Je tam pochvala, i jisté doporučení….


  • Ifča

    Kvítek z hororu v Praze??? No tak to je bomba, okamžitě blokuji lístek! Jak je možné, že to nemá ani Brno na svých stránkách? Každý měsíc hledám, kde jezdí po zájezdech, aby mi neunikli, protože je doopravdy hrozně obdivuji, a tohle info jsem se dozvěděla náhodou! Tímto děkuji Kristě za zprávu, konečně mám zase šanci podívat se v Praze na opravdový muzikál (ještě před tím, než vyrazím na My Fair Lady a Chicago). Po Probuzení jara, které mi předloni skutečně vzalo dech, je moje natěšenost maximální!!! Díky!


  • Zdeněk

    Ifča: MDB taky strašně obdivuji a jaro sem viděl taky na hostovačkách a souhlasím, že je to parádní představení a Kvítek je taky hodně povedený viděl sem ho i v Brně a v Unoru tam na něj jedu zas a na Vinohrady se taky těšim lístek už mám doma


  • Ifča

    Zdeněk: To, jak je Brno daleko, beru jako největší mínus života v hlavním městě. Proto brněnské zejména hudební divadlo obdivuji jen na dálku. Jsem ráda, že nepromarním tuto příležitost na Vinohradech. Pokud jezdíte do Brna na představení, upřímně Vám závidím. Kdybyste měl někdy místo v autě, dějte vědět ;-)


  • Jiří K.

    Ifča: Pokud je někde v noci dobré spojení, tak Brno-Praha. I do Olomouce, která je hodinu daleko, jezdí poslední spoj kolem 21.h a pak až v ranních hodinách….Škoda.


  • milanzitka

    Jede autobus v deset, což je vcelku blbý čas, když předsatevní začíná třeba v půl osmý a má 2,5 hodiny… Pak jezdí slovenský autobus v jednu, ale čekat 3 hodiny také není moc příjemný. Teď, když studuju v Praze, se o dá ještě zkousnout, ale když jsem kdysi musel ještě přejet do K. Varů, bylo to cestování na celou noc i ráno… Ale jednou za čas to člověk zkousne ;)


  • Ifča

    Díky za rady, budu se snažit být ještě dobrodružnější a pokusit se mezi školu, práci, koncerty a Fidlovačku vtěsnat ještě zájezdy do Brna :)


  • Ondřej Doubrava

    Pro zajímavost přikládám nejnovější muzikálový kritický žebříček Divadelních novin z čísla 18/2012 (bohužel tentokrát přidávám jen odkaz, neb je žebříček v novém formátu, pokusím se do příště získat k převzetí přímo tiskovou verzi, kam jsme s Pavlem opět přispěli (Ondra následně některé „resty“ (Jak udělat kariéru snadno a rychle a Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť , které nedávno dohnal (a samozřejmě budou postupně na Musicalu zastoupeny plnohodnotnými recenzemi), doplnil alespoň pomocí komentáře.

    http://www.divadelni-noviny.cz/kriticky-zebricek-182012-muzikal