Brno

Městské divadlo Brno v “Chicagu” (anebo naopak?)


Tento rok je pro Městské divadlo Brno částečně také “časem návratů”. Hned dvakrát za sebou se na jeho prknech objeví tituly, které v minulých desetiletích měli českou premiéru právě v Divadle bratří Mrštíků na dnešní činoherní scéně a nyní se vrací, ovšem na Hudební scénu. V našem dnešním článku se budeme věnovat novodobé trvalce našich jevišť “Chicagu” s premiérou v pátek 25. března 2011, v květnu už na dveře klepe “Kvítek z horroru” (který můžete znát též pod názvem “Malý krámek hrůz”, právě v den konání tiskové konference se definitivně rozhodlo o využití prapůvodního českého názvu, jedná se ale skutečně o ten samý titul).

Legendární muzikál Johna Kandera, Freda Ebba a Boba Fosseho “Chicago” z roku 1975  (jehož popularita ale plně nastartovala až v letech devadesátých, díky broadwayskému a londýnskému znovuuvedení (uváděných dodnes) a podpořenou samozřejmě více než populární filmovou verzí Roba Marshalla, se totiž v Divadle bratří Mrštíků objevil už v roce 1978 (rok před londýnskou premiérou!) s Libuší Kafkovou, Evou Gorčicovou v režii Richarda Mihuly (režii stejného díla si zopakoval o rok později v pražském Divadle ABC) a dle slov
režiséra Stanislava Moši šlo tenkrát o inscenaci zdařilou, sám je ale rád, že se nyní setkává s verzí mírně přepracovanou, která navíc bude moci díky obsazení splnit všechny
potřebné atributy.

Svetlana Slováková jako Velma Kelly, Petr Gazdík jako Billy Flynn a Ivana Skálová jako Roxie Hart na promofotografii muzikálu

Scénickému řešení Jaroslava Milfajta bude vévodit třípatrová konstrukce představující kriminál, který kromě vražedkyň ovládne taktéž sedmnáctičlenný orchestr v jednotlivých kójích (pokyny dirigenta (Ondřej Tajovský nebo Ema Mikešková) nebo budou do kójí přenášeny obrazovkami).

Na jevišti zůstává, kromě pár propriet, jen klavír, u něhož bude zbytnělá postava Konferenciéra (Vojtěch Blahuta/Karel Škarka). V povětšinou tmavých kostýmech Andrey Kučerové půjde zejména
o výraz a schopnosti účinkujících.

A proč zrovna “Chicago”? Inu, tématika ovládnutí veřejného mínění přes tisk je
bohužel stále aktuální i dnes (od původní divadelní hry Maurine Dallas Watkinsové – jejíž
je “Chicago” adaptací – vycházející ze skutečných událostí, se toho v myšlení lidí zkrátka
zase tolik nezměnilo, nehledě na další jiné zábavné vhledy do společnosti (například snaha
některých jedinců vejít do historie za každou cenu), vše v kabátku divadelně stylizovaného
komediálního kabaretu. A bez aktualizace, které ostatně trochu zabraňuje ta skvěle
odpíchutá jazzová hudba, která slovy Petra Gazdíka (Billyho Flynna, asistenta režie a dohlížitele
hudebního nastudování v jedné osobě) určuje celkový styl inscenace, coby životní postoj doby…

Zeptali jsme se také na původně avizovanou úpravu díla. Nakonec není nikterak razantní
a původní informace o úpravě už například v programu k inscenaci nefigurují, mírně se
jazykově upravil původní výborný překlad Iva T. Havlů a nejvýraznější, ale zřejmě nikterak bolestivou změnou nejspíše bude vyškrtnutí dvou hudebních čísel.

Jistě poutavou informací je fakt, že společně s brněnskou inscenací v podstatě paralelně
vzniká nová inscenace pražská, neb nastudování vzniká v jisté koprodukci s Divadlem pod
Palmovkou, kde by se mělo “Chicago” ve stejné koncepci, režii, kostýmy a podobným, byť
menším scénickým řešením, i jinými herci objevit zhruba ke konci roku 2011. Jedním z výhod
koprodukce je mimojiné také hostování. MdB se svou inscenací na zájezdy vyjíždět nebude,
tuto činnost by mělo zastat právě Divadlo pod Palmovkou se svojí menší verzí, na kterou už
proběhly neveřejné herecké konkurzy a vybraní uchazeči dokonce nyní přijeli do Brna
sledovat zkoušky pro správné nasátí atmosféry.

Velmi zajímavou informací byla i zpráva, že od přespříští sezóny by se měl konečně mírně
snížit počet plánovaných premiér, což na první pohled sice vyznívá jako zpráva negativní,
ale jelikož už i ze stran diváků zesilují hlasy o reprízování starších kusů, domníváme se, že tato novinka bude přijata kladně bez větších problémů.

Již brzy tedy uvidíme, jak MdB obstojí v českém “Chicago boomu”. Přece jen, plzeňská
inscenace Romana Meluzína a zejména pardubické nastudování Petra Novotného jsou
minulostí velmi nedávnou.

Obsazení a inscenační tým

Velma Kellyová Svetlana Slováková/Ivana Vaňková

Roxie Hartová Radka Coufalová/Ivana Skálová

Billy Flynn Petr Gazdík/Dušan Vitázek

Amos Hart Milan Němec/Lukáš Vlček

Máma Mortonová Alena Antalová/Markéta Sedláčková

Konferenciér, Klavírista Vojtěch Blahuta / Karel Škarka

Liz – vězenkyně, Sprostá Kitty Hana Holišová/Mária Lalková

Annie, vězenkyně Eva Jedličková / Hana Kováříková

June, vězenkyně Lenka Janíková / Veronika Kloubková

Hunyaková, vězenkyně Andrea Březinová / Johana Gazdíková

Mona, vězenkyně Hana Kratochvilová – Josefiová / Tereza Martinková

Bea, vězenkyně Dana Bačinská / Gabriela Karmazínová

Mary Sunshinová, novinářka Lenka Bartolšicová / Martina Severová

Fred Casely – milenec Roxie, Martin Harrison – náměstek prokurátora, Aaron – advokát Hunyakové a Soudce Jiří Mach / Aleš Slanina

Reportér, Porotce, Krejčí, Kapelník, Hlasatel, Lékař, Zřízenec, Spravedlnost, Strýček Sam, Muž s plánkem, Strážník Jiří Mach / Aleš Slanina / Lukáš Janota / Radek Novotný / Michal Matěj / Lukáš Vokál / Petr Nebřenský / Petr Neméth / Vladimír Strouhal / Dominik Hybler / Kristian Pekar / Jakub Zedníček

Režie Stanislav Moša
Asistent režie Petr Gazdík, Milan Němec
Překlad Ivo T. Havlů
Kostýmy Andrea Kučerová
Dramaturg Klára Latzková
Scéna Jaroslav Milfajt
Hudební nastudování Ondřej Tajovský
Dirigent Ondřej Tajovský
Korepetice Monika Jakubíčková, Jaroslava Michalíková, Karel Škarka
Choreografie Aneta Majerová
Asistent choreografie Hana Kratochvilová – Josefiová, Michal Matěj
Úprava Stanislav Moša
Asistent dirigenta Ema Mikešková
Hudební supervize Karel Cón, Petr Gazdík

Autorem fotografie je Jef Kratochvil, uveřejněna s laskavým svolením Městského divadla Brno.


Brno
Brněnská KŘÍDLA ovládl Petr Štěpán (výsledky divácké ankety)
Recenze a reportáže
“Čarodějky z Eastwicku” znovu okouzlily Prahu
Pozvánky a konkurzy
Konkurz do muzikálu “Mladý Frankenstein” Městského divadla Brno
  • Sasie

    Tak za ten předposlední odstavec jsem velmi ráda. Sice hodnotím na jednu stranu kladně, že MdB je tolik aktivní, ale opravdu je mi líto těch starší kusů. Navíc ono vlastně nejenom starších, vždyť třeba Mozart měl premiéru minulou sezonu a přitom se v téhle hrál dvakrát. Myslím, že je to pak škoda nejenom vůči té inscenaci ale i vůči samotným hercům.


  • veny

    Taky jsem pro omezení premiér. Taky bych ráda uvítala zpět muzikály, které měly premiéru v posledních sezónách a už dlouho dobu na repertoáru nebyly.