Brno

V příští muzikálové sezóně Divadla na Orlí nás oholí Sweeney Todd a navštívíme Zvonokosy!


Dnes se na oficiální facebookové stránce objevil opět velmi lákavý dramaturgický plán hudebně-dramatické laboratoře JAMU Divadla na Orlí, která mimo dvou trochu tajemných původních projektů odstartuje českou klasikou Petra Markova a Jindřicha Brabce Zvonokosy (které měly předpremiéru už v červnu) a v prosinci se můžeme těšit na poměrně rychlý návrat Sweeneyho Todda Stephena Sondheima na české (v tomto případě moravské) jeviště ve zcela nové inscenaci a tentokrát už kompletně v češtině. Dnes vám tedy přinášíme informace a synopse všech projektů sezóny 2014/2015.

Zvonokosy

Petr Markov, Jindřich Brabec

„Knihovnu stavět nebudeme, ještě by nám lidi začali číst! Postavíme pisoár.“

Hudební úprava: Tomáš Küfhaber

Režie: Sylva Talpová

Premiéra: 14. září 2014

Autoři úspěšného českého muzikálu se inspirovali jedním z nejpopulárnějších humoristických románů – zvonokosy francouzského autora Gabriela Chevaliera, nejveselejší knihou roku 1934. Dílo dodnes patří mezi nejbrilantnější kechtivé satiry, zobrazující provinciální maloměstské mravy, prokrytectví a přetvářku. Děj kroniky malého městečka v jihofrancouzském Beaujolais se točí kolem bizarní snahy o vybudování obecního pisoáru.

Řada písní, z nichž se mnohé staly známými hity, s patřičnou nadsázkou vystihuje praktiky a neduhy, které jsou nadčasové a můžeme se s nimi setkat v každé době, neboť lidské povahy se s časem příliš nemění. Tichošlápky, prospěcháře, závistivce a kariéristy potkáváme v panoptiku lidských typů i dnes.

 

Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street

Hugh Wheeler, Stephen Sondheim

„Další pán na holení“

Hudební nastudování: Dada Klementová

Režie: Hana Mikolášková

Česká premiéra: 12. prosince 2014

Muzikál z pera známého amerického skladatele Stephena Sondheima, který mimo jiné proslul jako textař legendární Bernsteinovy West Side Story, se dočkal svého provního uvedení na Broadwayi v roce 1979. Vypráví příběh ďábelského holiče Sweeneyho Todda, který se vrací z vězení zpět do Londýna poté co byl nespravedlivě odsouzen. Netouží po ničem jiném, než po kruté pomstě. Zákazníci jeho holičského salónu se začnou záhadně ztrácet a masové koláčky Toddovy společnice paní Lovettové najednou chutnají masem, které doteď v Londýně nikdo nejedl…

Čeští diváci se s tímto hororovým muzikálem mohli setkat poprvé prostřednictvím stejnojmenného filmu Tima Burtona z roku 2007. V režii Hany Mikoláškové se tak brněské muzikálové publikum dočká tohoto skvostu hudebního divadla poprvé v českém jazyce.

(Poznámka redakce: Česká premiéra Sweeneyho Todda byla uvedena už v létě 2012 v Divadle na Prádle (náš archivní článek naleznete zde), díky zbrusu novému českému překladu ale i zde ponecháváme oficiální status české premiéry.)

Na dno

Pavel Drábek, Ondřej Kyas

„Je to drama? Je to hudba? Je to radost? Je to show? Je to výkřik? Je to zhýralost? Je to tyátr? Je to dost?“

Hudební nastudování: Ondřej Kyas

Režie: Tomáš Studený

Premiéra: 30. ledna 2015

Závěrečné představení se blíží: ubývá času a přibývá nervů.

A navíc všechno kolem se začíná komplikovat… Osm svérázných postav během zkoušení a příprav propadá tvůrčímu vytržení. Čím více pronikají do tajů představení, tím hlouběji se jejich role protínají s jejich vlastními životy. A když ze sebe skutečně vydají vše, co vyjde na povrch? Původní muzikál napsali kmenoví autoři Ensemblu Opera Diversa (Pickelhering 1607, Dýňový démon ve vegetariánské restauraci, Ponava (Zmizelé řeky), Everyman čili Kdokoli) pro tuto inscenaci stálého režiséra souboru.

Muzikál Na dno vznikl na míru absolvenstskému ročníku a je příběhem o osudovém přechodu od odkouzlené reality školy, povinnosti a tikající uzávěrky – k magickému světu muzikálu s nadreálnými příběhy, vypjatými situacemi a vzněty, které jdou až na dno. Co má cenu, dokud to není uděláno pořádně?

 

PA-PAPAPA-PA-PA

Martin Sládeček, Lukáš Kopecký, Mario Buzzi

„Mozarte, Papageno a Papagena by na sebe měli jen tupě zírat a pak začít koktat: pa-papapa-pa-pa.“

Hudební nastudování: Mario Buzzi

Režie: Lukáš Kopecký

Pod taktovkou režiséra Lukáše Kopeckého vám studenti 4. ročníku muzikálového herectví prostřednictvím téměř zapomenutého žánru singšpílu odvypráví příběh života kontroverzního rakouského herce, pěvce a básníka Emanuela Schkanedera (1751 – 1812). Ten byl miláčkem davů, které fascinoval svými divokými jevištními nápady, a zároveň buřičem, který se opakovaně dostával do křížku s mocí a byl proto mnohokrát donucen změnit své působiště. Není bez zajímavosti, že byl jistý čas také ředitelem brněnské Reduty. I přes 56 libret a 45 dramat, které napsal, zemřel nakonec v naprosté chudobě.

V unikátní divadelní schikanederiádě s názvem PA-PAPAPAPA-PA-PA uslyšíte nejen hudbu Wolfganga Amadea Mozarta, se kterým Schikaneder spolupracoval, ale především současného brněnského skladatele Maria Buzziho. Přijďte! Bude to PA-PA-PAPAPA-PA-PArádní!

V operní dramaturgickém bloku pak budou uvedeny Příhody lišky Bystroušky a Večer komorních oper (Jiří Najvar: Zhasnutí, Bohuslav Martinů: Slzy nože).

A co vy, máte pro nadcházející sezónu v DnO svého favorita?


Brno
Muzikálovým Don Juanem budou Dušan Vitázek a Petr Gazdík
Brno
V předvánoční čas si jeviště Městského divadla Brno podmaní „Sněhurka a sedm trpaslíků“
Brno
Premiéra muzikálu SPAMALOT v Brně se blíží
U článku nejsou žádné komentáře. Napište svůj názor jako první!