Recenze a reportáže

SIBYLA – Královna ze Sáby: jen láska zůstává, i když je všechno ztracený (recenze)


17. března měl v Divadle Hybernia premiéru „česko-slovenský“ muzikál Sibyla – Královna ze Sáby. Režie je ujal osvědčený Radek Balaš a autorem hudby, libreta i textů je Miro Procházka. Přinesl tento muzikál na českou scénu konečně něco nového?

Hodnoceno z premiéry 17. března 2016

Není příliš jisté, zda vůbec nějaká královna ze Sáby jménem Sibyla existovala, historikové na to mají odlišné názory. Příběh, ze kterého muzikál vychází, ale najdete ve Starém zákoně. Příběh královny a moudrého krále Šalamouna inspiroval řadu umělců, byla jen otázka času, kdy se objeví muzikál.

Je jasné, že když se řekne český muzikál, vybaví se nám příběh o velké lásce, bolesti, milostné duety, pokud půjde o historické téma (což jde téměř vždy), tak nás čekají velkolepé kostýmy, dekorace, sem tam nějaká projekce a postava tanečníka(ů) jako metafory života, smrti, apod. Nemuseli jsme mít vize budoucnosti, jako Sibyla v muzikálu, předem jsme věděli, že přesně těchto typických muzikálových ingrediencí se nám dostane vrchovatě. Přece jen tu ale byla naděje, že uvidíme konečně něco inovativního, z čeho si, jak se lidově říká, “posadíme na zadek”. A u Sibyly se o to autoři snažili. A jak tahle snaha dopadla?

Sibyla přijíždí do Jeruzaléma Eva Burešová

Sibyla přijíždí do Jeruzaléma

Začneme netradičně. Pokud stojí za to Sibylu vidět, tak je to rozhodně kvůli povedené scéně Daniela Dvořáka a úchvatným kostýmům Josefa Jelínka. Na výbornou dopadl světelný design Davida Bohuňovského, díky kterému se vám některé scény vryjí do paměti. A na projekce také dojde, ale nijak vás nebudou obtěžovat, nekoná se žádné do očí bijící grafické klišé, zřejmě se autoři Petr Hloušek a Marko Procházka poučili jinde. Začíná se ovšem do českých muzikálů vkrádat nešvar v podobě promítaných titulků a vysvětlivek, v druhé půlce se několikrát dočkáme nápisů „po x letech”. Někdy tyto berličky skutečně nejsou třeba, zvláště když postava, co byla do té doby mladá, se nyní plíží po pódiu jako starý kmet.

Velká láska na obzoru Sibyla Eva Burešová Šalamoun Daniel Hůlka

Velká láska na obzoru

Světelný design Sibyla královna ze Sáby

Světelný design

O režisérovi Radkovi Balašovi víme, že si dokáže poradit s čímkoliv a dokáže i z muzikálu Michala Davida udělat skvělou podívanou. Na Sibyle je vidět jeho pevná režisérská ruka, ke skvělým výkonům vybičoval i některé představitele, u kterých byste to možná nečekali. Balaš je navíc režisér s jasnou vizí, který ví přesně, co chce a to pak přenáší na diváky. Jenže nač tohle všechno, když muzikál selhává na ději, od kterého se pak odvíjí všechno ostatní, jako je libreto, texty a hudba? Domníváme se, že nebýt Balaše, mohla Sibyla dopadnout ještě mnohem hůře. Takže klobouk dolů před režisérem, který zvládl ukočírovat vratký děj, kterému nepomáhají ani ty nejdůležitější složky muzikálu.

Známá scéna: Šalamoun rozhoduje mezi ženami, které se hádají o dítě Sibyla královna ze Sáby Daniel Hůlka

Známá scéna: Šalamoun rozhoduje mezi ženami, které se hádají o dítě

Radek Balaš na premiéře Sibyla královna ze Sáby

Radek Balaš na premiéře

Abyste muzikál nějak strávili a někteří i pochopili, měli byste si přečíst synopsi v programu (mimochodem s velmi nekvalitními fotografiemi) nebo si o přestávce dát v baru panáka. Zatímco v první půlce se dá o ještě nějakém ději hovořit, v druhé půlce jsme svědky jakéhosi zmateného pokusu o podobenství, možná o lyrické obrazy, kde v závěru je hlavním poselstvím stejně naprosto triviální “jen láska zůstává, i když je všechno ztracený”.

Eva Burešová a Daniel Hůlka Sibyla královna ze Sáby

Eva Burešová a Daniel Hůlka

První půlka začíná slibně, byli jsme i napnutí, kam se bude muzikál ubírat. Sibyla přijíždí do Jeruzaléma, aby poznala moudrého krále Šalamouna. Je tu naznačená jistá náboženská nevole, nechybí milostné duety a sborové písně.

Král Šalamoun dostal dary v podobě žen a jeho manželky nejsou nadšené Daniel Hůlka Sibyla královna ze Sáby

Král Šalamoun dostal dary v podobě žen a jeho manželky nejsou nadšené

Jenže pak přijde první “pokus o humor”. Ano, pokus v jednotném čísle, víc jsme jich totiž nezaznamenali, to když velekněz Sadok po propité noci inzultuje svého pomocníka, který pak křičí “néé, do hlavy nééé.” Neshledali jsme na tom nic vtipného.

Sadok ve vtipné scéně Jiří Zonyga Sibyla královna ze Sáby

Sadok ve vtipné scéně

Pro nás to byl pomyslný mezník, kdy všechny naše naděje, že jsme svědky velké podívané, pomalu mizely. Přesto se objeví další snaha –  šokovat diváka a vyrvat ho z podezření, že jsme na dalším typickém českém muzikálu. Sibyla má totiž vize, které nás přenášejí do současného světa. Zní to dobře, ale myšlenka, kterou Sibyla vysloví, jistě překvapí všechny a nejen zaryté feministky v publiku. Sibyla přednese králi vizi, že pokud budou ženy žít jako muži, bude to katastrofa. V té chvíli vtrhne na scénu dámská company v rolích zhýralých žen, které si užívají života a baví se na pánském striptýzu. Pokud žijeme v době rovnoprávnosti, případně se za ní ještě někde oprávněně bojuje, je to myšlenka poněkud zastaralá a působí směšně. Během tohoto výletu do současnosti si užijete maximálně vypracovaná těla tanečníků a rap Jiřího Zonygy. Jak vám tahle scéna zapadne do celkové koncepce, necháme na vás. Za nás ji nejlépe okomentuje přímo Šalamoun na jevišti výstižnými slovy, že „tohle se mi příliš nelíbí“.

Královna má vize… Sibyla královna ze Sáby Eva Burešová

Královna má vize…

…že pokud budou ženy žít jako muži… Sibyla královna ze Sáby

…že pokud budou ženy žít jako muži…

…přijde katastrofa Sibyla královna ze Sáby

…přijde katastrofa

Druhou půlku nelze popsat, tu zkrátka musíte vidět. Děj zmizí docela, vidíme jakési symbolické výjevy a výstupy, tok času, umírání hlavních postav a vše se zacyklí v pomyslném ráji a sborovou písní. Konec.

Král Šalamoun umírá… Daniel Hůlka Sibyla královna ze Sáby

Král Šalamoun umírá…

Takto umírá písař.. Peter Strenáčik Sibyla královna ze Sáby

Takto umírá písař..

Výjevy z 2. dějství Sibyla královna ze Sáby

Výjevy z 2. dějství

Hudba Mira Procházky je sice líbivá, ale průměrná, navíc je ze soudku “tohle už jsme někde slyšeli”. Žádná melodie nám neutkvěla v hlavě, hudba se ztrácí v chaotickém ději – neději. Výraznější jsou sólové písně, ale ty vyzdvihují hlavně jejich interpreti. Texty písní ve stylu “jen válka – a dálka” nejsou nijak převratné.

Pochvalu zaslouží choreografie Libora Vaculíka. Company na premiéře byla navíc sehraná, nijak vás nebude rušit tanečník představující Čas (tančí Marek Lhotský, Kateřina Benešová a Lenka Návorková).

Čas, taneční sólo Sibyla královna ze Sáby

Čas, taneční sólo

Company Sibyla královna ze Sáby

Company

Nepřehledný děj se podepsal i na hereckých a pěveckých výkonech. Nedá se říci, že by byl někdo lepší nebo horší, ale pokud není co hrát, nelze ani nic pořádně hodnotit.

Na premiéře se v roli krále Šalamouna představil Daniel Hůlka. K našemu překvapení se stal tahounem celého představení a podle našeho názoru se měl muzikál přejmenovat na Král Šalamoun a to nejen proto, že vydrží naživu déle, než samotná Sibyla. K Šalamounovi si totiž stihnete vytvořit nějaké pouto, protože prochází i nějakým charakterovým vývojem. Hůlka sice není žádný herec, ale obklopuje ho aura “hvězdnosti”, která funguje, ať chcete, nebo ne. Na premiéře na něm nebyla znát ani kapka nervozity, písně odzpíval naprosto suverénně a převálcoval i Evu Burešovou v titulní roli. Ne, že by k sobě Burešová a Hůlka typově neseděli, křehká, éterická Burešová vedle charismatického Hůlky vypadá dokonce velmi dobře.

Daniel Hůlka jako Šalamoun Sibyla královna ze Sáby

Daniel Hůlka jako Šalamoun

Eva Burešová jako Sibyla královna ze Sáby

Eva Burešová jako Sibyla

Jeden z milostných duetů Eva Burešová Daniel Hůlka Sibyla královna ze Sáby

Jeden z milostných duetů

Burešovou ale nebylo při duetech s Hůlkou téměř slyšet, občas jsme měli problém rozumět jí i při sólových písních. Jinak ale Burešová odvedla obrovský kus práce, vyzpívala se, pamatujeme doby, kdy zpívala velice nízko posazeným hlasem a ne vždy se to hodilo. Škoda, že vlastně nemá prakticky co hrát, protože jako Sibyla vždy přijde na scénu, obnaží se, až se pánům v publiku zatají dech, roztáhne ruce, zazpívá svoji sólovku a zase odkráčí, případně se jí dělá nevolno z vizí. Krátké zapojení do tanečního výstupu to nezachrání, stejně jako emotivní loučení Sibyly a Šalamouna na konci prvního dějství. Tam opět prakticky více emocí předvádí král. V druhé půlce pak Sibyla velmi rychle zmizí z děje. Burešová se mohla snažit, jak chtěla, ale scenáristicky je zkrátka Šalamoun daleko výraznější postava.

Sibyla věští… Eva Burešová královna ze Sáby

Sibyla věští…

…příchod Mesiáše Sibyla královna ze Sáby

…příchod Mesiáše

Loučení milenců Sibyla královna ze Sáby Eva Burešová

Loučení milenců

Závěr 1. půlky Sibyla královna ze Sáby

Závěr 1. půlky

Typické gesto Sibyly Eva Burešová

Typické gesto Sibyly

Podobně dopadla i Hana Křížková jako chůva Latifa. To už tu bylo víckrát, že žena s tak krásným a silným hlasem dostane píseň psanou na tělo, zaexceluje a pak už se ničeho dalšího nedočkáte. Přesně to se děje v Sibyle, což ale samozřejmě není vina představitelky.

Hana Křížková jako chůva Latifa Sibyla královna ze Sáby

Hana Křížková jako chůva Latifa

Písaře Baltora si zahrál na premiéře Peter Strenáčik. Bohužel i tahle postava je v ději příliš málo na to, abyste si užili Strenáčikův hlas, který už se dá nazvat sázkou na jistotu. Strenáčik v 1. půli předvede celkem nečekané umění, více prostoru má v  2. půlce, kdy musí do jedné písně vtěsnat fakt, že je do Sibyly zamilovaný. Strenáčik toto zvládá a jeho výkon byl vedle Hůlky jedním z nejlepších, co jsme na premiéře viděli.

Peter Strenáčik jako písař Baltor Sibyla královna ze Sáby

Peter Strenáčik jako písař Baltor

U velekněze Sadoka v podání Jiřího Zonygy si dlouho nebudete jisti, co je hlavním účelem této postavy. Je to vtipná figurka, nasáklá alkoholem, intrikán, věrný služebník krále, nebo jen náboženský fanatik? Těžko říct, viděli jsme všechno, včetně již výše zmiňovaného rapu ve vizi ze současnosti. Vše se pak promítne na výkonu, ze kterého jsme byli mírně rozpačití, nicméně Zonyga vše dohání svou barvou hlasu a nepřehlédnutelnou osobností.

Jiří Zonyga jako velekněz Sadok Sibyla královna ze Sáby

Jiří Zonyga jako velekněz Sadok

V další roli, kterou si zapamatujete, jsme viděli Vandu Károlyi. Jako Hannah vystupuje v notoricky známé scéně, kdy Šalamoun rozhoduje mezi dvěma ženami, které se přou o dítě. Károlyi vypjaté emoce zahrát umí a i díky ní patří tento výstup k povedenějším.

Vanda Károlyi jako Hannah Sibyla královna ze Sáby

Vanda Károlyi jako Hannah

V dalších rolích vystupují např. Jaromír Holub (Menachem), Miroslav Hrabě (Ezra) a Karolina Gudasová jako Abigail, ale v ději je prakticky přehlédnete, i když většinu času neslezou z jeviště.

Miroslav Hrabě jako Ezra Sibyla královna ze Sáby

Miroslav Hrabě jako Ezra

Jaromír Holub jako Menachem Sibyla královna ze Sáby

Jaromír Holub jako Menachem

Karolina Gudasová jako Abigail Sibyla královna ze Sáby

Karolina Gudasová jako Abigail

Pokud máte rádi krásné kostýmy, výpravu, choreografii a neočekáváte příliš mnoho, může se vám Sibyla líbit. Za nás to ale nestačí. Muzikál si jistě najde své příznivce, najdou se i tací, kteří budou rozpačití a dají mu druhou šanci, kvůli jinému obsazení a aby pochopili druhou půlku. Někomu bude stačit jedna návštěva a Sibyla mu bude “odfouknuta” z mysli, jako jeden ze symbolů muzikálu – písek, a nic po ní nezůstane, možná tak trochu skřípavá pachuť. My bohužel musíme konstatovat, že tvůrci se snažili přijít s něčím novým, ale zůstalo jen u pokusu. Sibyla do české muzikálové tvorby ničím výrazným nezasáhla.

Autorem fotografií je exkluzivně pro Musical.cz Petr MarekDalší publikování fotografií bez svolení autora je přísně zakázáno. Pro více informací a svolení k publikování pište na email redakce@musical.cz.

VIDEO UKÁZKY z našeho Instagramu


Praha
Fotografie ze zkoušek „Šachmatu“ a „Nikity“
Recenze a reportáže
11 muzikálů na jednom jevišti! To je „Křížem krážem muzikálem“ v Divadle Broadway
Recenze a reportáže
Recenze obnovené pražské premiéry muzikálu ADÉLA JEŠTĚ NEVEČEŘELA (+ video)