Zahraničí

“Ghost The Musical” – Recenze nového hitu West Endu! (+ video)

Po delší době Vám opět přinášíme zahraniční reportáž, tentokrát jsme několik týdnů po premiéře navštívili zbrusu nový muzikál “Ghost“, který je napsaný podle známého romantického filmu “Duch” z roku 1990. Zářivá show plná neuvěřitelných triků, chytlavých písní a vynikajících výkonů – nejedna londýnská kritika neskrývá své nadšení a West End má svůj nový hit! Přečtěte si první exkluzivní českou recenzi…

Piccadilly Theatre, Londýn

Kdo by neznal legendární romantický film “Duch“, ve kterém v roce 1990 zářili Patrick Swayze, Demi Moore nebo Whoopi Goldberg? Zajímavý mix žánrů od mysteriózna až po bláznivou komedii dojal svým příběhem především ženy, ale oblíbilo si ho široké spektrum diváků. Historie muzikálu nesahá příliš daleko… Poprvé se o něm veřejnost dozvěděla v roce 2010, kdy byly na webových stránkách manchesterského divadla zveřejněny čtyři písně. Právě v Manchestru měl “Ghost” světovou premiéru, a to 28. března 2011. Samozřejmě se jednalo pouze o dvouměsíční “try-out”, čili zkušební uvádění mimo plánované hlavní místo, v tomto případě na West Endu.

Po enormním úspěchu v Manchesteru už nic nebránilo uvedení v Londýně. Předpremiéry v Piccadilly Theatre začaly 21. června 2011 a oficiální slavnostní premiéra se odehrála 19. července 2011. Důležité datum pro fanoušky byl také 17. červenec, kdy vyšlo oficiální album k muzikálu se všemi písněmi. My jsme sledovali “Ghosta” od prvního okamžiku, kdy jsme se dozvěděli o jeho uvádění v Londýně. Z původní skepse nás vytrhl úžasný trailer a později také poslech CD, které je skutečně vynikající. 25. srpna 2011 jsme tedy usedli do hlediště v Piccadilly Theatre i my…!

Caissie Levy ("Rain / Hold On")

Libreto k muzikálu napsal osobně autor původního filmového scénáře Bruce Joel Rubin (z jeho další filmové tvorby můžete znát katastrofický film “Drtivý dopad” nebo hororové drama “Jakubův žebřík”). To zaručilo věrnou adaptaci, která nepřichází s ničím novým a skutečně se věrně drží filmové předlohy, a to scénu po scéně. Velice dobře kombinuje mluvené pasáže s písněmi a moderní technologie mu umožňují v rámci jedné písně několikrát měnit prostředí. Děj je plynulý a absolutně bez hluchých míst. Výborně také kombinuje dramatické a komické scény a dokáže je vyvážit tak, že skutečně jednu chvíli brečí dámy dojetím a v další už brečí smíchy. A působí to zcela přirozeně a nenásilně, což je skutečné libretistické umění.

Oficiální trailer k muzikálu “Ghost”

Podívejte se na krásný oficiální trailer k muzikálu. Uvidíte na něm prakticky vše popisované v této recenzi, včetně originálního obsazení. Na YouTube kanálu muzikálu pak můžete najít více videí, například Caissie Levy zpívající hit “With You” nebo úvodní číslo “Here Right Now“.

O čem vlastně “Duch” je? Předpokládám, že dost čtenářů je seznámena s filmem, ale jen ve stručnosti. Krásný mladý pár Molly a Sam žijí v podstatě nádherný život, Sam má skvělou práci v bance a Molly je umělkyně. Žijí v New Yorku v moderním bytě, který si sami rekonstruovali. Společně tráví čas také s kamarádem Carlem, který je Samův kolega z práce. Jednou při návratu Sama a Molly z divadelního představení dojde k přepadení, při kterém je Sam smrtelně postřelen. Stává se duchem. Zjišťuje, že jeho smrt vůbec nebyla náhoda, a že Molly je také v nebezpečí. Proto kontaktuje věštkyni Oda Mae Brown, která mu svým ztřeštěným způsobem pomáhá komunikovat s Molly…

Romantická scéna Sama a Mollyho (Richard Fleeshman a Caissie Levy)

Jedním z nejlepších prvků představení je hudba hitmakerů Dave Stewarta a Glen Ballarda. Slyšet můžete širokou škálu stylů, od romantických duetů (“Three Little Words“), typicky popových muzikálových písní (“More“), rockově laděných árií (“I Had A Life“) až po swingově-jazzové pasáže (“Ball Of Wax”), černošský popový gospel (“I’m Outta Here“) nebo i rapové prvky (“Focus“). Skvěle se kombinují lyrické písně s písněmi zcela dějovými. Ústřední árií je singl “With You“, který zpívá Molly o mrtvém Samovi. V uších vám také zcela jistě zůstane emotivní konec první půle “I Had A Life“. V představení se také několikrát opakuje propůjčený slavný doják “Unchained Melody” autorů Hy Zareta a Alexe Northa, který zazněl již ve filmu. Všechny písně jsou melodické a lehce zapamatovatelné, stačí si párkrát poslechnout soundtrack a již je nedostanete z hlavy!

Co však dělá tento muzikál zcela odlišným od ostatních je nastudování a vizuální zpracování. Použití nejmodernějších jevištních technologií umožňuje rychlé přestavby jeviště (o kterých se nám v Praze ani nezdálo, v “Ghostovi” jsme napočítali pouhé dvě zatmívačky!) a především pak dává prostor pro různé speciální efekty, jako je odchod mrtvých do nebe (promítání do kouřové stěny), průchod zavřenými dveřmi, stáhnutí padouchů do pekla ap. Kapitolou samou o sobě jsou pak scény v metru, kdy se využitím průsvitných led panelů a prvků černého divadla vznáší lidé i předměty.

Oda Mae Brown (Sharon D. Clarke)

Hlavním prvkem scény jsou tři obrovské LED panely, na které se prakticky celou délku představení “promítá”. Skvěle jsou využity v dynamických scénách, naopak jindy jen dotvářejí dojem pokoje. Všechny jsou však zároveň vysouvací a pohyblivé do tvarů různých místností. Zajímavý je největší prostřední LED panel, který je průhledný a umožňuje tak hraní za ním i současně zobrazování “projekcí”, navíc se dá také efektně prosvítit. Zde mají tyto panely smysl a neslouží jen slepě účelu, nenašli jsme jediný kýčovitý nebo zbytečný moment. Kostýmy jsou pak spíše moderní, jediným extravagantním kouskem jsou šaty Oda Mae, které v rámci dané scény rozesmějí celé divadlo. Vynikající je také light a sound design.

Když se podíváme na výkony účinkujících, tak rozhodně nejvíc zaujala vycházející muzikálová hvězda Caissie Levy, která ztvárňuje hlavní roli Molly. Kombinace ženského půvabu, vynikajícího hlasu a přirozeného herectví se nevidí často. Naprosto famózní výkon, který lehce zastínil všechny ostatní. Její mrtvý přítel Sam v podání Richarda Fleeshmana byl také skvělý, ale dech nevyrazil. Dalo by se to pojmenovat jako klasický westendský výkon. Pěvecky však zvládl vyzpívat i ty nejvyšší tóny. Více nás zaujal Adrew Langtree v roli Carla. I na menším prostoru dokázal předvést vynikající výkon, především herecky (pěveckých pasáží mu autoři moc nenadělili). A velké charisma, velký hlas a velký komediální talent přivedla na jeviště Saron D. Clarke jako Oda Mae Brown. Lépe by to snad zvládla jen samotná Whoppi!

Ústřední trojice postav (Richard Fleeshman, Caissie Levy a Andrew Langtree)

V menších rolích se objevili Ivan De Freitas jako nelítostný vrah a násilník, Adebayo Bolaji jako exotický duch z metra nebo Mark White v roli nemocničního ducha. Vynikající byla celá company, která byla skvěle sladěná a výborně doplňovala sborové scény.

Co říci závěrem? “Ghost” je další z řady vynikajících show West Endu, který by se měl zařadit do kategorie “must see”. Na atraktivitě mu přidává vůně novoty (přece jen “Bídníci” a “Fantom” jsou po 25 letech trochu zaprášení) a dosud neviděná výprava. V kombinaci se skvělou hudbou a výkony pak věštíme “Ghostovi” velkou budoucnost.

Již teď ohlásili producenti uvádění minimálně do října 2012 a plánovanou premiéru na Broadwayi, a to v dubnu 2012, těsně před uzávěrkou Tony Awards, o které se bude ucházet. Pokud byste chtěli navštívit “Ghosta” v Londýně i vy, nespoléhejte tentokrát na levné vstupenky v den představení, show je hodně vyprodaná a vyplatí se připlatit za vstupenky do přízemí, kde nejlépe uvidíte všechny efekty!

Company

Ivana De Freitase bychom nechtěli potkat v temné uličce...

Byznysmen Carl (Andrew Langtree)

Oda Mae Brown (Sharon D. Clarke) ve svém velkém finále

Sam (Richard Fleeshman) ve finále první půle

Performance Photo Credit: Sean Ebsworth Barnes
První fotografie divadla: Lenka Křičenská

Zahraničí
Muzikálový Londýn 2010 – část 1. – Sister Act
Zahraničí
Frank Wildhorn a jeho muzikály (1. část)
Zahraničí
Hip-hopový muzikál “Príbeh ulice” se dočkal druhého dílu
  • Veva

Miluju ten film,ten muzikál musí být pecka…

• Briseis

Dechberoucí. V dubnu jsem byla v Londýně konečně na Fantomovi a také na Love Never Dies (již jsem viděla předělanou verzi), na tohle jsem viděla plakáty a věděla, že to bude bomba, takže se na to určitě vydám.

Love Never Dies jsem taky teď v létě viděl, konkrétně jeho derniéru :(. Škoda… Ta hudba a výkony byly neuvěřitelný, škoda toho děje a docela nezajímavýho zpracování.

• milanzitka

Hudebně mě ukázky na první poslech moc nezaujali, ale vizuální stránka vypadá úchvatně! Díky moc za tip, až budu mít zase cestu do Londýna, nenechám si to ujít, minimálně ta výprava mě dost zajímá :)

• Maša

Tak to by rozhodně stálo za vidění….škoda že se mi to nepoštěstí….nechcete mě někdo vzít s sebou :D

Já uznávám, že nejsem asi moc romantik, ale mě nezaujal už film, takže muzikálu moc šancí nedávám… Až se tam jednou dostanu tak uvidím, jestli na něj vyzbyde čas, kvůli těm efektům bych si možná dala říct, protože jinak věřím, že si vyberu i jiný kvalitní muzikál, ale zajímalo by mě vědět, jestli ty moderní technologie vážně můžou být nějak platně využité, zatím mě o tom nikdo moc nepřesvědčil…
    Btw. jen jsem chtěla – druhý odstavec, třetí věta – doporučuji opravu, je-li to možné, řekla bych že se splácly dvě varianty do jedné a teď to hezky česky nezní česky… :-)

• Briseis

Pavel: Děj bylo jedno velký klišé až hamba, některé postavy se chovaly naprosto dementně a nelogicky – to rozhodně, ale zpracování mi nepřišlo tak tragické. Byla to vyloženě kouzelnická show (dostal mě stoleček s nohama :)), i když co jsem tak viděla fotky ze Sydney, tak ti to vyšperkovali mnohem víc – od kostýmů až po výpravu.
    Upravená verze se mi zdála logičtější než původní, hudba i libreto se mi líbily.
    Ovšem nenadchla mě Celia Graham jako Christine. Standart, nic dechberoucího.
    Myslím, že nikdo nečekal, že to překoná nebo se to snad vyrovná Fantomovi opery a podle toho to dopadlo. Kdo to čekal, tak je blázen. :)

• Aneta

Tenhle muzikál bych chtěla hodně vidět, jen se nebát vycestovat do Londýna, kde bych se hned na letišti ztratila :-( Nemáte někdo nějaký tip ze zkušenosti, jak se v Londýně zorientovat a nejlepší ubytování, abych našla West End a divadlo???? :-) :-)

Aneto, napište mi kdyžtak na email kosatka@musical.cz můžu vám se vším poradit, poslat odkazy apod… A základem při orientaci je mapa :)

• Jiří K.

Případně se Aneto můžete ozvat i mě na kudela.jiri@gmail.com, rád se podělím o zkušenosti