Zahraničí

“Vlasy” opět dobývají americkou Broadway


“HAIR” – jeden ze základních kamenů žánru rockové opery a zároveň nejznámějších a snad i nejpopulárnějších muzikálů světa se úspěšně vrátil na místo z nejslavnějších – na newyorskou Broadway. Přijměte tedy několik málo informací o tomto novém nastudování.


Tak trochu dnes vlastně navážeme na včerejší seznámení s „Billy Elliotem“, neboť i v tomto případě máme tu čest s vítězem prestižní ceny Tony za rok 2009, tentokrát v kategorii Best Revival. Definici pojmu revival sice máme už nějaký ten pátek v našem Slovníčku, ale neuškodí, když si ji připomeneme, možná v trochu obšírnějším tvaru. Revival je zcela nová inscenace, většinou již  proslulého díla, uváděná v tom samém městě či přímo místě, nebo v tomto případě tedy divadelní čtvrti. Dovolte malé přirovnání, které vám zřetelně objasní rozdíl mezi revivalem a obnovenou premiérou. V Praze je teď boom obnovených premiér, ale revivalem v tom pravém slova smyslu vlastně není žádná z nich, neb všechny z hodně procent těží z vizuální a orchestrální podoby předchozích nastudování, proto se sluší jim říkat obnovená premiéra. Revival skutečně vezme jen dílo, ale jinak začíná od bodu nula a vytvoří novou inscenaci, včetně režie, nové scény, kostýmů a orchestrace hudby (proto také většinou vychází hodně „revivalových“ nahrávek). I proto snad zatím jediným českým revivalem v pravém slova smyslu, dle mého názoru, pokud počítáme jen soukromé produkce, druzí čeští „Les Misérables – Bídníci“ v GoJa Music Hall.

Gavin Creel (Claude) a company

Gavin Creel (Claude) a company

Ale zpět k hlavnímu tématu. „Vlasy“ Geroma Ragniho, Jamese Rada a Galta MacDermota jsou skutečně už po více než třicet let naprostým kultem, kdekoliv na světě, stejně tak i u nás, proto jej netřeba nijak zvlášť představovat, ostatně, pokud jste o „Vlasech“ dosud neslyšeli, nejspíše tento server ani neznáte. S každým rokem zrají jako víno a čím jste starší a rozumnější (zkrátka dozrajete do správného věku), tím z nich máte víc. I když vás síla „Flower Power“, zpívání o drogách a volné lásce nemusí dvakrát oslovovat , zde, navzdory absenci dějové linky, funguje.

Cast muzikálu HAIR

Cast muzikálu HAIR

První československé setkání proběhlo díky filmové verzi Miloše Formana z roku 1979, která příběh doplnila právě o jasnější děj a určitě budete souhlasit, že zejména finále se záměnou dvou hlavních postav – Bergera a Clauda, přineslo jeden z nejsilnějších momentů filmového muzikálu v jeho historii. Do našich kin se ale díky normalizaci tenkrát dostala s několikaletým zpožděním, pokud jste se nepodřídili tehdejšímu trendu a nejeli třeba do Maďarska, kde se filmová nastudování muzikálů hrála bez větších problémů. Ryze profesionálních provedení na divadle jsme se, už v samostatném Česku, dočkali dvakrát, poprvé v Praze v divadle Pyramida v roce 1996, podruhé v roce 2004 v Městském divadle Brno, tenkrát bylo nastudování opřené právě o filmový scénář. Obě dvě inscenace mají dodnes nadšené pamětníky. Celou historii cesty „HAIR“ po světových jevištích plus její souvislosti si můžete krásně nastudovat v „malém“ programu Městského divadla Brno k představení (odkud jsem si pro tento článek ověřil několik informací), snad by ještě mohl být k sehnání.

Will Swenson (Berger) a company

Will Swenson (Berger) a company

Nová broadwayská produkce našla útočiště v Al Hirschfeld Theatre, kde se s úspěchem hraje už od 31. března letošního roku (s předpremiérami od 6. března) Velkou zajímavostí je zajisté fakt, že důležitou roli v inscenačním týmu hrají ženy. Režisérkou je Dianne Paulusová, choreografkou pak Karole Armitageová, ženský post je obsazen i u hudebního nastudování, tam jej obsadila Nadia Digilionardová.

Tommar Wilson, Will Swenson (Berger) and Bryce Ryness (Woof)

Tommar Wilson, Will Swenson (Berger) a Bryce Ryness (Woof)

Z aktuálního obsazení jmenujme například Gavina Creela (Claude), Willa Swensona (Berger), či Caissie Levyovou (Sheila). Woofa ztvárňuje Bryce Ryness, Huda Darius Nichols, Jeanie Casey Sheiková, Dionne Sasha Allenová.

Za pozornost rozhodně stojí i oficiální webové stránky www.HairBroadway.com, kde má téměř každý člen týmu (včetně orchestru!) svůj malý videomedailonek a to včetně dvou žijících autorů Galta MacDermota a Jamese Rado, k nalezení je spoustu dalších zajímavostí, včetně vlastního „Hair Radia“.

Sasha Allen (Dionne - uprostřed)

Sasha Allenová (Dionne - uprostřed)

Nejlevnější vstupenky v současnosti stojí 37 dolarů (zhruba 670 Kč), návštěvníci mají samozřejmě možnost využít vcelku tradičního newyorského „last-minute“, několik hodin před představením získat zlevněné vstupenky (za 25 dolarů – zhruba 450 Kč) v loterii. Z nového nastudování byla vydána u vydavatelství Ghostlight Records též nahrávka.

Pokud byste se někdo náhodou v New Yorku na „HAIR“ chystali (přeci jen, dnes už to není příliš komplikovaná záležitost), určitě se nezapomeňte podělit o dojmy.

Sacha Allen (Dionne - uprostřed)

Sacha Allenová (Dionne - uprostřed)

Gavin Creel (Claude) and Will Swenson  (Berger)

Gavin Creel (Claude) a Will Swenson (Berger)

Fotografie a tiskovou zprávu serveru Musical.cz laskavě poskytla newyorská společnost O&M Co., zajišťující tiskový servis inscenace. Autorkou snímků je Joan Marcusová. Přejímání fotografií  bez souhlasu zahraniční strany je přísně zakázáno!

Thanks O&M co. for providing the press release and photos. Photo credit by Joan Marcus.


Zahraničí
Ve Vídni na začátku roku 2013 potkáte “Pravou blondýnku”
Zahraničí
Dreamgirls: Bravurní jízda na horské dráze showbusinessu
Zahraničí
Velký rozlučkový večer známého vídeňského dirigenta Caspara Richtera