„RENT“ v Praze je emocemi nabitá broadwayská podívaná

Would you light my candle?

Slavný rockový muzikál Jonathana Larsona RENT se poprvé od své oficiální broadwayské premiéry v roce 1996 představil v Praze. Premiéra proběhla ve čtvrtek 8. srpna a v originálním znění ho můžete vidět jen do konce měsíce v pražském divadle na Prádle. Za doprovodu kapely ožívá tento legendární titul prostřednictvím vynikajících mladých talentů nové muzikálové generace.

Roman Tomeš & Michaela Doubravová
Roman Tomeš & Michaela Doubravová

Autor hudby, libreta i textů Jonathan Larson se nechal při psaní RENTU inspirovat slavnou Pucciniho operou La bohéme. Aktualizoval ji do podoby rockové opery a do popředí postavil nemoc HIV a bohémský squatterský život v newyorské čtvrti Alphabet City na přelomu 80. a 90. let minulého století. Jedná se o silnou generační výpověď, která se setkala s velkou kontroverzí. RENT je jediný broadwayský muzikál, ve kterém jsou ústřední postavy drogově závislí, HIV pozitivní, gayové, lesbičky nebo transsexuálové.

Larsonův sen o uvedení tři roky tvořeného muzikálu na Broadwayi (resp. Off-Broadwayi) se měl splnit 25. ledna 1996, kdy byla naplánována první oficiální předpremiéra v malém workshopovém divadle se 150 místy. Ráno toho dne Larson nečekaně umírá, první představení je zrušeno a před divadlem se schází početný dav přátel i divadelních fanoušků. Kontroverzní titul si nakonec získal srdce mnoha diváků i divadelních kritiků, uváděl se dlouhých 12 let, odehrálo se přes 5000 představení (9. nejdéle hraný muzikál) a získal mj. Pultizerovu cenu a 4 ceny Tony, včetně té nejprestižnější – za nejlepší muzikál.

Michaela Doubravová
Michaela Doubravová

Muzikál jste mohli zaznamenat také v ČR – na DVD vyšla jeho filmová adaptace pod názvem Bohémové a Česká televize odvysílala záznam z posledního broadwayského představení, které všem doporučuji na seznámení s muzikálem. Kvalitně natočený záznam je kromě skvělých výkonů a špičkového nastudování unikátní také vřelou derniérovou atmosférou.

RENT – Praha 2013

Scénář, hudba, texty: Jonathan Larson
Režie: Steve Josephson
Choreografie: Tod A.Kubo
Hudební nastudování: Aleš Háva
Pěvecké nastudování: Ondřej Izdný
Kostýmy: Laco Hudec
Stage manager: Emma Houlihan
Dramaturgická spolupráce: Ondřej Doubrava

OBSAZENÍ:
Mark Cohen: Ondřej Izdný / Tomáš Vaněk
Mimi Marquez: Markéta Procházková / Michaela Doubravová
Roger Davis: Roman Tomeš / Michael Kluch
Tom Collins: Martin Šemík / Oldřich Smysl
Maureen Johnson: Michaela Nosková / Barbara Chybová
Joanne Jefferson: Tereza Martinková / Michaela Nosková
Angel Dumott Schunard: Lukáš Pečenka / Oldřich Anton Vojta
Benjamin Coffin III.: Jan Kopečný / Milan Malinovsky

Company: David Bouša, Andrea Cejpková, Lili Chu, Kateřina Herčíková, Jamie King, Karel Korsa, Jiří Kůdela, Michael Kluch, Petr Ryšavý, Barbora Smejkalová, Lindsay Taylor, Hedvika Tůmová

Nyní je možné tuto legendu vidět také v pražském divadle Na Prádle. Uvádí se poctivě s živou čtyřčlennou kapelou v anglickém originále s českými titulky. Režie Steva Josephsona zcela ctí původní broadwayskou verzi, kterou obratně vtěsnal do komorního prostředí. Nejedná se o velkovýpravnou podívanou, RENT je muzikálem o lidech, který se spoléhá právě na lidi. Neschovává herecké výkony do drahých kostýmů a za kašírované kulisy, naopak nechává celou scénu jen pro ně. Minimální jsou také přestavby, vše se plynule odehrává ve stejných kulisách a diváci tak pracují se svou fantazií. Velký důraz je kladený na civilní herectví, chemii mezi herci a vyvolávání emocí.

Lukáš Pečenka, Oldřich Smysl a Ondřej Izdný

Právě emoce, které se skrývají v každé vteřině muzikálu, dělají z RENTU mimořádně silnou podívanou. Téma HIV a odlišné sexuální orientace je aktuální i v dnešní době. RENT nevyčleňuje postavy ze společnosti, naopak ukazuje, že i gayové, lesbičky, transsexuálové a drogově závislí jsou úplně stejní lidé jako ostatní, „normální“. A to bohužel ani 17 let po premiéře není samozřejmostí.

Vše umocňuje geniální hudba, která obsahuje v podstatě jeden hit za druhým. Dynamické úderné sborové písně, jako je třeba úvodní „Rent“ nebo „La Vie Bohème“, střídají komornější intimní duety „I Should Tell You“, „Without You“ nebo „I’ll Cover You“. Největším hitem muzikálu je „Seasons of Love“, který také zazní v české verzi jako přídavek. Nelze ještě nezmínit předělávku slavné Pucciniho svíčkové scény „Light My Candle“ nebo Rogerovy dojemné sólové balady „One Song Glory“ a „Your Eyes“. A mohl bych pokračovat… RENT nemá hudebně slabé místo, písně tvoří souvislý celek, přitom jsou jednotlivě snadno identifikovatelné a zapamatovatelné. Originálně působí propojení scén telefonními záznamníky („Voice Mail“) nebo pouličními zpěvy bezdomovců („On the Street“).

Tereza Martinková a Ondřej Izdný
Tereza Martinková a Ondřej Izdný

Dojem z hudební stránky a vlastně z celé inscenace kazí jen technické problémy, se kterými se na prvních třech reprízách pražský RENT potýkal. Nekvalitní porty dávají zabrat i zkušeným zvukařům. Jelikož se ale jedná o silně nadšenecký nekomerční projekt, nemůžeme čekat techniku za statisíce. Na druhou stranu základní cena vstupenek do přízemí je nastavena na 700 korun, i s propagovanou slevou za 500 korun by člověk čekal lepší podmínky. Můžeme tedy jen doufat, že si zvukaři, porty a herci na sebe vzájemně zvyknou a další reprízy již budou lepší.

Rychle se ještě vrátíme k výtvarné složce inscenace. Povedené kostýmy navrhl Laco Hudec, zajímavostí je, že každá alternace má kostýmy lehce odlišné. Scénografie je natolik minimalistická, že není moc co řešit, jen dodáme, že se často hraje i na postranních balkonech, proto doporučujeme zakoupit místa do středu sálu. Povedl se i český překlad Milana Malinovského, titulky běží nad jevištěm, ale jako v začátku této recenze, i tady vám doporučím si před návštěvou RENTU pustit onen divadelní záznam (nebo alespoň film) a užít si pak naplno představení bez neustálého soustředění na titulky.

Michaela Nosková
Michaela Nosková

Již v úvodu zaznělo, že pražský RENT vyniká především výborným hereckým obsazením. Všichni herci, které jsme během prvních tří repríz viděli, předvedli 110% výkony. I na sebelepším herci poznáte, jestli určitý muzikál dělá z lásky nebo jen jako práci. Zde je ona láska k samotnému dílu viditelná i přes zavřené dveře do foyer. Energie z herců i po náročných zkouškách doslova sálá a přenáší se na všechny diváky. O to snáz se ještě přenášejí emoce, o to větší je to zážitek. Při závěrečném klanění stojícím divákům herci dojetím ukápnou i nejednu slzu. A tomu se říká láska k divadlu. V nejčistší podobě. Atmosféra vždy byla silnější ještě o to, že v sále seděli diváci, kteří tuto lásku k divadlu také sdílí, takže výměna energií byla vzájemná. Stejně jako mnoha hercům se účinkováním v RENTU splnil sen, tak i mnoha divákům (včetně mě) se splnil sen vidět RENT u nás.

V hlavní roli Rogera se představil Roman Tomeš, kterého jste dosud mohli znát jako frajírka Dannyho Zuka z Pomády nebo beznadějně zamilovaného Tomáše z Osmého světadílu. Ale smrtí své přítelkyně poznamenaný HIV pozitivní rocker, který je uzavřený do sebe a odmítá jakoukoliv společnost, natož další vztah? Pro tuto roli se Tomeš pravděpodobně narodil. V náročných písních plně využije svůj hlasový rozsah, včetně rockového zabarvení, a po herecké stránce je mu věřit každá i sebemenší emoce. Píseň „Your Eyes“ v jeho podání patří právem mezi vrcholy večera.

Roman Tomeš a Michaela Doubravová
Roman Tomeš a Michaela Doubravová

Jeho partnerku ztvárňují Michaela Doubravová a Markéta Procházková, které již pražským muzikálovým divákům několikrát dokázaly, že patří mezi současnou špičku. A zde to jen potvrzují. Role Mimi je emočně hodně náročná, na venek působí jako drsná rebelka z hardcorového strip clubu, ale pod touto slupkou je velice citlivá křehká dívka. Nelze žádným objektivním metrem určit, která alternace je lepší, obě hrají Mimi trošku jinak, přitom celkový dojem je stejně pozitivní a emotivní. A u písně „Goodbye Love“ upustí slzu i největší cynici. I jen při vzpomínce na tuto, v obou případech excelentně zahranou, scénu mi naskočila husí kůže. Nelze říci nic jiného, než „Bravo!

Na první pohled nevýraznou, ale pro libreto nesmírně důležitou postavu Marka, hrají Ondřej Izdný a mladý talent Tomáš Vaněk. A možná právě mladickým elánem a lehkou hereckou nejistotou je Vaňkův Mark uvěřitelnější, lidštější. Izdný je na jevišti suverénní a s přehledem roli odzpívá. Přílišná profesionalita lidsky vyhořelému Markovi tak moc nesedí. Rozdíl je znatelný především ve vypjaté druhé půli, v první si oba známou píseň „Tango Maureen“ dávají více než dobře.

Lukáš Pečenka při scéně "Today 4 U"
Lukáš Pečenka při scéně "Today 4 U"

Nejmilovanější postavu RENTU, Angela, hrál první týden uvádění Lukáš Pečenka. Na úplně první dojem není typickým představitelem věčně optimistické(ho) a dobrosrdečné(ho) Angel, ale netrvalo dlouho a zamilovali jsme se i do jeho podání. V rozverné písni „Today 4 U“ dokáže vykouzlit úsměv na rtech, stejně tak excelentními výškami vyvolat mrazení v zádech při „Contact / Take me“. Jeho partner Oldřich Smysl alias Tom Collins je od svých broadwayských kolegů ještě více typově vzdálenější. Společně ale tvoří zajímavý kontrastní pár a Smyslovo „I’ll Cover You (Reprise)“ je po hlasové i emoční stránce naprosto dechberoucí a v divácích zanechává hluboký dojem.

Dochází zásoba superlativů, ale ještě tu máme naprosto skvělý lesbický pár v podání Michaely Noskové (Maureen) a Terezy Martinkové (Joanne). Obě jsou výborné zpěvačky i herečky, mají mezi sebou skvělou chemii a vždy dokážou strhnout pozornost diváků. Při duetu „Take Me or Leave Me“ jsem jen třikrát koukal s otevřenými ústy, dva dokonalé hlasy a jiskřící energie v celém sále.

Tereza Martinková a Michaela Nosková
Tereza Martinková a Michaela Nosková

Z hlavních rolí zbývá už jen ta nejmenší – „záporák“ Benny, kterého ztvárňují Milan Malinovsky a Jan Kopečný. Mezi ostatními velkými rolemi jsou dosti znevýhodnění, protože nejsou typově nejlépe obsazení (Kopečný je skvělý romeovský typ, ne zákeřný podrazák převlečený za kámoše) a nemají prostor jinak zaujmout zpěvem ani herectvím. Zážitek rozhodně nezkazí, ale spíš je ani moc nezaregistrujete (navíc se hodně často vyskytují na lávkách a pod pódiem).

Důležitá je zde také company, kde každý člen má docela významné sólo nebo výraznější roli. Vynikají ale především tři sólisté – Lindsay Taylor (sólo „Seasons of Love“ a žebračka) a Petr Ryšavý Michaelem Kluchem (sóla „Will I?“ a „Seasons of Love“). V company dále účinkují David Bouša, Andrea Cejpková, Lily Chu, Kateřina Herčíková, Jamie King, Karel Korsa, Jiří Kůdela, Barbora Smejkalová a Hedvika Tůmová.

Michaela Doubravová, Roman Tomeš a Petr Ryšavý

Milí muzikáloví přátelé, běžte na RENT! Nepředstírejme, že toto limitované nadšenecké pražské uvedení nemá technické problémy a že je vše ideální. Ale umělecky převyšuje v podstatě celou současnou muzikálovou produkci a nabízí emočně plnou broadwayskou podívanou. Obrovská energie a nadšení všech zúčastněných herců, hudebníků a tvůrců vás na tři hodiny zcela pohltí natolik, že odpustíte všechny v tu chvíli nepodstatné nedostatky. Přijďte se Na Prádlo podívat na malý kousek americké Broadwaye v ČR. Ať to stojí, co to stojí! VIVA – LA VIE – BOHEME!

Hraje se až do 31. srpna každý čtvrtek, pátek a sobotu. Vstupenky jsou v prodeji v síti TICKET STREAM. Na oficiálních webových stránkách muzikálu můžete nalézt obsazení jednotlivých termínů i odkaz na slevu 200 korun ze vstupenek.

"You're living in America"
"You're living in America"
Would you light my candle?
"Would you light my candle?"
Roman Tomeš a Markéta Procházková
Jan Kopečný
Michael Kluch
Markéta Procházková
Lindsay Taylor
Markéta Procházková a Roman Tomeš
VIVA – LA VIE – BOHEME!

Autorem fotografií je exkluzivně pro Musical.cz Petr Marek. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, Facebooku apod., ozvěte se nám ozvěte se nám na e-mail: redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno!