Recenze a reportáže

Plzeňští Producenti mají po premiéře. Jde o hit či o prohru?


Populární broadwayský muzikál Mela Brookse a Thomase Meehana „Producenti“, oceněný rekordními 12 cenami Tony, se premiérově představil v sobotu 1. března 2014 v plzeňském Divadle J. K. Tyla. Nová očekávaná inscenace s hostujícím Janem Křížem v hlavní roli přilákala samozřejmě i naší pozornost. V naší recenzi se dozvíte, zda „jde o hit či o prohru„.

Producenti“ jsou divadelní adaptací stejnojmenného filmu Mela Brookse z roku 1968 a ihned po premiéře v dubnu 2001 se stali největším hitem Broadwaye. Odehrálo se přes 2500 představení, muzikál získal rekordních 12 cen Tony a v roce 2005 vznikla také filmová verze, která se objevila i v našich kinech.

Hitler je úsvit

Hitler je úsvit

Premiérové české uvedení v režii Antonína Procházky otevřelo v říjnu 2006 zrekonstruované Hudební divadlo v Karlíně a na repertoáru se udržel až do konce roku 2011. I když se ukázalo, že na kontroverzní humor o vzniku muzikálu „Hitler je úsvit“ není český divák úplně připraven, tak se stále jednalo o vynikající muzikálovou produkci, za kterou bychom se nemuseli stydět ani na Broadwayi.

I proto možná byla má očekávání na nové uvedení v Divadle J. K. Tyla v Plzni větší než obvykle. Místo skvělého komediálního zážitku však přišlo spíše zklamání. V režii Romana Meluzína vznikla z doslova divadelního trháku tříhodinová nuda. I kdybych pominul všechny další umělecké složky inscenace, tak zábava byla u Producentů vždy to nejdůležitější. A zde jsem ji já, i mí kolegové, postrádali.

Jan Kříž a Jiří Untermüller hledají tu nejhorší hru, jaká kdy byla napsána

Jan Kříž a Jiří Untermüller hledají tu nejhorší hru, jaká kdy byla napsána

Geniálně napsaný scénář Mela Brookse a Thomase Meehana se i Plzni uvádí s překladem Adama Nováka, který je především v činoherních pasážích skvěle provedený. Na plzeňské scéně ale nefunguje. Producenti mají obrovský potenciál v humoru jak situačním, tak vycházejícím z extrémních charakterů postav. Ale i v rámci kostýmů, úmyslně kýčovitých scén, parodických choreografií na broadwayská klišé apod. V Plzni se však využilo minimum prostředků. O lacině působící výpravě s otravnými přestavbami už raději ani nemluvě.

Velká hudební čísla za doprovodu dobrého orchestru DJKT nefungovala, jakýkoliv „wow efekt“ z precizních choreografií nebo jevištního nápadu se nekonal. Jako kdyby někdo obřím vysavačem vysál z celého divadla energii a jiskru.

Jan Kříž se chce stát velkým broadwayským producentem

Jan Kříž se chce stát velkým broadwayským producentem

Jediný, kdo za celý večer dokázal přinést na jeviště zábavu, byl hostující Jan Kříž v hlavní roli účetního Leo Blooma, který si plní svůj sen a stává se broadwayským producentem. Honza již několikrát dokázal, že má pro komediální role velký cit a dokáže své repliky přesně vypointovat. Přidává k tomu skvělé grimasy, hraje si s hlasem, ale zároveň nesklouzává do trapné parodie. Pěveckou a taneční část své role samozřejmě zvládá s přehledem a předvádí tak 100% profesionální výkon.

O to více kontrastně působí výkony zbytku obsazení. Jiří Untermüller předvedl velice průměrný výkon, pěvecké party omezil spíše na recitování do rytmu a po herecké komediální stránce patří k nejslabším představitelům této role, které jsme kdy viděli. Samozřejmě srovnávat s geniálním Nathanem Lanem ani nebudeme, ale oproti pražským kolegům se jednalo o propastný rozdíl.

Veronika Veselá (Ulla) a Jan Kříž (Leo Bloom)

Veronika Veselá (Ulla) a Jan Kříž (Leo Bloom)

Veronika Veselá jako Ulla patřila ke světlejším bodům obsazení, stejně tak Jan Kaštovský jako Franz Liebkind. Až k trapnosti sklouzávalo přehrávání Aleše Kohouta (Roger de Bris) a Martina Hubeňáka (Carmen Ghia), kteří ze svých postav udělali přespříliš velké karikatury. Už v originálním scénáři jsou tyto gay postavy na hranici humoru a trapnosti, zde se vyvážení nezdařilo. Nelze nezmínit malé epizodní role v podání členů souboru DJKT, které zanechaly i byť dvěma větami velice negativní dojem.

Jak jsem se zmínil v úvodu této recenze, mám muzikál Producenti opravdu rád, o to více jsem byl zklamaný výsledkem. Za sebe bych plzeňskou inscenaci nazval tříhodinovou nudou bez jakéhokoliv nápadu či jiskry. Třeba se časem inscenace usadí a herci své role více komediálně vyšperkují, ale s mizernou režií, průměrnou choreografií a špatnou výpravou se již nic dělat nedá.

Muzikál bych vám doporučil jen v případě, že muzikál Producenti vůbec neznáte a máte rádi soubor DJKT, takže mu ledacos odpustíte. Ostatní bych poslal do stejného divadla třeba na Spamalot, tam humor překvapivě funguje skvěle. Škoda, že Producenti kvalitativně na toto dílo nenavazují.

Recenze psána z premiéry 1.3.2014.

Přísahám věrnost Adolfu Elisabeth Hitlerovi

Přísahám věrnost Adolfu Elisabeth Hitlerovi

Má to žár, má to žár, má to žár

Má to žár, má to žár, má to žár

Autorem fotografií z inscenace je Pavel Křivánek, DJKT Plzeň, www.djkt-plzen.cz


Recenze a reportáže
Kontroverzní „Obraz Doriana Graye“ je již domalován (+ video)
Recenze a reportáže
„Footloose“ aneb promarněná příležitost Divadla J. K. Tyla
Recenze a reportáže
Muzikál „Romeo a Julie“ v romantickém prostředí zámku Hluboká nad Vltavou
  • Pavlína

    Pokud je to opravdu tak, tak je to škoda a zahozená šance. Je to super muzikál a karlínská verze byla vynikající!!!!


  • Míša

    Fascinuje mě, jak na těchto stránkách jsou největší novinky a recenze pomalu s měsíčním zpožděním :-D Byť mají autoři přístup do zákulisí a snad na všechna představení….. Jinak super recenze… opět se potvrzuje, že je pan Košatka je znalec :-D http://www.musical-opereta.cz/producenti-muzikal-s-parodii


  • Adam

    Nevím, jeslti byl autor na stejné hře?? A už vůbec nechápu, jak někdo může říct o panu Křížovi, že on jediný vnesl na scénu humor.. z reakcí diváků bylo jasné, že právě jemu se smáli nejméně! Pan Untermuller ho jednoznačně předčil jak v herectví, tak ve vtipnosti, to si troufám říct, že musel poznat každý přítomný divák.. Jinak, hlavně v první půlce bylo ohromné množství vtipných situací, které jsem na české scéně dlouho neviděl, prosím proto všechny zdejší čtenáře, aby na hru zašli a udělali si vlastní, pravdivý, obrázek.. Z úst autora tohoto článku cítím nějakou zvláštní pachuť.

    Adam Lovas


  • jan Strdil

    Opět naprosto dokonale předvedená úroveň českých recenzí, nebo spíš kritiků, kteří tyto „recenze“ píší. Na premiéře jsem byl. Asi jindy a jinde , nebo v jiném rozměru. Jinak si neumím vysvětlit co jsem se tady dočetl. Představení mělo své mouchy, samozřejmě, ale zoufalá servilnost vůči pražským produkcím je k smíchu. Vážený pane prostor, který měl pan Kříž vůbec nebyl využit. Předvedl jakousi sebestřednou kreaci, prostě jeden z nejhorších výkonů, které tam byly k vidění. Na to, že je “ hvězda“ potěš pánbůh. Herec by prostě měl hrát s ostatními a ne být zahleděn sám do sebe a všemi prostředky dávat najevo, že ostatní jsou šmíra. Sám potom totiž předvádí šmíru. Jeho komické party se bohužel omezily na tkzv. /omlouvám se/ „škrabání se někde“- oblíbený prostředek hereckých nýmandů, když neví, jak rozesmát diváka. Vytvořil smutnou figuru, nic víc.V tak obrovském prostoru se dopracovat k figuře je opravdu smutek. Jeho herecký partner se naopak zhostil svého úkolu se ctí. Dostat se v takovémto díle za hranu není asi až tak obtížné, ale pan Untermuller se, na rozdíl od pana Kříže , této pomyslné hrany ani nedotkl. Rozdíl mezi nimi byl propastný. Nemá smysl rozebírat dále. Jestli je Váš server tím nejlepším z muzikálových serverů, neměla by tomu odpovídat i úroveň připívajících???


  • Bidnik

    Jan Strdil: Plzenske Producenty jsem nevidel, ale nemyslim si, ze kdyz nekdo nesouhlasi s recenzi, tak recenzent je hned spatnej. Navic kdyz se jeho recenze v drtive vetsine shoduji s nazorem vetsiny divaku:) Navic myslim, ze pan Kosatka je asi posledni, kdo by vyzdvihoval przske produkce…


  • jan Strdil

    Vážený pane,
    Vaše “ drtivá většina diváků “ mně silně připomíná hlášky od populistických stran – “ lid to tak chce“. Jak a kde jste prosím Vás zjistil, že drtivá většina diváků má stejný názor jako pan recenzent? Snad soukromý průzkum?
    Já si opravdu nemyslím, že v Plzni je nevzdělané publikum. Přesně naopak – divadlo má v Plzni obrovskou tradici a stejnou tradici má i publikum. Reakce “ drtivé většiny diváků“ vážený pane – potvrdila jen má slova. Já tam na rozdíl od Vás byl. A na závěr mi dovolte jen glosu. Ten kritik je dobrý, když se jeho názor shoduje s většinou diváků? To ale nemyslíte vážně????


  • Bidnik

    Skoda, ze ton vaseho prispevku je tak nepratelsky, ze se mi kvuli tomu nechce pokracovat v diskusi:-( mrzi me to, mohla to byt zajimava debata:-) vazeny pane;-)


  • AMADE

    Mě se plzeňské nastudování líbilo. Viděl jsem film i inscenaci v Karlíně. Mám jednu výtku – nelíbila se mi scénografie (musím souhlasit s autorem recenze). Nemůžu souhlasit s tím, že by Jiří Untermüller byl průměrný. Byl výborný a daleko lepší než Jan Kříž. Zvláště jeho dvě písně: Já býval kdysi král a Jidáš. Líbil se mi více než pan Štěpánek v Karlíně. Myslím, že Aleš Kohout a Martin Hubeňák své role zahráli DOBŘE. Myslím, že se vyhnuli velkému karikování (ke kterému se spousty jiných herců NUTÍ). Těším se na další premiéry muzikálového souboru.


  • Marius

    Mne se producenti taky moc líbili. A přijde mi nefér, když tady kritizující Aleše Kohouta. Měl na nastudování role jen pár dní , protože musel zaskočit za Kotiše kvůli jeho zranění.


  • Marius

    Já si myslím, že takovéto vtipné představení se potřebuje usadit. Potřebuje trochu času. Můžu říct, že teď měsíc po premiéře je představení mnohonásobně vtipnější a celkově lepší, než tomu bylo na premiéře. Za krátkou dobu se z Producentů klidně může stát druhý Spamalot.


  • Lufí

    Osobně jsem na tomto portále ještě neviděla kladnou recenzi k plzeňskému muzikálu…A přitom mě Plzeň často baví víc, než Praha…Ano, v Plzni mají své mouchy, stejně jako v Praze, ale plzeňský soubor mi přijde vyrovnaný a velmi kvalitní…Byla jsem na premiéře a měla jsem z ní velmi dobrý pocit. Dva velmi kritizovaní – Jiří Untermiller a Aleš Kohout – oba dle mého výborní. Není vůbec lehké hrát komickou postavu jako v případě Aleše Kohouta, o to víc těžší to měl, když jí musel nastudovat za pouhé 3 dny. Před Alešem klobouk dolů….Osobně plzeňské divadlo navštěvuji velmi ráda. Ale nepřísluší mi hodnotit, kritiku jsem rozhodně nestudovala…Mohu zdělit jen svůj subjektivní pocit a ten je kladný, co se týče plzeňského divadla.


  • Michaela H

    Pavlína: Opravdu to tak není. Tahle recenze je jenom dalším úletem „odborníka“ p.Košatky a jeho party. Úplně jiný názor má nejen konkurenční web a plzenští patrioti, ale i velmi přísné MFD a Divadelní noviny:

    http://www.divadelni-noviny.cz/producenti-divadlo-j-k-tyla-v-plzni-recenze


  • jan Strdil

    K čemu pane Bídníku by byla diskuze, kde si diskutující navzájem pochlebují, jak jsou dokonalí a tak, jak je zvykem mnoha slovy neřeknou nic.. Všude kam člověk zabrousí – ať je to web, tv, radia a pod. – kde se „diskutuje“,
    je lepší to nic nečíst , protože pokud toto je obraz nás obyvatel česka – tak potěš pánbůh. Hloupost a vulgarita, tak by se dalo charakterizovat to, co má být oduševnělé a fundované. Pokud Vám vadí, že si při diskuzi neberu servítky a reaguji útočně ( a totéž očekávám od oponenta) tak se Vám omlouvám. Tady se toto bohužel nenosí. Jednou jsem se omylem podíval na jakýsi pořad, kde proti sobě stálo cca 6 osob, včetně nějakého ministra??? a vydržel jsem přesně 10 minut. To se opravdu nedalo. Hloupost dvou z nich byla tak očividná, že nechápu, kdo je mohl vybrat do televizního pořadu.
    Mlácení prázdné slámy a neuvěřitelná nenávist k tomu, kdo má jiný názor. Strašné.


  • Pavlína

    Michaela: Snad se mi někdy podaří zavítat na nějaký muzikál i do Plzně (Plzeň je moje zatím bílé místo co se divadla týče) a třeba zrovna ty Producenty porovnat. Není nad vlastní názor, to každopádně. Pan Košatka má také svůj, třeba to viděl jinak a kdyby tady na všechno pěl jenom samé ódy, nemusel by žádné recenze psát. Je fakt, že Producenti jsou opravdu hodně o humoru a ti herci se musí prodat a herectvím to vyjádřit. No a při premiéře mohli být přece jenom ještě trochu nervózní…


  • Evja

    Vážení,
    odpustím si hlubokomyslné úvahy, neb nejsem povoláním divadelní kritik. Jsem jen častou návštěvnicí
    plzeňského divadla. Už se nerozpakuji, v případě propadáku, odejít o přestávce.
    21.5.2014 jsem byla na Producentech a skvěle jsem se bavila. Sice mi zpočátku vzaly hákové kříže trochu víte z plachet, ale když jsem své já přesvědčila, že je to satira, získala jsem nadhled a pak už jsem si jen vychutnávala zábavu, která prýštila z jeviště.
    Právě tak , jako jsem příznivkyní Spamalotu , přesto, že spousta mých známých to nevydýchala, tak i na Producenty půjdu nejméně ještě jednou. Všichni herci byli báječní a Ulla navíc zdobí.
    Děkuji. EJ


  • jaroslava marková

    Včera 30.5. jsem byla na představení Producenti. Moc pěkné, žádné 3 hodiny jsem se nenudila. Pan Unterm“uler , životní výkon, prostě paráda. Jak může někdo napsat tak hanlivou kritiku, cítím z toho skoro nenávist.


  • jaroslava marková

    Představení “ producenti“moc pěkné. Jak může někdo napsat něco o tříhodinové nudě!!! Z toho čiší závist či přímo zloba. Díky


  • Ivana

    Právě jsme se vrátili z představení Producenti a mám potřebu trochu vyvážit hodnocení. Chvilku jsme přemýšleli, zda počkat na druhou půlku, bude-li také tak slabá jako první. Jelikož jsme seděli ´dále od jeviště, rozhodli jsme se nečekat. Nejsem zvyklá odcházet předčasně už jen ze zdvořilosti a také mám plzeňské herce moc ráda. Představuji si, jakou muselo dát práci takové představení nastudovat. Musím ale pana Košatku podpořit, měli jsme s manželem naprosto stejný pocit.